quote:Marijnissen IS een ex-maoist en de SP was in haar beginjaren Maoistisch gestoeld Dat zegt hij zelf! Staat zelfs op de SP site!
Op zaterdag 31 mei 2003 12:40 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
En het verschil met Fortuynisten en ander rechts [censuur] die continu Marijnissen vergelijken met Mao en Stalin is gelegen in....? Want dat mag blijkbaar wel.
Fortuyn heeft nooit Hitler aangehangen hoor...
quote:Fortuyn heeft het nooit kunnen verkroppen dat het hem niet gelukt is een hoge functie in de PvdA te bemachtigen. Die frustratie was een van zijn drijfveren om de politiek in te gaan nu.
Op zaterdag 31 mei 2003 03:21 schreef k_man het volgende:Overigens kun je er niet omheen dat Fortuyn een persoonlijk hekel had aan de PvdA en Melkert in het bijzonder.
En nu heb ik pas het hele topic doorgelezen en zie hoe krampachtig mensen proberen om dingen zo te interpreteren dat Melkert wel iets kwalijks heeft gezegd. Melkert waarschuwde voor Franse toestanden, waar ook de kruistocht tegen allochtonen was ingezet. Een volstrekt relevante opmerking - waarvan ik niet snap waarom die zo hard aankomt? Fortuyn heeft 95 procent van de stemmen gewonnen op zijn opmerkingen over allochtonen en islam. Hij was zelf geen neo-nazi, geen facist, geen extreem-rechts type, dat beweert Melkert allemaal ook niet: hij zegt: kijk wat er in Frankrijk is gebeurd, dat wordt hier nu ook ingezet. Het is onmachtig om daar heel hard over te schreeuwen: hij noemt mij een nazi. Gelul, Melkert leverde zeer terechte inhoudelijke kritiek.
Ik heb het niet over inhoudelijke kritiek die Fortuyn op de PvdA had maar wel op de persoonlijke kruistocht die hij tegen Melkert voerde, dat was andersom absoluut niet het geval. Melkert heeft zich richting Fortuyn juist zeer bescheiden en netjes opgesteld en wie het tegendeel beweert moet maar met hele sterke voorbeelden komen, die zijn er namelijk niet.
[Dit bericht is gewijzigd door SCH op 31-05-2003 13:01]
quote:Juist, precies wat ik bedoel.
Op zaterdag 31 mei 2003 12:51 schreef SCH het volgende:[..]
Fortuyn heeft het nooit kunnen verkroppen dat het hem niet gelukt is een hoge functie in de PvdA te bemachtigen. Die frustratie was een van zijn drijfveren om de politiek in te gaan nu.
Ik heb het niet over inhoudelijke kritiek die Fortuyn op de PvdA had maar wel op de persoonlijke kruistocht die hij tegen Melkert voerde, dat was andersom absoluut niet het geval. Melkert heeft zich richting Fortuyn juist zeer bescheiden en netjes opgesteld en wie het tegendeel beweert moet maar met hele sterke voorbeelden komen, die zijn er namelijk niet.
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 12:39 schreef Skull het volgende:
Ik wring me helemaal niet in allerlei bochten. Ik quote alleen. Jij geeft er alleen een betekenis aan die quotes die in ieder geval de gewone man helemaal niet zo opvatte en waarvan ik overtuigd ben Melkert ook niet zo bedoelde. Jij zit er enorm omheen te kletsen. De situatie was simpelweg gewoon dat Melkert een enorme minachting had voor Fortuyn en hem indeelde in de extreem rechtse groep en daar hoort indirect ook de vergelijking met Hitler bij.Je kan praten wat je wilt, zo was de situatie en daar is ie op afgerekend.
quote:Ja einde discussie dus. Jij vraagt om quotes. Ik geef je de quotes en nu wil je pas je ongelijk toegeven op het moment dat Melkert expliciet de naam Fortuyn en Hitler in één zin gebruikt. Schiet op. Ga andere mensen vervelen met zo'n houding.
Op zaterdag 31 mei 2003 13:02 schreef k_man het volgende:[..]
Ik geef een betekenis van die quotes? Ik geef juist aan dat je er niet meer in moet lezen dan wat er staat. Melkert heeft een vergelijking gemaakt met Le Pen. Punt. Jij bent juist degene die overal een vergelijking met Hitler in ziet.
quote:Zoals jij het uitlegt kun je veel kanten uit. Als Melkert het alpenroosje had genoemd, was dat waarschijnlijk ook een metafoort voor Hitler geweest in jouw optiek.
Op zaterdag 31 mei 2003 13:08 schreef Skull het volgende:[..]
Ja einde discussie dus. Jij vraagt om quotes. Ik geef je de quotes en nu wil je pas je ongelijk toegeven op het moment dat Melkert expliciet de naam Fortuyn en Hitler in één zin gebruikt. Schiet op. Ga andere mensen vervelen met zo'n houding.
Lees mijn vorige post maar. Melkert heeft inhoudelijk gereageerd, Fortuyn durfde daar niet op in te gaan want die wist dat hij gelijk had. Dat bleek ook wel uit de documentaire van de tros die op 6 mei werd vertoond, Fortuyn wist waar hij op scoorde. Melkert was intellectueel veel te slim voor Fortuyn, hij doorzag hem feiloos, maar hij had niet de 'wapens' en hij had zichzelf niet mee om de strijd aan te gaan.
quote:Zeg! Wil je wel eens ophouden mij met Patty Brard te vergelijken!
Ja einde discussie dus. Jij vraagt om quotes. Ik geef je de quotes en nu wil je pas je ongelijk toegeven op het moment dat Melkert expliciet de naam Fortuyn en Hitler in één zin gebruikt. Schiet op. Ga andere mensen vervelen met zo'n houding.
quote:Overigens voerde Fortuyn geen kruistocht tegen Melkert maar tegen Kok. Kok was de persoon waar Fortuyn een bloedhekel aan had. Fortuyn was al 10 jaar tegen Kok aan het schoppen. De reden daarvoor is vrij simpel. Toen Kok bij de Pvda de leiding overnam is een bepaald groepje binnen de PVDA op een zijspoor terecht gekomen. En Fortuyn was onderdeel van dat groepje.
Op zaterdag 31 mei 2003 12:51 schreef SCH het volgende:[..]
Fortuyn heeft het nooit kunnen verkroppen dat het hem niet gelukt is een hoge functie in de PvdA te bemachtigen. Die frustratie was een van zijn drijfveren om de politiek in te gaan nu.
En nu heb ik pas het hele topic doorgelezen en zie hoe krampachtig mensen proberen om dingen zo te interpreteren dat Melkert wel iets kwalijks heeft gezegd. Melkert waarschuwde voor Franse toestanden, waar ook de kruistocht tegen allochtonen was ingezet. Een volstrekt relevante opmerking - waarvan ik niet snap waarom die zo hard aankomt? Fortuyn heeft 95 procent van de stemmen gewonnen op zijn opmerkingen over allochtonen en islam. Hij was zelf geen neo-nazi, geen facist, geen extreem-rechts type, dat beweert Melkert allemaal ook niet: hij zegt: kijk wat er in Frankrijk is gebeurd, dat wordt hier nu ook ingezet. Het is onmachtig om daar heel hard over te schreeuwen: hij noemt mij een nazi. Gelul, Melkert leverde zeer terechte inhoudelijke kritiek.
quote:Het gaat om de manier waarop Fortuyn probeerde te scoren, door misbruik te maken van de situatie na 11 september. Lekker meeliften op de angst die er onder de bevolking leeft.
Op zaterdag 31 mei 2003 12:45 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Ga toch weg. Le Pen is een neo-nazi pur sang.
Homosexuele Fortuyn die wel van een gekleurd kontje hield kwam niet eens in de buurt van iets als neo-nazisme.Als je niet eens weet wat de standpunten van Le Pen zijn, en wat zijn achtergrond is, waarom reageer je dan? Fortuyn in de hoek met Le Pen zetten, was wel degelijke en verwijzing naar grof rechts-extremisme.
quote:Pim Fortuyn was ver voor de verkiezingscampagne al bezig met zijn lastercampagne tegen de PVDA. In januari 2001 riep hij al in de volkskrant "ik haat Kok en Kok haat mij". Fortuyn is degene die is begonnen met persoonlijke aanvallen en steken onder de gordel. Dat de reactie van andere politici daarop niet de schoonheidsprijs verdiende ben ik met je eens. Maar laat wel even duidelijk zijn dan meneer Fortuyn zelf de sfeer heeft gecreeerd. Fortuyn is begonnen met uitdelen en niemand anders.
Op zaterdag 31 mei 2003 12:39 schreef Skull het volgende:
Ik wring me helemaal niet in allerlei bochten. Ik quote alleen. Jij geeft er alleen een betekenis aan die quotes die in ieder geval de gewone man helemaal niet zo opvatte en waarvan ik overtuigd ben Melkert ook niet zo bedoelde. Jij zit er enorm omheen te kletsen. De situatie was simpelweg gewoon dat Melkert een enorme minachting had voor Fortuyn en hem indeelde in de extreem rechtse groep en daar hoort indirect ook de vergelijking met Hitler bij.Je kan praten wat je wilt, zo was de situatie en daar is ie op afgerekend.
quote:Ik ben het niet eens met dat eerste. Melkert was verantwoordelijk voor de grootscheepse ESF fraude, waardoor Nederland later honderden miljoenen euros - in totaal meer dan een miljard gulden - terug moest betalen aan de EU.
Op vrijdag 30 mei 2003 23:08 schreef Kozzmic het volgende: Een goede minister, een slecht leider.
quote:Melkert had daar een handje van. Toen Bolkestein nog in de kamer zat en de asielstandpunten van de VVD verdedigde zij hij over het VVD standpunt:
Uit een artikel eerder aangehaald door Kozzmic: CDA-voorman Balkenende beschuldigt Melkert van goedkope verkiezingsretoriek. "U hanteert een spookbeeld van een extreem-rechtse tendens om mensen op de PvdA te laten stemmen."
quote:Bolkestein reageerde furieus. En terecht. Dat was volgens mij ook de tijd dat Bolkestein bedreigd werd door RaRa - die o.a. een bomaanslag op (het huis van) Kosto pleegden.
"Ik zie de treinen al weer naar het oosten rijden."
(Het zou mij trouwens niets verbazen als het PvdA asielstandpunt inmiddels niets meer verschilt van het VVD asielstandpunt toen).
quote:De quotes die je gaf raakten kant noch wal. Wat Melkert concreet heeft gezegd is dat Fortuyn appeleert aan dezelfde gevoelens als Le Pen.
Een mening, misschien zelfs een terechte observatie, die helemaal niets te maken heeft met het vergelijken van Fortuyn met een man die miljoenen doden op zijn geweten heeft. En ik begrijp waarlijk niet dat je nu krampachtig weigert dat toe te geven.
"Door de Amerikanen in Irak geintroduceerd om de opsporing van Irakese oorlogsmisdadigers te vergemakkelijken. Nu de Nederlandse versie met de politici, die een actieve bijdrage hebben geleverd aan de verkwanseling van Nederland."
quote:Die hele ESF-affaire is imho gigantisch opgeklopt. Ik denk ook niet dat je van doelbewuste fraude kunt spreken, meer van een ongelukkige actie. Maar volgens mij is dit met volledig open vizier gebeurd, met is niet zo dat Melkert zaken achter hield voor mede-kabinetsleden of parlement. Maar misschien moet je de relevante artikelen er voor mij even bijzoeken, ik ken niet alle ins and outs van de ESF-affaire. Ik vond nog wel het topic Ad Melkert is een held in de Fok!-archieven!
Op zaterdag 31 mei 2003 14:04 schreef rroloff het volgende:[..]
Ik ben het niet eens met dat eerste. Melkert was verantwoordelijk voor de grootscheepse ESF fraude, waardoor Nederland later honderden miljoenen euros - in totaal meer dan een miljard gulden - terug moest betalen aan de EU.
quote:Als dat zo gezegd is vind ik het een foute opmerking.
Melkert had daar een handje van. Toen Bolkestein nog in de kamer zat en de asielstandpunten van de VVD verdedigde zij hij over het VVD standpunt:
quote:Is Bolkestein ooit bedreigd door RaRa? N.a.v. de 'demonisering' van Melkert?
Bolkestein reageerde furieus. En terecht. Dat was volgens mij ook de tijd dat Bolkestein bedreigd werd door RaRa - die o.a. een bomaanslag op (het huis van) Kosto pleegden.
quote:En wederom blijkt dat er burgers die zich gedragen als verwende kleuters bevinden onder de aanhangers van Fortuyn.
Op zaterdag 31 mei 2003 14:23 schreef rroloff het volgende:
"Door de Amerikanen in Irak geintroduceerd om de opsporing van Irakese oorlogsmisdadigers te vergemakkelijken. Nu de Nederlandse versie met de politici, die een actieve bijdrage hebben geleverd aan de verkwanseling van Nederland."
quote:Dat zie ik anders. En de Europese commissie ook. Anders hoef je niet meer dan een miljard gulden terug te betalen. Tip: lees nog eens het ESF dossier van de NRC door. Als dat überhaupt nog bestaat, trouwens.
Op zaterdag 31 mei 2003 14:42 schreef Kozzmic het volgende: Die hele ESF-affaire is imho gigantisch opgeklopt.
quote:Dat vertelde Bolkestein een tijdje na de moord op Fortuyn. Dat hij een brief van de Rara had gekregen. ['&§"%/'* kan met google niets vinden.] Verbaast mij trouwens niet - Bolkestein was voor links en extreem-links toen wat Fortuyn voor links en extreem links ruim een jaar geleden was - maar dat is geloof ik in de Rara tijd nooit bekend geworden.
Is Bolkestein ooit bedreigd door RaRa?
quote:Weet ik niet. Een directe aanleiding zal het wel niet geweest zijn.
N.a.v. de 'demonisering' van Melkert?
[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 31-05-2003 14:59]
quote:Hahaha! Bedankt voor de link. Leuk om te lezen.
Op zaterdag 31 mei 2003 14:42 schreef Kozzmic het volgende:. Ik vond nog wel het topic Ad Melkert is een held in de Fok!-archieven!
quote:Hallo, het zijn verwende kleuters.
Op zaterdag 31 mei 2003 14:44 schreef Vibromass het volgende:[..]
En wederom blijkt dat er burgers die zich gedragen als verwende kleuters bevinden onder de aanhangers van Fortuyn.
quote:Inderdaad, R@b die het opneemt voor Melkert en klaagt dat hij gedemoniseerd wordt
Op zaterdag 31 mei 2003 15:05 schreef rroloff het volgende:[..]
Hahaha! Bedankt voor de link. Leuk om te lezen.
quote:En die hitler-vergelijking daarna dan
Op zaterdag 31 mei 2003 15:11 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Inderdaad, R@b die het opneemt voor Melkert en klaagt dat hij gedemoniseerd wordt
.
Ad, Monica en ik
Dat de naar de Wereldbank in Washington verbannen oud-PvdA-aanvoerder Ad Melkert niet stond te popelen om terug te blikken op die ook voor hem persoonlijk bijzonder dramatische 6de mei van 2002 lijkt een understatement.
Maar NOVA's Amerika-correspondent Twan Huys trok Ad (en Monica) Melkert over de streep: dagboek van een tv-interview dat zich op meerdere continenten afspeelde.
Hij aarzelt nog steeds. Ook al is het bijna een jaar later en hebben we elkaar al meerdere keren gesproken vis-à-vis, telefonisch in Washington en per e-mail. Vorig jaar zomer zit ik bij hem in de tuin in Bussum. Prachtig begroeid, veel konijnen in hokken. Zijn jongste dochter maakt soesjes. De benoeming bij de Wereldbank in Washington is nog steeds niet rond. LPF-ministers zien Ad Melkert liever wegkwijnen in Nederland. De ultieme wraak. Of is dat de inmiddels beroemde politiebunker voor de deur van het huis van de familie Melkert..
Als ik het pad oploop naar de voordeur houdt niemand me tegen, er wordt geen vraag gesteld. Beveiliging in Nederland, het blijft behelpen. We hebben een mooi gesprek maar Melkert wil liever wachten tot zijn benoeming rond is in Washington en de publiciteit in Nederland is geluwd. Maanden gaan voorbij. Wouter Bos doet in alles het verkiezingsdebacle van mei vergeten. De PvdA lijkt even terug in het centrum van de macht.
In Washington verklaart president Bush vanuit het Witte Huis de oorlog aan Saddam Hoessein. Een paar straten verder staat het hoofdkwartier van de Wereldbank. Hier verdiept Ad Melkert zich in zijn nieuwe en vooral anonieme bestaan van bewindvoerder bij de Wereldbank. In de lobby van de bank staat het motto op de muur: Our Dream is a world free of poverty . Volgens cynici geldt die droom alleen voor medewerkers van de bank zelf.
Het is vrijdag 3 mei. Ik bel hem opnieuw met dezelfde vraag. Een gesprek of reportage over zijn werk nu bij de bank en terugkijkend op het afgelopen bewogen jaar. Hij twijfelt. "Zeker niet voor 6 mei, een jaar na de dood van Pim Fortuyn. Ik ga die dag geen sweeping statements maken". "Ga je nog op pad voor de Bank binnenkort?", vraag ik.
Bosnië en Macedonië staan op het programma. We spreken af dat ik eidn mei mee ga naar de Bosnische hoofdstad Sarajevo. Eerder beginnen we met de opnamen bij de Wereldbank en bij hem thuis, samen met zijn vrouw Monica. Wanneer de uitzending volgt bij NOVA zien we later wel. Melkert stemt toe, eindelijk.
Maandag, 5 mei. Kroonprins Willem-Alexander en Maxima arriveren vandaag voor een werk/privé-bezoek in Washington DC. Ik laat dat bezoek aan me voorbij gaan. Twee jaar geleden maakte de kroonprins wereldnieuws in Nederland voor onder andere de NOVA-camera. In de verhitte discussie over de rol van zijn schoonvader tijdens de Argentijnse junta wees de prins ons op een brief in een Argentijnse krant die verlichting kon bieden. Die brief bleek afkomstig van oud-dictator Videla. Een koningscrisis was geboren. Herhaling lijkt mij dezer dagen uitgesloten. Máxima straalt en de affaire Margarita is verdampt.
Bovendien zijn er nog meer festiviteiten vandaag in de Amerikaanse hoofdstad. Ad Melkert wordt om 12 uur verwacht op de Duitse ambassade. Hier kijgt hij Das Grosse Verdienstkreusz mit Stern des Verdienstordnungs des Bundes Republik Deutschland opgespeld van de Duitse ambassadeur voor zijn tomeloze inzet op het gebied van de werkgelegenheid en de Duits-Nederlandse relaties. Ik verwacht veel Nederlandse correspondenten op deze beladen dag. 5 mei, morgen een jaar geleden werd Pim Fortuyn doodgeschoten op het Mediapark in Hilversum. Mijn opnamen zijn waarschijnlijk al gedateerd als ze over een paar weken worden uitgezonden bij NOVA. Niettemin vergezellen we Ad Melkert en zijn vrouw Monica naar de Duitse residentie op Foxholl Street.
Het regent, buiten vraagt de bewaking naar onze identiteit, binnen een handje vol mensen van de Duitse en Nederlandse ambassade. De Duitse ambassadeur is verhinderd door een plotseling bezoek van zijn minister van Defensie. Z'n tweede man neemt over. Tot mijn verbijstering is er geen enkele Nederlandse correspondent aanwezig. Is het Máxima, de kroonprins, waar is iedereen? Is Ad Melkert nu al vergeten?
We nemen zijn toespraak op. Kort refereert Melkert aan zijn rampjaar: "Vandaag is ook de laatste dag van het eerste jaar na de afschuwelijke, afgrijselijke politieke aanslag die Nederland op zijn grondvesten deed schudden. Er gaat voor mij geen enkele dag voorbij zonder innerlijke reflectie en dialoog over de zondvloed die onze democratie heeft overspoeld. Er valt veel te zeggen over de complexe balans tussen het ambacht van effectief bestuur en de kunst van het verwerven van een legitieme democratie. Dit is niet de plek om dat te doen."
Zaterdag, 10 mei. Ik loop het tuinpad op van het nieuwe huis van de familie Melkert. Een mooie lommerrijke buurt net buiten de stadsgrenzen van Washington. De jongste dochter doet voor ons open. "Spreek je al Engels en waar zijn je konijnen?", vraag ik. Met de nieuwe taal gaat het uitstekend en de konijntjes zijn achtergebleven in Nederland. Ze moesten weken in quarantaine voordat ze de Amerikaanse douane mochten passeren en dat is zielig.
Ad Melkert doet vanochtend boodschappen voor de lunch. Monica geeft een rondleiding door het huis. We eindigen op haar atelier op zolder. Ze is na lange tijd weer begonnen met schilderen. De campagne van Ad, de opvoeding van de kinderen en natuurlijk de moord op Fortuyn, het leidde teveel af van haar werk. Haar atelier blijkt een schatkamer. Ik zie doeken met de prachtige houten waterreservoirs op flatgebouwen in New York, en ook zijn er foto's. Meteen na de moord op Pim Fortuyn besloot Monica de bedreigingen tegen haar man en haar gezin in beeld te brengen. Ze laat me foto's zien van de politiebunker in haar tuin. De opnamen zijn fascinerend, dramatisch maar vooral onwerkelijk.
Ze legt uit: "Als kunstenaar ben je altijd op zoek naar uitgangspunten voor de vormgeving van je werk. Ik heb geprobeerd foto's te maken van verschillende momenten die van grotere betekenis zijn dan de betekenis van dat moment. Bijvoorbeeld toen er midden in de nacht na de moord op Pim door de politie een bunker in onze tuim werd gezet. De zwaarte van die bunker had iets allegorisch, iets dramatisch. Een heel mooi beeld, ik besloot om het te fotograferen. Wat er gebeurd was, was zo ernstig, Pim was vermoord dat vond ik zo erg en ingrijpend, maar datgene wat eromheen gebeurde, daarvan vond ik dat ik het moest vastleggen, registreren. Het was iets nieuws, iets anders. Ik heb er een hele serie foto's van gemaakt."
Ze laat me nog meer foto's zien ook van Pim Fortuyn. Tijdens de opnamen van het debat tijdens de Soundmixshow maakt Monica Melkert foto's achter de schermen. Ik zie een prachtige foto met in beeld schimmige silhouetten van Pim Fortuyn, Thom de Graaff en Hans Dijkstal op weg naar de studio. De jury van World Press Photo zou deze opname moeten zien. Een absolute kanshebber. Monica Melkert spreekt als een waterval over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Anders is het met Ad Melkert. Zijn emoties lijken in beton gegoten. Hij vermijdt het onderwerp en wijdt liever uit over zijn werk bij de bank.
Op welke manier heeft u de gebeurtenissen verwerkt?
"Tsja, op verschillende manieren."
Heeft u 't verwerkt?
"In de zin van er dagelijks mee bezig zijn wel, maar het blijft wel bij je. Het is toch een enorme breuk in je leven in wat je deed, dat blijft wel."
Heeft u geprobeerd er over te schrijven?
"Nou, daar heb ik wel over nagedacht en zelfs veel goede en minder goede adviezen over gekregen. Ik heb zelf een weerzin tegen egodocumenten waarin je vanuit je zelf dingen beschrijft die om je heen zijn gebeurd. Per saldo kom je er dan altijd zelf het beste uit. Zo zie je dat dan. Ik wil veel liever nadenken over wat er in Nederland en Europa gebeurt. Er komt vast nog een moment dat ik in staat ben om dat een beetje beter te overzien. Maar het is ook goed bij zulke ingrijpende gebeurtenissen afstand te nemen en dat kon doordat ik bij de Wereldbank met geweldig belangrijke vraagstukken in de weer ben gegaan zoals in Ghana, China en Argentinië. De wereld passeert voor je neus en daar duik ik dan graag in."
U spreekt niet graag over u zelf?
"Nee. Dat vind ik moeilijk. Ja waarom eigenlijk? Je zit in de politiek en dus moeten mensen ook weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Maar in veel opzichten schiet dat in Nederland door en raken mensen bevangen door het beeld van een persoon. Ze laten zich in feiten in de luren leggen want iemand die geweldig vriendelijk, aardig en innemend is, kan dus alle verkiezingsbeloften aan zijn laars lappen en de vraag is dan wat je er mee bent opgeschoten als kiezer."
Dat deed Fortuyn juist wel die liet alles van zichzelf zien.
"Ja en dat ging mij veel te ver. Ik vond dat exhibitionistisch."
Daardoor werd u een technocraat?
"Ik weet niet of het daardoor kwam want ik heb al heel lang met dat epiteon mogen rondlopen. Maar ik legde wel graag de nadruk op waar het ons om ging, waar we voor stonden en wat we er mee wilde doen."
U wil het persoonlijke vermijden maar het persoonlijke is onvermijdelijk geworden in de politiek?
"Ja, tot op zekere hoogte is dat logisch. Maakte dat Fortuyn tot een beter campagnevoerder dan u? Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. De campagne van mei vorig jaar blijft een unieke situatie die zich nooit daarvoor zo heeft gemanifesteerd en daarna niet herhaald zal worden. Ik denk dat tijdens de campagne in januari dit jaar al duidelijk is geworden dat journalisten en politici het toch over een andere boeg gooiden, proberend om lessen te trekken uit dat heel exuberante van de campagne in mei."
Meent u dat nou want er werd ook nu volop gespeculeerd en geïnformeerd over de schoonheid van de kont van Wouter Bos en presentatoren lazen het voorhoofd van politici?
"Misschien heb ik onvoldoende gezien maar ik zal maar zeggen de Soundmixshow is niet meer herhaald. Er is wel meer over nagedacht."
Maandag, 19 mei. Voor het eerst sinds zeven jaar rij ik weer over Snipers Alley. De weg van het vliegveld naar de Bosnische hoofdstad Sarajevo. Tijdens de oorlog was deze straat de beroemdste schietschijf ter wereld. Nu zijn de meeste gebouwen hersteld. Alleen het gebouw van de krant Oslobodjene vertoont nog sporen van de verwoestende beschietingen van de Bosnische Serviërs.
Ad Melkert is hier twee dagen op pad voor de Wereldbank en voert gesprekken met lokale politici. De internationale gemeenschap heeft meer dan zes miljard dollar gepompt in Bosnië. De drie miljoen inwoners hadden nu ruimschoots miljonair kunnen zijn, maar helaas verdween veel geld naar corrupte politici, handige zakenjongens en niet te vergeten de maffia. Bosnië ligt aan het infuus van de Wereldbank, de Europese Unie en het IMF. De staat van deze natie is een schandaal. Ik heb nog twee dagen om inzicht te krijgen in de zielenroersel van Ad Melkert. Gelukkig helpt het lot een handje.
Door een pure samenloop van omstandigheden is dezer dagen ook Wim Kok in Sarajevo. Hij is lid van de Commissie Vermiste Personen met in het bestuur Koningin Noor van Jordanië en de Britse oud-minister van Defensie Michael Portillo. De Commissie Vermiste Personen houdt zich bezig met de identificatie van bijvoorbeeld de achtduizend geëxecuteerde moslims van Srebrenica.
's Avonds ontmoet ik de oud-PvdA-kroonprins en de oud-premier in de lobby van het Holiday Inn Hotel. Een bizarre bijeenkomst. Nog geen anderhalf jaar geleden vormden zij de politieke macht in Nederland, Melkert de gedoodverfde premier en Kok een gevierd staatsman. Nu zitten ze onwennig tegenover elkaar. Ze nemen het wereldnieuws door, aanslagen in Israël, de verkiezingen in België, Feyenoord-PSV en natuurlijk het nieuwe kabinet-Balkenende. Dat laatste, vinden ze beiden, moet vooral een kans krijgen, want Nederland moet na een jaar van politieke rotzooi eindelijk weer geregeerd worden. Niettemin, ik proef de grote teleurstelling. Wim Kok: "Ik vind het heel goed, gegeven alles wat zich heeft afgespeeld vorig jaar, dat Ad een poosje afstand heeft genomen om van daaruit, ik ken hem een beetje, de kracht en de energie te putten om aan een nieuwe toekomst te beginnen".
Het klinkt keurig en braaf maar deepdown worstelen beide mannen nog steeds met de mokerslag van mei 2002. Ik vraag ze naar die dramatische verkiezingsavond van 15 mei vorig jaar. Kort voor de afscheidstoespraak van Melkert spraken ze met z'n tweeën over zijn speech en zijn vertrek. Hoe ging dat in dat kamertje in het Amsterdamse Paradiso? Kok: "Ik wilde hem op dat moment, dat hele moeilijke moment niet alleen laten en daarom was ik daarbij. Er werden weinig woorden gewisseld. Gebaren of gelaatsuitdrukkingen zijn op zo'n moment belangrijker dan woorden. Ik was teleurgesteld."
De volgende dag rij ik met Melkert naar Srebrenica. Hij heeft er een gesprek met de burgemeester en legt een krans bij het monument voor de achtduizend moslimslachtoffers. Vorig jaar liep Wim Kok hier rond, verzonken in diepe gedachten, peinzend en vol schuldgevoel. Gisteravond vertelde Kok over de twijfel en of hij niet anders had moeten handelen in die noodlottige juli dagen in 1995 toen Srebrenica werd veroverd. "Ik blijf daar aan denken, ik blijf er tot aan mijn dood aan denken. Had ik het anders kunnen doen, het is honderdduizenden keren door mijn hoofd gegaan." Het lijkt wel alsof Srebrenica een boeteoord is geworden voor Nederlandse politici. Na de kranslegging spreek ik erover met Melkert. "Het laat je nooit meer los omdat het zo'n ingrijpende gebeurtenis is."
Na Srebrenica rijden we verder door een betoverend landschap dat soms verstoord wordt door verwoeste huizen. We stoppen voor een laatste interview in de buurt van Konjevic Polje, een van de plekken waar duizenden moslims uit Srebrenica werden geëxecuteerd. Voor het eerst spreekt Melkert met moeite over de bedreigingen in Nederland na de moord op Fortuyn, de verkiezingsposters waarop zijn ogen waren uitgestoken en een mogelijk terugkeer in de Haagse politiek.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 31-05-2003 15:47]
quote:dat je positieve onderdelen pakt uit een ideologie; is niet verkeerd.
Op zaterdag 31 mei 2003 12:46 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Marijnissen IS een ex-maoist en de SP was in haar beginjaren Maoistisch gestoeld Dat zegt hij zelf! Staat zelfs op de SP site!
Fortuyn heeft nooit Hitler aangehangen hoor...
quote:Dat vind ik nou helemaal niet. Het geeft voor mij weer hoe enorm diep het heeft ingegrepen en welke slachtoffers de hele kwestie nog meer heeft gemaakt. Tussen de regels door is het een erg veelzeggend verhaal - een integere Melkert die zwaar beschadigd is.
Op zaterdag 31 mei 2003 15:52 schreef Skull het volgende:
Hm dat lange verhaal geeft misschien een hoop sfeer beschrijvingen maar eigenlijk helemaal niets aan relevante info. Beetje tijdsverspilling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |