In het verleden is er door Dewinter verschillende keren getracht een zusterpartij in Nederland van de grond te krijgen, hij heeft geprobeerd de verschillende partijen die er waren (CD, CP86, Ned. Blok) te verenigen en toen dat door de onwil van Janmaat niet van de grond kwam heeft Dewinter zich zonder veel succes bezig gehouden met het Nederlands Blok van de Utrechter Wim Vreeswijk.
En toen kwam Fortuyn met achtereenvolgens Leefbaar Nederland en de LPF op, maar hij wilde weinig weten van het Vlaams Blok en wilde er niet mee vergeleken worden. Ondanks dat de achterban zich waarschijnlijk wel aangesproken voelt door de ideeën van Dewinter, ik merk in ieder geval hier op het forum dat LPF-stemmers over het algemeen het Vlaams Blok niet afwijzen.
De LPF liet het echter afweten op het verkiezingsfeestje van het Blok dit weekend, in tegenstelling tot kopstukken van een paar kleine rechtse partijen uit Nederland. Sybrandy van de NNP was aanwezig (en op de website van de partij feliciteerd partijleider Van der Kooi het Vlaams Blok), Michiel Smit van Nieuw Rechts ook, evenals Wim Vreeswijk van het inmiddels opgeheven (?) Nederlands Blok.
Wie komt het meest in aanmerking voor het predikaat "Nederlandse Vlaams Blok" en waar zitten nu eigenlijk de verschillen tussen LPF en VB?
DeWinter is niet dom en er zullen vast wel punten in zijn programma staan die hout snijden, maar gezien zijn pogingen om aansluiting te zoeken met de CD en CP'86 geef ik hem niet veel krediet.
quote:Ja die zitten in hetzelfde verdomhoekje, dat creeert al gelijk een band
Op maandag 19 mei 2003 23:15 schreef Kozzmic het volgende:
ik merk in ieder geval hier op het forum dat LPF-stemmers over het algemeen het Vlaams Blok niet afwijzen.
quote:Wie dan?
Op maandag 19 mei 2003 23:15 schreef Kozzmic het volgende:
ik merk in ieder geval hier op het forum dat LPF-stemmers over het algemeen het Vlaams Blok niet afwijzen.
Uiteindelijk moeten we daar wat mij betreft ook heen met dergelijke partijen. Inkapseling vind ik een betere strategie dan verkettering. Op sommige politieke issues vervullen deze partijen een signaalfunctie die de gevestigde politiek vanwege politieke correctheid en geloofwaardigheid van de eigen bevoogding kennelijk niet vervullen kon.
Edit: Na heroverweging is de NNP niet wat verder, ze hebben gewoon een minder belast verleden. Even verderop in deze draad staan de huidige standpunten van het Vlaams Blok verwoord.
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 20-05-2003 07:42]
Ik vind dat we echt niet moeten zeuren en gewoon moeten concluderen is dat er niet echt een partij is in NL die lijkt op het vlaams blok. Ook de LPF niet.
quote:
Op maandag 19 mei 2003 23:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind dat we echt niet moeten zeuren en gewoon moeten concluderen is dat er niet echt een partij is in NL die lijkt op het vlaams blok. Ook de LPF niet.
Het is Vlaams Blok en niet Belgisch Blok, en eigenlijk zegt dat al genoeg.
quote:Met Kutmarokanen komt een LPF'er ook niet weg ... maar gelukkig is dat in Belgie niet echt slang geworden (in tegenstelling tot).
Op maandag 19 mei 2003 23:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, ik zag filip bij nova wat uitspraken doen waarmee een LPFer ECHT niet zou wegkomen in Nederland.
quote:De Winter zei op een bepaald moment iets als 'misschien moet uw achterban gewoon wat harder gaan werken' of zo tegen Abu Jahjah. Dat zou ook Oudkerk niet kunnen zeggen.
Op maandag 19 mei 2003 23:30 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Met Kutmarokanen komt een LPF'er ook niet weg ... maar gelukkig is dat in Belgie niet echt slang geworden (in tegenstelling tot).
quote:Sorry hoor, maar het VB is gemiddeld 3% gestegen met dezelfde punten als 8 jaar geleden. Alleen hun affiches waren nu wat meer commercieel, de boodschap blijft.
Op maandag 19 mei 2003 23:26 schreef sjun het volgende:
Voor mij zou het Nederlandse equivlent van het Vlaams Blok de NNP zijn. Deze is echter al wat verder dan het Vlaams Blok in verwoording van politiek acceptabele standpunten. Je ziet echter dat ook bij het Vlaams Blok bewustzijn begint door te dringen dat politiek ontevredenen niet per definitie te paaien zijn met angstcampagnes waarin buitenlanders worden afgeschilderd als het grote kwaad.Uiteindelijk moeten we daar wat mij betreft ook heen met dergelijke partijen. Inkapseling vind ik een betere strategie dan verkettering. Op sommige politieke issues vervullen deze partijen een signaalfunctie die de gevestigde politiek vanwege politieke correctheid en geloofwaardigheid van de eigen bevoogding kennelijk niet vervullen kon.
Een goedkope slogan voor een partij die het kennelijk meer van oneliners moet hebben dan van doorwrochte maatschappelijke analyse en strategiën ter maatschappij-opbouw.
Niettemin vind ik dt deze partij gewoon haar geluid moet kunnen laten horen en kan de gevestigde politiek de handschoen oppakken om burgers uit te leggen dat het met ons land minder erg gesteld is dan deze partij doet voorkomen. tegelijkertijd kan de partij worden uitgedaagd om te komen met haar oplossingen voor diverse maatschappelijke issues.
quote:Is dat wel zo? Ik heb eerlijk gezegd geen goede kijk op de precieze standpunten van het Vlaams Blok, maar ik vond wel een topic hier van 2 jaar geleden waarin staat dat het VB afstapte van het zgn. 70-puntenplan, wat nogal omstreden was i.v.m. onttrekking van een aantal rechten aan buitenlandse inwoners van België en directe invloed van bepaalde nazi-ideeën.
Op maandag 19 mei 2003 23:34 schreef seriewoordenaar het volgende:[..]
Sorry hoor, maar het VB is gemiddeld 3% gestegen met dezelfde punten als 8 jaar geleden. Alleen hun affiches waren nu wat meer commercieel, de boodschap blijft.
quote:Er wel even bij vermelden dat ik het Nova-debat niet gezien heb, maar beide heren debateren nogal regelmatig met elkaar.
Op maandag 19 mei 2003 23:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
De Winter zei op een bepaald moment iets als 'misschien moet uw achterban gewoon wat harder gaan werken' of zo tegen Abu Jahjah. Dat zou ook Oudkerk niet kunnen zeggen.
Tsja, Jahjah en zijn kliek (ik bedoel zijn gevolg) zijn ook notoire werklozen, het lijkt er wel op of ze er trots op zijn niet te werken. Ik heb niet zo'n moeite ermee ... Jahjah is ook een werkloze, dus dat mag imo gezegd worden.
Overigens snap ik niet dat die Jahjah hier effectief mag stemmen ... waarschijnlijk nog snel ff belg geworden want het heeft toch wel voordeeltjes
Het Vlaams Blok is een nationalistische partij, die vindt dat elk volk over zijn eigen lot moet kunnen beschikken. Daarom eisen zij:
· de onafhankelijkheid van Vlaanderen
· het stopzetten van de geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië
· Brussel, hoofdstad van een onafhankelijk Vlaanderen
· Afschaffing van de faciliteitenregeling in de Rand en de taalgrensgemeenten
· Vlaanderen, volwaardige lidstaat van de Europese Unie
Het Vlaams Blok is voor méér democratie. Daarom pleiten zij voor:
· een herwaardering van het parlement
· de naleving van aanbevelingen door parlementaire onderzoekscommissies
· de invoering van een bindend referendum voor belangrijke maatschappelijke kwesties
· een verkozen staatshoofd dat verantwoording verschuldigd is aan het parlement
· absolute garanties voor de vrije meningsuiting
· een sterke en onpartijdige openbare omroep
Het Vlaams Blok staat zich erop voor een gezinspartij te zijn.
Daarom eisen zij:
· een gezins- en kindvriendelijk beleid
· de invoering van een opvoedersloon: Die uitkering moet afhankelijk zijn van het aantal kinderen en kan oplopen tot 120% van het leefloon van een gezinshoofd voor de opvoeding van drie of meer kinderen. Op deze wijze willen zij de keuzevrijheid herstellen tussen drie gelijkwaardige alternatieven: het volwaardige ouderschap, een deeltijdse loopbaan met ruimte voor het gezin of een voltijdse carrière.
· een rechtvaardige kinderbijslag voor iedereen. (Kinderbijslag als recht van het kind. Fiananciële herverdeling zou niet via de kinderbijslag maar via belastingen moeten gebeuren).
· een goede en betaalbare kinderopvang
Het Vlaams Blok pleit voor een ander vreemdelingenbeleid dat uitgaat van de eis: aanpassen of terugkeren.
voorstellen:
· de immigratiestop moet gehandhaafd blijven en waterdicht worden
· de naturalisatiewetgeving moet verstrengd worden. Het verkrijgen van onze nationaliteit moet geen geschenk maar de bekroning zijn van een geslaagde assimilatie.
· het staatsburgerschap wordt terug toegekend op basis van afstamming of na het slagen in een burgerschapsproef
· veroordeelde criminele vreemdelingen, illegalen en afgewezen asielzoekers moeten uitgewezen worden
· het stemrecht blijft voorbehouden aan volwaardige staatsburgers
· vreemdelingen die zich assimileren, onze taal leren, onze wetten en normen respecteren verdienen een eerlijke kans en krijgen dezelfde rechten als alle Vlamingen
Voor het Vlaams Blok is cultuur de ziel van het volk en legt het onderwijs de bouwstenen van de toekomst. Daarom pleiten zij voor:
· de bescherming en promotie van het Nederlands
· investeringen in kwaliteitsproducties en kunst van eigen bodem
· een minimumpercentage aan producties in de eigen taal op radio en tv
· de bescherming van Vlaams cultureel erfgoed en patrimonium. Het Vlaams Blok is tegenstander van een utopische multiculturele samenleving, die elke volkse eigenheid vermorzelt tot een grijze eenheidsworst. Natuurlijk hebben er confrontaties plaats tussen verschillende culturele tradities die verrijkend kunnen zijn. Het Vlaams Blok pleit voor een open en dynamische cultuur, die uitgaat van haar eigen identiteit en talent.
· een actieve cultuurspreiding
· een traditioneel en kwaliteitsonderwijs. Zij leggen daarbij de klemtoon op de overdracht van kennis en cultuur en de persoonlijkheidsvorming.
· geen vals pluralisme maar echte vrije onderwijskeuze. Het recht van de inrichtende machten om eigen pedagogische projecten aan te bieden is voor het Vlaams Blok een onaantastbare verworvenheid. Het Vlaams Blok verzet zich met klem tegen elke poging om de onderwijsnetten gelijk te schakelen, ook als dat gebeurt onder de vlag van het zogenaamde pluralisme. De onderwijsvrijheid moet gerespecteerd worden in Vlaanderen. Concreet betekent het dat de actuele subsidieregeling moet herzien worden. Het vrij onderwijs heeft zich in het verleden al laten verleiden tot een verregaande afbraak van zijn onafhankelijkheid en identiteit. Het heeft de eenheidsstructuren aanvaard, de fusies en samenwerkingsverbanden, de non-discriminatiepacten. Het vrij onderwijs is hierdoor terechtgekomen in een neerwaartse spiraal waarin het zijn eigenheid en zijn kwaliteit steeds verder verliest. Ook het recent ingevoerde inschrijvingsrecht en de aanvaardingsplicht zullen voor vele vrije scholen het einde betekenen van hun identiteit, én van hun kwaliteitsnormen.
· een herwaardering van het beroep van leraar
· de stimulering van sport en lichamelijke opvoeding
· splitsing van de sportbonden
Onveiligheid is géén vals probleem of subjectief gevoel. Criminaliteit is een kanker die de leefbaarheid van de steden en het sociale weefsel in de samenleving aantast. Daarom eisen zij een harde aanpak. Voorstellen:
· meer middelen en mankracht voor parketten en politie
· een viersporenbeleid van preventie én nultolerantie, van alternatieve én effectieve straffen
· meer geld en aandacht voor slachtofferhulp. Speciaal slachtofferbeleid: Zo vinden zij dat niet alleen misdadigers maar ook hun slachtoffers recht hebben op een pro deo-advocaat. Het Vlaams Blok wil ook meer geld voor het slachtofferfonds, opvang op lokaal niveau, het recht om gehoord te worden door de onderzoeksrechter, de betrokkenheid van een expert inzake slachtofferzorg bij vrijlatingsprocedures enz.
Het Vlaams Blok is ook voorstander van een juridische uitbreiding van het begrip wettige zelfverdediging naar verdediging van goederen. Iemand die zijn woning, zijn eigendom of zijn levenswerk verdedigt tegen gangsters, mag niet als een misdadiger behandeld worden.
· de afschaffing van de wet-Lejeune. Die wet zorgt er voor dat veroordeelden al na één derde en recidivisten (gevangenen die eerder al een straf uitzaten) na twee derden van hun straf worden vrijgelaten. Het automatisch toekennen van strafvermindering tast volgens het Vlaams Blok de geloofwaardigheid van het gerecht aan. De bevolking aanvaardt niet meer dat celstraffen niet of nauwelijks moeten uitgezeten worden en dat moordenaars al na 10 jaar opnieuw op straat staan. Men wil dat misdadigers weer onder de indruk van Justitie raken. Dat gaat volgens het Vlaams Blok niet als Criminologen, sociaal assistenten en psychologen de positie van de strafrechter in vraag stellen of zij zijn plaats innemen.
· de splitsing en modernisering van Justitie.
· de overheid moet gericht onderzoek doen naar het aandeel van vreemdelingen in de criminaliteit en passende maatregelen nemen. Men wil het taboe over vreemde criminaliteit doen sneuvelen omdat dat je een probleem pas kan oplossen als je het eerst in kaart brengt, er nadien onbevangen kan over praten en je ook de nodige maatregelen neemt. Ontkennen, minimaliseren en doodzwijgen brengt geen oplossing. Het zou een enorme dwaasheid zijn te beweren dat elke vreemdeling een crimineel is, of elke crimineel een vreemdeling. Maar het volstaat niet het hoofd in het zand te steken en te denken dat het probleem wel vanzelf zal overwaaien. Want dat is onzin.
· criminele vreemdelingen moeten uitgewezen worden
· géén legalisering of gedoogbeleid voor drugs maar een efficiënte opvang voor verslaafden en een keiharde aanpak van drugdealers
· jonge criminelen moeten gestraft en zo nodig opgesloten worden
Politie en gerecht moeten samenwerken in de strijd tegen de misdaad. Niet de brave burger of de agent moet schrik hebben, maar de crimineel.
Het Vlaams Blok wil de straat teruggeven aan het volk.
Het Vlaams Blok staat zich erop voor een sociale partij te zijn. Voorstellen:
· de sociale zekerheid splitsen
· een sociaal loket in elke gemeente inrichten
· een degelijke en betaalbare gezondheidszorg
· een rechtvaardig pensioen voor iedereen
· sociale huisvesting zonder vriendjespolitiek. In het verleden is er in de sector van de sociale huisvesting wel eens sprake geweest van een ongezonde vriendjespolitiek. Zowel bij het toekennen van de bouwopdrachten als bij de toewijzing van sociale woningen. Het Vlaams Blok staat achter het principe dat plaatselijke maatschappijen voor sociale woningbouw initiatieven nemen, onder toezicht van de plaatselijke politici van meerderheid én oppositie en van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij. De toewijzing van een sociale woning moet in elk geval gebeuren aan de hand van strikt objectieve criteria.
De gemeente moet bouwrijpe gronden ter beschikking stellen om de huurprijzen te drukken. De prijzen moeten ook binnen een ruime marge liggen, zodat de sociale mix van de inwoners gewaarborgd wordt. Sociale gettovorming moet absoluut vermeden worden. Volgens het Vlaams Blok moet de financiële tussenkomst van de overheid in de sociale huisvestingssector beperkt blijven tot het aanbieden van betaalbare huurwoningen voor minder gegoede personen en gezinnen. Met goedkope leningen kan de overheid gezinnen met kinderen helpen een bescheiden woning te kopen.
· een doelgericht beleid voor jongeren en gehandicapten
· armoedebeleid: Voor vele mensen begint de weg naar de armoede met afbetalingen op krediet. Zo leidt onbezonnen koopgedrag al snel tot een individuele schuldenberg. Winkelketens, reclamemakers en de banken dragen een grote verantwoordelijkheid bij het gewijzigde consumptiegedrag en het groeiende aantal aankopen op afbetaling. Kwijtschelding van schulden is volgens het VlaamsBlok niet de juiste oplossing. Die ligt volgens hen eerder in de oprichting van een positieve kredietcentrale, waar àlle kredietopnames geregistreerd worden. Het Vlaams Blok wil bijzondere aandacht laten uitgaan naar het lot van kleine zelfstandigen die vaak failliet gaan na jarenlang zwoegen en zware investeringen, door tegenslagen of onverwachte omstandigheden waarop zij geen vat hebben. Ze vinden het niet rechtvaardig deze mensen de rest van hun leven met de stempel van het bankroet op te zadelen en te veroordelen tot de bedelstaf.
Vlaams blok pleit in het licht van de vele schrijnende gevallen die ten gevolge van een echtscheiding in de armoede verzeilen, de bestaande wetgeving inzake echtscheiding grondig door te lichten en eventueel te herzien.
Het Vlaams Blok maakt zich sterk voor ethische waarden:
· abortus is en blijft onaanvaardbaar
· actieve euthanasie is ontoelaatbaar. Zij pleiten voor een optimale uitbouw van de palliatieve zorg.
Op economisch vlak pleit het Vlaams Blok voor:
· de stopzetting van de immense geldstromen naar Wallonië en de splitsing van de sociale zekerheid
· de splitsing van de Belgische overheidsschuld
· een eigen fiscaal beleid
· een klimaat van verstandhouding tussen werkgevers en werknemers via gedepolitiseerde vakbonden en ondernemingsraden
· Vlaamse CAOs
· een politiek van verankering
· internationale afspraken die een grenzeloze macht van multinationale ondernemingen aan banden leggen
Uiteindelijk vindt het VlaamsBlok in Vlaamse onafhankelijkheid de beste garantie om een goed economisch beleid te kunnen voeren en Vlaamse welvaart veilig te stellen.
Het Vlaams Blok is voor een gezond milieubeleid en een doordachte ruimtelijke ordening en mobiliteitspolitiek. Voorstellen:
· milieuvriendelijke bedrijven en producten fiscaal aanmoedigen
· afval beperken, selectief ophalen en verwerken
· steden moeten weer veilig, aantrekkelijk en leefbaar worden
· een ruimtelijke ordening volgens het principe van de inbreiding en de bescherming van open ruimtes en natuurgebieden
· er moet een redelijke en menselijke oplossing komen voor weekendverblijven en zonevreemde woningen
· werk in eigen streek en thuiswerk moeten bevorderd worden
· de overheid moet investeren in de aantrekkelijkheid en het comfort van het openbaar vervoer
Vlaanderen moet in het buitenland optreden als een zelfbewuste natie, op weg naar zelfstandigheid.
In de internationale politiek pleit het Vlaams Blok voor:
· een Vlaams diplomatenkorps dat onze taal en onze belangen verdedigt
· een Europees Europa, waar volkeren zichzelf kunnen blijven
· een democratisch Europa, met meer inspraak voor burgers en lidstaten
· een Europa waar soevereine volkeren kunnen toetreden tot de Europese Unie, of er uitstappen
· een verstandige en controleerbare ontwikkelingshulp, meer gericht op de thuislanden van de hier verblijvende vreemdelingen
· een eigen Europese defensiemacht die optreedt als een onafhankelijke en gelijkwaardige partner van de Verenigde Staten
quote:Dewinter kaatst wat harder dan in Nederland gebruikelijk is maar de man maakt een insinuatie die niet ver bezijden de werkelijkheid ligt. De doelgroep van Jahjah die gewoon hard werkt en wat heeft opgebouwd in België zal niet snel aansluiting zoeken bij Jahjah.
Op maandag 19 mei 2003 23:33 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
De Winter zei op een bepaald moment iets als 'misschien moet uw achterban gewoon wat harder gaan werken' of zo tegen Abu Jahjah. Dat zou ook Oudkerk niet kunnen zeggen.
De aanklagersstrategie van Jahjah begint langzaamaan uitgewerkt te raken zoals ook de aanklagersstrategie van het Vlaams Blok averechts werkte. Beter is het man en paard te noemen en actief aan de slag te gaan oplossingen voor gesignaleerde problemen te bewerken in samenwerking met betreffende bevolkingsgroepen waar mogelijk.
quote:Het lijkt er meer op dat het VB gematigder wordt...
Op dinsdag 20 mei 2003 07:47 schreef SunChaser het volgende:
De LPF, al is het wat gematigd door Herben, onder Fortuyn was het m.i. echt wel de kant van het VB opgegaan.
quote:Dat zou best kunnen, maat het ging om een vergelijking met een Nederlandse partij. Pim mag dan nu bekant heilig verklaart zijn, zijn gedachtengoed was toch behoorlijk extreem. En de naderende recessie in 2002 + zijn dood waren imho een aanleiding dat hij zoveel schapen over de dam kreeg.
Op dinsdag 20 mei 2003 07:51 schreef sjun het volgende:[..]
Het lijkt er meer op dat het VB gematigder wordt...
quote:Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat een hoop mensen het echt zat waren/zijn dat hun straat, buurt en stad verloederd en onveilig wordt, wat -hoe je het ook wend of keert- door het grootste gedeelte door een bepaald slag allochtonen komt. Er heerste al jaren een stemming "ergens heeft Janmaat wel gelijk" en nu was er iemand die daar een stem aangaf.
Op dinsdag 20 mei 2003 07:56 schreef SunChaser het volgende:[..]
En de naderende recessie in 2002 + zijn dood waren imho een aanleiding dat hij zoveel schapen over de dam kreeg.
En na de initiële "shock" bij mensen die dit totaal niet gezien hebben, komt nu alweer een gevoel "het valt wel wat mee" of "zie je wel, het normaliseert alweer". Die signaalfunctie waar Kozzmic het over had werkt blijkbaar niet omdat men de consequenties ervan gewoon niet wil.
En nu is er idd niet echt een partij zoals het VB in Nederland, pakken de gevestigde partijen de signalen niet echt op, dus gaat de veenbrand weer ondergronds en bouwt de druk weer op...
[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 20-05-2003 08:09]
quote:De man zag gevaren waar anderen die niet zagen. Of die gevaren er daadwerkelijk zijn/waren weten we niet. Ik vond het meevallen met zijn extremiteit. Bij Pim Fortuyn zag ik in ieder geval de wil om problemen te belichtenen te benoemen. Ik miste echter een aanzet tot weldoordachte oplossingen van de door hem gesignaleerde 'gevaren'. Verder vond ik het instrument van overdrijving dat hij hanteerde middels benamingen als de vijfde colonne nogal overtrokken.
Op dinsdag 20 mei 2003 07:56 schreef SunChaser het volgende:[..]
Dat zou best kunnen, maat het ging om een vergelijking met een Nederlandse partij. Pim mag dan nu bekant heilig verklaart zijn, zijn gedachtengoed was toch behoorlijk extreem. En de naderende recessie in 2002 + zijn dood waren imho een aanleiding dat hij zoveel schapen over de dam kreeg.
Pim Fortuyn riep echter niet op tot geweld en hij was er een voorstander van dat mensen zich konden uitspreken. Wat vond jij extreem aan hem?
quote:Misschien kunnen we ons afvragen wie er (electoraal?) belang bij heeft dat er minder gesignaleerd en aangepakt wordt als we willen voorkomen dat er ondergronds een polariserende haat wordt opgebouwd tegen wat niet eigen is.
Op dinsdag 20 mei 2003 08:07 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat een hoop mensen het echt zat waren/zijn dat hun straat, buurt en stad verloederd en onveilig wordt, wat -hoe je het ook went of keert- door het grootste gedeelte door een bepaald slag allochtonen komt. Er heerste al jaren een stemming "ergens heeft Janmaat wel gelijk" en nu was er iemand die daar een stem aangaf.
En na de initiële "shock" bij mensen die dit totaal niet gezien hebben, komt nu alweer een gevoel "het valt wel wat mee" of "zie je wel, het normaliseert alweer". Die signaalfunctie waar Kozzmic het over had werkt blijkbaar niet omdat men de consequenties ervan gewoon niet wil.
En nu is er idd niet echt een partij zoals het VB in Nederland, pakken de gevestigde partijen de signalen niet echt op, dus gaat de veenbrand weer ondergronds en bouwt de druk weer op...
Misschien kunnen we een vinger leggen op stigmatiserende processen van zowel links als rechts die effectieve signalering en kansen op integratie in de weg zitten.
quote:Een belangrijk verschil is dat het Vlaams Blok bij alle problemen categorisch op de allochtonen wijst, net zoals Jan Maat deed en dat doet de LPF absoluut niet
Op maandag 19 mei 2003 23:15 schreef Kozzmic het volgende:
Ik vroeg me af welke partij het best beschouwd kan worden als het Nederlandse equivalent van het Vlaams Blok.In het verleden is er door Dewinter verschillende keren getracht een zusterpartij in Nederland van de grond te krijgen, hij heeft geprobeerd de verschillende partijen die er waren (CD, CP86, Ned. Blok) te verenigen en toen dat door de onwil van Janmaat niet van de grond kwam heeft Dewinter zich zonder veel succes bezig gehouden met het Nederlands Blok van de Utrechter Wim Vreeswijk.
En toen kwam Fortuyn met achtereenvolgens Leefbaar Nederland en de LPF op, maar hij wilde weinig weten van het Vlaams Blok en wilde er niet mee vergeleken worden. Ondanks dat de achterban zich waarschijnlijk wel aangesproken voelt door de ideeën van Dewinter, ik merk in ieder geval hier op het forum dat LPF-stemmers over het algemeen het Vlaams Blok niet afwijzen.
De LPF liet het echter afweten op het verkiezingsfeestje van het Blok dit weekend, in tegenstelling tot kopstukken van een paar kleine rechtse partijen uit Nederland. Sybrandy van de NNP was aanwezig (en op de website van de partij feliciteerd partijleider Van der Kooi het Vlaams Blok), Michiel Smit van Nieuw Rechts ook, evenals Wim Vreeswijk van het inmiddels opgeheven (?) Nederlands Blok.
Wie komt het meest in aanmerking voor het predikaat "Nederlandse Vlaams Blok" en waar zitten nu eigenlijk de verschillen tussen LPF en VB?
quote:Dat doet het Blok tegenwoordig in ieder geval niet. Zij wijst voor mij meer op een lakse overheid die zich in haar kramp om politiek correct te blijven niet durft te branden aan de aanpak van gesignaleerde misstanden.
Op dinsdag 20 mei 2003 11:29 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Een belangrijk verschil is dat het Vlaams Blok bij alle problemen categorisch op de allochtonen wijst, net zoals Jan Maat deed en dat doet de LPF absoluut niet
quote:Als ik op hun website kijk, en ook die van de jongerenafdeling van het VB, dan is het onderwerp allochtoon wel erg oververtegenwoordigd daar.
Op dinsdag 20 mei 2003 11:34 schreef sjun het volgende:[..]
Dat doet het Blok tegenwoordig in ieder geval niet. Zij wijst voor mij meer op een lakse overheid die zich in haar kramp om politiek correct te blijven niet durft te branden aan de aanpak van gesignaleerde misstanden.
Trouwens, het predikaat Nederlandse Vlaams Blokker wordt door mij gegeven aan Michiel S(ch)mi(d)t (Nieuw Rechts)
quote:Ontevreden zeker, angstig zou kunnen.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:17 schreef SCH het volgende:
Volgens mij lijken de achterban van het VB en de LPF in ieder geval wel sterk op elkaar. Ontevreden en angstige mensen die hun problemen op een zondebok projecteren.
quote:NieuwRechts van de uit fractie Leefbaar Rotterdam gestapte Michiel Smit: http://www.nieuwrechts.nl/artikelen/1053343977.html.
Op maandag 19 mei 2003 23:15 schreef Kozzmic het volgende: Ik vroeg me af welke partij het best beschouwd kan worden als het Nederlandse equivalent van het Vlaams Blok.
Ik denk dat als je Smit een mailtje stuurt, dat hij best in deze draad een toelichting wil geven: hij was al diverse forums actief.
quote:Ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. Een achterban is voorstander van het gehele beleid van een partij. De achterbannen kunnen alleen sterk op elkaar lijken als ook de partijprogramma's sterk op elkaar lijken. De generalisatie die jij maakt (alsof het alleen om het aanwijzen van een zondebok gaat) lijkt me ten eerste niet juist (tenzij die 'zondebok' de regering is) en ten tweede niet significant om daaruit te concluderen dat ze sterk op elkaar lijken.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:17 schreef SCH het volgende:
Volgens mij lijken de achterban van het VB en de LPF in ieder geval wel sterk op elkaar. Ontevreden en angstige mensen die hun problemen op een zondebok projecteren.
Volgens mij lijkt het VB meer op de SGP dan op de LPF. Het VB is rechtser en conservatiever dan de LPF.
quote:Hij staat hier al geregistreerd, zie: http://forum.fok.nl/profile.php?id=52934.
Op dinsdag 20 mei 2003 14:19 schreef rroloff het volgende:[..]
NieuwRechts van de uit fractie Leefbaar Rotterdam gestapte Michiel Smit: http://www.nieuwrechts.nl/artikelen/1053343977.html.
Ik denk dat als je Smit een mailtje stuurt, dat hij best in deze draad een toelichting wil geven: hij was al diverse forums actief.
Maar wat Nieuw Rechts vindt hoeft nog niet per se ook de mening te zijn van het Vlaams Blok. Ook de NNP zal zichzelf waarschijnlijk het Nederlandse broertje van het Blok vinden en hoopt ooit net zo groot te worden. Ze waren ook beide present bij het verkiezingsfeestje van het VB in België.
quote:dan kan Groenlinks en de Sp ook wel aansluiten.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:17 schreef SCH het volgende:
Volgens mij lijken de achterban van het VB en de LPF in ieder geval wel sterk op elkaar. Ontevreden en angstige mensen die hun problemen op een zondebok projecteren.
quote:Er wordt dan ook wel eens gespeculeerd over een fusie.
Op woensdag 28 mei 2003 06:15 schreef speedcore het volgende:
dan kan Groenlinks en de Sp ook wel aansluiten.
Ik ben een LPF'er, ok, wat rechtser dan een Groen Linkser, maar VB?????
Let's face it, wij nederlandsers zijn domweg te nuchter voor dit soort amerikaanse toestanden als rechts-extremisme. Kijk maar eens om je heen in je omgeving. Je zult zien dat meeste Nederlanders helemaal niet zo racistisch zijn als Allo's schijnen te denken. De meeste kunnen prima overweg met hun allochtone buurman, gaan gezellig op de thee bij hun Marokkaanse vrienden of kennissen en maken een praatje met de turkse buurtgenoot. Alleen ze zijn de criminaliteit beu. En daar geven ze ondubbelzinnig de schuld over aan de Marokkanen en surinamers omdat die in de praktijk gewoon veel meer op hun kerfstok hebben.
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in een land woon waar mensen ECHT racistisch zijn. Want geloof me, als je dat eenmaal meemaakt dan weet je precies wat racisme inhoudt en zul nooit meer te pas en te onpas het woord 'fascist' in de mond nemen. Ga daar maar vanuit.
Trouwens, waarom denk je dat men destijds niet massaal op janmaat stemde en nu wel op de lpf? Omdat racisme gewoonweg not done is voor de gemiddelde burger. Het zit niet in onze cultuur of onze natuur.
Dat ze nu wel op de LPF stemden heeft dan ook niets te maken met racisme, maar alles met de maatschappelijke ontwikkelingen. Het emo-stelsel van de mens is a complicated one ))
We zullen met z'n allen moeten accepteren dat er in dit land geen ruimte is voor Racisten. Niet bij de burgers, niet in de politiek. Dus ga dan, omdat je als anti-fascistische organisatie toch geoccupeerd moet blijven, niet zomaar even een zondebok aanwijzen die, volgens jullie, het dichtst in de buurt komt want daarmee doe jij precies datgene wat jij de vermeende racist verwijt: Je gaat uit van het negatieve in de mens.
Trouwens, slingeren met termen als 'extreem rechts' 'Xenofoob' of Racist op iemand als Pim fortuyn getuigt van weinig inzicht en inlevingsvermogen. Om niet te zeggen dat het gewoon ronduit dom is. En onbeschaafd.
En tegen de Alochtonen die Nederland verketteren vanwege de zogenaamde ant-immigranten policy zou ik willen zeggen: Ga eens een tijdje in Belgie, Duitsland, Frankrijk of Amerika vertoeven. Wedden dat je met hangende pootjes wederkeert bij ons humbele, maar immer progressieve landje? En natuurlijk ben je dan opnieuw van harte welkom? Maar uuuuhh.....Wel intergreren he?
[Dit bericht is gewijzigd door Dinalfos op 01-06-2003 02:19]
quote:De FNP
Op dinsdag 3 juni 2003 18:26 schreef Vork het volgende:
Hebben we in Nederland nog iets van een Friesche onafhankelijkheidspartij of ietrs in die richting, want ik denk dat je met zoiets toch wel het meeste mee in de buurt gaat komen.
Yn 1962 rjochte in trijetal ûntefredenjonge Fryske bewegers in eigen politike partij op: de FNP. Ynearsten waard dy partij as in grut gefaar foarsteld troch de âldere Fryske Bewegingslju. Hja seagen allinne politike ynfloed mooglik yn it foardiel fan Fryslân fia de lanlike partijen.
De jongerein tocht dêr oars oer, benammen doe’t yn de ARP in Frysk provinsjaal program oannommen waard dat stelde dat Fryske provinsjale belangen prinsipieel ûnderskikt wurde moasten oan it Nederlânske nasjonale steatsbelang. Doe't de FNP yn 1966 foar it earst sitten krige yn de Provinsjale Steaten en de gemeenterieden skoden de oare partijen stadichoan ek wat mear de Fryske kant út om sa de FNP de wyn út de seilen te heljen. Hja setten gâns pro-Fryske stellingen yn harren programma’s en dat wie per saldo winst. Mar wat ferwachte waard - dat de FNP dan wer ynsakje soe - kaam net út.
De partij groeide. Nei alle gedachten kaam dat om't bliken die dat de FNP net allinne in taalpartij wie. De FNP ûntwikkele ek gedachten oer de útbou fan in Fryske autonomy. It federalisme wie dêrby de grûnslach. Dat federalisme seit: regelje wat lokaal is op lokaal nivo, wat regionaal is op provinsjaal nivo en wat dêr boppe-út giet op heger nivo. En wat Fryslân oanbelanget: lit Fryslân syn eigen kulturele en taalsaken beoarderje. Demokrasy fan ûnderop. De opfetting dat it regear en de amtnerij der foar de minsken binne - en net oarsom - sloech oan by de Friezen.
Tsjinstanners fan de FNP wolle der graach ‘allinne mar’ in taalpartij fan meitsje. It sukses fan de partij lit sjen dat syn oanhing ek op wat oars ôfkomt: de ôfkear fan it burokratysk sintralisme en it fertrouwen yn ússels en yn ús eigen kinnen.
De minne útwurking fan de sintralistyske steatsoardering lit in foarbyld sjen ... yn de behanneling fan it Frysk. Us taal is noch altiten net offisjeel erkend. Yn De Haach meitsje hja der in suertsje by de boadskippen fan en besykje hja har noch altiten foar alle wetlike regelingen wei te winen. Alle stappen dy’t yn Fryslân foarút dien wurde nei de lykberjochtiging en de emansipaasje fan it Frysk, wurde yn De Haach wer weromdraaid.
Balâns tusken ferline en takomst
Der rint in reade line fan it ferset tsjin it sintralisme út 1815 oer de heechstimde idealen fan de Jongfryske Mienskip yn 1916, nei de FNP dy’t yn 1962 ferset en ideaal nei de politike praktyk brocht.
Dy tried hjit federalisme. Net om allinne de eigen belangen mar feilich te stellen. Nee, as in alternatyf foar it steatsnasjonalisme dat sa gewoan wurden is dat de Nederlanners it net iens mear as nasjonalisme fiele.
In steatsnasjonalisme dat oerlibbe is, no’t Europa yn 1992 de grinzen iependien hat, de Euro der is en gâns foech yn hannen fan boppenasjonale organen leit. Der binne in soad regionale partijen yn Europa en yn it Europeeske Parlemint dy’t der ek sa oer tinke.
Mei dy partijen - út Ierlân en Skotlân, Denemarken en Flaanderen, Frankryk en Itaalje, Spanje en Portugal - hat de FNP de Europeeske Frije Alliânsje (EFA) oprjochte. Op dit stuit hat de EFA 10 parlemintsleden, 4 út Spanje, 2 út Flaanderen en 2 út Skotlân.
De FNP brûkt dy fraksje as kanaal om foar Fryslân in plak te krijen yn de beslútfoarming op Europeesk nivo. Dat docht no al fertuten en sa’n rjochtstreekse line sil dat yn ’e takomst noch mear dwaan neigeraden de Europeeske ienheid fierder stal krijt en de macht fan De Haach lytser wurdt.
Sa ferbynt de FNP de Fryske tradysje en it Fryske ferline mei de Europeeske takomst. Yn dy Europeeske takomst hoecht Fryslân net wei te wurden.
Der lizze krekt nije kânsen foar Fryslân yn Europa.
De FNP sjocht tebek yn it ferline om der foar de takomst fan te learen. Dat docht de FNP mei de ynset fan syn leden. En mei de stipe fan syn kiezers - tusken de 25.000 en 30.000.
Fryske Nasjonale Partij
Obrechtstrjitte 32
8916 EN Ljouwert
Tillefoan: 058-2131422
Faks: 058-2131420
E-post: fnp.ynfo@fnp.nl
Ik verwacht zelf meer dat het partijen zullen zijn die de groot Dietse gedache aanhangen. Die krijgen waarschijnlijk ook iets meer mensen op de been in de rest van het land al was het maar omdat hun verhalen en idealen niet voor ieder even toegankelijk zijn.
quote:Die zijn toch redelijk links, terugdraaien van privatisering, veel steun voor midden- en kleinbedrijf, via provincie maatregelen ten behoeve van energiebesparing, versterking positie van cultuur en milieu, voorkeurspositie milieuvriendelijke akkerbouw, politiebeleid vooral via gemeenteraad en provincieraad bepalen, etc. etc.
Op dinsdag 3 juni 2003 18:26 schreef Vork het volgende:
Hebben we in Nederland nog iets van een Friesche onafhankelijkheidspartij of ietrs in die richting, want ik denk dat je met zoiets toch wel het meeste mee in de buurt gaat komen.
Maar ook dat Friesland een duidelijke stem binnen het Europees beleid krijgt. En een europees centrum voor minderheidstalen. . Grootheidswaanzin.
quote:Voor de liefhebber.
Op dinsdag 3 juni 2003 19:08 schreef Diverse_Reality het volgende:
Ik wil het wel vertalen, maar volgens mij kan iedereen met een beetje fantasie () er zo ongeveer wel achterkomen...
Programma
Inleiding
De FNP, als Friese partij, wil dat wij in Fryslân in de eerste plaats onze eigen zaken regelen. De partij wil er zijn voor alle inwoners van de provincie wat hun afkomst ook mag zijn, omdat de partij uitgaat van de gelijkwaardigheid van alle mensen. De partij hecht waarde aan een maatschappij waarin ieder zoveel mogelijk zichzelf kan zijn met oog voor de achtergrond van anderen. Dit geldt natuurlijk ook voor nieuwe inwoners van Fryslân die geen kennis hebben van onze taal en cultuur. In dit programma krijgt de positie van het onderwijs bijzondere aandacht, maar ook andere belangrijke thema’s, zoals de betrokkenheid van de burgers bij de politiek, de economische verhouding Fryslân – Den Haag, zorg, taal en cultuur.
1. Burger en politiek
2. De samenleving, veiligheid en integratie
3. Economie
4. Fryslân en Europa
5. Landbouw
6. Ruimtelijke ordening
7. Tweetalig Fryslân van principe naar praktijk
8. Onderwijs
9. Welzijn, zorg en sport
1. Burger en politiek
Politieke partijen zijn de belangrijkste schakel tussen burger en de overheid. Maar als deze hun positie niet waarmaken, worden ze de zwakste schakel. Het vertrouwen in de overheid verdwijnt omdat die een gesloten wereld lijkt waarin de stem van de kiezer er niet toe doet. Politieke partijen zijn ervoor om er op uit te gaan om te horen wat er leeft onder de mensen en om de overheid te corrigeren. Als federalistische partij heeft de FNP het altijd als haar belangrijkste taak gezien in de maatschappij te staan en de belangen van de inwoners van Fryslân te behartigen. De komende jaren kunt u van de FNP ook verwachten dat zij de stem van de inwoners van Fryslân serieus zal nemen. In het belang van deze inwoners zal de FNP sterke controle uitoefenen op het doen en laten van de provinciale, maar ook van de landelijke overheid. Zo wil de FNP voorkomen dat de provincie een ingrijpende maar discutabele onderneming als de zweeftrein doorzet, zolang deze niet een breed draagvlak onder de bevolking heeft. De FNP vindt dat de provincie van het rijk de ruimte moet krijgen om een actievere rol te spelen in de zorg en het onderwijs. Wij moeten zelf initiatieven kunnen ontwikkelen om bijvoorbeeld de wachtlijsten aan te pakken en het dreigende tekort aan huis- en tandartsen te voorkomen. Daarom willen wij meer bevoegdheden voor provincie en gemeenten.
De FNP pleit voor een onafhankelijke Friese rekenkamer die de inkomsten en de doelmatigheid van de uitgaven van de provincie en de gemeenten kan controleren.
Actiepunten:
1. Fryslân moet een zelfstandige provincie blijven met meer bevoegdheden dan tegenwoordig.
2. Het provinciaal bestuur moet een project bestuurlijke vernieuwing opzetten dat leidt tot versterking van het provinciaal en gemeentelijk bestuur.
3. De FNP wijst gemeentelijke herindeling, die de burgers zelf niet willen, af en stimuleert versterking van het gemeentelijk bestuur.
4. Burgemeesters en de commissaris van de koningin moeten door de burgers gekozen worden.
5. Een onafhankelijke Friese rekenkamer moet de inkomsten en de doelmatigheid van de uitgaven van de provincie controleren en als de gemeenten dit willen, kunnen die daarbij aansluiten.
6. Het waterschap moet bij de provincie ondergebracht worden.
7. Afspraken tussen provinciaal bestuur en het rijk moeten juridisch waterdicht zijn.
8. Er moeten Friese inspecties komen voor onderwijs en ruimtelijke ordening die aan het provinciaal bestuur rapporteren.
9. Alleen op grond van concrete projecten werkt Fryslân samen met andere provincies als dit een meerwaarde heeft voor Fryslân.
10. De regels betreffende het houden van besloten vergaderingen moeten aangescherpt worden.
De privatisering moet opnieuw geëvalueerd en zo nodig teruggedraaid worden.
2. De samenleving, veiligheid en integratie
Het vertrouwen in de overheid lijkt niet groot te zijn bij de mensen. De overheid wil veel regelen, maar kan de controle of het naleven niet waarmaken. Dat leidt tot een onduidelijk normbesef en gevoel van onveiligheid. De FNP vindt dat er een eind moet komen aan het gedoogbeleid. Een overheid die alles wil regelen, al hoe goed het ook bedoeld is, neemt de mensen vrijheid en verantwoordelijkheid af. Mensen moeten in staat zijn om eigen keuzes te maken. Verantwoordelijkheid, respect en zorg voor elkaar komen het best tot hun recht in kleinschalige verbanden waarin mensen elkaar kennen: wijk- en dorpsverenigingen, sportclubs, kleinere scholen. Op dit gebied zijn vrijwilligersorganisaties onmisbaar. De provincie moet deze organisaties steunen en laten blijken dat ze die waardevol vindt. Vertrouwen in de overheid wordt volgens de FNP bevorderd door meer bevoegdheid toe te kennen aan de lagere overheden (gemeenten en provincie), omdat deze beter weten wat er lokaal en regionaal speelt.
Veiligheid is een sociaal grondrecht. Daarvoor is een coherent politie- en justitiebeleid nodig, dat herkenbaar en bereikbaar is. De gemeenteraden en provinciale staten hebben nu geen zeggenschap over het politiebeleid. De FNP vindt dat dit veranderen moet, zodat op democratische wijze prioriteiten gesteld kunnen worden.
De FNP gaat uit van een gastvrij Fryslân. Om spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen te voorkomen wil de FNP stimuleren dat nieuwe binnenkomers kennis maken met de inwoners van Fryslân. Dit geldt voor binnenkomers uit andere provincies maar ook voor immigranten. Integratie vindt plaats waar mensen op elkaar aangewezen zijn: op school, in het dorp, op de werkvloer. Daarom moeten werk (betaald of onbetaald) en het volgen van een inburgeringscursus tegelijk plaats vinden. De inburgeringscursussen moeten passen in de Friese situatie en daarom aandacht schenken aan de plaats die het Fries op de werkvloer en in het maatschappelijk leven heeft.
Actiepunten:
1. Er moet een introductiefolder en een video komen voor alle nieuwe binnenkomers in Fryslân.
2. Voor binnenkomers die het Fries niet beheersen, zal de provincie geld beschikbaar moeten stellen, zodat zij zich zo gauw mogelijk vertrouwd maken met het Fries.
3. Er moet een gedeputeerde voor plattelandsontwikkeling en leefbaarheid komen.
4. Er moet voldoende openbaar vervoer op het platteland zijn.
5. De provincie stimuleert maatschappelijke dwarsverbindingen, zoals verenigingen, sport en dorpsleven.
6. De provincie streeft in samenwerking met de politie en andere instellingen naar een veiliger maatschappij.
7. Dorpshuizen en wijkcentra moeten multifunctionele centra worden, bijvoorbeeld voor zorg, verenigingsleven en onderwijs.
8. Een verdergaande centralisatie van de kantongerechten wordt afgewezen.
9. Het politiebeleid in Fryslân moet beter democratisch gelegitimeerd worden door de gemeenteraden en provinciale staten van Fryslân.
10. Naast de leefbaarheid in de dorpen moet er voldoende aandacht voor de leefbaarheid van de stadswijken komen.
3. Economie
De economische ontwikkeling in Fryslân loopt nog steeds achter op de rest van Nederland. Door het inkrimpen van de landbouwsector en het verdwijnen van Europese fondsen voor plattelandsontwikkeling dreigt deze achterstand de komende jaren op te lopen. Ongeveer vijf jaar geleden oordeelde een rijkscommissie dat voor een betere ontwikkeling van het ”Noorden des Lands” grotere economische zelfstandigheid nodig was. De commissie pleitte voor een noordelijk economisch fonds van zo’n tien miljard voor een periode van tien jaar, te betalen uit de noordelijke gasopbrengsten. De FNP is het geheel eens met het instellen van zo’n structuurfonds, zodat Fryslân de broodnodige economische en infrastructurele investeringen kan doen. Zo moet er een fonds komen voor vernieuwende projecten. De nieuw te ontwikkelen bedrijvigheid moet structureel verbonden zijn met de noordelijke streken van Nederland. De FNP wil geen tomeloze kwantitatieve groei, maar zet zich in op kwalitatieve en duurzame groei. Een sterke economie kan niet zonder universitair onderwijs. De provincie moet de veranderingen in het onderwijsstelsel aangrijpen om in samenwerking met de hogescholen en de Fryske Akademy universitaire studies op te zetten, b.v. op het gebied van landbouw, meertaligheid en economie. Goede faciliteiten en een sterk cultureel klimaat moeten er voor zorgen dat Leeuwarden aantrekkelijker wordt als stad om te studeren en te werken. Cultuur is ook economie. De provincie maakt volgens de FNP te weinig gebruik van de toeristische waarde van onze taal, cultuur, geschiedenis en landschap. Naar Welsh voorbeeld moet een zelfstandig Frysk Buro Toerisme (oude naam VVV) Fryslân in het buitenland promoten. Onze musea moeten zich duidelijker positioneren en zich beter onderscheiden van die in andere provincies en steden.
De FNP pleit krachtig voor doorzetten van experimenten betreffende het financieren van het sociale zekerheidsstelsel volgens het model van Piet van Elswijk. Dit betekent dat de sociale loonheffingen verdwijnen. Experimenten ondersteund door het in Leeuwarden gevestigde Van Elswijk-centrum hebben aangetoond dat de werkgelegenheid dan flink zal toenemen.
Actiepunten:
1. Er moet een Noordelijk Economisch Structuurfonds komen dat gefinancierd wordt door de aardgasopbrengsten.
2. De ontwikkeling van Leeuwarden als kennisstad moet gestimuleerd worden.
3. De positie van de havenstad Harlingen moet verstevigd worden.
4. De ontwikkeling van het midden- en kleinbedrijf moet ondersteund worden, vooral op het platteland. Zo mogelijk moet de positie van familiebedrijven verstevigd worden.
5. Het Friese merenplan moet met voortvarendheid uitgevoerd worden.
6. Geen zweefbaan geeft bovendien ook nog voldoende rijksmiddelen om de Wâldwei en de weg Harlingen – Zurich met spoed te verdubbelen en een goede ontsluiting rond Leeuwarden aan te leggen.
7. Met hetzelfde zweefbaangeld kan het netwerk van fietspaden verbeterd en uitgebouwd worden.
8. De verkaveling van het Megapark in Heerenveen wordt doorgezet.
9. De ”centrale as” Burgum - Dokkum moet aangelegd worden.
10. Harlingen moet mogelijkheden houden en krijgen om de haven uit te breiden.
11. In verband met de veiligheid op de Waddenzee moet de privatisering van het loodswezen teruggedraaid worden.
12. De provincie stimuleert het opzetten van proefprojecten volgens het Van Elswijk-principe in Fryslân.
Het geld dat het rijk bestemd heeft voor de zweefbaan moet ook ingezet worden voor
praktische spoorverbindingen die de positie van Leeuwarden versterken, zoals een
spoorverbinding Amsterdam-Leeuwarden-Hamburg over de Afsluitdijk (Frisiarail).
13. De provincie stimuleert cultuurtoerisme.
14. De provincie bevordert het totstandkomen van een zelfstandig Frysk Buro foar Toerisme (FBT) in de plaats van de oude VVV-organisatie.
15. Er moet een innovatiefonds voor nieuwe ideeën komen.
16. De provincie neemt met hulp van de jaarlijkse NUON-opbrengsten initiatieven voor het ontwikkelen van nieuwe rendabele vormen van duurzame energie.
17. De provincie bevordert maatregelen om energie te besparen.
4. Fryslân en Europa
De FNP wil een verenigd Europa waarin regio’s zoals Fryslân een duidelijke eigen stem hebben. Burgers moeten het vertrouwen hebben dat de belangen van de eigen regio duidelijk gehoord worden in Europees verband. Het bestaande Comité van de Regio’s moet uitgroeien van een adviesorgaan dat adviezen geeft, tot een Europees orgaan dat het regionaal beleid van de Europese Unie en de afzonderlijke lidstaten onderzoekt. Anders dan de Nederlandse staat nu doet, behoren alleen vertegenwoordigers van provinciale besturen benoemd te worden als lid van dit Comité van de Regio’s. De FNP is van mening dat het democratisch gehalte van de EU verhoogd moet worden door de bevoegdheid van het parlement te vergroten. Daarnaast vindt de FNP dat het Europees Parlement rechtstreeks gekozen moet worden, zodat burgers over hun nationale grenzen heen kunnen stemmen. De FNP zal met de Europese Vrije Alliantie (EVA is een mee door de FNP opgericht samenwerkingsverband van politieke partijen voor minderheden in Europa) verder werken aan Europese partijvorming. Op deze wijze wordt de stem van kleinere, regionale partijen in het Europees Parlement groter en worden de belangen van de burgers beter gediend. Dat betekent dat er een dubbele invloed van de burgers op het Europees beleid komt: door rechtstreekse verkiezing van het Europees Parlement en het opnemen van een Friese vertegenwoordiger in het opgewaardeerde Comité van de Regio’s.
Actiepunten:
1. Fryslân vormt een werkverband met een paar Europese gebieden die ook een minderheidstaal hebben, om daar intensief mee samen te werken.
2. Er moet een Europees centrum voor minderhedenculturen, regionale economie en conflictbeheersing (Max van der Stoelinstituut) komen.
3. De provincie moet meer geld beschikbaar stellen voor samenwerkingsprojecten met de andere Frieslanden.
4. De provincie moet een actievere rol spelen in het Europees jongerenwerk, bijvoorbeeld door uitwisselingsprojecten te steunen.
5. De samenwerking van Leeuwarden met andere hoofdsteden van tweetalige regio’s krijgt ruime financiële ondersteuning van de provincie.
5. Landbouw
Landbouw, milieu, natuur en landschap hebben alles met elkaar te maken. Fryslân is voor een groot gedeelte nog een plattelandsprovincie. De landbouw is daarbij een belangrijke factor en dat moet zo blijven. De ontwikkeling in de landbouw op Europees- en wereldniveau is zorgelijk. Voortgaande schaalvergroting kan in sommige gevallen als oplossing dienen, maar kan de leefbaarheid op het platteland ook in gevaar brengen door verlies van werkgelegenheid en het kleiner worden van de invloed van de zelfstandige boer op een eigen productiewijze. De landbouw hoort in de eerste plaats haar inkomen uit de markt te halen en moet daarbij zo weinig mogelijk gehinderd worden door ondoelmatige regelgeving. De FNP is voor de verweving van functies. De landbouw kan hierbij een belangrijke bijdrage leveren aan het behouden en versterken van natuur en landschap. De FNP is van mening dat natuur- en milieuvriendelijke landbouw ondersteund moet worden. Bureaucratische regelgeving moet beperkt blijven. In samenwerking met de landbouwsector moet de provincie een actieve bijdrage leveren om te komen tot een beter begrip voor een goede landbouwpraktijk. Op deze wijze kan voorkomen worden dat de landbouw belast wordt met taken zonder dat deze er een vergoeding voor krijgt. De lijn van producent naar consument moet herkenbaar en controleerbaar zijn. Daarvoor wil de FNP bevorderen dat de kloof tussen boer en burger gedicht wordt. De FNP is voor het belonen van een goede bedrijfsvoering waarbij rekening gehouden wordt met waarden van landschap, natuur en cultuurhistorie. Voor een duurzame bedrijfsvoering is het nodig dat er zekerheid over de beloning is. Deze zal daarom een wettelijke basis moeten krijgen. De komende tijd moet er meer aandacht geschonken worden aan de ontwikkeling van kennis betreffende economische bedrijfsvoering, zodat op een doelmatige wijze een goede bijdrage aan milieu, natuur, energie en water geleverd wordt. De landbouw die niet verbonden is met de bodem (bijvoorbeeld de bio-industrie) moet niet uitgebreid worden. Samen met de landbouw wil de FNP productvernieuwing bevorderen, zodat de landbouw minder hoeft in te zetten op bulkproductie, maar meer op export van hoogwaardige kennis en specialistische producten. Op dit gebied moet de provincie ook een stimulerende rol spelen. De FNP wijst de toepassing van gentechnologie af, omdat de landbouw hierdoor haar onafhankelijke positie zal verliezen.
Actiepunten:
1. De regelgeving voor de landbouw moet vereenvoudigd worden.
2. Enten tegen mond- en klauwzeer moet mogelijk gemaakt worden. De provincie werkt niet mee aan het afmaken van gezond vee.
3. De boeren die vooroplopen in de ontwikkeling van de natuur- en milieuvriendelijke landbouw zullen ondersteund moeten worden.
4. De glastuinbouw moet niet uit andere delen van Nederland naar Fryslân overgebracht worden.
5. De subsidie die nu gebruikt wordt voor de uitbreiding van de glastuinbouw moet gebruikt worden voor het stimuleren van milieuvriendelijke land- en tuinbouw.
6. Leeuwarden moet als kenniscentrum voor de landbouw gestimuleerd worden.
7. De veemarkt in Leeuwarden en het PTC+ (de praktijkschool) in Oentsjerk moeten bestaan blijven.
8. Goed landschaps- en natuurbeheer door de boer moet beloond worden.
6. Ruimtelijke ordening
De FNP wil verder bouwen aan het karakter van Fryslân. Wij houden van ons landschap, de rust en ruimte van het platteland. Wij willen de steden, dorpen en het platteland de ruimte geven om zich te kunnen ontwikkelen, aansluitend bij het bestaande karakter. Er moet gebouwd kunnen worden in dorp en stad, vooral gericht op de behoefte van de inwoners. Dit geldt voor woningen maar ook voor bedrijven. Concentratie van werken en wonen in enkele zones (A7- en Westergozone) wijzen wij af. Deze zones willen wij alleen bestemmen voor bedrijven die niet passen op andere plaatsen in Fryslân en die gebonden zijn aan de aanwezige infrastructuur in de zones. Wij willen aansluiten bij de aard, de schaal en het karakter van Fryslân. Hiermee willen wij tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de herkenbaarheid, overzichtelijkheid en veiligheid van Fryslân. De FNP wijst de zweeftrein af. Deze zou het karakter van ons landschap ingrijpend aantasten. Bovendien gaat het hier om een dure, achterhaalde en energievretende techniek. Hiermee wordt de zweeftrein een risicovol project dat nauwelijks werkgelegenheid opleveren zal. Op zijn ”best” zorgt het voor een groep nieuwe inwoners in Fryslân, wat de huizenprijs omhoogdrijft. Windmolens hebben grote gevolgen voor de schaalvergrotingen in ons landschap. In plaats daarvan zal naar andere, minder horizonvervuilende en meer rendabele energiebronnen gezocht worden. Uitgangspunt van het waterbeleid is dat het niet mag leiden tot schade van inwoners en de natuur van Fryslân, Om de Friese waterhuishouding in de hand te houden moet er hard gewerkt worden aan de verhoging van de Friese maalcapaciteit, vooral in het noorden. Ook het vergroten van de boezemcapaciteit kan mogelijke wateroverlast voorkomen. Dit moet vooral gestalte krijgen door het verbreden van boezemvaarten en opvaarten met een laag peil weer aan de boezem te koppelen. Op deze manier kunnen kaden op hoogte worden gebracht en wordt er een extra bijdrage geleverd aan de waterrecreatie.
Actiepunten:
1. Het provinciaal huisvestigingsbeleid moet uitgaan van betaalbare woningen voor inwoners met een sociaal-maatschappelijke binding aan dorpen en steden, vooral voor jongeren (starters) en ouderen.
2. Het aanleggen van luxe woonwijken, recreatiepuisten en bedrijventerreinen in het open landschap, los van bestaande bebouwing, wijst de FNP af.
3. De FNP is fel gekant tegen de aanleg van een dure zweeftrein door Fryslân.
4. De inspecteur van ruimtelijke ordening moet in de eerste plaats rapporteren aan de provinciale staten van Fryslân.
5. Geen nieuwe windmolens in het Friese landschap. Bestaande molens mogen bij recht vervangen worden bij voorkeur op bedrijventerreinen en de Afsluitdijk.
6. Naast het versterken van de traditionele infrastructuur moet er vooral aandacht geschonken worden aan de versterking van de infrastructuur voor internet.
7. Meer wateropvang mogelijk maken door het waterpeil ’s winters te verlagen.
8. Bemalingscapaciteit verhogen door de bouw van een extra gemaal/gemalen in het noorden van Fryslân.
9. Bij grote en ingrijpende planologische beslissingen zullen eerst de gevolgen voor landschap en natuur in kaart gebracht moeten worden.
10. De provincie stimuleert dat er voldoende seniorenwoningen in de dorpen en de steden komen.
11. Naast de leefbaarheid in de dorpen moet er voldoende aandacht komen voor de leefbaarheid in de stadswijken.
12. Aan het winnen van zout in Noordwest-Fryslân zal zo spoedig mogelijk een einde moeten komen. De schade van de bestaande zoutwinning moet volledig vergoed worden.
13. Voordat er uit Friese bodem delfstoffen gewonnen worden, moet er een goede waterdichte schaderegeling zijn. De bewijslast moet omgekeerd worden waarbij de veroorzaker van schade moet aantonen dat hij niet verantwoordelijk voor de schade is.
7. Tweetalig Fryslân van principe naar praktijk
In de vorige eeuw is de status van het Fries als tweede rijkstaal wettelijk geregeld. Ook heeft de Raad van Europa een Handvest opgesteld over hoe nationale overheden met de taalminderheden in hun land moeten omgaan. Een reportage van dezelfde Raad heeft bevestigd wat iedereen om zich heen wel ziet: het Fries heeft nog lang niet een gelijkwaardige plaats in de Friese gemeenschap. Heel belangrijk hierbij is dat mensen in publieke functies laten zien dat zij het Fries overal kunnen gebruiken. De voorbeeldfunctie die de rechterlijke macht, gedeputeerden, de commissaris, burgemeesters en wethouders hebben, zal voortaan beter uit de verf moeten komen.
De situatie in bijvoorbeeld het onderwijs, de zorg en de media is tot nu toe ook onder de maat. De hedendaagse infrastructuur in Fryslân om de taal te bevorderen is niet voldoende en teveel afhankelijk van enkele goedwillende instanties. Mooie principes vervat in beleidsplannen zijn er genoeg. Er is evenwel behoefte aan praktische uitwerking, financiële middelen en een integrale aanpak. Er moeten verdergaande afspraken gemaakt worden tussen het rijk en de provincie om te komen tot een stevige impuls voor de Friese taal en cultuur. Deze afspraken moeten een verplichtend karakter en een degelijke financiële paragraaf hebben.
Bovendien zal er een royaal beleid gevoerd moeten worden om de grote verscheidenheid aan cultuuruitingen die er nu al in Fryslân zijn ruimere kansen te geven.Goede initiatieven van Friese toneelgezelschappen mogen niet beperkt worden door een tekort aan middels. Dat geldt ook voor de literatuur in Fryslân. De FNP vindt dat er voor de Friese koren en korpsen een volwaardige hogere opleiding voor dirigenten moet komen om in de behoefte aan voldoende deskundigen te kunnen voorzien.
Actiepunten:
1. Minstens vijfentwintig procent van de provinciale beleidsnotities moet in het Fries.
2. Beheersing van het Fries zou een functie-eis voor benoemde bestuurders en ambtenaren moeten zijn. Om voor goede krachten niet alle banen op slot te zetten, zouden die een jaar de tijd moeten krijgen om zich het Fries eigen te maken.
3. Er moet een onafhankelijk en breed Fries opinietijdschrift komen.
4. Er moet een productiefonds voor Friese films komen.
5. De provincie moet verspreiding van kennis over de Friese taal, cultuur en geschiedenis door nieuwe media bevorderen.
6. De provincie moet de productie van diverse populaire Friese dramaseries bevorderen.
7. Het Fries moet meer aandacht in de gezondheidszorg krijgen.
8. De positie van Omrop Fryslân moet verder versterkt worden zodat een totaalprogramma van goede kwaliteit geboden kan worden.
9. Het Fries en de streektalen moeten beter zichtbaar gemaakt worden in het provinciaal beleid.
10. Om de afspraken van het Europees Handvest te kunnen nakomen moet de rijksbijdrage voor taal en cultuur aan de provincie vertienvoudigd worden.
11. De provincie neemt het voortouw om tot een volwaardige opleiding voor koor- en korpsdirigenten te komen.
8. Onderwijs
Het onderwijsbeleid is tot nu toe teveel een zaak van de centrale (landelijke) regering. Gevolg hiervan is dat er vaak te weinig rekening gehouden wordt met de specifieke situaties in de regio. Methoden en toetsen die in de randstad voldoen, kunnen niet zomaar overgeplant worden naar de scholen in de provincie Fryslân. Onze provincie heeft een eigen taal en cultuur en die taal moet derhalve een volwaardige plaats hebben in de scholen, niet alleen als vak maar ook als voertaal bij andere vakken. De eigen culturele identiteit verdient aandacht bij andere vakken zoals geschiedenis. Een en ander betekent dat de scholen in Fryslân naar letter en geest tweetalig moeten zijn en dat vraagt om een eigen onderwijsbeleid binnen de vastgestelde kaders.
De provincie Fryslân als eerst verantwoordelijke overheid voor de Friese gemeenschap heeft niets te zeggen over vorm en inhoud van het onderwijs. Gedeputeerde Staten kunnen op een bepaald moment alleen als beroepsinstantie optreden en wat het basisonderwijs betreft mogen ze de ontheffingen verlenen van de verplichting het Fries als vak te geven. Het is algemeen bekend – en de inspectierapporten bevestigen dit – dat het niet goed gaat met de positie van het Fries in alle sectoren van het onderwijs in Fryslân. Willen wij in Fryslân waarmaken wat er afgesproken is bij de ondertekening van de artikelen van het Europees Handvest, dan zal er nu flink geïnvesteerd moeten worden. Steeds weer wordt de behoefte gevoeld om de provincie meer bevoegdheid over het onderwijs hier te geven, omdat de rijksregering onze specifieke (taal)situatie negeert. Het opheffen in 1990 van de Provinciale Onderwijsraad wordt nog altijd als een verkeerde beslissing gevoeld. Alle sectoren van het onderwijs in Fryslân waren hierin vertegenwoordigd en zorgden zo voor draagvlak en het aanpassen van Haagse regelgeving aan de Friese situatie en niet alleen voor tweetalig onderwijs. De afdeling welzijn van de provincie is met twee ambtenaren niet in staat deze taak over te nemen en adequaat onderwijsbeleid te maken. De FNP pleit dan ook voor een onafhankelijk Forum, een coördinerend onderwijsorgaan voor het Friese onderwijs om aan de ene kant rijk, provincie en gemeenten te adviseren over het onderwijs in de Friese situatie en aan de andere kant het draagvlak te verbreden. Veel meer dan nu het geval is moet beleidsvorming, onderzoek en ook toezicht op onderwijsgebied in Fryslân gedecentraliseerd worden met het oog op de eigen culturele situatie. De provincie zou hierin een regiefunctie moeten hebben. Gemeenten kunnen dan bijvoorbeeld ondersteund worden bij de uitvoering van een Gemeentelijk Onderwijs Achterstandsbeleid, waarbij rekening gehouden wordt met de eigen taalsituatie. De FNP is een tegenstander van schaalvergroting in het onderwijs als deze maatregel niet past bij de schaal van Fryslân. Bereikbaarheid is juist in onze relatief dun bevolkte provincie belangrijk om te voorkomen dat, zoals bijvoorbeeld kortgeleden het onderzoek van Scoop en Sardes onder plattelandskinderen in de drie noordelijke provincies aantoont, ouders en leerlingen vervolgopleidingen onder hun niveau kiezen en zodoende bij hun onderwijskansen een drempel op hun weg vinden. Een lager onderwijsrendement ligt hem dan ook meer aan de sociaal-economische omstandigheden dan aan de taalsituatie, het Fries, zoals veel (onderwijs)mensen denken. De FNP gaat uit van gelijkwaardigheid en gelijkberechtiging van het Fries en het Hollands (Van Gunst naar Recht). Het naar beneden bijstellen van de kerndoelen Fries is hiermee strijdig. Iedere school zal door het kiezen van adequate onderwijskundige maatregelen elk kind een ruime kans moeten geven optimaal onderwijs in het Fries te kunnen volgen. Het moet niet zo zijn dat Friestalige kinderen niet meer leren dan wat allochtone kinderen aankunnen. De FNP is ook een tegenstander van het voorstel het verplichte vak Fries in basis- en voortgezet onderwijs niet langer bij de (verplichte) kernvakken, maar in de facultatieve vrije ruimte onder te brengen. Zo’n Haags besluit zet de klok voor het Fries in het onderwijs terug naar de jaren dertig van de vorige eeuw en is strijdig met alle afspraken.
Actiepunten:
1. Het Fries moet een integrale plaats krijgen in de onderwijsprogramma’s in Fryslân, waarbij onderwijskundig rekening gehouden wordt met specifieke (taal)situaties. Bijvoorbeeld onderwijs aan allochtone kinderen.
2. Geld bestemd voor het maken van middelen voor het zogenaamde achterstandsbeleid moet direct aan de provincie beschikbaar komen om hiermee leermiddelen en toetsen te maken die recht doen aan de tweetalige situatie.
3. De provincie bevordert de vestiging van Friestalige peuterspeelplaatsen en kinderopvang, zodat ouders kunnen kiezen in welke taal hun kinderen opgevangen worden.
4. Het Fries zal als voer- en instructietaal in basis- en voortgezet onderwijs een grotere plaats moeten hebben en op termijn zal naar een gelijkwaardige positie aan het Hollands gestreefd worden.
5. Leraren die Fries geven of het Fries als voertaal gebruiken, moeten deze taal voldoende beheersen.
6. Scholen in gebieden waar een streektaal gebruikt wordt, anders dan het Fries, zullen ruime aandacht moeten geven aan deze streektaal, ook als voertaal in het onderwijs.
7. De Fryske Akademy moet als wetenschappelijk onderzoeks- en onderwijsinstituut met de Friese HBO-scholen uitgroeien tot een Friese Universiteit.
8. De provincie moet met plannen komen voor de oprichting van een onafhankelijk provinciaal coördinerend orgaan van onderwijsdeskundigen met voldoende deskundige ondersteuning.
9. Er moet een volwassen afdeling onderwijs op het provinciehuis komen, waar voldoende beleidsvoorbereidend werk gedaan kan worden.
10. Het onderwijs in Fryslân moet meer aansluiten bij de eigen situatie, geschiedenis en cultuur.
11. Omrop Fryslân en het Taalsintrum Frysk (GCO-Fryslân) moeten genoeg middelen krijgen om Friestalige schoolradio- en televisieprogramma’s en hoogwaardig onderwijsmateriaal te maken.
12. De FNP steunt experimenten zoals met de drietalige basisschool.
9. Welzijn, zorg en sport
Zorg en welzijn is een gemeenschappelijk belang waar de provinciale overheid zorg voor moet dragen. De FNP gaat ervan uit dat de zorg in Fryslân aangeboden wordt door een dergelijk systeem dat voor iedereen betaalbaar is en waar de voorzieningen zo op elkaar aansluiten dat het geheel doorzichtig is. De gebruiker staat hierbij centraal. Te lange wachtlijsten zijn daarom niet acceptabel. De Friese overheid moet er op toezien dat de toegankelijkheid, spreiding, bereikbaarheid en de kwaliteit van de zorg en de voorzieningen in Fryslân goed is. De provincie moet daar bindende afspraken over maken met de zorgverleners die in Fryslân werken. De inspectie van de gezondheidszorg moet hierover aan het provinciaal bestuur rapporteren. Sport draagt bij aan het welzijn van mens en samenleving. Het stimuleren hiervan is daarom een taak van de overheid. Speciale aandacht moeten de specifieke Friese sporten en sportevenementen hebben.
Actiepunten:
1. Er moeten meer integrale zorgvoorzieningen komen, zodat mensen met verschillende zorgbehoefte samen kunnen blijven wonen.
2. Ziekenauto’s moeten ruim binnen de wettelijk vastgestelde tijden ter plekke zijn.
3. Het provinciaal bestuur moet ruimte, geld en bevoegdheid van het rijk overnemen om de wachtlijsten aan te pakken.
4. De positie van de bestaande streekziekenhuizen en het MCL in Leeuwarden moet versterkt worden.
5. De provincie moet initiatieven nemen om het dreigend tekort aan huisartsen te voorkomen.
6. Het jeugdbeleid moet erop gericht zijn dat jongeren voldoende mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen. Het provinciaal beleid zal, daarom met de gemeenten, meer gericht moeten worden op het voorkomen van problemen.
7. De provincie bevordert het totstandkomen van meer voorzieningen voor niet betaalde hulpverlening (mantelzorg).
8. De provincie bevordert de invloed van de patiënten en cliëntenorganisaties op het beleid van de gezondheidszorg in Fryslân.
9. De provincie moet relevante organisaties op het gebied van het bestrijden van armoede en provinciale samenwerkingsverbanden op ditzelfde gebied zoals Platvorm Uitkeringsgerechtigden Friesland (P.U.F.) en het Fries Samenwerkingsverband Uitkeringsgerechtigden (F.S.U.) adequaat steunen.
10. De provincie stimuleert dat de Stichting Sport Fryslân een goede gecoördineerde en bemiddelende rol kan spelen.
11. De provincie bevordert het totstandkomen van een centrum voor het opvangen, begeleiden en ontwikkelen van sporttalent.
quote:Knap werk.
Op dinsdag 3 juni 2003 19:40 schreef hoppe het volgende:[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |