abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 mei 2003 @ 19:07:52 #1
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10201058
Een nieuwe impuls, iedereen kan meeposten.

Wat laat jij een toerist zien die Nederland wil leren kennen en die in jouw woonplaats komt?

Gorinchem

Als leidraad neem ik de Wallen. Niet de Amsterdamse, maar de oude verdedigingswal. Die ligt om het hele centrum heen.

Het middelste groene gedeelte zijn de wallen. Die kun je bijna helemaal rond lopen. Onder het plaatje zie je het veer, daar gaat de boot naar Slot Loevestein.

Als we daar zijn geweest, moeten we natuurlijk nog naar het oude centrum, met wat smalle straatjes en wat bruggen. Eén van de leuke dingen is een oude waterpomp. En natuurlijk de scheve toren van de kerk.

Ik woon hier nog niet zo lang, dus alle leuke plekken ken ik nog niet, maar dit is vast een begin.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † zondag 4 mei 2003 @ 19:11:40 #2
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_10201122
Wat een leuk topic!

Helaas is er over mijn woonplaats niet zo heel veel toeristisch te laten zien, maar ik ga wel ff speuren.

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_10201125
Ik vind de Buitenwaterpoort altijd erg leuk. Ik heb daar ook meermalen gestaan met hoog water. En dan lekker naar dat natuurgeweld kijken.
Wel minder plezierig voor de bewoners natuurlijk...
  zondag 4 mei 2003 @ 19:12:56 #4
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10201145
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:11 schreef case_ het volgende:
Ik vind de Buitenwaterpoort altijd erg leuk. Ik heb daar ook meermalen gestaan met hoog water. En dan lekker naar dat natuurgeweld kijken.
Wel minder plezierig voor de bewoners natuurlijk...
Dat is leuk! Daar komen we als we met de boot meegaan. In de zomer gaan daar zelfs mensen zwemmen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  zondag 4 mei 2003 @ 19:13:41 #5
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_10201158
Leuk idee!

Enschede

Niet echt een heel touristische plaats, maar ik denk dat er wel leuke dingen te doen zijn voor touristen.

De oude markt. Zeker als de tourist uit het buitenland komt moeten ze hier zeker even lekker ontspannen op een terrasje gaan zitten en de sfeer proeven, zeker op een zonnige dag als vandaag.

Ook zou ik even de leuke fontijn voor het stadhuis laten zien, zeker op een marktdag is het daar een drukte van belang.

Helaas heeft Enschede bijzonder weinig oude gebouwen dus behalve gezelligheid heeft de stad niet heel veel bijzonders te bieden. De omgeving is daarentegen weer erg mooi, licht glooiende essen en mooie essen.

[Dit bericht is gewijzigd door QyRoZ op 04-05-2003 23:37]

For great justice!
  zondag 4 mei 2003 @ 19:15:00 #6
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_10201180
Niet zoveel te beleven hier, maar met dit weer is dat niet erg....terrasjes zijn dan al gauw goed
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_10201182
En dan natuurlijk de jachthaven achter de waaiersluis. Daar heb ik, toen ik jong was meerdere malen met de (plezier)boot gelegen. Gezellig en praktisch, want je ligt met de boot midden in de stad.
  zondag 4 mei 2003 @ 19:24:13 #8
44361 lovegrrl
I depend on me
pi_10201369
in Lemmer

het wouda gemaal

de haven

het centrum

de uitkijktoren

het kleine museum

en het strand * zal betere afbeeldingen zoeken

† In Memoriam † zondag 4 mei 2003 @ 19:33:53 #9
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_10201582
Ok dan, eerst maar mijn geboorteplaats: Sneek

Het bekendste gebouw daar is natuurlijk de Waterpoort, een vestingwerk uit 1613. Daar moet je zeker even een k(ij)(ie)kje nemen.

De Sneekweek is van oorsprong een (groot) zeilevenement, hoewel er tegenwoordig minstens zoveel nadruk ligt op de festiviteiten binnen de horeca.

Al naar gelang het seizoen moet je natuurlijk zeker iets van de watersport meepikken. De Sneekweek is berucht en zeker de moeite waard om een keer mee te maken.

Op het Starteiland is het tijdens de Sneekweek altijd erg gezellig maar vaak ook behoorlijk druk.

Voor je weer vertrekt uit Sneek, altijd te vroeg natuurlijk, neem je als souvenir vanzelfsprekend een fles Joustra Beerenburg mee naar huis. De Weduwe Joustra is gevestigd in hartje Sneek. Het winkeltje aan het Kleinzand is op normale tijden geopend (ma. t/m zat.) en altijd vrij toegankelijk voor bezoekers.

[Dit bericht is gewijzigd door Cynix ® op 04-05-2003 19:42]

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
  zondag 4 mei 2003 @ 19:34:51 #10
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10201600
Tilburg

Hier ben ik geboren, dus daar kan ik ook wel wat voor bedenken.

We gaan natuurlijk naar het centrum en dan naar de kerk op de Heuvel. Die is van buiten en van binnen erg mooi.
Op dat plein laat ik dan meteen zien van de Lindeboom stond. Die is nu weg maar die was ontzettend groot en mooi. Via de metro gaan we naar het Willemsplein.

In de buurt is het stadhuis. Ooit nog gebouwd in opdracht van Willem 2 (zijn beeld staat op de heuvel, dat zien we dus ook). Vooral de kantelen bovenop vind ik erg leuk.

Voor de jongeren die meegaan, moeten we natuurlijk even langs 013, vooral de cd's aan de buitenmuur zijn erg grappig.

Als het geen kermis is, gaan we ook niet het hele centrum door.

We gaan nog wel de Oude Warande voor een heerlijke boswandeling. Daar heb ik vele uren doorgebracht.

De laatste wandeling van de dag is die door de Loonse en Drunense Duinen. Niet in Tilburg, maar wel vlak daarbij. Het grootste stuifzandgebied van West-Europa. Altijd leuk om je even helemaal klein te voelen.

*OUD heilige*
  zondag 4 mei 2003 @ 19:36:51 #11
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10201635
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:24 schreef lovegrrl het volgende:

de uitkijktoren

Gaaf! Kun je daar ook op?

Leuk dat je het toch gelukt is Cynix.

*OUD heilige*
pi_10202249
Helmond heeft op een Middeleeuws kasteel + kasteeltuinen na niks maar dan ook niks toeristisch te bieden
  zondag 4 mei 2003 @ 21:01:38 #13
27074 Dezz
The Dog
pi_10202764
quote:
Op zondag 4 mei 2003 20:45 schreef Leatherface het volgende:
Helmond heeft op een Middeleeuws kasteel + kasteeltuinen na niks maar dan ook niks toeristisch te bieden
En de drugs dan
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_10202810
Wij hebben een heel groot en breed strand, meer niet. Ow en velden en velden met tulpen ofzo.

Duitsers bij de duizenden, maar eigenlijk geen fuck te doen.

Raad je het al? Den Helder.

zondag 4 mei 2003 @ 21:45:33 #15
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_10204080
Ok!
's-Gravenzande

Oud stadje, heeft langer stadsrechten dan Den Haag, zo'n 18.000 inwoners en ligt in het Westland

Zo zag het er vroeger uit (op kaart dan)

Sommige gebouwen staan er nog:

Vlakbij het strand

En bij het bos

Best wel ok dus! Niet dat het spectaculair is, maar best ok!

zondag 4 mei 2003 @ 21:56:11 #16
37305 BushRanger
in Wellington
pi_10204392
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:12 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dat is leuk! Daar komen we als we met de boot meegaan. In de zomer gaan daar zelfs mensen zwemmen.

Vind je dat vreemd? Ik woon bij jou in de buurt ;-) en ik had het een tijdje terug met collega's over zwemmen en wat blijkt... de meeste vinden het idee om in een rivier te zwemmen helemaal niet zo fijn, vinden ze vies (meestal wel mensen uit de stad). Ik zwem altijd in de Maas en heb er een hekel aan om naar het zwembad te gaan in de zomer.
  zondag 4 mei 2003 @ 22:30:06 #17
44361 lovegrrl
I depend on me
pi_10205389
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:36 schreef YPPY het volgende:

[..]

Gaaf! Kun je daar ook op?

Leuk dat je het toch gelukt is Cynix.

kan wel ja, moet je onderaan over een hek klimmen, en je kunt beter geen hoogtevrees hebben want het is hoger dan het er zo op de foto uitziet
  zondag 4 mei 2003 @ 22:35:45 #18
44872 eMAeRCe
De onuitspreekbare... Gr.
pi_10205554
IJsselstein/Lopik dan:

Uiteraard de Gebrandytoren van Lopik: (Bekend van tv, staat hier 100 m vandaan )

En van IJsselstein de binnenstad waar zaterdag nacht veel te beleven is

[Dit bericht is gewijzigd door eMAeRCe op 04-05-2003 23:33]

Baaaaaaaaaaaaayyyz
pi_10205748
In Kapelle, even denken hoor...
De Golff supermarkt?
pi_10205833
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:11 schreef Cynix ® het volgende:
Wat een leuk topic!

Helaas is er over mijn woonplaats niet zo heel veel toeristisch te laten zien, maar ik ga wel ff speuren.

Kan helaas geen foto van de Edisonstraat vinden
pi_10205977
quote:
Op zondag 4 mei 2003 22:44 schreef Juup© het volgende:

[..]

Kan helaas geen foto van de Edisonstraat vinden

In Tilburg!? Wat enig daar ga ik heel dichtbij wonen over een week Moet ik daar op de bus
pi_10206083
quote:
Op zondag 4 mei 2003 22:49 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

In Tilburg!? Wat enig daar ga ik heel dichtbij wonen over een week Moet ik daar op de bus

Eindhoven, en dat is de dames van lichtezedenbuurt
pi_10206749
quote:
Op zondag 4 mei 2003 22:53 schreef Juup© het volgende:

[..]

Eindhoven, en dat is de dames van lichtezedenbuurt

He, nee daar ga ik niet wonen
hihihi
Dan was het de Edisonlaan..
Achja, ben er nog nooit geweest, de Edisonstraat
pi_10207002
In Leiden neem ik iemand mee naar het Nationaal Natuurhistorisch museum, het Naturalis.

1 Van de mooiste musea van Nederland. En moi woont er om de hoek.

Internetpagina

zondag 4 mei 2003 @ 23:59:33 #25
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10207826
Het stikt hier van de toeristen,
en wat ze willen en kunnen zien ?
de oceaan, witte stranden, palmbomen, samba-music, lekkere temperaturen, leuk geklede dames,
....... sorry, kon ut niet laten ....
zonnig Brasil
  maandag 5 mei 2003 @ 00:02:22 #26
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_10207895
quote:
Op zondag 4 mei 2003 23:59 schreef qwerty_x het volgende:
Het stikt hier van de toeristen,
en wat ze willen en kunnen zien ?
de oceaan, witte stranden, palmbomen, samba-music, lekkere temperaturen, leuk geklede dames,
....... sorry, kon ut niet laten ....
ook leuk geklede mannen??
  maandag 5 mei 2003 @ 00:06:15 #27
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10208023
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:02 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

ook leuk geklede mannen??

ehhhhh, nooit zo op gelet, maar ze werken zich in het zweet op de optrek, opdruk en spieren-laten-zien apparaten op ut strand, dus wellicht is het ook interessant voor de Liejannuh's van deez aardkloot ...
zonnig Brasil
  maandag 5 mei 2003 @ 00:07:41 #28
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_10208054
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:06 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

ehhhhh, nooit zo op gelet, maar ze werken zich in het zweet op de optrek, opdruk en spieren-laten-zien apparaten op ut strand, dus wellicht is het ook interessant voor de Liejannuh's van deez aardkloot ...

Heb je daar geen foto;s van dan??
En foto's van jouw woonplaats mogen natuurlijk ook! Ondanks dat het hier een beetje ver vandaan is!
  maandag 5 mei 2003 @ 00:13:57 #29
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10208212
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:07 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Heb je daar geen foto;s van dan??
En foto's van jouw woonplaats mogen natuurlijk ook! Ondanks dat het hier een beetje ver vandaan is!

ik plaats ze met alle plezier; alleen ik heb in mijn onnozelheid tot nu toe nooit begrepen hoe dat nou precies gaat ........ je hebt een website nodig, en daar link je dan je post naar ....... veels te ingewikkeld voor een not-IT'er zonder website !!
zonnig Brasil
  maandag 5 mei 2003 @ 00:41:22 #30
23234 zjroentje
DiFontaine
pi_10208900
Leuk topic.

Mijn dorpje: Born

Gelegen te Zuid-Limburg.

Oude kaart

Zoveel heeft Born eigenlijk niet te bieden. Het dorp is wel bekend vanwege NedCar, de autofabriek aan de rand van het dorp.

Verder ligt er midden in het centrum een ruine van een kasteel.
Onderstaand twee foto's daarvan.

Rondom dat kasteel ligt er een mooi dierenpark. Onderstaand een sfeerimpressie.

Veel meer is er eigelijk niet te zien, buiten een paar oude huizen in het centrum.
Verder valt er even buiten het dorp een breuk te zien. Dan hebben we het over een aardbevingsbreuk.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_10208982
Southampton

Hier ligt het

Tudor House

De Bargate

Er is hier wel een mooi park

Verder niet echt heftig ofzo, maar de omgeving buiten de stad is mooi.

maandag 5 mei 2003 @ 00:47:03 #32
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10209016
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:45 schreef Aernout het volgende:
Southampton
en ik maar denken dat de jongere dames in Londen hun leven niet zeker waren ....
My condoleances !
zonnig Brasil
pi_10209052
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:47 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

en ik maar denken dat de jongere dames in Londen hun leven niet zeker waren ....
My condoleances !

maandag 5 mei 2003 @ 00:50:04 #34
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10209076
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:48 schreef Aernout het volgende:

[..]

????
zonnig Brasil
  maandag 5 mei 2003 @ 00:58:39 #35
8369 speknek
Another day another slay
pi_10209250
Een toerist zou ik verwelkomen in mijn pittoreske Gouda met een volgende rondleiding.
Te beginnen natuurlijk waar het allemaal om draait, het hart van de stad met het oudste stadhuis van Nederland en de dito langste kerk.

.

Met een beetje mazzel is op dat moment net een kaasmarkt bezig, alwaar je onder de voet gelopen wordt door een ongekende menigte aan andere inspiratieloze toeristen die Nederland aandoen, traditioneel gekleed in korte broek, rugzak en fototoestel.

.

Vervolgens gaan we naar de andere wonderlijke bezienswaardigenheden in Gouda, te weten.

Ehm.

Nou nog maar een rondje om het stadhuis dan.

.

Maar dit is natuurlijk niet het enige karakteristieke aan het mooie, middeleeuwse Gouda, welnee! Hierna neem ik je mee naar dat andere waar Gouda wereldberoemd mee in Nederland is, naar een Marokkaanse ghetto. Welke maakt niet uit, we hebben er hier genoeg.
Aldaar zul je de echte karakteristieke Goudse sfeer opsnuiven (pas wel op dat die Marokkaan het niet met arsenicum heeft vermalen), beroofd worden en finaal lekgestoken worden.

.
Wanneer u vervolgens voldaan leeggebloed bent schop ik u over het hekje op het spoor.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10209469
EINDHOVEN

De Al Fourqaan moskee aan de Otterstraat, de laatste tijd zéér regelmatig in het nieuws!
  maandag 5 mei 2003 @ 01:11:34 #37
22259 Fogerty
slapende account
pi_10209505
Heel leuk topic! Ik doe even niet mijn woonplaats, want daar zullen al wel anderen mee komen. Daarom het stadje waar ik ben opgegroeid:

Van Valkenswaard zou ik de oude sigarenfabrieken laten zien, omdat die zo onlosmakelijk verbonden zijn met de geschiedenis van de stad. Probleem is alleen dat de meeste inmiddels tegen de vlakte zijn gehaald en vervangen door appartementencomplexen en winkelcentra.

Ik zou een toerist meenemen naar de markt, een typisch Brabants marktplein met allerhande cafeetjes, de Nicolaaskerk:

en het Weerderhuys:

Verder MOET iedereen natuurlijk naar de Dommelsch Bierbrouwerij

Verder zou ik ze wel even naar het cultuurhistorisch museum sturen, voor informatie over de valkerij:

en het sigarenmaken:

En wat dan nog overblijft is de natuur van de Malpie:

en het Leenderbos

En daarna gewoon een trappistje pakken op de markt of bij de Achelse Kluis

Hieperdepiep hoera!
pi_10209773
Amersfoort

Amersfoort heeft een prachtige oude binnenstad met grachtjes, pleinen en pleintjes, oude panden, prachtige stadspoorten, etc, etc. Deze foto heb ik ervan gemaakt vanuit ballon:

Dit is één van de drie nog bestaande stadspoorten, de Koppelpoort: (Met erg mooi licht aan het eind van de middag)

De oude stadsmuren zijn op veel plaatsen afgebroken. Van de stenen daarvan zijn op die plek 'muurhuizen' gebouwd;

Verder mag in de rondleiding de Onze Lieve Vrouwetoren niet ontbreken. Daar hoorde ooit een kerk bij, maar die is al lang geleden ontploft toen ie als munitieopslag werd gebruikt. Nu staat de toren dus eenzaam in haar eentje;

Tot zover het oude centrum. Daarna gaan we naar hele moderne architectuur kijken. In Kattenbroek natuurlijk. en misschien ook nog naar de dierentuin, want daar ben ik zelf nog nooit geweest.

Goh, ik moet eens met m'n foto's naar de VVV hier...

Nog een lommerrijke gracht in de binnenstad:

pi_10209881
.
pi_10210046
Terschelling

De Brandaris

Strandzeilen

Kite surfen

Natuur

Uitgaan-Dancing

Uitgaan-Eten

[Dit bericht is gewijzigd door -Frank- op 05-05-2003 02:10]

..insanity runs in the family
  maandag 5 mei 2003 @ 07:35:53 #41
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10211047
quote:
Op zondag 4 mei 2003 21:56 schreef BushRanger het volgende:

[..]

Vind je dat vreemd? Ik woon bij jou in de buurt ;-) en ik had het een tijdje terug met collega's over zwemmen en wat blijkt... de meeste vinden het idee om in een rivier te zwemmen helemaal niet zo fijn, vinden ze vies (meestal wel mensen uit de stad). Ik zwem altijd in de Maas en heb er een hekel aan om naar het zwembad te gaan in de zomer.

Nou ja, ik zwom vaak in een meer bij Tilburg in de buurt en dat stond in verbinding met het kanaal daar. Ik deed dus eigenlijk hetzelfde.
Waar woon jij dan? En waar neem je de toeristen mee naar toe?
*OUD heilige*
  maandag 5 mei 2003 @ 07:41:23 #42
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10211064
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:41 schreef zjroentje het volgende:
Verder ligt er midden in het centrum een ruine van een kasteel.
Niet veel te bieden? En kasteel is echt gaaf! Kun je daar nog binnen?
En een aardbevingsscheur vind je ook niet overal.
quote:
Op maandag 5 mei 2003 01:11 schreef Fogerty het volgende:

en het sigarenmaken:

Doen ze dit nog steeds echt met de hand? En dan ook voor de verkoop? Of is het alleen nog voor het museum?
*OUD heilige*
  maandag 5 mei 2003 @ 10:25:28 #43
23152 Lucille
Smartass
pi_10212596
Voorhout

Van oudsher wordt een wapen en vlag gebruikt om een stad of gemeente te symboliseren.
Bij besluit van 7 oktober 1818 van de Hoge Raad van Adel werd aan de gemeente toegekend een schild van zilver met een blauwe dwarsbalk en een rood Sint Andrieskruis.

Molen 'De Hoop Doet Leven'

Toeristische attracties:

PANORAMA TULIP LAND
's Werelds grootste geschilderde tulpenpanorama.

BLOEMENCORSO VAN DE BOLLENSTREEK

Het Bloemencorso van de Bollenstreek 2003 heeft plaatsgevonden op zaterdag 26 april jl. Het corso vertrekt jaarlijks vanaf de Koningin Wilhelmina Boulevard te Noordwijk en rijdt door diverse plaatsen in de Duin- en Bollenstreek. Eindbestemming van het corso is Haarlem.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 5 mei 2003 @ 10:26:47 #44
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_10212624
wat laat je een toerist zien?
wat ze vragen ... coffeeshop dus.
  maandag 5 mei 2003 @ 10:41:37 #45
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10212884
quote:
Op maandag 5 mei 2003 10:26 schreef realist_ik het volgende:
wat laat je een toerist zien?
wat ze vragen ... coffeeshop dus.
Waar woon je? En welke coffeeshop kies je dan uit en waarom? En is er bij jou in de buurt nog meer te zien? Een wietmuseum ofzo.
*OUD heilige*
  maandag 5 mei 2003 @ 12:28:11 #46
30149 Iesie
Im not dead! I feel happy!
pi_10215756
Natuurlijk hoort de oudste stad van Nederland hier ook bij: Nijmegen

Een kaart van Nijmegen en omgeving:

Geschiedenis:

De geschiedenis van Nijmegen begint ongeveer in het midden van de eerste eeuw voor Christus, als de Bataven neerstrijken op de hoogvlakte, die in de voorlaatste Saale-IJstijd was ontstaan, zo'n 150.000 jaar geleden. Rond 15 voor Christus stichten zij op het meest westelijke uiteinde van deze hoogvlakte, op en rond het huidige Valkhof, het 'Oppidum Batavorum': de stad van de Bataven.

Omstreeks het jaar 105 verleent keizer Marcus Ulpius Traianus marktrecht aan deze nog jonge Bataafse stad, die de naam 'Ulpia Noviomagus Batavorum' krijgt. In de tweede helft van de tweede eeuw krijgt de stad daadwerkelijk Romeinse stadsrechten, en wordt ze ommuurd. Er wonen dan ongeveer 5.000 mensen. De stad beleeft een ware bloeiperiode. Onderaan het Valkhof, langs de rivier, ontstaat een nieuwe handelsnederzetting. Zo wonen er in een strook van vijf kilometer langs de Waal ongeveer 10.000 tot 15.000 mensen. Er zijn goede verbindingen met steden als Xanten en Keulen en er wordt een brug aangelegd over de Waal (ongeveer op dezelfde plaats waar de huidige spoorbrug ligt).

Zo is Nijmegen dus onstaan.

Er is echter ook een heleboel verwoest....

De 2e wereld oorlog....
Op 10 mei 1940 vielen Duitse troepen Nederland binnen. De Nederlandse genie blies rondom Nijmegen alle bruggen over de Waal en het Maas-Waalkanaal op. De eerste vier jaar verliepen hier in betrekkelijke rust. Op 22 februari 1944, rond half twee in de middag, werd Nijmegen echter opgeschrikt door een bombardement, uitgevoerd door Amerikaanse bommenwerpers. Nooit in haar 2000 jaar lange historie was de stad zo getroffen als toen. Vrijwel de gehele binnenstad veranderde in enkele ogenblikken in een ruïne. Zo'n 800 mensen vonden hierbij de dood. Hoe de ramp precies heeft kunnen gebeuren, is nog steeds niet helemaal duidelijk. Het is mogelijk dat Nijmegen door de Amerikanen op de terugreis vanuit het Duitse Roergebied voor een Duitse stad is aangezien.

De omgeving van de St. Stevenstoren na de bombardementen.

Op 17 september 1944 begint operatie Market Garden. Amerikaanse en Britse soldaten proberen Nijmegen en andere Zuid-Nederlandse steden te bevrijden. Nijmegen wordt echter fel verdedigd door de bezetters, en wanneer deze zich teveel in het nauw gedreven voelen, verlaten ze de stad. Daarbij wordt een deel van de binnenstad dat nog overeind stond, alsnog in brand gestoken. Onder de slachtoffers ook het stadhuis.

Op 20 september weten de geallieerden de bruggen over de Waal te veroveren. Nijmegen blijft echter nog een halfjaar onder Duits vuur liggen. Op 17 maart 1945 ontplofte de laatste granaat. Na de bevrijding kan de trieste balans worden opgemaakt: 2.200 doden, 10.000 gewonden, 5000 woningen en 500 winkels zijn totaal verwoest, 12.000 mensen zijn dakloos( Waaronder m'n Opa en Oma).

Na de oorlog werd de stad in rap tempo weer op gebouwd het meest lelijke wat de stad hier aan over heeft gehouden moet toch wel het V&D/HEMA gebouw op de grote markt zijn:

Hier had ik een foto willen plaatsen, het is echter zo lelijk dat niemand er een foto van op internet heeft staan...

Gelukkig is de ander kant erg mooi:

Genoeg geschiedenis!

Nu:

Tijdens een bezoek aan Nijmegen mag je de volgende plekken niet missen:

De Waalkade, voor de gezelligheid en de zon als het mooi weer is of hoog water!:

Het Valkhof, voor de geschiedenis en het werkelijk prachtige uitzicht over de de Ooipolder:

De Ooipolder, voor perfect skaten, fieten, wandelen en zwemmen.

En natuurlijk: Het Kroneburgerpark:

Het Goffertpark:met

de Goffertweide bekent van veel concerten; U2, Rolling Stones, Pink Floyd , Radiohead en binnenkort: Metallica, Live en Coldplay

En het NEC station

En als laatste mijn huis in de Indischebuurt

Nijmegen is een erg mooie stad maar heeft ook zeker erg lelijke plekken, zoals de woonwijk Dukenburg (Where the streets have no name), Plein 44 en het Stationsplein.

Toch ben ik erg blij om er te wonen, vanwege het afwisslende glooiende landschap, met polders (ahum)bergen, bossen, rivieren.
En het mooiste van alles.... rij Nijmegen eens binnnen via de Waalbrug en je bent op slag verliefd. Een goed uitzicht verzekerd want de je staat bijna altijd in de file om de stad in te mogen

[Dit bericht is gewijzigd door Iesie op 05-05-2003 12:40]

<Sonium> someone speak python here?
<lucky> HHHHHSSSSSHSSS
<lucky> SSSSS
<Sonium> the programming language
  maandag 5 mei 2003 @ 12:30:14 #47
10793 DainBramage
Voor de dorst
pi_10215822
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:13 schreef QyRoZ het volgende:
Leuk idee!

Enschede

Niet echt een heel touristische plaats, maar ik denk dat er wel leuke dingen te doen zijn voor touristen.

[afbeelding]
De oude markt. Zeker als de tourist uit het buitenland komt moeten ze hier zeker even lekker ontspannen op een terrasje gaan zitten en de sfeer proeven, zeker op een zonnige dag als vandaag.

[afbeelding]

Ook zou ik even de leuke fontijn voor het stadhuis laten zien, zeker op een marktdag is het daar een drukte van belang.

[afbeelding]

Helaas heeft Enschede bijzonder weinig oude gebouwen dus behalve gezelligheid heeft de stad niet heel veel bijzonders te bieden. De omgeving is daarentegen weer erg mooi, licht glooiende essen en mooie essen.

Eeehm.....waar zijn de foto's van de Grolsch fabriek ??
:: Wookie, wookie, wookie :: <a href="http://Masselink.net" rel="nofollow" target="_blank">Koffie en meer...</a> ::
  maandag 5 mei 2003 @ 13:21:50 #48
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_10217393
Delft

Redelijk bekend onder buitenlandse toeristen, die er vaak een dagje heerhoppen vanuit Amsterdam. Maar weinig Nederlandse "dagjesmensen", behalve dan als Prins Claus overlijdt...

Anyway, eerst natuurlijk een leuke stadswandeling:

De Oostpoort:

De Delftse grachten:

De markt, met de Nieuwe kerk...

....waarin Willem van Oranje ligt begraven:

...en het Prinsenhof...

.... waar Willem werd neergeschoten.

Het gemeentehuis:

Het oude VOC-pand (ook leuk, omdat ik hier een aantal jaar heb gewoond! )

Voor de echte toeristen is het natuurlijk de Porcelijne Fles, waar je kunt zien hoe dat prachtige ( ) Delfts Blauw wordt gemaakt:

Voor de liefhebbers van wat modernere architectuur is er nog de nieuwe universiteitsbieb, die gemaakt is door Mecano:

En om de dag(en?) af te sluiten natuurlijk nog een biertje op de Beestenmarkt!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_10221147
Gemeente Landgraaf:

Gemeentehuis:

Mijn stadje is natuurlijk t meest bekend door Pinkpop

De laatste nieuwe grote attractie is Mondo Verde, een of ander groot themapark met allemaal buitenlandse tuinen:

Ook hebben we hier de grootste indoor skibaan van Europa, Snowworld Landgraaf:

En natuurlijk is Landgraaf de Finishplaats voor de Eneco Ronde van Nederland

Op zich is er niet zo heel veel te beleven hier, maar sommige evenementen maken t toch wel de moeite waard om hier te wonen

|De nummer 1 van Limburg speelt haar wedstrijden in het Parkstad Limburg Stadion|
  maandag 5 mei 2003 @ 17:55:24 #50
22259 Fogerty
slapende account
pi_10226136
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:28 schreef Iesie het volgende:
Mooi gedaan! Ik wist dat ik het hoofdstukje 'Nijmegen' met een gerust hart aan iemand anders over kon laten
Ik woon trouwens OOK in de Indische buurt.

YPPY: nee, in Valkenswaard is geen enkele sigarenfabriek meer in gebruik. Misschien dat er nog demonstraties gegeven worden in het museum maar dat is dan ook alles.

Hieperdepiep hoera!
  maandag 5 mei 2003 @ 20:59:08 #51
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_10230613
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:30 schreef DainBramage het volgende:

[..]

Eeehm.....waar zijn de foto's van de Grolsch fabriek ??

For great justice!
  dinsdag 6 mei 2003 @ 11:19:49 #52
23234 zjroentje
DiFontaine
pi_10241225
quote:
Op maandag 5 mei 2003 07:41 schreef YPPY het volgende:

[..]

Niet veel te bieden? En kasteel is echt gaaf! Kun je daar nog binnen?
En een aardbevingsscheur vind je ook niet overal.

Weet niet zeker of je er nog in kan. Zoveel staat er niet meer van dat kasteel overeind.

Misschien nog wel het vermelden waard is het gemeentehuis wat aan het kasteel verbonden is, simpel gezegd.

Het behoorde tot het complex, als ik het goed heb heette het De Tiendschuur.

Het bovenste plaatje is het bovenaanzich van het complex, met het rode als het gemeentehuis. Middenin ligt de kasteelruine.

De onderste foto is zoals het vroeger was, de middelste is het gerestaureerde gemeentehuis.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:40:14 #53
30149 Iesie
Im not dead! I feel happy!
pi_10244595
quote:
Op maandag 5 mei 2003 17:55 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Mooi gedaan! Ik wist dat ik het hoofdstukje 'Nijmegen' met een gerust hart aan iemand anders over kon laten
Ik woon trouwens OOK in de Indische buurt.

[knip]

Thanks, toch nog een beetje waardering voor m'n werk
Mooi he, De Indischebuurt? In welke straat woon je?
<Sonium> someone speak python here?
<lucky> HHHHHSSSSSHSSS
<lucky> SSSSS
<Sonium> the programming language
pi_10270458
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:07 schreef YPPY het volgende:

Gorinchem
[afbeelding]

Je hebt nog het Dalems poortje, het Gorcums museum, Buiten den Waterpoort, de Lingehaven en Damen Shipyards is natuurlijk op zich ook een boegbeeld van Gorinchem
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  woensdag 7 mei 2003 @ 15:12:02 #55
37533 mkay
wah nie is dah is nie
pi_10272791
Dordrecht

Het wapen

Overview

De Grote Kerk en de Oude Maas gezien vanaf Zwijndrecht.

Een stukje haven nabij de Grote Kerk.

Een stukje gracht nabij de Grote Kerk.

de Wolwevershaven

Een stuk gracht en Voorstraat, de langste winkelstraat van Nederland.

De waterbus, pendelt met een max snelheid van 50km/h tussen diverse steden om en rond Dordt.

En verder is er nog een heeeeele hoop kunst&cultuur te zien maar dan moet je zelf maar komen kijken

woensdag 7 mei 2003 @ 18:26:37 #56
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10277642
Ok, mijn beurt:

Mijn woonplaats bevindt zich op zo`n kleine 100 km afstand van São Paulo, een stad met een geschat inwonersaantal van 18 miljoen.

São Paulo, het New York van Zuid Amerika, de stad die nooit slaapt. Beroemd om z'n restaurants en uitgaansleven, berucht om z'n overvallen en sloppenwijken.

Laten we São Paulo -dat zich op ong. 1 km hoogte bevindt- achter ons en vertrekken we richting Atlantische ocaan. De snelweg is beroemd in heel Brazilie vanwege z'n vergezichten.

Als je hem elke dag voor woon-werk verkeer moet rijden valt het je niet meer zo op, maar het is inderdaad een heel mooie weg

En zo hobbelen we dus onder goede temperaturen door tot we in Santos aankomen.

Santos -een stad met iets meer dan een miljoen inwoners- en direkte omgeving zijn een populaire toeristische trekpleister voor de Paulistas. Afgezien van een ruim aanbod aan bars, restaurants en discos is voor de toeristen verreweg het allerbelangrijkst: het strand !

Met name tijdens Nieuwjaar en Carnaval is het niet-gezellig druk.

Maar zodra de toeristen weer zijn verdwenen, halen de locals opgelucht adem en is het ruime strand weer ons eigendom.

In tegenstelling trouwens tot de algemene opvatting: topless is verboden in Brazilie. Wat wel overeenkomt met de algemene opvatting: de string is zeer populair.

Door de week speelt het dagelijks leven van de Santisten zich voor een groot deel af op het strand en kinderen leren al van zeer vroeg de basale strandsporten

Maar ook met andere sporten komen we aardig mee

Hoewel het went, blijft het wel vreemd (en een luxe) om te wonen in een plaats waar andere Europeanen graag op vakantie komen en daar lang voor moeten sparen. 's Avonds langs het strand slenteren -en niet op vakantie zijn- blijft een heerlijk gevoel. Ook de tropische temperaturen helpen.

Wonen in Brazilie, met uitzicht op het strand: ik raad het een ieder aan !
(of kom eerst eens langs als toerist)

zonnig Brasil
  woensdag 7 mei 2003 @ 18:31:08 #57
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10277721
Het is dus toch gelukt met de foto's. Wat goed! En ik wil ook naar de zon.
*OUD heilige*
  † In Memoriam † zaterdag 10 mei 2003 @ 14:35:21 #58
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_10338372
Leuk topic.
Ik wil nog wel wat meer zien, ook leuk dat er eens wat aandacht besteed wordt aan plaatsen in Nederland.
pi_10338583
Als een tourist hier in Emmen komt, dan laat ik hem het volgende zien:

natuurlijk het Noorder Dierenpark:

De kartbaan:

Veenpark:

De geweldige bossen:

De 3 sterren hotel 'de Giraf' en daar zitten ook nog verschillende zalen in, waar o.a. 1 maand geleden een NK-toernooi voor Darten werd gehouden (Co Stompe, Vincent v/d Voort enz)

En ik ga met de tourist naar een wedstrijd van de BVO Emmen in het Unive Stadion:

Hoi.
pi_10356473
Thesinge

Als er een toerist in mijn Groningse woonplaats thesinge zou komen breng ik hem eerst naar:

De korenmolen "Germania"

De oude Kloosterkerk. Het was een onderdeel (het kapelletje) van het 14e eeuws klooster "Germania" in ons dorp. Of het kapelletje ook in de 14e eeuw gebouwd is weet ik niet.

Verder is er nog de Oude Smederij en zouden we kunnen kanoën. En op het eind een biertje in huiskamercafe 't Jopje.

pi_10356854
Huntsville, Alabama, USA

Tja... wat valt er over te vertellen... tis eigenlijk 1 grote buitenwijk. De meeste mensen komen dus dan ook maar voor 1 attractie:

Het US. Space en Rocket Museum. Met onder andere fullsize Saturn, Mercury en Space Shuttle. Hier word ook spacecamp voor kinderen gehouden. Verder hebben we hier nog wat state parks op minder dan een uur rijden (Cathedral Caverns State Park, Guntserville State Park)

Space & Rocket Museum:

Downtown Huntsville:

voor meer info: www.huntsville.org

[edit]ff de foto's naar een wat normaler formaat gewijzigd! [/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Liejannuh op 15-12-2003 19:26]

zondag 11 mei 2003 @ 22:59:28 #62
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_10363002
ik woon in scheveningen.
wat moet je laten zien. Scheveningen is 1 grote toeristen plek.
Het hele jaar door.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_15418880

Maastricht Centraal Station

Sint Servatiusbrug

Vrijthof:

Stadspark:

Maastricht is certainly the place to be!

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
pi_15434255
Lieve Vicz, wil jij je plaatjes wat kleiner maken?? Er zijn ook mensen die geen megasupersnelle verbinding hebben (en je moet toegeven, 860 k en 1,5 mb is wel een beetje overdreven groot voor een plaatje! )
pi_15434531
quote:
Op maandag 15 december 2003 18:33 schreef Liejannuh het volgende:
Lieve Vicz, wil jij je plaatjes wat kleiner maken?? Er zijn ook mensen die geen megasupersnelle verbinding hebben (en je moet toegeven, 860 k en 1,5 mb is wel een beetje overdreven groot voor een plaatje! )
Gepost op 11 mei. Daar ben je lekker snel bij.
For great justice!
pi_15435022
Op dit moment natuurlijk:

pi_15435437
quote:
Op maandag 15 december 2003 18:45 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Gepost op 11 mei. Daar ben je lekker snel bij.

Hmmmm.... dan moet ik het zeker zelf doen!

ik heb overigens wel een smoes waarom ik er toen niets van gezegd had?! Lag namelijk nog in het ziekenhuis of was er net een halve dag uit ofzo!

pi_15435524
quote:
Op maandag 15 december 2003 00:52 schreef g1id het volgende:
[afbeelding]
Maastricht Centraal Station
[afbeelding]

Sint Servatiusbrug
[afbeelding]

Vrijthof:
[afbeelding]
[afbeelding]

Stadspark:
[afbeelding]
[afbeelding]

Maastricht is certainly the place to be!

Toevoeging

Markt, stadhuis:

Pietersberg, grotten:

Bonnefanten museum:

Stokstraat

helpoort:

nog leuker dus.

maandag 15 december 2003 @ 19:23:31 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_15435560
quote:
Op maandag 5 mei 2003 20:59 schreef QyRoZ het volgende:
[afbeelding]
De rondleiding die ze hebben heb ik vorige week gedaan en is best wel okee! Gratis en je kunt goed doorzuipen.

Morgen mag natuurlijk niemand in Gouda ontbreken tijdens de traditionele kaarsjesavond:

.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_15435728
Ja!!! Ik ga naar de kaarsjesavond morgen!
Ben benieuwd hoe dat is!
pi_15435991
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:28 schreef Iesie het volgende:
Ik kom zelf uit Malden (vlakbij Nijmegen) maar denk dat je de Molenstraat er ook wel bij kan noemen met al z'n café's. En eventueel ook nog wel het Koningsplein.
pi_15454965
Taipei

We hebben hier de hoogste toren ter wereld !

Het Chiang Kai Shek memorial

Typisch stadsbeeld in de wijk Peitou

Er is een heetwater bron binnen de stadsgrenzen, heet genoeg om eieren in te koken

Taipei heeft meer dan 2 miljoen inwoners, maar net buiten de stad heb je mooie groene bergen (ca 1.000m hoog). Op de foto zie je ook heetwater bronnen en zwaveldampen die uit de grond opsteigen.

dinsdag 16 december 2003 @ 14:46:41 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_15455816
Nu weer in Taipei! Zijn er ook plekken waar je nog niet gewoond hebt Aernout?
pi_15488409
ven checken of het lukt met een foto. Dit is het stadhuis van Middelburg. Begin volgend jaar komt er een universiteit in. De eerst in Zeeland.

http://www.middelburgdigitaal.com/pics/201.jpg

pi_15488591
We doen doen het gewoon nog een keer: (althans een poging daartoe)

[jpg]http://www.middelburgdigitaal.com/pics/202.jpg[/jpg]

pi_15488646
Helaas, gaat niet werken bij mij. Anyway, Middelburg dus.Maar ach, je kan de foto's ook hier vinden:

www.middelburgdigitaal.nl

Woonde eerst in Rotterdam. Hier vind ik het toch een stuk mooier.

pi_15488846
quote:
Op woensdag 17 december 2003 17:50 schreef bigbianca het volgende:
We doen doen het gewoon nog een keer: (althans een poging daartoe)

Alstublieft
pi_15504997
quote:
Op woensdag 17 december 2003 17:52 schreef bigbianca het volgende:
Helaas, gaat niet werken bij mij. Anyway, Middelburg dus.Maar ach, je kan de foto's ook hier vinden:

www.middelburgdigitaal.nl

Woonde eerst in Rotterdam. Hier vind ik het toch een stuk mooier.

Wat is het leukste plekje van Middelburg? Waar je gewoon geweest móet zijn als je toch in de buurt bent? En het leukste terras in de zomer? Is er een speciale plek in de haven waar ik moet gaan kijken?
*OUD heilige*
  maandag 22 december 2003 @ 11:52:25 #79
67835 samo-arne
aan het 'werk'
pi_15604694
Enkhuizen

Mooi en pittoresk stadje aan de kop van noord-holland. Het is misschien klein, maar het heeft stadsrechten:

Geschiedenis
Het begon allemaal rond het jaar 1000. Enkhuizen, een stad met een rijke historie. Verschillende monumenten herinneren ons nog aan de voorbije tijden. En nog steeds wordt dagelijks Enkhuizen gekenmerkt door waar het allemaal mee begon: landbouw en visserij.

Wandelend door de historische binnenstad worden we velerlei geconfronteerd met gebouwen die nog uit vroegere periodes afstammen. Zo verkreeg Enkhuizen haar stadsrechten in 1355. De verlening van die stadsrechten is te zien in het boek dat aan het balkon van het stadhuis hangt.

Enkhuizen wordt ook wel De Haringstad genoemd. En dat is niet voor niets. Ten tijde van de 15e en 16e eeuw floreerde Enkhuizen door de haringvisserij. In het stadswapen en gemeentelijke vlaggen is dit goed terug te zien aan de drie haringen. Enkhuizen is aan drie zijden omsloten door water, wat door de haringen gesymboliseerd wordt.

Naast haringvisserij zorgde het paalkistrecht, evenals de handel op de Oostzeelanden, Engeland, West-Afrika en Indië voor enorme kapitalen. Maar Enkhuizen kende niet alleen goede tijden. Door de belangrijke handelsligging heeft Enkhuizen heel wat oorlogsdreiging te verduren gehad. Ook deze tijden worden nog gekenmerkt door de Drommedaris, de vesting en de muur.

Voor de uitgebreide geschiedenis van de stad, volg de volgende link, is nogal veel text
http://www.enkhuizen.nl/tDocumenten/detail.asp?pKey1=206180803

Heeft een aantal mooie plekken:
De Drommedaris: oude defensiepoort, beschermde de haven tegen... wie dan ook.

Het Zuiderzee Museum ( http://www.zzm.nl/ )
Een oude haven, heel wat geschiedenis enz... Mooie stad. En natuurlijk cafe De Slof
Nog wat historische foto's zoeken...

pi_15737056
waarom kom ik vandaan?

Veghel

Waar woon ik nu?

Anaheim California USA

Free people own guns! Slaves do not!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')