quote:Een CDA én een VVD informateur zijn dus aangewezen, terwijl er nog geen voorkeur is uitgesproken voor één van de kleine partijen. Ik geloof ook niet dat dit echt wat uitmaakt voor het CDA of de VVD.
Laatst gewijzigd: 15-04-2003 15:03
Hoekstra en Korthals Altes voorgedragen als informateurs
Het CDA en de VVD hebben Hoekstra (CDA) en Korthals Altes (VVD) bij de koningin voorgedragen als de twee informateurs die een nieuw kabinet moeten vormen. Dat heeft RTL Nieuws vernomen.Raad van State
Beiden zijn lid van de Raad van State. CDA-er Hoekstra is oud-secretaris-generaal van het ministerie van Algemene Zaken. Korthals Altes (VVD) is oud-minister van Justitie en voormalig voorzitter van de Eerste Kamer.Meerderheidskabinet
Balkenende gaat ervan uit dat de informateurs van CDA en VVD in deze 'verkennende fase' een keuze maken uit drie kandidaten: D66, LPF of de kleine christelijke partijen. Balkenende zei na afloop van zijn geprek met de vorstin geen voorkeur te hebben. Hij vindt wel dat het gezien de situatie in Nederland van belang is dat er een meerderheidskabinet komt.PvdA
PvdA-fractieleider Bos pleit voor de benoeming van een informateur die 'boven de partijen staat'. Bos noemde de vice-voorzitter van de Raad van State, Tjeenk Willink, die overigens wel van PvdA-huize is. De informateur moet onderzoek doen naar een coalitie die op een stabiele meerderheid kan rekenen. Bos gelooft niet dat een formatie van CDA en PvdA nog mogelijk is. Dat betekent dat een driepartijen-coalitie met in ieder geval CDA en VVD voor de hand ligt.VVD
Het advies van VVD-fractievoorzitter Zalm aan de koningin kwam bijna naadloos overeen met het advies van CDA-leider Balkenende. Ook de liberale kopman is voorstander van twee informateurs, een van CDA-huize en een met VVD-achtergrond, die op zoek moeten naar de meest geschikte partner voor de combinatie CDA-VVD. En ook wat betreft de voorkeur - of het gebrek daaraan - voor een van de drie kandidaten, D66, LPF of een van de kleine christelijke partijen, zitten Zalm en de demissionair premier op één lijn.Zalm wilde niet ingaan op de vraag of hij VVD-coryfee Wiegel als informateur bij de koningin heeft aanbevolen. Hij liet het bij een grijns en de opmerking dat Wiegel een mogelijkheid is.
Overige partijen
Vanmiddag verschijnen Marijnissen (SP), Herben (LPF), Halsema (GroenLinks), Dittrich (D66), Rouvoet (ChristenUnie) en Van der Vlies (SGP) ten paleize. De koningin zal naar verwachting vanavond bekend maken wie er worden aangewezen om de vorming van een nieuwe regering te onderzoeken.Formatieleed
De gang naar het paleis is weer nodig omdat CDA en PvdA er in 2,5 maand formatieleed niet in geslaagd zijn tot een aanvaardbaar resultaat te komen. Gisteren gaf de Tweede Kamer beide partijen er fiks van langs. Duidelijk was dat een verzoeningspoging tussen CDA en PvdA er niet meer in zit. VVD-leider Zalm liet weten dat deelname aan een volgend kabinet voor hem nu zeker een optie is. LPF en D'66 hebben ook laten weten regeringsverantwoordelijkheid niet uit de weg te gaan
Velen zullen er volgen...
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 15:28 schreef FlyingFox het volgende:
paars 3. kan net.PvdA 42 + VVD 28 + D66 6 = 76.
Wat ik ook opvallend vind, is dat een meerderheidscoalitie niet vanzelfsprekend is, als ik Balkenende hoor.
quote:Ach in feite gaan ze gewoon door met het strategisch akkoord dat al eerder is bereikt. De vraag is in hoeverre een derde partij (en dan met name D'66) invloed zal kunnen uitoefenen op het beleid dat door de twee grote partijen voorgevormd zal gaan worden.
Op dinsdag 15 april 2003 15:28 schreef Sidekick het volgende:
VVD heeft dus al een informateur, de eerste overwinning is binnen.Velen zullen er volgen...
quote:Tsja, er komt eerst nog een verkennende fase
Op dinsdag 15 april 2003 15:30 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ach in feite gaan ze gewoon door met het strategisch akkoord dat al eerder is bereikt. De vraag is in hoeverre een derde partij (en dan met name D'66) invloed zal kunnen uitoefenen op het beleid dat door de twee grote partijen voorgevormd zal gaan worden.
En dan pas de LPF erbij vragen.
quote:D66 wilde toch echt niet meeregeren. Zeiden ze.
Op dinsdag 15 april 2003 15:25 schreef NightH4wk het volgende:
Hopelijk met D66 erbij, onderwijs is ook belangrijk.
Maar een minister van Onderwijs van D66 zou niet slecht zijn voor het onderwijs.
quote:Ik denk dat de nieuwe regeerakkoord meer VVD dingen zal bevatten, zeker als Wiegel informateur word en omdat ze de enige partij zijn waar CDA mee wil en kan.
Op dinsdag 15 april 2003 15:30 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ach in feite gaan ze gewoon door met het strategisch akkoord dat al eerder is bereikt. De vraag is in hoeverre een derde partij (en dan met name D'66) invloed zal kunnen uitoefenen op het beleid dat door de twee grote partijen voorgevormd zal gaan worden.
quote:Ze zijn inmiddels alweer van gedachten veranderd.. (helaas... ik had toch echt gehoopt dat Boris een politicus zou zijn die wel z'n woord zou kunnen houden). Inmiddels heeft D'66 meegedeeld dat zij best mee willen regeren, mits hun belangrijkste punten geintegreerd worden in het komende beleid.
Op dinsdag 15 april 2003 15:32 schreef Isabeau het volgende:[..]
D66 wilde toch echt niet meeregeren. Zeiden ze.
Maar een minister van Onderwijs van D66 zou niet slecht zijn voor het onderwijs.
quote:Yep, maar vanmiddag zeiden ze dit:
CDA en VVD moeten zoveel consessies doen dat het beter is om gelijk met de LPF te praten.
Alleen denk ik dat er wel uitvoerig met D66 wordt gepraat om zodoende uit te kunnen leggen dat er niets anders opzit dan CDA-VVD-LPF.
Ik hoop maar dat de LPF er gelijk wordt bijgetrokken, want anders is het walgelijk.
Waarom wel?
- Om een signaal af te geven dat je niet `voor de vorm' aan zoiets serieus als formatiebesprekingen moet beginnen als je er van het begin al geen zin in hebt.
Waarom niet?
- Beatrix stemt al niet; ze wil niet politiek gekleurd overkomen.
- Beatrix wil niet zo vlak na de Margaritha-affaire nog eens controversieel in het nieuws te komen.
Conclusies:
- 2 tegen 1 voor `niet'. Beatrix zal op het verzoek van CDA en VVD ingaan.
- We hebben voor noppes gestemd.
quote:Voor noppes gestemd? Rechts heeft nog een meerderheid hoor.
Op dinsdag 15 april 2003 15:38 schreef Philosocles het volgende:
Zou het kunnen dat Beatrix het CDA - zoals ze verassend in 1994 deed (met Kok) buitenspel zet, en op Bos' verzoek ingaat?Waarom wel?
- Om een signaal af te geven dat je niet `voor de vorm' aan zoiets serieus als formatiebesprekingen moet beginnen als je er van het begin al geen zin in hebt.Waarom niet?
- Beatrix stemt al niet; ze wil niet politiek gekleurd overkomen.
- Beatrix wil niet zo vlak na de Margaritha-affaire nog eens controversieel in het nieuws te komen.Conclusies:
- 2 tegen 1 voor `niet'. Beatrix zal op het verzoek van CDA en VVD ingaan.
- We hebben voor noppes gestemd.
quote:zijn ze wel, dus zij op onderwijs en de rest door de VVD en t CDA verdelen, puik plan
quote:als je t CDA rechts ipv centrum noemt wel ja
Op dinsdag 15 april 2003 15:41 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Voor noppes gestemd? Rechts heeft nog een meerderheid hoor.
quote:En? We hebben gewoon voor niets gestemd. Paar maanden geleden kon CDA en VVD niet meer samenwerken met de LPF, en nu opeens wel weer.
Op dinsdag 15 april 2003 15:41 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Voor noppes gestemd? Rechts heeft nog een meerderheid hoor.
quote:Ik ga toch echt voor paars3 ik ben het CDA al weer helemaal zat. Dan maar liever martelen met de VVD. Misschien is een paars-groene coalitie als in belgie wel mogelijk
Op dinsdag 15 april 2003 15:51 schreef sweek het volgende:
Ik heb nu ook het liefst CDA VVD D66...
quote:Tsja, het CDA is een meeloper partij, en ze willen gewoon liever met de VVD meelopen dan met de PvdA.
Op dinsdag 15 april 2003 15:50 schreef du_ke het volgende:
De VVD zal indien ze gaan regeren de CDA dwingen zeer veel toe te geven. Zalm zal niet loslaten totdat hij echt het onderste uit de kan heeft. Dit vooral omdat hij weet dat zijn partij de laatste kans is voor het CDA. Uiteindelijk zal het CDA in een coaltite met de VVD misschien wel minder van haar plannen in realiteit kunnen brengen dan met de PvdA.
quote:Meer rechts dan links iig.
Op dinsdag 15 april 2003 15:45 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
als je t CDA rechts ipv centrum noemt wel ja
quote:De ruziemakers in de LPF zijn opgeruimt, en ze hebben minder macht nu. Hopelijk komt er helemaal geen LFP in de coalitie.
En? We hebben gewoon voor niets gestemd. Paar maanden geleden kon CDA en VVD niet meer samenwerken met de LPF, en nu opeens wel weer.
quote:Zodat hij zelf premier kan worden? Formateur is bijna automatisch de premier.
Op dinsdag 15 april 2003 15:39 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens: Wiegel wil wel formateur, maar geen informateur worden, zei hij afgelopen vrijdag op Radio 2.
quote:Dan gaat het CDA niet akkoord, dus dat zal de VVD ook niet doen. De VVD heeft ook het CDA of de PvdA nodig. en VVD-PvdA lijkt me ook geen gemakkelijke combinatie. Ik hoop dat de VVD vooral verstandig de besprekingen ingaat, en zich niet schuldig maakt aan starheid, wat PvdA en CDA eerder wel gedaan hebben.
De VVD zal indien ze gaan regeren de CDA dwingen zeer veel toe te geven. Zalm zal niet loslaten totdat hij echt het onderste uit de kan heeft. Dit vooral omdat hij weet dat zijn partij de laatste kans is voor het CDA. Uiteindelijk zal het CDA in een coaltite met de VVD misschien wel minder van haar plannen in realiteit kunnen brengen dan met de PvdA.
quote:Dat gaat daar ook niet helemaal lekker!
Op dinsdag 15 april 2003 15:54 schreef du_ke het volgende:[..]
Ik ga toch echt voor paars3 ik ben het CDA al weer helemaal zat. Dan maar liever martelen met de VVD. Misschien is een paars-groene coalitie als in belgie wel mogelijk
VVD, PvdA, GL
quote:Ik vraag me af hoeveel Nederlanders Balkenende nog als `hun' - boven de partijen staande - premier kunnen zien.
Op dinsdag 15 april 2003 15:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik ben het CDA al weer helemaal zat.
[..]
Ik ben geen CDA-stemmer, maar voor de val van het kabinet (ofwel 87 dagen plus de voorafgaande exposure) vond ik JP betrouwbaar overkomen en kon ik hem gewoon als `mijn' premier zien.
Nu is dat he-le-maal weg, en zie ik 'm gráág vertrekken. Anyone else?
quote:Ik probeer nog een beetje vertrouwen in Balkenende te houden, maar ik moet zeggen dat dat vertrouwen dat er was een fikse deuk heeft gekregen. Helaas.
Op dinsdag 15 april 2003 16:01 schreef Philosocles het volgende:Ik vraag me af hoeveel Nederlanders Balkenende nog als `hun' - boven de partijen staande - premier kunnen zien.
Ik ben geen CDA-stemmer, maar voor de val van het kabinet (ofwel 87 dagen plus de voorafgaande exposure) vond ik JP betrouwbaar overkomen en kon ik hem gewoon als `mijn' premier zien.
Nu is dat he-le-maal weg, en zie ik 'm gráág vertrekken. Anyone else?
quote:Dat vind ik dan ook beter hoor..
Op dinsdag 15 april 2003 15:54 schreef du_ke het volgende:[..]
Ik ga toch echt voor paars3 ik ben het CDA al weer helemaal zat. Dan maar liever martelen met de VVD. Misschien is een paars-groene coalitie als in belgie wel mogelijk
VVD, PvdA, GL
quote:Tja, maar hoe geloofwaardig is een premier die niet zelf de onderhandelingen kan, mag, of durft te voeren?
Balkenende had eigenlijk de onderhandelingen moeten laten voeren door een andere CDA'er. Dan had hij zelf meer zijn premier-imago behouden.
quote:Dat zal voor Balkenende geen enkel probleem worden. Het is overduidelijk dat hij en Verhagen tot de hardliners binnen het CDA behoren en 'vanzelf' al een heel eind met de VVD meekunnen. Ik vermoed dat ze op inhoud binnen drie dagen klaar zijn.
Op dinsdag 15 april 2003 15:50 schreef du_ke het volgende:
quote:Dat was het dualisme van Bos: kiezen voor de 2e Kamerleden, de lijsttrekker als 2e Kamerlid (fractievoorzitter) laten onderhadelen, en een MP voordragen gelijk de rest van de ministersploeg. Best iets voor te zeggen, vooral dit debakel in ogenschouw nemend..
Op dinsdag 15 april 2003 16:17 schreef DorstigNijlpaard het volgende:
[..]
Tja, maar hoe geloofwaardig is een premier die niet zelf de onderhandelingen kan, mag, of durft te voeren?
quote:Ja, alleen de publieke opinie misleiden dat er helemaal niet met D66 kan worden geregeerd zal wel wat langer duren.
Op dinsdag 15 april 2003 16:19 schreef rvand het volgende:[..]
Dat zal voor Balkenende geen enkel probleem worden. Het is overduidelijk dat hij en Verhagen tot de hardliners binnen het CDA behoren en 'vanzelf' al een heel eind met de VVD meekunnen. Ik vermoed dat ze op inhoud binnen drie dagen klaar zijn.
quote:Wíl voeren, wat mij betreft. Of daar 'wat minder bij betrokken is'.
Op dinsdag 15 april 2003 16:17 schreef DorstigNijlpaard het volgende:Tja, maar hoe geloofwaardig is een premier die niet zelf de onderhandelingen kan, mag, of durft te voeren?
'k Bedoel... Een Job Cohen als premier zou absoluut ongeloofwaardig zijn, volgens deze 'regel'.
quote:Daar was anders D66 zélf tot voor kort nog heilig van overtuigd!
Op dinsdag 15 april 2003 16:22 schreef Sidekick het volgende:Ja, alleen de publieke opinie misleiden dat er helemaal niet met D66 kan worden geregeerd zal wel wat langer duren.
Kan programmatisch best moeilijk liggen, lijkt me. Waar is D66 'rechtser' in dan de PvdA? LPF zou simpeler zijn. Geef Mat Herben een aai over de bol, en hij doet mee.
quote:Natuurlijk, en ik hoop dat dat ook gaat gebeuren, maar ik heb zo'n vermoeden dat er veel tijd wordt verspild door D66 al serieuze kandidaat te bestempelen.
Op dinsdag 15 april 2003 16:26 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Daar was anders D66 zélf tot voor kort nog heilig van overtuigd!
Kan programmatisch best moeilijk liggen, lijkt me. Waar is D66 'rechtser' in dan de PvdA? LPF zou simpeler zijn. Geef Mat Herben een aai over de bol, en hij doet mee.
quote:Dat vind ik dus ook.
'k Bedoel... Een Job Cohen als premier zou absoluut ongeloofwaardig zijn, volgens deze 'regel'.
Toevoeging:
quote:Dat is ook gewoon mogelijk, als de kiezers maar de moeite nemen om partijprogramma's te lezen. Het kan zomaar. Daar hoef je geen naam als dualisme voor te verzinnen, daarvoor moet je gewoon als lijsttrekker geen MP worden.
Dat was het dualisme van Bos: kiezen voor de 2e Kamerleden, de lijsttrekker als 2e Kamerlid (fractievoorzitter) laten onderhadelen, en een MP voordragen gelijk de rest van de ministersploeg. Best iets voor te zeggen, vooral dit debakel in ogenschouw nemend..
[Dit bericht is gewijzigd door DorstigNijlpaard op 15-04-2003 16:42]
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050384279020.html
Hoekstra en Korthals Altes bij koningin
ANP
DEN HAAG - Koningin Beatrix heeft de door CDA en VVD voorgedragen informateurs Hoekstra (CDA) en Korthals Altes (VVD) dinsdagmiddag ontvangen in Paleis Noordeinde in Den Haag. Ook de vice-president van de Raad van State Tjeenk Willink is nog aanwezig op het paleis.
Naar verwachting vraagt de koningin dinsdagavond nog Hoekstra en Korthals Altes om te onderzoeken welke derde partij met CDA en VVD een nieuw kabinet zou kunnen vormen. Het bezoek van Tjeenk Willink (PvdA) hoeft niet te betekenen dat hij een rol gaat spelen in die formatie hoewel zijn naam in de Tweede Kamer werd genoemd als mogelijke informateur.
Het advies dat VVD-fractievoorzitter Zalm dinsdag aan de koningin gaf, blijkt naadloos overeen te komen met het advies van CDA-leider Balkenende. Na afloop van zijn gesprek met de vorstin verklaarde de liberaal voorstander te zijn van twee informateurs, een van CDA-huize en een met VVD-achtergrond, die op zoek moeten naar de meest geschikte partner voor de combinatie CDA-VVD.Tijdens een persconferentie liet Zalm doorschemeren een lichte voorkeur te hebben voor D66 als derde partner. Die partij deelt met de VVD het liberale gedachtegoed. In het Europees Parlement zitten VVD en D66 in dezelfde fractie. Bovendien heeft D66 al in diverse kabinetten regeringservaring opgedaan.
Nadeel van D66 is dat de partij electoraal in een moeilijke positie zit. De partij heeft diverse verkiezingen op rij verloren. Volgens Zalm kan dat leiden tot profileringsdrang, en dat is niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Bovendien is het nog onduidelijk welke inhoudelijke concessies D66 precies vraagt voor regeringsdeelname.
De LPF staat inhoudelijk dichter bij CDA en VVD, maar Zalm acht deze partij minder stabiel. De ChristenUnie en SGP zijn volgens Zalm zeer stabiel, maar zij staan weer ver van het liberale gedachtegoed af. Zalm zei verder leider van de VVD te willen blijven, ook als hij in het kabinet plaatsneemt. Hij erkende dat dat een breuk zou betekenen met de traditie van de VVD, waarin de fractievoorzitter in de Tweede Kamer politiek leider is. Maar volgens Zalm zou dat gezien de moeilijke tijd die het kabinet tegemoet gaat te rechtvaardigen zijn.
Balkenende zei na afloop van zijn geprek met de vorstin geen voorkeur voor een derde partner te hebben. De CDA-leider heeft dinsdag de koningin geadviseerd twee informateurs te benoemen die moeten onderzoeken met welke partij CDA en VVD een meerderheidsregering kunnen vormen. Balkenende pleitte voor een 'verkennende fase' waarin de informateurs onderzoeken welke partij het best met CDA en VVD kan gaan regeren.
Bij de LPF is volgens hem sprake van een 'dubbele situatie' omdat die partij vorig jaar zeer instabiel was, maar de overgebleven bewindslieden de laatste tijd wel constructief meewerken.
Bij D66 speelt volgens de CDA-leider het probleem dat die partij het meest afstand heeft genomen van het door CDA, VVD en LPF gesloten strategisch akkoord. 'Aan de andere kant is er maandag in het Kamerdebat wel ruimte door D66 gecreëerd.'
Volgens Balkenende is het gezien de situatie in Nederland van belang dat er een meerderheidskabinet komt. Een minderheidskabinet is volgens hem 'een next-best oplossing'.
CDA en VVD zouden 'het hart' van het nieuwe kabinet moeten gaan vormen. Balkenende zou het toejuichen als VVD-leider Zalm, anders dan nu, zelf zitting neemt in het kabinet.
Zalm zinspeelde daar maandag al op in het tv-programma Nova. Volgens bronnen binnen de VVD zou hij bereid zijn minister van Volksgezondheid te worden. Vice-fractievoorzitter De Grave en de huidige minister Kamp zijn dan de voornaamste kandidaten om hem op te volgen als fractieleider.
Balkenende liet dinsdag doorschemeren dat hij bij een eventuele deelname van de LPF aan de regering niet zit te wachten op de komst van de huidige minister Nawijn. 'Je kunt Zalm en Nawijn niet vergelijken. Bij Nawijn heb ik toch iets andere gedachten.'
LPF-fractievoorzitter Herben heeft dinsdag nog eens bevestigd dat zijn partij wil meedoen aan een coalitie met CDA en VVD, mits deze partijen de LPF daarvoor uitnodigen. Herben heeft een lichte voorkeur voor Tjeenk Willink, de vice-president van de Raad van State, als informateur.
VVD-fractieleider Zalm zou zeker in de verkennende fase van de 'nieuwe' formatie een goed alternatief zijn voor Tjeenk Willink, aldus Herben dinsdag na zijn bezoek aan koningin Beatrix. Zalm kan er volgens hem snel de vaart in brengen.
Na Balkenende bezocht PvdA-leider Bos de koningin om advies uit te brengen. Bos pleitte voor de benoeming van een informateur die 'boven de partijen staat'. Hij noemde de vice-voorzitter van de Raad van State, Tjeenk Willink, die overigens wel PvdA-lid is.
Bos zei dat tenzij een formatie van CDA en PvdA 'uit de as herrijst', onderzoek naar een driepartijen-coalitie met in ieder geval CDA en VVD voor de hand ligt. Hij pleitte er voor de 'derde' partij vanaf het begin van de formatie te betrekken bij het overleg.
D66 is wat GroenLinks betreft de uitverkoren partner voor het duo CDA-VVD. Minister De Geus (Sociale Zaken/Volksgezondheid) zou informateur moeten worden. Dan blijft de koppeling tussen lonen en uitkeringen in elk geval overeind in een rechts kabinet, redeneert fractievoorzitter Halsema van GroenLinks. Want volgens haar heeft De Geus zijn lot verbonden aan de koppeling van lonen en uitkeringen.
Halsema zei dit dinsdag na haar bezoek aan koningin Beatrix. Een kabinet van CDA, VVD en LPF zou volgens haar ongeloofwaardig zijn. Bovendien is het goed om 'Balkenende tegen zichzelf in bescherming te nemen'.
Terwijl iedereen de hoop lijkt te hebben opgegeven, vindt SP-leider Marijnissen dat er toch nog een poging moet worden ondernomen om de kemphanen Balkenende en Bos bij elkaar te brengen. Marijnissen pleit voor een informateur, de vice-voorzitter van de Raad van State Tjeenk Willink. Marijnissen zei dit dinsdag nadat hij koningin Beatrix had geadviseerd over de kabinetsformatie.
Hij noemde een voortzetting van CDA-VVD-LPF 'zeer ongewenst'. Volgens hem zou het ongeloofwaardig zijn met de LPF door te gaan na de ruzies van vorig jaar en de electorale afstraffing die de partij in januari kreeg.
Als D66 aanschuift bij CDA en VVD voorspelt Marijnissen lange formatiebesprekingen die uiteindelijk op niets zullen uitlopen. De SP-voorman waarschuwde dat er haast moet worden gemaakt met de vorming van een nieuw kabinet. De geloofwaardigheid van de politiek staat op het spel.
Maandag pleitte Marijnissen nog nadrukkelijk voor nieuwe verkiezingen. In de brief die Marijnissen dinsdag aan Beatrix heeft geschreven over de formatie doet hij dat ook en rept hij met geen woord over het herstel van de breuk Balkenende-Bos. Na zijn bezoek aan de koningin liet Marijnissen echter merken dat zijn wens voor nieuwe verkiezingen kansloos is, omdat geen enkele andere partij dat ook wil.
Zoals gevreesd....
quote:Yep. Niet werkloos worden, niet ziek worden en geen kinderen krijgen die naar kinderopvang moeten, niet je kinderen willen laten studeren....
Op dinsdag 15 april 2003 20:16 schreef Maerycke het volgende:
Op naar 4 jaar economisch ellende...
Allemaal geen geld voor.
quote:Inderdaad... misschien moet ik voor die tijd nog maar even verkassen naar een stabieler bedrijf..
Op dinsdag 15 april 2003 20:18 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Yep. Niet werkloos worden, niet ziek worden en geen kinderen krijgen die naar kinderopvang moeten, niet je kinderen willen laten studeren....
Allemaal geen geld voor.
quote:En gauw trouwen met een net afgezwaaide Ahold topman of zo
Op dinsdag 15 april 2003 20:22 schreef Maerycke het volgende:[..]
Inderdaad... misschien moet ik voor die tijd nog maar even verkassen naar een stabieler bedrijf..
quote:Nou nee dat liever niet...
Op dinsdag 15 april 2003 20:24 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
En gauw trouwen met een net afgezwaaide Ahold topman of zo
quote:Een Fok! mod, dan?
Op dinsdag 15 april 2003 20:28 schreef Maerycke het volgende:[..]
Nou nee dat liever niet...
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 20:28 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Een Fok! mod, dan?
Moet ik toch eerst een ongehuwde zien te vinden die een beetje leuk is, zeg maar..
quote:Ja, eigenlijk wel he. Beetje laat alleen.
Op dinsdag 15 april 2003 16:14 schreef DennisMoore het volgende:
Balkenende had eigenlijk de onderhandelingen moeten laten voeren door een andere CDA'er. Dan had hij zelf meer zijn premier-imago behouden.
Welk premier-imago eigenlijk
quote:Of moslim. Of 7e dags adventist. Die doen aan polygamie.
Op dinsdag 15 april 2003 20:30 schreef Maerycke het volgende:[..]
Moet ik toch eerst een ongehuwde zien te vinden die een beetje leuk is, zeg maar..
Maar wat verwachten we van de informatie? Ik denk dat het binnen een paar dagen rond is. Je maakt mij niet wijs dat er de afgelopen maanden geen achterkamer overleg is geweest tussen BVVD en CDA.
quote:Verhagen heeft het allang rond. Als hier ooit nog eens een mooi boek over komt dan valt je bek open. En dat draagt de C in de naam, God schaamt zich kapot daarboven (or where ever).
Op dinsdag 15 april 2003 20:36 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Maar wat verwachten we van de informatie? Ik denk dat het binnen een paar dagen rond is. Je maakt mij niet wijs dat er de afgelopen maanden geen achterkamer overleg is geweest tussen BVVD en CDA.
quote:Het zou mij persoonlijk al helemaal niet verbazen dat het eerste overleg van CDA en VVD al heeft plaatsgevonden voordat uberhaupt gesproken werd met de PvdA. (Dit lijkt wel een complottheorie trouwens..).
Op dinsdag 15 april 2003 20:36 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Of moslim. Of 7e dags adventist. Die doen aan polygamie.
Het CDA heeft zich zodanig voor de VVD uitgesproken dat een andere partij hier niet mee bijpaste. Ik denk alleen dat het CDA en Balkenende nooit hadden verwacht dat het CDA hiermee ook stevige averij zou oplopen. Vooral de positie van Balkenende is natuurlijk nogal wankel geworden. En Zalm lacht in zijn vuistje denk ik zo.
quote:Tuurlijk lacht Zalm zich een kriek. Hij hoefde niks te doen, Balkenende voerde twee verkiezingscampagnes en omdat het wel zeker was dat CDA (al dan niet nipt) de grootste zou worden, was Zalm's bedje gespreid.
Op dinsdag 15 april 2003 20:41 schreef Maerycke het volgende:[..]
Het zou mij persoonlijk al helemaal niet verbazen dat het eerste overleg van CDA en VVD al heeft plaatsgevonden voordat uberhaupt gesproken werd met de PvdA. (Dit lijkt wel een complottheorie trouwens..).
Het CDA heeft zich zodanig voor de VVD uitgesproken dat een andere partij hier niet mee bijpaste. Ik denk alleen dat het CDA en Balkenende nooit hadden verwacht dat het CDA hiermee ook stevige averij zou oplopen. Vooral de positie van Balkenende is natuurlijk nogal wankel geworden. En Zalm lacht in zijn vuistje denk ik zo.
quote:Volgens mij komt die man echt niet meer bij. Hij gaat ook steeds vrolijker kijken. Bovendien heeft hij er inmiddels met zijn eigen gedraai ook al voor gezorgd dat hij weer fijn minister kan worden. Egostrelend natuurlijk.
Op dinsdag 15 april 2003 20:43 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Tuurlijk lacht Zalm zich een kriek. Hij hoefde niks te doen, Balkenende voerde twee verkiezingscampagnes en omdat het wel zeker was dat CDA (al dan niet nipt) de grootste zou worden, was Zalm's bedje gespreid.
quote:Hij mompelde al iets over vice-premier ook. En het volk laat het gebeuren. 200 jaar geleden is voor minder de Franse Revolutie begonnen
Op dinsdag 15 april 2003 20:45 schreef Maerycke het volgende:[..]
Volgens mij komt die man echt niet meer bij. Hij gaat ook steeds vrolijker kijken. Bovendien heeft hij er inmiddels met zijn eigen gedraai ook al voor gezorgd dat hij weer fijn minister kan worden. Egostrelend natuurlijk.
quote:Ik heb al mijn geld op de Politieke Aandelenmarkt van de Volkskrant momenteel op CDA/VVD en CDA/VVD/LPF staan. Als de eerste het wordt heb ik 1030 euro, als de tweede het wordt 770 (met 100 euro inleg). Als het een andere combinatie wordt heb ik niets (tenzij ik mijn aandelen voor die tijd verkocht heb natuurlijk).
Op dinsdag 15 april 2003 20:51 schreef rvand het volgende:
Ik ben alleen wel heel benieuwd wie de derde partij wordt. De fundamentalistische SGP zou echt een drama zijn. CHU is het ook niet, en de LPF loopt alleen maar te mekkeren over de allochtonen. Dan hoop ik toch D66, dan zie ik het voor het onderwijs en de gezondheidszorg iets minder somber in.
De koersen:
CDA/VVD: 0,050
CDA/VVD/LPF: 0,439
CDA/VVD/D66: 0,359
CDA/PvdA: 0,044
Totaal van alle coalities is 1,000
Ik hoop dus dat ze niet voor D66 of christelijk rechts gaan kiezen!
quote:Ja dat weet ik. Maar ik ben het CDA na het afgelopen jaar al weer helemaal zat. Dan liever de VVD in de regering, dan weet je gewoon wat je er aan hebt.
Op dinsdag 15 april 2003 16:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Dat gaat daar ook niet helemaal lekker!
Denk overigens wel wat VLD op een aantal punten wat 'linkser' is als de VVD en dat ook SP.A wat linkser is als de PvdA.
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050384453061.html
Informateurs op zoek naar derde coalitiepartner
ANP
DEN HAAG - De informateurs Hoekstra (CDA) en Korthals Altes (VVD) gaan de komende dagen onderzoeken welke derde partij samen met CDA en VVD een kabinet wil vormen. Koningin Beatrix gaf hen daartoe dinsdagavond de opdracht. LPF, D66 en de christelijke partijen ChristenUnie en SGP zijn de mogelijke derde coalitiepartner.Bij CDA en VVD werd dinsdag met instemming gereageerd op de ruimte die D66-fractieleider Dittrich openhoudt om deel te nemen aan een nieuw kabinet. Veel christen-democraten en liberalen gaan liever met D66 in zee dan met de LPF die vorig jaar door interne ruzies een kabinet met CDA en VVD ten val bracht.
VVD-leider Zalm liet dinsdag na zijn bezoek aan de koningin al zijn lichte voorkeur voor D66 doorschemeren. Die partij deelt met de VVD het liberale gedachtegoed. In het Europees Parlement zitten VVD en D66 in dezelfde fractie. Bovendien heeft D66 al in diverse kabinetten regeringservaring opgedaan.
Nadeel aan D66 is volgens Zalm dat die partij electoraal in een moeilijke positie zit. De partij heeft diverse verkiezingen op rij verloren. Dat kan leiden tot profileringsdrang, en dat is niet bevorderlijk voor de stabiliteit, aldus Zalm.
CDA-leider Balkenende wilde nog geen voorkeur noemen. Ook hij schetste D66 als een partij die het meest afstand heeft genomen van het vorig jaar door CDA, VVD en LPF gesloten strategisch akkoord. 'Aan de andere kant is er maandag in het Kamerdebat wel ruimte door D66 gecreëerd', zei Balkenende.
D66-leider Dittrich maakte dinsdag duidelijk dat hij bereid is te praten met CDA en VVD. Als zijn partij bovendien dingen voor elkaar kan krijgen op terreinen als bestuurlijke vernieuwing, onderwijs en natuur dan wil ze tot de coalitie toetreden. In het regeerakkoord van Balkenende-1 moet bovendien heel wat veranderen, wil D66 meedoen. Maar de D66-leider zei anderzijds te beseffen dat er de komende jaren fors moet worden bezuinigd om het overheidstekort weg te werken.
Tot voor kort noemde Dittrich de kans dat zijn partij aan een CDA-VVD-coalitie zal deelnemen niet groot. Maar nu gebleken is dat CDA en PvdA waarschijnlijk niet verder willen met elkaar, is er sprake van 'een nieuwe situatie'. Hij noemde het geen aantrekkelijk alternatief als de LPF weer zou aanschuiven.
Ook CDA en VVD lieten blijken niet op de LPF te zitten wachten. Bij de LPF is volgens CDA-leider Balkenende sprake van een 'dubbele situatie' omdat die partij vorig jaar zeer instabiel was, maar de meeste overgebleven bewindslieden de laatste tijd wel constructief meewerken. Ook VVD-leider Zalm wees op de instabiliteit van de LPF.
De derde mogelijkheid, een combinatie met de christelijke partijen, ziet Zalm als stabieler maar bij hen ziet hij weer een grote inhoudelijke afstand.
De VVD-leider maakte dinsdag ook duidelijk zelf wel zitting te willen nemen in een nieuw kabinet. Bronnen binnen de partij tippen hem voor Volksgezondheid. Vice-fractievoorzitter De Grave en de liberale minister Kamp zijn dan mogelijke opvolgers als fractieleider.
Balkenende zou de stap van Zalm zeer toejuichen. 'Het zou een investering in onderlinge verhoudingen zijn', zei de CDA-leider. Zalm wil ook als hij in het kabinet stapt politiek leider blijven van zijn partij.
De adviezen van andere partijen dinsdag aan de koningin liepen erg uiteen, variërend van nieuwe verkiezingen (SP), lijmpoging (GroenLinks) en een opdracht aan Balkenende om een regeerakkoord te schrijven (D66).
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050384510174.html
VVD wil keiharde bezuiniging
Van onze verslaggever Ferry Haan
DEN HAAG - De VVD gaat de onderhandelingen met het CDA in met een keiharde bezuinigingslijst opgesteld door demissionair minister Hoogervorst. De liberalen willen hard ingrijpen in de WAO, de uitkeringen minder laten stijgen dan de lonen, een eigen bijdrage in de zorg en minder ontwikkelingshulp. De bezuinigingen belopen in totaal 15 miljard euro.Informateurs benoemd van CDA en VVD
Koningin Beatrix heeft gisteravond Staatsraad Rein Jan Hoekstra (CDA) en minister van Staat Frits Korthals Altes (VVD) aangewezen tot informateurs. Ze moeten op zo kort mogelijke termijn de mogelijkheden bekijken voor een meerderheidskabinet van CDA, VVD en een derde of zelfs een vierde partij.
De twee informateurs lieten gisteravond op een persconferentie weten dat ze opdracht van de koningin hebben gekregen 'binnen enkele weken' een nieuw kabinet te formeren. Ze worden niet geacht een regeerakkoord te schrijven, maar moeten de drie (of vier) partijen met een principe-akkoord aan tafel zetten. Een formateurs moet dan een daadwerkelijk regeerakkoord schrijven.
Het VVD-bezuinigingspakket laat de Onroerende Zaakbelasting (OZB) overeind. De liberalen willen het kwartje van Kok teruggeven, zoals in Balkenende I was beloofd. De liberalen willen de zeer omstreden referte-eis invoeren bij de WAO, door alleen mensen die vijf jaar hebben gewerkt recht te geven op een WAO-uitkering. Zo bezuinigt Hoogervorst 200 miljoen euro. Deze maatregel staat niet in het SER-akkoord met werkgevers en werknemers over de WAO.
Hoogervorst schrapt de koppeling van uitkeringen en ambtenarensalarissen aan marktlonen: de uitkeringen zullen dus minder stijgen. Hierover kregen PvdA en CDA juist onenigheid. De PvdA beschuldigt het CDA van 'ontkoppelen', maar de christen-democraten ontkennen tot nog toe dat ze dat van plan zijn.
Ondanks de pijnlijke maatregelen rekent Hoogervorst er wel op dat de sociale partners afspraken willen maken over loonmatiging. De VVD boekt hiervoor, net als CDA en PvdA, miljarden euro's in.
De VVD-lijst bestaat bijna helemaal uit bezuinigingen, en niet uit lastenverzwaringen. Lastenverzwaringen of belastingverhogingen schaden de economie veel meer dan bezuinigingen.
Hoogervorst wil de groei van de zorguitgaven beperken door een eigen bijdrage in te voeren in de zorg. Verkleining van het ziekenfondspakket is daarbij een serieuze optie. De VVD wil dat iedereen evenveel premie gaat betalen.
Volgens berekeningen van ambtenaren op het ministerie van Financiën scoort de VVD-lijst economisch daarom veel beter dan de laatste lijst die PvdA en CDA bij het Centraal Planbureau hebben ingeleverd.
De ironie wil dat Hoogervorst zijn lijst aanvankelijk opstelde als een soort 'tegenbegroting'. Hij ging ervan uit dat het kabinet CDA/PvdA er zou komen. Door de afgebroken formatie is de 'lijst van Hoogervorst' ineens de officiële VVD-lijst geworden, beamen diverse VVD-kamerleden.
En gelooft iedereen die zo loopt te roepen om een CDA/VVD kabinet dat deze bezuinigingen hem/haar niet treffen? Als iedereen evenveel ziekenfondspremie gaat betalen, gaat die premie gegarandeerd omhoog want dan dekken de opbrengsten de kosten niet meer. Dus wel degelijk lastenverzwaring. Je zal dus een uitkering hebben onder dit Kabinet. Dan ben je goed de lul.
quote:Tsja, dat kan je niet hebben natuurlijk.
Nadeel aan D66 is volgens Zalm dat die partij electoraal in een moeilijke positie zit. De partij heeft diverse verkiezingen op rij verloren. Dat kan leiden tot profileringsdrang, en dat is niet bevorderlijk voor de stabiliteit, aldus Zalm.
Ga aub met de LPF in zee, met D66 komen jullie er toch niet uit! Niet weer tijd verspillen!
Zoals ik al zei: Natuurlijk moet de publieke opinie worden uitgelegd dat D66 echt niet kan meeregeren, zodat alleen de LPF overblijft. Jammer dat Balkie en Zalm niet de ballen hebben om gelijk te zeggen dat de LPF de ideale partner is.
quote:De coalitie met de LPF komt er wel. Ik geloof nooit na het verhaal uit de Volkskrant dat dit kabinet nu zo uitbundig gaat investeren in het Onderwijs. Ik zie in dit verhaal uberhaupt geen indicatie dat er ergens extra in geinvesteerd zal gaan worden. Er gebeurt slechts waar we al bang voor waren, de minderbedeelden in deze samenleving zullen extra worden aangepakt.
Op woensdag 16 april 2003 08:53 schreef Sidekick het volgende:
Ik heb geen uitkering, maar ben toch tegen de plannen.
[..]Tsja, dat kan je niet hebben natuurlijk.
Ga aub met de LPF in zee, met D66 komen jullie er toch niet uit! Niet weer tijd verspillen!
Zoals ik al zei: Natuurlijk moet de publieke opinie worden uitgelegd dat D66 echt niet kan meeregeren, zodat alleen de LPF overblijft. Jammer dat Balkie en Zalm niet de ballen hebben om gelijk te zeggen dat de LPF de ideale partner is.
Ik vraag me af hoe dat zal gaan straks. Iemand met kanker met een WAO uitkering, wiens koopkracht hard achteruit holt, waarvan de huur omhoog gaat, de ziekenfondspremie niet meer te betalen is en die ook duidelijk niet meer verzekerd zal zijn voor volledige zorg. Daar word ik persoonlijk toch niet echt vrolijk van.
En ik neem aan dat de koopkracht van de diverse groepen in de gaten zal worden gehouden.
quote:Ja, die gaan ze "in kaart brengen" en er zullen "studies woren verricht".
Op woensdag 16 april 2003 09:39 schreef DennisMoore het volgende:
Bezuinigingen zijn nooit 'leuk'.En ik neem aan dat de koopkracht van de diverse groepen in de gaten zal worden gehouden.
quote:Heb je het over de nominale premie?
Op woensdag 16 april 2003 09:41 schreef SCH het volgende:
VVD wil bijvoorbeeld de ziekenfondspremie voor iedereen gelijk stellen. Een bijstandsmoeder moet evenveel betalen als Jan des Bouvrie
quote:
Op woensdag 16 april 2003 09:43 schreef Sidekick het volgende:Heb je het over de nominale premie?
Die koopkracht is quatsch natuurlijk. De pijn bij de zwakkeren zal relatief veel groter zijn.
quote:Maar wat is het verschil dan met de PvdA? Het is gewoon schande dat de nominale premie fors verhoogd is/wordt, zodat iedereen evenveel moet betalen om de kosten te dekken waardoor de zwakkeren relatief harder worden getroffen.
Op woensdag 16 april 2003 09:47 schreef SCH het volgende:[..]
helaas
quote:
Die koopkracht is quatsch natuurlijk. De pijn bij de zwakkeren zal relatief veel groter zijn.
quote:Niks mis met koffie!
Op woensdag 16 april 2003 09:43 schreef Sidekick het volgende:Ja, die gaan ze "in kaart brengen" en er zullen "studies woren verricht".
Onder het genot van een kop koffie.
En uiteraard moet en zal zoiets onderzocht worden. Gelijk gaan piepen bij het woord 'bezuinigingen' lijkt me wat voorbarig.
quote:En stel nou... stel dat deze groep op een andere manier gecompenseerd wordt? Dan is er toch weinig aan het handje?
Op woensdag 16 april 2003 09:50 schreef Sidekick het volgende:Maar wat is het verschil dan met de PvdA? Het is gewoon schande dat de nominale premie fors verhoogd is/wordt, zodat iedereen evenveel moet betalen om de kosten te dekken waardoor de zwakkeren relatief harder worden getroffen.
quote:Hoe? Lees dat stuk nou eens. Ontkoppeling lonen en uitkeringen. Waar haal je de compensatie vandaan? Bovendien hebben bezuinigingen weinig zin als je het geld dat je aan de ene kant binnenhaalt aan de andere kant gebruikt voor compensatiemaatregelen.
Op woensdag 16 april 2003 09:53 schreef DennisMoore het volgende:[..]
En stel nou... stel dat deze groep op een andere manier gecompenseerd wordt? Dan is er toch weinig aan het handje?
quote:Doe niet zo naief.
En stel nou... stel dat deze groep op een andere manier gecompenseerd wordt? Dan is er toch weinig aan het handje?
quote:Maar gerustgesteld ben ik ook niet wanneer Balkenende iets in kaart gaat brengen. En bezuinigingen zijn op meerdere manieren uit te voeren, zoals het er nu uit gaat zien, wordt dat niet mijn keuze, daar piep ik tegen.
Op woensdag 16 april 2003 09:52 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Niks mis met koffie!
En uiteraard moet en zal zoiets onderzocht worden. Gelijk gaan piepen bij het woord 'bezuinigingen' lijkt me wat voorbarig.
En koffie is soooo last tuesday... thee is the future baby
quote:Gecompenseerd door lagere benzineprijzen is niet het antwoord.
quote:Maar het kwartje van Kok moet terug naar de burger
Op woensdag 16 april 2003 09:58 schreef Sidekick het volgende:[..]
Gecompenseerd door lagere benzineprijzen is niet het antwoord.
Als CDA en VVD gaan bezuinigen zullen ze altijd de zwakkere groepen het zwaarst treffen.
quote:Maar het probleem is dat ze ook helemaal nooit aan die groep iets mogen doen of veranderen. Want dan staan de SP, Groenlinks en de PvdA je voor een beest of onmenselijk uit te maken. Wat nu het resultaat van dat beleid is, is dat er nu een enorm duur en log apperaat is gecreeerd waarin een heel groot percentage daarvan er gewoon onterecht in zit. En daarbij die onterechte bedoel ook twee vrienden van mij die er graag morgen al uit zijn maar gewoon niet mogen! Belachelijk gewoon. En eens barst de bom en dan zit iedereen zonder uitkering.
Op woensdag 16 april 2003 10:13 schreef du_ke het volgende:[..]
Maar het kwartje van Kok moet terug naar de burger
En de OZB afgeschaft, het maakt toch niks uit dat dat ten koste gaat van de uitkeringen
Als CDA en VVD gaan bezuinigen zullen ze altijd de zwakkere groepen het zwaarst treffen.
quote:Zo goed hebben veel minima het echt niet hoor. Er moet ook meer gedaan worden om de armoede val te verkleinen maar ik betwijfel of lagere uitkeringen daar nou echt de manier voor is. Wat moet je dan afschaffen de bijzondere bijstand als iemand z'n wasmachine kapot gaat? Er moet meer geld gestoken worden in begeleiding en omscholing van werklozen en wao'ers. Aan de structuur en methoden zoals het nu geregeld is als iemand werkeloos raakt valt ook heel wat te verbeteren. Zoals het nu geregeld is met de CWI's is niet bepaald ideaal. Voorbeeldje uit mijn omgeving: Als iemand een uitkering aan moet vragen of wil weten of er werk is moeten ze vannuit Meppel naar het CWI in Steenwijk (15 kilometer verderop met een redelijke treinverbinding) Als je dat een paar keer per week moet bereizen dan ben je al gauw flink wat geld kwijt. Terwijl er tot een paar jaar terug gewoon een arbeidsburo in meppel zat waar je makkelijk even langs kon fietsen. Dit stimuleert dan ook niet om superactief op zoek te gaan hoewel de meeste mensen toch echt liever geen uitkering hebben.
Op woensdag 16 april 2003 10:24 schreef SilverMane het volgende:[..]
Maar het probleem is dat ze ook helemaal nooit aan die groep iets mogen doen of veranderen. Want dan staan de SP, Groenlinks en de PvdA je voor een beest of onmenselijk uit te maken. Wat nu het resultaat van dat beleid is, is dat er nu een enorm duur en log apperaat is gecreeerd waarin een hele groot percentage daarvan er gewoon onterecht in zit. En daarbij die onterechte bedoel ook twee vrienden van mij die er graag morgen al uit zijn maar gewoon niet mogen! Belachelijk gewoon. En eens barst de bom en dan zit iedereen zonder uitkering.
quote:http://www.omroep.nl/nos/pub/ticker/pregen/f10582.html
Hoogervorst wil halve ontkoppelingMinister Hoogervorst van Financiën heeft gedreigd met een 'halve ontkoppeling' van lonen en uitkeringen. Als de vakbonden de loonstijging niet in de hand houden, moeten de uitkeringen alleen aan de ambtenarensalarissen worden gekoppeld en niet ook aan de salarissen in de markt.
In het EO-programma Het Elfde Uur zei Hoogervorst dat de overheid de lonen van ambtenaren kan bepalen, en zo ook de uitkeringen in de hand kan houden.
Volgens hem gaat het zo slecht met de economie dat de overheid in actie moet komen. Hij wil niet voor dreigementen van de vakbonden wijken.
quote:Behalve als VVD en PvdA samen een regering vormen
Op woensdag 16 april 2003 10:24 schreef SilverMane het volgende:[..]
Maar het probleem is dat ze ook helemaal nooit aan die groep iets mogen doen of veranderen. Want dan staan de SP, Groenlinks en de PvdA je voor een beest of onmenselijk uit te maken. Wat nu het resultaat van dat beleid is, is dat er nu een enorm duur en log apperaat is gecreeerd waarin een heel groot percentage daarvan er gewoon onterecht in zit. En daarbij die onterechte bedoel ook twee vrienden van mij die er graag morgen al uit zijn maar gewoon niet mogen! Belachelijk gewoon. En eens barst de bom en dan zit iedereen zonder uitkering.
Ik ben het tot op zekere hoogte wel met je eens. Er is sprake van misstanden in de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. Daar moet ook wat aan gedaan worden. Het probleem dat ik met de VVD heb is dat zij vrijwel alleen kijken naar het financiële aspect. Als de boekhouding maar klopt is het in orde. Ook is mijn indruk dat er in liberale kringen sprake is van een gevoelsmatig wantrouwen ten opzichte van iedereen die gebruik maakt van sociale voorzieningen.
Dat zie je ook in het algemeen terug in de maatregelen die het VVD voorstelt. Om de misstanden uit de sociale zekerheid te krijgen wordt de hele groep aangepakt. Daarbij lijden de goeden onder de slechten.
Dat heeft niet mijn voorkeur. Ik opteer voor een goed en gul voorzieningenstelsel. Dat we daarin in Nederland ten opzichte van andere Europese landen voorlopen vind ik een goede zaak.
Natuurlijk moet er wel sprake zijn van terecht en verantwoordelijk gebruik van die voorzieningen. En ja, aan de linkerzijde is er zeker sprake (geweest) van naïviteit op dat vlak. Ik denk dat besef, zeker bij de PvdA, echt wel is doorgedrongen. Daar moet ook wat aan gebeuren, maar wel met aandacht voor de maatschappelijke consequenties. Dat kost tijd, en geld. Bij de VVD, en ook bij de rechtervleugel van het CDA, mis ik dat maatschappelijke element. Wat is het echte maatschappelijk belang van een begrotingsevenwicht in 2007?
Ik hoor het antwoord al: Opdat de generaties na ons niet opgescheept zitten met te hoge kostenposten. Bij mij gaat er echter gewoon simpelweg niet in dat een begrotingsevenwicht pas in 2009, of 2011 voor onoverkomelijke problemen zorgt. Wat is dat toch voor obsessie?
Wat ik wil horen van VVD en CDA is een structurele visie op de sociale voorzieningen in Nederland, en voorlopig hoor ik alleen maar een financiële visie.
quote:Maar wél koppeling van de uitkeringen aan de lonen van ambtenaren. Is dat niet goed genoeg?
Op woensdag 16 april 2003 09:54 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Hoe? Lees dat stuk nou eens. Ontkoppeling lonen en uitkeringen. Waar haal je de compensatie vandaan? Bovendien hebben bezuinigingen weinig zin als je het geld dat je aan de ene kant binnenhaalt aan de andere kant gebruikt voor compensatiemaatregelen.
Bovendien is compensatie op andere gebieden natuurlijk mogelijk. Je zou naar het totaalplaatje moeten kijken, en niet enkel naar de hoogte van uitkeringen, of de hoogte van ziekenfondspremies. Ik ken dat totaalplaatje niet overigens. Maar is het niet zo dat het CPB (?) voor allerlei groepen de effecten gaat doorrekenen?
D'r zal niet alleen bezuinigd worden, maar ook 'omgebogen' neem ik aan, verschuiven van gelden.
quote:Nee. Ambtenarensalarissen lopen te ver achter op het bedrijfsleven.
Op woensdag 16 april 2003 11:51 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Maar wél koppeling van de uitkeringen aan de lonen van ambtenaren. Is dat niet goed genoeg?
quote:Nee. Het CPB berekent de financiele haalbaarheid van een plan, maar kijkt niet naar de invloed op bepaalde inkomensgroepen.
Bovendien is compensatie op andere gebieden natuurlijk mogelijk. Je zou naar het totaalplaatje moeten kijken, en niet enkel naar de hoogte van uitkeringen, of de hoogte van ziekenfondspremies. Ik ken dat totaalplaatje niet overigens. Maar is het niet zo dat het CPB (?) voor allerlei groepen de effecten gaat doorrekenen?
quote:ja. Maar we willen niet weten waar de gelden naar verschuiven.
D'r zal niet alleen bezuinigd worden, maar ook 'omgebogen' neem ik aan, verschuiven van gelden.
quote:Wie berekend de koopkrachtplaatjes dan?
Op woensdag 16 april 2003 11:53 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nee. Het CPB berekent de financiele haalbaarheid van een plan, maar kijkt niet naar de invloed op bepaalde inkomensgroepen.
quote:Dat willen we wel weten, zodat er weer flink geflamed kan worden
[..]ja. Maar we willen niet weten waar de gelden naar verschuiven.
quote:Het CPB, maar alleen als daar opdracht voor wordt gegeven door de regering. Dit soort plannen wordt alleen voor de financien doorgerekend. Als de partijen er om vragen kan het CPB ook de koopkrachtplaatjes nog doen.
Op woensdag 16 april 2003 11:58 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wie berekend de koopkrachtplaatjes dan?
quote:Nouja, ambtenaren hebben het niet zo slecht. De loon'achterstand' t.o.v. het bedrijfsleven wordt gecompenseerd op andere manieren, bv prettiger arbeidsvoorwaarden etc. Bovendien gaat het hier toch om de loonontwikkeling, en niet om de hoogte van de lonen? Inflatie-correctie etc.
Op woensdag 16 april 2003 11:53 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Nee. Ambtenarensalarissen lopen te ver achter op het bedrijfsleven.
Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed hoe men er ooit toe is gekomen om de inkomensontwikkeling van uitkeringsgerechtigden (ontvangen 'loon' van de staat) te koppelen aan die van de lonen in de markt, ipv aan de lonen van ambtenaren (óók loon van de staat).
quote:Vandaar mijn vraagteken. Maar d'r is vast een andere club die dit soort dingen gaat doorrekenen? Je hoort zoiets regelmatig in de media. Nibud?
Nee. Het CPB berekent de financiele haalbaarheid van een plan, maar kijkt niet naar de invloed op bepaalde inkomensgroepen.
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050384510222.html
Beatrix maant tot spoed bij formatie
Van onze verslaggevers
DEN HAAG - 'Wat het land nodig heeft is een kabinet', verwoordde gisteren informateur Frits Korthals Altes de opdracht die hij en Rein Jan Hoekstra even daarvoor van koningin Beatrix hadden meegekregen. Met 'verantwoorde spoed' (Hoekstra) en 'doortastendheid' (Korthals Altes) gaan de twee aan de slag om dat kabinet te vormen.Beatrix maant tot spoed bij formatie
Hoe zeer Beatrix hen tot spoed gemaand heeft, blijkt wel uit hun opdracht om niet met drie of vier partners een compleet regeerakkoord in elkaar te timmeren, maar slechts tot een principe-afspraak te komen over samenwerking. Sinds Lubbers I (1982-1986) is op deze wijze in Nederland geen kabinet meer gevormd.Ook de wijze waarop Beatrix gisteren zelf te werk ging, gaf aan dat zij vindt dat haast geboden is. De fractievoorzitters van alle politieke partijen en de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, evenals de vice-voorziutter van de Raad van State waren 's ochtends en 's middags bij haar langs geweest om hun adviezen te geven. Vroeg in de avond benoemde zij Korthals Altes en Hoekstra al.
De liberaal Korthals Altes (72), van beroep advocaat, heeft grote kabinetservaring en was laatstelijk Eerste-Kamervoorzitter. Hoekstra (62) is oud secrataris-generaal van het ministerie van Algemene Zaken en sinds 1994 lid van de Raad van State. Hij was onlangs in het nieuws als lid van de Commissie Van den Haak, die onderzoek deed naar de beveiliging van Pim Fortuyn.
De twee informateurs benadrukten gisteravond dat zij een lijmpoging van de gesprongen CDA/PvdA-formatie uitsloten. Ze stelden bovendien dat ze het ook niet tot hun opdracht rekenen een minderheidskabinet te vormen, zoals CDA-leider Balkenende gaf gisteren aan dat hij zo'n kabinet tot de mogelijkheden vindt behoren.
'Wij hebben de opdracht een meerderheidskabinet te formeren', aldus Hoekstra, die ook nog eens benadrukte dat daarvoor meer dan 75 zetels noodzakelijk zijn. Een kabinet van CDA, VVD en ChristenUnie behoort dus niet tot de mogelijkheden.
Zowel de LPF, als D66 en ChristenUnie en SGP zijn bereid over regeringsdeelname te praten, lieten zij gisteren na gesprekken met de koningin weten. Het CDA lijkt voor de LPF te kiezen, de VVD heeft een duidelijke voorkeur voor D66.
VVD-leider Zalm acht D66 veel stabieler dan de LPF. 'En je moet van elkaar op aan kunnen in deze moeilijke tijden.' De informateurs gaan vandaag met alle fractievoorzitters van de politieke partijen praten.
quote:Blijkbaar voert Verhagen al gesprekjes op de achtergrond met de CU en D'66?
DEN HAAG - CDA-vice-fractievoorzitter Verhagen wil met een 'open mind' de gesprekken volgen met LPF, D66 en de christelijke partijen ChristenUnie en SGP om te horen of zij bereid zijn toe te treden tot een kabinet van CDA en VVD. Een voorkeur voor een van de combinaties wil Verhagen nog niet laten blijken.
De CDA'er zei dat woensdagmiddag na afloop van een gesprek met de informateurs Hoekstra (CDA) en Korthals Altes (VVD). Het duo ontvangt woensdag ook de fractievoorzitters van de andere partijen.Verhagen vervangt Balkenende die op de Europese top in Athene zit.
Het CDA wil dat de informateurs in kaart brengen onder welke voorwaarden partijen willen deelnemen aan een nieuw kabinet. Verhagen zei ook zelf gesprekken te voeren met bijvoorbeeld D66'ers en ChristenUnie-leider Rouvoet.
In CDA en VVD leeft een voorkeur voor D66 om een kabinet mee te vormen. De LPF achten ze te instabiel, met de christelijke partijen voelt vooral de VVD een grote inhoudelijke afstand.
quote:"Leugens!"
Op woensdag 16 april 2003 15:36 schreef Maerycke het volgende:
Van de Volkskrant www.volkskrant.nl
[..]Blijkbaar voert Verhagen al gesprekjes op de achtergrond met de CU en D'66?
quote:Ik heb het gevoel dat nu zowel CDA als VVD in het midden van de macht zitten, en andere partijen nu dwingen om een sollicitatiebrief te schrijven om zo veel mogelijk te slijmen, en ze onderling uit te spelen.
Op woensdag 16 april 2003 15:36 schreef Maerycke het volgende:
Van de Volkskrant www.volkskrant.nl
[..]Blijkbaar voert Verhagen al gesprekjes op de achtergrond met de CU en D'66?
Heel vies spelletje...
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:44 schreef rvand het volgende:[..]
"Leugens!"
quote:"Verhagen zei ook zelf gesprekken te voeren met bijvoorbeeld D66'ers en ChristenUnie-leider Rouvoet."
Op woensdag 16 april 2003 15:36 schreef Maerycke het volgende:Blijkbaar voert Verhagen al gesprekjes op de achtergrond met de CU en D'66?
Niks mis mee toch? .
quote:Jij vindt het niet een beetje apart dat de informateurs hier niet bij zijn?
Op woensdag 16 april 2003 16:26 schreef DennisMoore het volgende:[..]
"Verhagen zei ook zelf gesprekken te voeren met bijvoorbeeld D66'ers en ChristenUnie-leider Rouvoet."
Niks mis mee toch?
.
quote:Nee? Tweede Kamerleden zijn collega's van elkaar, spreken elkaar sowieso in de wandelgangen.
Op woensdag 16 april 2003 16:29 schreef Maerycke het volgende:Jij vindt het niet een beetje apart dat de informateurs hier niet bij zijn?
quote:Maar je kunt hier toch enigszins uit opmaken dat er gesprekken gaande zijn die niet vallen onder "wandelgang-praatjes" maar echt onder voorbereidende gesprekken voor een nieuw kabinet. Wat zou er op de achtergrond besproken moeten worden waar de informateurs niet bij mogen/kunnen zijn? En waarom worden deze gesprekken nu ineens door Maxime Verhagen gevoerd?
Op woensdag 16 april 2003 16:33 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Nee? Tweede Kamerleden zijn collega's van elkaar, spreken elkaar sowieso in de wandelgangen.
En ook dit soort verkenningen moet natuurlijk gewoon kunnen. Hoe meer men geïnformeerd is over en door elkaar, hoe beter!
quote:Hoe meer men partijen tegen alkaar op zetten, hoe beter!
Nee? Tweede Kamerleden zijn collega's van elkaar, spreken elkaar sowieso in de wandelgangen.
En ook dit soort verkenningen moet natuurlijk gewoon kunnen. Hoe meer men geïnformeerd is over en door elkaar, hoe beter!
quote:Ben ik toch niet helemaal met je eens. Het CDA was er toch juist zo voor om de politiek voortaan zo open en transparant mogelijk te maken. Daar zijn dit soort dingen nou juist een voorbeeld van. Geen achterkamertjespolitiek betekent geen onduidelijk gekonkelefoes buiten het zicht van de plekken waar het echt gebeurt. De informateurs bepalen nu de lijnen. Het gaat niet aan om daarbuiten nu afspraakjes en dealtjes te maken en tactieken af te spreken.
Natuurlijk komen mensen elkaar tegen en je hoeft echt niet je mond op slot te doen maar de indruk wordt nu alweer gewekt dat de zaak allang geregeld is buiten de informateurs om. Dat is geen goede gang van zaken.
Dat is wat ik zo jammer vind van het huidige CDA, zoals ze het ook in de formatie met de PvdA hebben gespeeld. Niet open en transparant maar via een verborgen agenda. Terwijl Balkenende juist degene was die in de slipstream van Fortuyn de achterkamertjes politiek veroordeelde.
quote:Tjeuh... overdrijven is ook een vak zeg.
Op woensdag 16 april 2003 16:35 schreef Maerycke het volgende:Maar je kunt hier toch enigszins uit opmaken dat er gesprekken gaande zijn die niet vallen onder "wandelgang-praatjes" maar echt onder voorbereidende gesprekken voor een nieuw kabinet. Wat zou er op de achtergrond besproken moeten worden waar de informateurs niet bij mogen/kunnen zijn? En waarom worden deze gesprekken nu ineens door Maxime Verhagen gevoerd?
En, trouwens... waarom verwijt je alleen het CDA dat ze gesprekken voeren zonder informateurs erbij? It takes two to tango. Foei D66, foei CU!
Verhagen voert de gesprekken omdat Balkenende op de Europese top in Athene zit. Staat netjes in het artikel.
Geez...
quote:Zoals de waard is...
Op woensdag 16 april 2003 16:35 schreef Sidekick het volgende:Hoe meer men partijen tegen alkaar op zetten, hoe beter!
quote:Heeft niets met overdrijven te doen. Zoals SCH al meldde, heeft dit weinig met transparante politiek te maken. En inderdaad, daar heb je gelijk in, wanneer D'66 en de CU inderdaad aan zulke gesprekken deelnemen, zou ik dat ook absoluut niet netjes van ze vinden.
Op woensdag 16 april 2003 16:45 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Tjeuh... overdrijven is ook een vak zeg.
Nergens staat dat het officieel voorbereidende gesprekken zijn. Nergens staat dat het geheime gesprekken zijn. Bovendien, als Verhagen 'gemene dingen' zou zeggen, dan komen de informateurs daar wel achter via hún gesprekken met deze partijen.En, trouwens... waarom verwijt je alleen het CDA dat ze gesprekken voeren zonder informateurs erbij? It takes two to tango. Foei D66, foei CU!
Verhagen voert de gesprekken omdat Balkenende op de Europese top in Athene zit. Staat netjes in het artikel.
Geez...
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050384510241.html
'D66 heeft heel klein vuistje'
Van onze verslaggever Marc Peeperkorn
DEN HAAG - Is D66 bereid haar hoofd opnieuw op het democratisch offerblok te leggen, ditmaal om CDA en VVD aan een meerderheid te helpen? Nee, zegt oud-minister Brinkhorst.Democraten dubben over regeringsdeelname
Ze staan zeker niet te trappelen om te gaan regeren, de leden van D66. Na twee paarse kabinetten weten ze dat regeren (veel) zetels kost. Maar om het land meteen over te leveren aan een 'onversneden rechts kabinet van CDA, VVD en LPF, dat gaat D66-leider Boris Dittrich te snel.
'Een duivels dilemma', typeert D66-voorzitter Alexander Pechtold het probleem . Democraten zijn nu eenmaal fatsoenlijke lieden die niet voor hun verantwoordelijkheid weglopen. 'Zeker niet als de kans bestaat dat dat zootje ongeregeld van de LPF opnieuw aan de macht komt', verzekert Kamerlid Lousewies van der Laan. 'We kunnen niet achterover leunen.'Is D66 dan echt bereid haar hoofd opnieuw op het democratisch offerblok te leggen, ditmaal om CDA en VVD aan de gewenste Kamermeerderheid te helpen? Met als beul premier Balkenende, de man die op de website van de democraten consequent als 'Bakellende' wordt aangeduid? Als het aan voormalig D66-minister van Landbouw Laurens Jan Brinkhorst ligt gebeurt dat absoluut niet. 'Ik snap dat CDA en VVD liever ons erbij hebben dan die onbetrouwbare honden van de LPF. Maar D66 heeft niets bij deze partijen te zoeken. Wij zijn niet bereid zoals de PvdA om onze ziel voor een bord linzen te verkopen.'
Brinkhorst benadrukt dat deelname van zijn partij aan een kabinet door de kiezer niet wordt beloond. Dat was met PvdA en VVD al zo en het zal met CDA en VVD niet anders zijn. Volgens voorzitter Pechtold gaat deze vergelijking echter mank. 'Nu zijn we nodig voor een meerderheid, onder Paars II was dat niet het geval. Bovendien: het feit dat we afgelopen keren de verkiezingen hebben verloren wil toch niet zeggen dat je nooit meer kunt regeren?'
De voorzitter bepleit harde afspraken met mogelijke coalitiepartners over voor D66 belangrijke zaken. Milieu, de gekozen burgemeester, het referendum, onderwijs, D66 waakt erover. 'Als CDA en VVD bereid zijn om ons verkiezingsprogram van een nieuw kaftje te voorzien, zouden we gek zijn om die kans te laten lopen', stelt Pechtold.
De Groningse afdelingsvoorzitter Bart Slagter hoort het optimisme van zijn 'baas' met verbazing aan. 'De wereld is vol verrassingen, maar zoveel welwillendheid bij CDA en VVD zit daar niet bij', merkt hij op. 'We zijn met zes zetels een van de kleinste fracties in de Kamer. Ik zie echt niet hoe we dan in een rechtse regering forse invloed kunnen uitoefenen.'
Brinkhorst deelt zijn mening. 'CDA en VVD verwijzen D66 altijd naar de prullenbak. Ik acht het buitengewoon onwaarschijnlijk dat ze onze inbreng dit keer wel serieus nemen.'
Oud-minister Els Borst bevestigt het beeld dat haar voormalige collega schetst. 'We kunnen beter niet naar regeringsdeelname verlangen', luidt haar advies aan partijleider Dittrich. Natuurlijk, als CDA en VVD extra geld in onderwijs zouden steken en als D66 die ministerspost krijgt, is er reden om wel praten. 'Maar als we een vuist moeten maken is het wel een heel klein vuistje', stelt ze bescheiden vast.
quote:Het wil er bij mij niet in dat D66 werkelijk CDA en VVD aan een meerderheid gaat helpen. Ik geloof nooit dat ze voldoende gerealiseerd krijgen om hun achterban regeringsdeelname te kunnen verkopen. Een paar afgekloven botjes, zaken waar het CDA en VVD niet wakker van zullen liggen, misschien een paar vage toezeggingen om op niet echt belangrijke punten politieke vernieuwing te realiseren. Maar ondertussen gaan ze wel een ongetwijfeld snoeihard bezuinigingsbeleid aan een meerderheid helpen.
Op woensdag 16 april 2003 20:56 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050384510241.html
Desondanks lijken CDA en VVD alle kaarten op D66 te zetten, door openlijk de LPF te piepelen. Misschien dat het een politiek spel is, noodzakelijk omdat Mat Herben wel erg vrijmoedig speculeerde over 3 LPF-ministers en Hilbrand Nawijn zichzelf al minister zag blijven.
quote:
Binnen CDA en VVD doen zelfs al speculaties de ronde dat voormalig D66-leider De Graaf in het nieuwe kabinet vice-premier en minister van Binnenlandse Zaken zou kunnen worden. D66, dat slechts zes zetels heeft in de Tweede Kamer, zou daarnaast genoegen moeten nemen met enkele staatssecretarisposten.Binnen D66 wordt hier vooralsnog schouderophalend op gereageerd. Partijleider Dittrich zei woensdag opnieuw dat hij bereid is te praten over regeringsdeelname, maar dat zijn partij er pas echt instapt als er voldoende herkenbare punten binnen te halen zijn.
Daarbij denken de Democraten aan onder meer bestuurlijke hervormingen en investeringen in onderwijs en natuur. CDA'ers en VVD'ers gaven woensdag aan die ruimte zeker aan D66 te willen geven. VVD-leider Zalm waarschuwde wel dat Dittrich niet moet overvragen. "Als er extreme dingen worden gevraagd, zet D66 zichzelf buitenspel."
(...)
De kans dat die twee partijen nog een keer met de LPF verdergaan, is er woensdag niet groter op geworden. De liberalen "lijkt het bizar" om opnieuw een regering te vormen met de LPF nadat het kabinet Balkenende-1 vorig jaar is gevallen door de opstelling van die partij, zo zei VVD-leider Zalm woensdag. Hij bevestigde daarmee een citaat uit een interview met het weekblad Vrij Nederland dat Zalm vorige week had, vóór de breuk tussen CDA en PvdA. Hij voegde er aan toe dat een nieuwe coalitie van CDA, VVD en LPF toch nodig zou kunnen blijken, omdat het land nu eenmaal geregeerd moet worden. "De deur naar de LPF is niet dicht."
LPF-leider Herben reageerde geïrriteerd op Zalms woorden. Hij zei dat zijn partij niet staat te popelen om te regeren. Als CDA en VVD kritiek blijven houden op de LPF dan hoeft er wat Herben betreft helemaal niet meer gepraat te worden. "De LPF hoeft zich niet meer te bewijzen. Het is graag of niet. Laat CDA en VVD eerst maar vertrouwen uitspreken."
(...)
In het woensdag gepubliceerde interview in Vrij Nederland uit Zalm ook kritiek op de manier waarop CDA-premier Balkenende vorig jaar omging met de LPF-crisis. "Ik kreeg niet de indruk dat hij greep op de ontwikkelingen had." Maar dat betekent niet dat Balkenende niet opnieuw premier zou kunnen worden, zei Zalm woensdag. "Ik heb van de VVD'ers die in het kabinet met hem hebben gezeten niet de indruk gekregen dat hij niet geschikt zou zijn."
http://nu.nl/news.jsp?n=135083&c=11
quote:Aan je water of contact met Jomanda gehad?
Op woensdag 16 april 2003 22:28 schreef Re het volgende:
ik voel al weer een soort tweede nacht van Wiegel aankomen
In ieder geval zullen er roerige tijden aankomen zodra de drieste bezuinigingsplannen van de heren politici van een CDA/VVD kabinet bekend worden en ook daadwerkelijk doorgevoerd zullen gaan worden.
De vakbonden en alle andere minderbedeelden in de samenleving kunnen beter hun spandoeken maar alvast bestellen
quote:d'66 zit in een afgrond, ik denk dat ze mede door deelname aan een kabinet, laten zien dat ze er nog zijn
Op woensdag 16 april 2003 22:48 schreef SCH het volgende:
Het moet toch bijna wel D66 worden. Om onbegrijpelijke redenen zijn ze daar in die richting gaan denken wat ze nu al ledenverlies oplevert. Ze denken er goed aan te doen door ons land van nog een LPF-periode te behoeden. Op zich ben ik ze daar dankbaar voor maar het zal wel ten koste gaan van alles waar ze zelf voor staan. Ik lig daar bij D66 helemaal niet wakker van, als die partij vandaag wordt opgeheven, dan missen we morgen niks imo. Maar wat ze zelf bezielt![]()
verder is het doel van elke partij in principe te gaan regeren, dus hoe klein de partij ook is, ze vertegenwoordigt duizenden stemmers in het land, dus wat is er slecht om zoveel mogelijk (al zijn het er weinig) doelstellingen te kunnen realiseren?
lang leve vvd, cda en d'66
quote:Tzal wel lastig worden als de SP of GL ooit aan de macht komen, ze willen geen compromissen sluiten, en zijn nu toch maar alleen in de TK om spoeddebatten aan te vragen enzo.
Op donderdag 17 april 2003 01:34 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
d'66 zit in een afgrond, ik denk dat ze mede door deelname aan een kabinet, laten zien dat ze er nog zijn
verder is het doel van elke partij in principe te gaan regeren, dus hoe klein de partij ook is, ze vertegenwoordigt duizenden stemmers in het land, dus wat is er slecht om zoveel mogelijk (al zijn het er weinig) doelstellingen te kunnen realiseren?
lang leve vvd, cda en d'66
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050470813928.html
Formatie
Van onze verslaggevers
DEN HAAG - VVD-leider Zalm 'lijkt het bizar' om opnieuw een kabinet te vormen met de LPF. Met die opmerking komt D66 steeds nadrukkelijker in beeld als de partij die CDA en VVD aan een meerderheid in de Tweede Kamer moet helpen.
VVD-voorman Zalm acht kabinet met LPF 'bizar'De ervaringen met de LPF als regeringspartij zitten de VVD-leider nog steeds hoog, zo bleek uit zijn opmerkingen nadat hij woensdag met de nieuwbenoemde informateurs Korthals Altes en Hoekstra had gesproken. In de visie van Zalm veroorzaakte de LPF de val van het kabinet-Balkenende.
Niettemin zei hij: 'De deur naar de LPF is niet dicht.' Volgens politieke waarnemers is die uitspraak vooral bedoeld om D66 tot bescheidenheid te dwingen. Op een aantal punten staat die partij ver af van de VVD, alsmede het CDA.
Zo houdt D66 vast aan de koppeling van uitkeringen aan de lonen. D66-fractieleider Dittrich zei dat hij bij de informateurs heeft aangedrongen op een 'goed sociaal pakket'. Een akkoord over loonmatiging met vakbeweging en werkgevers vindt Dittrich belangrijk, en daarom moet de koppeling overeind blijven.
VVD'er Hoogervorst, demissionair minister van Financiën, noemde het 'geen drama' als de koppeling sneuvelt. Het CDA heeft in het afgebroken informatieproces met de PvdA duidelijk gemaakt dat het de uitkeringen slechts wil koppelen aan de ambtenarensalarissen, niet aan die in het bedrijfsleven, en zit daarmee meer op de VVD-lijn.
De LPF lijkt zich erbij neer te leggen dat de partij niet opnieuw regeringsverantwoordelijk zal dragen. 'Het is graag of niet', aldus fractieleider Herben na zijn gesprek met de informateurs. 'We hoeven niet zo nodig.' Maar hij liet ook zijn ergernis blijken over de houding van de VVD en CDA-leider Balkenende, die de LPF bij herhaling een ongeloofwaardige regeringspartner heeft genoemd. Als Zalm en Balkenende niet hun vertrouwen in de LPF uitspreken, zal Herben 'met plezier' oppositie gaan voeren.
Naast D66 en LPF komen ook de kleine christelijke partijen ChristenUnie en SGP in aanmerking als regeringspartners. In de CDA-fractie bestaat wel belangstelling voor de zogeheten Staphorster variant, maar de VVD moet er weinig van hebben. Fractieleider Rouvoet van de ChristenUnie zei dat regeringsdeelname slechts aantrekkelijk is als bestaande wetgeving op bijvoorbeeld het gebied van euthanasie en abortus wordt gewijzigd.
quote:...
'De deur naar de LPF is niet dicht.' Volgens politieke waarnemers is die uitspraak vooral bedoeld om D66 tot bescheidenheid te dwingen.
quote:Nog voor het kabinet geformeerd is, wordt al duidelijk hoe de machtsverhoudingen liggen
Op donderdag 17 april 2003 08:47 schreef Sidekick het volgende:[..]
...
quote:Yep, en vooraf werkt het ook goed. Alleen wanneer er definitief wordt gebroken met D66 (omdat ze net als de PvdA een rechte rug tonen), dan is de LPF binnen.
Op donderdag 17 april 2003 08:49 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nog voor het kabinet geformeerd is, wordt al duidelijk hoe de machtsverhoudingen liggen
En ik voorspel dat D66 niet in het kabinet komt...
Ben erg benieuwd hoor...
quote:Tenzij je het als derde duidelijk kunt maken naar je kiezer, dat je er alleen maar bij was om de meerderheid te maken en dat je de afgelopen anderhalf jaar (want 4 jaar halen we niet) met hand en tand voor alles gevochten hebt.
Op donderdag 17 april 2003 09:07 schreef Jarno het volgende:
Je moet je ook maar afvragen hoe graag je in zo'n regering wil zitten, als derde. Het is van tevoren al duidelijk dat je er alleen zit om een meerderheid te behalen... Ik zou die rol niet graag willen, en kan me voorstellen dat D'66 en LPF er ook niet om zitten te springen. Volgende verkiezingen wordt je keihard afgestraft omdat je de 'anonieme derde' was.Ben erg benieuwd hoor...
quote:Ik heb de hoop opgegeven dat een politieke partij als D'66 'het volk' iets duidelijk kan maken.
Op donderdag 17 april 2003 09:09 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Tenzij je het als derde duidelijk kunt maken naar je kiezer, dat je er alleen maar bij was om de meerderheid te maken en dat je de afgelopen anderhalf jaar (want 4 jaar halen we niet) met hand en tand voor alles gevochten hebt.
quote:Dat is ook het enige lichtpuntje wat ik zie. D66 heeft nog een BEETJE sociaal gevoel, i.t.t. de andere 2..
Op donderdag 17 april 2003 09:11 schreef Jarno het volgende:[..]
Ik heb de hoop opgegeven dat een politieke partij als D'66 'het volk' iets duidelijk kan maken.
. D'66 is toch al zo'n enorme compromis partij, daar blijft niks van over tussen het CDA en de VVD in. Helaas. Want op zich ben ik wel blij met een wat 'linksere' invloed in zo'n kabinet.
quote:Van D66 zijn voorkeuren bekend op gebied van referenda, onderwijs, milieu, bepaalde 'ethische zaken'. Waar blijkt het sociale gevoel uit?
Op donderdag 17 april 2003 09:12 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Dat is ook het enige lichtpuntje wat ik zie. D66 heeft nog een BEETJE sociaal gevoel, i.t.t. de andere 2..
Verder heb ik weinig op met specifieke D'66 stokpaardjes.
quote:Nounou... wat een fatsoenlijke en professionele woordkeuze...
'D66 heeft heel klein vuistje'
Van onze verslaggever Marc Peeperkorn
Democraten zijn nu eenmaal fatsoenlijke lieden die niet voor hun verantwoordelijkheid weglopen. 'Zeker niet als de kans bestaat dat dat zootje ongeregeld van de LPF opnieuw aan de macht komt', verzekert Kamerlid Lousewies van der Laan.[..]
Met als beul premier Balkenende, de man die op de website van de democraten consequent als 'Bakellende' wordt aangeduid? Als het aan voormalig D66-minister van Landbouw Laurens Jan Brinkhorst ligt gebeurt dat absoluut niet. 'Ik snap dat CDA en VVD liever ons erbij hebben dan die onbetrouwbare honden van de LPF. Maar D66 heeft niets bij deze partijen te zoeken. Wij zijn niet bereid zoals de PvdA om onze ziel voor een bord linzen te verkopen.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050384510241.html
quote:Nou ik kan Brinkhorst echt geen ongelijk geven. Bij een CDA/VVD + iets kabinet kost regeren je alleen maar zetels. zeker als je het inhoudelijk nou niet bepaald eens bent met hun plannen kun je ze beter vanuit de oppositie bestoken. Ik kan me niet voorstellen dat er veel D66 stemmers zijn die zich kunnen vinden in een coalitie met vvd en cda. Als ze het wel doen dan zijn ze na de volgende verkiezingen helemaal weggevaagd.
Op donderdag 17 april 2003 09:23 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Nounou... wat een fatsoenlijke en professionele woordkeuze...
quote:Ach je moet tegenwoordig alles kunnen zeggen, dus dan past dit precies in het straatje van de open politiek en de "Jip-en-Janneke-taal" die zo wordt nagestreefd.
Op donderdag 17 april 2003 09:23 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Nounou... wat een fatsoenlijke en professionele woordkeuze...
quote:Het feit dat ze geld in onderwijs willen stoppen, zo de achterstanden weg willen werken, waardoor er betere scholing komt, die weer helpt bij het vinden van werk en het terugdringen van criminaliteit.
Op donderdag 17 april 2003 09:17 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Van D66 zijn voorkeuren bekend op gebied van referenda, onderwijs, milieu, bepaalde 'ethische zaken'. Waar blijkt het sociale gevoel uit?
quote:Idd, ik zou ook niet staan te trappelen, om als opvulsel te dienen. Wellicht een kleine Christelijke? Brrr, moet er niet aan denken dat die ook echt aan de macht komen.
Op donderdag 17 april 2003 09:31 schreef du_ke het volgende:Als ze het wel doen dan zijn ze na de volgende verkiezingen helemaal weggevaagd.
Nouja, het zal wel weer LPF worden. En we weten wat er gebeurt als die gasten eenmaal weer aan de macht ruiken... Dat wordt weer hommeles.
quote:http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1050470787360.html
Kopstukken: niet regeren met Balkenende en ZalmTop LPF kraakt premier
Door Jean Dohmen en Yvonne WiggersDe kans dat de LPF gaat regeren, wordt met de dag kleiner. Partijvoorzitter Maas en vice-fractievoorzitter Van As halen keihard uit naar CDA-leider Balkenende en VVD-voorman Zalm.
,,Balkenende heeft nog niks klaargemaakt. Hij heeft getoond dat hij niet stabiel is. Hij is geen powerplayer, geen captain. Balkenende heeft gewoon geen regie. Dan kun je nog beter Hans Wiegel premier maken'', zegt Van As op een zonnig Haags terras waar hij met Maas is neergestreken.
Volgens de in de LPF invloedrijke Maas heeft Balkenende 'langzaam een brevet van onvermogen gekregen'. ,,Dit land heeft een crisismanager nodig.''
Ook Zalm krijgt een zware uitbrander van het LPF-duo. Van As: ,,Tijdens de campagne riep het VVD-congres hem al tot premier uit. Nou, in zijn natte droom misschien. Wie is er nou instabiel? Laat hem dan maar lekker met D66 of de kleine christelijke partijen in zee gaan.'' Volgens Van As heeft Zalm 'de pest aan de LPF omdat een groot deel van zijn electoraat daarheen gelopen is'.
Zalm herhaalde gisteren dat een coalitie met de LPF 'bizar' zou zijn. CDA en VVD lijken steeds nadrukkelijker aan te sturen op onderhandelingen met D66. De democraten zijn volgens veel CDA'ers en VVD'ers een veel betrouwbaardere coalitiepartner dan de LPF. Maas: ,,Als partijvoorzitter sta ik dan op het standpunt: val ons in godsnaam niet meer lastig. Regel het lekker met D66 en laat ons verder met rust.'' Volgens Van As is D66 'rijp voor opheffing'. ,,Dat zou een hoop duidelijkheid brengen in de politieke verhoudingen.''
Maas benadrukt dat zijn partij het als een 'morele verplichting' ziet desnoods tóch te regeren. ,,Wij stellen ons welwillend op, hoewel zij ons gepiepeld hebben. Dit zijn lieden die ons al eens een oor hebben aangenaaid.'' Hij roept in herinnering dat CDA en VVD het vorige kabinet hebben opgeblazen, terwijl de LPF mogelijkheden zag om door te regeren.
Op de vraag of de LPF eigenlijk wel wíl regeren, zegt Maas: ,,Als je het mij vraagt: nee.'' Van As vult aan: ,,Ik ook liever niet.'' Volgens Maas heeft de LPF op 23 januari, een dag na de Kamerverkiezingen, al zijn voorkeur voor de oppositie uitgesproken. Maas: ,,Wij kennen onze plaats inmiddels. Wij hebben acht zetels.''
Een minderheidskabinet van CDA en VVD zal de LPF nooit steunen. Maas: ,,Dat gedogen wij onder geen beding. Dat stemmen wij bij alles met links mee. Dan is SP-leider Jan Marijnissen morgen mijn grootste vriend.''
Het verzet in CDA en VVD tegen een tweede termijn voor de omstreden LPF-minister Nawijn (Vreemdelingenbeleid) maakt op de LPF-kopstukken weinig indruk. Volgens Maas komen de partijen daar wel uit. Van As: ,,Als zij zeggen: Nawijn niet. Dan zeggen wij: dan Remkes niet. Dan gaan we gewoon kwartetten.''
Maas heeft de mislukte formatiebesprekingen tussen CDA en PvdA met stijgende verbazing gevolgd. De LPF-voorzitter vermoedt dat de schuld voor de breuk bij Balkenende ligt. ,,De manier waarop Bos na afloop reageerde, gaf mij het gevoel: hier is iets niet volgens de regels gegaan. Hij voelde zich bedonderd. Zijn reactie was dusdanig: daar kan best een kern van waarheid in zitten.'' En: ,,Links is mijn kleur niet, maar Bos vind ik een capabele vent.'' Volgens Van As heeft Balkenende zich tijdens die onderhandelingen 'amateuristisch' opgesteld.
De nieuwe informateurs, Hoekstra en Korthals Altes, ontvingen gisteren hun voorgangers Donner en Leijnse en de fractievoorzitters voor een eerste inventarisatie van de mogelijkheden van een centrumrechts kabinet. Zalm benadrukte na afloop van de ontmoeting dat een coalitie CDA, VVD en LPF toch nodig kan blijken als dat de enige mogelijkheid is om het land te regeren. Zalm: ,,De deur naar de LPF is niet dicht.''
De sfeer in de tweede ronde van de formatie daalde gisteren verder door uitspraken van Zalm in Vrij Nederland over Balkenende. De VVD-leider had in een vóór de breuk tussen CDA en PvdA gehouden interview kritiek op de manier waarop de CDA'er in oktober was omgegaan met de kabinetscrisis.
Zalm: ,,Ik kreeg niet de indruk dat hij greep op de ontwikkelingen had.'' Op de vraag of Balkenende een goede premier kan worden, antwoordt Zalm: ,,Daar ga ik niet op in.'' En: ,,Ik vind het al heel wat dat ik mijn mond houd.'' De VVD heeft het CDA laten weten dat aan die uitspraken niet te zwaar getild moet worden.
Zalm benadrukte gisteren dat een nieuw kabinet niet aan forse ingrepen in de sociale zekerheid kan ontkomen. VVD-minister Hoogervorst (Financiën) zei dinsdagavond dat een nieuw kabinet de lonen en uitkeringen moet ontkoppelen.
quote:Dat zou helemaal geweldig zijn!
Op donderdag 17 april 2003 09:40 schreef Jarno het volgende:Wellicht een kleine Christelijke?
En dan een lange, hete zomer met veel AEL kabaal. Jippie!
quote:Ik denk het ook niet, maar zeg nooit nooit...
Op donderdag 17 april 2003 09:03 schreef Sidekick het volgende:En ik voorspel dat D66 niet in het kabinet komt...
quote:Nooit, nooit, nooit...
Op donderdag 17 april 2003 09:46 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik denk het ook niet, maar zeg nooit nooit...
Laat de LPF maar een aantal jaren ervaring opdoen in de kamer en bewijzen dat ze een stabiele partij zijn. Verder vind ik het belangrijk dat er naast een linkse oppositie ook een rechtse oppositie is in de kamer.
quote:Ik vind dit wel een erg opmerkelijk stukje....
Op donderdag 17 april 2003 09:42 schreef rvand het volgende:
AD vanochtend. LPF laat zich van haar beste kant zien....
quote:En dan zeggen dat D66 rijp voor opheffing is...
Een minderheidskabinet van CDA en VVD zal de LPF nooit steunen. Maas: ,,Dat gedogen wij onder geen beding. Dat stemmen wij bij alles met links mee. Dan is SP-leider Jan Marijnissen morgen mijn grootste vriend.''
quote:Ik wacht met spanning op de sussende woorden van Herben
Op donderdag 17 april 2003 09:50 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vind dit wel een erg opmerkelijk stukje....
quote:Ja de LPF trekt zich dan in rap tempo weer terug tot muurbloempje
Op donderdag 17 april 2003 09:53 schreef rvand het volgende:[..]
Ik wacht met spanning op de sussende woorden van Herben
quote:Chantage.
Op donderdag 17 april 2003 09:50 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vind dit wel een erg opmerkelijk stukje....
quote:"Leugens!"
Op donderdag 17 april 2003 09:53 schreef rvand het volgende:[..]
Ik wacht met spanning op de sussende woorden van Herben
Oh nee, ik bedoel: "Die verrekte linkse media".
Geweldig stukje trouwens. De ondertoon is niet eens zo hard, maar als ik die uitspraken op een rijtje zie, dan kan ik daar niets uit opmaken.
"Wel regeren" "Niet regeren" "Verantwoordelijkheid" "met links mee stemmen"
Dag meneer Herben.
quote:Hoezo?
Op donderdag 17 april 2003 10:00 schreef Jarno het volgende:
Het ergste wat de LPF kan overkomen is denk ik, dat er een stabiele regering komt die 4 jaar blijft zitten. Dan zijn ze over 4 jaar helemaal nergens meer, en zullen ze D'66 achterna gaan qua zetels denk ik...
ik weet het, dit gaat niet gebeuren, maar het kan wel
quote:
De christelijke partijen ChristenUnie en SGP hebben de informateurs opnieuw duidelijk gemaakt het gesprek met CDA en VVD aan te willen gaan. Fractievoorzitter Rouvoet zei wel dat regeringsdeelname voor zijn partij alleen aantrekkelijk is als bijvoorbeeld bij abortus en euthanasie een begin gemaakt kan worden met het terugdraaien van bestaande wetgeving. Vooral bij de VVD stuit deze opstelling op grote bezwaren.http://nu.nl/news.jsp?n=135083&c=11
quote:Mwah, het was Balkenende die een jaar geleden de mond vol had over de 'Puinhopen van Paars' en 'wederopbouw van Nederland', lijkt mij dat dit een geval is van 'bal kaatsen en terugverwachten.
Op donderdag 17 april 2003 09:23 schreef DennisMoore het volgende:Nounou... wat een fatsoenlijke en professionele woordkeuze...
Saillant detail, het CDA overweegt dus nu met 2 van de 3 Paarse partijen te gaan regeren.
quote:Ach, dat wordt toch alleen maar gebruikt voor de onderhandelingen.
Op donderdag 17 april 2003 10:08 schreef Kozzmic het volgende:
CU/SGP dan? Christenfundis aan de macht? Ik zou het echt walgelijk vinden als een partij als SGP aan een regering zou mogen deelnemen, ondanks dat de macht misschien klein is.
[..]
Een partij met 2 zetels en een partij met 3 zetels in de regering.
Maar het wordt blijkbaar getolereerd, niemand komt in opstand...
quote:Mwoah, ik vind het omschrijven van een situatie als 'puinhopen' nog wel even wat anders dan mede-politici uitmaken voor 'honden'. En zeker uit de mond van een man als Brinkhorst...
Op donderdag 17 april 2003 10:08 schreef Tia_Tijger het volgende:Mwah, het was Balkenende die een jaar geleden de mond vol had over de 'Puinhopen van Paars' en 'wederopbouw van Nederland', lijkt mij dat dit een geval is van 'bal kaatsen en terugverwachten.
quote:Het omgekeerde is vreemder eigenlijk. Paars had een grotere hekel aan 't CDA, dan het CDA heeft aan partijen waar ze al eerder mee regeerde.
Saillant detail, het CDA overweegt dus nu met 2 van de 3 Paarse partijen te gaan regeren.
Nu weet ik weer waarom, trouwens.
quote:
Op donderdag 17 april 2003 10:15 schreef Jarno het volgende:
'Men' stond nog net niet te juichen op straat toen zoveel jaar terug het CDA uit 'het centrum van de macht' verdreven was.Nu weet ik weer waarom, trouwens.
quote:Alleen maar chaos? Wat een onzin.
Op donderdag 17 april 2003 10:19 schreef du_ke het volgende:
ik ben ze echt al weer helemaal zat. kunnen de onderhandelaars neit gewoon om het CDA heen. Ze hebben het een jaar mogen proberen en het heeft alleen maar chaos opgeleverd.
Het CDA en de VVD zijn trouwens zo'n beetje de uitvinders van de achterkamertjes politiek.
quote:Nou zeg dat.. het vooruitzicht om met de PvdA te regeren straalde echt van het CDA af.
Op donderdag 17 april 2003 10:14 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Mwoah, ik vind het omschrijven van een situatie als 'puinhopen' nog wel even wat anders dan mede-politici uitmaken voor 'honden'. En zeker uit de mond van een man als Brinkhorst...
[..]Het omgekeerde is vreemder eigenlijk. Paars had een grotere hekel aan 't CDA, dan het CDA heeft aan partijen waar ze al eerder mee regeerde.
quote:Ok niet alleen maar wel een heleboel
Op donderdag 17 april 2003 10:28 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Alleen maar chaos? Wat een onzin.
Het CDA zal in de afgelopen periode ongetwijfeld ook aantal dingen heel goed gedaan hebben. Deze zijn mij echter niet opgevallen.
Uit de Volkskrant
quote:Zouden die nou dezelfde mensen zijn die zo hard roepen om het aanpakken van alle uitbuiters met een uitkering of zouden ze daar inmiddels al op zijn teruggekomen?
Werkloosheid stijgt naar ruim 5 procent
ANP
VOORBURG - In een jaar tijd is de werkloosheid in Nederland opgelopen van 3,8 procent tot 5,1 procent van de beroepsbevolking. Dat betekent dat momenteel een op de twintig Nederlanders in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar zonder baan zit.
Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag heeft gepubliceerd. Volgens het CBS neemt de werkloosheid momenteel over de hele linie sterk toe, zowel onder mannen als onder vrouwen en in alle leeftijdsgroepen.In het eerste kwartaal van dit jaar werden gemiddeld 377.000 werklozen geteld, gecorrigeerd voor seizoenseffecten waren dat er 10.000 minder. De werkloze beroepsbevolking is daarmee gegroeid met 95.000 personen in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
Door de stijgende werkloosheid werden volgens het CBS aanvankelijk vooral mannen getroffen. Nu heeft de toename zich echter ook ingezet bij de vrouwen. Van de mannelijke beroepsbevolking zit momenteel 4,6 procent werkloos thuis en bij de vrouwen ligt dat percentage op 5,7.
De groei van het aantal banen is volgens het CBS inmiddels tot stilstand gekomen. Begin dit jaar werd nog een minimale groei gemeten van 0,5 procent, terwijl in voorgaande vijf jaar het aantal werkenden gemiddeld met 2 procent toenam. In de eerste drie maanden van dit jaar hadden 7,064 miljoen Nederlanders tenminste een baan van twaalf uur per week. Dat is ongeveer evenveel als een jaar eerder.
Gezien de aankomende brute bezuinigingen zullen deze cijfers in de komende jaren alleen maar razendsnel oplopen..
quote:Maar toch is het doorgaan met een VVD/CDA/lpf regering het beste voor Nederland
Op donderdag 17 april 2003 11:10 schreef Maerycke het volgende:
Het gaat goed in Nederland !Uit de Volkskrant
[..]Zouden die nou dezelfde mensen zijn die zo hard roepen om het aanpakken van alle uitbuiters met een uitkering of zouden ze daar inmiddels al op zijn teruggekomen?
Gezien de aankomende brute bezuinigingen zullen deze cijfers in de komende jaren alleen maar razendsnel oplopen..
quote:want....?
Op donderdag 17 april 2003 11:17 schreef du_ke het volgende:[..]
Maar toch is het doorgaan met een VVD/CDA/lpf regering het beste voor Nederland
quote:Dit was vrij ironisch bedoeld. Ik vrees het ergste voor ons land als zo'n regering wederom werkelijkheid wordt
Op donderdag 17 april 2003 11:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
want....?
quote:Mijn top 10:
Op donderdag 17 april 2003 11:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
want....?
quote:Hoe kom je er toch bij dat de SP en GL geen compromissen willen sluiten. Het zijn gewone democratische partijen hoor
Op donderdag 17 april 2003 07:28 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Tzal wel lastig worden als de SP of GL ooit aan de macht komen, ze willen geen compromissen sluiten, en zijn nu toch maar alleen in de TK om spoeddebatten aan te vragen enzo.
quote:Democratie en compromissen kunnen elkaar uitsluiten.
Op donderdag 17 april 2003 11:36 schreef SCH het volgende:[..]
Hoe kom je er toch bij dat de SP en GL geen compromissen willen sluiten. Het zijn gewone democratische partijen hoor
In het geval van SP misschien wel.
quote:Principes zou je ook inderdaad niet op moeten geven. Tegen de oorlog is tegen de oorlog en zou niet binnen drie dagen ineens anders moeten zijn. Ook andere principes zouden moeten staan als een huis, want daar stem je tenslotte voor.
Op donderdag 17 april 2003 11:38 schreef Sidekick het volgende:[..]
Democratie en compromissen kunnen elkaar uitsluiten.
Neemt niet weg, dat op bepaalde zaken uiteraard compromissen gesloten kunnen worden. Hoeveel besteed je aan Onderwijs en Gezondheidszorg? Of hoeveel wordt er bezuinigd op Defensie?
Allemaal zaken waarover gewoon gesproken kan worden.
quote:
Op donderdag 17 april 2003 11:33 schreef Sidekick het volgende:[..]
Mijn top 10:
Al die mensen die hun baan verliezen gaan de volgende keer op PvdA/GL/SP stemmen. Al die ontslagen mensen krijgen vanwege CDA-VVD-LPF nu extra vrije tijd waardoor ze lekker kunnen luieren in een tuin van hun doos. Balkenende gaat waarschijnlijk weer een Al-Sahaf-grap uithalen door een ansichtkaart te sturen waarin uitgelegd wordt dat alles goed gaat "as usual" Het nieuwe kabinet wordt beter dan de unplugged versie. 1 woord: Nawijn. Door het gebrek aan daadkracht komt er niets van de grond, waaronder luchtballonnen. Standbeelden van Pim Fortuyn worden neergehaald wanneer de VS dit corrupte regime hebben verslagen. Rechts heeft voorrang. 7 uur na het aanstellen van het nieuwe kabinet gaat er toch alweer 1tje weg. Het beste vermaak is leedvermaak.
Meer commentaar is niet nodig
quote:Nee hoor - de SP heeft principes net als de VVD. Sommige dingen zijn heel belangrijk, op andere gebieden zijn ze wat pragmatischer. Het VVD heeft ongetwijfeld ook punten waar ze nooit van af zullen wijken.
Op donderdag 17 april 2003 11:38 schreef Sidekick het volgende:[..]
Democratie en compromissen kunnen elkaar uitsluiten.
quote:Ongetwijfeld?
Op donderdag 17 april 2003 11:48 schreef SCH het volgende:[..]
Nee hoor - de SP heeft principes net als de VVD. Sommige dingen zijn heel belangrijk, op andere gebieden zijn ze wat pragmatischer. Het VVD heeft ongetwijfeld ook punten waar ze nooit van af zullen wijken.
Zijn er VVD-stemmers in da house?
quote:Nee, je mag er vanuit gaan dat een politieke partij met volwassen mensen zich op een volwassen manier gedraagt. Een premier heeft niet de functie om schoolmeester te spelen, of om zich te bemoeien met problemen binnen een andere partij. Dat is de verantwoordelijkheid van de partij zelf. Er was van te voren niet duidelijk dat LPF 'niet stabiel' zou zijn. Bovendien kun je een partij die van 0 naar 26 zetels gaat, niet negeren... iedereen zou over hen heen gevallen zijn als dat was gebeurd.
Op donderdag 17 april 2003 10:41 schreef du_ke het volgende:Ok niet alleen maar wel een heleboel
of wou je de val van balkie 1 niet aan het cda toerekenen (de premier had z'n kabinet gewoon bij elkaar meoten houden of als ze de lpf als niet stabiel beoordeelden nooit met hen in zee moeten gaan).
quote:Op grond van de verkiezingsuitslag móest er wel onderhandeld worden met de PvdA. Again: stel dat men niét met de PvdA had gepraat, was iedereen hier laaiend om geweest. Op basis van de onderhandelingen (vertraagd door PS-verkiezingen en kwestie Irak) bleek dat er onvoldoende inhoudelijke en 'gevoelsmatige' overeenstemming was. En dan ga je met andere partijen in overleg. Bovendien doet iedereen alsof deze (in)formatieronde zo vreselijk lang duurde... Dat valt best wel mee.
Of het gedonder na de verkiezingen als je niet met een partij in zee wilt gaan dan moet je niet eerst maanden met hen gaan onderhandelen.
quote:Hij heeft o.a. te weinig destructie-capaciteit. Geen 'blunder op blunder'. Wat bedoel je met dat tweede?
Dan heb je ook nog Veerman van LNV die blunder op blunder maakt o.a. bij de vogelpest maar ook op het gebied van de verhoudingen tussen landbouw en natuur.
quote:Wat zou De Geus moeten doen dan, o stuurman aan de wal?
De Geus van werkgelegenheid doet als je de cijfers in de kranten bekijkt ook weinig om de werkloosheid terug te dringen of zelfs maar de groei te stoppen.
quote:Yeah right.
De Hoop Scheffer is alleen maar druk bezig met in de kont van Bush te kruipen. Hoewel hij het bij de OVSE wel goed doet.
quote:Ah, toch wel dus. En de VVD? En de LPF?
Het CDA zal in de afgelopen periode ongetwijfeld ook aantal dingen heel goed gedaan hebben. Deze zijn mij echter niet opgevallen.
quote:Je kon toch wel aan voelen komen dat een partij die geheel gebasseerd was op 1 persoon zonder een sterke leider nooit stabiel kan zijn.
Op donderdag 17 april 2003 11:51 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Nee, je mag er vanuit gaan dat een politieke partij met volwassen mensen zich op een volwassen manier gedraagt. Een premier heeft niet de functie om schoolmeester te spelen, of om zich te bemoeien met problemen binnen een andere partij. Dat is de verantwoordelijkheid van de partij zelf. Er was van te voren niet duidelijk dat LPF 'niet stabiel' zou zijn. Bovendien kun je een partij die van 0 naar 26 zetels gaat, niet negeren... iedereen zou over hen heen gevallen zijn als dat was gebeurd.
quote:Natuurlijk moest er wel onderhandeld worden. Al was het maar voor de sier, als je echter toch niet in zee wilt met de PvdA maak dat dan wat eerder duidelijk en wacht geen 2 1/2 maand.
Op grond van de verkiezingsuitslag móest er wel onderhandeld worden met de PvdA. Again: stel dat men niét met de PvdA had gepraat, was iedereen hier laaiend om geweest. Op basis van de onderhandelingen (vertraagd door PS-verkiezingen en kwestie Irak) bleek dat er onvoldoende inhoudelijke en 'gevoelsmatige' overeenstemming was. En dan ga je met andere partijen in overleg. Bovendien doet iedereen alsof deze (in)formatieronde zo vreselijk lang duurde... Dat valt best wel mee.
quote:Hij had direct een breder vervoers verbod af moeten kondigen. Ruimingen in een grotere straal. Desnoods kringvacinatie. Nu lopen ze eigenlijk maar een beetje aan te kloten. Personeel uit limburg in de gelderse vallei laten ruimen
Hij heeft o.a. te weinig destructie-capaciteit. Geen 'blunder op blunder'. Wat bedoel je met dat tweede?
quote:Flink protesteren tegen voorgenomen bezuinigingen. (meer) Extra geld en cappaciteit vragen voor de CWI's en uitkeringsinstanties.
Wat zou De Geus moeten doen dan, o stuurman aan de wal?
quote:Tja hij huppelt me wat te veel achter Bush aan. Dat is een beleidskeuze die ik betreur.
Yeah right..
quote:Tja het schijnt, ik hoopte eigenlijk dat jij die ging vertellen want ik ben ze nog niet tegengekomen.
Ah, toch wel dus. En de VVD? En de LPF?
quote:Net op radio 2 een vraaggesprekje met Herben over de uitlatingen van Maas en Van As en letterlijk de eerste zin van Herben:
Op donderdag 17 april 2003 09:58 schreef Sidekick het volgende:[..]
"Leugens!"
Oh nee, ik bedoel: "Die verrekte linkse media".
'Tja, dan zie je weer de leuke rol van de media'
Op zich wel een aardig verhaal weer: Maas en Van As schijnen op het moment dat ze werden aangesproken door de AD reporter al 4 flessen wijn achterover te hebben geslagen en dus nogal loslippig te zijn geweest. Herben vindt dat beide heren Zalm hun excuus moeten aanbieden, want dat had Zalm ook aan hem gedaan n.a.v. de uitlating LPF/bizar. Maar dat excuus wordt door de VVD weer ontkend....
quote:
CDA wil ook excuses van LPF
DEN HAAG - Het CDA wil excuses van de LPF over kwetsende opmerkingen aan het adres van CDA-leider Balkenende. Eerder verontschuldigde LPF-leider Herben zich al bij de VVD voor uitspraken van zijn fractiegenoot Van As in het Algemeen Dagblad van donderdag.In de krant uiten LPF-voorzitter Maas en Van As scherpe kritiek op Balkenende. "Balkenende heeft nog niks klaargemaakt. Hij heeft getoond dat hij niet stabiel is. Dan kun je nog beter Hans Wiegel premier maken", aldus Van As. Maas is van van mening dat Balkenende "langzaam een brevet van onvermogen heeft gekregen".
Ook Zalm moet het ontgelden bij het duo. Van As: "Tijdens de campagne riep het VVD-congres hem al tot premier uit. Nou, in zijn natte droom misschien. Wie is er nou instabiel?"
CDA-vice-fractievoorzitter Verhagen zei donderdag na een gesprek met de informateurs Hoekstra (CDA) en Korthals Altes (VVD) dat de LPF behalve aan de VVD ook aan zijn partij excuses moet aanbieden. Hij herhaalde dat hij de uitspraken "weinig verheffend" vindt.
Van de buren Sgop.nl http://www.sgop.nl/viewthread.php?tid=7420 die als bron het persbureau Novum hebben, het volgende verhaal:
quote:Ze zijn ineens weer helemaal in beeld.. en dat voor een meisje met wie niemand wilde dansen.. (geweldige beeldspraak overigens.. dat moet ik de tekstschrijvers van Herben nageven).
LPF wil verbod op islamitische stichting 17-04-2003De LPF wil dat er een verbod komt op de Nederlandse tak van de stichting Al-Wagf al-Islaami. Daar heeft de partij donderdag in de Tweede Kamer bij de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken) en Donner (Justitie) om gevraagd.
LPF doet het verzoek naar aanleiding van een artikel in de Amerikaanse krant The Wall Street Journal van afgelopen woensdag. Daarin wordt verteld over de activiteiten van de stichting, die zich in Nederland zou bezig houden met het geven van cursussen waarmee leerlingen worden opgeleid tot jihadstrijders.
Volgens het artikel werd een door de Al-Wagf al-Islaami georganiseerde conferentie in 1999 in Eindhoven bijgewoond door Mounir al Mottassadeq. Mottassadeq werd begin dit jaar veroordeeld tot 15 jaar cel wegens hulp aan de kapers van de aanslagen van 11 september 2001.
De LPF meent dat dit voldoende reden is om de stichting in Nederland te verbieden. Op die manier kan voorkomen worden dat Nederland 'verwordt tot een veilige haven voor terroristische activiteiten', aldus de partij in een verklaring.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Ik zou het geen luchtballon willen noemen (maw verkeerd topic
Op donderdag 17 april 2003 15:54 schreef Maerycke het volgende:
Overigens hebben we blijkbaar ook al het eerste proefballonnetje te pakkenVan de buren Sgop.nl http://www.sgop.nl/viewthread.php?tid=7420 die als bron het persbureau Novum hebben, het volgende verhaal:
[..]Ze zijn ineens weer helemaal in beeld.. en dat voor een meisje met wie niemand wilde dansen.. (geweldige beeldspraak overigens.. dat moet ik de tekstschrijvers van Herben nageven).
Het is wel een goed plan, mocht het bewezen worden dat ze jihadstrijders ondersteunen.
quote:http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2028--1305832-1373-496142-,00.html
PvdA: Ambtenaren gebruikt voor partijpolitiekDEN HAAG - De PvdA-Kamerleden Crone en De Vries vinden dat bewindslieden van CDA en VVD hun ambtenaren hebben gebruikt voor partijpolitieke doeleinden. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die ze donderdag hebben gesteld aan premier Balkenende.
CDA-staatssecretaris Wijn van Economische Zaken heeft zijn ambtenaren tijdens de formatiebesprekingen tussen CDA en PvdA een bezuinigingslijstje laten opstellen. VVD-minister Hoogervorst van Financiën schakelde zijn ambtenaren in bij het maken van een 'tegenbegroting' voor een eventueel regeerakkoord van CDA en PvdA.
Crone en De Vries vinden dat bewindslieden ambtenaren geen partijpolitieke opdrachten mogen geven. Ze willen van Balkenende weten of hij die mening deelt. Verder willen ze onder meer weten of ambtenaren bezwaar kunnen maken tegen dergelijke opdrachten.
De formatie tussen CDA en VVD was al wat langer bezig...
quote:Ik ben echt helemaal verrast..
Op donderdag 17 april 2003 16:07 schreef Sidekick het volgende:[..]
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2028--1305832-1373-496142-,00.html
De formatie tussen CDA en VVD was al wat langer bezig...
quote:Proefballon? Dit is gewoon een voorstel. Een goed voorstel ook. Dit soort organisaties kunnen we missen als kiespijn in NL.
Op donderdag 17 april 2003 15:54 schreef Maerycke het volgende:
Overigens hebben we blijkbaar ook al het eerste proefballonnetje te pakkenVan de buren Sgop.nl http://www.sgop.nl/viewthread.php?tid=7420 die als bron het persbureau Novum hebben, het volgende verhaal:
[..]Ze zijn ineens weer helemaal in beeld.. en dat voor een meisje met wie niemand wilde dansen.. (geweldige beeldspraak overigens.. dat moet ik de tekstschrijvers van Herben nageven).
quote:Inderdaad
Op donderdag 17 april 2003 15:51 schreef Jarno het volgende:
Aaaah, de sorry-cultuur is weer terug!.
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050557208229.html
Van As biedt Balkenende excuses aan voor uitspraken
ANP
DEN HAAG - LPF-Kamerlid Van As heeft premier Balkenende donderdag zijn excuses aangeboden voor uitlatingen die hij over hem had gedaan in het Algemeen Dagblad. Eerder verontschuldigde LPF-leider Herben zich al bij de VVD voor uitlatingen van Van As en partijvoorzitter Maas.
Een woordvoerder van het CDA meldde de excuses van Van As donderdag. CDA-vice-fractieleider Verhagen, die de opmerkingen van Van As en Maas 'weinig verheffend' noemde, had de verontschuldigingen eerder op de dag geëist.Van As had in het Algemeen Dagblad gezegd dat Balkenende 'nog niets heeft klaargemaakt'. 'Hij heeft getoond dat hij niet stabiel is. Dan kun je nog beter Hans Wiegel premier maken', aldus Van As. LPF-voorzitter Maas zei dat Balkenende 'langzaam een brevet van onvermogen heeft gekregen'.
Van As uitte ook scherpe kritiek op VVD-leider Zalm. 'Tijdens de campagne riep het VVD-congres hem al tot premier uit. Nou, in zijn natte droom misschien. Wie is er nou instabiel?', zei Van As in het gesprek met de krant.
Maas liet weten weinig behoefte te hebben aan deelname van zijn partij in een regering met CDA en VVD. 'Regel het lekker met D66 en laat ons verder met rust.' Overigens vindt Van As dat D66 'rijp voor opheffing' is.
VVD-fractieleider Zalm wilde donderdag niet reageren op de uitlatingen van de LPF'ers. 'Het is wel mooi geweest' zei hij voor aanvang van een gesprek met de informateurs Hoekstra en Korthals Altes. Na afloop van het gesprek zei de liberaal dat hij zich voorgenomen heeft geen uitspraken meer te doen die 'de formatie bemoeilijken'.
Woensdag noemde Zalm een voortzetting van de coalitie met de LPF nog bizar. Donderdag zei de VVD-voorman dat hij de LPF voor die uitspraak excuses heeft aangeboden. Zalm gaf aan geïrriteerd geraakt te zijn door de vragen van journalisten. Voor de VVD is de LPF niet afgeschreven als mogelijke coalitiepartner, maakte Zalm duidelijk.
Zalm en Verhagen werden donderdag door informateurs Hoekstra en Korthals Altes geinformeerd over de bereidheid van LPF, D66 en de christelijke partijen ChristenUnie en SGP om deel te nemen aan een kabinet van CDA en VVD. Volgens Verhagen is die bereidheid 'bij de een groter dan bij de ander'. Hij zei voldoende aanknopingspunten te zien om verder te gaan met de gesprekken. Over de voorkeur van het CDA liet hij zich niet uit.
Uit de Volkskrant van hedenochtend...http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050556362142.html
quote:"Maar de VVD begon...
'LPF kan niet alles pikken'
Van onze verslaggevers Elaine de Boer Raoul du Pré
DEN HAAG - Na het 'bizar' van Zalm speelt LPF-leider Mat Herben met het idee om in de oppositie te gaan en D66 de eer van deelname aan een regering van CDA en VVD te gunnen. Maar nee, 'op ons kun je rekenen.'Maandenlang al is Mat Herben bezig CDA en VVD ervan te overtuigen dat zijn partij tegenwoordig een toonbeeld van eenheid en kalmte is, maar net op het moment dat het erop aankomt - en hij terug in beeld is voor regeringsdeelname - gooien zijn eigen mensen weer roet in het eten.
'Premier Balkenende heeft nog niks klaargemaakt. Hij heeft getoond dat hij niet stabiel is. Hij is geen powerplayer, geen captain. Hij heeft gewoon geen regie', liet Tweede-Kamerlid Gerard van As gisteren optekenen in het Algemeen Dagblad. 'De premier heeft langzaam een brevet van onvermogen gekregen', voegde partijvoorzitter Ed Maas er aan toe, om vervolgens Van As nog even te laten sneren naar VVD-leider Zalm, die hoogstens 'in zijn natte droom' in aanmerking zou komen voor het premierschap.Zo kon Herben donderdag weer eens excuses maken voor alle ophef. Althans aan Gerrit Zalm. 'Het waren ongelukkige uitspraken op een ongelukkig moment. We moeten ophouden met moddergooien. Ter verdediging van Van As en Maas kan ik zeggen dat Zalm begonnen is. Hij noemde het een bizar idee om weer met de LPF te gaan regeren.
'Daar kwam oud-minister Brinkhorst van D66 nog overheen met zijn bewering dat LPF'ers onbetrouwbare honden zijn. Schandalig! Dat soort uitspraken zijn wij zo ontzettend zat. We hebben geen zin om tot in lengte van dagen de kop van Jut te zijn op het Binnenhof. We kunnen niet alles over onze kant laten gaan. Die jongens hebben een beetje emotioneel gereageerd. Inmiddels zijn van beide kanten excuses gemaakt. Zand erover.'
- Het CDA eist ook excuses voor hun uitlatingen over Balkenende.'Ik blijf niet aan de gang. Excuses waarvoor? Ze hebben gezegd dat Balkenende zich nog niet erg stabiel heeft getoond, dat hij nog niks heeft klaargemaakt. Ze doen het op een onhandig moment, maar het is gewoon een feitelijke constatering. Een meerderheid van de bevolking en de meeste partijen in de Kamer vinden dat ook. Balkenende heeft een zwaar jaar achter de rug. Uitgerekend de LPF kan daar begrip voor opbrengen. Wij hebben het ook meegemaakt. Wij zien daarin geen reden om niet te willen regeren met Balkenende aan het roer.'
- Heeft u enig begrip voor de vrees van CDA en VVD dat uw partij in de regering opnieuw onrust veroorzaakt?'Vorig jaar droegen we zelf het hout voor onze brandstapel aan, maar ik zie nu een nieuwe LPF. Sinds de val van het kabinet-Balkenende hebben wij ons een stabiele en loyale coalitiepartner getoond. Onze ministers zijn volop aan het werk gebleven en de fractie heeft trouw al het regeringsbeleid door de Kamer geloodst. We hadden het bijltje er ook bij kunnen neergooien. Dan had Nederland pas echt een probleem gehad. Sinds de laatste verkiezingen hebben we een hardwerkende fractie met een duidelijke eenheid. Op ons kun je rekenen.'
- Ziet u die regering met CDA en VVD er komen?'Als het land roept zijn wij beschikbaar, maar zoals het nu gaat hoeft het van ons niet. Er moet kennelijk eerst nogal wat wederzijds wantrouwen uit de weg worden geruimd. Daar zou ik een paar dagen voor willen inruimen. Puur uit electoraal eigenbelang is het voor ons misschien makkelijker als D66 onze plaats inneemt. Dan wordt het een water-in-de-wijnkabinet, waartegen wij lekker oppositie kunnen voeren. Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat dit land er over vier jaar beter voor staat als wij de kans krijgen het regeerakkoord van het vorige kabinet verder uit te voeren. Als dat lukt, zal ook de LPF daarvan profiteren.'
quote:http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050642549108.html
LPF vrijwel buitenspel na grievende uitlatingen
van onze redactie politiek
2003-04-18 - geef uw reactie op dit artikelDEN HAAG - De kans op regeringsdeelname van de LPF is miniem geworden, na grievende uitlatingen van het kamerlid Van As over de partijleiders van CDA en VVD, Balkenende en Zalm. Van As bood later op de dag excuus aan Balkenende aan, LPF-fractievoorzitter Herben verontschuldigde zich bij Zalm voor zijn fractiegenoot.
Van As verklaarde gisteren in het Algemeen Dagblad: ,,Balkenende heeft nog niks klaargemaakt. Hij heeft getoond dat hij niet stabiel is. Hij is geen powerplayer, geen captain. Dan kun je nog beter Hans Wiegel premier maken.'' En over Zalm zei hij: ,,Tijdens de campagne riep het VVD-congres hem al tot premier uit. Nou, in zijn natte droom misschien. Wie is er nou instabiel?''
Volgens Herben is Van As' uitval te verklaren uit frustratie. Hij reageerde op de uitspraak van Zalm, woensdag na zijn gesprek met de nieuwe informateurs Korthals Altes en Hoekstra, dat een nieuwe coalitie met de LPF 'bizar' zou zijn. Herben stelt dat Van As Zalm een koekje van eigen deeg wilde geven. Volgens de VVD zijn er nu over en weer excuses gemaakt. Zalm heeft op zijn beurt toegegeven dat hij als eerste denigrerend is geweest. ,,Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'', aldus Zalm. De VVD zegt dat daarmee de kwestie is afgedaan.
Daarop wilde vice-fractievoorzitter Verhagen van het CDA dat Van As zich ook zou excuseren bij Balkenende. Die deed dat. Verhagen noemde de uitspraken 'weinig verheffend'.
De voorkeur van het CDA voor een derde partner in een coalitie met de VVD gaat uit naar D66 of de twee kleine christelijke partijen ChristenUnie en SGP. Het formatieteam heeft afgesproken dat als deze combinaties beide afvallen, het CDA opnieuw zijn keuze bepaalt. De mogelijkheden zijn dan een minderheidskabinet van CDA en VVD of een coalitie met de LPF.
De kans dat het deze laatste keuze wordt, is na de kwestie rond van Van As bijzonder klein. CDA en VVD zien in zijn uitlatingen hun vrees bevestigd dat de LPF nog geen stabiele partij is.
Volgens partijvoorzitter Maas staat ook de LPF niet te trappelen om weer te gaan regeren. Het zou hooguit een 'morele' verplichting zijn. Maas zei in hetzelfde interview in het AD dat hij liever niet wil dat de LPF opnieuw in het kabinet komt. De LPF-voorzitter verklaarde ook faliekant tegen een minderheidskabinet CDA en VVD te zijn. Hij zei dat van de LPF geen gedoogsteun valt te verwachten. ,,Dat gedogen wij onder geen beding. Dan stemmen wij alles met links mee. Dan is morgen SP-leider Jan Marijnissen mijn grootste vriend.''
Dit muisje krijgt nog wel een staartje
quote:Vertaald naar de werkelijkheid:
Onze ministers zijn volop aan het werk gebleven en de fractie heeft trouw al het regeringsbeleid door de Kamer geloodst.
quote:Natuurlijk krijgt het een staartje wanneer je tig keer hetzelfde nieuwsbericht post
Op vrijdag 18 april 2003 09:19 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
En Trouw zegt erover:
[..]http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050642549108.html
Dit muisje krijgt nog wel een staartje
quote:Dit bericht is uit Trouw van vanochtend.
Op vrijdag 18 april 2003 09:23 schreef Sidekick het volgende:[..]
Natuurlijk krijgt het een staartje wanneer je tig keer hetzelfde nieuwsbericht post
quote:En wat heeft de Leeuwarder Courant hier over te zeggen:
Op vrijdag 18 april 2003 09:24 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dit bericht is uit Trouw van vanochtend.
quote:http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2893-6126-1306154-1373--,00.html
Verhagen: uitspraken LPF-top bedenkelijkDEN HAAG - Vice-fractieleider Verhagen van het CDA is gepikeerd over uitspraken van partijvoorzitter Maas en Tweede-Kamerlid Van As van de LPF over premier Balkenende en VVD-leider Zalm. Hij noemt ze ,,weinig verheffend en van een bedenkelijk niveau''.
De kans dat CDA en VVD een kabinet zullen vormen met de LPF is door de uitlatingen niet bepaald toegenomen, aldus Verhagen. De informateurs Korthals Altes (VVD) en Hoekstra (CDA) praten donderdag afzonderlijk met de fractievoorzitters van het CDA en VVD. Daarbij staat de vraag welke derde partij zich bij de centrum-rechtse combinatie zal voegen centraal.
Maas en Van As hebben in het Algemeen Dagblad van donderdag scherpe kritiek op Balkenende. ,,Balkenende heeft nog niks klaargemaakt. Hij heeft getoond dat hij niet stabiel is. Dan kun je nog beter Hans Wiegel premier maken'', aldus Van As. Maas is van van mening dat Balkenende ,,langzaam een brevet van onvermogen heeft gekregen''.
Zalm
Ook Zalm moet het ontgelden bij het duo. Van As: ,,Tijdens de campagne riep het VVD-congres hem al tot premier uit. Nou, in zijn natte droom misschien. Wie is er nou instabiel?''
Maas laat weten zeker niet op regeringsdeelname met CDA en VVD te zitten wachten. ,,Regel het lekker met D66 en laat ons verder met rust.'' Overigens vindt Van As dat D66 ,,rijp voor opheffing'' is.
LPF-leider Herben zei donderdag dat hij op zijn beurt vindt dat Van As excuses moet maken voor zijn uitlatingen over Zalm en Balkenende in het AD. ,,Net zoals Zalm excuses aan mij heeft aangeboden, moet Van As zijn excuses aanbieden. Zo ga je niet met elkaar om.'' Herben noemde de opmerkingen van Van As ,,onverstandig''.
De soap gaat maar door en door en door. De LPF blijft zich maar belachelijk maken.
quote:Heerlijk om te zien dat sommige dingen toch vanzelf goedkomen.
Op vrijdag 18 april 2003 09:28 schreef Sidekick het volgende:De soap gaat maar door en door en door. De LPF blijft zich maar belachelijk maken.
quote:http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050642549033.html
CDA-profiel / Solidariteit staat op plaats twee
door Marcel ten Hooven en Maaike van Houten
2003-04-18Een 'solide' financieel beleid met ingrijpende bezuinigingen -óók op sociale zekerheid- kán sociaal zijn. Die stelling van Balkenende krijgt in het CDA een verdeelde ontvangst. De zorg om het sociale profiel van het CDA in een kabinet met de VVD is groot.
Het tafereel in de uitzending van 'Buitenhof' was veelbetekenend. Aan tafel met Paul Witteman praatten Rob Oudkerk (PvdA) en Sjaak van der Tak (CDA), de wethouders van sociale zaken in Amsterdam en Rotterdam, na over de mislukte kabinetsformatie.
Een onnodige breuk, vond Oudkerk: ,,Als ze Sjaak en mij apart zetten in een kamertje, zijn we er zo uit, hoor!'' Maar daar dacht Van der Tak toch anders over. Hij kon zich wel voorstellen dat Balkenende ten langen leste besloot met de PvdA te kappen en de steven naar de VVD te wenden.
Dat was uit zijn mond een opmerkelijke uitspraak. Gepokt en gemazeld in de christelijke vakbeweging, is Van der Tak een van de representanten van de linker vleugel van het CDA. Met GroenLinkser Herman Meijer nam hij aan de vooravond van de verkiezingen van 2002 het initiatief om CDA, PvdA en GroenLinks aan één tafel te krijgen voor besprekingen over een 'sociale coalitie'. In de opvattingen van PvdA en GroenLinks over sociale rechtvaardigheid zag Van der Tak veel overeenkomsten met het christelijk-sociale gedachtegoed.
Vanwaar dan nu opeens zijn steun voor de breuk met de PvdA en de wending naar de VVD? Volgens hem legt Balkenende in de economische recessie van dit moment, terecht de nadruk op de noodzaak van economisch herstel, óók als dat ingrepen in de sociale zekerheid vergt. Met een variant op het motto van de VVD -'beter de warmte van een baan dan de warmte van een uitkering'- betoogde Van der Tak dat bevordering van de werkgelegenheid ook een sociaal doel dient.
CDA-Tweede-Kamerlid Gerda Verburg, oud-CNV-bestuurder, is dezelfde mening toegedaan. ,,In een kabinet met de VVD moet het CDA ervoor zorgen dat mensen die werken, aan het werk blijven en werklozen aan werk worden geholpen. Belangrijk is dat het vertrouwen in de economie terugkomt, opdat een werkgever die voor de keuze staat een werknemer te ontslaan of niet, voor dat laatste kiest.''
Op het CDA-partijbureau is men er van doordrongen dat de ommezwaai naar de VVD bij een deel van de achterban op verzet kan stuiten. Partijvoorzitter Van Bijsterveldt licht dagelijks de provinciale voorzitters in over de formatie. Zij worden verondersteld op hun beurt de zienswijze van de partijtop door te geven aan de lokale vertegenwoordigers. Het overheersende beeld in de reacties uit het land is dat CDA'ers verdeeld zijn over de breuk en de hernieuwde samenwerking met de VVD. Op de CDA-site zegt Hugo van Thonen dat het CDA in de onderhandelingen met de PvdA is behandeld als schoothondje. Anderzijds meldt een woedende Eric van Vuren dat hij zich bedonderd voelt en spijt heeft van zijn stem op het CDA: ,,Waarom luistert het CDA nooit?''
Twintig leden keerden het CDA deze week teleurgesteld de rug toe. Zij vrezen een keihard beleid als het CDA weer met de VVD in zee gaat. Dertig nieuwe leden waren juist verheugd dat hun partij de draad met de liberalen weer oppakt. Zij voeren aan dat de christen-democraten ook door hun overwicht in deze coalitie, het sociale gezicht juist beter kunnen laten zien dan als ze over links gaan.
Met zijn opvattingen over economisch herstel bevindt Balkenende zich in een aantal opzichten in een vergelijkbare positie als zijn voorganger Lubbers in 1982. Ook Lubbers koos in die tijd van economische neergang voor samenwerking met de VVD, na een korte informatieronde waarin de PvdA'er Van Kemenade tevergeefs een coalitie met de PvdA verkende. Naast het probleem dat het CDA in de nadagen van de polarisatie had met de drammerige politieke stijl van de PvdA en haar leider, Joop den Uyl, speelden ook inhoudelijke motieven een rol. Het 'verzorgingsstaatsocialisme' van de PvdA maakte die partij volgens Lubbers ongeschikt voor de ingrepen die het CDA omwille van de economie nodig achtte.
Tot de meest radicale maatregelen behoorde het besluit de uitkeringstrekkers en ambtenaren op achterstand te zetten, door hun inkomen gedurende de volledige kabinetsperiode te bevriezen. Zou de CDA'er Stef Wijers de koppeling van lonen en uitkeringen later kenschetsen als een 'teken van beschaving', in deze tijd van economische crisis onderschreven verreweg de meeste CDA'ers de noodzaak van deze ontkoppeling.
Uiteraard zijn de politieke en economische omstandigheden waarin Lubbers aantrad, niet in alle opzichten vergelijkbaar. De PvdA was in 1982 nog wars van kritiek op het functioneren van de verzorgingsstaat. De sociaal-democraten zagen in Lubbers een Nederlandse geestverwant van de hardline-neoliberalen Thatcher en Reagan. In zijn 'Paradiso-rede' sprak Den Uyl nog over de 'dreiging van nieuw-rechts' die van Lubbers, Thatcher en Reagan uitging.
Pas onder zijn opvolger Kok kreeg de PvdA in bezinningsrapporten als Schuivende panelen oog voor de schaduwzijden van de verzorgingsstaat. De hoge uitgaven die gemoeid waren met het uitkeringsstelsel, gingen meer en meer ten koste van overheidsinvesteringen die werk opleveren. Nadat Kok zijn politieke lot had verbonden aan de ingrepen in de WAO, kreeg hij van de PvdA de ruimte voor een koers waarin het motto 'Werk boven inkomen' ook ingrepen in de verzorgingsstaat kon rechtvaardigen.
Ook de economische omstandigheden waren destijds anders. De recessie was dieper. Het schatkisttekort bedroeg elf procent, tegen nul nu. Ook de werkloosheid was veel hoger. Niettemin menen Balkenende en de CDA-fractie dat regeren met de VVD nu beter is voor de economie dan met de PvdA. De sociaal-democraten maken opnieuw de verkeerde keuzes en laten, zo heet het bij de christen-democraten, de sociale zekerheid van nú zwaarder wegen dan de sociale zekerheid van straks. ,,Met ons streven om met een financieel-economisch beleid van bezuinigingen, de zorg voor anderen ook in de toekomst betaalbaar te houden, zijn wij ook op de lange termijn een partij met een sociaal kloppend hart'', zei de directeur van het Wetenschappelijke Instituut voor het CDA, Ab Klink, na de breuk.
In het voorstel waarop de kabinetsformatie vastliep, suggereert het CDA een reeks ingrepen in de verzorgingsstaat ten koste van de overdrachtsuitgaven aan de zwakste groepen. CDA'ers beschreven het spoor waarin de formatie met de PvdA was beland naderhand als 'doormodderen'. Met hun voorstel 'testten' zij de bereidheid van de PvdA om de rol van de overheid in de sociale bescherming terug te dringen, en de burgers een grotere eigen verantwoordelijkheid te geven voor de verzekering tegen de risico's van ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. ,,Ja, de VVD staat met haar opvattingen over eigen verantwoordelijkheid dichter bij ons dan de PvdA'', beaamde Klink.
Maar ver weg van het Binnenhof, in het Gelderse Twello, klinkt een ander geluid. De voorzitter van de CDA-basisgroep sociale zekerheid, Arend Jansen, is doodsbenauwd dat het CDA in deze coalitie zijn sociale gezicht prijsgeeft. En dat dit stemmen kost. ,,Ik heb totaal geen vertrouwen in het sociale gehalte van de VVD.''
Balkenende zegt in besprekingen met de VVD steevast dat 'de pijn eerlijk verdeeld moet worden', met de zwaarste lasten op de sterkste schouders. Jansen tekent bezwaar aan tegen die opvatting. ,,De onderkant van de samenleving moet helemaal ontzien worden. Mensen met een uitkering, zoals ik, en mensen die het minimumloon verdienen kúnnen nu geen geld opzij zetten. Die hebben ook in de zeven vette jaren niks extra gekregen, ook niet van het CDA. De pijn eerlijk verdelen, dat houdt ergens op.'' Dat geldt volgens hem ook voor het argument dat we nu de broekriem moeten aanhalen opdat het sociale beleid in de toekomst gewaarborgd is. ,,Als de broekriem weer een paar gaatjes losser kan, merken diegenen die het al goed hebben daar doorgaans meer van dan de onderkant van de samenleving.''
Ook Doekle Terpstra, voorzitter van de christelijke vakcentrale CNV, vreest ingrepen in de sociale zekerheid. Terwijl, zegt hij, zúlke ingrijpende bezuinigingen niet nodig zijn. Hij sluit zich aan bij economen, ook van CDA-huize, die stellen dat het niet nodig is nu af te spreken dat de begroting in 2007 in evenwicht moet zijn.
Terpstra wordt doorgaans gerekend tot de sociale vleugel van het CDA. Zelf vindt hij dat een moeilijk begrip. ,,Wat is de sociale vleugel? Ik heb wel het gevoel dat CDA'ers die zich laten leiden door financiële soliditeit, nu de dominante stroming vormen. Die is groter dan die van de mensen die solidariteit voorrang geven. Bij mij is de volgorde: eerst solidariteit en dan soliditeit. Balkenende kiest, helaas, de omgekeerde volgorde.''
Ondanks zijn kritiek, blijft Doekle Terpstra lid van het CDA. Althans, in ieder geval zolang hij voorzitter is van het CDA. Arend Jansen peinst er al helemaal niet over zijn lidmaatschap op te zeggen. ,,Mij krijgen ze niet weg, met geen tien olifanten. Ik ga liever strijdend ten onder bij het CDA dan dat ik wegloop naar een andere partij. Daar zou ik me nooit thuisvoelen. Jansen en het CDA zijn niet los verkrijgbaar.''
Balkenende hoopt het kunstje van Lubbers te herhalen en, net als zijn voorganger, een langjarig sociaal akkoord met werkgevers en werknemers over loonmatiging af te sluiten. Ook het 'Akkoord van Wassenaar' waarin de sociale partners in 1982 de basis legden voor het latere economisch herstel, kwam tot stand terwijl een CDA/VVD-kabinet regeerde. Het CDA wil deze keer de koppeling tussen lonen en uitkeringen, dat 'teken van beschaving' handhaven, zij het op voorwaarde dat werkgevers en werknemers afspreken de lonen de komende jaren te matigen. Zonder sociaal akkoord geen koppeling.
De sleutel voor een akkoord ligt opnieuw, net als in 1982, bij de vraag of het kan fungeren als een wapen tegen de werkloosheid. Daar komt volgens kamerlid Gerda Verburg deze keer bij dat het perspectief moet bieden op een houdbaar pensioenstelsel in de toekomst. ,,Ook de mensen die nu werken moeten ervan op aankunnen dat zij straks, wanneer veel meer mensen dan nu zijn aangewezen op een pensioen, dat pensioen ook krijgen en dat het nog betaalbaar is.''
Voor beide doelen is herstel van economie en van vertrouwen in de economie geboden. Wat kan een kabinet met CDA en VVD daaraan bijdragen? Verburg: ,,In de eerste plaats de overbodige bureaucratie en administratieve lastendruk terugdringen. Verder investeren in onderwijs en de kenniseconomie. Een herziening van de WAO, op een wijze die vertrouwen wekt bij werkgevers en werknemers. Het verbeteren en behouden van een aantrekkelijk vestigingsklimaat, niet in de laatste plaats door de veiligheid te vergroten.''
Als voorbeeld van de aanpak die zij typerend noemt voor het sociale profiel van de christen-democraten, wijst Verburg op de CDA-voorstellen voor een herziening van de Melkertbanen. ,,De gemeenten krijgen wat ons betreft volledige zeggenschap over de gesubsidieerde arbeid. Geen regels, geef ze de ruimte. Als het doel maar is dat mensen met een Melkertbaan uiteindelijk, als het kan, een reguliere baan krijgen. De praktijk is nu dat wie een gesubsidieerde baan heeft, in een fuik belandt. Wij willen dat doorbreken door de gemeenten te belonen als zij die mensen uit die fuik halen.''
Een vergelijkbare systematiek van belonen wil Verburg in de nieuwe wet 'werk en bijstand', als stimulans voor bijstandstrekkers die naar de arbeidsmarkt overstappen. De werkwijze is nieuw, het sociale principe niet: 'Werk boven inkomen'.
Het CDA is dus niet de eenheid, die Balkenende ons voorspiegelt. Het rommelt stevig, dus er is hoop op een Paleisrevolutie
quote:Het is wachten op uitspraken als: "Bij PvdA hadden we veel meer inbreng" "Misschien was het fout om te breken met de PvdA".
Op vrijdag 18 april 2003 09:36 schreef SCH het volgende:
Erg prettig om weer eens iets over de achterban van het CDA te lezen, die geluiden worden door de CDA-top vakkundig weggemoffeld tot nu toe maar gelukkig bestaat er nog een 'ander' CDA.
quote:Ik denk dat dat ongeveer een half jaar na de formatie gaat gebeuren.
Op vrijdag 18 april 2003 09:44 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het is wachten op uitspraken als: "Bij PvdA hadden we veel meer inbreng" "Misschien was het fout om te breken met de PvdA".
quote:Ik denk dat veel CDA-ers erg blij waren met de onderhandelingen met de PvdA en nu hun hart vast houden. Veel CDA-ers zitten in het kerkewerk en weten veel af van het sociale stelsel en zien daar dus ook de misstanden en de onrechtvaardigheden. Bovendien voelen veel kerkmensen zich verbonden met het vluchtelingenvraagstuk, ook wat dat betreft is deze move niet zo prettig.
Het is wachten op uitspraken als: "Bij PvdA hadden we veel meer inbreng" "Misschien was het fout om te breken met de PvdA".
Het probleem is denk ik dat de achterban van het CDA momenteel een stuk socialer is dan de partijtop.
quote:"Jaaaa... lekker stoken!
Op vrijdag 18 april 2003 09:31 schreef Wile_E_Coyote het volgende:http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050642549033.html
Het CDA is dus niet de eenheid, die Balkenende ons voorspiegelt. Het rommelt stevig, dus er is hoop op een Paleisrevolutie
Uiteráárd zijn er binnen een partij meerdere visies op de meest wenselijke strategie. Uiteráárd zijn er ook CDA-leden die liever een coalitie met PvdA zien. Volstrekt normaal binnen een democratische partij.
Omdat nu meteen te spreken over 'stevig gerommel', en te hopen op een 'paleisrevolutie' lijkt mij gelukkig véél te voorbarig. .
quote:Je begint steeds meer als JP te praten
Op vrijdag 18 april 2003 10:24 schreef DennisMoore het volgende:[..]
"Jaaaa... lekker stoken!
."
Uiteráárd zijn er binnen een partij meerdere visies op de meest wenselijke strategie. Uiteráárd zijn er ook CDA-leden die liever een coalitie met PvdA zien. Volstrekt normaal binnen een democratische partij.
Omdat nu meteen te spreken over 'stevig gerommel', en te hopen op een 'paleisrevolutie' lijkt mij gelukkig véél te voorbarig.
.
quote:Dag Femke.
Op vrijdag 18 april 2003 10:34 schreef SCH het volgende:Je begint steeds meer als JP te praten
quote:Ga nou eens in op alle argumenten in plaats van blind achter JP aan te lopen. Je praat echt zoals hij - ach, het is natuurlijk logisch dat er kritiek is, dat is er wel vaker blablablabla - al dat gestrooi met zand.
Op vrijdag 18 april 2003 10:54 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Dag Femke.
quote:Nee, jouw post was inhoudelijk...
Op vrijdag 18 april 2003 11:00 schreef SCH het volgende:Ga nou eens in op alle argumenten in plaats van blind achter JP aan te lopen. Je praat echt zoals hij - ach, het is natuurlijk logisch dat er kritiek is, dat is er wel vaker blablablabla - al dat gestrooi met zand.
Natúúrlijk bestaan er binnen een democratische partij afwijkende meningen, en verschillende 'stromingen'. Dat is niets bijzonders, en zelfs een hele goede zaak!
Misschien minder gebruikelijk bij de 'Maoïstische' SP waar jij waarschijnlijk op stemt...
(In het betreffende artikel staat trouwens ook dat de geïnterviewde CDA'ers niet van plan zijn om naar een andere partij over te stappen.)
quote:Ik noem dit een inhoudelijke post. Daar ga je niet op in. Van die zinnetjes als "in iedere democratische partij....." zijn zo ontzettend JP.
Op vrijdag 18 april 2003 09:50 schreef SCH het volgende:[..]
Ik denk dat veel CDA-ers erg blij waren met de onderhandelingen met de PvdA en nu hun hart vast houden. Veel CDA-ers zitten in het kerkewerk en weten veel af van het sociale stelsel en zien daar dus ook de misstanden en de onrechtvaardigheden. Bovendien voelen veel kerkmensen zich verbonden met het vluchtelingenvraagstuk, ook wat dat betreft is deze move niet zo prettig.
Het probleem is denk ik dat de achterban van het CDA momenteel een stuk socialer is dan de partijtop.
Je wilt toch discussie binnen je partij. Bij het CDA wordt de laatste jaren veel doodgeslagen. Regionale afdelingen worden met een kluitje in het riet gestuurd als ze met voorstellen komen. Iemand als Bos gaat tenminste flink de boer op om zijn standpunten aan de achterban uit te leggen. Hij moet zweten om het Irak-beleid te verdedigen. Dat gebeurt bij het CDA helaas niet. Dat is toch jammer? Het is goed voor een partij om voortdurend in beweging te blijven en intern de standpunten kritisch onder de loep te nemen. Bij het CDA zie je de tendens dat als de partij weer aan de macht is, de interne discussie in de kiem wordt gesmoord.
Jij doet net alsof er naar al die stromingen binnen het CDA wordt geluisterd. Nou - dar zou ik dan graag voorbeelden van willen zien momenteel.
quote:Wat laat je je zelf toch kennen
Op vrijdag 18 april 2003 11:10 schreef DennisMoore het volgende:
Misschien minder gebruikelijk bij de 'Maoïstische' SP waar jij waarschijnlijk op stemt...
quote:Het is gewoon een feit, sorry. Misschien niet bij de SP.
Op vrijdag 18 april 2003 11:15 schreef SCH het volgende:Van die zinnetjes als "in iedere democratische partij....." zijn zo ontzettend JP.
quote:Tja, dat kan je makkelijk roepen natuurlijk. Bron?
Je wilt toch discussie binnen je partij. Bij het CDA wordt de laatste jaren veel doodgeslagen. Regionale afdelingen worden met een kluitje in het riet gestuurd als ze met voorstellen komen.
quote:Misschien had Bos wel erg veel te verdedigen en uit te leggen. Pleit niet voor 'm.
Iemand als Bos gaat tenminste flink de boer op om zijn standpunten aan de achterban uit te leggen. Hij moet zweten om het Irak-beleid te verdedigen.
quote:Ach, dat beweer jij.
Dat gebeurt bij het CDA helaas niet. Dat is toch jammer?
quote:Inderdaad. Gebeurt dat bij de PvdA, gebeurt dat bij de SP, gebeurt dat bij de VVD?
Het is goed voor een partij om voortdurend in beweging te blijven en intern de standpunten kritisch onder de loep te nemen.
quote:Nogmaals zo'n makkelijke bewering.
Bij het CDA zie je de tendens dat als de partij weer aan de macht is, de interne discussie in de kiem wordt gesmoord.
quote:Ik weet niet hoe het er in fractievergaderingen etc aan toe gaat. Jij blijkbaar wel?
Jij doet net alsof er naar al die stromingen binnen het CDA wordt geluisterd. Nou - dar zou ik dan graag voorbeelden van willen zien momenteel.
Volgens mij zou je dit soort beweringen blijven doen net zolang totdat 't CDA net zo links is als de SP. Het feit dat de uitkomst jou niet bevalt, houdt niet in dat er niet wordt geluisterd en er geen interne discussie zou zijn.
Bemoei jij je nou maar met je eigen partij, zou ik zeggen.
quote:Ontken het eens?
Op vrijdag 18 april 2003 11:16 schreef SCH het volgende:Wat laat je je zelf toch kennen
Ga eens het democratisch gehalte van SP en CDA met elkaar vergelijken? Je zou verbaasd staan...
(Hier offtopic helaas.)
quote:Wat weet jij van de SP. Het spijt me wel maar je hebt echt ongelijk. De SP zit echt veel en veel democratischer in elkaar dan het CDA. De CDA-bijeenkomsten zijn keuvelmiddagen voor oudere heren en dames (afgezien van de altijd actieve jongerengroepen), bij de SP wordt op het scherpst van de snede gedebatteerd. Dus ik weet niet wat je bedoeld, overtuig mij maar van het tegendeel.
Op vrijdag 18 april 2003 11:26 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ontken het eens?
Ga eens het democratisch gehalte van SP en CDA met elkaar vergelijken? Je zou verbaasd staan...
(Hier offtopic helaas.)
quote:Wat heeft de SP er mee te maken. Het gaat er om dat het praten is met meel in de mond. Met dat soort antwoorden nemen jij en JP de gespreksparnter niet serieus
Op vrijdag 18 april 2003 11:24 schreef DennisMoore het volgende:
Het is gewoon een feit, sorry. Misschien niet bij de SP.
quote:Onder andere laatste partijcongressen.
Tja, dat kan je makkelijk roepen natuurlijk. Bron?
quote:Is niet waar. Er wordt nauwelijks gedebatteerd in de provincie bij het CDA. De partij leeft ook niet zo erg, dan moet je echt met voorbeelden komen. Politiek leeft momenteel namelijk erg in het land, maarh et CDA blijft daar nogal bij achter. Het spijt me wel, ik kom nou eenmaal veel op bijeenkomsten van partijen en praat met anderen die dat ook doen, dat is mijn werk. Dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
Ook CDA-politici gaan zeer regelmatig het land in. Sterker nog, er is geen énkele partij die zó goed in het land, met name de provincies, is vertegenwoordigd als het CDA. Kunnen een hoop randstad/grachtengordel-partijen een voorbeeld aan nemen.
Er worden door CDA-ers wel werkbezoeken afgelegd maar echt diep-inhoudelijk discussies zijn er niet zoveel. Bij de CDA-achterban leeft nou eenmaal de bijbelse gedachte altijd nog dat je loyaal moet zijn aan de overheid.
Er is altijd van alles uit te leggen, ook voor CDA-politici. Blijkt wel uit het krantenartikel dat de achterban kritiek en vragen heeft. Als jij het niet voor Bos vindt pleiten dat hij de achterban serieus neemt, zegt dat meer over jou en je partij
quote:De PvdA en GroenLinks zijn kampioenen wat dat betreft. Daar gebeurt dat echt heel veel. De VVD staat op het punt dat te gaan doen maar wordt ingehaald door de regeringsverantwoordelijkheid. D66 is wat dat betreft ook erg actief.
Inderdaad. Gebeurt dat bij de PvdA, gebeurt dat bij de SP, gebeurt dat bij de VVD?
quote:Waarom ontkracht je hem dan niet met voorbeelden. Niet alles wat jij niet weet of niet registreert is ook meteen niet waar.
Nogmaals zo'n makkelijke bewering.
quote:Wat is dat nou voor geleuter, hoe weet jij wat ik denk. Natuurlijk moet het CDA niet net zo links worden als de SP, wat trouwens mijn partij helemaal niet is. Ik ben niet verbonden aan een partij. Dit laatste argument van jou smoort iedere discussie in de kiem - jammer.
Volgens mij zou je dit soort beweringen blijven doen net zolang totdat 't CDA net zo links is als de SP. Het feit dat de uitkomst jou niet bevalt, houdt niet in dat er niet wordt geluisterd en er geen interne discussie zou zijn.
quote:Het gaat ook niet om vergelijkingen, dat ben ik met je eens. Het gaat om de houding van het CDA, een waarschijnlijke regeringspartij. Dus dat hoort volgens mij zeker in dit topic thuis.
Op vrijdag 18 april 2003 11:41 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Dit topic gaat over de (in)formatie, in aanloop naar een nieuw Kabinet, alsmede de losse draadjes van de vorige formatie. Vergelijkingen tussen partij-organisaties horen hier niet thuis.
quote:Mja, inderdaad. 't Gaat in dit topic ook niet om (interne) partij-organisaties.
Op vrijdag 18 april 2003 11:41 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Dit topic gaat over de (in)formatie, in aanloop naar een nieuw Kabinet, alsmede de losse draadjes van de vorige formatie. Vergelijkingen tussen partij-organisaties horen hier niet thuis.
Ik herhaal mijn punt: Zoals ook uit dit Trouw-artikel blijkt, bestaan er zéker verschillende opvattingen bij de achterban, en ook bij het CDA-kader. Dat vind ik volstrekt normaal, en heel gezond. De in het artikel geïnterviewde leden zijn niet bij 't CDA weggelopen, maar kiezen ervoor om te proberen van binnenuit de koers te beïnvloeden. En zo hoort het! .
quote:Ongelooflijk - je bent gewoon JP.
Op vrijdag 18 april 2003 11:58 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Mja, inderdaad. 't Gaat in dit topic ook niet om (interne) partij-organisaties.
Ik herhaal mijn punt: Zoals ook uit dit Trouw-artikel blijkt, bestaan er zéker verschillende opvattingen bij de achterban, en ook bij het CDA-kader. Dat vind ik volstrekt normaal, en heel gezond. De in het artikel geïnterviewde leden zijn niet bij 't CDA weggelopen, maar kiezen ervoor om te proberen van binnenuit de koers te beïnvloeden. En zo hoort het!
.
Ga je eens verdiepen in je eigen partij
quote:Tja, wat ik zei, is gewoon zo. Het ís gewoon goed wanneer er intern discussie is, en er verschillende opvattingen aanwezig zijn. Moet ik soms het tegenovergestelde beweren ofzo?
Op vrijdag 18 april 2003 12:01 schreef SCH het volgende:Ongelooflijk - je bent gewoon JP.
quote:Doe ik. Als jij je nou 's gaat bezighouden met de jouwe.
Ga je eens verdiepen in je eigen partij
quote:Je gaat niet in op mijn vorige bijdrage waarin ik uiteenzet waarom ik van mening ben dat er in het cda helemaal geen ruimte voor discussie is. Dat is gewoon niet aan de hand.
Op vrijdag 18 april 2003 12:13 schreef DennisMoore het volgende:Tja, wat ik zei, is gewoon zo. Het ís gewoon goed wanneer er intern discussie is, en er verschillende opvattingen aanwezig zijn. Moet ik soms het tegenovergestelde beweren ofzo?
Jij houdt ook áltijd wat te zeuren he? Je bent precies Femke.
quote:Ik heb wel een politieke mening maar ben geen vaste partij-aanhanger. Dus dat gedoe over mao en femke kan je jezelf besparen. Als je goed leest, heb ik juist veel op met het CDA, anders zou ik er niet zo kritisch op zijn. Dan zou het me geen bal interesseren.
Doe ik. Als jij je nou 's gaat bezighouden met de jouwe.
Want je kunt wel beweren dat je als 'journalist' geen partij 'hebt', maar da's natuurlijk een hypocriete formaliteit. Pfff... als ik net zoveel energie zou steken in het afkraken van GL/SP/PvdA als jij zou steken in het schoppen tegen het CDA, dan kreeg ik last van RSI.
quote:Dat deed ik wel. Maar jij leest toch wat je wil lezen.
Op vrijdag 18 april 2003 12:19 schreef SCH het volgende:Je gaat niet in op mijn vorige bijdrage waarin ik uiteenzet waarom ik van mening ben dat er in het cda helemaal geen ruimte voor discussie is. Dat is gewoon niet aan de hand.
quote:Zo kun je idd alles mooi ontlopen.
Ik heb wel een politieke mening maar ben geen vaste partij-aanhanger. Dus dat gedoe over mao en femke kan je jezelf besparen.
quote:Right. En je stemt niet eens CDA.
Als je goed leest, heb ik juist veel op met het CDA, anders zou ik er niet zo kritisch op zijn. Dan zou het me geen bal interesseren.
En nu verder on-topic, (in)formatie.
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050642774704.html
Kok: Balkenende en Bos beschadigd
ANPHILVERSUM - Oud-premier Kok vindt dat CDA-leider Balkenende en PvdA-leider Bos beschadigd zijn door hun mislukte formatiepoging. De twee hebben 'natuurlijk toch een deuk opgelopen', zei Kok vrijdag in het tv-programma 2Vandaag.
Kok noemde het mislukken van de formatie 'heel erg jammer'. Het was de eerste keer dat de oud-premier zich over de breuk uitliet.
Een combinatie van CDA en PvdA voor de hand na de uitslag van de verkiezingen op 22 januari, zei Kok, wiens eigen kabinet een jaar geleden aftrad. Het was volgens Kok ook de beste coalitie om moeilijke maatregelen gebalanceerd te nemen en uit te leggen aan de samenleving. Volgens hem lag de bal klaar om in het doel geschoten te worden.
Al met al is Nederland sinds de val van Koks kabinet niet meer geregeerd, afgezien van de 87 dagen van het kabinet-Balkenende. 'Het lijkt ernstig op een verloren jaar', aldus Kok.
En nu maar wachten op de flames...
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050642882975.html
'D66 gaat het beter doen dan LPF'
Van onze verslaggevers Elaine de Boer en Raoul du Pré
DEN HAAG - De politiek is volgens D66-leider Dittrich geen levensverzekering en dus moet hij nadenken over regeringsdeelname. Hij wil minder regels en meer politie, net als de LPF. En meer democratie natuurlijk.
Boris Dittrich schuift niet zomaar aan bij CDA en VVD
De bereidheid die D66-fractievoorzitter Boris Dittrich plots aan de dag legt om een CDA/VVD-coalitie aan een meerderheid te helpen, levert hem vanuit zijn partij openlijke kritiek op. 'Wij horen niet thuis bij die rechtse partijen', zegt oud-Kamerlid Bakker. 'We kunnen nauwelijks een vuist maken', meent partijkopstuk Borst. 'De kiezer zal regeringsdeelname niet belonen', weet voormalig minister Brinkhorst.
'De politiek is geen levensverzekering', repliceert Dittrich zijn criticasters. Je bent de politiek ingegaan om de maatschappij te verbeteren en te veranderen naar jouw idealen. Je moet niet uit angst gaan regeren, maar toch zeker ook nooit uit angst níet meeregeren. Wij hebben onze verantwoordelijkheid te nemen, nu het tussen CDA en PvdA is mislukt.'- U heeft gezegd: Als wij het niet doen, dan doet de LPF het en dat staat ons niet aan. Is dat de belangrijkste drijfveer?
'Als je kijkt naar de afgelopen periode waarin de LPF in de regering heeft gezeten, heeft dat Nederland geen goed gedaan. Als wij erin slagen een regeerakkoord te sluiten waarin voor ons herkenbare idealen zitten, dan kan ik regeringsdeelname voluit tegenover onze leden en achterban verdedigen.'
- CDA en VVD sloten vorig jaar vrij moeiteloos een strategisch akkoord met de LPF. U had veel kritiek op dat akkoord. Wat moet eruit?'Onderhandelen wil ik nog niet, eerst eens kijken waarmee de anderen komen. Maar voor de duidelijkheid; het is zeker niet zo dat wij gaan aanschuiven. Als wij meedoen, willen wij ons aandeel hebben. Van voortzetting van beleid kan geen sprake zijn.'
- Welke idealen wil D66 verwezenlijken, met andere woorden: wat moet erin?'De economie moet worden gemoderniseerd en de rol van de overheid moet kritisch bekeken worden. Verder, en dat is van ons bekend, willen we de democratie verder moderniseren. Er moet meer aandacht komen voor de kenniseconomie en het onderwijs en het bedrijfsleven moeten meer samenwerken. De bureaucratie moet op de schop omdat regels zich opstapelen en niemand meer weet waarvoor die regels nog dienen.
'Een voorbeeld zag ik bij een bedrijf in Sneek waar deursponningen die 2,5 millimeter dik waren, 2,7 millimeter dik moesten worden. Zelfs de milieu-inspecteur kon niet uitleggen waarom. Een ander voorbeeld is de politie: als je een misdrijf wilt aangeven is dat een enorme klus. Dat is niet goed georganiseerd.'
- Dat lijkt erg op de LPF-inbreng van een jaar geleden.'Dat klopt, maar daar hebben we eigenlijk niets meer van gehoord. Dat zal ons niet overkomen. Dat gaan wij beter doen. Het is van groot belang dat we Nederland ontregelen. In de goede zin van het woord.'
- Is D66 met zes zetels niet te klein om een vuist te maken?
'Als we onzichtbaar worden, moeten we het gewoon niet doen. Ik snap heel goed dat ik niet bij de leden kan aankomen met een voortzetting van het huidige beleid, waar wij bij het stippellijntje hebben getekend.'
- In 1977 nam D66 deel aan het kabinet-Den Uyl met één minister, Gruyters. Hoe zichtbaar moet D66 in dit kabinet zijn?'Ik ga hier geen eisen uitspreken over twee of drie. Maar het moet wel duidelijk zijn dat wij mogelijk medeverantwoordelijk worden voor allerlei bezuinigingen die op sociaal gebied grote weerstanden oproepen. Als wij die verantwoordelijkheid nemen, moet daar iets tegenover staan. D66 zal goed zichtbaar moeten zijn .'
- VVD en CDA krijgen pukkels van D66-voorstellen over modernisering van de democratie.'Dat is altijd zo geweest, al vanaf 1966. Toch willen wij mensen meer eigen keuzes geven. Op alle niveaus. Ouders moeten meer te zeggen krijgen over scholen, tv-kijkers horen invloed te hebben op het kabelaanbod, kiezers op hun vertegenwoordiging. Wij blijven hechten aan het referendum en willen een onderzoek naar de mogelijkheid van de gekozen minister-president. Als CDA en VVD ons erbij willen hebben, moeten ze het stadium van jeugdpuistjes maar overwinnen.'
Dittrich weet wel, wat hij wil. Ik vrees alleen wel, dat hij die zichtbaarheid niet voor elkaar krijgt. Ik hoop wel, dat hij dan de ballen heeft om af te zien van deelname.
quote:
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050642883084.html
Achterban CDA vreest verrechtsing partijtop
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - De achterban van het CDA vreest verrechtsing van de partij in een coalitie met de VVD. Ontwikkelingssamenwerking, milieu en de zorg voor de zwakkeren moeten pijlers zijn van het nieuwe beleid. Partijleider Jan Peter Balkenende dreigt zich anders te vervreemden van de partijleden.e-mail dit artikel
printversie
meer over dit onderwerp
nieuwsbrieven
Uit een rondgang in de partij blijkt dat veel CDA'ers vrezen dat Balkenende in de formatieonderhandelingen met de VVD onvoldoende recht doet aan het sociale gezicht van christen-democratische politiek. Balkenende heeft tot nog toe vooral gehamerd op de soliditeit van de rijksbegroting en de noodzaak van bezuinigingen.
Oud-CDA-voorzitter Marnix van Rij waarschuwt voor te veel macht voor de rechterflank. Hij herkent die 'CSU-vleugel', naar het voorbeeld van de rechtse Duitse partij, in onder anderen vice-fractievoorzitter Maxime Verhagen.
De teleurstelling over de mislukte formatie met de PvdA is groot bij de leden van het CDA. Velen begrijpen niet hoe de breuk kon ontstaan.
Balkenende genietnog steeds krediet in de partij. Maar voor de partijleider is het in de onderhandelingen met de VVD erop of eronder. De achterban gelooft niet in kabinetsdeelname van de LPF. Die partij wordt te instabiel geacht. D66 vindt daarentegen plotseling genade.
Oke, het duurde geen half jaar
quote:Oeh! Gerommel binnen D66! Tijd voor een paleisrevolutie!
Op zaterdag 19 april 2003 10:28 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Interviewhttp://www.volkskrant.nl/denhaag/1050642882975.html
Dittrich weet wel, wat hij wil. Ik vrees alleen wel, dat hij die zichtbaarheid niet voor elkaar krijgt. Ik hoop wel, dat hij dan de ballen heeft om af te zien van deelname.
quote:En opnieuw weet de Volkskrant precies wat er onder 'de achterban' leeft. Zie de door mij zwartgemaakte stukjes tekst.
Achterban CDA vreest verrechtsing partijtop
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - De achterban van het CDA vreest verrechtsing van de partij in een coalitie met de VVD. Ontwikkelingssamenwerking, milieu en de zorg voor de zwakkeren moeten pijlers zijn van het nieuwe beleid. Partijleider Jan Peter Balkenende dreigt zich anders te vervreemden van de partijleden.Uit een rondgang in de partij blijkt dat veel CDA'ers vrezen dat Balkenende in de formatieonderhandelingen met de VVD onvoldoende recht doet aan het sociale gezicht van christen-democratische politiek. Balkenende heeft tot nog toe vooral gehamerd op de soliditeit van de rijksbegroting en de noodzaak van bezuinigingen.
Oud-CDA-voorzitter Marnix van Rij waarschuwt voor te veel macht voor de rechterflank. Hij herkent die 'CSU-vleugel', naar het voorbeeld van de rechtse Duitse partij, in onder anderen vice-fractievoorzitter Maxime Verhagen.
De teleurstelling over de mislukte formatie met de PvdA is groot bij de leden van het CDA. Velen begrijpen niet hoe de breuk kon ontstaan.
Balkenende genietnog steeds krediet in de partij. Maar voor de partijleider is het in de onderhandelingen met de VVD erop of eronder. De achterban gelooft niet in kabinetsdeelname van de LPF. Die partij wordt te instabiel geacht. D66 vindt daarentegen plotseling genade.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050642883084.html
Enige naam waar ze nu mee komen is Marnix van Rij, die waarschuwt voor teveel macht voor de rechtervleugel. En dat was al veel langer bekend van Marnix.
Verder is dit weer zo'n stukje non-journalistiek van de Volkskrant. Sterker nog, tendentieus. Men probeert de indruk te wekken als zouden alle CDA-leden het niet eens zijn met deze koers. Kijk alleen maar 's naar de titel van het artikel. Misleidend gewoon.
't Zou trouwens de betreffende POL-mod sieren als hij eens wat meer op dit soort zaken zou letten. (En liefst zijn subjectieve commentaar achterwege zou laten.)
Ook vind ik dat het teveel om populariteit gaat. Wie komt er het beste over. Het gaat nergens om. Ze doen niet veel.
Pas geleden heb ik me nog flink geergerd. Ik keek naar de kamer op tv en toen ging het dus naar mijns inziens over iets serieus. En dan zie ik de 2 leiders van de grootste partijen naar elkaar toestappen en als een stel imbecielen dom lachen. Alsof ze het totaal niet serieus nemen, alsof het een groot grapje is allemaal.
Nee Ik heb geen vertrouwen in ze.
quote:http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2028--1314953-1373-496142-,00.html
CDA en VVD opnieuw aan onderhandelingstafelDEN HAAG - Vice-fractieleider Verhagen van het CDA en VVD-leider Zalm zijn dinsdagochtend aangeschoven bij de informateurs Hoekstra en Korthals Altes om agenda- en werkafspraken te maken over de kabinetsformatie.
Verhagen zei voor aanvang te verwachten dat in de loop van de dag ook de vier partijen die een CDA-VVD-coalitie aan een meerderheid kunnen helpen bij de informateurs worden uitgenodigd. Het gaat om D66, LPF en de combinatie ChristenUnie/SGP.Zaterdag hadden CDA en VVD een 'geheime' ontmoeting in het Haagse appartement van CDA-leider en premier Balkenende. De partijen spraken toen onder meer over de punten waarover ze onderling zijn verdeeld, zoals WAO, zorg en inkomensbeleid.
Verhagen lijkt meer de leider binnen het CDA. Ik denk dat Balkenende gewoon de PvdA het bos in moest sturen.
En dat geheime overleg?
quote:Niks nieuws. Zie Wiegel en Van Agt in 1977...
Op dinsdag 22 april 2003 10:10 schreef Sidekick het volgende:[..]
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2028--1314953-1373-496142-,00.html
Verhagen lijkt meer de leider binnen het CDA. Ik denk dat Balkenende gewoon de PvdA het bos in moest sturen.
En dat geheime overleg?
quote:Het had je gesiert als je ook het artikel waar dit stukje op gebasseerd was had geplaatst (ik weet niet of het digitaal beschikbaar is anders in de volkskrant van zaterdag) Waarin niet alleen van Rij werd gevraagd maar ook een aantal CDA wethouders uit ondermeer Groningen (paas) en Amsterdam. Hieruit bleek toch wel dat men vrij kritisch was over het gevolgde beleid.
Op zaterdag 19 april 2003 11:45 schreef DennisMoore het volgende:[..]
En opnieuw weet de Volkskrant precies wat er onder 'de achterban' leeft. Zie de door mij zwartgemaakte stukjes tekst.
Enige naam waar ze nu mee komen is Marnix van Rij, die waarschuwt voor teveel macht voor de rechtervleugel. En dat was al veel langer bekend van Marnix.
Verder is dit weer zo'n stukje non-journalistiek van de Volkskrant. Sterker nog, tendentieus. Men probeert de indruk te wekken als zouden alle CDA-leden het niet eens zijn met deze koers. Kijk alleen maar 's naar de titel van het artikel. Misleidend gewoon.
't Zou trouwens de betreffende POL-mod sieren als hij eens wat meer op dit soort zaken zou letten. (En liefst zijn subjectieve commentaar achterwege zou laten.)
DEN HAAG (ANP) - VVD-leider Zalm vindt dat de LPF precies krijgt waar zij om gevraagd heeft. ,,Zij hebben gezegd dat CDA en VVD nu eerst maar met D66 moeten praten en dat is precies wat we nu gaan doen,'' aldus Zalm, toen hij dinsdag het gesprek aanging met CDA en D66 over een mogelijke nieuwe coalitie.
CDA-leider Balkenende vindt ook dat LPF-leider Herben zichzelf buiten spel heeft gezet. ,,Het zal niet eenvoudig zijn om door te gaan met de coalitie van CDA, VVD en LPF'', zei Balkenende.
D66-leider Dittrich merkte op, dat LPF-leider Herben op de ,,achterhand beschikbaar blijft'' voor gesprekken. Hij herhaalde dat het niet de bedoeling van D66 is om het strategisch akkoord van VVD, CDA en LPF van een D66-handtekening te gaan voorzien. Dittrich wil ,,herkenbare punten'' verwezenlijken in de onderhandelingen, maar ging hier verder niet op in.
quote:
,,Het zal niet eenvoudig zijn om door te gaan met de coalitie van CDA, VVD en LPF'', zei Balkenende.
Dit moet een kloon zijn van een FOK!user.
Maar ik zie eigenlijk weinig schot in de formatie.
quote:Ze zijn net begonnen.
Op dinsdag 22 april 2003 16:25 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dit verzin je toch niet?Dit moet een kloon zijn van een FOK!user.
Maar ik zie eigenlijk weinig schot in de formatie.
quote:Paar maanden bedoel je.
Op dinsdag 22 april 2003 22:13 schreef marky het volgende:[..]
Ze zijn net begonnen.
En haast maken ze nu ook al niet: waaromp praten ze met de kleine christelijke partijen als ze daar toch niet mee willen regeren. Om uiteindelijk toch terug te kunnen naar de LPF onder het mom we hebben echt alles geprobeerd
quote:Nou, volgens Zalm is er goed te onderhandelen met de christelijke partijen dus voorlopig komt de LPF (nog) niet om de hoek kijken.
Op woensdag 23 april 2003 08:18 schreef SCH het volgende:
En haast maken ze nu ook al niet: waaromp praten ze met de kleine christelijke partijen als ze daar toch niet mee willen regeren. Om uiteindelijk toch terug te kunnen naar de LPF onder het mom we hebben echt alles geprobeerd
quote:Op het radionieuws vanochtend werd gezegd dat samenwerken met de kleine christelijke partijen bij de VVD op tegenstand stuitte. Kan ik me wel wat bij voorstellen. Zalm heeft geen zin in nieuwe debatten over de onder Paars ingestelde wetgeving mbt abortus, homo-huwelijk, euthanasie etc.
Op woensdag 23 april 2003 10:00 schreef LouLou het volgende:[..]
Nou, volgens Zalm is er goed te onderhandelen met de christelijke partijen dus voorlopig komt de LPF (nog) niet om de hoek kijken.
Maar ik zie het er ook wel van komen hoor.
quote:Natuurlijk, alleen die optie wordt opengehouden om D66 in te dammen.
Op woensdag 23 april 2003 10:04 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Op het radionieuws vanochtend werd gezegd dat samenwerken met de kleine christelijke partijen bij de VVD op tegenstand stuitte. Kan ik me wel wat bij voorstellen. Zalm heeft geen zin in nieuwe debatten over de onder Paars ingestelde wetgeving mbt abortus, homo-huwelijk, euthanasie etc.
Eigenlijk moet D66 olie op het vuur gooien door te zeggen dat ze niet zo makkelijk overstag gaan als de PvdA. Lekker stoken, om vooral het CDA bang te maken.
quote:Precies dat noemde hij dus in het journaal vanmorgen, (behalve het homo-huwelijk geloof ik) en hij verklaarde dat die dingen een stap terug zouden zijn en daar geen sprake van was. Over andere zaken was volgens hem te spreken, al bekeek de VVD deze dingen niet vanuit Christelijk standpunt.
Op woensdag 23 april 2003 10:04 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Op het radionieuws vanochtend werd gezegd dat samenwerken met de kleine christelijke partijen bij de VVD op tegenstand stuitte. Kan ik me wel wat bij voorstellen. Zalm heeft geen zin in nieuwe debatten over de onder Paars ingestelde wetgeving mbt abortus, homo-huwelijk, euthanasie etc.
quote:Als ik het bekijk vanuit de positie van CU en SGP dan is er niets tee winnen, omdat op christelijk gebied de VVD echt niet verder gaat dan het CDA gaat (de bede in de troonrede, drugs minder gedogen).
Op woensdag 23 april 2003 10:13 schreef LouLou het volgende:[..]
Precies dat noemde hij dus in het journaal vanmorgen, (behalve het homo-huwelijk geloof ik) en hij verklaarde dat die dingen een stap terug zouden zijn en daar geen sprake van was. Over andere zaken was volgens hem te spreken, al bekeek de VVD deze dingen niet vanuit Christelijk standpunt.
quote:Nee echte punten van hen zullen lastig worden. Er zijn wel een aantal dingen die ze ook graag willen als rect op het weigeren van zondagswerk. Misschien ook wel wat dignen op het gebied van kinderbijslag en landbouw.
Op woensdag 23 april 2003 10:21 schreef Sidekick het volgende:[..]
Als ik het bekijk vanuit de positie van CU en SGP dan is er niets tee winnen, omdat op christelijk gebied de VVD echt niet verder gaat dan het CDA gaat (de bede in de troonrede, drugs minder gedogen).
Ik kan niet 1 punt bedenken wat typisch CU/SGP is wat in het regeeraccoord zou kunnen komen.
Afschaffen bordeelverbod.
Bestaande 'ethische' wetten niet terugdraaien, maar uitbreiden/aanpassen. Bijvoorbeeld de euthanasiewet 'verzachten' door extra aandacht en geld voor pijnbestrijding, stervensbegeleiding.
quote:Het zou kunnen dat dat tegenvalt omdat vooral de SGP zeer principieel is. Maar over het algemeen zullen deze partijen toch met het kabinet meestemmen denk ik.
Op woensdag 23 april 2003 10:39 schreef DennisMoore het volgende:
Opmerkelijk vond ik de opmerking vanmorgen op de radio dat een coalitie met CU/SGP stabieler zou zijn dan een coalitie met D66.
quote:Ik denk dat het geen serieuze optie is uiteindeiljk. De SGP en de CU verschillen op veel punten enorm van elkaar.
Op woensdag 23 april 2003 10:41 schreef du_ke het volgende:[..]
Het zou kunnen dat dat tegenvalt omdat vooral de SGP zeer principieel is. Maar over het algemeen zullen deze partijen toch met het kabinet meestemmen denk ik.
quote:Dat onderlinge verschil is nog wel vrij eenvoudig te overbruggen denk ik. Het verschil met de VVD lijkt me wel te groot.
Op woensdag 23 april 2003 10:43 schreef SCH het volgende:[..]
Ik denk dat het geen serieuze optie is uiteindeiljk. De SGP en de CU verschillen op veel punten enorm van elkaar.
quote:Valt je tegen hoor - de CU heeft zich ontwikkeld als een vrij progressieve partij - alleen op ethisch vlak is ze nog behoudend. Op actuele punten die nu spelen hebben ze vaak totaal verschillende opvattingen.
Op woensdag 23 april 2003 10:44 schreef du_ke het volgende:[..]
Dat onderlinge verschil is nog wel vrij eenvoudig te overbruggen denk ik. Het verschil met de VVD lijkt me wel te groot.
quote:Dat weet ik wel. Maar ik denk dat beidde partijen in het geval van regeringsverantwoordelijkheid daar wel overheen willen stappen. Ze werken al vrij lang samen op lokaal en regionaal niveau. Naar mijn idee is het onderlinge verschil kleiner en eenvoudiger overbrugbaar dan dat met andere partijen.
Op woensdag 23 april 2003 10:45 schreef SCH het volgende:[..]
Valt je tegen hoor - de CU heeft zich ontwikkeld als een vrij progressieve partij - alleen op ethisch vlak is ze nog behoudend. Op actuele punten die nu spelen hebben ze vaak totaal verschillende opvattingen.
quote:Ik moet er niet aan denken dat een fundamentalistische partij als de SGP, een partij die vrouwen uitsluit van politieke activiteiten, in staat wordt gesteld het land mede te regeren. Te meer omdat deze partij niet meer dan anderhalf procent van de kiezers achter zich heeft staan, als ze nu zo groot was dat andere partijen niet om deze partij heen kunnen (zoals in een aantal gemeenteraden) dan is het nog tot daaraantoe.
Op woensdag 23 april 2003 10:51 schreef DennisMoore het volgende:
En ook CU/SGP zullen wel zin hebben om eindelijk een keertje mee te kunnen doen. Zo'n kans krijgen ze nooit meer.
quote:Mee eens, ik zit ook niet te wachten op een Nederlandse AEL.
Op woensdag 23 april 2003 11:00 schreef Kozzmic het volgende:
Ik moet er niet aan denken dat een fundamentalistische partij als de SGP, een partij die vrouwen uitsluit van politieke activiteiten, in staat wordt gesteld het land mede te regeren. Te meer omdat deze partij niet meer dan anderhalf procent van de kiezers achter zich heeft staan, als ze nu zo groot was dat andere partijen niet om deze partij heen kunnen (zoals in een aantal gemeenteraden) dan is het nog tot daaraantoe.
quote:Ik denk niet dat ze mee willen doen. Deze gesprekken zijn wel leuk en ze hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar de kloof tussen SGP en VVD enerzijds en CU en CDA anderzijds zullen te groot blijken. Bovendien wil het CDA ook helemaal niet, die voelen zich altijd een beetje ongemakkelijk bij de veel linksere CU.
Op woensdag 23 april 2003 10:51 schreef DennisMoore het volgende:
En ook CU/SGP zullen wel zin hebben om eindelijk een keertje mee te kunnen doen. Zo'n kans krijgen ze nooit meer.
Maar ja - zo kunnen ze wel zeggen dat ze alles hebben geprobeerd.
De SGP heeft trouwens ook de gedoog-variant al ter sprake gebracht.
quote:Helemaal mee eens.
Op woensdag 23 april 2003 11:00 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik moet er niet aan denken dat een fundamentalistische partij als de SGP, een partij die vrouwen uitsluit van politieke activiteiten, in staat wordt gesteld het land mede te regeren. Te meer omdat deze partij niet meer dan anderhalf procent van de kiezers achter zich heeft staan, als ze nu zo groot was dat andere partijen niet om deze partij heen kunnen (zoals in een aantal gemeenteraden) dan is het nog tot daaraantoe.
quote:Tja, maar blijkbaar is de partij democratisch genoeg om niet te worden verboden. Wanneer een partij mee mag doen aan het hele politieke proces, dan zou een partij ook mee mogen doen aan het regeren van een land. Wel consequent blijven.
Op woensdag 23 april 2003 11:00 schreef Kozzmic het volgende:Ik moet er niet aan denken dat een fundamentalistische partij als de SGP, een partij die vrouwen uitsluit van politieke activiteiten, in staat wordt gesteld het land mede te regeren.
quote:Daarom zullen ze eigenlijk ook maar heel weinig invloed mogen hebben in een coalitie. Maargoed, die invloed zal idd groter zijn dan 1,5%. Echter, de invloed van D66 zou ook niet evenredig zijn met hun zetelaantal.
Te meer omdat deze partij niet meer dan anderhalf procent van de kiezers achter zich heeft staan
quote:Blijft het principe niet hetzelfde?
als ze nu zo groot was dat andere partijen niet om deze partij heen kunnen (zoals in een aantal gemeenteraden) dan is het nog tot daaraantoe.
quote:
In ieder geval stabieler dan de LPFDEN HAAG - Bescheiden blijven, bescheiden blijven! De SGP en de ChristenUnie zijn ineens serieuze kandidaten voor een nieuw kabinet en dat is wel even wennen. 'Zelfs Barend en Van Dorp willen André Rouvoet in de uitzending. Dat gebeurt ons niet zo vaak hoor.'
Of Bas van der Vlies al namen van ministerskandidaten in zijn hoofd heeft? Met een ironische glimlach wijst hij op zijn colbert dat over een stoel hangt in zijn werkkamer 'Kijk maar. Het staat bol van alle cv'tjes die ik in mijn binnenzak bewaar.'
De voorman van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) heeft de grap nog niet gemaakt, of hij realiseert zich dat hij zich in gedachten mogelijk wat te ver heeft laten meeslepen. Ieder die zichzelf verheft, zal vernederd worden, leert hem de bijbel (Lucas 14), niet voor niets de spil van zijn politiek gedachtegoed. Van der Vlies: 'Wij moeten onder alle omstandigheden bescheiden blijven.'Hij herhaalt het telkenmale dezer dagen, tegenover zichzelf en zijn naaste medewerkers: bescheiden blijven! Dat valt nog niet mee nu plots alle ogen van andere partijen én de media op hem zijn gericht. Voor het eerst in 22 jaar Kamerlidmaatschap moet Van der Vlies serieus nadenken over regeringsdeelname, ook tot zijn eigen niet geringe verbazing.'Er zit een zeker verrassingseffect in.'
Samen met de ChristenUnie kan de SGP de coalitie van CDA en VVD aan de gewenste Kamermeerderheid helpen. Zeker na het voorlopige afvallen van de LPF is de mogelijkheid van de 'Staphorster variant' reëel. Maar als hij straks echt aan bod komt, heeft Van der Vlies nog wel wat noten op zijn zang.
Hij somt op waar vooral met de VVD grote verschillen bestaan: de zondagsrust, het homohuwelijk, de embryowet, de euthanasieregels. 'Daar hebben wij grote moeite mee. En wij zijn geen kameleon die ineens van kleur verschiet in zijn zucht naar regeringsdeelname.'
Een stabiele coalitiepartner zou de SGP wel kunnen zijn, denkt hij. Stabieler in elk geval dan de LPF, die vorig jaar 'al die misère' over het Binnenhof uitstortte. Voor al te veel loslippigheid naar de pers hoeven de beoogde partners zeker niet bang te zijn. 'Ik word dáár verwacht', wijst Van der Vlies al van verre als hij 's morgens langs een haag televisiecamera's richting Eerste-Kamergebouw beent voor zijn eerste gesprek met de informateurs.
Na afloop staat hij te glimmen en neemt alle tijd voor commentaar. 'Hoe ik mij voel als vertegenwoordiger van een serieuze regeringskandidaat? Ik sta met beide benen op de grond. De SGP heeft een heel goed programma. Het zou mooi zijn als daar eens wat van verwezenlijkt werd.' En, ook hier: 'We moeten wel bescheiden blijven.'
Zo rustig als Van der Vlies is, zo gespannen oogt fractieleider Rouvoet van de ChristenUnie. Zijn zijn kansen gestegen, nu de LPF niet wil? 'Er is nog een andere mogelijkheid', constateert hij, doelend op D66, en hij snelt weg.
Later op de dag beamen partijgenoten dat hij zich wel degelijk al dagen voorbereid op de mogelijke formatieonderhandelingen. In de partij is al een extra 'politiek beraad' gehouden. 'Stel je voor dat. . .', was het thema dat de partij afgelopen zaterdag ook nog eens aan een aantal opinieleiders van christelijk Nederland heeft voorgelegd. De reacties waren zeker niet negatief.
'Onze keuze om hierin te stappen is alleen maar bevestigd', zegt Rouvoets naaste assistent Nico Schipper, die overigens alle interviewverzoeken van televisierubrieken even van de hand wijst. 'Zelfs Barend en Van Dorp willen André in de uitzending. Dat gebeurt ons niet zo vaak hoor.'
'Best aardig', vindt Schipper die oplaaiende aandacht voor zijn partij. Ook Van der Vlies wil niet ontkennen dat het 'heel boeiend' is om eindelijk eens een informatiepoging van dichtbij mee te maken, na zeven formaties op afstand te hebben gevolgd.
Hoe hij zijn kansen inschat? Dat hangt ervan af in hoeverre de VVD bereid is te onderhandelen over de punten die de 'bijbelse waarden en normen' raken. 'Wij weten ook wel dat er niet in één keer een big bang terug mogelijk is', zegt Schipper. 'Maar er moet wel over te praten zijn. En verslechteringen maken wij natuurlijk zéker niet mee.'
Bijkomend voordeel van deelname is dat die andere optie, D66 met al haar vrijzinnige idealen, niet gaat regeren. En dat, vindt Van der Vlies, zou een zegen betekenen voor het land. 'Die acht jaar D66 tijdens Paars hebben ons weinig goeds gebracht.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051074222964.html
quote:Ben blij dat ze het zelf ook zien als een flinke stap terug.
big bang terug
quote:Het samenwerkingsverband is groot. Lokaal smelten ze meestal samen.
Op woensdag 23 april 2003 10:45 schreef SCH het volgende:[..]
Valt je tegen hoor - de CU heeft zich ontwikkeld als een vrij progressieve partij - alleen op ethisch vlak is ze nog behoudend. Op actuele punten die nu spelen hebben ze vaak totaal verschillende opvattingen.
quote:Het is de mening van Kozzmic. Waar ik overigens ook achter sta.
Op woensdag 23 april 2003 11:15 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Tja, maar blijkbaar is de partij democratisch genoeg om niet te worden verboden. Wanneer een partij mee mag doen aan het hele politieke proces, dan zou een partij ook mee mogen doen aan het regeren van een land. Wel consequent blijven.
quote:D66 is een partij waar ik het fundamenteel niet mee oneens ben. De SGP heeft enkele standpunten die voor mij onacceptabel zijn (doodstraf, vrouwelijke activiteiten, ...)
[..]Daarom zullen ze eigenlijk ook maar heel weinig invloed mogen hebben in een coalitie. Maargoed, die invloed zal idd groter zijn dan 1,5%. Echter, de invloed van D66 zou ook niet evenredig zijn met hun zetelaantal.
quote:CDA en VVD kan makkelijk zonder deze christelijke partijen regeren (D66 en LPF).
[..]Blijft het principe niet hetzelfde?
Maar er vanuit gaan dat het daadwerkelijk gaat gebeuren dat CU en SGP in de regering komen, dan hoop ik dat er een demonstratie wordt georganiseerd. Ik ga zeker meelopen.
quote:*ril*
Op woensdag 23 april 2003 11:19 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Democratie betekent niet dat elke partij in die democratie democratisch is. Ik vind niet dat elke partij die zetels haalt ook automatisch regeringswaardig zou moeten zijn. Helemaal niet als je er zulke ideeën op na houdt als de SGP. Tot begin jaren '90 wilden kamerleden van deze partij niet eens op TV verschijnen, omdat dat 'het boze oog' zou zijn. Als het partijprogramma van deze club zou worden uitgevoerd (wat natuurlijk sowieso een illusie is, maar als...) dan betekent dat niet terug naar de jaren 50, maar terug naar de 19e eeuw.
Op woensdag 23 april 2003 11:15 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Tja, maar blijkbaar is de partij democratisch genoeg om niet te worden verboden. Wanneer een partij mee mag doen aan het hele politieke proces, dan zou een partij ook mee mogen doen aan het regeren van een land. Wel consequent blijven.
Nahja, ik kan me ook niet voorstellen eigenlijk dat de VVD wil gaan regeren met deze club. Dan nog liever de LPF wat mij betreft.
quote:Ze zijn democratisch. Maar of ze geheel binnen de wet opereren weet ik niet. Als ze echt vrouwen weigeren als fractielid oid, dan vind ik dat daar stappen tegen moeten worden ondernomen.
Op woensdag 23 april 2003 11:17 schreef Jarno het volgende:
Is een partij die bepaalde bevolkingsgroepen (te weten, vrouwen) wil uitsluiten van het democratisch proces, nog wel democratisch? Steek je dan niet ongelooflijk je kop in 't zand als je zegt dat ze WEL democratisch zijn? Ongeacht hun status op dit moment?
Vooral nu ze veel macht lijken te gaan kunnen halen (ik weet het, ik gebruik veel werkwoorden ).
quote:Aan de SGP weet je wat je hebt. Aan de LPF niet.
Op woensdag 23 april 2003 11:23 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Democratie betekent niet dat elke partij in die democratie democratisch is. Ik vind niet dat elke partij die zetels haalt ook automatisch regeringswaardig zou moeten zijn. Helemaal niet als je er zulke ideeën op na houdt als de SGP. Tot begin jaren '90 wilden kamerleden van deze partij niet eens op TV verschijnen, omdat dat 'het boze oog' zou zijn.
Nahja, ik kan me ook niet voorstellen eigenlijk dat de VVD wil gaan regeren met deze club. Dan nog liever de LPF, wat mij betreft.
Wat is er nou zo erg aan dat ze niet op de tv wilden. De meeste mensen uit hun achterban hebben nog steeds geen partij. Ik vind dat als ze aan de verkiezingen meedoen, ze ook automatisch in aanmerking komen voor regeringsdeelname. Het toont de onmacht en onmogelijkheid van het CDA en VVD die samen geen meerderheid hebben gehaald dat dit soort worst-case scenario's worden getrokken.
Ik ben het met je eens dat het een afschuwelijke gedachte is. Maar ondemocratisch of verwerpelijk is het niet.
quote:En ALS D'66 en LPF afvallen, zal het nog eerder CU worden. Die toch alweer een stuk liberaler zijn.
Op woensdag 23 april 2003 11:23 schreef Kozzmic het volgende:Nahja, ik kan me ook niet voorstellen eigenlijk dat de VVD wil gaan regeren met deze club. Dan nog liever de LPF wat mij betreft.
Ik zie het trouwens ook niet gebeuren. Een positief punt aan de VVD is dat ze wel hechten aan dit soort zaken, en dus niet met de SGP in zee zullen gaan.
quote:Het eerste staat ter discussie, het tweede is een mening. M.i. zijn de standpunten van de SGP net zo verwerpelijk als die van de AEL of die van de CP.
Op woensdag 23 april 2003 11:29 schreef SCH het volgende:Ik ben het met je eens dat het een afschuwelijke gedachte is. Maar ondemocratisch of verwerpelijk is het niet.
quote:artikel 7 van de grondbeginselen van de sgp:
Op woensdag 23 april 2003 11:15 schreef DennisMoore het volgende:
quote:Vind je het erg als ik het best ondemocratisch vind dat ik geen eigen hoofd zou hebben.
Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw.
quote:
Op woensdag 23 april 2003 11:29 schreef SCH het volgende:[..]
Aan de SGP weet je wat je hebt. Aan de LPF niet.
Wat is er nou zo erg aan dat ze niet op de tv wilden. De meeste mensen uit hun achterban hebben nog steeds geen partij. Ik vind dat als ze aan de verkiezingen meedoen, ze ook automatisch in aanmerking komen voor regeringsdeelname. Het toont de onmacht en onmogelijkheid van het CDA en VVD die samen geen meerderheid hebben gehaald dat dit soort worst-case scenario's worden getrokken.
Ik ben het met je eens dat het een afschuwelijke gedachte is. Maar ondemocratisch of verwerpelijk is het niet.
quote:Alleen de CU is niet genoeg qua zetels...
Op woensdag 23 april 2003 11:31 schreef Jarno het volgende:[..]
En ALS D'66 en LPF afvallen, zal het nog eerder CU worden. Die toch alweer een stuk liberaler zijn.
Ik zie het trouwens ook niet gebeuren. Een positief punt aan de VVD is dat ze wel hechten aan dit soort zaken, en dus niet met de SGP in zee zullen gaan.
quote:Oh, oeps, mijn fout. Was ik even van uit gegaan. Nouja, dan nog liever de LPF idd.
Op woensdag 23 april 2003 11:32 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Alleen de CU is niet genoeg qua zetels...
quote:De AEL en de CP mogen ook mee regeren, als ze voldoende zetels halen en een coalitie bereiken.
Op woensdag 23 april 2003 11:32 schreef Jarno het volgende:[..]
Het eerste staat ter discussie, het tweede is een mening. M.i. zijn de standpunten van de SGP net zo verwerpelijk als die van de AEL of die van de CP.
quote:De SGP is nodig voor een meerderheid. CDA/VVD/CU levert slechts 75 zetels op, 1 zetel te weinig voor een meerderheid. Gedoogsteun door de SGP is daarbij wel een mogelijkheid, maar ook dan ben je als kabinet afhankelijk van de SGP...
Op woensdag 23 april 2003 11:31 schreef Jarno het volgende:[..]
En ALS D'66 en LPF afvallen, zal het nog eerder CU worden. Die toch alweer een stuk liberaler zijn.
Uit het partijprogramma...
quote:
De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke.
De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats.http://www.sgp.nl/1.1.6.1.html
quote:Ja, klopt. En dan vind ik ze nog steeds even verwerpelijk, achterlijk en on-democratisch. Sterker nog, dit soort partijen zijn een belediging voor alles wat 'we' de afgelopen 100 jaar bereikt hebben: vrijheid en gelijkheid voor een ieder. Daar hebben aardig wat mensen voor moeten sneuvelen.
Op woensdag 23 april 2003 11:34 schreef SCH het volgende:[..]
De AEL en de CP mogen ook mee regeren, als ze voldoende zetels halen en een coalitie bereiken.
quote:Dit heeft niets met democratie te maken, maar wel met discriminatie.
Op woensdag 23 april 2003 11:32 schreef LouLou het volgende:[..]
artikel 7 van de grondbeginselen van de sgp:
[..]Vind je het erg als ik het best ondemocratisch vind dat ik geen eigen hoofd zou hebben.
Ze zullen idd wel voldoende democratisch zijn en het doet niet veel af aan hun recht aan de formatie deel te nemen, maar ze hebben op zijn minst achterhaalde ideeen.
(om het woord achterlijk maar niet te gebruiken...)
quote:Dat is idd positief, ik had ook altijd het gevoel "ach, ze krijgen never nooit niet invloed, dus laat ze maar".
Op woensdag 23 april 2003 11:31 schreef rvand het volgende:
Op zich is dit geen slechte zaak; iedereen wordt gedwongen weer eens na te denken over de vrijheden die in dit land bestaan.
quote:
Ook de linkerkant zal zich weer eens goed achter de oren moeten krabben over de principiële waarden en standpunten die worden ingenomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |