Zoveel weet Mart niet van basketbal. Voor mensen die er niet zo veel verstand van hebben, lijkt het alsof hij ontzettend op de hoogte is, maar dit is hij eigenlijk helemaal niet zo. Hij loopt vaak een beetje achter. Dit komt naar voren in kleine dingetjes, die pas opvallen als je er wel verstand van hebt.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:46 schreef Remzz het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet kunt zeggen dat Mart geen verstand van Basketball heeft. Dat is de sport waar ie juist het meest van afweet vind ik. Geeft altijd erg goed commentaar bij bijvoorbeeld NBA wedstrijden.
Dan heeft hij die column er na geschreven, want toch is het zo.quote:das natuurlijk onzin, want Mart heeft eens een goede column over Wilt geschreven..
Dat bedoel ik.quote:Zoveel weet Mart niet van basketbal. Voor mensen die er niet zo veel verstand van hebben, lijkt het alsof hij ontzettend op de hoogte is, maar dit is hij eigenlijk helemaal niet zo. Hij loopt vaak een beetje achter. Dit komt naar voren in kleine dingetjes, die pas opvallen als je er wel verstand van hebt.
quote:Op maandag 5 juli 2004 09:05 schreef Barca het volgende:
Charmberlain is voor velen toch een onbekende. Ook voor personen die vele feiten kennen van het huidige basketball.
http://www.nba.com/history/players/chamberlain_bio.htmlquote:Wilt Chamberlain
He was basketball's unstoppable force, the most awesome offensive force the game has ever seen. Asked to name the greatest players ever to play basketball, most fans and aficionados would put Wilt Chamberlain at or near the top of the list. Dominating the game as few players in any sport ever have, Chamberlain seemed capable of scoring and rebounding at will, despite the double- and triple-teams and constant fouling tactics that opposing teams used to try to shut him down. As Oscar Robertson put it in the Philadelphia Daily News when asked whether Chamberlain was the best ever, "The books don't lie."
Hallo ... ik weet wel wie WIlt Charmberlain was. Maar ga eens aan jeugdspelertjes van nu, die al die tapes, sites, tijdschriften, enz. checken, vragen "Wie is WIlt Chamberlain?" 9 van de 10 zullen het antwoord schuldig blijven. Voor Nederlanders is Wilt Chamberlain dus wel een onbekende. Michael Jordan niet.quote:Op maandag 5 juli 2004 13:32 schreef the.big.ticket het volgende:
[..]
:')
Chamberlain een onbekende noemen is hetzelfde als Michael Jordan, Larry Bird, Magic Johnson of Kareem Abdul Jabbar een onbekende noemen.
Deze mensen zijn legendes, boegbeelden van de National Basketball Association. Als Mart Smeets dan als commentator van deze sport hier niet van op de hoogte is en deze man een onbekende basketballer noemt, dan moet meneer Smeets gewoon zijn bek houden en dit vak aan iemand anders over laten. Maar volgens mij is dit dus gebrek aan beter.
Kijk, in Nederland zullen niet veel mensen hem kennen, maar als commentator ben je wel erg lomp om Chamberlain een onbekende te noemen. Even wat stats om aan te geven hoe groot deze man is geweest in de NBA:
Over zijn carriere van 1045 wedstrijden in 14 seizoenen scoorde hij gemiddeld 30.1punten en pakte daarnaast 22.9 rebounds per wedstrijd.
In het seizoen 61-62 scoorde hij in 80 wedstrijden gemiddeld 50.1 punten per wedstrijd in 48.5 minuten per wedstrijd.
In zijn rookie-seizoen scoorde hij gemiddeld 37.6 punten per wedstrijd, naast gemiddeld 27.0 rebounds per wedstrijd.
Naast al dit geweld kon hij ook nog passen, getuige zijn 8.6 assists per wedstrijd als center in het seizoen 67-68 (naast 23.8 rebounds en 24.3 punten)
4 keer NBA MVP.
Won met de LA Lakers 33 wedstrijden op rij.
Zijn wedstrijden tegen Bill Russell zijn legendarisch.
Enige speler die ooit 100 punten in 1 wedstrijd scoorde.
Enige speler die ooit 55 rebounds pakte in 1 wedstrijd.
[..]
http://www.nba.com/history/players/chamberlain_bio.html
http://www.nba.com/sixers/news/remembering_wilt_040623.html
Met dat beroep moet hij toch wel een beetje kennis hebben van de feiten. Anders even ergens opzoeken in plaats van gewoon dom te lullen.quote:Feitenkennis is iets anders dan verstand van ...
Eurosport is ook een optie, alleen effe wegzappen tijdens de reclame.quote:Op maandag 14 juni 2004 03:49 schreef Mark410 het volgende:
[..]
ben jij gestoord? smeets en dijkstra is 1 groot drama met elkaar, en nu we michel wuyts de hele zomer moeten missen door sporza ben ik genoodzaakt naar die 2 debielen te luisteren![]()
![]()
![]()
Geen grondlegger ... noem 'm dan een soort Cruijff.quote:Op dinsdag 6 juli 2004 00:58 schreef the.big.ticket het volgende:
Ik snap dat je weet wie Wilt Chamberlain is. Mijn kritiek is op Mart Smeets. Ook al weet in ons kikkerlandje 9 van de 10 niet wie hij is, dan moet je hem als Mart Smeets een grootheid, een van de grondleggers van het huidige basketbal noemen en geen onbekende. Dat spreekt ook veel meer aan voor die jeugdspelertjes van nu.
Is het wat? Ik denk erover om het misschien aan te schaffen..quote:Op zondag 8 augustus 2004 13:59 schreef mitt het volgende:
Ik ben ondertussen begonnen aan z'n Olympische Spelen boek
Ik neem aan dat je "Spelen" bedoeld?quote:Op zondag 8 augustus 2004 23:14 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Is het wat? Ik denk erover om het misschien aan te schaffen..
Ik vind dat hij toch samen met dr. J voor een revolutie heeft gezorgd wat betreft het type basketbal dat gespeeld werd. Daarom noem ik ze de grondleggers van het atletische spectaculaire "above-the-rim" basketbal. Voor die tijd was het toch vrij saai. Terwijl nadat dr. J en later MJ in de NBA hun spectaculaire stijl lieten zien, er een karrevracht spelers de NBA in is gestroomd die deze spectaculaire stijl hebben overgenomen. (denk aan Vince Carter, Lebron James, Steve Francis, Allen Iverson)quote:Op zondag 8 augustus 2004 22:28 schreef Barca het volgende:
[..]
Geen grondlegger ... noem 'm dan een soort Cruijff.
Met je laatste omschrijving ben ik het wel eens. In Nederland is echter totaal geen aandacht voor basketball. Basketball wordt door de media gezien als een commerciėle vorm van korfbal die minder draait om teamspel.quote:Op maandag 9 augustus 2004 22:20 schreef the.big.ticket het volgende:
Ik denk dat we dan allebei iets anders bedoelen met grondlegger.
Ik bedoel daar vooral spelers die invloed hebben op de manier waarop het spelletje basketbal gespeeld wordt. Een Chamberlain en Russell, die de manier van spelen op de centerpositie enorm hebben verandert. Een dr. J. en MJ die het spelletje veel spectaculairder en aantrekkelijker hebben gemaakt. Een Magic Johnson, die het spelen op de pointguard-positie heeft verandert.
misschien is grondlegger dan een verkeerd woord, het zijn meer spelers die een revolutionaire manier van spelen hadden.
Juist nietquote:Op zondag 10 juli 2005 13:37 schreef Bruce117 het volgende:
Toch fijn dat Mart vandaag weer commentaar geeft bij de tour
Inderdaad. Ik verlang alweer terug naar Herbert en Ducrot. Dat zegt genoeg dacht ik zo.quote:Op zondag 10 juli 2005 13:38 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Juist niet
Ik erger me meer aan Mart dan aan Herbert
Herbert de man die het niet voor elkaar krijgt om uit een toerkrantje de juiste tussenstand in de diverse klassementen op te lezen, danwel deze bij te houden gedurende de dag. Daar tegenover meneer Ducrot, de Berry van Aerle in het wielrennen of is het meer een Van de Kerkhofje? In ieder geval weet Ducrot elke open deur in te trappen en blijkt zijn informatie na de eerstvolgende bocht achterhaalt. Ik ben zelf geen aquariumliefhebber dus die laatste kan helemaal opzouten.quote:Op zondag 10 juli 2005 13:39 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik verlang alweer terug naar Herbert en Ducrot. Dat zegt genoeg dacht ik zo.
Ik kan enthousiasme ook wel waarderen, maar hij klinkt te vaak onnozel.quote:Op zondag 10 juli 2005 14:20 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik ben het eens met okee6, die stiltes zijn oke. Kan Herbert nog wat van leren. Ducrot vind ik wel leuk door z'n enthousiasme.
Kijk gewoon op Belgie 1 en dan zijn alle problemen opgelost...quote:Op zondag 10 juli 2005 13:39 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik verlang alweer terug naar Herbert en Ducrot. Dat zegt genoeg dacht ik zo.
Hans de Clercq zegt nog wel regelmatig iets interessants, maar zat er wel naast met de Grand Ballon "da's toch 21 kilometer klimmen", maar wel wel 10 kilometer vlak en golvend nog naar de top toe, dus eigenlijk maar een kilometer 0f 12 écht klimmen.quote:Op zondag 10 juli 2005 17:02 schreef Falco het volgende:
Sporza is ook niet echt geniaal hoor met die Tom Boonenshow en met de totaal nietszeggende Hans de Clercq met zijn zeer saaie stemgeluid.
Misschien wat overdreven maar ik heb het idee bij Hans de Clercq dat hij alleen "joah dat is waor" kan zeggen als er iets door die andere dude gezegd wordt.quote:Op zondag 10 juli 2005 17:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hans de Clercq zegt nog wel regelmatig iets interessants, maar zat er wel naast met de Grand Ballon "da's toch 21 kilometer klimmen", maar wel wel 10 kilometer vlak en golvend nog naar de top toe, dus eigenlijk maar een kilometer 0f 12 écht klimmen.
Uit het AD van vandaag..quote:Wanneer je voor de start van de Tour de France in maanden geen wedstrijd wint en als sterkste ploeg geen Nederlands kampioen weet af te leveren, is het vrij normaal dat de media kritiek laten horen.
Wanneer ik als columnist de vraag heb gekregen om anekdotes uit de wielersport te verwoorden, maar ook om diezelfde sport kritisch te volgen, kan ik niet anders dan me minder lovend uit te laten over deze ploeg met aan het hoofd de brave Erik Breukink. Deze Breukink is nu eenmaal als echte tijdrijder geen echte wielertacticus hetgeen hij vorig en ook dit jaar meermalen heeft geėtaleerd.
Maar geloof mij, wanneer ik een Weening of zelfs Rasmussen op een prachtige manier een etappe zie winnen, zit ook ik te genieten voor de beeldbuis. Van mij mogen de renners van deze ploeg nog veel meer winnen in deze Tour!
Sommige journalisten onder wie Hugo Camps en Mart Smeets hadden gehoopt/ verwacht dat ik de wielersport een geweldige trap na zou geven in mijn columns en dat is ze blijkbaar tegengevallen. Misschien dat Mart Smeets daarom zo gepikeerd was nadat ik had geschreven dat hij veel te oubollig commentaar via de televisie levert. Hij moest zich in elk geval direct op mij afreageren in zijn column in een Nederlands weekblad.
Ik weet dat veel collega-journalisten Smeets - zacht uitgedrukt - een arrogant en hautain mannetje vinden maar niemand die iets over hem durft te zeggen of schrijven.
Tijdens de afgelopen jaren heeft Smeets zich meermalen soms zeer kritisch over mij (en vele anderen) uitgelaten maar wee je gebeente als je iets over hem naar buiten brengt.
Beste Mart, geloof me, ook voor jou is het wel eens goed om wat kritiek te incasseren en niet alleen van mij.
In je brief, die ik onlangs van je kreeg, schreef je dat je nog graag eens een bak koffie met mij wilde drinken om een en ander uit te praten. We zullen dat zeker nog ooit doen. En tot dan zal ik mijn uiterste best doen om niet meer aan je heilige huisje te komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |