Er is eigenlijk praktisch niks wat ik niet lust. Eet alles. Totdat ik vanmiddag een banaan in de fruitschaal aantrof die duidelijk z'n beste tijd had gehad. Waar bij mij een banaan vooral geel met soms een randje groen moet zijn, was deze meer bruin dan geel. Ik moet er niet aan denken er een hap in te zetten. Vieze bruine, weke drek. En toch bestaan er mensen die de lekker vinden!
De banaan is al sinds mensenheugenis een belangrijke bron van voedsel en is volgens archeologen uit Zuidoost-Azie afkomstig. De plant heeft een schijnstam, die bestaat uit een massa ineenpassende bladeren. De vruchten groeien in kammen (handen) aan uit de stam komende bloemstengels. Iedere kam heeft 10 tot 20 bananen (vingers). Rijpe bananen zijn kwetsbaar en bederven snel. Bananen worden daarom groen geplukt en per koelschip getransporteerd. Moderne koeltechnieken in zogenaamde rijphuizen zorgen voor een beheersbare rijping. De vruchten zijn dan ook het hele jaar door verkrijgbaar in ons land. De laatste jaren verschijnen er naast de bekende fruitbanaan ook soorten als de appelbanaan en de rijstbanaan op de markt.
Bananen horen tot de groep der Musaceae of banaanachtigen. Er zijn vele soorten en rassen. In de praktijk wordt er grofweg onderscheid gemaakt tussen de fruit- of dessertbanaan en de bakbanaan, die in rauwe vorm oneetbaar is.
Bananen zijn rijk aan koolhydraten en mineralen als kalium en fosfor. Bananen zijn voedzaam en vooral kinderen zijn er dol op. Het vitamine C gehalte van bananen ligt rond de 10 mg per 100 gram.
Wat vindt FOK! van de banaan? En wie durft er een hap in een over-rijpe banaan te zetten?
quote:Lekker
Op zondag 20 april 2003 23:46 schreef Chooselife het volgende:
Wat vindt FOK! van de banaan?
quote:Ik niet. Ik haat overrijp fruit en melk die over de datum is enzo.
En wie durft er een hap in een over-rijpe banaan te zetten?
ik lust eigenlijk helemaal geen banaan..
quote:Bakbananen.
Op zondag 20 april 2003 23:49 schreef DemonRage het volgende:
Ze verkopen die dingen ook zwart
()|)e @@/\/ de BANAAN!
Er zitten ook ongeveer 8 klontjes suiker in 1 banaan.
Dit maakt hem dus slecht voor de mensen die een streng dieet hebben onder ons
quote:Wat? Is je toetsenbord kapot?
Op zondag 20 april 2003 23:50 schreef Dr.Droxz het volgende:
()|)e @@/\/ de BANAAN!
quote:Het zijn wel natuurlijke suikers he! dan mag het
Op zondag 20 april 2003 23:50 schreef Orion-666- het volgende:
Missende info:Er zitten ook ongeveer 8 klontjes suiker in 1 banaan.
Dit maakt hem dus slecht voor de mensen die een streng dieet hebben onder ons
Eentje mee als ik ga sporten is ideaal, maar zo'n overrijp bruin prutje zet ik mijn tanden ook niet graag in. Een plekje kan nog, maar als ie bijna helemaal zover is
een beetje bruin van buiten is niet erg zolang hij nog maar geel en zoet van binnen is
Bananen zijn geel, en geel is een mooie kleur dus bananen zijn cool.
Ze zijn echt lekker , alleen bij ons wordt nooit verteld dat ze er zijn, dus liggen ze in de mand weg te rotten.
Als ik weet dat er nog groen-gele bananen in huis zijn, zijn ze in 12 uur op.
Maar niets kan tegen een wortel op natuurlijk.
This banana is much too green...
This banana is much too brown...
This banana is juuuuuuuuuuuust right!
quote:Waarschijnlijk is Breezer nu ook in de smaak banaan te krijgen
Op zondag 20 april 2003 23:51 schreef Tom_Tom- het volgende:
Wat? Is je toetsenbord kapot?
Ontopic: Ja, wel lekker op z'n tijd zolang ze niet te rijp zijn.
ik wacht trouwens nog steeds op de eerste persoon die hier die dansende banaan plaatst
bananen vla
bananen kwark (!)
banensoes
Instant energie en veel zoeter, die is namelijk al gerijpt.
Hmm.. behalve als ze er zo uitzien zoals de bananen in mijn koelkast
Gebakken banaan
Bananenmilkshake
Bananen split
Je hebt gelijk, de banaan wordt onder gewaardeerd
Hij is lekker maar wel het fruit wat het minst gezond is, maar hij blijft gezond.
quote:
Op maandag 21 april 2003 07:03 schreef Stranger het volgende:
Ik lust echt geen banaan... eerst wel altijd, maar heb denk ik een trauma overgehouden aan die draadjes ofzo die er altijd aan blijven hangen..ik wacht trouwens nog steeds op de eerste persoon die hier die dansende banaan plaatst
Voor de rest vind ik een banaan wel lekker hoor, maar ik eet het eigenlijk niet zo vaak.
enne wie vindt er nou niet die banaanschuimpjes overheerlijk
Ook Sixpack gekeken?quote:Op donderdag 8 juli 2004 01:36 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik hoorde "gezondheidsfreak" Regilio Tuur net zeggen: "in een banaan zit alles wat je nodig hebt"
Daar keek ik eigenlijk best wel van op, ik wist niet dat bananen zó gezond waren
Tennisers zie je ook vaak een banaan eten tijdens de wedstrijd, verder schijn je rustig te worden van een banaan (wordt aangeraden om vlak voor een (auto)examen een banaan te eten)
Maar wat voor onbekende (medicinale) stoffen zitten er nog meer in bananen wat ze zo lekker en gezond maakt?
[afbeelding]
Heb je geen enorm last van ' verstoppingen' daardoor?quote:Op donderdag 8 juli 2004 01:42 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ook Sixpack gekeken?
[afbeelding]
Ik eet elke dag wel 2 of 3 bananen.
Nee helemaal niet.quote:Op donderdag 8 juli 2004 01:44 schreef Brennie het volgende:
[..]
Heb je geen enorm last van ' verstoppingen' daardoor?
Je beweegt zeker veel en drinkt veel water ?quote:Op donderdag 8 juli 2004 01:46 schreef Duiveltja het volgende:
Nee helemaal niet.
Yep, en ik geloofde gezondheidsfreak Regilio meteen, maar wist niet dat bananen zó gezond warenquote:Op donderdag 8 juli 2004 01:42 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ook Sixpack gekeken?
Ik doe wel aan sport jaquote:Op donderdag 8 juli 2004 01:46 schreef Brennie het volgende:
[..]
Je beweegt zeker veel en drinkt veel water ?
Nou gelukkig maar
Mooi zo.quote:Op donderdag 8 juli 2004 01:47 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Yep, en ik geloofde gezondheidsfreak Regilio meteen, maar wist niet dat bananen zó gezond waren
Ik ga nu dus véél meer bananen eten...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |