quote:IK vermoed dat deze heerschap nog lekker op een oor lag
Op vrijdag 16 mei 2003 15:18 schreef nielspan het volgende:
Zelf ben ik het helaas vergeten, vandaar.
Ikzelf ook hoor
Anyway ik heb wel foto's zien staan in het topic over de zonsverduistering.
Eerste had te lange sluitertijd. Die andere twee heb ik met flits gedaan en dan de flits afgedekt zodat ik een korte sluitertijd zou hebben.
quote:Best netjes. Mooie fotos. Slimme truc om de flits af te dekken, maar geeft dat een ander effect dan het gewoon uitzetten van de flitser?
Op vrijdag 16 mei 2003 15:25 schreef portier het volgende:
[afbeelding]Eerste had te lange sluitertijd. Die andere twee heb ik met flits gedaan en dan de flits afgedekt zodat ik een korte sluitertijd zou hebben.
quote:Mja, ik kan op mijn camera niet de sluitertijd instellen, dat doet ie automatisch. Als de flits uitstaat dat maakt het toestel de sluitertijd langer om meer licht te vangen. Bij een flits hoeft dat niet.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:27 schreef nielspan het volgende:[..]
Best netjes. Mooie fotos. Slimme truc om de flits af te dekken, maar geeft dat een ander effect dan het gewoon uitzetten van de flitser?
En het verbaasde mij ook dat ik om 4 uur 's nachts nog zo helder was om dat te verzinnen
quote:Ziet er mooi eruit...
[afbeelding]Eerste had te lange sluitertijd. Die andere twee heb ik met flits gedaan en dan de flits afgedekt zodat ik een korte sluitertijd zou hebben.
quote:mooie foto's
De gif hieronder komt van de site....
Deze komt van...
Greg Sellek,
Madison,
Wisconsin,
USA
[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 16-05-2003 23:28]
Ik heb een Ixus 330, iemand nog tips hoe je hiermee het beste foto's ervan kan maken?
quote:In een hutje op de hei gaan zitten. Dan heb je geen last van lichtvervuiling en kan je die rode gloed misschien vastleggen die over de maan valt. Ikzelf ga er geen moeite voor doen, er is overal licht om mij heen en de vorige verduistering viel nogal tegen.
Op vrijdag 7 november 2003 20:13 schreef Dagonet het volgende:
Morgennacht 8e op de 9e, (zie Maansverduistering zaterdag 8 November voor de tijden) is er weer een verduistering, de beste die we tot 2007 zullen krijgen (hoogte boven horizon).Ik heb een Ixus 330, iemand nog tips hoe je hiermee het beste foto's ervan kan maken?
quote:Heb je wat meer info?
Op vrijdag 7 november 2003 20:22 schreef Briggy het volgende:
Ik heb gisteren alvast geoefend, het valt niet mee om de juiste instellingen te vinden.
Dit was de beste foto die ertussen zat, maar ik ben nog niet tevreden.
Als iemand nog tips heeft (diafragma/sluitertijd), graag!
quote:De maan is hier pleitte volgens mij.
Op zaterdag 8 november 2003 01:04 schreef Tronica het volgende:
Hoe laat vindt dit fenomeen plaats??
quote:Beetje te vroeg aan het kijken ......
Op zaterdag 8 november 2003 01:05 schreef Roellio het volgende:[..]
De maan is hier pleitte volgens mij.
De verduistering ( niet door de wolken )
is pas van Zaterdag 8 Nov. op Zondag 9 Nov.
quote:De eerstvolgende in Nederland zichtbare maansverduistering vind plaats in de nacht van Zaterdag 8 op zondag 9 november na middernacht...
Tijdstabel:
23:15u - maan komt in de Penumbra en begint iets te verkleuren.
00:32u - maan komt in de Umbra, te zien aan schaduw linksboven op de maan.
02:06u - maan volledig verduisterd.
02:30u - einde volledige verduistering.
04:04u - einde gedeeltelijke verduistering, maan is uit de Umbra.
05:22u - einde van de maanverkleuring, maan is uit de Penumbra.
Elk jaar is er wel ergens op de Aarde een maansverduistering, en meestal wel meerdere. Een maansverduistering is dus niet zo zeldzaam als een zonsverduistering. Ze zijn ook altijd in een heel groot gebied zichtbaar. Eigenlijk kun je de verduistering zien aan de hele nachtzijde van de Aarde.
Tijdens een maansverduistering gaat de Maan door de schaduw van de Aarde, de Maan ziet er dan donkerder uit en je ziet de verduistering. Het is net zoiets als wanneer jij in de schaduw van een boom gaat staat, dan zie je er ook donkerder uit.
Tijdens een verduistering kan de Maan een rode kleur krijgen. Dit komt omdat de kleur rood door de dampkring van de Aarde meer wordt gebroken dan de andere kleuren, we zien dan een rode Maan. Net zoals bij een zonsverduistering dacht men vroeger dat er dan wat ergs zou gaan gebeuren. Inmiddels weten we wel beter. Je kunt dus rustig naar een maansverduistering kijken.
Live maansverduistering Webcam:
Laatste beeld:
vanaf ca. 23.00u geeft deze cam de actuele beelden weer tot die tijd zie je een voorbeeld...
Voor meer webcams met verschillende refreshrates:
http://www.xs4all.nl/~pablito/Maan/2003-11-08/Maan_2003-11-08.html
quote:LEZEN !! De eerste post van de TS is ook van Mei dit jaar
Op zaterdag 8 november 2003 01:54 schreef -CRASH- het volgende:[..]
Beetje te vroeg aan het kijken ......
De verduistering ( niet door de wolken
)
is pas van Zaterdag 8 Nov. op Zondag 9 Nov.
quote:Lees jij eens goed...
Op zaterdag 8 november 2003 11:51 schreef _asterix_ het volgende:[..]
LEZEN !! De eerste post van de TS is ook van Mei dit jaar
![]()
Het betrof op een vraag van:
Geplaatst door Tronica op zaterdag 8 november 2003 01:04Hoe laat vindt dit fenomeen plaats??
Het antwoordt van :
Geplaatst door Roellio op zaterdag 8 november 2003 01:05quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
De maan is hier pleitte volgens mij.
Dus tronica had het over de verduistering van nu... en niet over
die van afgelopen mei
genomen met minolta dimage z1: F3,5 1/50 sec 100ISO
edit: tikkie geresized, stak helemaal door het behang
[Dit bericht is gewijzigd door Ouwesok op 08-11-2003 21:30]
quote:Ik wil niet zeuren hoor maar euh, de maansverduistering begint rond 23:00/23:15 hoor :S
Op zaterdag 8 november 2003 19:11 schreef devilish1980 het volgende:
eerste foto van vandaag...
maan bij opkomst om 1725 ter hoogte van 's-Gravenpoldergenomen met minolta dimage z1: F3,5 1/50 sec 100ISO
quote:maybe een domme vraag maar waarom is die maan oranje van jou??
Op zaterdag 8 november 2003 19:11 schreef devilish1980 het volgende:
eerste foto van vandaag...
maan bij opkomst om 1725 ter hoogte van 's-Gravenpoldergenomen met minolta dimage z1: F3,5 1/50 sec 100ISO
quote:zelfde effect bij zons opkomst en zons ondergang..
Op zaterdag 8 november 2003 20:29 schreef ThaFreak het volgende:[..]
maybe een domme vraag maar waarom is die maan oranje van jou??
quote:tggg symbolisch!!! ZEUR :p (n.o.i.)
Op zaterdag 8 november 2003 20:23 schreef SpeedyGJ het volgende:[..]
Ik wil niet zeuren hoor maar euh, de maansverduistering begint rond 23:00/23:15 hoor :S
Briggy, ik vond die foto van jou al vrij goed gelukt , dat krijg ik er hier nog niet uit...Met welke instellingen zijn die gemaak?
quote:Nou nou rustig joh!
Op zaterdag 8 november 2003 20:44 schreef devilish1980 het volgende:[..]
tggg symbolisch!!! ZEUR :p (n.o.i.)
Ontopic:
Het is begonnen Camara's bij de hand!
quote:Hoe doe je dat?
Op zaterdag 8 november 2003 23:15 schreef firecow het volgende:
ik ga vanaaf ook zeker pics nemen van de maan !
het is helaas licht bewolkt aan het worden maar we zien wel wat het worik kan iig lekker dicht bij de maan komen ! voorbeeld foto:
[afbeelding]
quote:Kan niet anders
Op zaterdag 8 november 2003 23:16 schreef Frasier het volgende:[..]
Hoe doe je dat?
Telescoop zeker.
Ben aan het proberen geweest maar je moet echt de timer-functie van je camera gebruiken icm een statief anders gaat op het moment van afdrukken je camera alsnog iets bewegen. Nog nooit gebruikt ;-)
ExTaxi
quote:800mm lens op me camera
Op zaterdag 8 november 2003 23:16 schreef Frasier het volgende:[..]
Hoe doe je dat?
Telescoop zeker.
[Dit bericht is gewijzigd door MrLunk op 08-11-2003 23:27]
quote:Hij is pas volledig om 2.00 uur.
Op zaterdag 8 november 2003 23:25 schreef MeAndMyself het volgende:
is die maansverduistering NU?!
Er is meer te lezen over deze verduistering in: Maansverduistering zaterdag 8 November
o.a. een tijdtabel en enkele webcams...
[Dit bericht is gewijzigd door MrLunk op 08-11-2003 23:28]
quote:Prachtig, kan niet anders zeggen
Op zaterdag 8 november 2003 23:23 schreef Korneel het volgende:
Ik heb de ultieme foto gemaakt:
[afbeelding]
Alleen nog niks te zien
quote:Dat is erg jammer
Op zaterdag 8 november 2003 23:44 schreef ThaFreak het volgende:
en het begint bewolkt te raken in enschede
Daar komen veel foto's voorbij, waaronder die van mij.
Gemaakt met Sony DSC-P71 (Binnenkort een andere)
Met sluitertijd (Niet handmatig )
Beetje bewogen omdat ik geen statief heb.
ik lag lekker te slapen..
Ik ben van ongeveer 00:00 tot 1:30 buiten geweest om daarna weer om 2 uur naar buiten te komen, ben ik het met men zatte kop vergeten om 3 uur viel het me nog eens in!
Maar dat wat ik heb gzien was prachtig! Hele heldere hemel, mooie (gedeeltelijke) rode maan.... mooi
Mooie foto's iig, die er geplaatst zijn!
Ik kon mooi vanuit mijn bedje naar de maan kijken
Het was zó moeilijk om de rode maan scherp te krijgen, gelukkig zie je dat in het klein niet zo goed Noujah, eigenlijk wel...
Ben tot kwart over 4 opgebleven...*gaap*...
[Dit bericht is gewijzigd door Offy op 09-11-2003 19:42]
quote:hiervan wil ik heeeel graag een grotere versie zien als je die hebt...
Op zondag 9 november 2003 13:38 schreef Offy het volgende:
Een kleine compilatie van mijn uitzicht:Het was zó moeilijk om de rode maan scherp te krijgen, gelukkig zie je dat in het klein niet zo goed
Noujah, eigenlijk wel...
Ben tot kwart over 4 opgebleven...*gaap*...
quote:Dom he als je je spul niet geruime tijd van te voren controleerd...
Op zondag 9 november 2003 19:48 schreef the__watcher het volgende:
pak ik mijn camera uit blijk gvd de lens kapot te zijn (heb ik daar weer mijn zaterdag avond aan verneukt)
quote:Dankjewel!
Op zondag 9 november 2003 15:32 schreef MrLunk het volgende:[..]
hiervan wil ik heeeel graag een grotere versie zien als je die hebt...
Hele mooie compilatie...
Wat voor camera of telescoop gebruikte je ?
Ik heb de Sony DSC F717 gebruikt, geen telescoop helaas (is ook wel te zien ) ...De grotere versie staat hier.
(je mag hem best opslaan als je wilt, maar ik heb liever niet dat je hem voor vanalles gebruikt )
quote:heeel mooi! Wat voor camera gebruik je? Hoeveel zoom zit erop?!
Op zondag 9 november 2003 14:55 schreef firecow het volgende:
paar fotos van mijn kant![]()
quote:Canon eos d60 met sigma 50-500 lens (22x) maar me statief is niet stevig genoeg voor dit setje... vandaar beetje onscherpe pics
Op maandag 10 november 2003 11:12 schreef Echoes het volgende:[..]
heeel mooi! Wat voor camera gebruik je? Hoeveel zoom zit erop?!
quote:ik ken het een instabiele statief, mijn s602z gaf ook wazige foto's. Jij hebt toch ook een s602z gehad? fijne camera he??
Op maandag 10 november 2003 11:52 schreef firecow het volgende:[..]
Canon eos d60 met sigma 50-500 lens (22x) maar me statief is niet stevig genoeg voor dit setje... vandaar beetje onscherpe pics
s
quote:Hoe kan het zijn dan dat de eerste paar foto's wel scherp zijn en die in het "midden" niet en dan de rest weer wel?
Op zondag 9 november 2003 20:27 schreef Offy het volgende:[..]
geen telescoop helaas
quote:Voor de eerste en laatste paar foto's heb ik een sluitertijd van 1/100 sec gebruikt. Het licht dat de maan weerkaatst is vrij fel, en door zo'n korte sluitertij te gebruiken kan je de kraters goed zien. Maar naarmate de verduistering toetreed, moet je sluitertijd langer worden (anders zie je alleen maar een zwarte lucht) Halverwege is er nog steeds een weerkaatsing, maar ook al verduistering. Een lange sluitertijd geeft de verduistering mooi weer, maar dan wordt het 'lichte stuk' te overbelicht. Andersom wordt het lichte stuk perfect met een kortere sluitertijd, maar dan is de verduistering niet te zien. Je moet er dus een beetje tussenin zitten, en dat is behoorlijk lastig.
Op maandag 10 november 2003 17:47 schreef PeanutDaan het volgende:[..]
Hoe kan het zijn dan dat de eerste paar foto's wel scherp zijn en die in het "midden" niet en dan de rest weer wel?
*Wel geinig gedaan met die "filmstrip"*
Daar komt nog bij dat de maan niet stilstaat, en met een te lange sluitertijd zie je dat heel goed.
quote:Aha, das mooi duidelijk
Op maandag 10 november 2003 18:18 schreef Offy het volgende:[..]
maar dan wordt het 'lichte stuk' te overbelicht.
quote:Deze foto-noob weet niet eens wat een ND-filter is
Op maandag 10 november 2003 18:54 schreef PeanutDaan het volgende:[..]
Aha, das mooi duidelijk
thnx !
Euhm Als je er nu een ND filter had voorgeschroefd had dat enigzins effect gehad -in de juiste intensiteit-? Of brabbel ik nu ?
quote:Ohkiedokie ... ND = Neutral Density / Grijs-Filter
Op maandag 10 november 2003 19:11 schreef Offy het volgende:[..]
Deze foto-noob weet niet eens wat een ND-filter is
![]()
"Grijsfilters worden gebruikt, wanneer het opnamelicht te hel is, overstralingen optreden en bepaalde diafragmawaarden of belichtingstijden niet haalbaar zijn"
Nu heb ik zelf dus geen flauw idee of het uitmaakt in daglicht of 'snachts ( de maan ) !!
Er is vast wel iemand die dat weet hier
quote:Ah, dat klinkt wel erg logisch
Op maandag 10 november 2003 21:08 schreef PeanutDaan het volgende:[..]
Ohkiedokie ... ND = Neutral Density / Grijs-Filter
(ffe over tikken uit een Hama boekje,gekocht afgelopen zondag)
"Grijsfilters worden gebruikt, wanneer het opnamelicht te hel is, overstralingen optreden en bepaalde diafragmawaarden of belichtingstijden niet haalbaar zijn"
Nu heb ik zelf dus geen flauw idee of het uitmaakt in daglicht of 'snachts ( de maan ) !!
Er is vast wel iemand die dat weet hier
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |