quote:Met het bijbehorende artikel dan maar.. valt me toch tegen van d'66 dat ze zich zo "verkocht" hebben.
CDA kiest definitief voor D66 (video)Uitgegeven: 29 april 2003 14:20
Laatst gewijzigd: 29 april 2003 14:21DEN HAAG - Het CDA heeft voor de onderhandelingen van dinsdagmiddag definitief besloten met D66 een nieuw kabinet te willen vormen. Dat heeft CDA-leider Balkenende verklaard na afloop van beraad met zijn Tweede-Kamerfractie. "Ik heb het mandaat gekregen verder te gaan met de VVD en D66 met inachtneming van de CDA-punten", aldus Balkenende.
Hij bedankte de ChristenUnie en de SGP voor hun constructieve opstelling in de formatie.
Voor het CDA woog zwaar dat een coalitie met D66 meer draagvlak heeft. Ook wees Balkenende op de bezwaren die binnen de VVD bestaan tegen de SGP. De CDA-fractie kwam unaniem tot de conclusie dat verder gepraat moet worden met D66.
Balkenende verheelde niet dat het CDA in het verleden van mening verschilde met D66 over medisch ethische kwesties, maar er komt op dit punt geen verdergaande wetgeving, aldus Balkenende. Met D66 zal nog verder gesproken moeten worden over onder meer bestuurlijke vernieuwing.
quote:En vooral deze zin:
Op dinsdag 29 april 2003 14:59 schreef Maerycke het volgende:
van www.nu.nl
[..]Met het bijbehorende artikel dan maar.. valt me toch tegen van d'66 dat ze zich zo "verkocht" hebben.
quote:Hij trekt gewoon een lange neus, en zegt bedankt voor het indammen van D66.
Hij bedankte de ChristenUnie en de SGP voor hun constructieve opstelling in de formatie.
Maar dit waren alleen de verkennende gesprekken, bij de echte formatie krijgt D66 weer de kans om wat te eisen, ze zitten nu in een goede positie.
quote:Valt weer vies tegen, zo'n openingspost.
Op dinsdag 29 april 2003 14:56 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Hier verder
quote:Ik hoop het niet.. maar ben er wel bang voor. Op zich was ik van hun standvastigheid (in het begin) best onder de indruk, ondanks dat het mijn partij niet is. Maar dit valt me dan weer zo erg tegen...
Op dinsdag 29 april 2003 15:00 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Tja, pluche is zacht. Zo zacht, dat D66 zelfs het congres zal negeren als dat tegen deze coalitie is..
quote:Heel erg, je denkt toch echt niet dat ze er met D66 uikomen?
Op dinsdag 29 april 2003 15:03 schreef Wup het volgende:
ik hoor ook nog dat Dittrich waarschijnlijk een ministerpost gaat bekleden......
niet te geloven dit, sorry ik ben een naief typje.....
hint: LPF komt over anderhalve maand weer in the picture
Als het fout gaat, zeggen VVD/CDA 'Ja we hebben teveel toegegeven aan D66, maar ja we moesten wel'.
etc etc.
dat congres verhaal wordt hopelijk breed uitgemeten in de pers, ik ben wel benieuwd met wat voor excuusverhaal ze aan komen zetten
quote:Ja maar dan moet Zalm eerst weer een natte droom hebben.
Op dinsdag 29 april 2003 15:04 schreef Sidekick het volgende:[..]
Heel erg, je denkt toch echt niet dat ze er met D66 uikomen?
hint: LPF komt over anderhalve maand weer in the picture
Nee, de LPF is 'done'. Als het niet lukt, dan komen er nieuwe verkiezingen of PvdA mag het gaan proberen.
Aangezien er dan maar 2 realistische opties zijn: met CDA of Paars 3.
Zie ik daarvoor(paars3) pas draagkracht na nieuwe verkiezingen.
Het is van het CDA natuurlijk wel een gigantisch "Fuck You!' naar de PvdA toe...
Al reacties vanuit het PvdA kamp? Zijn er überhaupt al reacties op dit besluit van de andere partijen?
quote:Kom op zeg, je kan toch op tien vingers natellen wat er gebeurt als de fractie het accoord niet kan verkopen aan z'n eigen achterban?! Het werd gister in Amsterdam ook al gevraagd wat de consequenties zouden zijn, en daar kwam geen antwoord op. Maar iedereen weet dat de partij definitief ten onder gaat als de fractie alleen komt te staan. Daarom zal het congres onder zware druk staan om voor te stemmen, maar ook de fractie zal onder zware druk staan keiharde onderhandelingen te voeren.
Op dinsdag 29 april 2003 15:00 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Tja, pluche is zacht. Zo zacht, dat D66 zelfs het congres zal negeren als dat tegen deze coalitie is..
Het zijn spannende tijden voor D'66, maar om met BorisD te spreken: democratie is niet voor bange mensen...
quote:Wie zegt dat ze een excuusverhaal nodig hebben? Ik was gister op de bijeenkomst in Amsterdam en ik denk dat niet dat het partijcongres een probleem op gaat leveren. Wat veel mensen vergeten is dat D66 ook een duidelijke rechtervleugel heeft en die zijn voor regeringsdeelname. De bijeenkomst in Groningen vertegenwoordigde eerder de linkervleugel en die hebben meer moeite met deelname. Maar dat is logisch want mensen uit deze omgeving hebben meer affiniteit met het milieu, bestuurlijke vernieuwing etc, terwijl de mensen uit de grote steden meer geconfronteerd worden met de problematiek uit de grote steden en dus meer naar rechts neigen.
Op dinsdag 29 april 2003 15:07 schreef Wup het volgende:
ik hoorde mat herben gister avond nog, die had de hoop nog niet opgegeven.dat congres verhaal wordt hopelijk breed uitgemeten in de pers, ik ben wel benieuwd met wat voor excuusverhaal ze aan komen zetten
Ook is het altijd zo dat de mensen met de grootste bezwaren het meeste kabaal maken, terwijl een stille meerderheid geen enkele moeite heeft met de huidige ontwikkelingen.
Het valt mij erg op dat mensen die niet op D66 hebben gestemd of lid zijn altijd zo goed weten wat de achterban vindt! Ik zou zeggen ga zelf een keer de sfeer proeven! Journalisten waren gister zelfs teleurgesteld dat de meerderheid zich goed kon vinden in de uitleg van Boris D.
[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 29-04-2003 15:23]
quote:Ik was er ook, en ik ben daar nog niet zo zeker van; hoewel ik de mensen wel een stuk makker vond dan ik van te voren ingeschat had. Boris had een relatief makkelijke avond...
Op dinsdag 29 april 2003 15:21 schreef Hermelien het volgende:
Ik was gister op de bijeenkomst in Amsterdam en ik denk niet dat het partijcongres een probleem op gaat leveren.
quote:zie [centraal] Op naar een nieuw kabinet - deel 2
D66-leider Dittrich heeft zijn achterban, die twijfelt over de regeringsdeelname, beloofd het onderhandelingsresultaat aan het partijcongres voor te leggen. Mocht dat het resultaat afwijzen ,,dan hebben we een probleem'' zeggen D66-bronnen. Maar ze voegen er aan toe dat het congres geen vetorecht krijgt.bron
© Tiscali/ANP
quote:Daar heb je helemaal gelijk. Maar dat is voor elke partij hetzelfde.
Op dinsdag 29 april 2003 15:21 schreef Hermelien het volgende:[..]
Wie zegt dat ze een excuusverhaal nodig hebben? Ik was gister op de bijeenkomst in Amsterdam en ik denk dat niet dat het partijcongres een probleem op gaat leveren. Wat veel mensen vergeten is dat D66 ook een duidelijke rechtervleugel heeft en die zijn voor regeringsdeelname. De bijeenkomst in Groningen vertegenwoordigde eerder de linkervleugel en die hebben meer moeite met deelname. Maar dat is logisch want mensen uit deze omgeving hebben meer affiniteit met het milieu, bestuurlijke vernieuwing etc, terwijl de mensen uit de grote steden meer geconfronteerd worden met de problematiek uit de grote steden en dus meer naar rechts neigen.
Ook is het altijd zo dat de mensen met de grootste bezwaren het meeste kabaal maken, terwijl een stille meerderheid geen enkele moeite heeft met de huidige ontwikkelingen.
quote:
Het valt mij erg op dat mensen die niet op D66 hebben gestemd of lid zijn altijd zo goed weten wat de achterban vind! Ik zou zeggen ga zelf een keer de sfeer proeven!
En de reacties hier zijn gebaseert op eigen meningen waarbij ik D66 veel te slap vind. Dat is echt niet bedoeld om de D66-achterban een mening op te dringen hoor. Ik hoop gewoon dat de achterban wel kritisch blijft.
quote:voor Haat en Nijd, moet je bij het CDA zijn.
Op dinsdag 29 april 2003 15:19 schreef Nuoro het volgende:Al reacties vanuit het PvdA kamp? Zijn er überhaupt al reacties op dit besluit van de andere partijen?
ps: dit is geen formatie, maar informatie; hier beslissen ze alleen of ze gaan onderhandelen samen.
quote:Ojee, alweer een verschil van mening binnen D66
Op dinsdag 29 april 2003 15:23 schreef Doffy het volgende:[..]
Ik was er ook, en ik ben daar nog niet zo zeker van; hoewel ik de mensen wel een stuk makker vond dan ik van te voren ingeschat had. Boris had een relatief makkelijke avond...
Zalm: D66 nog niet zeker 29-04-2003
VVD-leider Gerrit Zalm is nog niet zeker over de voortzetting van de onderhandelingen met D66. Op de vraag of er nu zeker een coalitie zal komen met het CDA, de VVD en D66 antwoordde hij dinsdag: "Ik ben nog niet zo ver." Zalm zei dit voor aanvang van zijn gesprek met premier Jan Peter Balkenende en de informateurs.
Zalm wil eerst afwachten wat D66-leider Boris Dittrich te zeggen heeft. "Laten we eerst even kijken wat het D66-beraad heeft opgeleverd." Later vandaag zal ook D66 aanschuiven aan de onderhandelingstafel.
Premier Balkenende wil geen commentaar geven voor aanvang van zijn gesprek met de informateurs en de VVD. Wel schudde hij handen op het Binnenhof met de massaal toegestroomde toeschouwers.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Informatie hebben we net gehad, dus...
Op dinsdag 29 april 2003 15:27 schreef Nyrem het volgende:[..]
voor Haat en Nijd, moet je bij het CDA zijn.
ps: dit is geen formatie, maar informatie; hier beslissen ze alleen of ze gaan onderhandelen samen.
quote:Stellen dat "het congres geen vetorecht krijgt", wil niet zeggen dat de mening van het congres simpel terzijde zal worden geschoven. De fractie en partijtop begrijpt ook wel dat men daarvoor wel met hele goede argumenten moet komen, een oproer zal het einde van de partij kunnen betekenen.
Op dinsdag 29 april 2003 15:25 schreef Wup het volgende:
Hermelien je hebt waarschijnlijk de discussie gemist maar het hierom:
[..]zie [centraal] Op naar een nieuw kabinet - deel 2
En laten we nu eerst maar eens afwachten hoe de formatie gaat verlopen, en op welke punten D66 zaken gedaan krijgt.
Ik ben dik tevreden over de gang van zaken!
quote:Oh, maar dat was van te voren al duidelijk! En dat is niet meer van logisch! We hebben de fractieleden van te voren zelf gekozen en een mandaat gegeven, dan ga je ze niet achteraf meer terugfluiten! Zolang ze maar af en toe uitleg komen geven en open een eerlijk zijn naar de leden toe. Ik ben in ieder geval niet van plan mee te werken aan het organiseren van een partijreferendum. (een D66-er die niet al te veel waarde hecht aan het referendum)
Op dinsdag 29 april 2003 15:25 schreef Wup het volgende:
Hermelien je hebt waarschijnlijk de discussie gemist maar het hierom:
[..]zie [centraal] Op naar een nieuw kabinet - deel 2
[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 29-04-2003 15:47]
quote:dat werd mij daar (in dat topic dus) in 3voud zo uitgelegd......
Op dinsdag 29 april 2003 15:31 schreef Kozzmic het volgende:Stellen dat "het congres geen vetorecht krijgt", wil niet zeggen dat de mening van het congres simpel terzijde zal worden geschoven. De fractie en partijtop begrijpt ook wel dat men daarvoor wel met hele goede argumenten moet komen, een oproer zal het einde van de partij kunnen betekenen.
En laten we nu eerst maar eens afwachten hoe de formatie gaat verlopen, en op welke punten D66 zaken gedaan krijgt.
quote:Geheel in D'66 traditie is het een volmondig "'Ja, maar..." geworden
Op dinsdag 29 april 2003 15:28 schreef Hermelien het volgende:
Ojee, alweer een verschil van mening binnen D66.
Ik had wel verwacht dat er niet veel gedoe zou zijn. De meeste D66-er die ik ken zijn voor, een enkeling dreigt zijn lidmaatschap op te zeggen. Zelf was ik eerst tegen, maar ben nu voor, mits er echt een aantal belangrijke punten worden binnengehaald.
quote:precies, maar het formeren is nog niet begonnen.
Op dinsdag 29 april 2003 15:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Informatie hebben we net gehad, dus...
quote:Gerrit probeert nog even alle partijen warm te houden voor het samen werken met de VVD en het CDA..
Op dinsdag 29 april 2003 15:29 schreef Nyrem het volgende:
(het spel gaat door)Zalm: D66 nog niet zeker 29-04-2003
VVD-leider Gerrit Zalm is nog niet zeker over de voortzetting van de onderhandelingen met D66. Op de vraag of er nu zeker een coalitie zal komen met het CDA, de VVD en D66 antwoordde hij dinsdag: "Ik ben nog niet zo ver." Zalm zei dit voor aanvang van zijn gesprek met premier Jan Peter Balkenende en de informateurs.Zalm wil eerst afwachten wat D66-leider Boris Dittrich te zeggen heeft. "Laten we eerst even kijken wat het D66-beraad heeft opgeleverd." Later vandaag zal ook D66 aanschuiven aan de onderhandelingstafel.
Premier Balkenende wil geen commentaar geven voor aanvang van zijn gesprek met de informateurs en de VVD. Wel schudde hij handen op het Binnenhof met de massaal toegestroomde toeschouwers.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Natuurlijk mag je concluderen dat D66-ers bezwaren hebben. Ik doel met mijn opmerkingen eigenlijk op geluiden uit mijn directe omgeving! Iedereen lijkt het altijd beter te weten! Ik wordt daar soms een beetje moedeloos van. je hoort duizende scenario's over wat het electorale gevolg zal voor D66 en de waarheid is dat dat onmogelijk te voorpellen is. Ik denk dat D66 gewoon zakelijk(werd gisteren op de partijbijeenkomst gesuggereerd)moet zijn in de onderhandelingen en niet met een glazen bol in de toekomst moet gaan kijken. Que sera sera........
Op dinsdag 29 april 2003 15:25 schreef Sidekick het volgende:[..]
Daar heb je helemaal gelijk. Maar dat is voor elke partij hetzelfde.
[..]
Er is een nieuwsbericht waar enkele leden bezwaren hebben of twijfels hebben, en dan mogen wij niet concluderen dat er binnen D66 bezwaren zijn?En de reacties hier zijn gebaseert op eigen meningen waarbij ik D66 veel te slap vind. Dat is echt niet bedoeld om de D66-achterban een mening op te dringen hoor. Ik hoop gewoon dat de achterban wel kritisch blijft.
quote:Daarom willen een aantal leden ook dat er een partijreferendum komt.
Op dinsdag 29 april 2003 15:31 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Stellen dat "het congres geen vetorecht krijgt", wil niet zeggen dat de mening van het congres simpel terzijde zal worden geschoven. De fractie en partijtop begrijpt ook wel dat men daarvoor wel met hele goede argumenten moet komen, een oproer zal het einde van de partij kunnen betekenen.
quote:De informatie gaat door.
Op dinsdag 29 april 2003 15:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Informatie hebben we net gehad, dus...
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:32 schreef Gia het volgende:
Toch wel grappig. Ik ben voor het VVD en mijn man voor D66, we hebben allebei CDA gestemd (strategisch) en nu komen ze alledrie in het kabinet.Ik ben dik tevreden over de gang van zaken!
Maar ja, dat is mijn mening.
quote:Iemand die tegen de overdemocratisering van D66 is. Het is trammelant daar.
Op dinsdag 29 april 2003 15:33 schreef Hermelien het volgende:[..]
Oh, maar dat was van te voren al duidelijk! En dat is niet meer van logisch! We hebben de fractieleden van te voren zelf gekozen en een mandaat gegeven, dan ga je ze niet achteraf meer terugfluiten! Zolang ze maar af en toe uitleg komen geven! (een D66 die niet al te veel waarde hecht aan het referendum)
quote:Idd zijn er volop speculaties, maar die geluiden komen ook uit het D66-kamp; zoals iemand zei: "Het is de pest of de cholera" (iets van die orde, waarmee dus de keuze tussen regering en oppositie voeren werd bewoord).
Op dinsdag 29 april 2003 15:44 schreef Hermelien het volgende:[..]
Natuurlijk mag je concluderen dat D66-ers bezwaren hebben. Ik doel met mijn opmerkingen eigenlijk op geluiden uit mijn directe omgeving! Iedereen lijkt het altijd beter te weten! Ik wordt daar soms een beetje moedeloos van. je hoort duizende scenario's over wat het electorale gevolg zal voor D66 en de waarheid is dat dat onmogelijk te voorpellen is. Ik denk dat D66 gewoon zakelijk(werd gisteren op de partijbijeenkomst gesuggereerd)moet zijn in de onderhandelingen en niet met een glazen bol in de toekomst moet gaan kijken. Que sera sera........
Maar om zakelijk door te gaan:
Net na de verkiezingen was er een duidelijke nee. en nu is er een ja. Dat is niet goed voor de geloofwaardigheid.
Ook heeft D66 3 keer op rij verloren, dat is een teken dat het vertrouwen terugloopt, en dat hoort niet bekroond te worden met regringsdeelname.
quote:Voor de verkiezingen sloot D'66 niets en niemand uit. Na de verkiezingen gooide BorisD de deur terecht dicht, om het CDA -dat niet echt stond te juichen- geen excuus te geven om niet met de PvdA te onderhandelen. Nog steeds vindt D'66 dat CDA/PvdA de gewenste coalitie is, maar dat is door schandelijk amateurisme niet mogelijk gebleken. Daarom liggen de zaken nu anders.
Op dinsdag 29 april 2003 15:50 schreef Sidekick het volgende:
Net na de verkiezingen was er een duidelijke nee. en nu is er een ja. Dat is niet goed voor de geloofwaardigheid.
quote:Met eenzelfde argument zouden SGP en CU ook niet mogen regeren, ze hebben respectievelijk 33% en 16% van hun zetels verloren. En de LPF al helemaal niet. Zelfs de VVD is twijfelachtig omdat ze relatief verloren hebben. En het CDA idem. Alleen de PvdA zou volgens die redenering mogen regeren, evenals de SP.
Ook heeft D66 3 keer op rij verloren, dat is een teken dat het vertrouwen terugloopt, en dat hoort niet bekroond te worden met regringsdeelname.
DEN HAAG (ANP) - Door een uitglijder van CDA-leider Balkenende zagen de informateurs Hoekstra en Korthals Altes zich dinsdagmiddag genoodzaakt het schema van de formatie-onderhandelingen helemaal om te gooien.
Balkenende heeft zich volgens bronnen op het Binnenhof de woede van de informateurs op de hals gehaald door al voor de beslissende onderhandelingen met D66 te zeggen dat hij met deze partij een nieuw kabinet wil vormen. Deze voortijdige ontboezeming wordt beschouwd als zeer onfatsoenlijk naar de ChristenUnie en de SGP toe, die ook in beeld waren. Balkenende had eerst het gesprek met D66-fractievoorzitter Dittrich moeten afwachten, vinden de informateurs.
Ook ChristenUnie-leider Rouvoet en SGP-voorman Van der Vlies waren onaangenaam verrast. ,,Een bedrijfsongeval van Balkenende'', aldus Van de Vlies.
Hoekstra en Korthals Altes waren aanvankelijk van plan eerst met Balkenende en VVD-leider Zalm om de tafel te gaan, vervolgens Dittrich daar bij uit te nodigen en af te sluiten met een overleg met alleen Rouvoet en Van der Vlies.
In dat laatste onderhoud zouden die twee dan te horen hebben gekregen waarom ze buiten de boot zijn gevallen. Door de uitglijder van Balkenende zagen de informateurs zich genoodzaakt Rouvoet en Van der Vlies direct uit te nodigen.
quote:Tja, die reactie kan ik me voorstellen, maar je moet niet vergeten dat we gevraagd zijn. En bovendien vind ik het altijd een goede eigenschap als mensen van mening durven te veranderen. Dat betekent dat je openstaat voor argumenten van anderen en dat je niet vastgeroest zit in je eigen denkpatronen.
Op dinsdag 29 april 2003 15:50 schreef Sidekick het volgende:[..]
Idd zijn er volop speculaties, maar die geluiden komen ook uit het D66-kamp; zoals iemand zei: "Het is de pest of de cholera" (iets van die orde, waarmee dus de keuze tussen regering en oppositie voeren werd bewoord).
Leuk trouwens het spelletje van Zalm! Het is terecht dat D66 eisen stelt. Ookal is D66 de kleinste D66 draagt wel de verantwoordelijk voor het beleid de komende 4 jaar. D66 wordt er even hard op afgerekend als VVD en CDA en daar moet wat tegenover staan!
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:57 schreef Hermelien het volgende:[..]
Tja, die reactie kan ik me voorstellen, maar je moet niet vergeten dat we gevraagd zijn.
quote:Dat vind ik ook, alleen in anderhalve maand een duidelijk standpunt wijzigen is wel heel vreemd. Die eerste afwijzing na de verkiezing was gewoon niet goed. Ook de VVD heeft dat wat mij betreft verkeeerd gedaan, en ja, dan krijgen die partijen op hun donder van mij.
En bovendien vind ik het altijd een goede eigenschap als mensen van mening durven te veranderen.
quote:In dit geval is het je laten verrassen door een situatie die je aan kon zien komen.
Dat betekent dat je openstaat voor argumenten van anderen en dat je niet vastgeroest zit in je eigen denkpatronen.
quote:Leuk spelletje.
Leuk trouwens het spelletje van Zalm!
quote:Hopelijk......
Het is terecht dat D66 eisen stelt. Ookal is D66 de kleinste D66 draagt wel de verantwoordelijk voor het beleid de komende 4 jaar. D66 wordt er even hard op afgerekend als VVD en CDA en daar moet wat tegenover staan!
quote:Foutje bedankt..
Op dinsdag 29 april 2003 15:56 schreef SCH het volgende:
Op het lijstje uitglijders, nummer zoveel:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Uitglijder Balkenende zorgt voor consternatieDEN HAAG (ANP) - Door een uitglijder van CDA-leider Balkenende zagen de informateurs Hoekstra en Korthals Altes zich dinsdagmiddag genoodzaakt het schema van de formatie-onderhandelingen helemaal om te gooien.
Balkenende heeft zich volgens bronnen op het Binnenhof de woede van de informateurs op de hals gehaald door al voor de beslissende onderhandelingen met D66 te zeggen dat hij met deze partij een nieuw kabinet wil vormen. Deze voortijdige ontboezeming wordt beschouwd als zeer onfatsoenlijk naar de ChristenUnie en de SGP toe, die ook in beeld waren. Balkenende had eerst het gesprek met D66-fractievoorzitter Dittrich moeten afwachten, vinden de informateurs.
Ook ChristenUnie-leider Rouvoet en SGP-voorman Van der Vlies waren onaangenaam verrast. ,,Een bedrijfsongeval van Balkenende'', aldus Van de Vlies.
Hoekstra en Korthals Altes waren aanvankelijk van plan eerst met Balkenende en VVD-leider Zalm om de tafel te gaan, vervolgens Dittrich daar bij uit te nodigen en af te sluiten met een overleg met alleen Rouvoet en Van der Vlies.
In dat laatste onderhoud zouden die twee dan te horen hebben gekregen waarom ze buiten de boot zijn gevallen. Door de uitglijder van Balkenende zagen de informateurs zich genoodzaakt Rouvoet en Van der Vlies direct uit te nodigen.
Ik vraag me af hoe lang de CDA-aanhangers hier nog gaan volhouden dat dit best een hele competente man is
quote:De tweede keer dat hij de informateurs schoffeert, dus niet een tegenpartij maar de door de koningin aangestelde informateurs, het wordt zo langzamerhand toch echt te gek
Op dinsdag 29 april 2003 16:07 schreef Maerycke het volgende:[..]
Foutje bedankt..
Ik vraag me af hoe lang de CDA-aanhangers hier nog gaan volhouden dat dit best een hele competente man is
quote:Nee hoor, dankzij deze man hebben we straks een CDA/VVD/D'66 kabinet
Op dinsdag 29 april 2003 16:10 schreef SCH het volgende:[..]
De tweede keer dat hij de informateurs schoffeert, dus niet een tegenpartij maar de door de koningin aangestelde informateurs, het wordt zo langzamerhand toch echt te gek
quote:Ondanks hem bedoel je.
Op dinsdag 29 april 2003 16:11 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Nee hoor, dankzij deze man hebben we straks een CDA/VVD/D'66 kabinet
.
Maar als hij in dit tempo blunders blijft maken, zal het kabinet niet lang stand houden. Het zou toch echt voor iedereen beter zijn een competent iemand aan te stellen. We moeten maar iets verzinnen zodat dat zonder al te veel gezichtsverlies kan.
quote:Ach, zo'n grote fout is dit ook niet. Dit zegt niets over de incontinentie inpotentie incompetentie van balkenende.
Op dinsdag 29 april 2003 16:07 schreef Maerycke het volgende:[..]
Foutje bedankt..
Gewoon schandelijk hoe jullie hem in een verkeerd daglicht plaatsen.
quote:Dit kabinet wordt echt wel stabiel, hoor. Het CDA en de VVD zijn dikke vriendjes, en D'66 is vrij stabiel en krijgt maar twee ministerposten.
Op dinsdag 29 april 2003 16:13 schreef SCH het volgende:[..]
Ondanks hem bedoel je.
Maar als hij in dit tempo blunders blijft maken, zal het kabinet niet lang stand houden. Het zou toch echt voor iedereen beter zijn een competent iemand aan te stellen. We moeten maar iets verzinnen zodat dat zonder al te veel gezichtsverlies kan.
quote:Het gaat om het toenemend aantal blunders van Balkenende. Als hij dat als formateur ook doet dan strandt het al voortijdig.
Op dinsdag 29 april 2003 16:18 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Dit kabinet wordt echt wel stabiel, hoor. Het CDA en de VVD zijn dikke vriendjes, en D'66 is vrij stabiel en krijgt maar twee ministerposten.
quote:Hij zegt wat hij wil, en dat is alleen maar goed. Dat alle-deurtjes-open-houden mentaliteitje van hem begon me al de keel uit te hangen.
Op dinsdag 29 april 2003 16:19 schreef SCH het volgende:[..]
Het gaat om het toenemend aantal blunders van Balkenende. Als hij dat als formateur ook doet dan strandt het al voortijdig.
Ik vind deze blunder echt onvergeeflijk, schrijnend dom en kwetsend.
quote:Hij heeft ongeveer al meer dingen meegemaakt dat Kok in z'n hele politieke carriere.
Op dinsdag 29 april 2003 16:19 schreef SCH het volgende:[..]
Het gaat om het toenemend aantal blunders van Balkenende. Als hij dat als formateur ook doet dan strandt het al voortijdig.
Ik vind deze blunder echt onvergeeflijk, schrijnend dom en kwetsend.
quote:Dus 4 informateurs hebben ongelijk?
Op dinsdag 29 april 2003 16:21 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Hij zegt wat hij wil, en dat is alleen maar goed. Dat alle-deurtjes-open-houden mentaliteitje van hem begon me al de keel uit te hangen.
quote:Slechtse argument aller tijden. Als je crises niet kan beheersen, moet je die functie niet willen. Je kunt je zulke fouten nou eenmaal niet permitteren in die functie.
Op dinsdag 29 april 2003 16:22 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Hij heeft ongeveer al meer dingen meegemaakt dat Kok in z'n hele politieke carriere.
--> LPF, Margarita, en nog meer. Dan maak je wel eens een fout.
quote:Leugens!!!
Op dinsdag 29 april 2003 16:23 schreef SCH het volgende:[..]
Dus 4 informateurs hebben ongelijk?
Balkenende moet gewoon in de kamer wat echte politieke ervaring gaan opdoen als fractieleider.. en als hij dat kan, mag hij hopen dat de kiezers z'n blunders van het afgelopen jaar zijn vergeten.
quote:Natuurlijk want daar zat 1 pvda'er bij
quote:Wat mij betreft wel, ja. Dat bureaucreatische gedoe moet eens afgelopen zijn, het is toch al overduidelijk wat de nieuwe coalitie gaat worden.
quote:Idd, en Nederland heeft gewoon een rechts kabinet nodig, dus geen tijd verspillen door met PvdA te gaan onderhandelen.
Op dinsdag 29 april 2003 16:25 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Wat mij betreft wel, ja. Dat bureaucreatische gedoe moet eens afgelopen zijn, het is toch al overduidelijk wat de nieuwe coalitie gaat worden.
quote:Nee, Kok hield van achterkamertjespolitiek en liet het niet eens op TV zien. Respect voor Balkenende dat hij dit soort situaties zo publiekelijk oplost want Kok zou er wat van kunnen leren.
Op dinsdag 29 april 2003 16:24 schreef SCH het volgende:[..]
Slechtse argument aller tijden. Als je crises niet kan beheersen, moet je die functie niet willen. Je kunt je zulke fouten nou eenmaal niet permitteren in die functie.
Die zaken die jij noemt, kwamen bij Kok ook voor, maar die liet ze niet zo uit de hand lopen.
quote:Precies! Geblunder moet je gewoon in het openbaar laten zien..
Op dinsdag 29 april 2003 16:26 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Nee, Kok hield van achterkamertjespolitiek en liet het niet eens op TV zien. Respect voor Balkenende dat hij dit soort situaties zo publiekelijk oplost want Kok zou er wat van kunnen leren.
Ook voor het eerst dat ik het met Kaaskop eens ben.....
quote:Mee eens. We hadden direct na de verkiezingen gewoon geforceerd een kabinet van CDA/PvdA moeten vormen. Al dat democratische gedoe.. Afschaffen dat staatsbestel!
Wat mij betreft wel, ja. Dat bureaucreatische gedoe moet eens afgelopen zijn, het is toch al overduidelijk wat de nieuwe coalitie gaat worden.
quote:Uh ja, hij heeft de meeste van die zaken meegemaakt door zijn eigen gebrek aan leiderschap en de aangeboren CDA mentaliteit van geen ja en geen nee zeggen.
Op dinsdag 29 april 2003 16:22 schreef NightH4wk het volgende:Hij heeft ongeveer al meer dingen meegemaakt dat Kok in z'n hele politieke carriere.
--> LPF, Margarita, en nog meer. Dan maak je wel eens een fout.
quote:Die zaken die ik opnoemde hebben niets te maken gehad met de leiderschap van Balkenende, liggen allemaal aan hunzelf.
Op dinsdag 29 april 2003 16:29 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Uh ja, hij heeft de meeste van die zaken meegemaakt door zijn eigen gebrek aan leiderschap en de aangeboren CDA mentaliteit van geen ja en geen nee zeggen.
quote:Toen was niet duidelijk dat het een CDA/PvdA kabinet zou worden, hoor. Een minderheidskabinet met het CDA en de VVD of een kabinet met het CDA en de VVD en een andere splinterpartij erbij was toen nog een goede mogelijkheid.
Op dinsdag 29 april 2003 16:27 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Mee eens. We hadden direct na de verkiezingen gewoon geforceerd een kabinet van CDA/PvdA moeten vormen. Al dat democratische gedoe.. Afschaffen dat staatsbestel!
quote:Dat is dus als voetbal spelen, waarbij je van 1 kant ineens de spelregels verandert. Je hebt meer partijen uitgenodigd, die moet je eerst inlichten, daar is niks bureaucratisch aan, maar vooral fatsoen.
quote:Weet je wat nog beter zou zijn? Laten we het CDA er ook maar uitlaten en hun stemrecht overdoen aan de PvdA. Gewoon een fatsoenlijke rode regering
Op dinsdag 29 april 2003 16:27 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Mee eens. We hadden direct na de verkiezingen gewoon geforceerd een kabinet van CDA/PvdA moeten vormen. Al dat democratische gedoe.. Afschaffen dat staatsbestel!
Maar waar maken we ons ook druk om, Balkie is nooit in staat een kabinet langer dan een half jaar bij elkaar te houden. Want dat mist hij in ieder geval t.o.v. Kok een stukje 'overwicht' Als Kok iets beweert zie ik dat veel sneller als waarheid dan een opmerking van Balkie.
quote:Ja, spelletjes moet je wel kunnen spelen en je moet je medespelers kunnen vertrouwen. Mijn collega van VVD-huize en ik zijn van mening dat Balkenende maar met de caravan op vakantie moet en dan vragen we ons nog af of hij daartoe in staat is....... CU is nu beledigd en wie lacht er het laatst.......
Op dinsdag 29 april 2003 16:05 schreef Sidekick het volgende:Leuk spelletje.
Was dit sarcastisch van jouw kant? Ik kan me niet voorstellen dat jij als D66'er het leukt vindt om onder druk te worden gezet door CU en SGP.
[..]
[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 29-04-2003 16:33]
quote:wel, ik dus net andersom, ik erger me enorm aan deze onderhandelingen waar de D66 krampachtig lullige puntjes probeert te scoren terwijl ze niets maar dan ook niets over het al klaarliggende regeeraccoord van de VVD en CDA melden. Ja, het sociaal financieel plaatje is 'rond'.
Op dinsdag 29 april 2003 15:28 schreef Hermelien het volgende:
De meeste D66-er die ik ken zijn voor, een enkeling dreigt zijn lidmaatschap op te zeggen. Zelf was ik eerst tegen, maar ben nu voor, mits er echt een aantal belangrijke punten worden binnengehaald.
quote:In tegenstelling tot het gestuntel van Balkenende had Kok zowel leiderschap als kunde in huis om problemen op te lossen voor zij in het openbaar kwamen. Ook deed Kok zijn mond niet open als dat niet nodig was (zie Balkenende vandaag).
Op dinsdag 29 april 2003 16:26 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Nee, Kok hield van achterkamertjespolitiek en liet het niet eens op TV zien. Respect voor Balkenende dat hij dit soort situaties zo publiekelijk oplost want Kok zou er wat van kunnen leren.
quote:Nu heeft D66 het ineens gedaan omdat ze voor zichzelf opkomen.
Op dinsdag 29 april 2003 16:32 schreef Wup het volgende:[..]
wel, ik dus net andersom, ik erger me enorm aan deze onderhandelingen waar de D66 krampachtig lullige puntjes probeert te scoren terwijl ze niets maar dan ook niets over het al klaarliggende regeeraccoord van de VVD en CDA melden. Ja, het sociaal financieel plaatje is 'rond'.
ik hoop voorlopig maar dat ze het spelletje hebben meegespeeld totdat CU en SPG uit beeld zouden zijn en nu echt gaan onderhandelen.
quote:Voor fatsoen hoef je niet bij een partij te zijn die er middeleeuwse taferelen op nahoudt. De SGP mag van mij barsten dus, de CU had inderdaad wel even ingelicht kunnen worden, maar niet noodzakelijk.
Op dinsdag 29 april 2003 16:30 schreef SCH het volgende:[..]
Dat is dus als voetbal spelen, waarbij je van 1 kant ineens de spelregels verandert. Je hebt meer partijen uitgenodigd, die moet je eerst inlichten, daar is niks bureaucratisch aan, maar vooral fatsoen.
quote:Kok was het hoofd van een partij die hoofdschuldige was van een groot aantal blunders, en dan met name de immensen integratieproblemen die we tot op de dag van vandaag nog kennen. Kok heeft niets anders gedaan dan toekijken en als het even uit de hand liep de situatie sussen.
Op dinsdag 29 april 2003 16:33 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
In tegenstelling tot het gestuntel van Balkenende had Kok zowel leiderschap als kunde in huis om problemen op te lossen voor zij in het openbaar kwamen. Ook deed Kok zijn mond niet open als dat niet nodig was (zie Balkenende vandaag).
De hele CDA/VVD/LPF puinhoop het laatste jaar was pas echt respectloos.
Overigens is de val van het laatste kabinet aan de ruziende LPF te danken, zo kan je natuurlijk niet regeren met een partij die teveel zetels heeft en te weinig competente leden. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen.
quote:Ja echt fatsoenlijk om een middeleeuwse partij als serieuze kandidaat te bestempelen, om vervolgens toch maar aan de kant te schuiven.
Op dinsdag 29 april 2003 16:35 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Voor fatsoen hoef je niet bij een partij te zijn die er middeleeuwse taferelen op nahoudt. De SGP mag van mij barsten dus, de CU had inderdaad wel even ingelicht kunnen worden, maar niet noodzakelijk.
quote:ik vind dat ze verkeerde dingen najagen.......
Op dinsdag 29 april 2003 16:33 schreef SCH het volgende:[..]
Nu heeft D66 het ineens gedaan omdat ze voor zichzelf opkomen.
Hoe kun je het verdraaien inderdaad
quote:Alles beter dan een minderheidskabinet of een kabinet met de PvdA. Alle mogelijkheden moesten gewoon bekeken worden, en met de CU en SGP in zee gaan was er eentje. Als D'66 nee had gezegd dan had Balkenende terug moeten kunnen vallen op CU en SGP.
Op dinsdag 29 april 2003 16:39 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ja echt fatsoenlijk om een middeleeuwse partij als serieuze kandidaat te bestempelen, om vervolgens toch maar aan de kant te schuiven.
quote:Maar kunnen ze nu nog wel weer terugvallen als D66 alsnog terugkrabbelt? Of krijgen we dan zo'n gezellig en totaal asociaal kabinet met de lpf?
Op dinsdag 29 april 2003 16:42 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Alles beter dan een minderheidskabinet of een kabinet met de PvdA. Alle mogelijkheden moesten gewoon bekeken worden, en met de CU en SGP in zee gaan was er eentje. Als D'66 nee had gezegd dan had Balkenende terug moeten kunnen vallen op CU en SGP.
Ik ga toch maar weer voor cda/pvda
quote:D'66 zal niet meer terugkrabbelen, Balkenende maakt niet zomaar die definitieve keuze. De zaak lijkt gewoon duidelijk te zijn
Op dinsdag 29 april 2003 16:46 schreef du_ke het volgende:[..]
Maar kunnen ze nu nog wel weer terugvallen als D66 alsnog terugkrabbelt? Of krijgen we dan zo'n gezellig en totaal asociaal kabinet met de lpf?
Ik ga toch maar weer voor cda/pvda
quote:Ja dat vind ik ook - maar als ze gevraagd worden voor een coalitie kun je ze niet verwijten dat ze hun idealen proberen te verwezenlijken.
Op dinsdag 29 april 2003 16:40 schreef Wup het volgende:[..]
ik vind dat ze verkeerde dingen najagen.......
quote:Hoe weet je dat nou zo zeker. Er mislukten al vaker formaties in een laat stadium. En met deze CDA-amateur is dat zeker niet denkbeeldig.
Op dinsdag 29 april 2003 16:50 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
D'66 zal niet meer terugkrabbelen, Balkenende maakt niet zomaar die definitieve keuze. De zaak lijkt gewoon duidelijk te zijn
.
quote:Oh ja, ik was vergeten dat Balkenende dat beslist.
Op dinsdag 29 april 2003 16:50 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
D'66 zal niet meer terugkrabbelen, Balkenende maakt niet zomaar die definitieve keuze. De zaak lijkt gewoon duidelijk te zijn
.
quote:weet ik niet, ik vind dus dat ze hun energie hadden moeten steken aan het dragelijker maken van het CDA-VVD regeeraccoord, maar nogmaals, misschien hebben ze daar wel mee gewacht tot ze hun eigen puntjes binnen hadden en de 'concurrentie' uit beeld was. In dat geval ben ik alsnog blij met ze hoor
Op dinsdag 29 april 2003 16:50 schreef SCH het volgende:
Ja dat vind ik ook - maar als ze gevraagd worden voor een coalitie kun je ze niet verwijten dat ze hun idealen proberen te verwezenlijken.
quote:CDA-amateur?
Op dinsdag 29 april 2003 16:51 schreef SCH het volgende:[..]
Hoe weet je dat nou zo zeker. Er mislukten al vaker formaties in een laat stadium. En met deze CDA-amateur is dat zeker niet denkbeeldig.
quote:Ik denk wel gedeeltelijk, ja. Hoe zou het eruit zien als D'66 nu ineens terug zou krabbelen?
Op dinsdag 29 april 2003 16:52 schreef Sidekick het volgende:[..]
Oh ja, ik was vergeten dat Balkenende dat beslist.
Overigens is Balkenende echt niet zo dom als sommige hier denken, hoor. Hij sluit echt niet zomaar een van de twee mogelijkheden uit.
quote:Waarom moeten zij een bestaand accoord draaglijker maken? Het is toch niet hun taak het bestaande plan verder uit te voeren.
Op dinsdag 29 april 2003 16:54 schreef Wup het volgende:[..]
weet ik niet, ik vind dus dat ze hun energie hadden moeten steken aan het dragelijker maken van het CDA-VVD regeeraccoord, maar nogmaals, misschien hebben ze daar wel mee gewacht tot ze hun eigen puntjes binnen hadden en de 'concurrentie' uit beeld was. In dat geval ben ik alsnog blij met ze hoor
En inderdaad Kaazkop, een politicus als Balkenende die zoveel fouten maakt, fout op fout stapelt, het politieke spel niet kent: dat heet een amateur. Hij kiest trouwens niks uit, dat doet Verhagen die B. aan een touwtje heeft
quote:Ik weet ook niet wie hij bedoelt; er zijn er zoveel binnen het CDA.
Op dinsdag 29 april 2003 16:55 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
CDA-amateur?
quote:Dan krijgt CDA en VVD de schuld (D66 ook wel, maar minder).
[..]Ik denk wel gedeeltelijk, ja. Hoe zou het eruit zien als D'66 nu ineens terug zou krabbelen?
Overigens is Balkenende echt niet zo dom als sommige hier denken, hoor. Hij sluit echt niet zomaar een van de twee mogelijkheden uit.
quote:dat wordt toch als uitgangspunt gebruikt?
Op dinsdag 29 april 2003 16:58 schreef SCH het volgende:
Waarom moeten zij een bestaand accoord draaglijker maken? Het is toch niet hun taak het bestaande plan verder uit te voeren.
quote:Juist, en dat is een doodsteek voor D'66. Het mag dan wel een stabiele partij zijn, maar ze hebben al veel meegemaakt.
Op dinsdag 29 april 2003 16:59 schreef Sidekick het volgende:Dan krijgt CDA en VVD de schuld (D66 ook wel, maar minder).
DEN HAAG - Door een uitglijder van CDA-leider Balkenende zagen de informateurs Hoekstra en Korthals Altes zich dinsdagmiddag genoodzaakt het schema van de formatie-onderhandelingen helemaal om te gooien.
Balkenende heeft zich volgens bronnen op het Binnenhof de woede van de informateurs op de hals gehaald door al voor de beslissende onderhandelingen met D66 te zeggen dat hij met deze partij een nieuw kabinet wil vormen.
Deze voortijdige ontboezeming wordt beschouwd als zeer onfatsoenlijk naar de ChristenUnie en de SGP toe, die ook in beeld waren. Balkenende had eerst het gesprek met D66-fractievoorzitter Dittrich moeten afwachten, vinden de informateurs.
Onaangenaam verrast
Ook ChristenUnie-leider Rouvoet en SGP-voorman Van der Vlies waren onaangenaam verrast. "Een bedrijfsongeval van Balkenende", aldus Van de Vlies.
quote:Dat lijkt mij niet gezegd. D66 zal wel gek zijn met een plan dat volledig uit een rechtse koker komt, in zee te gaan. Dan zal het congres van D66 het hele gebeuren alsnog afblazen en staan we weer op 0.
Op dinsdag 29 april 2003 17:00 schreef Wup het volgende:[..]
dat wordt toch als uitgangspunt gebruikt?
quote:Dankzij Verhagen. Die wilde niet met de PvdA in zee...
Op dinsdag 29 april 2003 16:11 schreef KaAzKoP_ het volgende:[..]
Nee hoor, dankzij deze man hebben we straks een CDA/VVD/D'66 kabinet
.
quote:Ik vind het raar dat D66 een en ander laat afhangen van een congresuitspraak. Ik meen dat kamerleden zweren/beloven "zonder last of ruggespraak" in de kamer plaats te nemen. En ze dus .... [shit, ik moet nú weg, typ later wel verder]
Op dinsdag 29 april 2003 17:13 schreef SCH het volgende:
Dat lijkt mij niet gezegd. D66 zal wel gek zijn met een plan dat volledig uit een rechtse koker komt, in zee te gaan. Dan zal het congres van D66 het hele gebeuren alsnog afblazen en staan we weer op 0.
quote:oke laten we daar dan maar vanuit gaan, klinkt in elk geval een stuk beter dan wat ik vreesde.....
Op dinsdag 29 april 2003 17:13 schreef SCH het volgende:
Dat lijkt mij niet gezegd. D66 zal wel gek zijn met een plan dat volledig uit een rechtse koker komt, in zee te gaan. Dan zal het congres van D66 het hele gebeuren alsnog afblazen en staan we weer op 0.
quote:Bij D66 willen ze alles zoveel mogelijk democratisch doen. Kamerleden beloven trouwens helemaal niet dat ze zich niks van de kiezers en van hun leden aan zullen trekken. Iedere partij gaat vroeg of laat te rade bij de kiezers.
Op dinsdag 29 april 2003 17:19 schreef rroloff het volgende:[..]
Ik vind het raar dat D66 een en ander laat afhangen van een congresuitspraak. Ik meen dat kamerleden zweren/beloven "zonder last of ruggespraak" in de kamer plaats te nemen. En ze dus .... [shit, ik moet nú weg, typ later wel verder]
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051595275848.html
CDA en VVD willen coalitie met D66
ANP
DEN HAAG - CDA en VVD gaan definitief in zee met D66 om een nieuw kabinet te vormen. Dat is duidelijk geworden na een onderhoud dat ChristenUnie-leider Rouvoet en SGP-voorman Van der Vlies dinsdagmiddag hadden met de informateurs Hoekstra en Korthals Altes en de leiders van CDA en VVD, Balkenende en Zalm.
'De volgende rond gaat verder met D66,' aldus Van der Vlies. De informateurs zagen zich genoodzaakt het gesprek met Rouvoet en Van der Vlies te vervroegen omdat Balkendende al voor het onderhoud met D66-fractievoorzitter Dittrich definitief heeft gekozen voor D66.
Hoekstra en Korthals Altes waren zeer ontstemd over deze handelwijze van de CDA-leider. Er zou eerste onderhandeld worden met Dittrich, om vervolgens Rouvoet en Van der Vlies te vertellen dat ze buiten de boot zouden zijn gevallen.Rouvoet gaf ook aan dat de kogel door de kerk is en de keus van CDA en VVD op D66 is gevallen. Hij noemde de gevolgde procedure 'merkwaardig'. 'Ze hebben al gekozen, terwijl ze nog niet klaar zijn.' Rouvoet heeft tijdens het onderhoud excuses van Balkenende gekregen voor de manier waarop is gecommuniceerd.
D66-leider Dittrich is 'nog niet klaar met CDA en VVD', zei hij dinsdag voorafgaand aan een nieuwe gespreksronde met deze partijen.
Dittrich wil eerst afspraken maken over het financiële beleid voor de komende jaren. Bovendien wil de D66-fractie garanties op het gebied onderwijs en bestuurlijke vernieuwing.
Dittrich sloot niet uit dat de drie partijen de rest van de week nog nodig hebben om hun verkennende gesprekken daarover af te ronden. Daarna zouden een of meer formateurs aan de slag kunnen voor de echte onderhandelingen.
DEN HAAG De leider van de ChristenUnie,
Rouvoet,zegt dat het CDA tot gisteren
de voorkeur gaf aan een kabinet met de
ChristenUnie en de SGP.Daarna kwam een
ommezwaai naar een kabinet CDA,VVD,D66.
Rouvoet zei op een persconferentie dat
vice-fractievoorzitter Verhagen van het
CDA hem telefonisch had verklaard dat
de eerste keus lag bij de christelijke
partijen.Vanmiddag bleken CDA en VVD
toch te hebben gekozen voor D66 omdat
die partij meer zetels heeft en er zo
een stabielere regering ontstaat.
CU en SGP willen niet omzien in wrok.Ze
blijven bereid tot nieuw overleg als
een coalitie met D66 alsnog mislukt.
Verhagen weer; tja het CDA he... de partij van de 'dolkstoot legende'
quote:Waarom was iedereen ook al weer zo dolgelukking met Paars?
Op dinsdag 29 april 2003 21:38 schreef Nyrem het volgende:Verhagen weer; tja het CDA he... de partij van de 'dolkstoot legende'
denkt goed na
Oh ja, omdat we eindelijk van het CDA' zijn streken af waren.
quote:yupz, tot Paars had het CDA altijd in een regering gezeten.
Op dinsdag 29 april 2003 21:49 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Waarom was iedereen ook al weer zo dolgelukking met Paars?
denkt goed na
Oh ja, omdat we eindelijk van het CDA' zijn streken af waren.
quote:Ik vind de houding van het CDA altijd een beetje jammer.. zeker nadat ze zo fier waren op de "veranderde partijcultuur", maar veel verschil met de houding van vroeger is niet te bespeuren.
Op dinsdag 29 april 2003 22:08 schreef Nyrem het volgende:[..]
yupz, tot Paars had het CDA altijd in een regering gezeten.
At van alle walletjes mee, als het maar in de regering zat.
Niet links-om, dan rechts-om.
Overigens ben ik net zo teleurgesteld in D'66 na hun ommekeer (maar dat had hier al gemeld).
quote:Na de karakter moord op de Hoop Scheffer was al wel duidelijk dat er niets veranderd was....ja toch, vroeger wisten ze dat soort dingen binnenskamers te houden.
Op dinsdag 29 april 2003 22:26 schreef Maerycke het volgende:Ik vind de houding van het CDA altijd een beetje jammer.. zeker nadat ze zo fier waren op de "veranderde partijcultuur", maar veel verschil met de houding van vroeger is niet te bespeuren.
Overigens ben ik net zo teleurgesteld in D'66 na hun ommekeer (maar dat had hier al gemeld).
quote:Godzijdank niet.
Op dinsdag 29 april 2003 22:28 schreef Tijger_m het volgende:Maar goed, vroeger had men ook behendige politici zoals van Agt en Lubbers, daar kan Balkenende niet aan tippen.
Maar goed, stel dat Paars 1/2 er i.d.d. komt, hoe lang geven we ze dan?
quote:Durf ik nog niets over te zeggen voor de formatie is afgerond, veel zal afhangen van de ministeries die D'66 gaat krijgen.
Op dinsdag 29 april 2003 22:31 schreef Nuoro het volgende:Godzijdank niet.
Maar goed, stel dat Paars 1/2 er i.d.d. komt, hoe lang geven we ze dan?
quote:Nah, qua (verwachte) zetelverdeling anders niet hoor.
Op dinsdag 29 april 2003 22:36 schreef Tijger_m het volgende:
Tis meer Paars 2/3
quote:
Teleurgesteld via sluipweg naar de informateurs
DEN HAAG - 'Bij ons geen zure gezichten. Er is oprecht onderhandeld. Ik heb alle begrip voor de keuze van CDA en VVD. Maar we voelen ons wel overvallen.' Fractieleider André Rouvoet van de ChristenUnie wond er dinsdag geen doekjes om dat hij de wijze waarop het CDA het eindspel in deze formatie had gespeeld niet zuiver vond.Enkele uren eerder had CDA-leider Balkenende namelijk na zijn fractievergadering verklaard dat het CDA met D66 verder wilde. 'De bezwaren van de VVD ten aanzien van de SGP zijn relevant', was zijn belangrijkste argument. Ook zag hij de combinatie met D66 als een 'stabieler kabinet'.
Rouvoets wrevel begon toen hij op zijn werkkamer de afwijzing op Teletekst zag. Hij was teleurgesteld en boos, want de avond ervoor had CDA-vice-fractievoorzitter Maxime Verhagen hem nog verzekerd dat het CDA een voorkeur had voor CU en SGP.
Vrijwel onmiddellijk na het lezen van het Telekekstbericht ging de telefoon. Verhagen kondigde aan dat hij iets kwam uitleggen. De SGP kreeg een soortgelijk telefoontje.
Intussen zagen de informateurs Hoekstra en Korthals Altes ook dat Balkenende voor zijn beurt had gesproken. Door diens loslippigheid kon de optie ChristenUnie en SGP worden weggestreept.
Ze vroegen Rouvoet en Van der Vlies zo snel mogelijk te komen. Daarvoor werd hun door de beveiligingsdienst een sluipweg gewezen, waardoor ze buiten het bereik van de tv-camera's bij de Eerste Kamer konden komen. Eenmaal binnen, kwamen ook Balkenende en Zalm net aangelopen. Zij moesten op de gang wachten.
Binnen gaven de informateurs ruiterlijk toe dat Balkenende niet de juiste weg had bewandeld. En als ze de afwijzing uit de mond van de heren zelf wilden horen, moesten ze zich beschikbaar houden. Daarop keerden Rouvoet en Van der Vlies via dezelfde sluipweg terug naar hun fracties.
Vervolgens vroegen de informateurs aan Zalm en Balkenende of zij zeker waren van D66. Dat waren ze. Dat antwoord maakte de weg vrij om de onderhandelingen met D66 voort te zetten en om CU en SGP opnieuw op te roepen. Voor die gelegenheid kwam Maxime Verhagen ook aangesneld.
Daarna kregen Rouvoet en Van der Vlies formeel te horen dat ze waren afgewezen. De twee vertrokken daarop door de voordeur naar buiten. 'Een regiefout van Balkenende', kwalificeerde Rouvoet. En: 'Het moment van de keuze is merkwaardig, omdat CDA en VVD er nog helemaal niet uit zijn met D66.'
Later tijdens zijn persconferentie zei Rouvoet niet te begrijpen dat het CDA een kabinet met D66 stabieler acht. Rouvoet: 'Het CDA heeft acht jaar lang geageerd tegen Paars. Nu gaat ze in zee met twee van de drie paarse partijen.'
VVD-leider Zalm was na afloop van het gesprek met D66 juist heel blij dat het CDA voor D66 had gekozen. Wel liet hij doorschemeren het uiterst ontactisch van Balkenende te vinden dat hij zijn voorkeur zo vroeg bekend had gemaakt. Zalm: 'Ik had van mijn fractie ook een mandaat om met D66 door te gaan, maar ik wist niet hoe die partij zich zou opstellen. Dus hield ik mijn mond.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051592183516.html
quote:We hebben een P, we hebben een L, een U, een C, een H en een E.....PLUCHEEEEEEEE
Rouvoet: 'Het CDA heeft acht jaar lang geageerd tegen Paars. Nu gaat ze in zee met twee van de drie paarse partijen.'
(hopelijk zien mensen voortaan ook door verkiezingsretoriek heen, en dus ook van hun eigen partij)
quote:Ik heb op D'66 gestemd en zag ze tot voor kort eigenlijk ook liever niet in het kabinet terechtkomen, maarrrr... dat was voordat een coalitie met de CU en SGP in zicht kwam. Als D'66 het enige alternatief is om dát tegen te gaan én ze weten een paar mooie punten te realiseren, dan vind ik het prima. Wel jammer dat ze bij de volgende verkiezingen waarschijnlijk wéér zetels gaan verliezen (tenzij ze zich dit keer wél beter kunnen profileren ondanks hun grootte, ik hoop dat ze van Paars II geleerd hebben).
Op dinsdag 29 april 2003 22:26 schreef Maerycke het volgende:
quote:Zonder pluche vallen verkiezingsbeloften nu eenmaal niet waar te maken. Wouter en Jan beseffen dat ook. Bij nieuwe ronden mag je nieuwe beloften doen zonder als opposant te worden afgerekend. Zo (ver)word je tot held dankzij je al dan niet zelfgekozen buitensluiting.
Op woensdag 30 april 2003 10:44 schreef Nyrem het volgende:[..]
We hebben een P, we hebben een L, een U, een C, een H en een E.....PLUCHEEEEEEEE
(hopelijk zien mensen voortaan ook door verkiezingsretoriek heen, en dus ook van hun eigen partij)
Intussen kunnen de CDA-, VVD en D'66-stemmers alvast gaan beginnen aan dossiervorming inzake de verkiezingsbeloften van hun politieke vertegenwoording.
quote:Maxime Verhagen zou nog wel eens een belangrijk policus voor de schermen kunnen worden... Heeft het CDA met hem een 2e Ruud Lubbers?
Op dinsdag 29 april 2003 17:16 schreef ullie het volgende:[..]
Dankzij Verhagen. Die wilde niet met de PvdA in zee...
quote:Prima opbouwwerkers, dat CDA.
Op dinsdag 29 april 2003 22:08 schreef Nyrem het volgende:[..]
yupz, tot Paars had het CDA altijd in een regering gezeten.
At van alle walletjes mee, als het maar in de regering zat.
Niet links-om, dan rechts-om.
quote:Nu hebben ze Verhagen achter de schermen.
Op dinsdag 29 april 2003 22:28 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Na de karakter moord op de Hoop Scheffer was al wel duidelijk dat er niets veranderd was....ja toch, vroeger wisten ze dat soort dingen binnenskamers te houden.
Maar goed, vroeger had men ook behendige politici zoals van Agt en Lubbers, daar kan Balkenende niet aan tippen.
Niet om het één of ander, de Hoop Scheffer was gewoon geen goed partijleider. Het CDA had een minder verbeten gezicht nodig. De wijze waarop van Rij echter te werk ging was te lomp en het kostte hem daarom zijn eigen politieke carrière. Verhagen is wat dat betreft meer door de wol geverfd. Laat die katholieke Zuiderlingen van beneden de rivieren maar schuiven...
quote:Was te verwachten. Ik hoopte toen al dat dat niet door zou gaan. Vlak na, en ook voor de verkiezingen, had ik al het idee dat CDA liefst met VVD wilde regeren. Dat spelletje met de PvdA was maar voor de vorm. Niet zo netjes, maar CDA is toch niet mijn partij, dus boeit me dat niet zo.
Op dinsdag 29 april 2003 15:47 schreef Sidekick het volgende:En hoe voelde je toen CDA met PvdA ging formeren? Wat als dat daadwerkelijk was gelukt? Voel je je nu niet ongelovelijk stom? (no flame intended)
Maar ja, dat is mijn mening.
Ik wilde graag VVD in de regering en niet de PvdA. Dat lukte alleen door te zorgen dat het CDA de grootste partij zou zijn.
Stel dat de PvdA de grootste was geweest! Met wie hadden die dan een coalitie willen vormen? Helemaal links?
Aaaaaaaaarggggggghhhhh!
quote:Moet ie wel wat aan z'n tongval doen...
Op woensdag 30 april 2003 17:07 schreef sjun het volgende:Maxime Verhagen zou nog wel eens een belangrijk policus voor de schermen kunnen worden... Heeft het CDA met hem een 2e Ruud Lubbers?
quote:Ach ja, dat zijn dezelfde mensen die nu zien dat het nog slechter kan (of die bang zijn voor hun baan, inkomen, uitkering, etc.). Paars was nog niet zo slecht, ook al hebben ze sommige dingen niet goed gedaan.
Op woensdag 30 april 2003 19:52 schreef SCH het volgende:
Wel vermakelijk dat al die mensen die zo graag van Paars af wilden er nu een soort PaarsPlus voor in de plaats hebben gekregen. Al die dingen waar ze zo tegen ageerden zullen dubbel zo hard op de agenda terug keren. Merkwaardig. Of zou Paars dan toch niet zo slecht zijn geweest?
quote:
Op woensdag 30 april 2003 19:52 schreef SCH het volgende:
Wel vermakelijk dat al die mensen die zo graag van Paars af wilden er nu een soort PaarsPlus voor in de plaats hebben gekregen. Al die dingen waar ze zo tegen ageerden zullen dubbel zo hard op de agenda terug keren. Merkwaardig. Of zou Paars dan toch niet zo slecht zijn geweest?
Dus waar je dat waanidee vandaan haalt dat dit PaarsPlus zou zijn
quote:Je vergeet dat in Paars ook D66 zat. En voor de rest gaat het om het pakket aan maatregelen en de manier waarop er bestuurd werd en de ontevredenheid over tal van zaken. Het komende regeerakkoord is wat dat betreft een voortzetting van het Paarse beleid. Dus PaarsPlus.
Op woensdag 30 april 2003 21:25 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Paars ging om de combinatie VVD-PVDA in 1 kabinet. Links en rechts in 1 kabinet zonder middenpartij.
Dat is in deze keuze absoluut niet het geval.Dus waar je dat waanidee vandaan haalt dat dit PaarsPlus zou zijn
quote:
Op woensdag 30 april 2003 22:55 schreef SCH het volgende:[..]
Je vergeet dat in Paars ook D66 zat.
quote:Dat kan je helemaal nog niet weten omdat er nog helemaal geen regeerakkoord bekend is
En voor de rest gaat het om het pakket aan maatregelen en de manier waarop er bestuurd werd en de ontevredenheid over tal van zaken. Het komende regeerakkoord is wat dat betreft een voortzetting van het Paarse beleid. Dus PaarsPlus.
quote:Denk je dat nou werkelijk. Je kent het strategisch akkoord toch. Da's het regeerakkoord. Met een vleugje democratisering en onderwijs.
Op woensdag 30 april 2003 23:15 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Dus is het paars? Zoals gezegd: Paars ging om de combinatie PvdA (rood) en VVD (blauw) in 1 kabinet (rood en blauw is paars). Niet om D66.
[..]Dat kan je helemaal nog niet weten omdat er nog helemaal geen regeerakkoord bekend is
.
Paars ging om een soort beleid, niet om kleuren, en ik zie dat het nu voortgezet wordt en dat de dingen waar 'de mensen' zo over klaagden, alleen maar erger worden. Hoe de regentenmentaliteit is, zie je al tijdens deze formatie bijvoorbeeld.
quote:Zoals?
Op woensdag 30 april 2003 17:08 schreef sjun het volgende:[..]
Prima opbouwwerkers, dat CDA.
quote:Wacht nou eerst het definitieve akkoord af, zonder weer voorbarige conclusies te trekken. Sowieso de financiële paragraaf zal al totaal anders zijn.
Op woensdag 30 april 2003 23:21 schreef SCH het volgende:Denk je dat nou werkelijk. Je kent het strategisch akkoord toch. Da's het regeerakkoord. Met een vleugje democratisering en onderwijs.
quote:Tja, dat is dan weer jouw mening.
Paars ging om een soort beleid, niet om kleuren, en ik zie dat het nu voortgezet wordt en dat de dingen waar 'de mensen' zo over klaagden, alleen maar erger worden. Hoe de regentenmentaliteit is, zie je al tijdens deze formatie bijvoorbeeld.
quote:Beetje aparte toestand, niet meeregeren, maar wel je standpunten verwezelijkt zien..
Toch invloed klein-christelijk rechts op coalitie
Van onze verslaggever
DEN HAAG - ChristenUnie en SGP krijgen toch nog invloed op het beleid van de nieuwe coalitie. De onderhandelaars van VVD en CDA hebben bij gesprekken met D66 bedongen dat enkele aan de kleine christelijke partijen gedane toezeggingen in een regeerakkoord worden opgenomen.
Dat zeggen bronnen rond de onderhandelaars. Met de kleine christelijke partijen was overeengekomen dat de palliatieve zorg (pijnbestrijding in de stervensfase) verbeterd wordt en dat ook evaluaties van euthanasie- en abortuswetgeving worden gehouden.
De onderhandelingen van CDA en VVD en D66 zijn overigens nog lang niet afgerond. Naar verwachting zullen de informateurs Hoekstra en Korthals Altes nog enkele dagen praten om een voorlopig akkoord te maken. .Er is op dit moment overeenstemming tussen de drie partijen over 'globale uitgangspunten', zoals VVD-leider Zalm eerder deze week stelde.
De punten betreffen onder meer de financiën (sluitende begroting in 2007, mogelijke ontkoppeling van lonen en uitkeringen) en enkele punten die D66 per se in een akkoord wilde. Zo is afgesproken dat Nederland binnen vier jaar direct door de bevolking gekozen burgemeesters en een ander kiesstelsel krijgt. Kiezers zullen op stemlijsten een landelijke en een regionaal kandidaat kunnen aankruisen. Landelijke stemverhoudingen blijven zo maatgevend voor de samenstelling van de Kamer, maar meer regionale kandidaten zullen in de fracties terecht komen.
[Dit bericht is gewijzigd door Maerycke op 01-05-2003 09:51]
quote:
Nieuwe kabinet wordt ouderwets
Frank Poorthuis
Balkenende, Zalm en Dittrich zoeken nog naar een naam voor hun kabinet, dat in juni zal aantreden. Misschien moesten ze dat maar nalaten. Blauw, groen, lila, liberaal-christelijk, christelijk-liberaal of gewoon rechts, het doet er allemaal niet toe. Na anderhalf jaar troebelen in de Nederlandse politiek is de enige passende constatering dat ze gedrieën een heel 'ouderwets' kabinet in elkaar zetten. Drie partijen met lange wortels in de parlementaire geschiedenis gaan proberen Nederland door een sociaal-economische en bestuurlijke crisis te helpen. Zonder kinderen van de Fortuyn-revolutie, socialistische nieuwlichters of orthodox-christelijken.Of dit ouderwetse kabinet ook een degelijk kabinet wordt, valt niet te voorspellen. In de aanzetten naar de vorming liggen wel kiemen voor verontrusting.
Waar vooral Balkenende de afgelopen maanden in de onderhandelingen met de PvdA heeft ondervonden dat 'persoonlijke chemie' tussen de spelers van wezenlijk belang is, mag de vraag worden opgeworpen of die in de nieuwe coalitie wel aanwezig is.
Jan Peter Balkenende wordt een minister-president die amechtig zal proberen te bewijzen dat hij het ambt wel degelijk waardig is; Gerrit Zalm gaat het kabinet in als de vice-premier die vindt dat hij eigenlijk beter kan. In de paar maanden van Balkenendes eerste kabinet liet Zalm niet na de CDA-voorman te jennen met diens bestuurlijke onervarenheid. Zijn schetterende commentaar op de breuk tusen CDA en PvdA, 'amateurisme', klinkt nog na over het Binnenhof. Balkenende toonde zich hierover zeer geïrriteerd.
Daar staat tegenover dat ook Zalm een belang heeft bij terugkeer in dit kabinet. Als politiek leider in de Tweede Kamer gedijde hij niet. Hij wist de partij niet uit het dal te halen en moet nu proberen het stralende aura terug te winnen dat hij zich verwierf als vakminister van Financiën in de twee paarse kabinetten.
Net als voor Balkenende geldt dus voor Zalm dat hij groot persoonlijk belang heeft bij het welslagen van de onderneming. Beiden beseffen dat de komende jaren hun eigen politieke carrières op het spel staan. Maar wellicht vinden de mannen in kwestie in het besef van die gezamenlijke noemer een reden onderlinge naijver opzij te zetten .
De nummer drie aan de top van Balkenende-II, de vice-premier van D66, zit al voor aanvang in een moeilijk parket . De kleinste partij heeft met haar toetreding verreweg de grootste gok genomen. Op korte termijn is het onmiskenbaar een succes: met zes zetels weet D66 zich een spilfunctie in het kabinet te verwerven. Maar wat zegt de kiezer als hij weer naar de stembus wordt geroepen? Het zicht op het electorale verdwijnpunt maakt D66 de grootste risicofactor in Balkenende-II. Bij elk cruciaal geschil kan de partij zich gedwongen voelen de hakken in het zand zetten.
Een winst- en verliesrekening valt pas bij een uitgewerkt akkoord op te maken. Maar D66 heeft zijn punten gescoord en het lijkt erop dat Zalms VVD vooral het solide financieel beleid claimt. Waar ligt de victorie voor het CDA? In kabinetten over rechts slagen de christen-democraten er gewoonlijk in een sociaal gezicht te laten zien. Het is de vraag of dat deze keer lukt, met dreigende ontkoppeling van lonen en uitkeringen, verlies van Melkertbanen en andere bezuinigingsmaatregelen nog in het verschiet.
Ook toen een coalitie met de PvdA nog reëel leek werd al voorspeld dat het Malieveld de komende jaren vaak zou vollopen. Toen troostten de christen-democraten zich nog met het besef dat de PvdA daar meer moeite mee zou hebben. Nu weten ze dat de leider van de sociaal-democraten onder het voorste spandoek zal staan.
quote:Ik las het net ook. Het lijkt erop dat CDA en VVD niet al te veel afhankelijk willen zijn van D66, of in ieder klein-christelijk te vriend willen houden. Hoewel dit ook weer niet zwaar conservatief-christelijke punten zijn, dit had ook zo uit het verkiezingsprogramma van het CDA kunnen komen.
Op donderdag 1 mei 2003 09:48 schreef Maerycke het volgende:
Uit de Volkskrant www.volkskrant.nl
[..]Beetje aparte toestand, niet meeregeren, maar wel je standpunten verwezelijkt zien..
quote:Niet zo gek bekeken. Als D66 in de kamer op deze punten dus niet meestemt, doet klein rechts het wel en is de meerderheid er toch.
Op donderdag 1 mei 2003 10:05 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik las het net ook. Het lijkt erop dat CDA en VVD niet al te veel afhankelijk willen zijn van D66, of in ieder klein-christelijk te vriend willen houden. Hoewel dit ook weer niet zwaar conservatief-christelijke punten zijn, dit had ook zo uit het verkiezingsprogramma van het CDA kunnen komen.
quote:
D66 wil landelijk referendum over formatieMIDDELBURG - De Statenfractie van D66 Zeeland wil dat er onder alle leden van de partij een landelijk referendum komt over de kabinetsformatie. Volgens de woordvoerder van de Zeeuwse Statenfractie A. Hijgenaar zijn de meningen over de voorgenomen formatie verdeeld omdat de democraten niet in een rechts kabinet zouden thuishoren.
"De verdeeldheid binnen Zeeland is nogal groot en we willen weten hoe alle 13.000 D66-leden er over denken", aldus Hijgenaar. "Het gaat hier niet om een motie van wantrouwen, maar gezien deze plotselinge en onverwachte ontwikkeling vinden wij dat de leden hun mening moeten kunnen laten horen". D66 Zeeland vindt wel dat de uitkomst van het referendum maatgevend moet zijn bij de beslissing om deel te nemen aan het kabinet.
Hijgenaar erkent dat er niet veel tijd is, maar volgens hem moet zo'n referendum binnen een week te regelen zijn.
http://nu.nl/news.jsp?n=140993&c=11
quote:Dat hoorde ik vanochtend op het nieuws. Waarom heb ik a) het gevoel dat dit referendum er niet komt en b) als het er wel komt dat de fractie zich er weinig van aantrekt?
Op donderdag 1 mei 2003 10:07 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ben ik nou zo cynix cynisch?
quote:Dan ben ik het ook.. dat referendum zal er ongetwijfeld komen (zal wel in de statuten van de partij staan, dat er met een bepaalde meerderheid een referendum aangevraagd kan worden), maar of de fractie zich er wat van aantrekt betwijfel ik toch heel sterk.
Op donderdag 1 mei 2003 10:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat hoorde ik vanochtend op het nieuws. Waarom heb ik a) het gevoel dat dit referendum er niet komt en b) als het er wel komt dat de fractie zich er weinig van aantrekt?
Ben ik nou zo cynix cynisch?
Sterker nog, hadden ze dat niet al aangegeven dat zo'n referendum door de leden niet zaligmakend was voor de koers die de fractie ging volgen?
quote:Ik geloof ook niet dat er een referendum komt, maar er zal vermoedelijk nog wel een heftig partijcongres volgen. Waar denk ik een ruime meerderheid van de achterban van D66 wel zal instemmen met regeringsdeelname, dat maak ik tenminste 'uit geluiden' die ik uit die kringen hoor. Men is bij D66 erg bang in de oppositie vermorzeld te worden tussen Bos, Marijnissen en Halsema, zo bang dat men het geloof heeft zich in een regering sterker te kunnen profileren.
Op donderdag 1 mei 2003 10:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat hoorde ik vanochtend op het nieuws. Waarom heb ik a) het gevoel dat dit referendum er niet komt
quote:Mwah, als een redelijke meerderheid van de partij via congres of referendum deelname aan een kabinet afwijst, dan zal de partijtop zo'n uitspraak niet naast zich neerleggen. Of ben ik te goedgelovig wat dat betreft?
en b) als het er wel komt dat de fractie zich er weinig van aantrekt?Ben ik nou zo cynix cynisch?
Overigens denk ik dat de informatieronde nog niet gelopen is. Ik vind het opmerkelijk dat dinsdag de indruk werd gewekt (o.m. door Balkenende) dat die dag de definitieve keuze zou worden gemaakt, terwijl men het er nu over heeft dat er nog wel een paar dagen van onderhandeling zullen volgen. Kennelijk is het eisenlijstje van D66 nog iets te lang naar de smaak van CDA en VVD.
quote:Ze zitten ook in een rotsituatie met hun aantal zetels. In de oppositie komen ze er niet aan en als de regering onpopulaire dingen gaat doen, overleven ze de volgende verkiezingen ook niet..
Op donderdag 1 mei 2003 10:22 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik geloof ook niet dat er een referendum komt, maar er zal vermoedelijk nog wel een heftig partijcongres volgen. Waar denk ik een ruime meerderheid van de achterban van D66 wel zal instemmen met regeringsdeelname, dat maak ik tenminste 'uit geluiden' die ik uit die kringen hoor. Men is bij D66 erg bang in de oppositie vermorzeld te worden tussen Bos, Marijnissen en Halsema, zo bang dat men het geloof heeft zich in een regering sterker te kunnen profileren.
quote:
[..]Mwah, als een redelijke meerderheid van de partij via congres of referendum deelname aan een kabinet afwijst, dan zal de partijtop zo'n uitspraak niet naast zich neerleggen. Of ben ik te goedgelovig wat dat betreft?
quote:Maar de deur is dicht. CDA kan nergens anders meer heen, tenzij ze alsnog aan de deur van LPF gaan bellen en dan breekt echt de pleuris uit in dit land, denk ik.
Overigens denk ik dat de informatieronde nog niet gelopen is. Ik vind het opmerkelijk dat dinsdag de indruk werd gewekt (o.m. door Balkenende) dat die dag de definitieve keuze zou worden gemaakt, terwijl men het er nu over heeft dat er nog wel een paar dagen van onderhandeling zullen volgen. Kennelijk is het eisenlijstje van D66 nog iets te lang naar de smaak van CDA en VVD.
quote:ik vind dat een rare instelling, ik vind het wel een enorm gebrek aan zelfvertrouwen als je er zo tegen aan kijkt.
Op donderdag 1 mei 2003 10:27 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ze zitten ook in een rotsituatie met hun aantal zetels. In de oppositie komen ze er niet aan en als de regering onpopulaire dingen gaat doen, overleven ze de volgende verkiezingen ook niet..
quote:nou de deur is dicht maar niet op slot zoals ze dat tegenwoordig noemen, CU en SGP zijn best bereid weer aan te schuiven mocht het met de D66 niet lukken.
Maar de deur is dicht. CDA kan nergens anders meer heen, tenzij ze alsnog aan de deur van LPF gaan bellen en dan breekt echt de pleuris uit in dit land, denk ik.
quote:Ach, ze kunnen altijd zeggen: "We hadden niet genoeg invloed". Beetje VVD-techniek.
Op donderdag 1 mei 2003 10:27 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Ze zitten ook in een rotsituatie met hun aantal zetels. In de oppositie komen ze er niet aan en als de regering onpopulaire dingen gaat doen, overleven ze de volgende verkiezingen ook niet..
quote:
[..]
quote:Nee, ze kunnen nog naar CU/SGP, want Rouvoet heeft aangegeven dat de deur openstaat mocht het mislukken.
[..]Maar de deur is dicht. CDA kan nergens anders meer heen, tenzij ze alsnog aan de deur van LPF gaan bellen en dan breekt echt de pleuris uit in dit land, denk ik.
quote:http://stemburo.noties.nl/report-project.php?p=svn1705&s=De+stemming+per+28+april&PHPSESSID=980317966d41f95335c1e46f25bf117f
Op donderdag 1 mei 2003 10:42 schreef LuQas het volgende:
Is het al bekend hoe de drie partijen nu in de peilingen staan?
D66 zakt 1 zetel, CDA wint 1, VVD wint 2.
D66
quote:Je kan je afvragen of D66 er wel zoveel punten doorkrijgt. De gekozen burgemeester was ook al geregeld tijdens de formatie van Balkenende I. Zie CDA, LPF en VVD eens over gekozen burgemeester. De halfbakken vorm van het districtenstelsel die men probeert te regelen kan in ieder geval op goedkeuring rekenen van PvdA en LPF, en volgens mij had het CDA hier ook niet zoveel op tegen.
Op donderdag 1 mei 2003 10:32 schreef sizzler het volgende:
Ik blijf het bizar vinden dat door deze constructie een kleine partij als D66 er nu zoveel belangrijke partijpunten doorheen krijgt dat door de meerderheid van de Kamer wordt gesteund, maar niet door de meerderheid van het volk. Punten die ze er in Paars I niet doorkregen, terwijl ze toen veel groter waren, lukken nu wel. Eerst nog maar eens zien hoelang Balkenende dit kabinet bij elkaar kan houden.
Het grootste discussiepunt, het referendum, heeft men laten vallen. Blijft over het extra geld voor onderwijs en kenniseconomie. Daar is men nog flink over aan het onderhandelen. Wat daarbij opvalt is dat de aanvankelijke eis van D66, 750 miljoen euro extra, al is afgezwakt tot 'enkele honderden miljoenen'.
quote:D66 2 zetels winst in vergelijking met 22 januari dus. En deze coalitie staat nog steeds op een meerderheid van 76 zetels, ondanks het grote verlies van het CDA!
Op donderdag 1 mei 2003 10:47 schreef Sidekick het volgende:[..]
D66 zakt 1 zetel, CDA wint 1, VVD wint 2.
D66
Maar ja, sinds wanneer wordt Maurice de Hond serieus genomen hier?
quote:Ja, misschien moeten we de peilingen maar in het andere topic houden, zodat we hier kunnen discussieren op feiten ipv sprookjes.
Op donderdag 1 mei 2003 10:51 schreef Kozzmic het volgende:Maar ja, sinds wanneer wordt Maurice de Hond serieus genomen hier?
quote:True, true, maar er wordt ook al gespeculeerd over een tweede minister van Binnenlandse Zaken die de bestuurlijke vernieuwingen door moet voeren.... Ach, de economiscche tijden zijn moeilijk, de oppositie fel en Balkenende is een slecht 'regisseur'. Dus eerst maar afwachten hoelang dit kabinet aanblijft!
Op donderdag 1 mei 2003 10:49 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:
Dittrich voelt niets voor 'formatie-referendum'DEN HAAG - D66-fractievoorzitter Dittrich voelt niets voor een referendum waarin de D66-leden zich zouden kunnen uitspreken over deelname van de partij aan een nieuw kabinet met CDA en VVD. Dat zei hij woensdag voorafgaand aan de onderhandelingen met deze twee partijen.
Dittrich geeft de voorkeur aan het al geplande D66-partijcongres aan het eind van de kabinetsformatie. ,,Dan kunnen we echt uitleg geven aan de leden en vragen beantwoorden. Bij een referendum kun je alleen ja of nee zeggen'', aldus Dittrich. Bovendien kost het vrij veel tijd om een referendum te organiseren.VVD-leider Zalm verwacht dat de D66-leden op geen enkele manier meer roet in het eten zullen gooien. ,,Als de leden dit afwijzen, zou dat zelfmoord zijn van D66 en daar zitten ze vast niet op te wachten.'' CDA-voorman Balkenende vindt de discussie een zaak van D66 en ging er daarom verder niet op in.
Het plan voor een referendum onder leden van de D66 over de kabinetsformatie komt van de Statenfractie van die partij in de provincie Zeeland.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2028--1332093-1373-496142-,00.html
quote:Goh, zijn er nog andere mogelijkheden dan??
Bij een referendum kun je alleen ja of nee zeggen'', aldus Dittrich.
quote:Verwacht jij dan dat in een kabinet met het CDA als de grootste partij ze dat erdoorheen zouden kunnen krijgen? Echt, never nooit niet.
Op donderdag 1 mei 2003 12:18 schreef Nuoro het volgende:
...maar waar ik nog het meest van baal, is dat D66 inmiddels dus ook met geen woord meer rept over het afschaffen van bijzonder onderwijs.
quote:Natuurlijk wel
Op donderdag 1 mei 2003 11:54 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Goh, zijn er nog andere mogelijkheden dan??
Ja indien, Nee tenzij, Ik zeg nu nee maar als ik morgen met mijn andere been uit bed stap ja, Ik lijk nu ja te zeggen maar dat moet ik wel eerst met mijn achterban overleggen om zodoende tot een gefundeerd antwoord te komen.
quote:vind ik eigenlijk ook, maar ja, als je met het CDA in een coalitie stapt mag je niet meer vloeken in de kerk....
Op donderdag 1 mei 2003 12:18 schreef Nuoro het volgende:
...maar waar ik nog het meest van baal, is dat D66 inmiddels dus ook met geen woord meer rept over het afschaffen van bijzonder onderwijs.
quote:ja maar het gaat dan ook om de trend na 21/04
Op donderdag 1 mei 2003 10:51 schreef Kozzmic het volgende:[..]
D66 2 zetels winst in vergelijking met 22 januari dus. En deze coalitie staat nog steeds op een meerderheid van 76 zetels, ondanks het grote verlies van het CDA!
Maar ja, sinds wanneer wordt Maurice de Hond serieus genomen hier?
quote:nee dat wisten ze toch ook wel, daarom juist niet samen met die partij er zijn zoveel inhoudelijke//ethische verschillen....
Op donderdag 1 mei 2003 12:24 schreef Ernst het volgende:[..]
Verwacht jij dan dat in een kabinet met het CDA als de grootste partij ze dat erdoorheen zouden kunnen krijgen? Echt, never nooit niet.
quote:De samenwerking tussen Jan Peter en Gerrit, kun je ook bestempelen als homohuwelijk.
Op donderdag 1 mei 2003 12:59 schreef Nyrem het volgende:[..]
nee dat wisten ze toch ook wel, daarom juist niet samen met die partij er zijn zoveel inhoudelijke//ethische verschillen....
maar goed... misschien komt na dit debacle met CDA/VVD, euthanasie D66 wel van pas
quote:Een huwelijk tussen gelijken?
Op donderdag 1 mei 2003 13:08 schreef Sidekick het volgende:De samenwerking tussen Jan Peter en Gerrit, kun je ook bestempelen als homohuwelijk.
Mwoah...
quote:Tussen gelijkgezinden..
Op donderdag 1 mei 2003 13:23 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Een huwelijk tussen gelijken?
Mwoah...
quote:Een huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht, slimpie.
Op donderdag 1 mei 2003 13:23 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Een huwelijk tussen gelijken?
Mwoah...
quote:Als je een coalitie een huwelijk wil noemen...
Op donderdag 1 mei 2003 13:24 schreef Sidekick het volgende:Een huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht, slimpie.
Eigenlijk zou een coalitie met GroenLinks dus de eerste hetero coalitie zijn?
quote:Gewoon erg rechts, ik zou dat liever geen homohuwelijk noemen in dit geval maar een zeer behoudend huwelijk
Op donderdag 1 mei 2003 13:24 schreef Sidekick het volgende:[..]
Een huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht, slimpie.
quote:Ach, de mogelijke coalitie werd al bestempeld als een verstandshuwelijk.
Op donderdag 1 mei 2003 13:27 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Als je een coalitie een huwelijk wil noemen...
.
quote:Ik zie een coalitie tussen GL en PvdD wel zitten.
Maar dit is meer iets voor het cafe.
quote:
Informateurs vanmiddag naar koningin
DEN HAAG - De informateurs Hoekstra en Korthals Altes brengen donderdagmiddag op Paleis Huis ten Bosch verslag uit aan koningin Beatrix over hoe het verder moet met de kabinetsformatie. CDA-leider Balkenende, VVD-voorman Zalm en D66-fractievoorzitter Dittrich wilden donderdag niet aangeven of het om een eindverslag gaat.Zalm gaf aan dat de onderhandelaars van CDA, VVD en D66 samen met de informateurs donderdagochtend "de puntjes op de i" hebben gezet. "En dat is goed gegaan. We hebben volstrekte overeenstemming", zei Zalm. Ook D66-leider Dittrich wilde niet vooruitlopen op de verdere procedure. Onduidelijk is daarom nog of de informateurs gevraagd zullen worden verder te werken aan een regeerakkoord of dat die taak bij nieuw aan te stellen formateurs wordt neergelegd.
Bij die laatste optie ligt het volgens ingewijden voor de hand dat alle drie partijen iemand afvaardigen. Waarschijnlijk zullen dat beoogd premier Balkenende (CDA), beoogd vice-premier Zalm (VVD) en oud-fractievoorzitter en beoogd vice-premier De Graaf (D66) zijn.
In het verslag van de informateurs zal naast een advies aan de koningin over de procedure die zal worden gevolgd ook komen te staan waar de partijen het over eens zijn. Dat zijn hoofdlijnen, zoals het streven naar begrotingsevenwicht. Over de details, zoals de posten waarop zal worden bezuinigd, moeten CDA, VVD en D66 nog verder onderhandelen.
http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.zalm.informateurs.vvd.html
quote:En de Kamer is een orgie?
Op donderdag 1 mei 2003 13:27 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Als je een coalitie een huwelijk wil noemen...
.
Tot mijn grote ergenis vondt de huidige Jonge Democraten voorzitter het ook nodig om iets te zeggen, tenminste ik stoor me er niet aan als hij iets wil zeggen maar ik stoorde me wel aan hetgeen wat hij zei.
De Jonge Democraten hebben een motie aangenomen (ik was niet bij het congres in Leeuwarden, anders had ik zeker tegen gestemd), waarin zij besluiten dat de Jonge Democraten de D'66 fractie steunt in regeringsdeelname, mits zij de ministeries van Onderwijs en Economische Zaken in handen zien te krijgen.
Waarom is Economische Zaken zo belangrijk voor de Jonge Democraten ? Ik weet het niet. Het ministerie van Economische Zaken houd zich bezig met handelsbetrekkingen, het bedrijfsleven, de NMA en dergelijke. Volgens mij had "mijn" voorzitter dit in zijn jeugdige overmoet met het ministerie van Financiën verward, die over de overheidsuitgaven gaat, en zo geld kan vrij maken voor onderwijs, ecologie en andere belangrijke D'66 punten. Ik wil niet zeggen dat Economische Zaken geen mooie post zou zijn, maar voor verdere liberalisering, het wegnemen van "bureaucratische rompeslomp", en dergelijke acht ik de VVD ook prima in staat.
En wat moet D'66 met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ? Ik weet dat het heel raar klinkt. Maar ja, als ik naar Mark Rutte van de VVD luister, is hij ook een groot voorstander van het investeren in kenniseconomie, kleinere klassen maken, doorstroom bevorderen, en andere maatregelen die het onderwijs weer op enig niveau kunnen brengen. Wat me wel belangrijk lijkt is dat D'66 hier wel geld voor vrij kan maken, want dat wil de VVD weer niet, maar qua uitvoeren vertrouw ik ook op de VVD.
Waar ik me ook behoorlijk aan stoorde, was de opstelling van "onze" voorzitter. Zonder ook maar een regeltje van een mogelijk regerakkoord te hebben gelezen, stemde hij dus al in, mits er aan deze voorwaarden werd voldaan. Dus ook al zou er geen cent meer naar onderwijs gaan, sterker nog, zelfs als er bezuinigd zou worden op onderwijs, zouden wij van "onze" voorzitter 4 jaar lang, als het zo lang duurt, CDA/VVD plannen mogen uitvoeren op dit gebied, en ons bezighouden met Economische Zaken, nee ik voel meer voor het plan van Pechtold om een met alle D'66'ers over een mogelijk regeerakkoord te gaan stemmen.
Laat ik het toch nog maar een beetje opnemen voor "onze" voorzitter door te zeggen dat alle begin een beetje moeilijk is.
quote:Ze waren zeker in de war met de minister van Binnenlandse Zaken (ivm de bestuurlijke vernieuwingen).
Op donderdag 1 mei 2003 19:21 schreef JAM het volgende:
[...]Waarom is Economische Zaken zo belangrijk voor de Jonge Democraten ? [...]
quote:Die voorzitter was de landelijke voorzitter van de JD, dus hij sprak naar mijn interpretatie namens de hele JD, of in ieder geval de meerderheid, of in iedergeval, de meerderheid van het aantal mensen dat naar het congres in Leeuwarden is gekomen, want daar is hij tot voorzitter gekozen.
Op donderdag 1 mei 2003 19:23 schreef SCH het volgende:
Namens wie spreekt die voorzitter dan? De JD afdeling Utrecht heeft een brief naar de fractie gestuurd waarin zij duidelijk stellen tegen regeringsdeelname te zijn.
En dat van Utrecht wist ik nog niet. Maar ja, waarom dan ? Vanwege "principe" ? Het past D'66 naar mijn mening niet om al voor of tegen iets te zijn voordat überhaupt duidelijk is waar het over gaat, want het regeerakkoord ligt er nog niet, en handelen uit principe's past D'66 als pragmatische partij ook niet.
Laten we niet op de muziek vooruit lopen.
Maar hoe zit het nu met het feit dat D66 vind dat christelijke en islamitische scholen moeten verdwijnen ?
'Godsdienstonderwijs doen ze maar in hun vrije tijd' zei de toenmalige D66-minister Van Boxtel.
'Schaf religieus gebonden onderwijs af. Op de bijbelschool of de koranschool geef je dan als je wilt onderwijs in de religie.
Zoals wij de zondagsschool kennen. Veel plezier ermee, maar het is tijd voor de ontnuchtering van het onderwijs.'
Ik hoor er niets meer over.... hoe komt dat toch.
Eerst dat ministerspostje binnenhalen en dan zien we wel ?
quote:Wereldse onderbouwing weer.
Op donderdag 1 mei 2003 20:14 schreef Kaalhei het volgende:
Goede coalitie. Zolang er geen socialisten aan de macht zijn vind ik alles goed
quote:dus geen socialisme?
Op donderdag 1 mei 2003 20:29 schreef Nyrem het volgende:
Wereldse onderbouwing weer.
Je weet kennelijk niet zo goed waar D66 precies voor staat he; sociaal en liberalisme.
quote:Euhm, dat vroeg ik me dus ook al af...
Op donderdag 1 mei 2003 20:26 schreef Koos Voos het volgende:
Onderwijs..onderwijs...onderwijs, het stokpaardje van D66.Maar hoe zit het nu met het feit dat D66 vind dat christelijke en islamitische scholen moeten verdwijnen ?
'Godsdienstonderwijs doen ze maar in hun vrije tijd' zei de toenmalige D66-minister Van Boxtel.
'Schaf religieus gebonden onderwijs af. Op de bijbelschool of de koranschool geef je dan als je wilt onderwijs in de religie.
Zoals wij de zondagsschool kennen. Veel plezier ermee, maar het is tijd voor de ontnuchtering van het onderwijs.'Ik hoor er niets meer over.... hoe komt dat toch.
Maar enige navraag (bij enkele D'66 collega's) leerde me dat dit eigenlijk nooit een 'officieel' D'66 standpunt is geweest, het was slechts een eenmalige solo-actie van Van Boxtel. Jammer...
Ik denk dat geen enkele partij voorlopig het lef heeft om dit onderwerp aan te kaarten, op de SP na dan.
quote:Negeren...
Op donderdag 1 mei 2003 20:37 schreef rroloff het volgende:
Was gaan Dittrich cum suis eigenlijk doen als de leden - in een of andere ledenraadpleging - in meerderheid tegenstemmen?
quote:Ze onderschrijven in hun visie wel (ook) een aantal socialistische principes.
Op donderdag 1 mei 2003 20:30 schreef Kaalhei het volgende:[..]
dus geen socialisme?
Of is D66 volgens jou rechts?
quote:Links-liberaal. Dat ze een aantal socialistische principes onderschrijven wil niet zeggen dat ze socialistisch zijn. Ik denk dat bijna elke partij in NL wel een of meerdere socialistische principes onderschrijft....
Op donderdag 1 mei 2003 20:45 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ze onderschrijven in hun visie wel (ook) een aantal socialistische principes.
Of is D66 volgens jou rechts?
quote:Roger van Boxtel
Op donderdag 1 mei 2003 20:34 schreef Nuoro het volgende:[..]
Euhm, dat vroeg ik me dus ook al af...
Maar enige navraag (bij enkele D'66 collega's) leerde me dat dit eigenlijk nooit een 'officieel' D'66 standpunt is geweest, het was slechts een eenmalige solo-actie van Van Boxtel. Jammer...
Ik denk dat geen enkele partij voorlopig het lef heeft om dit onderwerp aan te kaarten, op de SP na dan.
'k Vind dat ouders zelf mogen weten hoe ze hun kinderen opvoeden, inclusief het onderwijs. Uiteraard binnen wettelijke normen, en daar mag op gecontroleerd worden.
Verder moet de overheid netjes terughoudend zijn.
quote:Dus geen geld in religieus onderwijs stoppen.
Op donderdag 1 mei 2003 20:53 schreef DennisMoore het volgende:
Verder moet de overheid netjes terughoudend zijn.
quote:Niet meer dan bij openbaar onderwijs.
Op donderdag 1 mei 2003 20:56 schreef speknek het volgende:[..]
Dus geen geld in religieus onderwijs stoppen.
quote:Religieuze mensen betalen ook netjes hun belastinggeld.
Op donderdag 1 mei 2003 20:56 schreef speknek het volgende:Dus geen geld in religieus onderwijs stoppen.
quote:Voor onderwijs ja, waar de regering voor dient zorg te dragen.
Op donderdag 1 mei 2003 20:58 schreef DennisMoore het volgende:
Religieuze mensen betalen ook netjes hun belastinggeld.
quote:Ouders dragen zorg voor onderwijs. Richten zélf een bijzondere school op. Vormen een schoolbestuur. Huren zo leraren in. En zorgen dat de leerlingen voldoen aan de wettelijke normen qua taal/reken-niveau. En krijgen daar keurig een financiële bijdrage voor van de overheid.
Op donderdag 1 mei 2003 20:58 schreef speknek het volgende:Voor onderwijs ja, waar de regering voor dient zorg te dragen.
Maar dit is een formatie-topic, geen bijzonder-onderwijs-topic .
quote:gevoelige onderwerpen vooral mijden.. we doen de laatste 10 jaar in nl niet anders....
Op donderdag 1 mei 2003 21:01 schreef DennisMoore het volgende:[..]
..
Maar dit is een formatie-topic, geen bijzonder-onderwijs-topic.
quote:Nou, als je het dan nog een keertje uit de mond van een D'66'er (ik) wil horen. "Godsdienst doe je maar in je eigen tijd".
Op donderdag 1 mei 2003 20:26 schreef Koos Voos het volgende:
Onderwijs..onderwijs...onderwijs, het stokpaardje van D66.Maar hoe zit het nu met het feit dat D66 vind dat christelijke en islamitische scholen moeten verdwijnen ?
Zoals wij de zondagsschool kennen. Veel plezier ermee, maar het is tijd voor de ontnuchtering van het onderwijs.'Ik hoor er niets meer over.... hoe komt dat toch.
En ik weet dat vele D'66'ers dit met mij delen.
quote:Ik meed niks. Wil alleen netjes gezagsgetrouw on-topic blijven
Op donderdag 1 mei 2003 21:13 schreef Koos Voos het volgende:gevoelige onderwerpen vooral mijden.. we doen de laatste 10 jaar in nl niet anders....
quote:'t Is ook hun eigen tijd.
Op donderdag 1 mei 2003 21:16 schreef JAM het volgende:Nou, als je het dan nog een keertje uit de mond van een D'66'er (ik) wil horen. "Godsdienst doe je maar in je eigen tijd".
quote:Misschien...
Op donderdag 1 mei 2003 21:16 schreef JAM het volgende:[..]
Nou, als je het dan nog een keertje uit de mond van een D'66'er (ik) wil horen. "Godsdienst doe je maar in je eigen tijd".
En ik weet dat vele D'66'ers dit met mij delen.
Maar het is i.i.g. geen officieel D'66 standpunt, dat het verschil maar even duidelijk is.
quote:Maar hoe verantwoordt je het dat er overheidsgeld in gaat zitten om aan godsdienstopvoeding te doen, iets wat ook heel goed op een bredere manier op een openbare school kan.
Op donderdag 1 mei 2003 21:20 schreef DennisMoore het volgende:'t Is ook hun eigen tijd.
.
Mits de kindertjes maar voldoen aan de wettelijke normen mbt taal/rekenen/etc mogen de ouders zelf weten hoe ze hun kinderen opvoeden/lesgeven op hun eigen school, nie'waar?
quote:Precies
Op donderdag 1 mei 2003 21:22 schreef Nuoro het volgende:Maar het is i.i.g. geen officieel D'66 standpunt, dat het verschil maar even duidelijk is.
En verder moet iemand maar een Bijzonder Onderwijs-topic openen, lijkt me, als hij/zij de behoefte daartoe voelt.
quote:Hét Bijzonder Onderwijs topic.
Op donderdag 1 mei 2003 21:32 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Precies
.
En verder moet iemand maar een Bijzonder Onderwijs-topic openen, lijkt me, als hij/zij de behoefte daartoe voelt.
quote:bron en rest van het verhaal
Nieuw kabinet versobert zorg, uitkeringen en pensioenenUitgegeven: 1 mei 2003 21:45
DEN HAAG - Het nieuwe kabinet gaat ingrijpende maatregelen nemen in de gezondheidszorg, de sociale zekerheid en de pensioenen. In de zorg komen eigen bijdragen of eigen risico's en worden minder behandelingen vergoed. In de sociale zekerheid wordt bezuinigd op WAO, WW en bijstand. Ook worden de vut en de regelingen voor vervroegd pensioen aangepakt. Overwogen wordt verder de pensioengerechtigde leeftijd, nu 65 jaar, te verhogen.
Dat wordt dus een ouderwets rechts kabinet.
quote:Rechts ziet blijkbaar meer de noodzaak tot bezuinigen in. Is echt niet om te pesten hoor
Op donderdag 1 mei 2003 22:02 schreef bruut het volgende:Dat wordt dus een ouderwets rechts kabinet.
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051765687558.html
AOW-grens verschuift paar jaar
Van onze verslaggevers
DEN HAAG - Nederlanders gaan straks niet meer automatisch met pensioen als ze de leeftijd van 65 jaar hebben bereikt. Mogelijk komt de pensioengrens bij 67 jaar te liggen. Uit het tussentijdse verslag van de kabinetsinformateurs Korthals Altes en Hoekstra blijkt dat de onderhandelaars van CDA, VVD en D66 het daarover eens zijn geworden.CDA, VVD en D66 denken aan 67 jaar
Andere opvallende maatregelen van het eventueel nieuwe kabinet-Balkenende zijn het terugdraaien van een aantal vergoedingen voor medische hulp, een pardonregeling voor asielzoekers en een districtenstelsel bij de landelijke verkiezingen. Ook worden burgemeesters voortaan rechtstreeks door de bevolking gekozen.
Naast de forse ingrepen om de overheidsfinanciën op orde te brengen, is het aandeel van D66 duidelijk zichtbaar: bestuurlijke vernieuwingen en investeringen in het onderwijs.
Nadat Hoekstra en Korthals Altes verslag hadden uitgebracht aan koningin Beatrix, werden zij verzocht hun werkzaamheden voort te zetten en 'op de kortst mogelijke termijn' tot een uitgewerkt regeerakkoord te komen. De informateurs hopen dat het nieuwe kabinet voor 1 juni beëdigd kan worden.
De drie partijen zijn van plan 15 miljard euro te bezuinigen om de kabinetsperiode zonder begrotingstekort af te sluiten. De bezuinigingen zijn nog niet tot in detail uitgewerkt, maar zijn wel zoveel mogelijk gericht op het aan het werk houden van zoveel mogelijk mensen. Dit betekent dat er ook ingrepen kan worden in de WAO, de WW en de bijstand.
Opvallend is de spoed waarmee ook CDA en VVD werk willen maken van de bestuurlijke vernieuwingen. Vorig jaar wilden zij nog weinig weten van de voorstellen die de Lijst Pim Fortuyn deed, maar nu beloven zij D66 dat binnen een jaar de wetsvoorstellen klaar zijn om burgemeestersbenoemingen en de Tweede-Kamerverkiezingen zo te regelen dat burgers meer directe inspraak hebben. Kamerleden moeten meer dan nu hun eigen regio gaan vertegenwoordigen. Premier Balkenende zelf neemt de verantwoordelijkheid voor een onderzoek naar de voor- en nadelen van een rechtstreeks gekozen minister-president.
Het nieuwe kabinet wil een specifiek pardon verlenen aan asielzoekers die buiten hun eigen schuld om al vijf jaar of langer in Nederland wachten op een beslissing over hun asielaanvraag. De omvang van deze groep vluchtelingen is nog niet duidelijk. Eerder was sprake van 2400 mensen.
Kaalhei zal wel blij zijn. Weer minder afgepakt geld naar de medische zorg.
quote:Ja, het is echt om te pesten en echt niet omdat het niet te betalen is hoor
Op vrijdag 2 mei 2003 08:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051765687558.html
quote:Terwijl er geld verspild gaat worden aan hele kiesprocedures (die uiteraard door hele kuddes ambtenaren bekeken moeten worden) op te zetten voor een gekozen burgemeester.. Dag geld..
Op vrijdag 2 mei 2003 08:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051765687558.html
Van die zinloze punten vind ik dat momenteel..
Wel goed is de pardonregeling voor asielzoekers die er komt.. alhoewel ik vermoed/vrees dat die dusdanig aangescherpt gaat worden dat nog de helft in de kou blijft staan..
-edit- 't was nog vroeg..
[Dit bericht is gewijzigd door Maerycke op 02-05-2003 09:46]
Als je eerder met pensioen wilt zul je dit zelf moeten betalen, de gemeenschap hoeft hiervoor niet op te draaien.
67 jaar is een goede leeftijd die past binnen de arbeidsverhoudingen in Nederland. De grens van 65 jaar is ooit door Bismarck vastgesteld aangezien een arbeider dan wel "op" is. In de huidige industrie die vooral gericht is op dienstverlening komt zwaar werk bijna niet meer voor. Arbeiders kunnen dus langer mee.
quote:Bureaucratie, here we come.
Op vrijdag 2 mei 2003 09:09 schreef Maerycke het volgende:[..]
Terwijl er geld verspild gaat worden aan hele kiesprocedures (die uiteraard door hele kuddes ambternaren bekeken moeten worden) op te zetten voor een gekozen burgemeester.. Dag geld..
Van die zinloze punten vind ik dat momenteel..
quote:Dat is een goede regeling, alleen ik vrees ook dat D66 nu lekker wordt gemaakt om in de regering te komen, om vervolgens te horen dat ze toch maar 6 zetels hebben, en dat er een rechtse meerderheid is, en dat het geen schijn van kans maakt als we 'wat' dingen aanpassen.
Wel goed is de pardonregeling voor asielzoekers die er komt.. alhoewel ik vermoed/vrees dat die dusdanig aangescherpt gaat worden dat nog de helft in de kou blijft staan..
quote:Het gaat juist net waarop men wil bezuinigen.
Op donderdag 1 mei 2003 23:07 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Rechts ziet blijkbaar meer de noodzaak tot bezuinigen in. Is echt niet om te pesten hoor
.
Waarop niet die JSF? Waarom willen de VVD juist de OZB afschaffen; iets wat in deze tijd onbegrijpelijk is.
Waarom bezuinigen aan de basis van mensen (die het al niet breed hebben)? Verdienen zij het?
Of verdient een generaaltje meer z'n 80 JSF dingen?
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 02-05-2003 10:39]
quote:Dan heb je zeker niet het artikel gelezen dat de helft van de nederlanders al oververmoeid is door de telkens meer hectisch wordende maatschappij.
Op vrijdag 2 mei 2003 09:30 schreef Strolie75 het volgende:
Over die pensioenleeftijd van 67 jaar.Als je eerder met pensioen wilt zul je dit zelf moeten betalen, de gemeenschap hoeft hiervoor niet op te draaien.
67 jaar is een goede leeftijd die past binnen de arbeidsverhoudingen in Nederland. De grens van 65 jaar is ooit door Bismarck vastgesteld aangezien een arbeider dan wel "op" is. In de huidige industrie die vooral gericht is op dienstverlening komt zwaar werk bijna niet meer voor. Arbeiders kunnen dus langer mee.
ps
quote:(ad.nl)
De informateurs suggereerden dat wordt overwogen de pensioengerechtigde leeftijd te verhogen, maar volgens bronnen in de drie partijen is dat aan de onderhandelingstafel niet besloten. ,,De AOW-leeftijd blijft 65 jaar'', verzekert een Kamerlid.
quote:
Formatie: D66 ziet veel eisen terug in afspraken
DEN HAAG - De informateurs Hoekstra en Korthals Altes deden gisteravond nogal bescheiden over het principe-akkoord dat zij met CDA, VVD en D66 hadden gesloten. 'Het is een aanzet voor de totstandkoming van de programgrondslag', stelde Rein Jan Hoekstra. Maar op een groot aantal terreinen blijkt de nieuwe coalitie al vergaande en gedetailleerde afspraken gemaakt te hebben.Opvallend is dat de invloed van D66 op het stuk zo helder is, zeker omdat de Lijst Pim Fortuyn vorig jaar op dezelfde punten nog nul op het rekest kreeg van CDA en VVD. Voor de zes zetels die D66 in de Tweede Kamer heeft, zijn haar speerpunten zeer goed uit de verf gekomen.
De partij ijvert al jaren voor een gekozen minister-president, waarnaar nu een serieus onderzoek komt. De gekozen burgemeester wordt geregeld, evenals de invoering van een districtenstelsel bij Kamerverkiezingen. Overigens gaat het denken binnen partijcommissies van CDA en VVD op deze terreinen de laatste jaren ook al verder dan het behoudende standpunt dat hun landelijke politici tot nog toe verwoordden.
Een nederlaag voor D66 is de beslissing dat onder de Waddenzee toch naar gas mag worden geboord. Weliswaar alleen 'als zulks nodig is' en dan alleen 'schuin' vanaf de bestaande gastinstallaties bij Lauwersoog en Moddergat. Maar D66 beloofde in het verkiezingsprogramma dat er niet geboord zal worden.
De coalitie belooft dat de lasten de komende jaren niet zullen stijgen of dalen. Op voorspraak van de VVD worden de zorgpremies hier nadrukkelijk bij betrokken. In de mislukte formatie tussen CDA en PvdA was afgesproken dat de zorgpremies wel zouden stijgen. Verkleining van het pakket en invoering van een eigen bijdrage voor patiënten - waarover nu afspraken zijn gemaakt - was toen nog uitgesloten.
Ter versterking van het onderwijs hebben de partijen nog geen concreet bedrag afgesproken. De partijen spreken slechts van een 'substantiële intensivering'. In een latere onderhandelingsfase moet blijken welk bedrag de partijen bedoelen. De kerncentrale Borssele zal open blijven tot het einde van de economische levensduur. D66 stond directe sluiting voor.
Op medisch-ethisch gebied heeft D66 een dichte deur gevonden bij de andere twee coalitiepartijen. Na de gesprekken met ChristenUnie en de SGP hebben CDA en VVD afgesproken dat er op het gebied van euthanasie, abortus, homohuwelijk, bordeelverbod en adoptie door homoparen geen liberalere wetgeving komt. D66 heeft zich daarmee akkoord verklaard.
De fracties van SGP en ChristenUnie, waarmee de afgelopen weken parallelle onderhandelinegn zijn gevoerd, achten zich aan het nieuwe akkoord niet gebonden, lieten zij gisteravond weten. De ChristenUnie zal 'constructieve oppositie voeren', aldus een woordvoerder. Afspraken die zij in de onderhandelingen met CDA en VVD heeft gemaakt hebben hun geldigheid verloren.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051765687473.html
quote:Een nederlaag voor heel Nederland.
Een nederlaag voor D66 is de beslissing dat onder de Waddenzee toch naar gas mag worden geboord. Weliswaar alleen 'als zulks nodig is' en dan alleen 'schuin' vanaf de bestaande gastinstallaties bij Lauwersoog en Moddergat.
quote:
Op medisch-ethisch gebied heeft D66 een dichte deur gevonden bij de andere twee coalitiepartijen. Na de gesprekken met ChristenUnie en de SGP hebben CDA en VVD afgesproken dat er op het gebied van euthanasie, abortus, homohuwelijk, bordeelverbod en adoptie door homoparen geen liberalere wetgeving komt. D66 heeft zich daarmee akkoord verklaard.
quote:
Ook kabinet met D66 voor gaswinning WadDEN HAAG - Het nieuwe kabinet van CDA, VVD en D66 houdt vast aan een uitbreiding van gaswinning onder de Waddenzee. Waar CDA en VVD dat deze zomer al met de LPF hadden afgesproken, kan ook D66 zich daar in vinden. De kleinste coalitiepartij maakt daarmee een opmerkelijke knieval. Ze was jarenlang een van de felste strijders tegen gaswinning.
Uit het gisteren gepresenteerde verslag van de informateurs Rein Jan Hoekstra en Frits Korthals Altes blijkt dat de drie beoogde regeringspartijen het tot nu toe eens zijn om de winning bij Lauwersoog en Paesens-Moddergat toe te staan. Juist die activiteiten zijn in 1999 door Tweede Kamer en kabinet uit angst voor schade aan het kwetsbare natuurgebied verboden.
Als voorwaarde geldt wel dat het oppompen van de brandstof alleen mag ,,met inachtneming van de Natuurbeschermingswet''. Maar zonder vergunning op grond van die wet is geen enkele activiteit in het gebied toegestaan. De winning moet stoppen zodra de natuur schade oploopt. Andere nieuwe boringen in of onder het wad zijn de komende tien jaar niet mogelijk tenzij er een economische noodzaak is en de ecologische gevolgen duidelijk zijn.
D66 liep vorig jaar met de PvdA voorop om alle nieuwe boringen langdurig taboe te verklaren. In de zomer wekte het CDA de suggestie dat een nieuw kabinet daar ook voor zou kiezen. Maar uit het regeerakkoord bleek het tegendeel. Waar de partijen de winning vanaf land onder het Wad bij Lauwersoog en Paesens-Moddergat als een bestaande activiteit presenteerden, was dat wel degelijk een nieuwe ontwikkeling.
De reden om tot die stap over te gaan, was toen volgens VVD-leider Gerrit Zalm een dreigende miljardenclaim van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). Het bedrijf heeft al proefboringen in het gebied verricht en bezit de rechten om het gas te mogen winnen.
In de besprekingen met de PvdA kwam het CDA in februari overeen weer voor een algeheel boorverbod te kiezen. Maar nu de VVD aanschuift, heeft Zalm het opnieuw voor het zeggen. In het verkiezingsprogramma van D66 stelde de partij van de gaswinning in het natuurgebied af te willen. De discussie betreft alleen het oostelijk deel van de Waddenzee. In het westelijk deel haalt Total Elf Fina al sinds jaar en dag tussen Harlingen en Vlieland gas naar boven.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2--1336555-1373-496142-,00.html
quote:Kortom niks dus.
Op vrijdag 2 mei 2003 11:36 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:er komt een onderzoek naar gekozen PM. WOW...
De partij ijvert al jaren voor een gekozen minister-president, waarnaar nu een serieus onderzoek komt. De gekozen burgemeester wordt geregeld, evenals de invoering van een districtenstelsel bij Kamerverkiezingen.
Kortom niks dus. Onderwijs geld moet nog 'ff afgesproken worden''.
Kortom 6 zetels, waren goedkoop voor VVD/CDA.
Het zal blijken geen duurkoop te zijn
quote:http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/commentaar/mei2003/artikelen/1051851798484.html
WAO niet opnieuw op de schop
2003-05-02Jarenlang werd maatregel op maatregel gestapeld om een dam op te werpen tegen de explosieve groei van het aantal arbeidsongeschikten. Jarenlang haalde dat weinig tot niets uit. Ook in de afgelopen twaalf maanden is sprake van groei. Per saldo worden er 9400 meer WAO-uitkeringen uitgekeerd dan begin 2002.
Toch zijn er onderliggende ontwikkelingen, die met de dag de vraag dringender maken of dit land wel zit te wachten op de door de Sociaal-Economische Raad (Ser) bepleite ingrijpende hervorming van de WAO.
Ook op deze plek is de door werkgevers en werknemers bepleite ingreep -de WAO alleen nog toegankelijk maken voor volledig arbeidsongeschikten en gedeeltelijk arbeidsongeschikten naar de werkloosheidsregelingen doorverwijzen- toegejuicht. Het advies hield immers de erkenning in dat er in de WAO veel verborgen werkloosheid schuilgaat. Maar werkgevers en werknemers willen er een prijs voor, die, gezien de jongste ontwikkelingen, wel eens veel te hoog zou kunnen blijken te zijn.Achter het Ser-advies zit een ordinaire belangenuitruil tussen werkgevers en werknemers. De vakcentrales kregen van de werkgevers steun voor hun pleidooi de uitkering voor volledig arbeidsongeschikten te verhogen en de werkgevers op hun beurt kregen steun voor hun voorstel de gehate boetepremies voor het doorsluizen van werknemers naar de WAO af te schaffen.
Juist die laatste maatregel is een van de redenen, zo blijkt uit onderzoek, dat de laatste maanden de groei van het aantal arbeidsongeschikten radicaal begint af te nemen. Ook de pas ingevoerde wet Poortwachter begint effect te sorteren. Werkgevers en werknemer doen veel meer aan ziekteverzuim, waardoor het voorportaal van de WAO veel minder drukbevolkt is.
Organisaties die zich bezighouden met de uitvoering van de WAO pleiten al langer om het ingezette beleid nu eens eerst zijn uitwerking te laten hebben en niet te snel nieuwe maatregelen te bedenken rond arbeidsongeschiktheid. De cijfers geven hen gelijk.
De nu formerende politieke partijen doen er goed aan naar deze ervaringsdeskundigen te luisteren. Temeer daar de belangenuitruil, die achter het Ser-advies zit, een aantal gevaarlijke elementen in zich bergt.
Het hier gestelde geldt natuurlijk voor alle beleiudsterreinen. Het duurde in de zorg ook een paar jaar voor het beleid van Paars zichtbaar resultaat opleverde m.b.t. de wachtlijsten.
quote:ik vind het ook maar magertjes.
Op vrijdag 2 mei 2003 11:52 schreef Nyrem het volgende:
Kortom niks dus. Onderwijs geld moet nog 'ff afgesproken worden''.Kortom 6 zetels, waren goedkoop voor VVD/CDA.
Het zal blijken geen duurkoop te zijn
quote:In het verkiezingsprogramma van D66 stond 2,5 miljard.
Op vrijdag 2 mei 2003 13:08 schreef Wup het volgende:[..]
ik vind het ook maar magertjes.
die onderwijseis wordt met de dag sterker afgezwakt.
Ik schat dat er 500 miljoen overblijven. Want een breuk nu in de formatie gaat aan D66 liggen omdat ze dan zogenaamd gaan overvragen.
en dan nog staan toekijken hoe er in het accoord rekening wordt gehouden met de wensen van CU en SGP ook, wat is dat nou voor onzin.
[/quote]
quote:
Ontevredenheid over plannen nieuwe coalitieDEN HAAG - Ontevredenheid overheerst over de plannen van het aanstaande kabinet van CDA, VVD en D66. Organisaties die direct te maken hebben met de veranderingen zeiden vrijdag problemen te voorzien.
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie NPCF is ,,uitermate ongelukkig'' met de ingrepen in de zorg die de coalitiepartners voor ogen hebben. Na het afgelopen jaar een begin te hebben gemaakt met het herstel van het recht op zorg, wordt de toegang nu weer beperkt, concludeert directeur I. van Bennekom van de federatie. Over invoering van een eigen bijdrage valt met de NPCF niet te praten. ,,Dat leidt alleen maar tot meer bureaucratie.''Algemeen directeur E. Nazarski van VluchtelingenWerk vindt het op zichzelf ,,mooi'' dat er een regeling komt voor asielzoekers die al langer dan vijf jaar op uitsluitsel wachten over hun asielaanvraag. Maar hij vindt de afspraak die er nu ligt te vaag.
Zo zou het pardon moeten gelden voor asielzoekers die er niets aan kunnen doen dat hun aanvraag al zo lang in procedure is. Het verbaast de directeur van VluchtelingenWerk ook dat er met geen woord gerept wordt over integratie en over de kwaliteit van de asielprocedure.
De gekozen burgemeester hoeft niet op steun te rekenen van zijn benoemde collega's, zo laat voorzitter J. Pop van de Nederlandse Vereniging van Burgemeesters weten. Pop vindt dat er eerst onderzoek naar gedaan moet worden.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2028--1336673-1373-496142-,00.html
quote:Ja, en als de plannen 180 graden de andere kant op waren geweest, waren er weer andere belangenorganisaties ed ontevreden geweest.
Op vrijdag 2 mei 2003 13:28 schreef Sidekick het volgende:[..]
quote:Waarschijnlijk wel, maar dat betekend niet dat de ontevredenheid niet bestaat bij sommige organisaties.
Op vrijdag 2 mei 2003 13:44 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Ja, en als de plannen 180 graden de andere kant op waren geweest, waren er weer andere belangenorganisaties ed ontevreden geweest.
quote:Ja, maar dat zijn belangenorganisaties van mensen die niet echt op het randje van het absolute minimum leven..
Op vrijdag 2 mei 2003 13:44 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Ja, en als de plannen 180 graden de andere kant op waren geweest, waren er weer andere belangenorganisaties ed ontevreden geweest.
quote:Ach gut, daar komen de valse sentimenten weer. Ik zie in dit stuk alleen de NPCF klagen. En dat zijn allemaal mensen op het randje van het bestaansminimum?
Op vrijdag 2 mei 2003 13:58 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Ja, maar dat zijn belangenorganisaties van mensen die niet echt op het randje van het absolute minimum leven..
Ik heb meer het idee dat het de gemiddelde NLer is die zelf te beroerd is om een paar tientjes meer te betalen zodat de zorg voor iedereen betaalbaar blijft.
quote:Nou nou nou... welk een woordkeuze...
Op vrijdag 2 mei 2003 13:58 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Ja, maar dat zijn belangenorganisaties van mensen die niet echt op het randje van het absolute minimum leven..
quote:Niet meteen moord en brand schreeuwen dus.
De coalitie belooft dat de lasten de komende jaren niet zullen stijgen of dalen. Op voorspraak van de VVD worden de zorgpremies hier nadrukkelijk bij betrokken. In de mislukte formatie tussen CDA en PvdA was afgesproken dat de zorgpremies wel zouden stijgen.
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 14:09 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Niet meteen moord en brand schreeuwen dus.
('k Vraag me trouwens af hoe ze bovenstaande willen realiseren...)
quote:Hierdoor, wat mijn inziens erger is dan een kleine verhoging.
Verkleining van het pakket en invoering van een eigen bijdrage voor patiënten - waarover nu afspraken zijn gemaakt - was toen nog uitgesloten.
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 09:30 schreef Strolie75 het volgende:
Over die pensioenleeftijd van 67 jaar.
quote:beetje vage toestand dit, hoe kan Hoekstra nou spontaan een onderzoekje naar de verhoging van de pensioenleeftijd verzinnen (misschien is hij zelf 65 en verheugt zich op de volgende informatieklus?).
Verhogen pensioenleeftijd was 'misverstand'
DEN HAAG - Het nieuwe kabinet van CDA, VVD en D66 is niet van plan de pensioenleeftijd te verhogen. CDA-voorman Balkenende en VVD-leider Zalm hebben dat vrijdag gezegd voor aanvang van een nieuwe onderhandelingsronde in de kabinetsformatie.Over het mogelijk verhogen van de pensioenleeftijd was donderdag misverstand gerezen door uitlatingen van informateur Hoekstra tijdens een persconferentie. Hoekstra wekte de indruk dat de nieuwe coalitie een verhoging van de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar wil onderzoeken. Volgens Balkenende was er 'kennelijk sprake van een misverstand'.
Zalm zei dat CDA, VVD en D66 wel willen dat meer mensen tot hun 65e blijven doorwerken. Ze willen daarom het gebruik van vut en vervroegd pensioen ontmoedigen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051851929269.html
Bron: nu.nl
CDA zeer verbaasd over kritiek Bos
Uitgegeven: 2 mei 2003 17:23
Laatst gewijzigd: 2 mei 2003 17:24
DEN HAAG - Vice-fractievoorzitter Verhagen van het CDA is "zeer verbaasd" over de felle kritiek die PvdA-leider Bos donderdag heeft geuit op D66. Volgens Bos hebben de democraten in hun onderhandelingen met CDA en VVD "hun ziel verkocht" door akkoord te gaan met een hard bezuinigingsbeleid.
Maar Verhagen wees er vrijdag op dat de PvdA in haar formatiebesprekingen met het CDA heeft ingestemd gegaan met diverse maatregelen die Bos nu hekelt. "De druiven zijn blijkbaar erg zuur", constateert Verhagen.
Bos verwijt D66 onder meer dat het de ontkoppeling van uitkeringen en lonen in de marktsector accepteert. Maar volgens Verhagen boekte de PvdA zelf in haar besprekingen met het CDA ook een bedrag van 4,4 miljard euro in voor loonmatiging. Dat bedrag valt volgens het Centraal Planbureau alleen te halen door te ontkoppelen.
Een ander punt waarop Bos D66 aanviel was het openhouden van de kerncentrale Borssele tot 2013. Maar volgens Verhagen is de PvdA daar in haar onderhandelingen met het CDA ook mee akkkoord gegaan.
Ook het verwijt van Bos over het bezuinigingsbedrag dat D66 voor lief neemt, vindt Verhagen merkwaardig. CDA, VVD en D66 willen circa 15 miljard euro bezuinigen. Maar toen de PvdA met het CDA onderhandelde diende ze zelf een lijstje met voor 14,8 miljard euro aan ombuigingen in, waaronder voor 8,8 miljard aan lastenverzwaringen.
quote:Komen we zo beetje bij beetje toch te weten wat er tijdens de onderhandelingen is besproken.
Op vrijdag 2 mei 2003 21:17 schreef Hermelien het volgende:
Er zit hier iemand heel erg te liegen...........Bron: nu.nl
CDA zeer verbaasd over kritiek Bos
Uitgegeven: 2 mei 2003 17:23
Laatst gewijzigd: 2 mei 2003 17:24DEN HAAG - Vice-fractievoorzitter Verhagen van het CDA is "zeer verbaasd" over de felle kritiek die PvdA-leider Bos donderdag heeft geuit op D66. Volgens Bos hebben de democraten in hun onderhandelingen met CDA en VVD "hun ziel verkocht" door akkoord te gaan met een hard bezuinigingsbeleid.
Maar Verhagen wees er vrijdag op dat de PvdA in haar formatiebesprekingen met het CDA heeft ingestemd gegaan met diverse maatregelen die Bos nu hekelt. "De druiven zijn blijkbaar erg zuur", constateert Verhagen.
Bos verwijt D66 onder meer dat het de ontkoppeling van uitkeringen en lonen in de marktsector accepteert. Maar volgens Verhagen boekte de PvdA zelf in haar besprekingen met het CDA ook een bedrag van 4,4 miljard euro in voor loonmatiging. Dat bedrag valt volgens het Centraal Planbureau alleen te halen door te ontkoppelen.
Een ander punt waarop Bos D66 aanviel was het openhouden van de kerncentrale Borssele tot 2013. Maar volgens Verhagen is de PvdA daar in haar onderhandelingen met het CDA ook mee akkkoord gegaan.
Ook het verwijt van Bos over het bezuinigingsbedrag dat D66 voor lief neemt, vindt Verhagen merkwaardig. CDA, VVD en D66 willen circa 15 miljard euro bezuinigen. Maar toen de PvdA met het CDA onderhandelde diende ze zelf een lijstje met voor 14,8 miljard euro aan ombuigingen in, waaronder voor 8,8 miljard aan lastenverzwaringen.
Ik krijg meer en meer een hekel aan de PvdA. Ze weten het zgn allemaal wel weer heel erg goed en proberen nu via de huidige formatie hun sociale imago op te poetsen die ze verloren tijden de onderhandelingen met het CDA waar bleek dat de PvdA wel heel er grof wilde bezuinigen om in het kabinet te komen.
quote:http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/commentaar/mei2003/artikelen/1052283935696.html
Formatie / Een fopspeen voor D66
2003-05-07Invoering van een districtenstelsel, een gekozen burgemeester en een serieuze studie naar een gekozen minister-president. Het heeft er alle schijn van dat D66 sinds haar oprichting in het roerige jaar 1966 alsnog haar geboortepapieren zal kunnen verzilveren. Nog een paar jaar en Nederland zal een ander land geworden zijn.
Het is echter meer schijn dan werkelijkheid. Tot invoering van een echt districtenstelsel komt het niet, hooguit tot een vorm van verplichte, regionale kandidaatstelling door de bestaande politieke partijen. De rechtstreeks gekozen burgemeester heeft nog een lange weg te gaan, als het ooit al zover komt, en de gekozen premier blijft vooralsnog een schimmige droom.
En eigenlijk zat er ook niet meer in. Want voor de werkelijke staatsrechtelijke hervorming die D66 wil, bestaat in Nederland onvoldoende aanhang. De partij wil nog altijd een presidentieel stelsel zoals in de VS, waarin de kiezer een stem kan uitbrengen op de uitvoerende macht (i.c. de president) en een stem op de controle op de macht (i.c. op een congres dat is samengesteld uit in districten gekozen kandidaten). Dat systeem wijkt radicaal af van onze opvatting over democratie.
Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Maar één ding is zeker: als je ze gaat mengen, ontstaan er onbeheersbare problemen. Israël bijvoorbeeld, dat een vergelijkbaar systeem heeft als het onze, heeft een poosje geëxperimenteerd met een gekozen premier, maar is daar ijlings van teruggekomen. De vraag is dus eigenlijk waarom D66 telkens opnieuw wil proberen met halfbakken stapjes haar oude ideaal op te poetsen.
En eigenlijk is zelfs dat de vraag niet. De vraag is veeleer waarom partijen als het CDA en de VVD mee willen doen aan experimenten die gedoemd zijn te mislukken. Denken ze D66 met een fopspeen te kunnen paaien?
Misschien niet als het om de gekozen burgemeester gaat. Ook die past niet in ons stelsel, maar daar kun je je nog iets bij voorstellen. Maar met een echt districtenstelsel en een gekozen premier zitten we domweg op een dood spoor. Veel zinniger is het daarom om tijd en energie te stoppen in echte hervormingen, bijvoorbeeld in een volwaardig functionerend parlement dat zich niet opnieuw laat inpakken in het keurslijf van een aan alle kanten dichtgetimmerd regeerakkoord.
D66 laat zich inpakken...
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1052197513569.html
Nieuw kabinet heft adviesraad op voor sociale zekerheid
Van onze verslaggeefster Elaine de Boer
DEN HAAG - Het aanstaande kabinet van CDA, VVD en D66 gaat de pas opgerichte Raad voor Werk en Inkomen afschaffen. Dat gebeurt als onderdeel van de strijd tegen de bureaucratie. Bij het adviesorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten werken ongeveer vijftig mensen. De 70 miljoen euro die de RWI jaarlijks mag verdelen als subsidies aan CAO-partijen, wordt als bezuiniging ingeboekt.Dat is een van de resultaten die de onderhandelaars Balkenende (CDA), Zalm (VVD) en Dittrich (D66) hebben geboekt. De partijen willen af van adviesorganen die werk doen dat elders ook al gebeurt. Partijen vinden dat de RWI, waarvan PvdA'er Van Zijl voorzitter is, adviseert over onderwerpen die vaak al door de Sociaal Economische Raad zijn belicht.
Over herzieningen in de sociale zekerheid zelf praten de partijen morgen verder. De VVD wil bijvoorbeeld dat het recht op WW (werkloosheidsuitkering) wordt bekort van vijf naar hooguit anderhalf à twee jaar. Maar daar zijn D66 en CDA het niet mee eens.
Tijdens de gesprekken over de zorg is gisteren gezocht naar een mix van verkleining van het vergoedingenpakket en de instelling van eigen bijdragen en eigen risico's. Het kabinet wil op die manier de verantwoordelijkheid van burgers voor de steeds verder oplopende ziektekosten vergroten.
Er is gesproken over besparingen op kosten voor de fysiotherapeut, medicijnen en vervoer. Partijen denken aan het beperken van behandelingen in combinatie met het vragen van eigen bijdragen. De huidige behandelingen door de tandarts blijven in het basispakket 'tot en met het kunstgebit'.
De heffing van de ziektekostenpremies wordt in het nieuwe ziektekostenstelsel nominaal: een voor iedereen gelijk bedrag. Mensen met een laag inkomen worden daarvoor gecompenseerd met een zogeheten zorgkorting via de fiscus.
Op het onderwijs wordt de komende vier jaar niet bezuinigd, zo besloten CDA, VVD en D66 gisteren. Het wetenschappelijk, hoger- en middelbaar beroepsonderwijs krijgt er de komende jaren geld bij. Hoe groot dat bedrag zal zijn, hangt af van de bezuinigingen die partijen morgen afspreken.
Het middelbaar beroepsonderwijs krijgt meer apparatuur, geld voor ICT, een impuls om het aantal leerlingen per leerkracht te verminderen en geld om meer praktijkonderwijs in plaats van algemeen vormend onderwijs te geven. Daarmee hopen partijen de uitval van leerlingen in het beroepsonderwijs tegen te gaan.
Van het afschaffen van lesgeld op basisscholen, dat D66 in haar verkiezingsprogramma had staan, lijkt niets te komen. Daarvoor blijkt te weinig geld beschikbaar te zijn. Bovendien, redeneren de partijen, is het basis- en voorgezet onderwijs de afgelopen jaren, in tegenstelling tot het hbo en wo, meestal buiten schot gebleven.
De komende 4 jaar dus niet ziek of werkloos worden, lijkt me...
quote:ja daar lijkt het het de hele tijd al op;
Op woensdag 7 mei 2003 07:58 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
D66 laat zich inpakken...
quote:Dat kun je dan echt vergeten volgens mij. D'66 ziet zichzelf al helemaal op het befaamde pluche zitten. Ik hoor vrijwel geen tegengeluiden meer uit die partij over de regeringsdeelname.
Op woensdag 7 mei 2003 10:13 schreef Wup het volgende:[..]
ja daar lijkt het het de hele tijd al op;
en dan ook zo een zinnetje uit het artikel dat Wile_E_Coyote eronder plaatst:
'Het wetenschappelijk, hoger- en middelbaar beroepsonderwijs krijgt er de komende jaren geld bij. Hoe groot dat bedrag zal zijn, hangt af van de bezuinigingen die partijen morgen afspreken'.
de D66 bereikt gewoon 3 keer niks.
ik hoop toch echt dat de formatie nog stuk loopt
Iemand die meer contacten heeft met die partij en die daar wel van weet?
quote:Ze kunnen het ook niet meer maken om weg te lopen, want dan krijgen ze de wind van voren.
Op woensdag 7 mei 2003 10:34 schreef Maerycke het volgende:[..]
Dat kun je dan echt vergeten volgens mij. D'66 ziet zichzelf al helemaal op het befaamde pluche zitten. Ik hoor vrijwel geen tegengeluiden meer uit die partij over de regeringsdeelname.
Iemand die meer contacten heeft met die partij en die daar wel van weet?
quote:Lekker boeien als het je wel respect van de kiezers oplevert. Ik vraag me echt af hoe ze met de uitkomst van het congres zullen omgaan als de leden regeringsdeelname afschieten..
Op woensdag 7 mei 2003 11:10 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ze kunnen het ook niet meer maken om weg te lopen, want dan krijgen ze de wind van voren.
quote:Berichtgeving is alles, mocht blijken dat ze gewoon weglopen na eerdere overeenstemming, dan kunnen ze alleen stemmen verliezen. Behalve als CDA en VVD nog een fout maken waardoor ze kunnen stoppen zonder de zwarte piet te krijgen.
Op woensdag 7 mei 2003 11:11 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Lekker boeien als het je wel respect van de kiezers oplevert.
quote:Wanneer komt ie?
Ik vraag me echt af hoe ze met de uitkomst van het congres zullen omgaan als de leden regeringsdeelname afschieten..
quote:Dat is het probleem, denk ik. D66 is te gretig. Ze willen te graag, dus ze laten hun principes los. Kijk maar naar het verhaal over onderwijs. Eerst met je vuist op tafel slaan dat er zovel 100 miljoen bij moet en nu instemmen met 'we zien het wel'..
Op woensdag 7 mei 2003 11:35 schreef Sidekick het volgende:[..]
Berichtgeving is alles, mocht blijken dat ze gewoon weglopen na eerdere overeenstemming, dan kunnen ze alleen stemmen verliezen. Behalve als CDA en VVD nog een fout maken waardoor ze kunnen stoppen zonder de zwarte piet te krijgen.
quote:Ik denk als het regeerakkoord klaar is. Daar moeten ze over stemmen. Maar als ze het afschieten zal dat vrees ik weinig uitmaken..
[..]Wanneer komt ie?
quote:Als je nou echt niet al te ..... wil overkomen en dan surf je even naar PVDA.NL en zoekt daar even het word document op; daarin staat precies beschreven wat de PvdA met CDA had afgesproken.
Op zondag 4 mei 2003 11:59 schreef marky het volgende:[..]
Komen we zo beetje bij beetje toch te weten wat er tijdens de onderhandelingen is besproken.
Ik krijg meer en meer een hekel aan de PvdA. Ze weten het zgn allemaal wel weer heel erg goed en proberen nu via de huidige formatie hun sociale imago op te poetsen die ze verloren tijden de onderhandelingen met het CDA waar bleek dat de PvdA wel heel er grof wilde bezuinigen om in het kabinet te komen.
PvdA en ontkoppelen
(probeer een beetje objectief te blijven)
quote:Tweedeling he?
Op woensdag 7 mei 2003 08:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1052197513569.html
De komende 4 jaar dus niet ziek of werkloos worden, lijkt me...
quote:"Bestuurlijke Vernieuwing en Deregulering." zozo, wat een vangst voor D66.
De onderhandelingen over een nieuw kabinet tussen CDA, VVD en D66 verlopen voorspoedig. De besprekingen zijn zover gevorderd dat de informateurs nu de helft van het ontwerp-regeerakkoord kunnen schrijven. Zo is er flinke vooruitgang geboekt op de punten justitie en veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs. D66-leider Boris Dittrich verklaarde dat de partijen elkaar genaderd zijn over meer geld voor het onderwijs en de verkleining van het ziekenfondspakket.Over hoe het nieuwe Kabiner er uit komt te zien wordt ook al druk gespeculeerd. Vast staat in ieder geval de premier van het nieuwe kabinet: dat wordt CDA-leider Jan Peter Balkenende.
CDA
Zeer voor de hand ligt dat ook de CDA'ers Jaap de Hoop Scheffer (Buitenlandse Zaken) en Maria van der Hoeven (Onderwijs) op hun post blijven. Ook Piet Hein Donner blijft waarschijnlijk minister van Justitie.
De terugkeer van Aart Jan de Geus (Sociale Zaken) staat nog niet helemaal vast. Ook over een nieuw ministerschap van CDA'er Cees Veerman op Landbouw bestaan nog twijfels. Veerman heeft nogal wat kritiek gekregen op zijn aanpak van de vogelpest. Naar verluidt zou hij zelf ook niet meer staan te springen om minister te blijven. Landbouw blijft waarschijnlijk wel een CDA-ministerie. Het CDA maakt verder goede kans VROM te krijgen. De huidige staatssecretaris op dat departement, Pieter van Geel, is in dat geval de belangrijkste gegadigde.VVD
Bij de VVD zal Zalm waarschijnlijk terugkeren op Financiën, waar hij tijdens de twee paarse kabinetten zo succesvol was. Hij krijgt dan CDA'er Wijn als staatssecretaris, denken diverse bronnen. De huidige minister van Financiën, de VVD'er Hans Hoogervorst, kan naar verwachting doorschuiven naar Volksgezondheid. VVD'er Johan Remkes zou minister van Binnenlandse Zaken blijven.
Ook VVD'er Henk Kamp blijft deel uit maken van het kabinet, denken ingewijden. De alom gewaardeerde Kamp zou op Defensie terecht kunnen komen, waar hij na het aftreden van zijn partijgenoot Korthals al tijdelijk de scepter zwaait. Maar ook Integratie en Vreemdelingenbeleid lijkt Kamp op het lijf geschreven. Voor het ministerschap van Verkeer valt te denken aan VVD'er Melanie Schultz van Haegen.D66
D66 kan hopen op Economische Zaken, waarvoor ING-topman en voormalig VNO-NCW-voorzitter Alexander Rinnooy Kan wordt getipt, of anders voormalig minister van Grotestedenbeleid Roger van Boxtel. Voor oud-partijleider Thom de Graaf zou gedacht worden aan een nieuw te creëren ministerschap van Bestuurlijke Vernieuwing en Deregulering.
Hoeveel ministers het CDA krijgt hangt af van de zetelverdeling in het nieuwe kabinet. De VVD is voorstander van CDA 8 - VVD 6 - D66 2, terwijl het CDA 7-5-2 evenwichtiger vindt. Wordt het 8-6-2 - en daar ziet het toch wel naar uit - dan sleept het CDA vermoedelijk Ontwikkelingssamenwerking binnen. De logische kandidaat hiervoor is de huidige staatssecretaris Agnes van Ardenne.
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=28382
En de verdeling van ministers: ik denk dat een 4-4-2 opstelling wel de beste is
quote:Als ze D66 dan maar niet afschepen met Ontwikkelingssamenwerking en economische zaken
Op woensdag 7 mei 2003 14:40 schreef Sidekick het volgende:[..]
"Bestuurlijke Vernieuwing en Deregulering." zozo, wat een vangst voor D66.
En de verdeling van ministers: ik denk dat een 4-4-2 opstelling wel de beste is
quote:Ontwikkelingssamenwerking krijgen ze niet. Economische zaken misschien wel (zoals in het artikel staat).
Op woensdag 7 mei 2003 15:02 schreef du_ke het volgende:[..]
Als ze D66 dan maar niet afschepen met Ontwikkelingssamenwerking en economische zaken
quote:Dus Nederland blijft braaf achter Amerika aanlopen en voerdt steeds meer patriot act achtige wetten uit. Want ja met 3 landen om ons heen die wel zelf nadenken zou je je toch belachelijk maken in europe als je niet doet wat Amerika je comandeerd.
CDAZeer voor de hand ligt dat ook de CDA'ers Jaap de Hoop Scheffer (Buitenlandse Zaken) en Maria van der Hoeven (Onderwijs) op hun post blijven. Ook Piet Hein Donner blijft waarschijnlijk minister van Justitie.
Ik verheug me nu al weer op 4 jaar lang opgedreunde rijtjes cliches aan te moeten horen van onze minster-president Balkenende. Geweldig
Landbouw zou ook nog wel eens naar Gerard Doornbos kunnen gaan, als Veerman afgeserveerd wordt. Buiten dat vogelpestgedoe heeft Veerman het wat mij betreft niet slecht gedaan. In de sector zijn ze erg tevreden met hem. Eindelijk eens rust aan de kop, ipv elke maand nieuwe regeltjes uit Den Haag.
Verkeer zal wel naar Schultz van Haegen gaan, om het aantal vrouwen in het kabinet op te krikken. Anders geef ik De Boer ook wel een kans, kan ie z'n LPF-lidmaatschap weer opgeven. .
quote:Wie wordt er eigenlijk fractievoorzitter?
Op woensdag 7 mei 2003 16:07 schreef freako het volgende:
Beetje raar als Zalm weer minister van Financien wordt. De VVD wil de partijleider toch altijd in de Tweede Kamer houden? Of zien ze nu langzamerhand in dat Zalm toch te beperkt is voor het Kamerlidmaatschap.
quote:Nou ik heb zalm vanochtend op de radio uitgebreid horen beweren dat de VVD geen politiek leider heeft. Die term zou nergens in de statuten of regelementen van de partij voorkomen.
Op woensdag 7 mei 2003 16:07 schreef freako het volgende:
Beetje raar als Zalm weer minister van Financien wordt. De VVD wil de partijleider toch altijd in de Tweede Kamer houden?
quote:Werkelijk geen flauw idee. Frank de Grave is vice-fractievoorzitter, dus die zal het wel worden dan. De rest is of wel erg gespecialiseerd, of komt in het kabinet, of is net nieuw.
Op woensdag 7 mei 2003 16:19 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wie wordt er eigenlijk fractievoorzitter?
quote:Mja, slap lull'n van Zalm weer, net zoals dat gelul van Dijkstal dat hij zich niet als premierskandidaat zag omdat volgens de wet de premier niet gekozen werd. Bolkestein vond zichzelf wel partijleider en daarom zat ie ook in de Tweede Kamer, niet in het kabinet.
Op woensdag 7 mei 2003 16:22 schreef du_ke het volgende:[..]
Nou ik heb zalm vanochtend op de radio uitgebreid horen beweren dat de VVD geen politiek leider heeft. Die term zou nergens in de statuten of reglementen van de partij voorkomen.
En zalm als fractievoorzitter werkt ook al niet bijster goed. Laat die man gewoon gezellig ministertje spelen.
quote:In de Tweede Kamer van de EU, ja.
Op woensdag 7 mei 2003 16:28 schreef freako het volgende:[..]
Mja, slap lull'n van Zalm weer, net zoals dat gelul van Dijkstal dat hij zich niet als premierskandidaat zag omdat volgens de wet de premier niet gekozen werd. Bolkestein vond zichzelf wel partijleider en daarom zat ie ook in de Tweede Kamer, niet in het kabinet.
quote:Toen Bolk naar de Europese Commissie ging, was die grappenmaker allang geen fractievoorzitter c.q. partijleider meer hoor.
Op woensdag 7 mei 2003 16:32 schreef Sidekick het volgende:[..]
In de Tweede Kamer van de EU, ja.
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1052284129272.html
20 Duizend ambtenaren moeten weg
Van onze verslaggevers Jan Hoedeman Frank Poorthuis
DEN HAAG - Ongeveer twintigduizend rijksambtenaren verliezen de komende kabinetsperiode hun baan. De ministeries van Onderwijs en Defensie en het beleidsterrein van veiligheid worden daarbij ontzien. Dat hebben de onderhandelaars van CDA, VVD en D66 volgens betrouwbare bronnen afgesproken.Coalitie: ministeries 16 procent inkrimpen
De drie partijen willen de budgetten voor de ministeries met gemiddeld 16 procent verminderen, om zo in vier jaar tijd 700 miljoen te bezuinigen. Omdat een aantal beleidsterreinen zullen worden ontzien, betekent dit dat bij enkele ministeries beduidend méér dan 16 procent van de ambtenaren zal verdwijnen.
Het is niet de bedoeling dat ministers hiervoor de kaasschaafmethode gaan hanteren; winst moet vooral worden geboekt met het opheffen van bureaus en diensten. Verder zal een grootschalige vacaturestop moeten worden afgekondigd en zullen er onvermijdelijk gedwongen ontslagen vallen, aldus de onderhandelaars.
Om te voorkomen dat ministeries proberen verloren gegaan terrein terug te winnen door op grote schaal externe adviseurs en diensten in te schakelen, zullen zij van het toekomstig kabinet de opdracht krijgen daarmee te stoppen. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken moet vervolgens streng toezien op de naleving van dit verbod.
Naar alle waarschijnlijkheid zal deze minister, naast de strijd tegen de bureacratisering, ook de staatkundige vernieuwing ter hand nemen. De gedoodverfde kandidaat voor die post is Thom de Graaf van D66, die naar verwachting ook vice-premier zal worden.
VVD-leider Gerrit Zalm, die in de verkiezingscampagne een belangrijk punt had gemaakt van het afschaffen van regels, heeft aan de onderhandelingstafel duidelijk gemaakt dat hij vooral ook de diensten wil opheffen die toezien op het naleven van inmiddels gedateerde regels.
Na de verkiezingen van vorig jaar hadden CDA, VVD en LPF zich voorgenomen bijna tienduizend rijksambtenaren te schrappen door 9 procent te bezuinigen op de budgetten van de ministeries. Door het vroegtijdige beëindigen van het kabinet is van dit punt uit het regeerakkoord nog bijna niets terechtgekomen.
De onderhandelaars voor het komende kabinet waarin D66 de plaats van de LPF lijkt te gaan innemen, doen hier dus nog eens 7 procent bovenop. Daarmee komt het totaal te schrappen arbeidsplaatsen uit op ongeveer twintigduizend ambtenaren.
De ambtenarenbonden hebben woendag harde kritiek geleverd op demissionair minister Remkes van Binnenlandse Zaken. Die zou een sociaal plan blokkeren dat de gevolgen moet opvangen van de (nog door CDA, VVD en LPF afgesproken) reorganisatie. Bestuurster Merlijn van de Abvakabo meent dat de minister een 'bak stront' over de ambtenaren uitstort maar niet de verantwoordelijkheid neemt voor een 'deugdelijk vangnet'.
20.000 werklozen erbij. En nog meer vertraging bij het uitvoeren van beleidspunten. De komende 4 jaar worden zooooooooo fijn
quote:en dan staat er vandaag ook in de krant dat er een record aantal emigraties aan zit te komen dit jaar. (hoe zou dat toch komen?) Ik vrees echt het ergste de komende jaren (hoewel ik met mijn opleiding nog wel bij een gemeente o.i.d. terecht zal kunnen.
Op donderdag 8 mei 2003 09:50 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1052284129272.html
20.000 werklozen erbij. En nog meer vertraging bij het uitvoeren van beleidspunten. De komende 4 jaar worden zooooooooo fijn
Maar dat werkt echt he, bij een min of meer recessie zorgen voor 20.000 extra werklozen . Laten we hopen dat de CNV haar sociale hart nog een beetje klopt en dat er gezamelijk met het FNV flinke protesten tegen deze belachelijke maatregelen komen.
En dan niet bezuinigen op Defensie, terwijl je daar die 700 miljoen veel makkelijker weg kan halen (gewoon de luchtmacht opheffen)
quote:Ik las het ook al op teletekst. Onbegrijpelijk...
Op donderdag 8 mei 2003 09:50 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1052284129272.html
quote:Idd, schandalig. Hoewel de luchtmacht opheffen ook geen goed idee is, is er veel winst te halen bij defensie.
Op donderdag 8 mei 2003 10:04 schreef du_ke het volgende:En dan niet bezuinigen op Defensie, terwijl je daar die 700 miljoen veel makkelijker weg kan halen (gewoon de luchtmacht opheffen)
quote:Volgens defensie niet. Ze hebben de bodem al afgeschraapt hoorde ik. Och, zie af van die rare JSF en je hebt al 800 miljoen verdiend..
Op donderdag 8 mei 2003 10:07 schreef Sidekick het volgende:[..]
Idd, schandalig. Hoewel de luchtmacht opheffen ook geen goed idee is, is er veel winst te halen bij defensie.
quote:Maar dat levert wel werkgelegenheid op. En de onderhoudskosten van de F16's zijn ook aan de hoge kant. Ik zie ook liever dat die JSF er niet komt, maar ik vind dat Nederland een reputatie heeft hoog te houden op het gebied van luchtmacht. Landmacht kan van mijn part wel 'afgeschoten' worden.
Op donderdag 8 mei 2003 10:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Volgens defensie niet. Ze hebben de bodem al afgeschraapt hoorde ik. Och, zie af van die rare JSF en je hebt al 800 miljoen verdiend..
quote:Die 20.000 werkelozen zijn een zijdelings punt, Wile, wat mij veel meer boeit is hoe de burger hiermee gebaat is, is dit een voorbeeld van de grotere efficientie van de rijksoverheid?
Op donderdag 8 mei 2003 09:50 schreef Wile_E_Coyote het volgende:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1052284129272.html
Daarbij komt dat we nu al de reactie van de ambtenarenbonden kunnen voorspellen (de woorden 'over mijn lijk' zullen er vast in zitten) en dat in deze al economisch onrustige tijd een grote ambtenaren staking niet echt bevorderlijk zal zijn, iets waar men nu al op aan lijkt te sturen.
quote:De burger is gebaat bij een snelle aflossing van de staatsschuld.
Op donderdag 8 mei 2003 10:35 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Die 20.000 werkelozen zijn een zijdelings punt, Wile, wat mij veel meer boeit is hoe de burger hiermee gebaat is, is dit een voorbeeld van de grotere efficientie van de rijksoverheid?
quote:Het zou meer dan terecht zijn wanneer er zou worden gestaakt.
Daarbij komt dat we nu al de reactie van de ambtenarenbonden kunnen voorspellen (de woorden 'over mijn lijk' zullen er vast in zitten) en dat in deze al economisch onrustige tijd een grote ambtenaren staking niet echt bevorderlijk zal zijn, iets waar men nu al op aan lijkt te sturen.
quote:Toekomst:
Op donderdag 8 mei 2003 10:06 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik las het ook al op teletekst. Onbegrijpelijk...
Bos/Paars 3: 'werk werk werk'
quote:Ja in zwaardere tijden mag men wel blij zijn dat de vakbonden er zijn; ik snap nog steeds niet dat men serieus denkt om de vakbonden af te schaffen (in het overleg).
Op donderdag 8 mei 2003 10:51 schreef Sidekick het volgende:
Het zou meer dan terecht zijn wanneer er zou worden gestaakt.
Een belangrijk deel van de CDA-achterban vindt dat de eigen partij niet mag bezuinigen op de post ontwikkelingssamenwerking. Dat staat donderdag in Trouw. Zij roepen de partij op 'de rug recht te houden' en 'niet te tornen' aan het huidige beleid op dit gebied.
De tegenstanders, waaronder bisschop Muskens en de Raad van Kerken in Nederland, hebben een brief ondertekend. In de brief wordt gereageerd op de plannen van het CDA om 280 miljoen euro te bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. De briefschrijvers menen dat deze post altijd al 'een speelbal van financiën' is geweest.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Aan ontwikkelingssamenwerking moet gewoon een vast percentage van het BNP worden uitgegeven. En Nederland mag van mij daar wel 1 van de koplopers in zijn. Wij hebben altijd flink geprofiteerd van 3e wereldlanden en mogen daarom wel wat terugdoen.
Op donderdag 8 mei 2003 11:05 schreef Nyrem het volgende:
Achterban CDA tegen korting ontwikkelingssamenwerking 08-05-2003
Een belangrijk deel van de CDA-achterban vindt dat de eigen partij niet mag bezuinigen op de post ontwikkelingssamenwerking. Dat staat donderdag in Trouw. Zij roepen de partij op 'de rug recht te houden' en 'niet te tornen' aan het huidige beleid op dit gebied.De tegenstanders, waaronder bisschop Muskens en de Raad van Kerken in Nederland, hebben een brief ondertekend. In de brief wordt gereageerd op de plannen van het CDA om 280 miljoen euro te bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. De briefschrijvers menen dat deze post altijd al 'een speelbal van financiën' is geweest.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Da's op zich natuurlijk waar, de vraag is of de burger er blij mee zal zijn als de uitwerking duidelijk wordt.
Op donderdag 8 mei 2003 10:51 schreef Sidekick het volgende:De burger is gebaat bij een snelle aflossing van de staatsschuld.
quote:Dat gevoel krijg ik ook, ja, de ambtenaren bonden hebben een week of zo geleden al een waarschuwing laten horen dat meer bezuinigingen op mankracht of inkomen niet geaccepteerd zouden worden.
Het zou meer dan terecht zijn wanneer er zou worden gestaakt.
quote:Het valt gelukkig iets mee...
Balkenende: minder dan 20.000 ambtenaren wegDEN HAAG - CDA-leider Balkenende ontkent dat in de kabinetsformatie zou zijn afgesproken dat het nieuwe kabinet 20.000 ambtenarenbanen bij het Rijk zou willen schrappen. Een bericht in de Volkskrant van die strekking noemde hij donderdagochtend ,,onjuist''.
Volgens Balkenende bekijken CDA, VVD en D66 wel of er nog bezuinigd kan worden op overheidstaken. Het eerste kabinet-Balkenende kondigde al het verdwijnen van ongeveer 10.000 ambtenarenbanen aan. Daar komen er volgens Balkenende en VVD-leider Zalm nog wel wat bij, maar zeker geen 10.000.
Volgens ingewijden wordt eerder gedacht aan 2000 tot 3000. In totaal werken bij het rijk 112.000 ambtenaren.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2028--1345868-1373-496142-,00.html
Edit: Betere layout.
Zware kritiek op Donner in kiem gesmoord 07-05-2003
quote:en van de D66-site:
Demissionair minister Piet Hein Donner heeft de zware kritiek van GroenLinks, SP, D66 en PvdA op het vernieuwde uitleveringsverdrag met de VS gesust. Donner zei in een reactie dat hij de argwaan tegen de Amerikanen overtrokken en ongenuanceerd vindt. De nieuwe verdragen wijken volgens de minister bijna niet af van de afspraken die Nederland al met de VS heeft.D66 Kamerlid Lousewies van der Laan zei dinsdag al dat er grenzen moeten worden gesteld aan het uitleveren van verdachten aan de VS. De afspraken maken het volgens haar nog makkelijker om Europeanen zonder vorm van proces of rechtelijke toets aan de VS uit te leveren.
In het nieuwe verdrag wordt de VS beschouwd als EU-lidstaat. Mensen die verdacht worden van een strafbaar feit waarop in de VS minimaal een jaar celstraf staat lopen het risico opgepakt en uitgeleverd te worden. D66 vreest dat verdachten zo in een 'rechteloze positie' terechtkomen.
[Copyright 2003, Novum]
Grenzen aan uitlevering verdachten aan VS
Veiligheid en rechtshandhaving
Lousewies van der Laan
quote:
06-05-2003 - Er moeten grenzen zijn aan het uitleveren van verdachten aan de Verenigde Staten. Dat stelt D66-kamerlid Lousewies van der Laan naar aanleiding van de nieuwe Europese wetgeving die waarschijnlijk aanstaande vrijdag met instemming van Nederland zal worden goedgekeurd door de Europese justitieraad. De nieuwe afspraken zullen het nog weer eenvoudiger maken om Europeanen zonder vorm van proces of rechterlijke toets aan de Verenigde Staten uit te leveren. De VS zal wat uitlevering betreft voortaan worden beschouwd als een EU-lidstaat. De nieuwe wetgeving zal het bilaterale verdrag van Nederland met de VS goeddeels vervangen, waardoor de rechten van Nederlanders die door de VS worden gezocht verder worden gereduceerd.
Volgens Van der Laan is de tekst van de nieuwe regels dusdanig vaag, dat er vrijwel geen grenzen meer zijn aan het uitleveren van verdachten aan de VS. Iedereen die verdacht wordt van een strafbaar feit waarop in de VS minimaal een jaar gevangenisstraf staat loopt de kans te worden opgepakt en naar de VS te worden overgebracht. Daar wacht de verdachte een proces, of de kans om schuld te bekennen en een deal te maken met de Amerikaanse autoriteiten. D66 maakt zich ernstig zorgen over de vrijwel rechteloze positie waarin verdachten terecht komen.Van der Laan betwijfelt of de nieuwe afspraken toelaatbaar zijn in de Europese en de Nederlandse rechtstaat. Zij zal minister Donner van justitie morgen ondervragen over de kwestie. Zij wil onder meer weten of hij bereid is in de Raad aan te dringen op garanties dat Nederlanders niet rechteloos op de Amerikaanse basis Guantanomo Bay of een ander Amerikaans special tribunal terecht komen. De huidige tekst van de afspraken sluit dit niet uit. Deze nieuwe afspraken zijn een blanco cheque aan de Amerikanen; Europa levert uit wie zij maar willen. In een rechtstaat horen hiervoor gewoon wettelijke normen te zijn, aldus Van der Laan.
D66 wil ook opheldering over de geheimzinnigheid waarmee de nieuwe afspraken zijn omgeven. Hoewel de nieuwe regels mogelijk vrijdag al worden vastgesteld door de Europese justitieministers kunnen kamerleden nog altijd niet beschikken over de tekst van de overeenkomst. Zij kunnen deze slechts vertrouwelijk inzien in een kamertje aan het Binnenhof. Het gaat hier om hele fundamentele afspraken; kamerleden kunnen deze inzien, de rest van Nederland wordt er volledig buitengehouden. Dat is zeer ernstig in onze democratie.
Omdat het volgens Van der Laan echter om een essentiële kwestie gaat, heeft zij de stukken naar haar collega-kamerleden gestuurd. Van der Laan heeft deze verkregen via de Britse mensenrechtenorganisatie Statewach. Klik hier voor de stukken.
quote:Dan de zorg (ga maar optellen):
Op donderdag 8 mei 2003 11:13 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het valt gelukkig iets mee...
Edit: Betere layout.
Bezuiniging thuiszorg kost 90.000 banen.
quote:(ABVAKABO FNV)
30 april 2003 - Het schrappen van de huishoudelijke zorg uit het AWBZ-pakket is contraproductief. Vervangende zorg in verpleeghuizen is vele malen duurder dan in de thuissituatie en de bijdrage aan de oplopende werkloosheid is enorm. Dit stelt ABVAKABO FNV naar aanleiding van het voornemen om deze voorziening niet meer uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten te vergoeden.De gezamenlijke werkgevers in de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg stelden gisteren dat dit voornemen in de formatiehandelingen wordt gesteund door CDA en VVD. Met de bezuiniging is een bedrag gemoeid van circa 750.000 euro. Voor dit bedrag ontvangen 180.000 (voornamelijk) ouderen huishoudelijke hulp waarvoor zij een eigen bijdrage van anderhalve euro per uur betalen. De hulp wordt verleend door ongeveer 90.000 medewerkers, die meestal in deeltijd werken. Het gaat om werk met een lage drempel naar de arbeidsmarkt en relatief veel doorstroming naar zwaarder gekwalificeerde functies in de zorg.
CAO-onderhandelaar Eric Maas van ABVAKABO FNV stelt dat de kwaliteit van deze vorm van verzorging ernstig wordt onderschat. "Hulp via de AWBZ is afgestemd met andere zorg zoals wijkverpleging. Medewerksters huishoudelijke zorg zijn getraind in het signaleren van veranderingen in de zorgvraag en het omgaan met oudere cliënten. Je kunt dat niet gelijk stellen met een doorsnee werkster."
Een nog grotere onderschatting is volgens Maas het effect van de beoogde bezuiniging. "Als je al een partuculiere hulp kunt vinden, is die voor het gros van de ouderen niet te betalen. Het huishoudelijke werk verschuift dan richting wijkverpleging. Die zitten in vergrijzend Nederland niet te wachten op nog meer werk. Uit recente onderzoeken blijkt dat mantelzorgers als familie en vrijwilligers al zwaar overbelast zijn. Dus raken ouderen, meestal tegen hun zin in, aangewezen op de intramurale zorg. Die is vaak niet beschikbaar en bovendien veel kostbaarder."
en tel dit er ook maar bij op:
'Universiteiten verliezen honderden banen'
quote:bron
Donderdag 8 mei, UTRECHT - De bezuinigingen die het kabinet Balkenende heeft opgelegd aan het hoger onderwijs, kost alleen al op de universiteit van Utrecht honderden arbeidsplaatsen. Instellingen beknibbelen op faciliteiten voor studenten, komen in de problemen met de financiering van huisvesting en moeten nieuwbouw afblazen. Ze zetten in op meer studenten, die les moeten krijgen van minder personeel.Dat stelt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) donderdag, na een rondje langs universiteiten en hogescholen in het land. De bond vreest voor de kwaliteit van het onderwijs.
'Bij de Rijksuniversiteit Groningen betekent dit dat de Faculteit Medische Wetenschappen blijft zitten met chronisch ruimtegebrek en biologie voorlopig weggestopt blijft in een oud gebouw', vertelt LSVb-voorzitter Noortje van der Meij donderdag. 'In Wageningen moet iedere leerstoelgroep één fte inleveren. Daarnaast wordt bezuinigd op het ondersteunend personeel. Hierdoor moeten docenten zelf hun practica opstellen en blijft er dus minder tijd over voor onderzoek en onderwijs.'
In Leiden waren de problemen al groot. Zo werd de vakgroep Moleculaire Biologie van professor Berkhoudt twee maanden na het behalen van de Leidse Onderwijsprijs wegbezuinigd. Ook Caucasian Languages is opgeheven, terwijl Leiden een van de drie plaatsen op de hele wereld was waar dit gedoceerd werd.
Bij rechten zijn, puur vanwege besparing in de kosten, zoveel docenten ontslagen dat dit jaar niet iedereen zitting kon hebben in een werkgroep; er waren niet genoeg docenten over, schrijft de LSVb.
Ook de Technische Universiteit Eindhoven beknibbelt op personeel. Daar is het volgens de studentenvakbond nu al zo dat studenten studievertraging oplopen of moeten afstuderen in een richting die eigenlijk niet hun eerste keuze is, omdat ze moeten wachten tot een geschikte afstudeerbegeleider beschikbaar is.
Hetzelfde gebeurt op hogescholen. Op de Haagse Hogescholen komt dat neer op meer studenten per docent, op de Hogeschool Brabant komen minder mogelijkheden om studenten te begeleiden, bijvoorbeeld tijdens hun stage. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen bezuinigt onder meer op ICT investeringen en op de secundaire arbeidsvoorwaarden van het personeel. De Rietveld Academie in Amsterdam overweegt vier opleidingen af te stoten. Het protest van studenten was zo groot dat er nu een nieuw plan op tafel ligt. De school wil het docenten aantal terugbrengen. Maar of de opleidingen in stand zullen worden gehouden, blijft onduidelijk. Voor veel studenten levert dit zoveel onzekerheden op, dat zij overwegen over te stappen naar andere opleidingen.
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 08-05-2003 11:23]
Het is leuk dat het ambtenarenapparaat verkleint moet worden, maar ik hoor niemand over het feit dat al die mensen ons straks enorm veel geld gaan kosten aan premies voor werkloosheidsuitkeringen. Laat staan dat zij - wanneer ze werkloos worden - geld opbrengen om de AOW premies bv. te betalen.
Voorzitter Herman Wijffels van de Sociaal Economische Raad (SER) voorspelt dat het aantal werklozen in Nederland de komende jaren flink zal stijgen. Volgens hem zijn de berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB), een half miljoen werklozen in 2004, 'nog te optimistisch'. Wijffels zegt dit donderdagavond in het tv-programma Zembla.
De SER-voorzitter voorspelt dat de economie zich de komende jaren niet zal herstellen. "We gaan nu van een hoog niveau flink omlaag en ik denk dat het de komende jaren op dat lage niveau zal doorgaan", aldus Wijffels.
Volgens het CPB zal de economische groei in 2003 0,75 procent bedragen. Voor 2004 staat een voorlopig groeicijfer van 1,75 procent. Wijffels meent echter dat de 'ernst van het collectief' wordt overschat. "Heel veel mensen denken: straks, als de belangrijkste problemen achter de rug zijn, als de boekhoudschandalen weer een beetje vergeten zijn, als Irak tot rust is gekomen, trekt het allemaal wel weer aan. Ik moet dat nog zien", zegt Wijffels.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Wie zegt dat werkloosheidsuitkeringen blijven bestaan?
Op donderdag 8 mei 2003 11:37 schreef Maerycke het volgende:
Tienduizenden werklozen extra die eigenlijk gewoon allemaal aan het werk zouden moeten zijn om de vergrijzing te kunnen bekostigen.
Lijkt me een onwenselijk patroon wat er nu toch geconstateerd kan worden inmiddels.Het is leuk dat het ambtenarenapparaat verkleint moet worden, maar ik hoor niemand over het feit dat al die mensen ons straks enorm veel geld gaan kosten aan premies voor werkloosheidsuitkeringen. Laat staan dat zij - wanneer ze werkloos worden - geld opbrengen om de AOW premies bv. te betalen.
quote:Ik denk dat wanneer de regering die uitkering afschaffen ze beter hier het Malieveld in Den Haag alvast moeten vergroten voor de enorme protesten die zullen ontstaan..
Op donderdag 8 mei 2003 11:40 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wie zegt dat werkloosheidsuitkeringen blijven bestaan?
quote:nou precies, ik snap ook niet dat er beweerd wordt dat de D66 niks te zoeken heeft in de oppositie.
Op donderdag 8 mei 2003 11:15 schreef Nyrem het volgende:
(snap nog steeds niet wat D66 in dit kabinet zoekt)
quote:De firma EdelGrass uit genemuiden zal graag kunstgras aanleggen hoor!
Op donderdag 8 mei 2003 11:46 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ik denk dat wanneer de regering die uitkering afschaffen ze beter hier het Malieveld in Den Haag alvast moeten vergroten voor de enorme protesten die zullen ontstaan..
quote:De rellen van 6 mei 2002 op het Binnenhof vallen in het niet.
Op donderdag 8 mei 2003 11:46 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ik denk dat wanneer de regering die uitkering afschaffen ze beter hier het Malieveld in Den Haag alvast moeten vergroten voor de enorme protesten die zullen ontstaan..
En ik maar denken dat een regering met de SGP erg zou zijn.
quote:U werkt daar toevallig?
Op donderdag 8 mei 2003 11:48 schreef du_ke het volgende:[..]
De firma EdelGrass uit genemuiden zal graag kunstgras aanleggen hoor!
![]()
Dit wordt een goede periode voor de vakbonden die hun ledenaantallen flink zullen zien stijgen (en de stakingskas slinken maar dat is bijzaak).
Ach ja, persoonlijk heb ik ook al wat info van een vakbond opgevraagd. Je weet nooit in wat voor ellende je verzeild raakt de komende jaren.
quote:Pfft, met de SGP hadden VVD en CDA helemaal vrij spel gehad op dit gebied, je kent toch wel de opvattingen van de SGP over uitkeringen?
Op donderdag 8 mei 2003 12:00 schreef Sidekick het volgende:De rellen van 6 mei 2002 op het Binnenhof vallen in het niet.
En ik maar denken dat een regering met de SGP erg zou zijn.
quote:Neuh ben nog student, maar het bedrijf ligt hier in de regio en ze zijn druk met het aanleggen van kunstgrasvelden voor voetbalclubs. Dus een bepaalde kwaliteit zullen ze wel leveren en het is natuurlijk neit de bedoeling dat het Malieveld al heel snel in een modderpoel veranderd
Op donderdag 8 mei 2003 12:01 schreef Maerycke het volgende:[..]
U werkt daar toevallig?
Ach ja, persoonlijk heb ik ook al wat info van een vakbond opgevraagd. Je weet nooit in wat voor ellende je verzeild raakt de komende jaren.
Omdat ik nog student ben is een vakbond nog niet bijster interessant voor mij maar zodra ik ga werken ga ik er toch wel informatie over opzoeken. (En ook wel lid worden denk ik)
quote:Nee, die opvattingen over uitkeringen ken ik niet. Wat houden ze precies in?
Op donderdag 8 mei 2003 12:05 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Pfft, met de SGP hadden VVD en CDA helemaal vrij spel gehad op dit gebied, je kent toch wel de opvattingen van de SGP over uitkeringen?
Nee dan hadden we ook nog eens met beperking op allerlei vrijheden die nu niet aan de orde zijn moeten rekenen.
quote:Same here.
Op donderdag 8 mei 2003 12:05 schreef du_ke het volgende:Omdat ik nog student ben is een vakbond nog niet bijster interessant voor mij maar zodra ik ga werken ga ik er toch wel informatie over opzoeken. (En ook wel lid worden denk ik)
quote:Mwah, komt er op neer dat de SGP vindt dat naastenliefde genoeg is en dat het de taak van de gristenen is om voor de minder bedeelden te zorgen en niet de overheid. Aalmoezen zeg maar.
Op donderdag 8 mei 2003 12:07 schreef Sidekick het volgende:Nee, die opvattingen over uitkeringen ken ik niet. Wat houden ze precies in?
quote:Ah. Ok. *ril*
Op donderdag 8 mei 2003 12:12 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Mwah, komt er op neer dat de SGP vindt dat naastenliefde genoeg is en dat het de taak van de gristenen is om voor de minder bedeelden te zorgen en niet de overheid. Aalmoezen zeg maar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |