abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10435750
Komende zomer ben ik van plan om samen met een vriend een 25 daagse groepsrondreis te maken door Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia. Waarschijnlijk zal het de reisorganisatie Djoser worden.
Het reisschema van deze reis ziet er als volgt uit:

Amsterdam - Kaapstad
Aankomst Kaapstad
Kaapstad - Kaaps schiereiland
Kaaps schiereiland - Cederberg
Cederberg - Oranjerivier
Oranjerivier - Fish River-canyon
Fish River-canyon - Sossusvlei
Sossusvlei (Namib-Naukluft nationaal park)
Sossusvlei - Swakopmund
Swakopmund
Swakopmund - Cape Cross - Twijfelfontijn
Twijfelfontijn - Etosha nationaal park
Etosha NP
Etosha NP
Etosha NP - Waterbergplateau nationaal park
Waterbergplateau NP - Buitepos
Buitepos - Maun
Okavangodelta
Okavangodelta
Okavangodelta - Gweta
Gweta - Chobe nationaal park
Chobe NP - Victoriawatervallen
Victoriawatervallen
Livingstone/Victoria Falls - Johannesburg - Amsterdam
Aankomst Amsterdam

Mijn vraag is eigenlijk of er mensen zijn die persoonlijke ervaringen hebben met hun bezoek aan deze plaatsen en hoe ze die hebben ervaren.

pi_10446854
Woei, ik heb *exact* dezelfde rondreis gedaan als jij, alleen met een andere organisatie (Beter-Uit). Was in 2001.

Het was echt een schitterende ervaring, heel veel wild gezien, supermooie natuur daar en alles erg relaxed.

Kaapstad is wel ok, zolang je maar niet de binnenstad ingaat, althans niet alleen. Het Waterfront is erg mooi en super-de-luxe. Heel veel (luxe) winkels en mooi koloniale bouwstijl.

Fish River Canyon is ook errug mooi! Heel imposant om te zien.

Etosha De naam brengt goeie herinneringen boven. Een supergroot wildpark waar je met jeeps lekker kan rondrijden. Je zit dan echt heel dicht bij de dieren. Wij hadden het geluk een troep leeuwen op een tiental meters afstand een zebra te zien veroberen. Super

Verder heb je daar voederplaatsen bij de kampen die 's nachts verlicht zijn. Veel olifanten zie je daar, verder giraffen, jakhalzen, leeuwen noem maar op. Ik heb er foto's van waarop echt zoveel beesten (lees: > 100) zicht rond die voederplaats verzamelen.

Okavango delta: DOEN! Wij zijn voor 2 dagen met uitgeholde boomstammen de delta ingegaan.. overnachten op een eilandje midden en de delta. Geen douche, toilet niets. Gewoon met je handen eten
Zwemmen tussen de kilo's zware olifantendrollen, kortom een supertoffe belevenis!

Gweta: genieten van een tocht over de Chobe met zonsondergang

Victoria watervallen: Heel mooi en indrukwekkend. Ik weet niet of jullie daar ook gaan raften, maar dat moet je zeker doen. Niet bang zijn voor water want het is een van de zwaarste raftgebieden ter wereld. Sommige versnellingen moet je zelfs overslaan (lees: boot uit water en ff omlopen).

Ennuh, neem een videocamera mee, en tich fotorolletjes want zoiets wil je nooit meer vergeten!

Nog een tip: ik weet niet wanneer je exact vertrekt maar neem een trui mee, in Kaapstad wil het zo rond augustus/begin september aardig koud zijn en veel regenen. En als je 's nachts buiten wilt slapen kan het de eerste dagen als je nog vrij zuidelijk zit best koud zijn. Ik werd wakker met een bevroren kussentje

Buitenslapen is ook erg leuk: wordt je 's nachts wakker, lopen de jakhalzen rond op de camping (die verder wel ommuurd is, dus voor olifanten en leeuwen hoef je niet bang te zijn). Heb zelfs nog foto's van die jakhalzen naast de slaapzakken

De meeste parken hebben overigens bewapend personeel rondlopen (tegen stropers, wilde dieren en ander menselijk gespuis)

[Dit bericht is gewijzigd door Expecho op 15-05-2003 12:56]

Expecho Down Under, Kiwiland & Thailand, zie homepage
pi_10452354
Gaaf, op dit soort verhalen zit ik te wachten. Hartstikke bedankt voor je tips. Waarschijnlijk zal het augustus/september worden wanneer we gaan. Na jouw verhaal gelezen te hebben ligt ons een groot avontuur in het verschiet. Ik kan al bijna niet meer wachten. We gaan in ieder geval zoveel mogelijk dingen doen en zullen alles gaan vastleggen op video en foto.

[Dit bericht is gewijzigd door Z.v.C op 15-05-2003 22:48]

FOK!fossiel donderdag 15 mei 2003 @ 22:21:19 #4
8443 cptmarco
it's captain...
pi_10461650
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 12:47 schreef Expecho het volgende:
Woei, ik heb *exact* dezelfde rondreis gedaan als jij, alleen met een andere organisatie (Beter-Uit). .
Met hun ga ik van de zomer op vakantie.... Precies dezelfde reis. Ik heb van de week een video gezien bij mijn oom (die exact dezelfde reis gemaakt heeft jaren geleden) en het zag er spectaculair mooi uit

Ik kan bijna niet wachten...

pi_10461985
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 22:21 schreef cptmarco het volgende:

[..]

Met hun ga ik van de zomer op vakantie.... Precies dezelfde reis. Ik heb van de week een video gezien bij mijn oom (die exact dezelfde reis gemaakt heeft jaren geleden) en het zag er spectaculair mooi uit

Ik kan bijna niet wachten...

Ik zal dit weekend eens een paar foto's op m'n website zetten. Moest ik sowieso toch al eens gaan doen..

Vanwege de film van die vakantie heb ik pas een DVD brander gekocht..

ik had ook een fototoestel maar dat was maar 75mm zoom.. Veel te weinig voor Afrika

FOK!fossiel zondag 18 mei 2003 @ 20:37:53 #6
8443 cptmarco
it's captain...
pi_10519208
hoe heb jij toen je geld zaken geregeld? Alles cash in dollars meenemen, of kun je ergens pinnen of traveller cheques inwisselen??

Wat is handig?

pi_10530425
quote:
Op zondag 18 mei 2003 20:37 schreef cptmarco het volgende:
hoe heb jij toen je geld zaken geregeld? Alles cash in dollars meenemen, of kun je ergens pinnen of traveller cheques inwisselen??

Wat is handig?

Ik had 250 US$ contant bij me, en verder 750US$ aan traveller checques. Pinpas ook meegenomen.

Voordat we een paar dagen in de rimboe gingen hadden we altijd wel gelegenheid tot pinnen en wisselen van cheques.

Tip voor evt. markten: je kan die mensen heel blij maken met oude T-shirt's, handdoeken schoenen enz. Eigenlijk alles wat je niet perse meer nodig hebt kan je inruilen voor souvenirs.

woensdag 21 mei 2003 @ 15:24:43 #8
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_10588815
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 15:24 schreef travelman het volgende:
kijk op www.fantasticvoyage.tk
Bedankt voor de tip. Altijd leuk om reisverslagen te lezen. Heb je mijn inziens ook veel meer aan dan de standaard verhalen uit het foldertje.
pi_10633557
Hé, die reis heb ik afgelopen november-december ook met Djoser gedaan!

Absoluut top, vooral Namibië en Botswana!

Als je wat moet weten, je weet me hier nu te vinden.......

Mama, dit is de lucht en dit is de zucht
  vrijdag 23 mei 2003 @ 22:12:58 #11
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10639529
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 17:35 schreef Tjum het volgende:
Hé, die reis heb ik afgelopen november-december ook met Djoser gedaan!

Absoluut top, vooral Namibië en Botswana!

Als je wat moet weten, je weet me hier nu te vinden.......

Uit wat voor soort mensen bestond de groep waarmee je reisde? Mijn vorige vakantie was ook met Djoser en we hadden het toen erg getroffen met onze groep. Ik kan me voorstellen dat als je rondreist met bijvoorbeeld alleen maar oudjes (with all respect) dat je rondreis een stuk minder leuk is.

En waarom vond je vooral Namibië en Botswana top?

zaterdag 24 mei 2003 @ 14:28:37 #12
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_10647451
Als je je reis via een engelse organisatie boekt, zit je allen maar tussen engelsen, Ozzies en Kiwis. Je kunt hier dus veel kontakten opdoen, waar, als je verder reist, veel meer aan hebt, dan een nderelandse groep. En het is goed voor je engels. Verder hoef je niet bang te zijn, dat je tussen allemaal oudjes komt te zitten. Die kom je er niet tegen

groetjes erik

zaterdag 24 mei 2003 @ 16:36:39 #13
344 Anja
Neil B. Formy
pi_10649260
quote:
Op zaterdag 24 mei 2003 14:28 schreef travelman het volgende:
Als je je reis via een engelse organisatie boekt, zit je allen maar tussen engelsen, Ozzies en Kiwis. Je kunt hier dus veel kontakten opdoen, waar, als je verder reist, veel meer aan hebt, dan een nderelandse groep. En het is goed voor je engels. Verder hoef je niet bang te zijn, dat je tussen allemaal oudjes komt te zitten. Die kom je er niet tegen

groetjes erik

Dat laatste is ook niet helemaal waar.
Wij zelf hebben een man van begin 70 in de groep gehad.
En een gids tijdens een Botswana tour vertelde dat hij es een groep van stuk of 10 dames in de leeftijd 75-90 had gehad.
En er wel vaker oudere mensen meegaan.....
Verder tref je vaak lui uit Australie, Nieuw Zeeland, Duitsland, Belgie, Zweden, Frankrijk en Nederland.
Weinig Amerikanen want die hebben graag luxe en zijn gewend aan alles te bedienen via een druk op een knop.
Ik ga uit mijn dak, ga je mee?------------------------------------------------------------Lingerficking good!!
pi_10663067
Etosha was leuk, vooral de (verlichte) waterholes s'avonds bij de basiskampen. Overdag niet al teveel gezien.
Okavanga Delta & Chobe was helemaal fantastisch. Wij zijn met een gids en kano 4 dagen de delta ingeweest en hebben zoveel geluk gehad. Olifanten tot 10 meter van onze tent en 4 leeuwen op 100 meter van onze tent. Later sprak ik mensen in het hostel in Jo'burg die excact hetzelfde gedaan hadden gedaan en alleen een paar nijlpaarden hadden gezien. Jammer dat jullie Kalahari Gemsbok NP niet doen, klein maar een hoop gezien. Overigens hebben wij alles met een huurauto & tentje gedaan, wat heel goed kan. Als ik tijd heb zal ik de foto's eens ff online zetten.
Foto's staan nu online: http://members.chello.nl/~j.zents/

[Dit bericht is gewijzigd door JosWageningen op 25-05-2003 15:07]

pi_10824401
We hadden een groep van 19 man plus een NL-se reisledister en een Zuid-Afrikaanse kok en chauffeur.

We hadden eigenlijk wel een hele leuke groep. De helft van de groep was tussen de 20 en de 35 en ook ongeveer de helft was alleen reizend. Er waren wel een paar oudere mensen bij en een enkel naar figuur maar over het algemeen hebben we het erg gezellig gehad en met ca. 8 mensen hebben we nu nog steeds contact. (Binnenkort de 2e reunie met zijn 11-en)
Kortom, over de groep zou ik me niet al te druk maken. Omdat het een kampeerreis is krijg je toch al een natuurlijke selectie (weinig bejaarden dus )

En, ja kan natuurlijk altijd van te voren even bellen met Djoser, wat de groeps-samenstelling is...

Als ik zo de andere reacties lees is iedere trip toch weer heel verschillend! Bij ons was Etosha fantastisch!
Overdag veel zebra's, springbokken, wildebeasts, struisvogels, Oryxen, in de verte een leeuw, en nog een hoop waar ik de naam al van vergeten ben. En 's avonds bij de waterholes op de campsite neushoorns, jackhalzen, hyena's, vossen en enorme uilen.

De Okavangadelta vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen. Een paar olifanten, nijlpaarden en buffels gezien en verder vooral bavianen.

Wat ik een absolute aanrader vind is Chobe! Zo ontzettend veel Olifanten gezien. Met een boot kan je ze tot heel dichtbij naderen en op die manier zijn we met een hele kudde meegevaren toen ze de rivier overstaken. Later kwamen we ook nog een kudde vrouwtjes met jongen tegen. En verder vooral nijlpaarden, krokodillen, visarends, leguanen, waterbokken.....

Ik vond vooral Namibië top omdat je daar zulke verschillende landschappen hebt. De grote kale vlaktes bij de skeletoncoast, de rijke groene natuur bij het waterberg plateau, het meest surrealistische landschap ooit bij de Sossusvlei (moet je maar eens een plaatje van opzoeken met google, zijn er genoeg van), het Duitse toeristendorp Swakopmund (terug in de bwoonde wereld) en de 100.000 zeerobben bij Cape Coast.

Mama, dit is de lucht en dit is de zucht
  maandag 2 juni 2003 @ 13:32:02 #16
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_10825151
je moet kijken wat je wilt, wij hadden een persoon die gids, chauffer hulpkok was....je moest om de zoveel dagen met 4 man zorgen voor ontbijt, lunch en avondeten. Je kreeg een bepaald budget en daar moest je het ne doen. Op die manier leer je je groep sneller kennen en het is leuk om boodschappen te doen....

Het is maar waar je voor kiest....

veel plezier....

maandag 2 juni 2003 @ 18:25:37 #17
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10833143
JosWageningen: Mooie foto's op jouw site. Ik heb nog geen tijd gehad om ze rustig op mijn gemak te bekijken, maar hij staat onder mijn favorieten.

Tjum: Hopenlijk heb ik dan ook zo'n groep die jij hebt gehad. Zoals je aangaf is het denk ik wel handig om van te voren even te informeren bij Djoser. Maar zoals ik hier gelezen heb zit dat waarschijnlijk wel goed.

travelman: Over dat eten verzorgen voor de groep waar je het over had vind ik niet erg. Is mijn inziens inderdaad goed voor de groepsbinding.

Verder iedereen bedankt voor het delen van hun belevenissen.

Ik zal wel even laten weten als we de reis geboekt hebben.

zaterdag 7 juni 2003 @ 18:27:36 #18
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_10951947
Vorig jaar (23 juli - 17 augustus) dezelfde reis gemaakt met Djoser. Alleen begonnen we bij de Victoria Falls en eindigden in Kaapstad. Ik vraag me echt af of ik ooit nog een mooiere reis zal maken.
We begonnen bij Victoriawatervallen : 's ochtends zon in de rug en bij de watervallen oorverdovend geluid en dubbele (!) regenboog. Ik krijg weer kippenvel als ik dit schrijf.
Ik heb trouwens een selectie van mijn ruim 500 foto's op mijn homepage gezet:

www.home.zonnet.nl/Mark.Keijzers
(zuipfoto's even negeren, iets naar onder staan de links)

Vic Falls was gelijk absolute hoogtepunt, alleen als je in september gaat iets minder spectaculair omdat het dan al ong. 6 maanden niet meer heeft geregend.

Raften op Zambezi zeker doen echt super.

Chobe boottocht was fantastisch (Grote varanen, veel olifanten, nijlpaarden, waterbuffels crocs visarenden ijsvogels kuddus) Voordeel met boottocht is dat je dieren heel dicht kunt naderen.

Okavango Delta: hele aparte ervaring. Ik denk dat je wat geluk moet hebben want ervaringen zijn wisselend. Wij hebben daar eerste avond twee uur gelopen zonder iets te zien. Maar volgende ochtend gamewalk van 4 uur: heel veel olifanten (+zebra's springbokken bavianen en heel veel vogels). Fantastisch hoe de "locals" vanaf honderden meters een dier spotten aan de horizon terwijl jij na 5 minuten met je verrekijker nog niets ziet. Dan heel langzaam maar zeker naderbij sluipen tot een meter of 50, niet dichterbij anders te gevaarlijk, heel spannend allemaal. We hebben ook vlucht boven de delta gemaakt in vliegtuigje (zorg daarbij dat je niet ) Van boven zie je gigantische kuddes olifanten waterbuffels ed lopen en verder schitterend uitzicht over de kanalenstelsels.

Dan Namibie: wat een geweldig land. Rijdend over de gravelwegen kom je uren niemand tegen (alles is werkelijk stog bij uitladen truck). Natuurlijk is Etosha fantastisch: wij zagen bij binnekomst bij opgedroogde waterplaats 100-en dieren bij elkaar. Ontelbaar veel zebra's en springbokken zul je zien en natuurlijk ook olifanten en giraffen. 's avonds bij de verlichte waterplaats: biertje erbij en de dieren komen vanzelf: neushoorns hyena's jakhalzen gespot en later kwam een kudde van ong. 30 olifanten 2 uur badderen.

In Swakopmund zeker gaan quadbiken beetje scheuren door de woestijn. Heb zelf ook een parachutesprong gemaakt. Voor 180 US dollar schitterende vlucht boven woestijn + atlantische oceaan en vrije val van 35 seconden. Werd schitterende video + 24 foto's gemaakt (dat lukt je niet voor deze prijs in Nederland).

Een ander hootepunt vond ik zeker de Sossusvlei. Verder landinwaarts wordt het woestijnzand roder en bij zonsopkomst is dat adembedemend. De zonsopkomst zal wel bekeken worden op Duin45 (120m hoog door mul zand ploegen). Was toen wel heel errug druk met toeristen daar. Hierna hebben we met lokaal (Afrikaans) sprekende gids door de Sossusvlei gelopen. Dit was echt ongelooflijk mooi. Bij de Dode Vlei ben je dan getuige van bizar maanlandschap: bomen zijn reeds 500 jaar dood door afsluiting watertoevoer maar kunnen niet verrotten door vochtgebrek. Op de achtergrond crazy dune van 300 meter hoog:

Probeer ook de zonsondergang te zien, dit kan vanaf Elim's Dune die is 135m hoog maar veel minder druk dan duin45 en wat mij betreft veel mooier !

Fishrivercanyon was ook mooi, maar mochten alleen vanaf de rand kijken en er niet in ivm overlijden van twee duitse toeristen paar maanden eerder I: .

Verder vond ik Kaapstad ook geweldig: te voet de tafelberg (bijna) bedwongen (kabelbaan in reparatie). Verder was Robben eiland heel indrukwekkend, rondleidingen door exgevangenen.
De laatste dag hadden we een trip naar Kaap de goede Hoop zeker de moeite waard (pinguins bij boulders beach ). Veel bavianen + rockdassies en struisvogels gezien. Verder super landschap daar (ook fantastisch weer overigens).

Dan over de groep: had zelf alleen geboekt, maar wel geinformeerd naar leeftijd en andere alleenreizenden. Leeftijd was van 20 - 35 en dan ook 4 van 45-60. Als groep ben je wel op elkaar aangewezen want je zit veel in de truck (lange reisdagen) en helpt elkaar met eten bereiden afwassen truck inladen e.d. Dat was verder ok gelopen iedereen was superrelaxed maar ook verhalen gehoord dat spanningen soms hoog kunnen oplopen na 3-4 weken op elkaars lip.

Veel plezier i.i.g. en je zult zeker voldaan terugkomen van deze geweldige trip.

Tot slot mijn top drie:

1. Victoria Falls
2. Sossusvlei
3. Etosha

pi_10953074
ik zie op de site van djoser ook een safari staan van kaapstad naar nairobi....

dat wordt misschien iets voor volgend jaar, wow dat lijkt me echt SICK dope

FOK!fossiel zondag 8 juni 2003 @ 11:57:33 #20
8443 cptmarco
it's captain...
  zaterdag 14 juni 2003 @ 11:18:33 #21
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_11102878
Nog effe 1 fotootje van Namibie (geen files daar.. )

zaterdag 14 juni 2003 @ 12:26:07 #22
47819 vbmot
Are those my feet?
pi_11103608
Ik ben jaren geleden met m'n pa in die regio geweest, toen zijn we naar Jo'burg gevlogen (vanuit Kenya waar we woonden, met Air Malawi ). Hebben we daar een auto gehuurd en zijn eerst richting Swaziland gereden. Daarna via Jo'burg naar Sun City (wat ik geweldig vond als kind) en Gaborone. Mooie tocht, alleen ik weet de exacte route helaas niet meer..
Looking for hotspots: wardriving or whoredriving?
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
pi_11104194
Ow ennuh, in Kaapstad kan je de taal ook nog wel begrijpen :

pi_11105043
quote:
Op zaterdag 7 juni 2003 18:27 schreef Keijs het volgende:
[....]
Een ander hootepunt vond ik zeker de Sossusvlei. Verder landinwaarts wordt het woestijnzand roder en bij zonsopkomst is dat adembedemend. De zonsopkomst zal wel bekeken worden op Duin45 (120m hoog door mul zand ploegen). Was toen wel heel errug druk met toeristen daar. Hierna hebben we met lokaal (Afrikaans) sprekende gids door de Sossusvlei gelopen. Dit was echt ongelooflijk mooi. Bij de Dode Vlei ben je dan getuige van bizar maanlandschap: bomen zijn reeds 500 jaar dood door afsluiting watertoevoer maar kunnen niet verrotten door vochtgebrek. Op de achtergrond crazy dune van 300 meter hoog:

[....]

Nu ik die foto zie kan ik me herinneren dat in de film The Cell met Jennifer Lopez er een scène inzit die zich afspeelt in de Sossusvlei. Op zich een hele vage film, maar als ik die scène mag geloven ziet het er daar inderdaad prachtig uit.
  FOK!fossiel zondag 29 juni 2003 @ 20:35:30 #25
8443 cptmarco
it's captain...
pi_11450955
Hoe goed kun je er eigenlijk met je creditcard terecht in die landen?? Kun je op alle toeristische plekken er mee betalen?
pi_11452687
Woei, echt supermooi lijkt het me!!
Ik ga gelijk sparen voor die reis. Ik denk dat ik dat volgend jaar maar ga doen Maar ik zit nog te twijfelen tussen egypte en deze reis dan
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  dinsdag 1 juli 2003 @ 00:58:05 #27
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_11478414
neem gewoon een grote zak met Dollars mee, daar kun je overal mee terecht...maar ook met je cc kom je al een heel eind
pi_11489255
Is het trouwens verstandiger om zon soort reis als groepsreis te doen of in je eentje als backpacker?
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  dinsdag 1 juli 2003 @ 18:16:17 #29
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_11491768
quote:
Op zondag 29 juni 2003 20:35 schreef cptmarco het volgende:
Hoe goed kun je er eigenlijk met je creditcard terecht in die landen?? Kun je op alle toeristische plekken er mee betalen?
In de toeristische trekpleisters (Vic Falls, Swakopmund, Kaapstad) kun je je goed redden met creditcard. Natuurlijk ook contante dollars meenemen, zijn altijd gewild.

Had zelf traveler cheques mee, deze kun je goed inwisselen overal, met je pinpas was het echter vooral in Namibie lastig automaten vinden.
Wat ik zelf wel makkelijk vond van de travellercheques dat je er in Vic Falls (raften 100 USD) en Swakopmund (parachutesprong 180 USD) rechtsstreeks mee kon betalen zonder ze voor geld te hoeven inwisselen.

FOK!fossiel dinsdag 1 juli 2003 @ 20:12:12 #30
8443 cptmarco
it's captain...
pi_11539781
Ik heb in al die landen behalve Zambia gewoont! Zeer mooi! ik ben owk in de meeste van die plekken geweest! Je kunt daar heel makkelijk aan geld komen... Vooral als je een easy blue rekening van de postbank hebt (kan je mischen bij een van je kinderen lenen (als juh die hebt))... kost dan bijna niets om te pinnen...al helemaal niejt in Zuid-Afrika.. En de Rand en de Namib $ staan 1-op-1 dus kan je als ut goewd iz (ik ben er een tijdje niejt geweest) kan je in Namibia met ZA Randen betalen...ERUG HANDUG!! En ik weed niejt wad julie gaan doen in die plekken...

Maar bij de Okavango is ut niejt echt slim om gewoon in het wilde weg te gaan wandelen... (er zijn al eens eerder mensen en dieren gedood door Nijlpaarden en Krokodillen (AAAU!!!)

In Kaapstad kan juh erug veel doen en de binnenstad iz niejt zow erug als eerder vermeld! Juh moet alleen wel op je spullen passen... De treinen zijn alleen wel wad gevaarlijker (als je 1e klas reist niejt eens sow erug! (niejt heeel duur)) Je moet alleen wel met iemand gaan als je een vrouw bent... Juh kunt lastig worden gevallen door mensen... En overal staan wel bedelaars... Je hoeft echt niejt aan elke bedelaar die je tegen komt geld te geven hoor! Als je dat doet ben je meteen blut! HEHE!

Het is opzich wel handig om muggen spul (je weet wel...van die spuitjes die muggen weg houden) meenemn omdat die beesten toch ZOOO irri kunnen sijn!

Ik wens de gene die nog meer zo'n reis gaan maken veel suc6!
Masl

pi_11561428
Tja Namibie, wat moet ik er over zeggen, ben er vorig jaar geweest, en heb echt een top vakantie gehad. als je naar Namibie wil, dan ga je voor de natuur. Eigenlijk is er niks, en je zal wel even moeten afkicken als je uit nederland komt. De kust is erg mooi, met hele indrukwekende duinen.

tip: ga naar een doe-het-zelf-zaak, en koop een dunne multiplex-plaat, klim een duin op van 40 meter, en ga op je buik liggen op die plank. (op eigen risico!!

Ik ben er ook heen geweest om te jagen, en dat was mijn beste ervaring ooit! we schoten op gemsbokken en koedoes, en voor een bull van 300 kilo betaal je ongeveer 150 euro. Maar goed niet iedereen houd van die sport. Als je voor het wild naar afrika wil, zou ik kiezen voor Tanzania of Kenia, want dat is niet te vergelijken met Namibie of Zuid-Afrika. Als je vage kennisen in die buurt heb, gewoon gebruik van maken, die kunnen je vaak een hoop vertellen waar je heen moet gaan voor wild, zonder al te veel toeristen tegen te komen.

Goed dat was een kleine samenvatting, als er vragen zijn hoor ik het wel

FOK!fossiel donderdag 10 juli 2003 @ 22:22:07 #33
8443 cptmarco
it's captain...
  vrijdag 11 juli 2003 @ 21:31:28 #34
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_11717068
De reis naar Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia is geboekt en we hebben vandaag de bevestiging gekregen. De groep waarmee we reizen bestaat voor het grootste gedeelte uit 20- en 30 jarigen. We vertrekken op 5 september, maar ik kan nu al bijna niet meer wachten. Ik heb in ieder geval al een beetje last van vakantie kriebels.

Nog 56 nachtjes slapen en dan... Afrika here i come

FOK!fossiel zaterdag 2 augustus 2003 @ 22:37:55 #35
8443 cptmarco
it's captain...
pi_12189421
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 22:22 schreef cptmarco het volgende:
nog één nachtje slapen, en dan mag ik.......
de vakantie is weer voorbij

het is werkelijk veels te snel gegaan, maar het was wel erg mooi....

Veel gezien en gedaan, lekker veel wilde beestjes gezien. 's Nachts lekker buiten slapen onder de sterrenhemel. Al met al een pracht van een vakantie. Ik zou zo weer terug willen.

pi_12189981
Krijgen we nu een reisverslag??
En een foto verslag??
Heb je de grote 5 gezien??
  FOK!fossiel zaterdag 2 augustus 2003 @ 23:23:57 #37
8443 cptmarco
it's captain...
pi_12190021
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 23:20 schreef Liejannuh het volgende:
Krijgen we nu een reisverslag??
En een foto verslag??
Heb je de grote 5 gezien??
*morgenmiddag moet ik daar wel fit genoeg voor zijn
*dat moet ook wel lukken
*ja (geloof ik )(alleen het luipaard niet in het wild maar in gevangenschap gezien)

[Dit bericht is gewijzigd door cptmarco op 03-08-2003 11:35]

FOK!fossiel zondag 3 augustus 2003 @ 11:36:11 #38
8443 cptmarco
it's captain...
pi_12194765
Time flies when youre having fun

Voordat je op vakantie gaat denk je dat er geen einde aan kan komen. Maar na 23 dagen vakantie kom je er achter dat tijd werkelijk vliegt. De vakantie is al weer veel te snel voorbij. Enige wat je nu nog hebt zijn de fotos, de herinneringen en al de ervaringen die je op gedaan hebt.

Deze reis (Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia) stond hoog op mijn rijtje van vakantie die ik erg graag eens zou willen doen. En nu achteraf heb ik er absoluut geen spijt van dat ik deze reis gemaakt heb. Wie van prachtige natuurschoon en wilde dieren houdt, is dit een perfecte reis.

De Kaaskoppencontainer

De eerste stappen op Zuid-Afrikaanse bodem bezorgde ons even een lichte hartverzakking. Onze chauffeur en kokkin stonden ons keurig op het vliegveld van Kaapstad op te wachten. Echter ze hadden beide een dikke winterjas aan en een ijsmuts tot ver over de oren getrokken.. Het was winter, maar zou het er zo echt koud zijn?? Gelukkig viel het erg mee, ondanks dat het buiten een heerlijke 17 graden was hadden hun het gewoon erg koud. Daarna hadden we overdag een temperatuur van een heerlijke 25 graden.

De gele overland trucks worden heel oneerbiedig door de reisleiders kaaskoppencontainers genoemd, omdat het grootste deel van de tijd Nederlanders de bankjes vullen. Snel instappen en de reis kan beginnen, we hebben een reis voor de boeg door vijf landen en van ruim 5000 kilometers.

De grote vijf en andere beestjes

Als je van wilde dieren houdt, is dit echt een reis om van te smullen. Het is ongelooflijk hoeveel beesten je voorbij ziet komen. Op het laatst kijk je geeneens meer op als er weer eens een kudde olifanten voorbij komt. Wat is de grote vijf? De grote vijf zijn de volgende dieren: olifanten, buffel, ??neushoorn/nijlpaard??, luipaard en de leeuw. Olifanten hebben we bij bosjes gezien, en ook een enkele buffel en leeuw. Het luipaard hebben we niet in het wild gezien, alleen maar in gevangenschap. Ik kan nooit onthouden of nou de neushoorn of het nijlpaard bij de grote vijf hoort. Als het de neushoorn is dan hebben wij die niet gezien (ik kan het mij niet tenminste niet herinneren). Als het de nijlpaard is, dan hebben wij die wel gezien.

Wij zijn op drie plekken geweest waar je echt veel wilde dieren tegen zou kunnen komen: Etosha NP, Okavango Delta en Chobe NP. In Etosha en in Chobe kom je tijdens de game drives heel veel wilde beesten tegen. Naast de eerder genoemde, zie je heel veel springbokjes, zebras, giraffes, impalas en vele andere soorten beesten waarvan ik de naam maar niet kan onthouden.

In de Okavango Delta hebben we twee game walks gehad. Je loopt dan midden door een uitgestrekt natuurgebied op zoek naar wilde beesten. Wat we dar zagen viel eigenlijk wat tegen. Alleen een paar olifanten en hele boel baboons en hertjes. Het meest spectaculaire en waar zelfs de lokale gidsen opgewonden van raakte was een hyena. Blijkbaar zijn het het erg schuwe beestjes die je zelden ziet, en wij stonden er een meterje of vijf vanaf. Het is trouwens een ontzettend lelijk beestje.

Wat kun je nog meer tegen komen aan dieren: penguins en zeerobben (Kaap de Goede Hoop), struisvogels, krokodillen, grote verscheidenheid aan vogels, jakhalzen.

Ook de natuur zelf is erg mooi

Één van de meest mooie dingen die we hebben gezien was de zonsopgang Sossusvlei. Als de zon opkomt worden de duinen daar werkelijk schittert opgelicht. Dat was de moeite van het vroege opstaan wel waard (we stonden sowieso elke ochtend vroeg op). De zonsondergang bij de Fish River Canyon was ook erg mooi.

Het landschap is een beetje een kaal en dor landschap (veel zand, veel stenen en veel kale struiken). Maar wel erg mooi. s Avonds zie je een prachtige sterrenhemel met ontelbaar veel sterren.

Wat ook erg indrukwekkend was, was het natuurgeweld van de Victoria Watervallen. Het is onvoorstelbaar de hoeveelheid water die er dag in dag uit daar naar beneden stort.

Nog stomme dingen gedaan??

Elke vakantie doe je wel eens dingen waarbij je achteraf denkt: was dit wel zo slim?!?. Onze was dit wel zo slim actie was het volgende: We hebben een nacht doorgebracht in de Okavango Delta. Om bij dat Camp te komen werden we met kleine Cessnas ingevlogen. De landingsbaan bij het Camp was gewoon een mooie zanderige baan. Onze lokale gids bedacht het volgende dat het wel eens mooi zou kunnen zijn als we aan het einde van de startbaan gingen zitten om fotos te maken van als het vliegtuigje op zou stijgen. Na overleg met de piloot was het geen probleem, hij zou niet te laag over ons heen vliegen dus er kon niets mis gaan.

We zaten met zn vijfen keurig en spanning af te wachten op de start, met onze fototoestel en cameras klaar. Door de zoeker van mn fototoestel zag ik het vliegtuig op me afkomen. En opeens realiseer je je dat het vliegtuigje toch akelig dicht in de buurt komt. We moesten met zn alle plat op de grond duiken om het vliegtuigje te ontwijken. Voor ons gevoel vloog het rakelings over ons heen (waarschijnlijk was het een anderhalve meter van de grond toen hij over ons heen vloog). Als je achteraf (de zeer spectaculaire) videobeelden terug ziet, sta je wel even met knikkende knietjes te beseffen dat het ook mis zou kunnen zijn gegaan. Achteraf hoorde we van de piloot dat hij bang was geweest dat hij iemand geraakt zou hebben.

Hij kreeg het vliegtuigje niet snel genoeg de lucht (er zat extra bagage bij in waar hij geen rekening mee had gehouden).

Nog tips?
Geldzaken -> in Kaapstad moet je 3000 rand pinnen, daarmee kun je tot de einde van de vakantie mee voort. Daarvan kun je onderweg wat eten, drinken en andere dingen kopen. In alle landen werd de Rand zonder problemen geaccepteerd. Dus niet steeds als je geld omwisselen naar de lokale valuta! Traveller cheques: ik had ze bij me, maar echt een voordeel heb je er niet van. Gewoon een een zooi cash dollars mee nemen voor de excursies en je zit goed. Het ligt er aan wat je wil doen en of je een creditcard gebruikt, maar je moet rekenen op een $750 tot $1000. Onze excursie naar de Okavango was $250, raften was $100, Quadbiken was $50 en je kunt nog veel meer doen!!!! Op alle toeristische plekken kun je met creditcard betalen, alleen werd het in Zimbabwe afgeraden.

Hou er rekening mee dat het lange dagen en korte nachten zijn. Wij stonden gemiddeld om 6 uur s ochtends op!

Als je de kans hebt dan moet je echt buiten slapen. Wij hebben tweederde van de reis buiten geslapen en het was heerlijk. Alleen in de Okavango Delta moesten we in een tent slapen, op alle ander campings hebben we in de buitenlucht geslapen.

Ik heb ongeveer 350 fotos gemaakt. Ik heb nu geen zin om de mooiste uit te zoeken en op internet te zetten, dus dat houden jullie nog wel te goed. Ik zal kijken of ik daar morgenavond tijd voor heb.

pi_12251487
Is dat zo'n reis waarbij je met de groep de afwas moet doen? Ik ben zo'n groep in ZA wel eens tegen gekomen, lijkt mij vreselijk...
fake a dream
  FOK!fossiel woensdag 6 augustus 2003 @ 19:58:17 #41
8443 cptmarco
it's captain...
pi_12263819
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 10:04 schreef Kimmie het volgende:
Is dat zo'n reis waarbij je met de groep de afwas moet doen? Ik ben zo'n groep in ZA wel eens tegen gekomen, lijkt mij vreselijk...
inderdaad.... In principe hoefde we niets te doen (er is een chauffeur en kok mee die alles voor ons doen), maar het werd toch bijzonder op prijs gestelt als je meehelpt (en is ook vrij normaal vind ik). Ach, en met zo'n groep betekent dat je een paar keer wat moet doen.
  FOK!fossiel zondag 10 augustus 2003 @ 20:27:06 #42
8443 cptmarco
it's captain...
pi_12341809
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 11:36 schreef cptmarco het volgende:
De grote vijf en andere beestjes
Wat is de grote vijf? De grote vijf zijn de volgende dieren: olifanten, buffel, ??neushoorn/nijlpaard??, luipaard en de leeuw. Olifanten hebben we bij bosjes gezien, en ook een enkele buffel en leeuw. Het luipaard hebben we niet in het wild gezien, alleen maar in gevangenschap. Ik kan nooit onthouden of nou de neushoorn of het nijlpaard bij de grote vijf hoort. Als het de neushoorn is dan hebben wij die niet gezien (ik kan het mij niet tenminste niet herinneren).
*helemaal gelukkig is*
Na zorgvuldige analyse van foto's die ik 's nacht bij een waterplaats heb genomen, blijkt dat ik ook een neushoorn heb gezien. Door het overweldigende aanbod van dieren, was ik deze even vergeten...

Ik heb de Big Five dus wel gezien

pi_12391066
Zo te lezen is jouw vakantie prima bevallen cptmarco. Ik kan al bijna niet meer wachten tot 5 september.

Ik heb nog een vraagje. Ik las in jouw verhaal dat het in Zuid-Afrika ongeveer 25 graden was. Hoe waren ongeveer de temperaturen tijdens de rest van je reis? Ik las ook dat je veel buiten hebt geslapen, terwijl bij onze reis wordt aangeraden om een slaapzak mee te nemen die bescherming biedt tot -5.
Kan ik een beetje rekening houden met wat voor kleren ik mee moet nemen.

Iemand anders die enig idee heeft mag natuurlijk ook antwoorden.

FOK!fossiel woensdag 13 augustus 2003 @ 07:35:11 #44
8443 cptmarco
it's captain...
pi_12398084
Grootste deel van de vakantie hadden we overdag een heerlijke temperatuur van ±25 graden (trouwens in Zuid-Afrika was het "maar" een graad of 17, nadat we richting het noorden gingen werd het warmer.
's Avonds en 's ochtendsvroeg was het nog best wel frisjes.

's Nachts was het (denk ik) rond een graad of 10, met hooguit drie keer dat het richting vriespunt ging. Ik heb gelukkig een goede slaapzak en met een extra deken lukte dat prima. Maar wij waren natuurlijk ook echte bikkels , de reisleider had zelden zo'n fanatieke groep meegemaakt als het ging om buitenslapen. De andere groepen die we tegen kwamen verklaarden ons allemaal voor gek

Eén nacht heb ik maar echt koud gehad, maar met wat extra warme kleren aan moet ook dat prima gaan. Buitenslapen moet je echt doen, dat is heerlijk....

Wat wel erg handig is, is om veel afritsbroeken mee te nemen!!!!!

woensdag 13 augustus 2003 @ 09:34:29 #45
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_12398949
Tijdens mijn reis vorig jaar (eind juli begin augustus) werden we door verschillende groepen gewaarschuwd dat het in Namibie sterveskoud zou zijn. Wij in Namibie gelijk fanatiek warme truien kopen . Uiteindelijk op geen enkele dag echt koud gehad, maar daar hadden we blijkbaar toch wat geluk mee (was toch midden in de winter). Overdag graad of 30, als de zon onder ging voelde je dat de temperatuur heel snel daalde, maar niet verder dan graadje of tien. Kijk maar ns een keer op weeronline.nl Namibie en dan Okaukuejo (Etosha). max temp 28 graden, 's nachts een graadje of 5.
De enige koude nacht was bij oranjerivier ZA. Was het om het vriespunt en onderweg gestopt in een stadje, begon het beetje te sneeuwen Krant gekocht bleek het 2 graden boven nul te zijn.
Conclusie: neem iig warme trui oid derglijks mee, maar waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, en je gaat ook begin september en dan is het alweer stukje warmer dan in juli

[Dit bericht is gewijzigd door Keijs op 13-08-2003 09:35]

pi_12486856
geen idee of je er makkelik met op credit kunt betalen, maar als ik terugben zal ik je het vertellen. Vijf weken tijd om het uit te vinden....;)
pi_13309775
Groetjes vanuit Windhoek, Namibië.
Tot nu een zeer gave vakantie. Ik helaas nog maar 5 minuten internet tijd in dit internetcafe, dus een verhaaltje zit er helaas niet meer in.

De groeten!

dinsdag 30 september 2003 @ 19:21:57 #48
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_13552108
Ga deze reis waarschijnlijk/misschien volgend jaar september maken.. ben dus zeeer benieuwd hoe het (in september) bevallen is en naar tips, adviezen... alles is welkom! Waar hebben jullie je bv tegen laten vaccineren.. heb gekeken wat nodig is, maar meeste wordt aangeraden.. welke malariapillen hebben jullie geslikt.. etc etc etc
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
  FOK!fossiel dinsdag 30 september 2003 @ 20:15:02 #49
8443 cptmarco
it's captain...
pi_13553423
Ik heb malarone geslikt, ik geloof dat Malarone ook het meest voorgescrheven wordt tegenwoordig (voor dit gebied dan). De meeste hadden (gelukkig) geen last van bijwerkingen. Vaccinaties kun je het beste bij de GGD navragen. Ik weet niet meer precies wat je wel en niet nodig hebt (de meeste vaccinaties had ik nog).

Het is absoluut een aanrader...

dinsdag 30 september 2003 @ 20:59:42 #50
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_13555013
vaccinaties: Hepatitus A en DTP
Malaria: Malarone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')