quote:Op donderdag 30 juni 2005 14:09 schreef anneja het volgende:
Darkelf, wat ik me dan afvraag, heeft 1 van je ouders dezelfde soort stoornis als jij, en zo ja, ben je erg ongelukkig met de manier waarop je bent opgegroeid?
zoals je kunt lezen heb ik twee instabiele ouders gehad, waarvan er 1, mijn vader, hetzelfde heeft gehad als ik (en hij had weer hetzelfde als zijn moeder). En opgroeien in die omstandigheden is geen pretje. je weet nooit wat je kan verwachten, leert op eieren lopen; de ene keer was mijn vader zeer depressief (sprak weken niet tegen ons bijv. of ging naar zijn werk, kwam thuis en ging in de eetkamer zitten: zei niets reageerde nergens op, bleef daar de hele nacht.. zonder enige vorm van beweging, aandacht of wat dan ook. ging 's ochtends douchen en werken en 's avonds weer precies hetzelfde..dat kon dagen lang tot soms echt meerdere weken duren), dan weer was mijn vader ineens weer helemaal opgeleefd tot het bizarre aan toe en sleepte ons mee in zijn verhalen. Dan was hij ineens een hele leuke spontane gekke vader die niets te veel was en alles leuk vond. ... Er waren ook wel rustige periodes hoor maar je bent dan continue bang dat het weer om gaat slaan want dat deed het ook altijd (de ene keer duurde dat langer dan de andere keer) En zo ging dat om en om en om, de ene keer het een, de andere keer het ander. Ontzettend onvoorspelbaar gedrag is dat, je weet niet waar je aan toe bent als kind (en volwassene trouwens).quote:Op zaterdag 25 juni 2005 12:57 schreef DarkElf het volgende:
[..]
.....
Ik ben zelf opgegroeid met een vader die manisch depressief was, een moeder die zwaar depressief is en nog meer mankeert, ik ken mezelf en weet hoe mijn jeugd geweest is door die factoren en door mijzelf, het is gewoon geen optie omdat door te geven.(buiten het feit dat ik geen stabiel mens ben door mijn eigen manisch depressiviteit)......
Is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat het een stuk helpt als je een klein beetje kan delen met anderen. Voor je eigen grenzen, maar ook om te zorgen dat je zelf niet verbitterd raakt t.o.v. mensen met kinderen waar je zelf veel om geeft. En dat lijkt mij ook zo lastig met acceptatie van kinderloosheid, het is niet alleen zwangerschap en babietjes, maar het blijft een leven lang terugkomen. Het worden pubers, ze krijgen zelf kinderen etc.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 19:59 schreef DarkElf het volgende:
Dat is ook zo, dan kan ik er beter nu al leren goed mee om te gaan voor mezelf...
Wel de lusten maar niet de lastenquote:Op donderdag 30 juni 2005 16:28 schreef Étoile het volgende:
[..]
En uiteindelijk lievelings-verwen-tante worden is ook niet verkeerd!![]()
Tering, wat lees ik slordig zegquote:Op donderdag 30 juni 2005 14:25 schreef DarkElf het volgende:
[..]
[..]
zoals je kunt lezen heb ik twee instabiele ouders gehad
Die redenering hoor je ook altijd als anti-abortusargument: "ja, mijn ouders waren ook veertien toen ze me kregen en verslaafd en hadden geen rooie cent, en dus was mijn jeugd ellendig, maar ik ben nu wel blij dat ik leef". Ja logisch, zowat iedereen is blij dat ie leeft. Maar dat is natuurlijk totaal geen argument om dan maar bewust ervoor te kiezen in een verre van ideale situatie een kind op de wereld te zetten.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 12:05 schreef anneja het volgende:
't was meer, als ik de kinders van mijn manisch depressieve schoonzus zie, dat ik mij afvraag of het beter was geweest als ze er maar helemaal niet waren. Ja, ze lopen deuken op en nee, hun jeugd is verre van ideaal, het leven van hun moeder is een zootje, maar ze lijken geleerd te hebben met het onvoorspelbare gedrag van hun moeder om te gaan.
Ik bedoelde eigenlijk meer dat een verre-van-ideale situatie niet perse het einde van de wereld is, en/maar dat ik het erg goed en sterk van Darkelf vind om haar beperkingen en de risico's en dergelijke te onderkennen en daar deze verstrekkende beslissing aan te verbinden. En ik kan me ook enigszins voorstellen dat het dan pijn kan doen als verder iedereen in je omgeving zo met kinderen bezig is.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 12:11 schreef thaleia het volgende:
[..]
Maar dat is natuurlijk totaal geen argument om dan maar bewust ervoor te kiezen in een verre van ideale situatie een kind op de wereld te zetten.
Omdat ze proberen je te helpen door je tot relativeren te bewegen, met blijkbaar het tegenovergestelde effectquote:Op donderdag 14 juli 2005 18:22 schreef DarkElf het volgende:
Waarom zeggen mensen zulke dingen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |