abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 mei 2003 @ 10:01:39 #1
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10192799
N.a.v. dit FB topic van Lurky, wat zij opende n.a.v. dit topic.

Jammer dat het FB topic dichtging, ik wil hier een poging wagen de discussie in wat algemenere zin toch aan te zwengelen, want ik vind het wel een interessant punt. En als dat zou kunnen zonder er een links-rechts politiek flametopic van te maken zou dat helemaal mooi zijn.

Ik kan me het afgrijzen van Lurky over het betreffende topic, en de vooroordelen en gewelddadige "grappen" eigenlijk niet zo goed voorstellen. Sommige grappen zijn misschien wat op het randje, maar van werkelijk racisme is hier toch geen sprake. Als iemand zegt dat zijn favoriete type negerin een crackhoer is (dat zei ik dus), dan lijkt me toch duidelijk dat die persoon daarmee niet een serieuze visie op buitenlanders debiteert. Je hoeft het niet grappig te vinden, maar het is duidelijk overdrijving, het op de spits drijven (en belachelijk maken) van bepaalde stereotypen, zoals dat wel vaker in humor gebeurt. Niets anders dan een belgenmop eigenlijk.

Waarom dan zo gevoelig? Aan een surinaamse vriend van me vraag ik ook gekscherend of de waarde van zijn huis niet is gedaald nu er een neger in is komen wonen...en hij heeft me er nog niet zijn huis voor uit gezet. Sterker nog, hij kan er gewoon om lachen.

Hier gaat het nou even om racisme, maar je kunt dit natuurlijk op van alles betrekken (rampen, ziektes, etc.). Zijn er onderwerpen waar je geen grappen over zou mogen maken?

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_10192867
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:01 schreef Kwark het volgende:
N.a.v. dit FB topic van Lurky, wat zij opende n.a.v. dit topic.

Jammer dat het FB topic dichtging, ik wil hier een poging wagen de discussie in wat algemenere zin toch aan te zwengelen, want ik vind het wel een interessant punt. En als dat zou kunnen zonder er een links-rechts politiek flametopic van te maken zou dat helemaal mooi zijn.

Ik kan me het afgrijzen van Lurky over het betreffende topic, en de vooroordelen en gewelddadige "grappen" eigenlijk niet zo goed voorstellen. Sommige grappen zijn misschien wat op het randje, maar van werkelijk racisme is hier toch geen sprake. Als iemand zegt dat zijn favoriete type negerin een crackhoer is (dat zei ik dus), dan lijkt me toch duidelijk dat die persoon daarmee niet een serieuze visie op buitenlanders debiteert. Je hoeft het niet grappig te vinden, maar het is duidelijk overdrijving, het op de spits drijven (en belachelijk maken) van bepaalde stereotypen, zoals dat wel vaker in humor gebeurt. Niets anders dan een belgenmop eigenlijk.

Waarom dan zo gevoelig? Aan een surinaamse vriend van me vraag ik ook gekscherend of de waarde van zijn huis niet is gedaald nu er een neger in is komen wonen...en hij heeft me er nog niet zijn huis voor uit gezet. Sterker nog, hij kan er gewoon om lachen.

Hier gaat het nou even om racisme, maar je kunt dit natuurlijk op van alles betrekken (rampen, ziektes, etc.). Zijn er onderwerpen waar je geen grappen over zou mogen maken?

Mijn inziens kun je de vraag beter omdraaien, "Zijn er onderwerpen waar je wel grappen over zou mogen maken"?
  zondag 4 mei 2003 @ 10:20:52 #3
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10192868
En trouwens,
quote:
Op zondag 4 mei 2003 09:11 schreef yvonne het volgende:
Dicht, jammer dat mensen dit soort zaken snachts wel durven te posten.
waarom zou je dat overdag niet durven?

Er wordt veel te emotioneel gereageerd imo.

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  zondag 4 mei 2003 @ 10:21:18 #4
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10192869
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:20 schreef Juup© het volgende:

[..]

Mijn inziens kun je de vraag beter omdraaien, "Zijn er onderwerpen waar je wel grappen over zou mogen maken"?

Uitleg?

Aha, got it

pi_10192875
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:21 schreef Kwark het volgende:

[..]

Uitleg?

Als ik de media bekijk, mag er tegenwoordig nergens een grapje meer over gemaakt worden anders is het "discriminatie".
Vandaar mijn posting.
  zondag 4 mei 2003 @ 10:33:26 #6
17030 Damusic2me
-yeah you to-
pi_10192918
persoonlijk denk ik dat we ons pas zorgen moeten gaan maken als niemand meer ergens grappen over durft te maken.
Grappen zijn nog altijd een manier om te relativeren.
Juist het feit dat we er grappen over durven te maken geeft aan, dat het overdreven wordt gevonden, en dat er een zekere ontspannen sfeer is in nederland waar dat dus kan. ok, smaak, en verschil van humor zijn er nog steeds, maar in tegenstelling tot sommige landen, hebben we hier in nederland nog altijd vrijheid van meningsuiting, iets waarbij je het niet altijd eens hoeft te zijn met iemand's mening, maar er is in ieder geval de mogelijkheid om deze te uiten.
Een surinaamse vriend van me, kent ook de besate surinamer moppen, belgen, belgen moppen en zo nog een paar. Ik ken hier in nederland ook al mensen ie niet meer om een turken mop durven te lachen om dat er mischien een turk bij staat. Dan zijn we toch niet echt lekker bezig denk ik. Neem nou 9-11 aanallenin amerika, pas toen mensen er grappen over begonnen te maken, gingen ze het ook verwerken.
ok, je moet t een beetje normaal houden, maar ik denk ook dat iedereen dat zelf wel redelijk kan beoordelen.
oud voorbeeldje: loopt een jood door de irakese woestein met een dooie irakees op zijn schouders. Hij komt een amerikaan tegen, en die vraagt m, "goh wat doe jij nou met die dooie irakees op je schouders? die zijn toch niks waard? absoluut niet kosjer... wat moet je er mee? "
zegt de jood "inderdaad, die irakees is niks waard, maar al dat plutonium betalen de noord koreanen grof geld voor "

niet te zwaar aan tillen dus .
mzzl

-this message was created with 100% recycled electrons-
  zondag 4 mei 2003 @ 10:34:06 #7
10954 Vampier
SoCal FTW
pi_10192920
vrijheid van meningsuiting... terug gebracht door de wijzende vinger uit te steken en om te meute te brainwashen....
Free people own guns! Slaves do not!
  zondag 4 mei 2003 @ 10:36:50 #8
45028 H3man
p o e p
pi_10192936
stiekem vond ik t allemaal nog wel meevallen... vooral die mop : Een turk stond bij de kassa...
a a n alles
  zondag 4 mei 2003 @ 10:39:06 #9
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10192944
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:33 schreef Damusic2me het volgende:
Juist het feit dat we er grappen over durven te maken geeft aan, dat het overdreven wordt gevonden, en dat er een zekere ontspannen sfeer is in nederland waar dat dus kan.
Dit lijkt me een heel valide argument
pi_10192949
Grof gezegd Nee, je kunt op een forum niet overal grappen over maken.

Er zijn hier zoveel mensen met verschillende meningen en denkwijzen dat er al gauw iemand is die de humor er niet van inziet.

En dan moet je ook een beetje op tijdstip letten. Nu zullen mensen wel extra gevoelig zijn voor joden grappen, dinsdag voor grappen over Pim Fortuyn. Etc.

pi_10193168
maar waarom mag je dit dan niet op de het forum doen ?
ik kan voorbeelden noemen die erger zijn dan de gegeven voorbeelden
(turken die een neger voor de lol uit schelden voor kk neger)
De waarheid is hard , gelukkig is de muur nog altijd harder
pi_10193196
Tja, eigenlijk mag je er geen mensen mee kwetsen, maar ik vind toch dat het moet kunnen.

Ik kan het eigenlijk niet serieus inzien. Als iemand denkt dat iedereen die een zwarte huidkleur heeft daardoor dom is, dan kan ik die persoon al niet serieus nemen. Mensen die in tafellakens rondlopen om juist de negers te grazen te nemen zijn natuurlijk erg verschrikkelijk, maar stiekum lach ik me dood.

Als ik dus een negermop maak, dan is het een aanval op het racisme, niet op het ras.

pi_10193992
[topic][Racisme e.d.] Mag je overal grappen over maken?[topic]
nee.
pi_10194131
Zolang het duidelijk een grap is, moet het kunnen. Waarom zou je wel moppen mogen vertellen over Belgen en niet over Marokkanen?
  zondag 4 mei 2003 @ 12:50:00 #15
3542 Gia
User under construction
pi_10194239
Waarom mogen allochtonen wel moppen vertellen over Nederlanders, maar andersom niet. Dan is het racisme!!

Loopt een Marokkaan over straat met een varken aan een touwtje. Komt ie een maat tegen, die vraagt: Hé, waar heb je die gekocht?
Zegt het varken: Heb ik op de kermis gewonnen!!

pi_10194262
Moppen over buitenlanders worden meestal verteld door mensen die er niks van moeten hebben. Dat is met belgenmoppen toch een stukje anders...
pi_10194274
quote:
Op zondag 4 mei 2003 12:52 schreef gelly het volgende:
Moppen over buitenlanders worden meestal verteld door mensen die er niks van moeten hebben. Dat is met belgenmoppen toch een stukje anders...
Zijn Belgen dan geen buitenlanders?
  zondag 4 mei 2003 @ 12:56:02 #18
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_10194304
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:40 schreef calvobbes het volgende:
Grof gezegd Nee, je kunt op een forum niet overal grappen over maken.

Er zijn hier zoveel mensen met verschillende meningen en denkwijzen dat er al gauw iemand is die de humor er niet van inziet.

En dan moet je ook een beetje op tijdstip letten. Nu zullen mensen wel extra gevoelig zijn voor joden grappen, dinsdag voor grappen over Pim Fortuyn. Etc.

Dat er mensen kunnen zijn die niet lachen om een bepaalde grap betekend toch niet dat er meteen geen grap over gemaakt mag worden?

Of begrijp ik je nu verkeerd? .

pi_10194306
quote:
Op zondag 4 mei 2003 12:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Zijn Belgen dan geen buitenlanders?

Nee, die zijn blank, dan zien veel nederlanders dat niet zo. Best krom idd.
pi_10194346
quote:
Op zondag 4 mei 2003 12:56 schreef BlaatschaaP het volgende:

Dat er mensen kunnen zijn die niet lachen om een bepaalde grap betekend toch niet dat er meteen geen grap over gemaakt mag worden?

Lachen is imo geen maatstaf of je een grap wel of niet kunt maken. Als mensen zich er door gekwetst voelen, vind ik dat wel een maatstaf.

En mag van mij altijd proberen om die grap wel te maken, maar dan moet je niet raar opkijken als iemand er wat over zegt.

pi_10194359
quote:
Op zondag 4 mei 2003 12:50 schreef Gia het volgende:
Waarom mogen allochtonen wel moppen vertellen over Nederlanders, maar andersom niet. Dan is het racisme!!
Ligt eraan welke grap. Zo weet ik wel een "grap" over joden die absoluut niet kan. Maar zal er vast ook wel een grap over joden zijn die wel kan.
pi_10194526
quote:
wat een onzin

dus mijn vriend moet niets van Antillianen hebben?

hij is een Antilliaan!

en hij kent ook een heeeeeeeeeeeleboel moppen over Surinamers en Marokkanen en Turken en jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Nederlanders!!

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_10194542
quote:
Op zondag 4 mei 2003 13:14 schreef milagro het volgende:

[..]

wat een onzin

dus mijn vriend moet niets van Antillianen hebben?

hij is een Antilliaan!

en hij kent ook een heeeeeeeeeeeleboel moppen over Surinamers en Marokkanen en Turken en jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Nederlanders!!

Welk gedeelte van het woordje "meestal" begrijp je niet ?
pi_10194559
quote:
Op zondag 4 mei 2003 13:14 schreef gelly het volgende:

[..]

Welk gedeelte van het woordje "meestal" begrijp je niet ?

Meestal is dus ook ONZIN!
pi_10194825
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:33 schreef Damusic2me het volgende:
oud voorbeeldje: loopt een jood door de irakese woestein met een dooie irakees op zijn schouders. Hij komt een amerikaan tegen, en die vraagt m, "goh wat doe jij nou met die dooie irakees op je schouders? die zijn toch niks waard? absoluut niet kosjer... wat moet je er mee? "
zegt de jood "inderdaad, die irakees is niks waard, maar al dat plutonium betalen de noord koreanen grof geld voor "
Dit is m.i. een grap die wel kan. Het gaat gewoon om de algemeen bekende vooroordelen die iedereen kent, maar waarvan iedereen weet dat ze niet (helemaal? ) kloppen.
Moppen over Belgische en Oost-Friesche (voor de Duitsers onder ons) domheid, Nederlandse en Schotse gierigheid, Joodse drang tot winst maken, Surinaamse luiheid enz.
Marokaanse en Turkse neiging tot diefstal vind ik op het randje. Eerder genoemde voorbeelden zijn op zich of geen slechte eigenschappen, of het zijn aangeboren dingen. Diefstal zit weer duidelijk aan de verkeerde kant van de wet. Hoe zou jij het vinden als er constant moppen worden gemaakt over jattende Nederlanders?
Maar Turkse armoe? Moppen daarover moeten kunnen (wat is 3 vuilnisbakken op elkaar? Turkenflat). Iedereen weet dat het nergens op slaat, nl.
quote:
Iehw, Belgen
Ik barst van de buitenlandermoppen, maar heb helemaal niks tegen buitenlanders, tegen geen enkele (tenminste, niet op basis van het buitenlander-zijn).
pi_10194885
Er wordt vaak veel te krampachtig gereageerd op dit soort zaken. Juist door er met je neus bovenop te zitten creeer je een taboesfeer.

Door een grapje te maken met als kern een generaliserende boodschap, maak je dat zelfde (soms heersende) generaliserende denkbeeld juist belachelijk.

pi_10195080
quote:
Op zondag 4 mei 2003 13:35 schreef Flounder het volgende:
Er wordt vaak veel te krampachtig gereageerd op dit soort zaken. Juist door er met je neus bovenop te zitten creeer je een taboesfeer.

Door een grapje te maken met als kern een generaliserende boodschap, maak je dat zelfde (soms heersende) generaliserende denkbeeld juist belachelijk.

Precies, die krampachtigheid zou wel eens op ambivalente gevoelens van die persoon zelf kunnen duiden, denk ik dan.
pi_10195090
quote:
Zijn er onderwerpen waar je geen grappen over zou mogen maken?
Nee, natuurlijk niet, het is tenslotte cabaret! (het hele leven)
pi_10195122
quote:
Niet eens.
pi_10199590
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:01 schreef Kwark het volgende:
Ik denk dat het meer om de ernstigheid/serieusheid van de grap gaat. Als een grap suggereert dat alle joden vergast moeten worden vind ik dat een stuk erger dan als een grap suggereert dat joden gierig zijn. Maar humor is gewoon een van de beste verwerkingsmethoden, je kan dan tenminste weer een beetje praten over een onderwerp.

Het 'neger' topic vond ik wel meevallen. Ik kon er eik wel een beetje om lachen. Het topic was duidelijk niet serieus en dus vind ik de reactie van Lurky

quote:
Jullie zouden je heel diep moeten schamen en zijn de vrijheid, in dit geval de vrijheid van internet, eigenlijk helemaal niet waard!
een beetje overdreven. Als je een topic maakt over een neger die je friet jat betekend dat nog niet dat je elke zondag in je KKK pak kruizen staat te verbranden in je achter tuin.

Zolang je maar niet iemand erg beledigd vind ik het allemaal prima. Je moet wel tegen een (klein) stootje kunnen...

Lyrics. Wasted time between solos
  zondag 4 mei 2003 @ 18:04:50 #31
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_10200131
Topic : Mag je overal grappen over maken?

Ja.
Of jijzelf het grappig vindt is een ander verhaal.

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_10200156
quote:
Op zondag 4 mei 2003 17:33 schreef LifeTap het volgende:
Ik denk dat het meer om de ernstigheid/serieusheid van de grap gaat. Als een grap suggereert dat alle joden vergast moeten worden vind ik dat een stuk erger dan als een grap suggereert dat joden gierig zijn.
Idd... Ik ken een hele stapel moppen met de combinatie Joden/gas, maar die zijn toch niet bepaald gepast.
quote:
Maar humor is gewoon een van de beste verwerkingsmethoden, je kan dan tenminste weer een beetje praten over een onderwerp.
Dat geldt dan weer wel voor recente dingen, niet voor dingen van 50 jaar geleden.
  zondag 4 mei 2003 @ 18:07:52 #33
22259 Fogerty
slapende account
pi_10200177
Ja, van mij mag je overal grappen over maken. Alleen liever niet op elk moment.
Dus vandaag bijv. liever geen WO-II-grappen. En ik maak zelf graag grappen over akelige ziektes, maar op de begrafenis van iemand die aan zo'n ziekte is overleden hou je liefst wel even je mond. Dat komt dan later in de kroeg wel weer
Hieperdepiep hoera!
  zondag 4 mei 2003 @ 18:09:39 #34
45028 H3man
p o e p
pi_10200212
Als r toch mensen zijn die vinden dat grappen altijd kan :

Waarom heeft een gaskraan elf gaatjes??

a a n alles
  zondag 4 mei 2003 @ 18:14:33 #35
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_10200284
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:09 schreef H3man het volgende:
Als r toch mensen zijn die vinden dat grappen altijd kan :

Waarom heeft een gaskraan elf gaatjes??

omdat een jood maar 10 vingers heeft
pi_10200305
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:14 schreef Fliepke het volgende:

heel stiekem moet ik er toch wel om lachen
  zondag 4 mei 2003 @ 18:16:25 #37
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_10200319
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:14 schreef Fliepke het volgende:
Walgelijk... dit zijn geen 'leuke' grapjes meer. Een niet nader genoemde organisatie zegt er het volgende over:
quote:
Wij krijgen vaak opmerkingen te horen in de zin van "Maar het is toch een mop! Het is toch niet racistisch bedoeld!". Racistische uitingen, ook moppen, gaan altijd ten koste van anderen.
Dus: gewoon niet doen.
pi_10200339
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:16 schreef Farzin het volgende:
Walgelijk... dit zijn geen 'leuke' grapjes meer. Een niet nader genoemde organisatie zegt er het volgende over:

Ik ben het met je eens dat het niet kan, maar zoals gezegd: stiekem vind ik em toch grappig.
Maar de oplossing: vertel ze niet. Of alleen in beperkte kring, waar niemand zit die je er mee zou kunnen kwetsen.
  zondag 4 mei 2003 @ 18:27:50 #39
45028 H3man
p o e p
pi_10200469
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:16 schreef Farzin het volgende:

[..]

[..]

Fatsoen rakker.. je kunt 't zelf prima aanvoelen waarneer je 't wel of niet kunt vertellen.. dadelijk is iedereen bang een mopje te vertellen of kut marokkaan te zeggen omdat ze bang zijn dat ze iemand kwetsen..
a a n alles
  zondag 4 mei 2003 @ 18:30:23 #40
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_10200511
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:27 schreef H3man het volgende:
Fatsoen rakker.. je kunt 't zelf prima aanvoelen waarneer je 't wel of niet kunt vertellen..
Blijkbaar niet. Zie de 'mop' die ik in mijn post heb gequote.
quote:
dadelijk is iedereen bang een mopje te vertellen of *** marokkaan te zeggen omdat ze bang zijn dat ze iemand kwetsen..
...maar er zijn grenzen. Het kan niet zo zijn dat er aan de lopende band 'grappen' over de holocaust worden gemaakt.
pi_10200538
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:30 schreef Farzin het volgende:

[..]

Blijkbaar niet. Zie de 'mop' die ik in mijn post heb gequote.
[..]

...maar er zijn grenzen. Het kan niet zo zijn dat er aan de lopende band 'grappen' over de holocaust worden gemaakt.

Waarom niet? Daar mag je best grappen over maken, hoor. Over die hier boven stond moest ik ook even lachen. Dat wil niet zeggen dat ik het leuk vind dat alle joden vergast werden. Om acht uur zit ik bijvoorbeeld netjes voor Nederland 2.
Carolyn Burnham: Uh, who's car is that out front?
Lester Burnham: Mine. 1970 Pontiac Firebird. The car I've always wanted and now I have it. I rule!
  zondag 4 mei 2003 @ 18:37:41 #42
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_10200596
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:32 schreef KaAzKoP_ het volgende:
Waarom niet? Daar mag je best grappen over maken, hoor.
Het is eigenlijk best belachelijk dat mensen grappen gaan maken over het feit dat er zes miljoen joden op een gruwelijke manier zijn vergast.
pi_10200615
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:37 schreef Farzin het volgende:

[..]

Het is eigenlijk best belachelijk dat mensen grappen gaan maken over het feit dat er zes miljoen joden op een gruwelijke manier zijn vergast.

Humor is zelden serieus. Racistische en sadistische grappen ook. Heb je weleens South Park gezien eigenlijk?
Lester Burnham: Mine. 1970 Pontiac Firebird. The car I've always wanted and now I have it. I rule!
  zondag 4 mei 2003 @ 18:42:04 #44
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_10200652
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:39 schreef KaAzKoP_ het volgende:
Humor is zelden serieus. Racistische en sadistische grappen ook.
Dat het niet serieus is, betekent niet dat je er zomaar grappen over mag maken. Stel dat een jood hoort dat je een grap maakt over de holocaust en dan in lachen uitbarst. Ik kan het me niet voorstellen dat hij/zij dat prettig zou vinden.
quote:
Heb je weleens South Park gezien eigenlijk?
Nope.
pi_10200675
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:42 schreef Farzin het volgende:

[..]

Dat het niet serieus is, betekent niet dat je er zomaar grappen over mag maken. Stel dat een jood hoort dat je een grap maakt over de holocaust en dan in lachen uitbarst. Ik kan het me niet voorstellen dat hij/zij dat prettig zou vinden.

Ken je de uitspraak 'Het beste vermaak is leedvermaak'? Tsja, het is wel zo. Heel jammer dat een Jood niet kan lachen om een Holocaust grapje, maar ik zal dat ook nooit tegen een Jood vertellen. Ik kan echter wel 100 mensen opnoemen die er wel om zouden kunnen lachen...
quote:
[..]

Nope.

Jammer, ik had graag jouw mening daarover gehoord.
  zondag 4 mei 2003 @ 18:47:14 #46
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_10200725
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:44 schreef KaAzKoP_ het volgende:
Ken je de uitspraak 'Het beste vermaak is leedvermaak'? Tsja, het is wel zo.
Dat vind jìj. Andere mensen delen die mening niet, zeker niet als het gaat om de holocaust.
quote:
Heel jammer dat een Jood niet kan lachen om een Holocaust grapje, maar ik zal dat ook nooit tegen een Jood vertellen. Ik kan echter wel 100 mensen opnoemen die er wel om zouden kunnen lachen...
En dat maakt het een goede grap?
pi_10200765
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:47 schreef Farzin het volgende:

[..]

Dat vind jìj. Andere mensen delen die mening niet, zeker niet als het gaat om de holocaust.

Misschien. Iedereen heeft zijn eigen humor. Ik kan smakelijk lachen om de gemiddelde racistische grap, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik extreem-rechts of neo-nazi ben ofzo hoor.

Ik ben met je eens dat het tegen veel schenen trapt, daar moet je ook gewoon op letten bij dit soort grappen.

zondag 4 mei 2003 @ 18:52:41 #48
45028 H3man
p o e p
pi_10200818
Het beste "verwerken" doe je toch ook door 'r over te praten? grappen?? hoe lang (is een chinees) deden ze erover om grappen over pim en de aanslag in ny te maken.... hoort gewoon bij 't accepteren en verwerken van dat soort dingen...
a a n alles
  zondag 4 mei 2003 @ 18:54:07 #49
45028 H3man
p o e p
pi_10200837
Nog eentje...

Wat is een negertje dat in een hoekje zit te huilen???

a a n alles
pi_10200878
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:54 schreef H3man het volgende:
Nog eentje...

Nou?
pi_10200884
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:54 schreef H3man het volgende:
Nog eentje...

Het gaat niet om de grappen die je nu hier gaat zitten posten.
Doe dat lekker ergens anders wil je?

Je mist het punt waar deze discussie over gaat.

zondag 4 mei 2003 @ 18:57:22 #52
45028 H3man
p o e p
pi_10200899
Een snikker.
a a n alles
  zondag 4 mei 2003 @ 18:57:55 #53
45028 H3man
p o e p
pi_10200908
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:56 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Het gaat niet om de grappen die je nu hier gaat zitten posten.
Doe dat lekker ergens anders wil je?

Je mist het punt waar deze discussie over gaat.

Heb al zinnig bijgedragen en wilde graag het ijsbreken... rustig..
a a n alles
pi_10201006
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:57 schreef H3man het volgende:
Een snikker.
Het is zwart en het rammelt...?

Nee, laat maar, deze is gewoon te hard .

zondag 4 mei 2003 @ 19:05:48 #55
45028 H3man
p o e p
pi_10201033
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:04 schreef KaAzKoP_ het volgende:

[..]

Nou ben ik wel benieuwd... als ik nu een topic open over moppen die op t randje zijn ??
a a n alles
pi_10201090
Nee, dit is dus niet het topic om grappen te gaan maken... Maar over het feit of je er grappen over mag maken.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_10201103
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:09 schreef sweek het volgende:
Nee, dit is dus niet het topic om grappen te gaan maken... Maar over het feit of je er grappen over mag maken.
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:05 schreef H3man het volgende:

[..]

Nou ben ik wel benieuwd... als ik nu een topic open over moppen die op t randje zijn ??

pi_10201146
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:10 schreef KaAzKoP_ het volgende:

[..]

[..]

Ja, dat mag denk ik wel, mits je niet al te ver gaat... zet er anders een waarschuwing in de eerste post bij etc...
Dat is dus wel ONZ en geen GC materiaal.
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_10201204
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:12 schreef sweek het volgende:

[..]

Ja, dat mag denk ik wel, mits je niet al te ver gaat... zet er anders een waarschuwing in de eerste post bij etc...
Dat is dus wel ONZ en geen GC materiaal.

http://forum.fok.nl/showtopic.php/313123

Kun je zeggen dat hij weer opengaat? .

pi_10201269
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:16 schreef KaAzKoP_ het volgende:

[..]

Ik moet nu echt weg, ik zal straks even overleggen....
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_10201279
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:20 schreef sweek het volgende:

[..]

Ik moet nu echt weg, ik zal straks even overleggen....

Ok .
pi_10201838
quote:

[..]

[centraal] Zeik hier over een slotje etc..
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_10201927
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:04 schreef KaAzKoP_ het volgende:

[..]

volgens mij is het
Het is zwart van buiten en krokant van binnen
  zondag 4 mei 2003 @ 19:59:23 #64
45028 H3man
p o e p
pi_10202019
quote:
Op zondag 4 mei 2003 19:53 schreef ted_bundy het volgende:

[..]

volgens mij is het
Het is zwart van buiten en krokant van binnen

Je moet even in dit topic verder

mn " op t randje moppen" topic

a a n alles
pi_10204486
Het gaat hier helemaal nergens meer over. Punt is juist: waarom geen marokkanenmoppen maar wel belgenmoppen? Ik denk dat het beeld van veel Nederlanders over Belgen veel meer door moppen wordt gevormd dan het beeld dat ze hebben over Marokkanen.
pi_10209906
Als je es wist hoeveel grappen over antilianen , marokanen, turken ed. ik van antiliaanse vrienden van mij al heb moeten horen denk ik dat je daar best grappen over mag maken.

En sowieso, en GRAP is bedoeld om GRAPPIG te zijn, dus niet een serieuze visie waar je hen mee belachelijk wilt maken. Dus ik vind dat een GRAP altijd moet kunnen

Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
pi_10210144
Ok.
Ik hou van ranzig harde grappen.
Echt waar.

Ik heb jaren in een verpleeghuis gewerkt, mensen dus zien/voelen doodgaan en mensen afgelegd, en familie/nabestaanden begeleid.
Daar heb ik echt behoorlijke kwetsende dingen/grappen over kunnen maken.
Omdat ik het zelf meegemaakt heb.
Ik weet hoe iets voelt, en precies in details hoe het zit.
Het heeft namelijk te maken met ontlading, verwerking, relativering en daarna pas komen de grappen.
Dan is de cirkel rond.

Je mag dus m.i. pas grappen over joden, antillianen en weet ik wat voor rassen ook maken, als je het zelf bent.

maandag 5 mei 2003 @ 03:40:01 #68
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10210812
Als je bij een vriend thuiskomt ben je dus bij een vriend thuis en dat is een hele andere omgeving dan op een openbaar Internet forum als dit. Net zo als je thuis rustig in je nakie kan lopen als je dat wil maar op je werk niet moet je je dus aan de situatie aanpassen. Als je vriend het goed vind dat je bij hem thuis discriminerende grappen maakt is dat jullie zaak, op een forum als dit is het wettelijk verboden en mag het van het dit forum zelf ook niet.

Het verschil tussen een belgenmop, een jodenmop en een negermop is dat de belgen nooit als volk slachtoffer van een genocide zijn geweest en dat waarschijnlijk ook nooit zullen worden, maar vooral, dat er niet veel mensen rond zullen lopen die het belgenvolk wel uit zouden willen roeien, in tegenstelling tot, en dat maakt een heel erg andere context.

maandag 5 mei 2003 @ 10:47:49 #69
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_10213022
Ghehe Duitsers mag je toch wel belachelijk maken?

Waarom mag een Turkse vrouw geen Duitser pijpen?
- Omdat ze geen varkensvlees mag.

maandag 5 mei 2003 @ 10:52:17 #70
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_10213117
ik vroeg me dit al een tijdje geleden af: Humor; wat kan nou eigenlijk niet op Fok!

En verder gaat dit topic: Ongewenst opkomen voor minderheden ook over discriminerende grappen die door een neger die onderwerp van spot werden gewaardeerd maar door een groen Linkser totaal niet...

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 5 mei 2003 @ 11:01:59 #71
3542 Gia
User under construction
pi_10213334
quote:
Op maandag 5 mei 2003 01:58 schreef Bluezz het volgende:

Je mag dus m.i. pas grappen over joden, antillianen en weet ik wat voor rassen ook maken, als je het zelf bent.

Dus die mogen ook pas grappen maken over Nederlanders, Belgen enzovoort als ze het zelf zijn?
pi_10216396
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:01 schreef Gia het volgende:

Dus die mogen ook pas grappen maken over Nederlanders, Belgen enzovoort als ze het zelf zijn?

Er is duidelijk verschil tussen harde holocaust grappen en "gewone" onschuldige sex moppen, of belgenmoppen.
Ik vind dat je daar onderscheid in moet maken.
Dat bedoelde ik.
  maandag 5 mei 2003 @ 12:58:44 #73
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10216592
quote:
Op maandag 5 mei 2003 10:52 schreef MikeyMo het volgende:
Ongewenst opkomen voor minderheden
Boeiende discussie

Ik ben het eens met wat jij daar zegt. In mijn eigen woorden: iemand met fluwelen handschoentjes aanpakken omdat diens positie in de maatschappij wellicht wat wankeler is dan die van de geestelijk gezonde, heterosexuele, blanke Nederlandse Christen, is misschien goed bedoeld, maar getuigt van een zeker gebrek aan respect.
Iemand voor vol aanzien betekent ook dat je gewoon om die persoon moet kunnen lachen.

Natuurlijk moet je rekening houden met de situatie. Een paar kankermoppen in je speech op de begrafenis van je aan kanker overleden opa getuigt niet echt van goede smaak, bijvoorbeeld. En als je weet dat iemand psychisch lijdt onder haar scheve tanden zou je kunnen overwegen om je kunstgebitgrappen maar voor iemand anders te bewaren.
Maar anderzijds mag je ook wel iets van je publiek verwachten. Een van de dingen die je mag verwachten, vind ik, is dat men een goed verstaander is, en onderscheid kan maken tussen racisme en een dolletje, of tussen vooroordelen en stereotypen.
Verontwaardiging om een stel users die (in ONZIN) een paar stomme grapjes maken over negers die je patat stelen op het station, vind ik dan ook een stuk beledigender dan de grappen zelf. Zowel beledigend voor de "daders" als voor de "slachtoffers" trouwens.

quote:
Op maandag 5 mei 2003 03:40 schreef Short_stop het volgende:
Als je bij een vriend thuiskomt ben je dus bij een vriend thuis en dat is een hele andere omgeving dan op een openbaar Internet forum als dit. Net zo als je thuis rustig in je nakie kan lopen als je dat wil maar op je werk niet moet je je dus aan de situatie aanpassen. Als je vriend het goed vind dat je bij hem thuis discriminerende grappen maakt is dat jullie zaak, op een forum als dit is het wettelijk verboden en mag het van het dit forum zelf ook niet.
Dat het van het forum niet mag blijkt wel, want het topic is gesloten. Maar erg duidelijk blijkt dit niet uit de FAQ, of de wet for that matter. De vraag is namelijk: is een negergrap (bijvoorbeeld) gelijk aan een discriminerende uitlating? Ik denk het niet, en het verschil zit 'm in de intentie. Als de intentie niet is om iemand te kwetsen, maar gewoon om goedmoedig wat te zitten geinen, geeft het vooral blijk van overgevoeligheid en te ver doorgeschoten beschermingsdrang als je dat wilt etiketteren als "racisme".
quote:
Het verschil tussen een belgenmop, een jodenmop en een negermop is dat de belgen nooit als volk slachtoffer van een genocide zijn geweest en dat waarschijnlijk ook nooit zullen worden, maar vooral, dat er niet veel mensen rond zullen lopen die het belgenvolk wel uit zouden willen roeien, in tegenstelling tot, en dat maakt een heel erg andere context.
Er zijn genoeg mensen te vinden die Amerika het liefst van de aardbodem zouden zien verdwijnen, mogen we dan ook geen grappen meer maken over Amerikanen? Humorcensuur naar aanleiding van het gestoorde wereldbeeld van enkele simpelen van geest zou een enorme verarming betekenen, en er zou een hoop minder worden gelachen.
  maandag 5 mei 2003 @ 13:06:04 #74
3542 Gia
User under construction
pi_10216816
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:51 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Er is duidelijk verschil tussen harde holocaust grappen en "gewone" onschuldige sex moppen, of belgenmoppen.
Ik vind dat je daar onderscheid in moet maken.
Dat bedoelde ik.

Maar is er verschil tussen 'gewone' onschuldige moppen over allochtonen en 'gewone' onschuldig moppen over Nederlanders of Belgen?
Ja, dus, want je mag geen enkele mop vertellen over allochtonen, want die zijn zielig, terwijl zij andersom ons gerust mogen uitmaken voor kutkazen en hemaworsten. Oh, oh, wat grappig!!
  maandag 5 mei 2003 @ 13:07:57 #75
3542 Gia
User under construction
pi_10216884
quote:
Op maandag 5 mei 2003 03:40 schreef Short_stop het volgende:
Belgen zijn over het algemeen Christenen (Katholiek). En ook die zijn in het verleden vervolgd.
  maandag 5 mei 2003 @ 14:06:25 #76
33569 Daniel.San
Manic Expressive
pi_10219195
Je mag mensen belachelijk maken maar met de goede bedoeling tegen over de persoon of groep.

Belangrijkste is in mijn ogen als je een mop vertelt, moet hij in het gezicht van de bespotte groep of persoon zijn te vertellen(ook als je het achter hun rug om doet).

dat betekent dus ook dat de groep die belachelijk word gemaakt ook kan lachen om de zelfde grap. en moet het heel duidelijk zijn dat je niet een echte haat koesterd.

verder als je over andere mensen grappen maakt vind ik het ook gepast als je met jezelf spot

ff een 'mop' die ikzelf op het randje vind:

wat is 1 turk langs de weg?? 1 turk langs de weg
wat zijn 2 turken langs de weg?? 2 turken langs de weg
wat zijn 25 turken langs de weg?? een vangrail!

deze mop nuanceert heel duidelijk dat de turken minderwaardig zijn
dit kan nog makkelijk gecompenseert worden door grappen dat nederlanders ook maar een stel losers zijn

Nu een mop die ik zelf totaal niet kan respecteren.

Wat is 1 turk op de maan?? Een probleem
Wat zijn 10 turken op de maan?? Een probleem
Wat zijn alle turken op de maan?? Probleem opgelost

Deze grap maakt het duidelijk dat je liever niks met alle turken te maken wil hebben en ze liever kwijt bent om een (generaliserende) reden dat ze niet hier horen

maandag 5 mei 2003 @ 14:48:25 #77
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_10220817
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:58 schreef Kwark het volgende:
-heel verhaal nav Ongewenst opkomen voor minderheden-
Is het niet handig om daar dan te reageren ipv hier

[Dit bericht is gewijzigd door MikeyMo op 05-05-2003 14:56]

[..]
  maandag 5 mei 2003 @ 15:15:28 #78
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10221676
quote:
Op maandag 5 mei 2003 14:48 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Is het niet handig om daar dan te reageren ipv hier

Die is al 5 maanden in coma. .
  maandag 5 mei 2003 @ 15:17:03 #79
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_10221718
Ik zal me er als neger zijnde even mee bemoeien.

Mij kan het niks schelen. De leukste grappen zijn juist kwetsend en het is maar humor. Zelf ben ik ook geen lieverdje.
Wat kan mij een grapje van een blanke nou schelen ??

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  maandag 5 mei 2003 @ 15:25:42 #80
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10221973
quote:
Op maandag 5 mei 2003 15:17 schreef Pikkebaas het volgende:

Wat kan mij een grapje van een blanke nou schelen ??

Je kan het toch niet verstaan
  maandag 5 mei 2003 @ 15:26:19 #81
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_10221993
quote:
Op maandag 5 mei 2003 15:25 schreef Kwark het volgende:

[..]

Je kan het toch niet verstaan

Klopt, ik heb dubbel glas in m'n Audi

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_10226547
1 neger kan toch niet voor alle nergers spreken. Je kan neger zijn of niet, maar dat wil toch niet zeggen dat je gelijk geheel representatief ben voor een groep, die zo groot is en iedereen is toch verschillend. Iedereen heeft zijn eigen belevingen. Dus met dubbel glas of niet...je bent er een uit miljoenen... Voor de ene is "zwarte piet" een oude grap en voor de ander zeer kwetsend

maar rijdt die audi een beetje, of komt je nog steeds te laat op je werk?

*oneluv* Rememba da greatest LA memba. this feelin is foreva. I borrow a bang out to da whole alcoholic crew. So one luv to da wickedest main mun in leidschendam & co
  maandag 5 mei 2003 @ 18:44:01 #83
45973 Summertime
Swallow me
pi_10227032
quote:

[..]

Dat je dat durft te vragen
Enig idee wat botkanker is ????
It's in the air tonight
  maandag 5 mei 2003 @ 18:50:34 #84
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_10227173
Pikkebaas is de coolste neger die er bestaat; eentje met zelfspot
[..]
  maandag 5 mei 2003 @ 18:54:40 #85
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_10227244
quote:
Op maandag 5 mei 2003 15:15 schreef Kwark het volgende:

[..]

Die is al 5 maanden in coma. .

nu niet meer
[..]
  dinsdag 6 mei 2003 @ 07:11:40 #86
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10238446
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:58 schreef Kwark het volgende:

... In mijn eigen woorden: iemand met fluwelen handschoentjes aanpakken omdat diens positie in de maatschappij wellicht wat wankeler is dan die van de geestelijk gezonde, heterosexuele, blanke Nederlandse Christen, is misschien goed bedoeld, maar getuigt van een zeker gebrek aan respect.
Iemand voor vol aanzien betekent ook dat je gewoon om die persoon moet kunnen lachen...

In die andere thread waar net naar verwezen werd, werd nogal wat omgedraaid en helaas gebeurt dat nu ook weer. Racistische en discriminerende grappen getuigen niét van respect. Racistische en discriminerende grappen en uitspraken vóór je houden als die door de omgeving niet worden gewaardeerd wél. Ik vind het erg knap van Mikey-mo dat hij het zo weet te draaien dat hij mensen zover krijgt te zeggen dat disciminatie gelijk is aan respect betuigen maar dat is volgens mij toch echt niet zo.
quote:
De vraag is namelijk: is een negergrap (bijvoorbeeld) gelijk aan een discriminerende uitlating?
Ja, racistisch en discriminerend, per definitie. Je haakt ermee in op vooroordelen ten aanzien van personen naar gelang hun huidskleur, dat is racistisch en discriminerend en dus bij wet verboden. Of het nou over negers of over blanken gaat.
quote:
Ik denk het niet, en het verschil zit 'm in de intentie. Als de intentie niet is om iemand te kwetsen, maar gewoon om goedmoedig wat te zitten geinen, geeft het vooral blijk van overgevoeligheid en te ver doorgeschoten beschermingsdrang als je dat wilt etiketteren als "racisme".
Nee, het verschil zit hem in de lokatie, niet in de intentie want ook goedbedoelde racistische of discriminerende opmerkingen zijn racistisch of discriminerend. Zoals ik al eerder zei; als je het thuis doet is het jouw zaak, als je het op een forum als dit gaat publiceren maak je het de zaak van iedereen die dit forum bezoekt.
quote:
Er zijn genoeg mensen te vinden die Amerika het liefst van de aardbodem zouden zien verdwijnen, mogen we dan ook geen grappen meer maken over Amerikanen?
Nee, eigenlijk mag dat óók niet en ik meen me ook te herinneren dat er op dit forum (niet door mij) wel eens gevraagd is of de generaliserende en kwetsende opmerkingen over Amerikanen achterwege konden blijven.
quote:
Humorcensuur naar aanleiding van het gestoorde wereldbeeld van enkele simpelen van geest zou een enorme verarming betekenen, en er zou een hoop minder worden gelachen.
Jij kan zelf ook aardig draaien he? Weten wanneer je iets wél of niét kan zeggen heet beschaving. Mensen die anders denken dan jij maar als gestoord en simpel van geest afdoen getuigt niet van erg veel intelligentie en er bestaan ook leuke grappen die niét racistisch of discriminerend zijn.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 07:55:01 #87
3542 Gia
User under construction
pi_10238572
Dus een grap als deze is niet rascistisch?

mopje

Dat topic is namelijk niet gesloten!

Waar ligt nou de grens?

Een mopje als:
Zit een man in de kroeg die verzucht: Die buitenlanders maken er maar een potje van. Ophangen moesten ze die!!
Andere man: Maar er zijn ook goeie buitenlanders!
Man 1: Die hangen we dan wel zolang apart!

Mag zeker niet?

Die eerste maakt Marokkanen voor geitenn**kers uit en wordt toegestaan, de tweede is minder op één groep toegespitst, maar zal wel te erg zijn.

dinsdag 6 mei 2003 @ 08:02:25 #88
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10238591
Tegen wie heb je het Gia?
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:12:48 #89
3542 Gia
User under construction
pi_10238644
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:02 schreef Short_stop het volgende:
Tegen diegenen die vinden dat elke buitenlandermop discriminatie is.
Welke kan wel en welke niet? En waarom?
Waar ligt de grens.

Ik kon om die mop van Strolie hartelijk lachen, hoewel die toch eigenlijk behoorlijk stigmatiserend is. Maar het topic was niet gesloten, dus het mocht.
Dat zo'n mopje met woorden als botkanker niet kunnen snap ik. Maar dat is meer vanwege de ernst van de ziekte dan dat het om een buitenlander ging.

dinsdag 6 mei 2003 @ 08:28:18 #90
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_10238763
Ach ik ben van mening dat de gemiddelde persoon die op deze aardbol rondwandelt eens wat meer zelfspot zou mogen ontwikkelen. Ik heb me ook nog nooit gekwetst gevoeld door sarcastische/humoristische opmerkingen over mijn fysieke danwel geestelijke voorkomen, mijn gedachtengoed, religieuze overtuiging e.d. Ook heb ik mij nog nooit aangeproken of gekwetst gevole door stigmatiserende opmerkingen over de blanke cultuur, de westerse cultuur of de nederlander als Nationaliteit. Eenieder weet natuurlijk wel hoe Nederlanders in het buitenland bekend staan, in diverse landen zijn zelfs spreekwoorden en gezegdes waarin negative dingen gekoppeld worden aan Nederlanders. Mij boeit het niet.

Ik verwacht een soortgelijke tolerantie van anderen om me heen vanuit hun positie. Maar ja, maak een opmerking over de Islam en je krijgt een Fatwa aan je broek... totaal geen gevoel voor humor
Daarom roep ik ook iedereen op omdat geloof van je niet zo serieus te nemen, iig niet pissig te worden als men er de draak mee steekt. Als je behoort tot een bepaalde cultuur dan weet je dat er stereostiepe ideeen daarover bestaan, accepteer dat gewoon en loop niet te mekkeren wanneer men een opmerking erover plaatst. laten we er met z'n allen hartelijk om lachen, want lachen is gezond en ruzie levert alleen maar slachtoffers op!

[..]
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:35:52 #91
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10238814
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:12 schreef Gia het volgende:

Tegen diegenen die vinden dat elke buitenlandermop discriminatie is.
Welke kan wel en welke niet? En waarom?
Waar ligt de grens.

Hmm, misschien bedoel je mijn uitspraak dat alle negergrappen per definitie racistisch en discriminerend zijn? Dat is niet helemaal hetzelfde als wat jij zegt over buitenlandermoppen maar het komt er erg dicht bij. Ik zou alleen niet durven zeggen dat alle buitenlandermoppen discriminerend zijn, waarschijnlijk wel de meeste maar ik ben geen expert.

Waar de grens ligt is in principe in eerste instantie aan de eigenaar/moderators van deze site en dan aan de rechter (mocht het ooit zover komen). Hoe zij racisme en discriminatie definieëren kan je beter aan hen vragen.

Als je vindt dat dit geen goed antwoord is moet je dat ff zeggen, misschien begrijp ik je vraag niet helemaal goed.

dinsdag 6 mei 2003 @ 08:36:19 #92
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_10238818
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:02 schreef Short_stop het volgende:
Ik vind dat je verschrikkelijk overdrijft. En ik blijf dus gewoon Turk/Marokkaan/Neger/Duitser/Engelsman/Belgen etc moppen maken.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:38:16 #93
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10238842
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:28 schreef MikeyMo het volgende:
Ach ik ben van mening dat de gemiddelde persoon die op deze aardbol rondwandelt eens wat meer zelfspot zou mogen ontwikkelen. Ik heb me ook nog nooit gekwetst gevoeld door sarcastische/humoristische opmerkingen over mijn fysieke danwel geestelijke voorkomen, mijn gedachtengoed, religieuze overtuiging e.d. Ook heb ik mij nog nooit aangeproken of gekwetst gevole door stigmatiserende opmerkingen over de blanke cultuur, de westerse cultuur of de nederlander als Nationaliteit. Eenieder weet natuurlijk wel hoe Nederlanders in het buitenland bekend staan, in diverse landen zijn zelfs spreekwoorden en gezegdes waarin negative dingen gekoppeld worden aan Nederlanders. Mij boeit het niet.

Ik verwacht een soortgelijke tolerantie van anderen om me heen vanuit hun positie. Maar ja, maak een opmerking over de Islam en je krijgt een Fatwa aan je broek... totaal geen gevoel voor humor
Daarom roep ik ook iedereen op omdat geloof van je niet zo serieus te nemen, iig niet pissig te worden als men er de draak mee steekt. Als je behoort tot een bepaalde cultuur dan weet je dat er stereostiepe ideeen daarover bestaan, accepteer dat gewoon en loop niet te mekkeren wanneer men een opmerking erover plaatst. laten we er met z'n allen hartelijk om lachen, want lachen is gezond en ruzie levert alleen maar slachtoffers op!

Wel eens lid geweest van een (écht) gediscrimineerde minderheid (en dan bedoel ik niet die der brillendragers of flaporen)?
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:40:17 #94
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10238858
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:36 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Ik vind dat je verschrikkelijk overdrijft. En ik blijf dus gewoon Turk/Marokkaan/Neger/Duitser/Engelsman/Belgen etc moppen maken.

Waar overdrijf ik dan precies mee als ik vragen mag? Door mijn mening te geven? Of door een andere mening te hebben dan jij?
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:43:18 #95
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_10238890
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:40 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Waar overdrijf ik dan precies mee als ik vragen mag? Door mijn mening te geven? Of door een andere mening te hebben dan jij?

Door te stellen dat een grap over een andere groep dan je zelf per definitie racistisch, discriminerend en dus verboden is.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:47:10 #96
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10238914
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:43 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Door te stellen dat een grap over een andere groep dan je zelf per definitie racistisch, discriminerend en dus verboden is.

En waar doe ik die stelling dan?
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:49:01 #97
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_10238929
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:47 schreef Short_stop het volgende:

[..]

En waar doe ik die stelling dan?

quote:
Ja, racistisch en discriminerend, per definitie. Je haakt ermee in op vooroordelen ten aanzien van personen naar gelang hun huidskleur, dat is racistisch en discriminerend en dus bij wet verboden. Of het nou over negers of over blanken gaat.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:55:31 #98
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10238973
Ok, dus als ik zeg dat een "negergrap" per definitie racistisch en discriminerend is omdat hij inspeelt op vooroordelen omtrent huidskleur dan lees jij daar uit dat ik beweer dat elke grap over een groep anders dan de mijne per definitie racistisch en discriminerend is en dat ik dus "vreselijk overdrijf"? Begrijp ik het zo goed?
  dinsdag 6 mei 2003 @ 08:57:01 #99
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_10238991
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:55 schreef Short_stop het volgende:
Ok, dus als ik zeg dat een "negergrap" per definitie racistisch en discriminerend is omdat hij inspeelt op vooroordelen omtrent huidskleur dan lees jij daar uit dat ik beweer dat elke grap over een groep anders dan de mijne per definitie racistisch en discriminerend is en dat ik dus "vreselijk overdrijf"? Begrijp ik het zo goed?
Ja
quote:
dat is racistisch en discriminerend en dus bij wet verboden. Of het nou over negers of over blanken gaat.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 09:01:37 #100
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10239029
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:57 schreef Robert_Jensen het volgende:

Ja

Mooi! Nou jij nog!
  dinsdag 6 mei 2003 @ 09:02:32 #101
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_10239041
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 09:01 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Mooi! Nou jij nog!

Ik vind dat je schromelijk overdrijft. Wat relativering zou je niet misstaan. Ik zeik ook niet over die eeuwige Nederlander/Duitser-moppen.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 09:07:38 #102
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10239106
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 09:02 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Ik vind dat je schromelijk overdrijft. Wat relativering zou je niet misstaan. Ik zeik ook niet over die eeuwige Nederlander/Duitser-moppen.

Nogmaals, wat overdrijf ik dan? Mijn stelling is dat "negergrapjes" per definitie racistisch zijn omdat "de clue" altijd een vooroordeel mbt ras is, en dus racistisch en discriminerend. Volgens mij is dat een helemaal objectieve stelling en is er niets overdreven aan maar wie weet kan je jouw stelling ook onderbouwen?
pi_10239124
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 09:07 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Nogmaals, wat overdrijf ik dan? Mijn stelling is dat "negergrapjes" per definitie racistisch zijn omdat "de clue" altijd een vooroordeel mbt ras is, en dus racistisch en discriminerend. Volgens mij is dat een helemaal objectieve stelling en is er niets overdreven aan maar wie weet kan je jouw stelling ook onderbouwen?

En grapjes over Duitsers? Barsten die niet van de vooroordelen dan over Duitsers?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 09:13:13 #104
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10239169
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 09:08 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

En grapjes over Duitsers? Barsten die niet van de vooroordelen dan over Duitsers?

Inderdaad, dat is ook discriminerend (maar niet racistisch). Zoals ik daarstraks al zei kan ik me dan ook herinneren dat er op Fok! ook wel eens gevraagd is of het wat minder kon met de generaliserende opmerkingen over Amerikanen.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 09:15:38 #105
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_10239196
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 08:38 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Wel eens lid geweest van een (écht) gediscrimineerde minderheid (en dan bedoel ik niet die der brillendragers of flaporen)?

Nee, waar kan ik lid worden?
[..]
  dinsdag 6 mei 2003 @ 09:34:34 #106
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10239402
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 09:15 schreef MikeyMo het volgende:

Nee, waar kan ik lid worden?

Hee, een niet-racistisch/discriminerend grapje! Zie je wal dat dat óók kan?
  dinsdag 6 mei 2003 @ 09:38:39 #107
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10239440
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 07:11 schreef Short_stop het volgende:

In die andere thread waar net naar verwezen werd, werd nogal wat omgedraaid en helaas gebeurt dat nu ook weer. Racistische en discriminerende grappen getuigen niét van respect. Racistische en discriminerende grappen en uitspraken vóór je houden als die door de omgeving niet worden gewaardeerd wél.

Ik ben het met je eens, maar dan ook echt alleen omdat jij het hebt over racistische en discriminerende uitspraken en grappen. Echter, zoals ik verderop uitleg schaar ik een goed bedoelde kwinkslag niet onder de noemer "racisme". Je mist wat relativeringsvermogen denk ik.

Bovendien krijg ik als ik dit topic lees heel sterk het idee dat de meerderheid van "de omgeving" een grapje over patat stelende negers best wel kan waarderen, en dus vraag ik me af wie je eigenlijk in bescherming wilt nemen.

quote:
Ik vind het erg knap van Mikey-mo dat hij het zo weet te draaien dat hij mensen zover krijgt te zeggen dat disciminatie gelijk is aan respect betuigen maar dat is volgens mij toch echt niet zo.
Ik zou toch graag zèlf de credits krijgen voor mijn eigen mening als je het niet erg vindt. Ik herkende een overeenkomst van gedachten .
quote:
Ach, als het maken van een belgenmop bij de wet verboden is wordt het denk ik tijd voor een gedoogbeleid. Want misschien is het naar de komma's van de wet gemeten wel "discriminatie", het mist de negatieve intentie om daadwerkelijk als zodanig te worden gekwalificeerd.
quote:
Nee, het verschil zit hem in de lokatie, niet in de intentie want ook goedbedoelde racistische of discriminerende opmerkingen zijn racistisch of discriminerend. Zoals ik al eerder zei; als je het thuis doet is het jouw zaak, als je het op een forum als dit gaat publiceren maak je het de zaak van iedereen die dit forum bezoekt.
Dus als ik het thuis doe is het niet racistisch en discriminerend maar op een forum wel? De vraag of iets racistisch en discriminerend helemaal niet af van de locatie, hooguit liggen de grenzen van het betamelijke wat anders.
quote:
Nee, eigenlijk mag dat óók niet en ik meen me ook te herinneren dat er op dit forum (niet door mij) wel eens gevraagd is of de generaliserende en kwetsende opmerkingen over Amerikanen achterwege konden blijven.
Tja, er is altijd wel iemand die iets te zaniken heeft. Sorry hoor, ik ben bereid om rekening te houden met de gevoelens van anderen, maar je kunt het ook overdrijven.
quote:
Jij kan zelf ook aardig draaien he? Weten wanneer je iets wél of niét kan zeggen heet beschaving. Mensen die anders denken dan jij maar als gestoord en simpel van geest afdoen getuigt niet van erg veel intelligentie en er bestaan ook leuke grappen die niét racistisch of discriminerend zijn.
Ik weet prima wanneer ik iets wel en wanneer ik iets niet kan zeggen. Dat mijn grenzen wellicht iets verder liggen dan de jouwe maakt mij niet minder beschaafd dan jij, het maakt mij hooguit wat ontspannener.

En de enige andersdenkende mensen die ik afdoe als simpelen van geest zijn de genoemde elementen die graag Amerika platgebombardeerd zouden zien. Of alle Marokkanen het land uit, etc.
Snap je? Het kleine groepje dat het voor de meerderheid zou verpesten, als je werkelijk rekening met ze zou moeten houden door je humor te kuisen.

[Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 06-05-2003 09:40]

dinsdag 6 mei 2003 @ 12:17:37 #108
3542 Gia
User under construction
pi_10242558
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 09:07 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Jamaar, dan zeg je dat negergrappen niet mogen, omdat die betrekking hebben op de huidskleur, hetgeen bij Duitsers niet het geval is.

Dan mogen Marokkanen moppen wel? Want Marokkaan is geen ras. Maar een inwoner van een land. (Hoewel, meestal een ander land. )

Dus als ik zeg: Wat is een zwevend kunstgebit?
Antwoord: Een lachende neger in het donker.

Dat mag niet, gaat over de huidskleur.

Maar: Hoe doet een Marokkaan de triathlon?
Antwoord: Hij gaat te voet naar het zwembad en met de fiets weer naar huis.

Dan mag dat wel, want gaat niet over de huidskleur.
Maar nee, dat mag ook niet, want dat is stigmatiserend t.o.v. een minderheid.

Maar moppen over de gierigheid van Nederlanders, de domheid van Belgen en Duitsers die alles Zu Hause haben, mag wel, da's niet stigmatiserend!

Ik vind dat met twee maten meten. En daarin geef ik MikeyMo wel gelijk: Iedereen moet wel wat kunnen hebben, en zich niet meteen beledigd voelen.

dinsdag 6 mei 2003 @ 12:38:48 #109
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10243071
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 09:38 schreef Kwark het volgende:

...Je mist wat relativeringsvermogen denk ik.

Ik denk dat je me niet goed genoeg kent om dat oordeel te vellen maar je mag denken wat je wil.
quote:
Bovendien krijg ik als ik dit topic lees heel sterk het idee dat de meerderheid van "de omgeving" een grapje over patat stelende negers best wel kan waarderen, en dus vraag ik me af wie je eigenlijk in bescherming wilt nemen.
Ik heb het woord meerderheid niet gebruikt, dat maak jij ervan. Misschien had ik beter een deel van de omgeving kunnen zeggen. Verder heb ik in deze thread helemaal niemand in bescherming genomen maar alleen mijn antwoord (mijn mening) gegeven op de vraag van de topicstarter.
quote:
Ik zou toch graag zèlf de credits krijgen voor mijn eigen mening als je het niet erg vindt. Ik herkende een overeenkomst van gedachten .
Dáár heb je helemaal gelijk in. Mijn excuses.
quote:
Ach, als het maken van een belgenmop bij de wet verboden is wordt het denk ik tijd voor een gedoogbeleid. Want misschien is het naar de komma's van de wet gemeten wel "discriminatie", het mist de negatieve intentie om daadwerkelijk als zodanig te worden gekwalificeerd.
Ik ben geen jurist maar volgens mij zijn Belgenmoppen inderdaad als je puur naar de letter van de wet kijkt verboden. Dat er (voorzover ik weet) nog nooit iemand voor de rechter heeft gestaan vanwege het vertellen van Belgenmoppen lijkt mij bewijs dat zo'n gedoogbeleid (voor Belgenmoppen) inderdaad bestaat. Wat dus NIET betekent dat racistische en/of discriminerende grappen officieus zijn toegestaan.
quote:
Dus als ik het thuis doe is het niet racistisch en discriminerend maar op een forum wel?
Nee, thuis is het nét zo racistisch/discriminerend maar het eerste is in huiselijke kring en het tweede is niet alleen openbaar maar óók nog eens een openbare publicatie, dat is het verschil voor de wet en het verschil in de praktijk is dat ik er bij jou thuis niet op kan reageren en hier wel.
quote:
De vraag of iets racistisch en discriminerend helemaal niet af van de locatie, hooguit liggen de grenzen van het betamelijke wat anders.
Je doet net of ik heb gezegd dat het thuis geen racisme zou zijn maar op het forum wel. Heb ik dus niet gezegd. Ik denk dat je óf iets beter moet lezen óf op moet houden me woorden in de mond te leggen.
quote:
Tja, er is altijd wel iemand die iets te zaniken heeft. Sorry hoor, ik ben bereid om rekening te houden met de gevoelens van anderen, maar je kunt het ook overdrijven.
Wie is er nou aan het zaniken? Ik geef gewoon één keer mijn mening zonder iemand persoonlijk aan te vallen of wat dan ook, meteen wordt er een thread van verleden jaar bijgehaald (die óók al was ontstaan uit één opmerking van mij) en ontstaat er hier ook meteen weer een heel debat. Zo ongewoon is het toch niet wat ik zeg? Of wordt er hier een beetje oorlog gevoerd tegen elke vorm van politiek correctheid of zo?
quote:
Ik weet prima wanneer ik iets wel en wanneer ik iets niet kan zeggen. Dat mijn grenzen wellicht iets verder liggen dan de jouwe maakt mij niet minder beschaafd dan jij, het maakt mij hooguit wat ontspannener.
Man, ik kén jou helemaal niet, ik kan me niet herinneren ooit een bericht van je te hebben gelezen en ik heb géén idee waar jouw grenzen liggen laat staan over je mate van beschaving.
quote:
En de enige andersdenkende mensen die ik afdoe als simpelen van geest zijn de genoemde elementen die graag Amerika platgebombardeerd zouden zien. Of alle Marokkanen het land uit, etc.
Snap je?
Uhm, nee, om heel erg eerlijk te zijn ben ik nu de draad een beetje kwijt
  dinsdag 6 mei 2003 @ 12:49:34 #110
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10243334
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 12:17 schreef Gia het volgende:

Jamaar, dan zeg je dat negergrappen niet mogen, omdat die betrekking hebben op de huidskleur, hetgeen bij Duitsers niet het geval is.

Ja, met iets andere woorden zeg ik dat inderdaad. Alleen trek jij daar volgens mij een beetje een vreemde conclusie uit.
quote:
Dan mogen Marokkanen moppen wel?
Die dus. Hoe kom je daar nou bij? Ik zeg dat moppen over Duitsers niet racistisch zijn en daar maak jij van dat moppen over Marokkanen "zouden mogen".
quote:
Want Marokkaan is geen ras. Maar een inwoner van een land. (Hoewel, meestal een ander land. )
Hee, een discriminerende grap over Marokkanen. Ga ik voor het gemak even niet op in verder ok?
quote:
Dus als ik zeg: Wat is een zwevend kunstgebit?
Antwoord: Een lachende neger in het donker.

Dat mag niet, gaat over de huidskleur.

Maar: Hoe doet een Marokkaan de triathlon?
Antwoord: Hij gaat te voet naar het zwembad en met de fiets weer naar huis.

Dan mag dat wel, want gaat niet over de huidskleur.
Maar nee, dat mag ook niet, want dat is stigmatiserend t.o.v. een minderheid.

Maar moppen over de gierigheid van Nederlanders, de domheid van Belgen en Duitsers die alles Zu Hause haben, mag wel, da's niet stigmatiserend!

Ik vind dat met twee maten meten. En daarin geef ik MikeyMo wel gelijk: Iedereen moet wel wat kunnen hebben, en zich niet meteen beledigd voelen.

Dat is ook met twee maten meten. Maar heb je dan het idee dat ik ergens gezegd heb dat Belgenmoppen of moppen over Duitsers wél kunnen of zo? Of is het een soort van tactiek om mij te laten roepen dat ik ook tegen Belgenmoppen ben?
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:12:59 #111
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10243911
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 12:38 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Ik denk dat je me niet goed genoeg kent om dat oordeel te vellen maar je mag denken wat je wil.

Goed, laat ik het anders formuleren: ik mis enige relativering in je posts, omdat je (in mijn ogen onschuldige) grapjes mbt bijvoorbeeld ras automatisch bestempeld als 'racistisch', terwijl deze term (wederom in mijn ogen) een veel te zware lading heeft.
quote:
Ik heb het woord meerderheid niet gebruikt, dat maak jij ervan. Misschien had ik beter een deel van de omgeving kunnen zeggen. Verder heb ik in deze thread helemaal niemand in bescherming genomen maar alleen mijn antwoord (mijn mening) gegeven op de vraag van de topicstarter.
Je had het erover dat 'de omgeving' er aanstoot aan zou kunnen nemen. Ik constateer slechts dat 'de omgeving' als geheel er geen aanstoot aan neemt, integendeel: slechts een klein gedeelte doet dat. Ik vraag me dan ook af of ik mij zou moeten aanpassen aan de minderheid, terwijl ik ook nog eens vind dat die minderheid het bij het verkeerde eind heeft.
quote:
Dáár heb je helemaal gelijk in. Mijn excuses.
Okee
quote:
Ik ben geen jurist maar volgens mij zijn Belgenmoppen inderdaad als je puur naar de letter van de wet kijkt verboden. Dat er (voorzover ik weet) nog nooit iemand voor de rechter heeft gestaan vanwege het vertellen van Belgenmoppen lijkt mij bewijs dat zo'n gedoogbeleid (voor Belgenmoppen) inderdaad bestaat. Wat dus NIET betekent dat racistische en/of discriminerende grappen officieus zijn toegestaan.
Waarom zou er wèl een gedoogbeleid mogen bestaan voor belgenmoppen en niet voor turkenmoppen? We draaien rond in een cirkeltje, maar ik stel ze dus gelijk aan elkaar.
Turken zijn geen haar beter dan Belgen
quote:
Nee, thuis is het nét zo racistisch/discriminerend maar het eerste is in huiselijke kring en het tweede is niet alleen openbaar maar óók nog eens een openbare publicatie, dat is het verschil voor de wet en het verschil in de praktijk is dat ik er bij jou thuis niet op kan reageren en hier wel.

Je doet net of ik heb gezegd dat het thuis geen racisme zou zijn maar op het forum wel. Heb ik dus niet gezegd. Ik denk dat je óf iets beter moet lezen óf op moet houden me woorden in de mond te leggen.

Dat heb je indirect ook gezegd, al zul je dat niet zo bedoeld hebben. Je zei namelijk in je vorige reactie:
quote:
Nee, het verschil zit hem in de lokatie, niet in de intentie want ook goedbedoelde racistische of discriminerende opmerkingen zijn racistisch of discriminerend.

Dit in reactie op mijn overweging of het verschil tussen wel of niet racistisch misschien zat in de intentie. Jij mag dus wat beter lezen.
quote:
Wie is er nou aan het zaniken? Ik geef gewoon één keer mijn mening zonder iemand persoonlijk aan te vallen of wat dan ook, meteen wordt er een thread van verleden jaar bijgehaald (die óók al was ontstaan uit één opmerking van mij) en ontstaat er hier ook meteen weer een heel debat. Zo ongewoon is het toch niet wat ik zeg? Of wordt er hier een beetje oorlog gevoerd tegen elke vorm van politiek correctheid of zo?
1. Ik heb die andere thread niet bovengehaald.
2. Het hele debat is hier ontstaan omdat ik hier dit topic heb geopend, naar aanleiding van een ander voorval, en jij hebt hier gereageerd, mag ik als topicstarter misschien reageren?
3. Ik zeg niet dat jij zanikt, maar degenen over wie jij het had die nu ook al gaan roepen dat we geen grapjes meer mogen maken over Amerikanen. Mensen die zwarte piet willen verbieden zou een ander voorbeeld kunnen zijn. Dat noem ik zaniken ja.
quote:
Man, ik kén jou helemaal niet, ik kan me niet herinneren ooit een bericht van je te hebben gelezen en ik heb géén idee waar jouw grenzen liggen laat staan over je mate van beschaving.
Aangenaam kennis te maken
Sorry dat ik me door
quote:
mischien heel even een pietsie aangevallen voelde.
quote:
Uhm, nee, om heel erg eerlijk te zijn ben ik nu de draad een beetje kwijt
Okee, dit wordt ingewikkeld maar bear with me:

jij zei

quote:
Mensen die anders denken dan jij maar als gestoord en simpel van geest afdoen
in reactie op
quote:
Humorcensuur naar aanleiding van het gestoorde wereldbeeld van enkele simpelen van geest zou een enorme verarming betekenen
maar met die "simpelen van geest" doelde ik op
quote:
Er zijn genoeg mensen te vinden die Amerika het liefst van de aardbodem zouden zien verdwijnen
en dus niet op
quote:
Mensen die anders denken dan jij
Dus.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:23:44 #112
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10244181
Trouwens, short_stop, om nou te voorkomen dat het een taalkundige discussie gaat worden over het woord "racistisch", even dit: Wáárom vind je het zo storend als iemand een (in jouw ogen) racistische grap maakt?

- Is het omdat het wettelijk verboden is?
- Is het omdat de 'slachtoffers' wellicht niet op maatschappelijk gelijke voet met de 'daders' staan en zich daardoor moeilijker kunnen verdedigen?
- Is het omdat je alles wat zweemt naar racisme per definitie veroordeelt?
- Is het omdat anderen er wellicht aanstoot aan zouden kunnen nemen en je het min of meer willens en wetens shockeren van medemensen onfatsoenlijk vindt? (zo ja, wat vind je dan bv. van vloeken in het openbaar?)

Ik noem maar een paar dingen die in me opkomen, maar ik ben zo benieuwd waarom jij (en anderen trouwens ook) je er zo druk om maakt.

dinsdag 6 mei 2003 @ 14:42:54 #113
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10246489
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:12 schreef Kwark het volgende:

Goed, laat ik het anders formuleren: ik mis enige relativering in je posts, omdat je (in mijn ogen onschuldige) grapjes mbt bijvoorbeeld ras automatisch bestempeld als 'racistisch', terwijl deze term (wederom in mijn ogen) een veel te zware lading heeft.

Ok, misschien verstaan we dan wat anders onder het woord racisme. Mijn definitie van racistisch is het toedichten van kenmerken of eigenschappen aan individuen op basis van hun ras. En discrimineren is als je onderscheid gaat maken op basis van ras of nationaliteit en zo. Daarom zijn (voor mij) grapjes waarvan de clue een eigenschap (vooroordeel) van een bepaald ras is dus per definitie racistisch. Dat van dat vliegende kunstgebit is dus niet racistisch omdat het geen eigenschappen toedicht. (Ik ben zelf best wel trots op mijn volgens mij grote relativeringsvermogen eigenlijk).
quote:
Je had het erover dat 'de omgeving' er aanstoot aan zou kunnen nemen.
klopt
quote:
Ik constateer slechts dat 'de omgeving' als geheel er geen aanstoot aan neemt, integendeel: slechts een klein gedeelte doet dat.
Als een deel van de omgeving er aanstoot aan neemt, hoe kan je dan zeggen dat de omgeving dat als geheel niet doet? Je kan dan hooguit beweren dat de meerderheid er geen aanstoot aan zou nemen maar tenzij je daar onderzoek naar hebt gedaan kan je dat niet weten. Feit blijft dat het volgens de forum regels en de wet gewoon niet mag, of er nou iemand aanstoot aan neemt of niet.
quote:
Ik vraag me dan ook af of ik mij zou moeten aanpassen aan de minderheid, terwijl ik ook nog eens vind dat die minderheid het bij het verkeerde eind heeft.
Als het al een minderheid zou zijn, wat je niet weet, dan zou je je moeten aanpassen aan de minderheid, de regels van het forum en de wet, ja, inderdaad, ook al ben je het er niet mee eens.
quote:
Waarom zou er wèl een gedoogbeleid mogen bestaan voor belgenmoppen en niet voor turkenmoppen? We draaien rond in een cirkeltje, maar ik stel ze dus gelijk aan elkaar.
Turken zijn geen haar beter dan Belgen
Dar komt omdat jij schijnt te denken dat ik vóór Belgenmoppen ben of zo?
quote:
Dat heb je indirect ook gezegd, al zul je dat niet zo bedoeld hebben. Je zei namelijk in je vorige reactie: "Nee, het verschil zit hem in de lokatie, niet in de intentie want ook goedbedoelde racistische of discriminerende opmerkingen zijn racistisch of discriminerend. "
Dat heb je verkeerd begrepen. Het verschil waar ik het over heb is niet het verschil tussen wel of niet racistisch maar het verschil of je "hem" als opmerking/grap wel of niet kan maken (bij je thuis of op dit forum). Zoals je ziet zeg ik er zelfs bij dat zelfs goedbedoelde opmerkingen ...

quote:
1. Ik heb die andere thread niet bovengehaald.
Klopt.
quote:
2. Het hele debat is hier ontstaan omdat ik hier dit topic heb geopend, naar aanleiding van een ander voorval, en jij hebt hier gereageerd, mag ik als topicstarter misschien reageren?
fok uh, ja, natuurlijk
quote:
3. Ik zeg niet dat jij zanikt, maar degenen over wie jij het had die nu ook al gaan roepen dat we geen grapjes meer mogen maken over Amerikanen. Mensen die zwarte piet willen verbieden zou een ander voorbeeld kunnen zijn. Dat noem ik zaniken ja.
Een ander woord ervoor is geloof ik politieke correctheid, al geloof ik niet dat er hier al iemand is opgestaan die zwarte piet probeert te verbieden dus dat noem ik overdrijven.
quote:
Aangenaam kennis te maken
Sorry dat ik me door;
"Jij kan zelf ook aardig draaien he? Weten wanneer je iets wél of niét kan zeggen heet beschaving. Mensen die anders denken dan jij maar als gestoord en simpel van geest afdoen getuigt niet van erg veel intelligentie en er bestaan ook leuke grappen die niét racistisch of discriminerend zijn."

mischien heel even een pietsie aangevallen voelde.

Hmm, ja, dat was misschien ook wel een pietsie aanvallend, maar is het onwaar?

Ik ga ff in een volgende post verder anders raak ik weer de draad kwijt met al dat gequote

dinsdag 6 mei 2003 @ 15:11:14 #114
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10247332
Ok, nou, ik heb nog ff wat in de topic terug zitten lezen en ik heb er nu ff spijt van dat ik me op deze manier bij de discussie heb betrokken want ik heb er nu eigenlijk helemaal geen tijd voor en dat had ik de vorige keer ook niet en toen heeft het me ook een slapeloze nacht helpen bezorgen geloof ik en daar heb ik nu helemaal geen zin in dus ik trek me terug, sorry, fijne discussie verder.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 15:23:09 #115
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10247734
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 15:11 schreef Short_stop het volgende:
Ok, nou, ik heb nog ff wat in de topic terug zitten lezen en ik heb er nu ff spijt van dat ik me op deze manier bij de discussie heb betrokken want ik heb er nu eigenlijk helemaal geen tijd voor en dat had ik de vorige keer ook niet en toen heeft het me ook een slapeloze nacht helpen bezorgen geloof ik en daar heb ik nu helemaal geen zin in dus ik trek me terug, sorry, fijne discussie verder.
Okee
Jammer, maar begrijpelijk en helaas maar al te herkenbaar. Nog één laatste post en dan hou ik deze discussie ook voor gezien.
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 14:42 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Ok, misschien verstaan we dan wat anders onder het woord racisme. Mijn definitie van racistisch is het toedichten van kenmerken of eigenschappen aan individuen op basis van hun ras. En discrimineren is als je onderscheid gaat maken op basis van ras of nationaliteit en zo. Daarom zijn (voor mij) grapjes waarvan de clue een eigenschap (vooroordeel) van een bepaald ras is dus per definitie racistisch.

Okee, dat kan ik volgen, maar dan devalueer je het begrip 'racisme' tot iets wat niet per sé erg hoeft te zijn. Het lijkt mij juist wenselijk deze termen te reserveren voor de "echte" gevallen van discriminatie.
quote:
Feit blijft dat het volgens de forum regels en de wet gewoon niet mag, of er nou iemand aanstoot aan neemt of niet.
Wees dan (iig als forum) consequent en verwijder iedereop enig vooroordeel gebaseerde grap, dus ook de inmiddels welbekende belgen-/blondjes-/breezah-/jostiband-/ambtenaren-/newbie- en limburgermoppen.
Maar ik vrees dat dat de sfeer niet ten goede zou komen. Een beetje verdraagzaamheid zou denk ik een beter alternatief zijn.

En al weet ik dat je het hiermee oneens zult zijn: een groot deel van deze grappen getuigen juist van verdraagzaamheid, uitzonderingen daargelaten.

quote:
Dat heb je verkeerd begrepen. Het verschil waar ik het over heb is niet het verschil tussen wel of niet racistisch maar het verschil of je "hem" als opmerking/grap wel of niet kan maken (bij je thuis of op dit forum). Zoals je ziet zeg ik er zelfs bij dat zelfs goedbedoelde opmerkingen ...
En dan vraag ik mij dus af -en volgens mij is dit de kern van het verhaal- wáárom je een goedbedoelde grap niet zou mogen maken. Het is niet alsof ik de hele dag met de beste bedoelingen allochtonen loop af te zeiken, dat zou inderdaad vervelend worden. Maar een keertje een grap met een knipoog moet best kunnen, en als blijkt dat iemand er toch aanstoot aan neemt, kun je altijd nog sorry zeggen.

Sorry trouwens als iemand aanstoot heeft genomen aan mijn grapjes .

I'm out

dinsdag 6 mei 2003 @ 15:40:46 #116
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10248313
Nou, dan inplaats van fijne discussie verder fijne dag verder

-edit-

verder overbodige opmerking

[Dit bericht is gewijzigd door Short_stop op 06-05-2003 15:50]

dinsdag 6 mei 2003 @ 15:50:10 #117
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10248636
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 15:40 schreef Short_stop het volgende:
Nou, dan inplaats van fijne discussie verder fijne dag verder
insgelijks

[Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 06-05-2003 15:54]

dinsdag 6 mei 2003 @ 15:52:00 #118
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10248689
Ow sjit, net te laat. Uhm, na ja, laat maar...

Doei!

dinsdag 6 mei 2003 @ 15:55:11 #119
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10248785
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 15:52 schreef Short_stop het volgende:
Ow sjit, net te laat. Uhm, na ja, laat maar...

Doei!

Ga je nou ook jezelf al censureren?

dinsdag 6 mei 2003 @ 16:08:29 #120
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_10249204
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 15:55 schreef Kwark het volgende:

[..]

Ga je nou ook jezelf al censureren?

ik had gewoon in bed moeten blijven liggen vandaag

dinsdag 6 mei 2003 @ 17:02:42 #121
5089 thurminator
loves Troela!!!
pi_10251008
quote:
Op zondag 4 mei 2003 10:22 schreef Juup© het volgende:

[..]

Als ik de media bekijk, mag er tegenwoordig nergens een grapje meer over gemaakt worden anders is het "discriminatie".
Vandaar mijn posting.

Men weet niet eens meer wat dat woord inhoud volgens mij
pi_10259314
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 12:49 schreef Short_stop het volgende:

[..]

Ja, met iets andere woorden zeg ik dat inderdaad. Alleen trek jij daar volgens mij een beetje een vreemde conclusie uit.
[..]

Die dus. Hoe kom je daar nou bij? Ik zeg dat moppen over Duitsers niet racistisch zijn en daar maak jij van dat moppen over Marokkanen "zouden mogen".
[..]

Hee, een discriminerende grap over Marokkanen. Ga ik voor het gemak even niet op in verder ok?
[..]

Dat is ook met twee maten meten. Maar heb je dan het idee dat ik ergens gezegd heb dat Belgenmoppen of moppen over Duitsers wél kunnen of zo? Of is het een soort van tactiek om mij te laten roepen dat ik ook tegen Belgenmoppen ben?

Mijn mening op heel dit onderwerp heb ik al in een ander topic gepost, maar dit doe ik hier nogmaals:

Ten eerste: belgen/nederlander/duitsermoppen vind ik ook niet oké, maar, een nederlander, belg of duitser wordt door iedereen aanvaard

Ten tweede: als hier in belgië in de conservatieve boeren-westhoek een nederlander komt wonen wordt die toch wel goed aanvaard, een duitser die nederlands kan ook, maar een turk, marokkaan, indiër... die supergoed nederlands spreekt, al jaren in belgië woont, blanco strafblad heeft etcetera etcetera wordt toch door iemand die hem niet kent en rechts denkend is, bekeken als uitschot. Zulke moppen benadrukken enkel die rechtse gedachte.

Nog een conclusie: als schoolgaande biseksuele tiener wordt ik door niet-vrienden op een lichte, maar vernederende manier gepest. Dit is altijd gebaseerd op cliché's... Hiermee bedoel ik praten met een verwijfde stem, opzettelijk negatief praten over holebi's als ik er bij ben, moppen tappen over homo's, constant dezelfde zin op zijn "homo's" roepen...
Ik ben 17, en op school werd ik tot nu toe al redelijk links opgevoed, de maatschappij doet meer en meer moeite om minderheden te verdedigen, maar toch zitten die cliché's er nog in (niets te maken met een rechtse mening hebben tegenover minderheden). Ik zeg niet dat die er enkel in zitten door schuine moppen, maar het kan zeker niet de relativerende gedachte ten goede komen.

Nogmaals, ik ben zelf een pleiter van de linkse gedachte, maar dit doet hier niets ter zake, ik ken rechtse mensen die hun reden hebben om tegen holebi's te zijn (of die reden een goeie is laat ik in het midden), maar ze weten goed genoeg dat lang niet alle homo's verwijfde travestieten die super-ijdel en constant geil zijn zijn. Een mop bannen bevordert de linkse gedachte zeker niet, het kan wel cliché's de wereld uit proberen te helpen.

carputer in wording...
  donderdag 8 mei 2003 @ 09:09:06 #123
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_10289641
De meeste grappen over negers gaan over hun huidskleur...

Maar een Afrikaanse albino met dikke lippen, een platte, brede neus en met dat kleine krulhaar is toch ook een neger?

Net als witte chocolade dat geen cacao bevat, hebben albino negers geen pigment.

pi_10293284
Ik vind dat je best racistische grappen mag maken of over gehandicapten etc etc

Ik vind dat iedereen niet zo moet zeuren, het is maar een MOP hoor, als je dat niet begrijpt dan ben je echt zielig

donderdag 8 mei 2003 @ 17:50:12 #125
54874 pandoraB
Prikkelbaar
pi_10302471
Nou ik kan anders vaak smakelijk lachen om racistische moppen. Net als mensen van het niet-blanke ras dan kunnen over ons.

Ik heb een paar juweeltjes op mijn pc...

www.billyzane.com
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')