quote:
Op vrijdag 24 juli 2009  17:05 schreef Veersesmurf het volgende:[..]
Wat het eten betreft ben ik het voor een deel met je eens. Je kunt het eten niet vergelijken met dat uit Thailand/Maleisië/Indonesië. Toch heb ik er veel smakelijke gerechten gegeten en vergeleken met Hollands eten zou ik zoiezo voor Filipino-food gaan! 

het is ook sterk afhankelijk op welke plek in de filippijnen je bent. Ieder eiland/gebied heeft wel zijn eigen specialiteit. Het eten mist inderdaad wat finesse, maar zeker niet slecht.
quote:
Ik vond juist dat er veel cultuur was, en niet die eeuwige pagodes en tempels. Het 'leuke' aan de 400 jaar overheersing door de Spanjaarden is dat er aardig wat katholieke kerken staan, en die heb ik tot nu toe nergens anders in Z.O. Azië gezien. Daarnaast is cultuur veel meer dan geschiedenis alleen vind ik.

In Indonesie vind je er ook genoeg (Sumatra, Sulawesi, Flores). Op het zuiden na hebben de spanjaarden en daarna de amerikanen flink hun best gedaan om de oorspronkelijke cultuur en gebruiken te verwijderen. Het land veramerikaniseert steeds meer.
quote:
Luchtvervuiling heb ik zelf niet meegemaakt in Puerto Princessa, Tagbilaran, en ook niet in Manilla. Wat niet wegneemt dat ik het me goed kan voorstellen dat het er wel is, zeker als je op je fiets zit...

Manilla is 1 van de meest vervuilde steden ter wereld  

Als je met het vliegtuig aankomt dan duik je in een grote smogkoepel die over de hele stad hangt.
quote:
Dat er overal bewakers staan is omdat er in Mindanao (zuiden) rebellen zijn die af en toe een aanslag plegen (de MILF 

) Ik heb tot nog toe in ieder 3de wereldland zoveel bewaking gezien, en niet opvallend veel meer in de Filipijnen 
Het is niet alleen het zuiden, je hebt ook nog de communisten (NPA) en de JI en die zitten door het hele land. Daarnaast is criminialiteit vaak zwaar en meer gebruik van wapens, of ze zijn weer eens dronken en gaan dan domme dingen doen. Er zijn veel zware geweren, m16's, granaatwerpers, etc in omloop. Het overall wapenbezit in de filippijnen is gewoon erg hoog. Daarnaast is de prijs voor een leven niet bijster hoog en wordt hier te vaak van gebruik gemaakt.
quote:
Sekstoerisme is me totaal niet opgevallen (in tegenstelling tot Thailand/Cambodia/Vietnam) met wat uitzonderingen op de vliegvelden. Als man alleen voelde ik me s'avonds op straat dan ook opvallend veilig.

Sterk afhankelijk van waar je zit.  In de landen die je noemt is het sekstoerisme idd wat agressiever.
Begrijp me niet verkeerd, Ik vind de filippijnen nog steeds een heerlijk land. Voel me er zeker niet onveilig en verblijf er graag, maar het is een land met veel en grote problemen op allerlei vlakken.