quote:Hm, geen idee, maar ik vermoed dat www.pimfortuyn.nl je verder kan helpen.
Op dinsdag 6 mei 2003 00:42 schreef cojack19m het volgende:
Weet iemand waar Precies de herdenking van Pim Fortuyn zich afspeeld??
Dinsdag 14.00 uur - Keukenhof te Lisse
Doopplechtigheid van de "Pim Fortuyn" Tulp, en overhandiging aan de familie Fortuyn.
Overdracht beeld aan de Lijst Pim Fortuyn, dit beeld zal indien mogelijk in het najaar
worden geplaatst bij/in het nieuw te betrekken partijbureau.
(Deze bijeenkomst is openbaar, u dient echter wel de toegang tot de Keukenhof te betalen.)
Dinsdag 15.30 uur - Herdenkingstocht- en bezinningstocht
Rond 15.30 uur start er een herdenkings- en bezinningstocht vanaf de parkeerplaats Diergaarde Blijdorp.
De tocht eindigt bij de plaats van onthulling van het stadbeeld van Pim Fortuyn.
Dinsdag 17.30 tot 18.30 uur - Korte Hoogstraat te Rotterdam
Herdenking en onthulling Beeld van Pim "Stichting Beeld voor Pim"
17.45 uur Aanvang officiele plechtigheden en voorlezen brieven.
Aanbieden 1e exemplaar replica borstbeeld Pim Fortuyn aan de Burgemeester.
Korte toespraak Burgemeester Ivo Opstelten en onthulling beeld (18.00 uur)
18.06 uur Last post en hijsen vlaggen
1 minuut stilte.
Aansluitend zullen bloemen worden gelegd door o.a. Lijst Pim Fortuyn en Stichting Beeld voor Pim e.a.
(Deze bijeenkomst is openbaar.)
Dinsdag 19.30 - 21.00 uur - Mathernesserlaan te Rotterdam
Parochiekerk H.H. Laurentius- en Elisabethkerk
Mathenesserlaan 305 te Rotterdam
Aanvang Herdenkingsconcert 6 mei 19.30 uur
(Het concert is uitsluitend toegankelijk wanneer u in bezit bent van een persoonlijke uitnodiging.)
Particuliere initiatieven:
Herdenking Mediapark te Hilversum
In Mediapark zal op 6 mei om 6 over 6 een herdenking zijn op de plek waar Pim Fortuyn is vermoord.
Deze herdenking is een particulier initiatief. Tevens zal er zal een krans gelegd worden met op het lint: "Van het volk van Nederland".
Professor Bob Smalhout, Pamela Hemelrijk en Hein Spijker zijn uitgenodigd om te spreken.
Voor informatie kunt u terecht bij de commissie van Mediapark6mei (Mediapark6mei@neworleans.com).
Herdenking Driehuis - Westerveld
Op dinsdag 6 mei 2003 zullen er in Driehuis twee bijeenkomsten worden gehouden ter nagedachtenis aan Prof. dr. Pim Fortuyn.
Deze bijeenkomsten zijn particuliere initiatieven.
De eerste herdenkingsceremonie zal plaatsvinden bij het gedenkmonument van Pim
begraafplaats Westerveld
Duin en Kruidbergerweg 2-4 te Driehuis
Westerveld.
Aanvang 17.45 uur Moment van Stilte 18.07 uur - Afsluiting 18.30 uur.
U wordt uitsluitend op de begraafplaats toegelaten met een uitnodiging.
Om redenen van orde en veiligheid wordt u verzocht tijdig aanwezig te zijn.
De van den Vondellaan in Driehuis is afgesloten voor alle verkeer.
Daarom dient u rekening te houden met langere reistijd.
Alleen zij die in het bezit zijn van een uitnodiging kunnen worden toegelaten.
Vanaf het NS - station Driehuis is het 7 minuten lopen naar de begraafplaats Westerveld.
Plechtige Liturgische Herdenkingsviering
De tweede ceremonie is een Plechtige Liturgische Herdenkingsviering
die plaats vindt in de;
Parochiekerk Sint Engelmundus
Driehuizerkerkweg 113
Driehuis
Aanvang 19.00 uur.
Om redenen van orde en veiligheid vindt er toegangscontrole plaats.
Alleen zij die in het bezit zijn van een uitnodiging kunnen worden toegelaten.
Vanaf de begraafplaats is het 5 minuten lopen naar de kerk.
Bij de kerk is geen parkeergelegenheid
De organisatie van de bijeenkomsten te Driehuis streeft naar zeer waardige ceremoniën.
Om die reden zijn alle vormen van politieke uitingen dan ook ongewenst.
Coördinatie van alle herdenkingen vinden plaats onder leiding van Marten Fortuyn en de organiserende partijen. Berichtgeving over de herdenkingen vindt u op de LPF website en op de daarvoor speciaal geopende website www.pim6mei.nl
quote:jep; je kan 6 mei beter zien als een soort tweede bevrijdingsdag; blij dat we dat niet meegemaakt hebben
Op dinsdag 6 mei 2003 01:39 schreef Innisdemon het volgende:
idd, wat een geouwehoer zeg.
quote:Precies.
Op dinsdag 6 mei 2003 01:43 schreef dr.dunno het volgende:
die vent hoeft niet verafgoddelijkt te worden![]()
quote:Damn you Volkert, zonder jouw actie hadden we deze onzin niet gehad
Op dinsdag 6 mei 2003 00:56 schreef Misanthroopia het volgende:
Herdenking Bijeenkomsten Lijst Pim Fortuyn 6 mei
quote:Precies, Onzin hoort in ONZ
Op dinsdag 6 mei 2003 07:05 schreef SunChaser het volgende:[..]
Damn you Volkert, zonder jouw actie hadden we deze onzin niet gehad
quote:
Tv-documentaire / Meekijken in de nacht van Fortuyn
door Wilfried van der Bles
2003-05-06Een jaar na de moord op Pim Fortuyn blikt de Tros terug op de nacht waarin Pim Fortuyn werd afgezet als lijsttrekker van Leefbaar Nederland. 'De nacht van Fortuyn' is een historisch document.
Hij lacht, hij huilt, hij vloekt, hij raast en tiert die van van de negende februari 2002, wanneer hij door het bestuur van Leefbaar Nederland na een urenlange vergadering uit de partij wordt gezet. Snikkend neemt hij afscheid van de bestuursleden. ,,Zo heb ik het niet gewild.'' Even later staat Pim Fortuyn buiten en deelt de massaal uitgerukte pers mee dat hij alleen verdergaat en door het volk zal worden gekozen tot minister-president. ,,Ik ga ervoor.''
Het beeld van de vertrekkende Pim Fortuyn voor de Hilversumse flat van campagneleider Kay van de Linde is overbekend: zittend achterin de auto met chauffeur, nog één keer wuivend uit het raampje, verdwijnt hij in het nachtelijke duister. Met die beelden eindigt de documentaire 'De nacht van Fortuyn', die de Tros vanavond uitzendt. Maar wat de tv-kijker in de vijftig minuten daaraan voorafgaand krijgt voorgeschoteld, is uniek.
De complete partijbestuursvergadering met Fortuyn blijkt op film te zijn vastgelegd door twee partijgetrouwen, campagnemedewerkers van Leefbaar Nederland, die al meer partijbijeenkomsten hadden gefilmd met het doel een documentaire te maken over de opkomst van deze partij. De makers, Frank Leeman en Sietse Voorhorst, vertellen in 'Tros Kompas' van deze week dat ze zich aan het begin van die gevoelige bijeenkomst gedeisd hielden. Ze filmden zo onopvallend mogelijk. Maar toen hen geen strobreed in de weg werd gelegd, hanteerden ze de camera steeds vrijer en openlijker. Zo hebben zij de hele avond kunnen filmen, iets waarvoor professionele journalisten vermoedelijk nooit toestemming zouden hebben gekregen. Met hun materiaal zijn de twee naar regisseur Rik Sentrop gestapt, die direct de historische waarde ervan inzag.
De documentaire werpt geen nieuw licht op de scheiding van Pim Fortuyn en Leefbaar Nederland. De aanleiding is bekend. In een interview met de Volkskrant had Fortuyn de islam een achterlijke cultuur genoemd, een pleidooi gevoerd voor het sluiten van de grenzen voor asielzoekers onder het motto 'Nederland is vol', artikel 1 van de Grondwet ter discussie gesteld en ten slotte gezegd dat hij zich niet zoveel meer van de partij wilde aantrekken. Het waren geen vreselijk nieuwe uitspraken, maar ze waren wel in strijd met partijstandpunten. Het solistische optreden van Fortuyn schoot de partijbestuurders volkomen in het verkeerde keelgat, nog afgezien van de inhoud van zijn uitspraken.
Nog diezelfde dag van het interview, zaterdag 9 februari, komt het partijbestuur in vergadering bijeen op een locatie die eigenlijk als geheim bedoeld is, maar al snel door de pers wordt ontdekt: de flat van Kay van de Linde. Op verzoek van Fortuyn is ook Wibo, de vader van Kay, bij de vergadering aanwezig.
Het onthullende van de documentaire zit hem in het verloop van de avond: hoe het onvermijdelijke uiteindelijk zijn beslag krijgt, de emoties en de stemmingswisselingen van, vooral, Fortuyn. Tussen de bedrijven door geven vader en zoon Van de Linde, en diverse toenmalige partijbestuurders als Willem van Kooten, Jan Nagel en Broos Schnetz, hun commentaar.
Wibo van de Linde ziet Jan Nagel als de kwade genius, de 'Raspoetin van de Vara' en nu 'op avontuur' in populistisch-politieke zin. Zonder hem zou het allemaal wel zijn bijgelegd, meent hij. Feit is dat Fortuyn de positie van Nagel als de enig relevante beschouwde. Nagel op zijn beurt wijst erop dat de tegenstellingen inhoudelijk onoverbrugbaar waren en dat ook anderen als Henk Westbroek dat vonden. De zaak voorleggen aan een speciaal bijeen te roepen congres, zoals overwogen, was volgens hem geen optie, omdat dat te lang zou duren. Uiteindelijk stelt Nagel voor om uit elkaar te gaan en als twee partijen samen de strijd aan te gaan tegen Paars. Fortuyn zou dan pakweg achttien zetels pakken en Leefbaar Nederland zeven. Het pakte dramatisch veel slechter uit voor Leefbaar Nederland. Kay van de Linde noemt het besluit om uit elkaar te gaan dan ook een fatale vergissing. Leefbaar Nederland koos voor de principes en dat had de partij volgens hem beter kunnen laten.
Uiteindelijk probeert Fortuyn aan het eind van de avond in een (gespeelde?) woede-aanval de partijbestuurders naar zijn kant te trekken. Hij zet zich neer als de man die Nederland van de islam moet redden: ,,Ik sta voor dit land dat in vijf à zes eeuwen is opgebouwd.'' Direct na zijn ontlading verzucht hij: ,,Moet dit nou zo? Laten we het down spelen. Het is een storm in een glas water!'' Maar de bestuurders zijn niet meer te vermurven.
In een documentaire later op de avond (21.00 uur, Nederland 1) verklaart Fons de Poel het succes van Fortuyn uit zijn 'messianistische aantrekkingskracht': 'Wacht op mij en alles wordt anders'. Wie nog niet geheel overtuigd is van de juistheid van die visie, kijke eerst naar de 'De nacht van Fortuyn' (19.30 uur, Nederland 2).
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1052197293723.html
quote:
Leefbaar Nederland koos voor de principes en dat had de partij volgens hem beter kunnen laten.
oh ja, dit mocht geen inhoudelijk topic worden
Ik ga denk ik wel kijken, als ik tijd heb.
quote:En ik maar denken dat de titel 2e bevrijdingsdag voor jou familie gereserveerd is.
Op dinsdag 6 mei 2003 01:43 schreef dr.dunno het volgende:[..]
jep; je kan 6 mei beter zien als een soort tweede bevrijdingsdag; blij dat we dat niet meegemaakt hebben
er is maar 1 dodenherdenking en dat is 4 mei; die vent hoeft niet verafgoddelijkt te worden![]()
quote:Dat was dat andere topic...
Op dinsdag 6 mei 2003 09:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
oh ja, dit mocht geen inhoudelijk topic worden
Ik ga denk ik wel kijken, als ik tijd heb.
Maar ik zal even kijken of ik vanavond naar aanleiding van deze uitzending een apart topic open.
quote:Welke van de 43 andere Pim-topics?
Op dinsdag 6 mei 2003 10:04 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat was dat andere topic...
quote:Nog 1?
Maar ik zal even kijken of ik vanavond naar aanleiding van deze uitzending een apart topic open.
Is dit niet GC-stof eigenlijk?
Ik was/ben het niet eens met de ideeën van Pim Fortuyn, maar ik wilde hem niet dood hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |