Hi!
Ben weer terug en voor degenen die nog gaan komen hier wat tips en prijzen.
Vliegveld naar stadDe route van het vliegveld naar Sulthanamet die Hiz beschreef is super eenvoudig. Je volgt gewoon de M bordjes op het vliegveld richting de metro, dat ding gaat maar 1 kant op, dus kan niet mis gaan. Bij Zeytinbirnu stap je over op de tram (wijst zichzelf) en dat ding gaat ook maar 1 kant op. En voor 2 miljoen lira ben je in het centrum. En dat alles ook binnen een uur.
HotelWij zochten eerst heel handig een beetje in de verkeerde hoek, maar als je dus bij de tram uitstapt en tussen de blauwe moskee en de aya sophia doorloopt, kom je in een wijkje met ontzettend veel hotels. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het Side hotel en pension. (www.sidehotel.com). Wel een kamer in het pension, want voor een tv en mooiere gordijnen ga ik niet meer betalen natuurlijk!
![]()
Kamer kost 35 dollar (rond de 30 euro) voor 2 personen en is ontzettend schoon en de badkamer was al helemaal goed. Bij veel hotels zie je dus alleen maar van die hele kleine badkamers met een vieze oude douchecabine of met een toilet dat tegen de wastafel aanstaat. Hier was het gewoon een schone, nieuw uitziende badkamer met een goede douche!
![]()
Kan ik altijd wel waarderen. En de lokatie is natuurlijk ook briljant: op struikelafstand van de blauwe moskee en de aya sophia.
EtenHet is wel veel kebabs wat er te eten is, maar dat is best uit te houden voor een paar dagen en er zit genoeg variatie in de kebabs. Meeste restaurantjes zien er goed uit en het eten is er ook vast goed te doen. Onze favoriet was Aladdin: lekker eten, zeer goed te betalen en ontzettend aardige bediening!
![]()
Op de verjaardag van mijn vriend was eigenlijk niets te gek en kregen we een enorme stellage met fruit als toetje, on the house natuurlijk!
![]()
Het restaurant zit bij het Atlantis Hotel; als je bij de tramstop Sulthanamet aan de niet Blauwe Moskee kant de straat in loopt, zit het daar in een zijstraatje.
![]()
Overigens zijn we ook een keertje ontzettend genaaid met eten (vooral qua prijs dan), dus vraag altijd naar wat het kost als ze zeggen dat het vooral geen probleem is om klaar te maken wat jij wilt!
Dingen te doenMijn ervaring is nu vooral dat de prijzen die in de Lonely Planet staan nou niet echt klopten, dus dan nu maar de echte prijzen!
![]()
- Aya Sophia kost 15 miljoen lira en is ontzettend mooi!
- Topkapi paleis kost 12 miljoen lira. De treasury kost nog eens 10 miljoen en de harem ook zoiets. De harem was gesloten voor restauratie en de treasury was zo verschrikkelijk druk dat niets het ons waard was om erin te gaan! Wij vonden het tegen vallen, maar dat had vast iets te maken met de 3000 gillende schoolkinderen daar. En het feit dat we allebei al het nodig hebben gezien!
- Blauwe Moskee: gratis en heeeeeeeeeeel mooi!
![]()
Zeker een bezoekje (of meer!) waard.
- Underground Cistern: dit was geloof ik ooit een waterreservoir, wel heel tof om door heen te lopen. Entree is 10 miljoen lira.
- Dolmabace paleis: voor het paleis en de harem betaal je 16 miljoen entree, een camera meenemen kost 6 miljoen, maar dat controleren ze alleen maar als je een cameratas om hebt ofzo. Mijn vriend mocht zn rugzak gewoon omhouden (was niet zo groot namelijk) en daar had mijn camera makkelijk ingepast! Mijn rugzak (iets groter) moest ik wel bij de garderobe achterlaten. Rondleiding is verplicht (zit bij de prijs in), maar viel tegen omdat de groep echt ontzettend groot was en het soms bijna rennen was om de gids bij te houden!
![]()
Daarbij was het engels van de eerste gids (in het paleis zelf) ook niet echt te verstaan!
IInteressant detail: toen ik aan de gids in de harem vroeg of de tapijten origineel waren en of de stoelen altijd zo gezellig in een kring hadden gestaan, kreeg ik te horen dat alles origineel was behalve de tapijten en de inrichting (qua meubels). Lichtelijk ontgoocheld verlieten wij het paleis!
![]()
- Bazar: groot!!!! En heel veel van hetzelfde. Verkopers die niet begrijpen dat je echt geen tapijt wilt hebben en anderen die niet snappen dat je gewoon niet van leer houdt en dus ook geen leren jas wilt. Meest bizarre wat ik heb gezien was een afritsbroek met Boss logo erop! Net alsof Boss afritsbroeken maakt!
![]()
Overigens wel leuke bloesjes gezien en gekocht. Wij hebben niet echt een dag bazar gedaan, maar iedere dag een uurtje ofzo. Hou er in ieder geval rekening mee dat alles nep is en dat ze tegenwoordig best flink controleren in Nederland. Nep zegt trouwens niet altijd iets over de kwaliteit, want ook daar zit bij neppers best verschil tussen.
- Taksim: leuke winkelstraat met eigenlijk ook wel de meeste grote merken. Je werd er ook een stuk minder de winkels in getrokken, wat ik altijd wel kan waarderen.
![]()
- Boottochtje over de Bosporus. Wij hadden het eigenlijk niet eens gepland, maar toen we tegen de avond bij de haven liepen, wilde iemand ons erg graag meenemen op een bootje. Bootje vertrok zo en we konden met zn tweetjes mee voor 20 miljoen. Uiteindelijk hebben we 15 miljoen betaald en het was best een leuk boottochtje. Jammer dat we de 2e brug over de bosporus niet meer gehaald hebben en dat het tochtje ook niet de beloofde 1,5 uur duurde, maar het was wel leuk!
![]()
- Üskadar, Azië!!! Omdat we toch nog even naar Azie wilden hebben we even een ferry hier naar toe genomen. Erg rustig hier en zeker een bezoekje waard. Ferry's kosten 1 miljoen lira.
GeldWij hebben gewoon alles betaald met turkse lira's. Was een hele simpele verklaring voor: we waren euro's vergeten te pinnen thuis, maar ik heb niet het vermoeden dat het uitmaakt in de prijs die je betaald voor je aankopen. Let overigens wel op met welke bank je pint. Mijn vriend heeft gepind met zijn postbank pas en hoefde geen bemiddelingskosten te betalen en ik wel met mijn Fortisbankpas. En volgens mij hanteerden ze nog verschillende koersen ook!
CorendonNiets aan te merken op Corendon. Vliegtuig rammelt een beetje en is redelijk oud, maar dat boeit niet echt. Intrigerend detail: de zwemversten waren ooit van Air Jamaica!
Eindhoven airportEindelijk een vliegveld waar je gratis kunt parkeren!
![]()
Je zet je auto namelijk gewoon op het industrieterrein neer en dat is net zo ver weg als het P3 parkeervak (lang parkeren). Verder een klein vliegveld met weinig faciliteiten, maar wel lekker efficient! Een half uur na het landen stonden we buiten met onze bagage!