abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23899218
Nee, ik heb geen last gehad van licht. Maar het is wel een bekend bijverschijnsel van nachtlenzen en als ik me niet vergis is het iets dat na verloop van tijd verdwijnt.
pi_23924017
Hmm, ok...ik vertrouw erop ...zal het ook ff aan m'n opticien vragen.
Maar heb eigenlijk ook nog een vraagje aan bright, want toen ik dit topic nog eens doorspitte, zei jij ergens dat je ogen te zacht waren voor nachtlenzen? of althans, te flexibel? Hoe kan het dat je nu wel nachtlenzen kan dragen?
pi_23961184
quote:
Op zondag 12 december 2004 18:12 schreef perzplektief85 het volgende:
Hmm, ok...ik vertrouw erop ...zal het ook ff aan m'n opticien vragen.
Maar heb eigenlijk ook nog een vraagje aan bright, want toen ik dit topic nog eens doorspitte, zei jij ergens dat je ogen te zacht waren voor nachtlenzen? of althans, te flexibel? Hoe kan het dat je nu wel nachtlenzen kan dragen?
Ha - dat was volgens mij een opticien zonder veel verstand van zaken, want de opti waar ik nu bij zit had hier echt nog nooit van gehoord.
Ook in het lab (Had hij speciaal gebeld hiervoor) kenden ze het niet. Kortom: lul-verhaal. Het had te maken met het probleem dat je dan 's ochtends prima ziet, maar 's avonds al problemen hebt omdat het oog te snel weer in z'n oude vorm teruggaat.
Het bevalt me prima
pi_24003602
Ik heb nu bijna 1,5 jaar nachtlenzen en absoluut geen spijt.
Deze lenzen zijn echt helemaal top.
pi_24005814
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:42 schreef Tombias het volgende:
Ik heb nu bijna 1,5 jaar nachtlenzen en absoluut geen spijt.
Deze lenzen zijn echt helemaal top.
Het zijn dan ook echte 'Goede-nacht-lenzen'
pi_24025669
quote:
Op donderdag 16 december 2004 08:35 schreef Bright het volgende:

[..]

Het zijn dan ook echte 'Goede-nacht-lenzen'
Geen goeiedaglenzen
  woensdag 22 december 2004 @ 18:06:55 #257
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_24142094
eh mensen,
ik heb lenzen gehad harde en die vond ik niet super (in de zomer snel stof erin met als resultaat irritatie) er niet mee kunnen zwemmen. enz. enz. nu hoor ik hier over de nachtlenzen. dit lijkt me echt superfijn. nu wil ik graag wat info. want dit topic loopt al langere tijd. dus wat kost het op dit moment? en wordt het vergoed door de verzekering?
alvast bedankt.
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_24148466
Het wordt niet vergoed door je verzekering en ze kosten 365 euro. Je doet er een jaar mee. Je betaalt de eerste keer bovendien ook nog opmeetkosten omdat het opmeten veel meer tijd kost dan bij normale lenzen. Je moet in de eerste twee weken vrij vaak terugkomen voor controle. Die opmeetkosten kunnen per opticien erg verschillen, er zijn er die er rond de 70 voor vragen, ik moest bij de mijne 130 euro betalen en ik ken ook een opticien bij wie het 170 euro kost. Verder raad ik je aan om als je een keer tijd hebt toch dit topic door te lezen, daar word je echt wijzer van!
pi_24156942
Ik ben net terug van de opticien (Eyewish Delft). Alles is opgemeten en gelukkig zijn mijn ogen geschikt om nachtlenzen te gaan proberen. Volgende week krijg ik ze Ik hoop echt dat alles goed gaat! Mijn normale lenzen die kan ik nog maar een paar uurtjes per dag in

De kosten bij Eyewish: eerste jaar 495 euro en daarna 345 euro (exl vloeistof).

Trouwens bij CZ vergoeden ze nachtlenzen wel! Ik heb nu een verzekering waarbij 200 euro per 2 jaar wordt vergoed
  donderdag 23 december 2004 @ 13:36:22 #260
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_24157735
quote:
Op donderdag 23 december 2004 12:55 schreef dazzle79 het volgende:
Ik ben net terug van de opticien (Eyewish Delft). Alles is opgemeten en gelukkig zijn mijn ogen geschikt om nachtlenzen te gaan proberen. Volgende week krijg ik ze Ik hoop echt dat alles goed gaat! Mijn normale lenzen die kan ik nog maar een paar uurtjes per dag in

De kosten bij Eyewish: eerste jaar 495 euro en daarna 345 euro (exl vloeistof).

Trouwens bij CZ vergoeden ze nachtlenzen wel! Ik heb nu een verzekering waarbij 200 euro per 2 jaar wordt vergoed
edit ik zie bij iza. maar ik zal es ff gaan informeren. eigenlijk raar als gewone lenzen wel worden vergoed en deze niet? al is het maar gedeeltelijk. 500 euro is tog best veel voor lenzen. vooral dat je elk jaar nieuwe moet kopen is matig.
pi_24159077
Hmm ... 'k zal ook nog maar eens gaan informeren
(Ik vergeet dat steeds)
pi_24162527
Ik zat ook nog te twijfelen om een verzekering bij ONVZ te nemen die brillenglazen en contactlenzen voor 100% vergoed, maar na te informeren kreeg ik dit terug:

Nachtlenzen vallen niet onder de dekking van de verzekering omdat deze lenzen niet versterkend zijn maar alleen corrigerend.

Kortom een lul verhaal, maar goed wat de boer niet kent eet die niet
  donderdag 23 december 2004 @ 21:20:02 #263
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_24166667
quote:
Op donderdag 23 december 2004 17:40 schreef dazzle79 het volgende:
Ik zat ook nog te twijfelen om een verzekering bij ONVZ te nemen die brillenglazen en contactlenzen voor 100% vergoed, maar na te informeren kreeg ik dit terug:

Nachtlenzen vallen niet onder de dekking van de verzekering omdat deze lenzen niet versterkend zijn maar alleen corrigerend.

Kortom een lul verhaal, maar goed wat de boer niet kent eet die niet
ehm en als de opticien nu eens gewoon op de rekening zet. lenzen en niet of het nachtlenzen zijn. dan lijkt er mij geen probleem. even een vraagje. is er iemand hier die nachtlenzen heeft. en die gehaald heeft in de buurt van tilburg. ik woon zelf namelijk in hilvarenbeek. en om er voor naar utrecht te moeten das wel erg ver :p
pi_24166742
Je kunt ook naar het e-mailadres dat op www.nachtlens.nl staat mailen en vragen om verkoopadressen bij jou in de buurt.
  donderdag 23 december 2004 @ 23:22:10 #265
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_24169821
thnx.
  vrijdag 24 december 2004 @ 13:18:00 #266
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_24178941
1188
1221
600
1185
dit zijn verschillende bedragen bij 4 opticiens in tilburg. als je kijkt wat nachtlenzen kosten als je ze 3 jaar wilt. dus aangemeten controles vloeistof alles erin. drie zitten erg dicht bij elkaar terwijl er 1tje toch veel minder vraagt. iemand een verklaring? ze zijn allemaal verkopers van nachtlens van www.nachtlens.nl dus geen andere leverancier (als die er al is)
pi_24250719
B_BOY, houd je er wel rekening mee dat er verschillende nachtlenzen zijn? Er zijn ook lenzen die de naam nachtlens eigenlijk niet mogen dragen, maar toch doen - dei verpesten de markt omdat ze dus wel slecht voor je ogen zijn!
(ook al zijn ze bij die website vermeld)
Welke is dan die 'goedkope'?
pi_24254302
Ik neem aan dat B_BOY bedoelt dat hij de namen van deze opticiens van www.nachtlens.nl heeft gekregen, dan zullen het toch wel de echte nachtlenzen zijn die ze verkopen...?
pi_24270968
Dat zou je verwachten ... Maar er zijn ook meer opticiens die nachtlenzen verkopen; nachtlens.nl heeft maar 1 merk en is naar mijn opinie dus niet echt representatief.
Daarnaast kan ik het niet geloven dat die ene opticien slechts de helft (ongeveer) rekent; dat gaat er bij mij echt niet in - dus ofwel heeft die het verkeerd begrepen, ofwel gebruikt die andere materialen.
Reden om wat huiverig te zijn: Op die site worden alleen de lenzen van NKL bedoeld - daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee; ze passen slecht, er wordt eerst een ongeveer-lens aangemeten, die slecht zit, je oog niet lekker vervormd en meer problemen geeft. Pas als met die lens blijkt dat je ertegen kunt, (bijv. niet te harde of te zachte ogen, waar mijn opti dus nog nooit van heeft gehoord!), dan kun je je echte lenzen laten passen.

Ik kreeg direct specifiek voor mijn ogen gemaakte lenzen en die zaten de allereerste keer al prima - je voelde ze wel, maar geen idee dat er zandkorrels in mijn ogen waren gestrooid.

Volgens mij heb ik trouwens de DreamLite-lenzen van Procornea. (En die anderen zijn de Nachtlens van NKL; NKL heeft de term Nachtlens geclaimd, waardoor het zoeken naar zo'n nachtlens automatisch naar hen verwijst, terwijl er zo'n 4 soorten/merken zijn! Jammer dat zoiets mag!!)

[ Bericht 25% gewijzigd door Bright op 29-12-2004 08:13:44 ]
pi_24295977
Vannacht voor het eerst de lenzen in gehad! Wel ff wennen als je zachte lenzen gewend bent, maar slapen ging prima. Vannochtend naar de opticien en daar werd alles gecontroleerd en mocht ik ze uit doen. En ik kon (en kan nog steeds) scherp zien!!! Mijn hoornvlies is nog niet helemaal gevormd zoals het hoort, maar dat kan ook nog niet na 1 dag. Ik zie nu in ieder geval al vanaf half 10 scherp echt erg gaaf!!!

Ik heb dus wel gewoon NKL nachtlenzen, maar mijn opticien heeft dus gelijk de officiele besteld en niet een paar testlenzen.
pi_24298410
hmm ... Ik ben wel benieuwd of het gebruikelijk is om niet eerst lenzen te gebruiken die 'zo ongeveer zijn wat je nodig hebt', dus zoals ik bij die opticien in Bilthoven
pi_24300122
Ik heb ook eerst testlenzen gehad voordat de echte lenzen pas besteld werden.
  zaterdag 19 februari 2005 @ 13:05:25 #273
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_25160247
Net terug van de opticien om m'n ogen (nou ja, eigenlijk ook want ik heb maar 1 nachtlens nodig, 1 van m'n ogen is een lui oog maar wordt gecorrigeerd door m'n goede oog) op te laten meten. Alles goed en nachtlens is er waarschijnlijk binnen 3 a 4 dagen dus vrijdag heb ik hem Heb nu met m'n zachte lensen -1.75. Na het opmeten zei m'n opticien dat ik -2.25 moet wegwerken. Zijn m'n ogen nu gewoon zoveel slechter geworden of wordt er altijd iets meer weggewerkt dan je eigenlijk hebt
pi_25160768
Niet dat ik weet hoor, ik denk dat je ogen gewoon slechter zijn geworden dan.
pi_25212045
Dutchdevil, de manier van aangeven van de sterkte van die nachtlenzen gaat op een heel andere manier. Je kunt daarmee ook niet zonder meer zeggen dat jij -2.25 zou hebben. Wat wel kan, is dat je een cylinder hebt, iets dat met die zachte lens niet werd gecorrigeerd, maar met deze nachtlens wel. Dus eigenlijk in het midden -1.75 en aan de rand -2.25, bijvoorbeeld.

ps: een nachtlens is per definitie altijd 0; het ligt er maar aan wat je wilt aangeven
pi_25341054
Wat zijn nou normale prijzen voor nachtlenzen?
Ik ben vandaag naar de opticien geweest en heb me eerste lenzen gekregen die ik straks even in moet doen.
Ik moet er ¤350,- per jaar ervoor gaan betalen en eenmalig ¤150,-
pi_25342244
xiles, da's een prima prijs hoor!

ps: misschien voor sommigen hier interessant, maar je kunt de kosten van deze lenzen misschien opgeven aan de belasting als je nog meer ziektekosten (of ziektekostenpremies) hebt; misschien dat je (mede) hierdoor boven je grens uitkomt; i.i.g. zijn wij, lensdragers, voor de belasting 'chronisch ziek' en mogen we dus iets van 750 euro's extra opvoeren (je drempel wordt dan dus eigenlijk wat lager)... Helaas gaat dit voor mij niet op, maar het was het onderzoek wel waard
pi_25459009
Volgend jaar kom ik er misschien overheen.
Ik heb mijn nachtlenzen nu 2 jaar. En krijg a.s. april nieuwe.

Link met de toekomst van nachtlenzen in combinatie met corneaplasty...

http://www.supervisioncenter.com/future_corneaplasty.htm
pi_25488007
Ik heb vanacht me eerste op de maat gemaakte nachtlenzen aangehad.
En ben net terug van de opticien, mijn linker lens heeft er iets ernaast gezeten waar hij hoort te zitten .
Ik merk wel dat ik iets beter zie dan normaal, maar nog niet helemaal optimaal.
Ik moet volgende week weer terug. Ik hoop dat ik geen problemen krijg met die linker lens, die ik ook al iets moeilijker inkreeg, die komt altijd eerst rechtonderin me oog te zitten.
pi_25499406
het is nu weer 's avonds en ik zie nu duidelijk minder dan vanochtend
pi_25509136
hmm ik weet niet waardoor het komt, maar ik zie op sommige momenten wazig/dubbel.
pi_25511628
Wazig/dubbel zien is zeker in het begin niet uitgesloten.
Maar ook later kun je het blijven houden als het donker is. Dat komt omdat je pupil dan maximaal groot is en je daardoor 'tegen' de rand van de verbuiging van je oog aankijkt. Daardoor heb je een soort halo-effect of schittering om alle lichte voorwerpen in het donker. (Bijv. de achterlichtjes van de auto's lijken net sterretjes)

Daarnaast kun je ook nog hebben dat je 2 brandpunten krijgt i.p.v. 1. Dan heb je bijv. een asferische lens nodig (al naar gelang hoe je erop reageert), want uiteraard zie je ook overdags dubbel met 2 brandpunten. Dit is goed te zien als je je op 1 zwart punt concentreert. Je ziet dan naast dat punt hetzelfde punt, waarschijnlijk iets minder zwart.
pi_25518206
Wazig/dubbel zicht had ik in het begin met mijn linkerlens maar na een maand was dat weg.
Schijnt ook nog soms voor te komen bij vervanging van oude nachtlenzen door nieuwe. Alleen dan veel korter. Gewenning dus.

Nog een leuke link naar een goede beschrijving van nachtlenzen:
http://www.optiek.com/orthokeratologie.html
pi_25518672
Hey hartstikke bedankt voor de uitleg, want ik vond al vreemd dat ik buiten alles scherp kon zien en binnen niet. Dit is nogal vervelend ik moest vandaag een paar toetsen maken, in het begin zag ik de tekst nogal wazig, maar na tijdje ging het wel. Vind het ook wel jammer dat de opticien niks over de halo-effect heeft verteld.
Nu dus hopen dat het niet blijvend bij me is.
pi_25545652
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 11:04 schreef xileS het volgende:
ik moest vandaag een paar toetsen maken, in het begin zag ik de tekst nogal wazig, maar na tijdje ging het wel. Vind het ook wel jammer dat de opticien niks over de halo-effect heeft verteld.
Nu dus hopen dat het niet blijvend bij me is.
De toets gehaald?
Halo-effect is niet blijvend. Duurt alleen een tijdje voordat je eraf bent.
pi_25558779
effect is wel blijvend in het donker, in ieder geval wel bij mij, maar ik stoor me er niet aan.

Als ik me concentreer op zo'n lichtppuntje in het donker, dan verdwijnt het effect, omdat bij concentratie je pupil kleiner wordt.

Overigens, gisteren weer bij de opti geweest voor de volgende 3-maandelijkse controle... Gelukkig ook nu weer alles ok. Misschien dat voor rechts bij de volgende controle eens wordt geprobeerd om een iets bollere lens te gebruiken, want zo 1x per week zit die lens 's nachts niet helemaal goed, waardor ik de volgende dag met dat oog een beetje dubbel zie. (iets boller [de E-factor] zorgt ervoor dat de lens iets strakker komt te zitten)
pi_25565980
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 07:45 schreef Bright het volgende:
effect is wel blijvend in het donker, in ieder geval wel bij mij, maar ik stoor me er niet aan.

Als ik me concentreer op zo'n lichtppuntje in het donker, dan verdwijnt het effect, omdat bij concentratie je pupil kleiner wordt.

Overigens, gisteren weer bij de opti geweest voor de volgende 3-maandelijkse controle... Gelukkig ook nu weer alles ok. Misschien dat voor rechts bij de volgende controle eens wordt geprobeerd om een iets bollere lens te gebruiken, want zo 1x per week zit die lens 's nachts niet helemaal goed, waardor ik de volgende dag met dat oog een beetje dubbel zie. (iets boller [de E-factor] zorgt ervoor dat de lens iets strakker komt te zitten)
Heb jij de NKL lenzen of die van het andere merk(ben ff de naam kwijt)?
pi_25656820
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:20 schreef Tombias het volgende:
[..]
Heb jij de NKL lenzen of die van het andere merk(ben ff de naam kwijt)?
Nee, daar kon ik niet tegen; blijkbaar was mijn oog te zacht
Ik heb Dreamlite bij Kok optiek: http://www.kokoptiek.nl/index2.htm en dat bevalt prima. Inmiddels al 9 maanden of zo.
pi_25746321
Eerste keer dat ik dit topic zie. Ik heb ook nachtlenzen en die zijn prima!
pi_25823578
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 23:20 schreef Rest het volgende:
Eerste keer dat ik dit topic zie. Ik heb ook nachtlenzen en die zijn prima!
Haha - zeker weten dat je lenzen goed zijn? inkoppertje
pi_25823949
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 07:42 schreef Bright het volgende:

[..]

Haha - zeker weten dat je lenzen goed zijn? inkoppertje
pi_26350972
Volgende week na twee jaar weer nieuwe nachtllenzen!
Met een kleine correctie aan de linkerlens.
pi_26858872
Hoi,

Na al die positieve verhale gelezen te hebben over nachtlenzen, ben ik vandaag naar de opticien geweest voor info.
Hij begon meteen de sterkte te meten en kwan uit op een twijvel-sterkte. Links -4,5 met cilinder van -1 en rechts -4,75. Maar goed hij zei een tevreden klant te hebben met nachtlenzen en een sterkte van -5,50, dus............ er is nog hoop!!
Na de bolling van de ogen gemeten te hebben heeft hij alle gegevens genoteerd en worden deze 2 lenzen besteld om te gaan proberen. Hij heeft namelijk wel een voorraadje aan pas-nachtlenzen in huis, maar niet van deze sterkte.
Deze week nog zullen ze binnen zijn, en dan maar hopen dat het allemaal mee gaat zitten. Ben die zachte lenzen namelijk beu. Altijd last van droge ogen als ik buiten kom, in het voorjaar hooikoorts, dus jeukende, rode ogen. Nee.........het liefst vandaag nog nachtlenzen.
Nou, ik houd jullie wel op de hoogte van mijn bevindingen. Tot over een weekje of zo!
pi_26919946
Ben ik weer,

hier even een update. Ben net gebeld door de opticien dat de paslenzen binnen zijn. Ga ze morgen ophalen. Ben erg benieuwd gezien de nogal grote sterkte.
Wederom houd ik jullie op de hoogte
pi_26943691
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:42 schreef Frank68 het volgende:
Ben ik weer,

hier even een update. Ben net gebeld door de opticien dat de paslenzen binnen zijn. Ga ze morgen ophalen. Ben erg benieuwd gezien de nogal grote sterkte.
Wederom houd ik jullie op de hoogte
Veel suc6. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Mijn nieuwe lenzen zijn na een maand nog niet binnen
Ik hoop dat de lenzenboer vandaag belt.
pi_26944912
Hoi,

ben net terug van de opticien, en heb de lenzen!! Ik draag al weer een hele tijd zachte lenzen, dus was weer erg wennen dacht ik. Nou........valt dus erg mee!! Heb ze nu een 1/2 uurtje in (kreeg ze gewoon mee met de boodschap"kom morgen ochtend maar meteen langs met je lenzen nog in"), dus wilde het natuurlijk wel even uitproberen hoe dat ook al weer voelt.
Ik moet zeggen, je voelt ze natuurlijk wel zitten, maar het valt me 100% mee!! Ik vroeg nog aan die opticien (andere man dan bij de meting) of dat ik er ook de eerste keer dat ik ze in heb redelijk mee zou kunnen zien. Nee was het antwoord, gezien jouw sterkte kan dat nog wel even gaan duren. Nou ook dat is dus veel beter dan verwacht. Buiten het feit dat het wat vreemd blijft voelen, zie ik nu beter dan met mijn zachte lenzen.
Dus so far..so good. Ik hoop echt dat dit gaat lukken, lijkt me zo ideaal. Goed, ik ga ze nu maar weer eens uitdoen, en eens even kijken of er al een verandering in scherpte zichtbaar is.
Morgen post ik wel weer de gang van zaken.
pi_26951711
Ben ik weer,

nog even een tussenstand: nadat ik de lenzen vanmiddag zo'n 1,5 uur gedragen had, en mijn zachte lenzen weer in had, merkte ik wel een verschil. Ik zag wat dubbel, en later trok dat bij naar zeer scherp zicht. Dus tot nu toe alles nog goed, maar ja.........eerst maar eens even morgenochtend afwachten. Heb voor de zekerheid mijn Pa maar even gevraagd of hij wil rijden morgenochtend naar de opticien, even er vanuit gaande dat het zicht morgenochtend met lenzen niet goed is.
Morgen als ik terug ben van de opticien post ik weer de bevindingen.
pi_26968385
Hoi,

kom net terug van de opticien. De afgelopen nacht voor het eerst de lenzen in gehad.
Hij heeft eerst gekeken hoe de passing was, en die was prima. Hij kon wel goed zien dat de lenzen nog lang niet klaar waren met hun werk. Hij zag allemaal nog luchtbelletjes onder de lenzen zitten.
Daarna de sterkte opgenomen, en deze is nu uitgekomen op -3,00 voor beide ogen. Dat is ongeveer -2,00 winst na 1 nacht. Zeker niet slecht volgens hem.
Na 2 paar zachte lenzen van -3,00 en -2,00 meegekregen te hebben weer vertrokken (met -3,00 op mijn ogen).
Volgende week weer terug komen, en dus gewoon doorgaan met de huidige nachtlenzen.
pi_26974141
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:26 schreef Frank68 het volgende:
Hoi,

kom net terug van de opticien. De afgelopen nacht voor het eerst de lenzen in gehad.
Hij heeft eerst gekeken hoe de passing was, en die was prima. Hij kon wel goed zien dat de lenzen nog lang niet klaar waren met hun werk. Hij zag allemaal nog luchtbelletjes onder de lenzen zitten.
Daarna de sterkte opgenomen, en deze is nu uitgekomen op -3,00 voor beide ogen. Dat is ongeveer -2,00 winst na 1 nacht. Zeker niet slecht volgens hem.
Na 2 paar zachte lenzen van -3,00 en -2,00 meegekregen te hebben weer vertrokken (met -3,00 op mijn ogen).
Volgende week weer terug komen, en dus gewoon doorgaan met de huidige nachtlenzen.
klinkt veelbelovend
pi_26975462
Ik draag mijn nachtlenzen al maanden en maanden iedere nacht, dus zie altijd haarscherp. Twee weken geleden één keer door omstandigheden een nachtje overgeslagen. Viel me de volgende dag reuze mee, ik zag nog steeds vrij goed. Maar gek genoeg heb ik de afgelopen twee weken constant last gehad van één oog waarmee ik telkens heel onscherp zie. Ik heb toch sterk de indruk dat dat veroorzaakt is door die ene nacht geen nachtlenzen dragen. Dat doe ik dus ook nooit meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')