Goed, ik lees:
- The secret life of Salvador Dali, geschreven door meneer zelf. ofwel, autobiografie.
- ook lees ik Genie en wereld, leonardo da vinci, biografie.
- en ik ben nog eens begonnen inmijn dikke dali boek.
Ik weet weinig over zijn leven, maar ken wel de meeste tekeningen en schilderijen van hem.
Hoe is het geschreven?
De as van mijn moeder
Geschreven door Frank McCourt
Het is een autobiografisch verhaal en gaat over het volgende (even letterlijk overgenomen van de achterflap):
Frank McCourt wordt geboren als oudste zoon van een doodarm Iers gezin in het New York van de jaren dertig.
Zijn vader is een vriendelijke zachtaardige man, maar een onverbeterlijke alcoholist die er niet in slaagt zijn gezin te onderhouden.
Als hij dronken thuiskomt haalt hij steevast zijn zoontjes uit bed om hen, stram in de houding als kleine soldaatjes, nationale Ierse liederen te laten zingen.
Maar de magische klank van het woord Ierland gaat al snel verloren als het gezin door geldnood gedwongen remigreert naar Limerick, de geboorteplaats van Franks moeder Angela.
Of hij nu schrijft over zijn eerste jaren in een huurkazerne in Brooklyn, of over zijn eerste jaren in de sloppen van Limerick, iedere zin van Frank McCourt straalt humor, warmte en een opmerkelijk gebrek aan sentimentaliteit of bitterheid uit. Uit de meest extreme omstandigheden heeft hij een even magnifiek als aangrijpend verhaal gecomponeerd.
En dit zegt Frank zelf over zijn jeugd:
"Als ik terugkijk op mijn jeugd vraag ik me af hoe ik het eigenlijk overleefd heb. Uiteraard was het een beroerde jeugd: aan een gelukkige jeugd valt geen eer te behalen.
Erger dan de doorsnee ongelukkige jeugd is de ongelukkige Ierse jeugd, en de ongelukkige Ierse katholieke jeugd spant de kroon"
ik vind dit boek beslist een aanrader, heb het iig geval in een ruk uitgelezen....
[Dit bericht is gewijzigd door Rosa Evita op 31-01-2001 10:00]
Heeft iemand het boek Dood meisje van Geerten Meijsing toevallig al gelezen?
Ik heb het al een hele poos geleden gereserveerd bij de bieb en ben eigenlijk al vast benieuwd naar meningen over dit boek.....
quote:ikneem aan dat jij het nu over dat hele dikke grote boek hebt? ja zeker wel... het is heel interesant, alles staat er eik wel in. Het is gewoon een gigantische biografie, met al zijn werk, op een enkele na (dit op verzoek van, heuhm, na een meneertje waar ik ffke de naam van kwijt ben)
Op 31 januari 2001 09:50 schreef Jorrit het volgende:
Is dat boek van Dali nog wat?Ik weet weinig over zijn leven, maar ken wel de meeste tekeningen en schilderijen van hem.
Hoe is het geschreven?
Ik lees geen enkel boek twee keer, tenzij eht mij echt boeit, dus sja voor mij, is het heel wat!
en als je het hebt over de autobiografie, die is zuperrr!!!!!!!!!!!!!!!!!! die gaat ik zekers nog wel tig keer lezen!!!
Elementaire deeltjes
quote:De topics kunnen tot 250 en daar keken we erg naar uit, zou onze eerste zijn, dus voortaan kun je gewoon doorposten.
Op 31 januari 2001 08:15 schreef heelke het volgende:
jaahaa.. die andere was al zo overvollerbol, k dacht ik opent ffkes een nieuwe...Goed, ik lees:
- The secret life of Salvador Dali, geschreven door meneer zelf. ofwel, autobiografie.
- ook lees ik Genie en wereld, leonardo da vinci, biografie.
- en ik ben nog eens begonnen inmijn dikke dali boek.
Mulisch.
Geplaatst door Marty - woensdag 24 januari 2001 14:00
--------------------------------------------------------------------------------
Ik was trouwens van plan om hierna "De kerk van de dode meisjes" van Stephen Dobyns te gaan lezen.
Heeft iemand die gelezen? Mooi?
-edit-tiepfoutje-edit
Jaaaaaaaaaa, lezen, hartstikke goed geschreven, als je dan toch bezig bent, lees dan ook "kind in het water" van dezelfde schrijver.
Er is een vervolg op, als hij in Amerika is.
En als ik me niet vergis zijn ze allebei verfilmd
(wat issie trouwens dun )
Wat ik al wel heb meegenomen zijn:
*Rotte Vis
*Heb/moest van Danny het transgalactisch liftershandboek lezen en daar dus al wel vast het eerste deel van mee genomen.
Op de vraag wat op het ogenblik aan het lezen ben:
(op het werk) * Jacqui Lofthouse - Een perfecte glimlach
(op het werk) * Herbjorg Wassmo - Het boek Dina
(Op de WC) * Tom Sharpe - Wilt
(Onderweg, metro) * Weis & Hickman - De palandijn van de nacht
(Op het moment thuis, heb hem net pas opgehaald) * Douglas Adams - Het transgalactisch liftershandboek
quote:Jahaa! Ik ook!
Op 03 februari 2001 21:50 schreef Dagootje het volgende:
Siegfried.(wat issie trouwens dun
)
Ik vond de as van mijn moeder overigens een beetje een tussendoor-boek, niet echt supergoed ofzo...
quote:Strafpunt voor Danny, dat hij die niet gewoon in zijn bezit heeft!
Op 03 februari 2001 22:45 schreef Knorretje het volgende:
*Heb/moest van Danny het transgalactisch liftershandboek lezen en daar dus al wel vast het eerste deel van mee genomen.
Erg mooi en spannend boek, de andere delen:
Advocaat van de duivel (The Firm)
Achter gesloten deuren (The Pelican Brief)
De Client
De jury (A Time To Kill)
Het vonnis (The Chamber)
The rainmaker
zijn ook de moeite waard.
Ik ben de hele Feist serie aan het lezen. De "Sage van de oorlog van de grote scheuring"(5 boeken), "Boeken van de Slangenoorlog"(4 boeken) en deel 1&2 van de Keizerrijktrilogie heb ik al gelezen. Na "Vrouwe van het Keizerrijk" ga ik de Krondor trilogie lezen van Feist, en daarna ga ik me opwarmen voor de film "The Lord of the Rings", dus ga ik dat boek van meneer Tolkien weer helemaal lezen...
quote:euhmmm ik lees geen engels...
Op 04 februari 2001 21:35 schreef Mark het volgende:
Strafpunt voor Danny, dat hij die niet gewoon in zijn bezit heeft!![]()
Ik kan me moeilijk concentreren op het boek, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik hem thuis probeer te lezen (vlak bij de pc waar FOK! staat te lonken naar me)
quote:Vond onderhuids een beetje tegenvallen, terwijl de eerste boeken van hun toch aanzienlijk beter/leuker waren.
Op 04 februari 2001 21:40 schreef NoorWoMaN het volgende:
onderhuids.. duurt vooralsnog lang..
Ik hou niet van boeken waarbij er niets aan de fantasie wordt overgelaten.
quote:Er is idd een vervolg op en het heet
Op 03 februari 2001 20:10 schreef Kielef het volgende:
ROSA EVITA !
Ik heb "de as van mijn moeder" ook in een ruk uitgelezen.Er is een vervolg op, als hij in Amerika is.
En als ik me niet vergis zijn ze allebei verfilmd
quote:Even een aanvullinkje,
Op 05 februari 2001 09:33 schreef Knorretje het volgende:
Vond onderhuids een beetje tegenvallen, terwijl de eerste boeken van hun toch aanzienlijk beter/leuker waren.
Te denken valt aan het veilige huis, geheugen spel. Bezeten van mij kon er ook nog wel mee door.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |