abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 mei 2003 @ 09:54:08 #1
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10290322
De motor van onze samenleving is gebasseerd op een enkele simpele rekensom. Een rekensom die per dag miljarden keren wordt uitgevoerd en in feite het bloed van onze samenleving is. Het is in feite een leuk spel deze miljarden malen uitgevoerde rekensom, je kunt namelijk winnen en verliezen, soms win je en soms verlies je net als het echte leven. Maar op subtiele manier creeert deze rekensom een kloof tussen wat ik maar 'winnaars' en 'verliezers'. En zoals met alles, je hebt winnaars en winnaars dus onder de winnaars bevinden zich weer winnaars en verliezers en onder de verliezers zijn er verliezers en verliezers, waardoor er onder de verliezers ook weer winnaars zijn.

Hierdoor kun je iedereen als een winnaar en een verliezer zien, en dit is allemaal mogelijk met één enkele simpele rekensom.

Deze rekensom die miljarden keren per dag wordt uitgevoerd heeft als het ware van mensen concurrenten gemaakt. Natuurlijk gaan groepen mensen samenwerken om zodoende een betere uitgangsposititie te verkrijgen en beter bestand zijn tegen vijandige elementen. Er worden coalities gesmeed, afspraken gemaakt, beloftes gebroken, nieuwe allianties onderzocht, toenaderingen tot de vijand het is een intrigerend web van intriges, samenwerking, ontbinding en amusement.

In feite is het de sleutel tot het grote verdeel en heersspel, deze rekensom die mensen tot onderlinge concurrenten maakt, kortom de basis is voor ons politieke handelen in alledaagse situaties.

We kunnen er mensen mee kneden, smeden, uitspelen, ketenen zolang de mensen blijven geloven in de waarheid van de objectieve rekensom en gelukkig getallen liegen niet.

Deze rekensom heeft er voor gezorgd dat bijna niemand meer weet of ie nou een winnaar of een verliezer is, waardoor bijna niemand meer doordringt tot de simpele eenvoud van deze motor van onze samenleving. De rekensom die ons houvast geeft, duidelijkheid verschaft en het leven er zoveel aangenamer op heeft gemaakt. Belangrijk hierbij, is dat we onszelf toch ietsje meer met de winnaars, de helden identificeren dan met de verliezers de loozers, anders is de magie van de rekensom als sneeuw voor de zon verdwenen.

Nu zitten we in een fase van evolutie dat alles wat we in de afgelopen duizenden hebben uitgepookt aan de opppervlakte aan het komen is. We worden bewuster van onszelf en de wereld waarin we leven. We hebben enorm veel oorlogen gevoerd omdat we het niet eens waren met elkaar. Het was hij of ik en ja dan moet je voor jezelf op komen, dan is de wereld bikkelhard en onze eigen instincten vertellen ons dan het is erop of eronder. Dit is ook de wereld van de eenvoudige rekensom die op micro en macro niveau de wereld verdeeld in winnaars en verliezers.

Dit komt zo mooit tot uiting in de volgende cijfers, de een gevolg zijn van de miljarden en miljarden keren uitgevoerde eenvoudige rekensom.

Ik noem het de omgekeerde consumptie piramide.

Ik begin met de onderkant van de Piramide:

20% van de wereld consumeert 1,3% van de totale wereldprivéconsumptie.

De bovenkant van de piramide:

20% van de wereld consumeert 86% van de totale wereld privéconsumptie.

En dit gebeurt door de eenvoud van een rekensom, waarbij de bovenkant in haar bijna oneindige materiale welvaart iedere dag nog bang is om te kort te komen omdat de waarheid van de eenvoudige rekensom dat vraagt.

De rekensom die de wereld iedere dag verder verdeelt in winnaars en verliezers, concurrenten van ons maakt. Waardoor we iedere dag in oorlog zijn met elkaar.

Zouden samenwerking en delen economisch niet veel efficienter zijn, in plaats van iedere dag bang te zijn of we voldoende 'winst' gemaakt hebben?

De waarheid van de rekensom:

opbrengesten - kosten = winst (of verlies) is gebasseerd op tovenaarskunst op papier en we vereren het als de grootste waarheid en religie op aarde, met catastrofale gevolgen voor mensen, dieren, planten en de stabiliteit van de aarde in haar geheel.

Ach het is niet belangrijk het zijn maar rekensommetjes en die zijn altijd objectief.

Op papier kunnen we rijk zijn, terwijl de aarde naar de kloten gaat, lang leve in ons inzicht.

Human kind cannot bear verry much reality

T.S. Elliot

Abstract bezien: "Volkomen concurrentie" <=> "Volkomen samenwerking".
Waarom weigeren we hier voor de voorwaarden te creëren?
  donderdag 8 mei 2003 @ 09:55:12 #2
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10290342
Het hoeveelste topic hierover is dit nou? je zegt steeds hetzelfde. Schop dan een ander topic omhoog.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  donderdag 8 mei 2003 @ 10:08:03 #3
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_10290562
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 09:54 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Human kind cannot bear verry much reality
Meneer Elliot zou zich in zijn graf omdraaien als'ie wist dat jij hem citeerde voor zo'n warrig stuk inclusief spelfout in het citaat.

Wellicht dacht meneer Elliot juist aan jou omdat jij de harde realiteit van de wereld niet aan kan: niet alles is gelijk verdeeld en het is de mens eigen te streven naar meer, ook als dat ten kosten gaat van de groep. We stammen af van dieren en gedragen ons deels nog zo.

[Dit bericht is gewijzigd door MetalMessiah op 08-05-2003 10:12]

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_10290603
Peter Hoopman, je hebt misschien prima ideeen over bepaalde onderwerpen, maar ze komen niet over. Je schrijfstijl is namelijk meer dan belabberd.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 8 mei 2003 @ 10:14:38 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10290691
Wat is de discussiewaarde van dit topic?

Hoewel ik de rekensom niet snap, en de winnaars onder de verliezers erg vaag is omdat er geen concrete voorbeelden zijn genoemd, heb je wel een punt dat de rijksten nooit genoeg hebben.

Kan er geen centraal Peter_Hoopman topic komen?

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_10290813
Peter is a man with a mission, volgens mij.

Click maar eens op z'n homepage.

donderdag 8 mei 2003 @ 10:36:40 #7
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10291170
Pffffff.. weer zo'n vaag verhaal.. Volgende keer (liever niet overigens) een goed (kort) verhaal met een DUIDELIJK statement waarover echt gediscussieerd kan worden.

Dank (ook namens alle andere aanwezigen hier).

donderdag 8 mei 2003 @ 11:32:23 #8
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10292341
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 10:36 schreef Maerycke het volgende:
Pffffff.. weer zo'n vaag verhaal.. Volgende keer (liever niet overigens) een goed (kort) verhaal met een DUIDELIJK statement waarover echt gediscussieerd kan worden.

Dank (ook namens alle andere aanwezigen hier).

Mijn statement:

Door onze focus op winst loopt de samenleving achter de feiten aan, aangezien winst belangrijker is geworden dan de samenleving zelf. We zijn verslaafd geraakt aan winst en kunnen daardoor de problemen die hierdoor zijn ontstaan niet bolwerken omdat we iets anders belangrijker zijn gaan vinden.

De politiek is niet geloofwaardig meer omdat iedere macht over het stuur (o.a. rekenmachine;) ) verloren heeft.

donderdag 8 mei 2003 @ 11:34:09 #9
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10292382
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 10:20 schreef Nuoro het volgende:
Peter is a man with a mission, volgens mij.

Click maar eens op z'n homepage.

Zin in een potje biljarten?
pi_10292670
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 11:32 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Mijn statement:

Door onze focus op winst loopt de samenleving achter de feiten aan, aangezien winst belangrijker is geworden dan de samenleving zelf. We zijn verslaafd geraakt aan winst en kunnen daardoor de problemen die hierdoor zijn ontstaan niet bolwerken omdat we iets anders belangrijker zijn gaan vinden.

De politiek is niet geloofwaardig meer omdat iedere macht over het stuur (o.a. rekenmachine;) ) verloren heeft.

Kijk dat is al een stuk duidelijker! Ik kmoet ook zeggen dat ik het er wel mee eens ben. Door de focus op als maar meer meer meer. raken we het zicht op de realiteit en een duurzame ontwikkeling van de wereld kwijt.

Om door te gaan over een rekensom. De milieugebruiksruimte van een land/bedrijf/individu valt op een aantal manieren te berkenen. Een van de methoden is van de ecoloog Barry Commoner opgestelde relatie.

D = M * W * B

Waarin D = milieudruk, M = milieudruk per eenheid van welvaart, W = gemiddelde welvaart per hoofd van de bevolking en B = de bevolkingsomvang.
Stel de factoren W, M en B zijn in 1990 op 1 geindexeerd, dan geldt voor de milieudruk (1990):

D = 1 * 1 * 1 (Dus D is ook 1)

Als aangenomen wordt dat de maximale milieudruk op dit moment al te groot is en bijvoorbeeld half zo groot zou moeten zijn en dat volgens verwachtingen en de wereldbevolking een factor 2 toeneemt en de gemiddelde welvaart wereldwijd een factor 5 over 50 jaar, dan dient de milieudruk per eenheid van welvaart, M, dus met een factor 20 af te nemen:

½ = M * 5 * 2 --> M = 1/20

Hiermee beschouwt men de bevolkings- en welvaartsgroei als een gegeven en onderzoekt of men door middel van een vergroting van de milieuefficiëntie (door vergaande technologische ontwikkeling) deze factor 20 te bereiken is terwijl voldaan wordt in de behoefte voorziening van de maatschappij. (In Nederland is de milieudruk wel te houden maar in landen als China en India wordt dit moeilijk)

Het is misschien een beetje een technisch stuk maar het beschrijft wel hopelijk wel aardig de verhoudingen tussen milieubelasting, welvaart, techniek en bevolkingsgroei.

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_10292673
quote:

Mijn statement:

Maar dat is toch niet jouw statement? Dat is toch gewoon een feit?

Politiek is altijd gericht op korte-termijn winst (4 jaar ) en daarna wijzigt het beleid vaak weer volledig omdat er een nieuw kabinet komt. Brokstukjes politieke ideeen die een land klaar horen te maken voor een betere toekomst.

Enne, geld en winst zijn sowieso de drijfveren voor een mens. Hoe sneu en oppervlakkig ook, het is gewoon zo. Wat mensen allemaal voor geld doen is vaak te triest voor woorden. Het geldt uiteraard niet voor iedereen, maar ik schat dat het toepasbaar is op minimaal 90% van de bevolking.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 8 mei 2003 @ 11:56:24 #12
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10293029
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 11:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet jouw statement? Dat is toch gewoon een feit?

Politiek is altijd gericht op korte-termijn winst (4 jaar ) en daarna wijzigt het beleid vaak weer volledig omdat er een nieuw kabinet komt. Brokstukjes politieke ideeen die een land klaar horen te maken voor een betere toekomst.

Enne, geld en winst zijn sowieso de drijfveren voor een mens. Hoe sneu en oppervlakkig ook, het is gewoon zo. Wat mensen allemaal voor geld doen is vaak te triest voor woorden. Het geldt uiteraard niet voor iedereen, maar ik schat dat het toepasbaar is op minimaal 90% van de bevolking.

Vertel dat de samenleving, bedrijfsleven en overheid maar eens, succes. en op mij hulp kun je rekenen.
pi_10293126
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 11:56 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Vertel dat de samenleving, bedrijfsleven en overheid maar eens, succes. en op mij hulp kun je rekenen.
Ik vrees dat ze dat best weten. Maar ja...korte-termijn winst verkiezen boven lange-termijn geluk is heel normaal in onze samenleving.
  donderdag 8 mei 2003 @ 12:01:24 #14
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10293185
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 11:59 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vrees dat ze dat best weten. Maar ja...korte-termijn winst verkiezen boven lange-termijn geluk is heel normaal in onze samenleving.

Dan is de faktor moed het missende ingredient en als de politiek een afspiegeling is van de samenleving dan ..............
pi_10293245
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 12:01 schreef Peter_Hoopman het volgende:

Dan is de faktor moed het missende ingredient en als de politiek een afspiegeling is van de samenleving dan ..............

Je had toch niet de illusie te geloven dat we in een geweldige samenleving wonen?
  donderdag 8 mei 2003 @ 12:04:59 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10293301
Mwah, er wordt wel op de langetermijn gedacht in de politiek, zoals het aflossen van de staatsschuld.
  donderdag 8 mei 2003 @ 12:05:00 #17
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10293302
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 12:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je had toch niet de illusie te geloven dat we in een geweldige samenleving wonen?

Daarom juist, waar blijft de (innerlijke) democratie of blijven we liever pitten?
  donderdag 8 mei 2003 @ 12:20:24 #18
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10293670
quote:

[..]

Mijn statement:

En het verschil met De Sociaal Politiek-Economische Tijdbom is...?

Of met De bedrijfseconomische klucht continues.?

Of De reden dat de politiek niet geloofwaardig is.?

Of Het politieke TABOE: PROFIT over people?

Of Kapitaaldemocratie of Mensendemocratie??

Voor zover ik kan zijn komen ze allemaal op hetzelfde neer.

donderdag 8 mei 2003 @ 12:32:03 #19
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10293958
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 12:20 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Dank je Wile,

En toch begrijpt vrijwel niemand het, of men wil de gevolgen er van niet inzien.

Leuk he dat alles op hetzelfde neerkomt?

ps Wil misschien ook zeggen dat je het verhaal enigzins door begint te krijgen.

donderdag 8 mei 2003 @ 12:34:21 #20
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10294016
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 12:32 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Dank je Wile,

En toch begrijpt vrijwel niemand het, of men wil de gevolgen er van niet inzien.

Leuk he dat alles op hetzelfde neerkomt?

ps Wil misschien ook zeggen dat je het verhaal enigzins door begint te krijgen.

Nee. daarmee wil ik zeggen dat je niet elke keer een topic moet openen als je er al topics over hebt lopen. Als je een keer een helder topic zou openen, wat iedereen begrijpt, ben je ook klaar. 6 keer een topic openen met ellenlange posts die 6 keer over hetzelfde gaan daar word ik niet vrolijk van. Als je je punt wilt overbrengen, schrijf je een heldere openingspost, die grond biedt voor discussie.

Mag ik aannemen dat dit je laatste topic is en dat je de discussie nu concentreert op de bestaande topics? Fijns.

donderdag 8 mei 2003 @ 12:41:28 #21
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_10294162
-edit-

onzinreactie

-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 08-05-2003 12:42]

De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  donderdag 8 mei 2003 @ 12:52:30 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10294392
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 12:20 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Wanneer komt er een Peter_Hoopman subforum?
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:37:31 #23
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10295604
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 12:52 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Wanneer komt er een Peter_Hoopman subforum?

En kunnen we deze dan ook per direct uit onze Actieve Topics houden?
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:56:39 #24
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10296121
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:37 schreef Maerycke het volgende:

[..]

En kunnen we deze dan ook per direct uit onze Actieve Topics houden?

Dan moet je vooral dit topic omhoog kicken.
  donderdag 8 mei 2003 @ 14:08:44 #25
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10296418
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:56 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dan moet je vooral dit topic omhoog kicken.

Ga je nou ineens boos kijken naar me?
  donderdag 8 mei 2003 @ 14:11:31 #26
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10296486
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 14:08 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Ga je nou ineens boos kijken naar me?

Sorry?
  donderdag 8 mei 2003 @ 14:13:16 #27
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10296530
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 14:11 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Sorry?

Nou vooruit.. het is je vergeven..
  donderdag 8 mei 2003 @ 16:38:50 #28
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10300636
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 12:34 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Nee. daarmee wil ik zeggen dat je niet elke keer een topic moet openen als je er al topics over hebt lopen. Als je een keer een helder topic zou openen, wat iedereen begrijpt, ben je ook klaar. 6 keer een topic openen met ellenlange posts die 6 keer over hetzelfde gaan daar word ik niet vrolijk van. Als je je punt wilt overbrengen, schrijf je een heldere openingspost, die grond biedt voor discussie.

Mag ik aannemen dat dit je laatste topic is en dat je de discussie nu concentreert op de bestaande topics? Fijns.

Wile,

Het komt elke keer op hetzelfde neer maar er zijn veel mensen die dit niet begrijpen, dus ik open dus verschillende draden met een iets andere invalshoek, om aan te tonen dat het met alles in onze samenleving te maken heeft, de manier hoe wij zelf met onze samenleving en met elkaar omgaan. Het tekent de armoede dat we bijna slaafs blijven toekijken en hopen op een nieuwe Fortuyn, terwijl een samenleving godzijdank op wereldschaal uit 6 miljard mensen bestaa en in Nederland ruim 16 miljoen. Door verantwoordelijkheid en vrijheid als basispricipes in te voeren waar we een samenleving op kunnen bouwen met maximale participatie van mensen zonder gericht te zijn op winst maar juist het welzijn van onszelf, de samenleving en het leefmilieu. Ja dan open af en toe nog maar eens een topicje om aan te tonen dat welk probleem je ook pakt we komen bij onszelf uit en de verantwoordelijkheid die we wel of niets wensen te nemen voor het leven, dat we leven.

ps Wile, ken je toevallig de beregoeie films Good Will Hunting?, Magnolia, Festen, Once we were Warriors, Gideon, Americain Beauty, I am Sam, The Crying Game?

Dan weet je waar ik over praat, het kapitalisme en socialisme zijn beide op dit moment vernietigers van de samenleving zijn omdat wij niet de moed hebben om de verantwoordelijkheid in eigen hand te nemen.

En zolang we dit niet beseffen zal de samenleving zichzelf de nek om draaien.

donderdag 8 mei 2003 @ 16:46:36 #29
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10300855
Peter, ik zie gewoon een enorme hoeveelheid topics, die allemaal op hetzelfde neerkomen. Als je meer invalshoeken wilt belichten kan dat heus wel in 1 topic. Het is niet nodig om voor elk jeukdetailverschil een apart topic te openen met weer een lap tekst die voor veel mensen gewoon onbegrijpelijk is. Je zult zelf wel weten wat je bedoelt, maar als ik eerlijk ben, vind ik het een brei van woorden zonder aantoonbare cohesie.

Er zit ook nauwelijk discussiepotentieel daardoor in. Probeer het centraal te houden en kijk ook goed in welk forum je het opent. Er zit wmb vrij weinig politiek in en een heleboel economie.

donderdag 8 mei 2003 @ 16:50:26 #30
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_10300973
Wie geniet van de discussies van Pater_Hoopman kan ik doorverwijzen naar www.d66persweb.nl/forum/index.php voor meer van zijn hardcore discussies over waar de wereld heengaat.

Daar kun je ook reakties lezen van gelijkgestemden en mensen die dezelfde vorm van argumenteren en formuleren hanteren. Woorden als "mobocratie" vliegen je om de oren!

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  donderdag 8 mei 2003 @ 16:58:24 #31
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_10301172
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 16:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Peter, ik zie gewoon een enorme hoeveelheid topics, die allemaal op hetzelfde neerkomen. Als je meer invalshoeken wilt belichten kan dat heus wel in 1 topic. Het is niet nodig om voor elk jeukdetailverschil een apart topic te openen met weer een lap tekst die voor veel mensen gewoon onbegrijpelijk is. Je zult zelf wel weten wat je bedoelt, maar als ik eerlijk ben, vind ik het een brei van woorden zonder aantoonbare cohesie.

Er zit ook nauwelijk discussiepotentieel daardoor in. Probeer het centraal te houden en kijk ook goed in welk forum je het opent. Er zit wmb vrij weinig politiek in en een heleboel economie.

Ik zal m'n best doen, maar als de politiek weigert dit probleem op te pakken ook al gooien we dat in het vakje economie, dan bevestigt nog maar eens te meer het failliet van de politiek onder het mom dat valt buiten onze jurisdictie.

Zolang de technocraten dit verdeel en heersspel kunnen spelen zal er ook nooit enige cohesie kunnen onstaan Wile_E_Coyote en zullen mensen het dus ook nooit kunnen begrijpen.

pi_10326670
Ik zal dan misschien wel the odd man out zijn, maar ik onderschrijf voor een deel wel de destructieve cycli die in ons economische systeem aanwezig lijken te zijn. Benevens de manier waarop we hierdoor psychologisch worden geconditioneerd...
I´m back.
  vrijdag 9 mei 2003 @ 19:33:29 #33
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10326692
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 19:31 schreef Ryan3 het volgende:
Benevens de manier waarop we hierdoor psychologisch worden geconditioneerd...
Iep! Nee dus. Niet hier. Dit is POL, geen TRU.
pi_10326771
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 19:33 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Iep! Nee dus. Niet hier. Dit is POL, geen TRU.

Dat is toch geen TRU? Hoezo zou dat TRU moeten zijn? Ik denk dat ons gedrag geconditioneerd wordt dat de sociologische praktijk van alle dag, het politieke-economische systeem waarin we zitten. Het is hoogstens sociologie en dat hebben we hier niet...
I´m back.
  vrijdag 9 mei 2003 @ 19:48:24 #35
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_10326903
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 19:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is toch geen TRU? Hoezo zou dat TRU moeten zijn? Ik denk dat ons gedrag geconditioneerd wordt dat de sociologische praktijk van alle dag, het politieke-economische systeem waarin we zitten. Het is hoogstens sociologie en dat hebben we hier niet...

Meer iets voor WFT.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 9 mei 2003 @ 23:05:59 #36
52589 sjun
uit solidariteit
pi_10330780
Ik vind niks mis met de soortgelijke topics van Peter H. Indien je iemands idee of boodschap niet begrijpt wordt het wel erg verleidelijk om met etiketjes aangaande de boodschapper te gaan plakken binnen je eigen peer-group.

Buiten dat het je mogelijk een voldaan gevoel bezorgd sluit je daarme een deur naar wederzijds begrip en een kans om je te leren inleven in iemand die vanuit andere basiswaarden en via een andere wijze van communiceren tot zijn doel komt dan je zelf zou doen.

Ieder kan er wat mij betreft uiteraard voor kiezen kansen te missen en de eigen ontwikkeling te beperken tot hetgeen binnen de eigen peer-group als normaal en veilig wordt ervaren. Dergelijke buitensluiting vind ik echter weinig democratisch. Doch ook hier kan ieder zich naar eigen wil verminderd sociaal opstellen. Onze samenleving laat ons hiertoe de ruimte.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')