abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_9784741
Wie zijn in deze oorlog de grote verliezers? Er is heel veel discussie over wie er nu beter van wordt. Zoals de Irakese bevolking en de Amerikaanse regering.

Maar ook het omgekeerde gaat op, er zijn ook veel mensen die proberen aan te geven wie er nu allemaal slechter wordt van deze oorlog. Bijvoorbeeld de Verenigde Naties en de Irakese bevolking.

Hoe zit het dan met de Irakese bevolking? Worden die er nou beter of slechter van? De tijd zal het ons leren.

Maar, vanuit een ander standpunt zijn er wel degelijk duidelijke verliezers aan te wijzen. De 'gewone mensen'. Wat er nu eigenlijk ook aan de hand is, 1 ding is zeker: WIJ krijgen het niet te horen. We worden massaal voor de gek gehouden.

Nou is dat nog tot daar aan toe. Dat is vrij 'normaal'. Dat gebeurt wel vaker. Maar wij, diezelfde mensen die voor de gek gehouden worden, de 'bevolking', zijn ook degene die moeten stemmen voor de machthebbers.

Ik wil hier even in het midden laten of we allemaal in een democratie wonen en of dat per definitie beter is. Laten we het er gewoon op houden, dat de bevolking over het algemeen de leiders heeft die ze willen hebben.

Dus, er wordt van ons verwacht, dat wij weten waar onze regering mee bezig is, dat we daar een oordeel over kunnen vellen en dat we dat gebruiken om de volgende ronde machthebbers te verkiezen (of niet af te zetten, in geval het een diktator is).

Maar we worden grootschalig voor de gek gehouden. Dat noemen we politiek. De kunst van je zin krijgen door de bevolking (je onderdanen) voor de gek te houden.

Niets menselijks is ons vreemd. Dat is de hedendaagse vorm van macht uitoefenen. En te prefereren boven doodgeschoten worden als je 'nee' zegt!

Maar, we hebben (hadden?) iets om de zaak een beetje gelijk te trekken: de onafhankelijke media. En het is nu toch wel heel duidelijk, dat die niet onafhankelijk zijn! Vooral die in het land van de vrije meningsuiting hebben er een potje van gemaakt!

Het is duidelijk. Ook in een democratisch land zijn de media niet meer onafhankelijk.

Nou zul je zeggen: Dat is een open deur! De media zijn er om geld te verdienen, ze zijn uiteraard voor de huidige machthebbers en zullen die steunen! Onder welke steen kom jij uitgekropen!

Hm. Wat is dan het verschil met diktators die zelf bepalen wat de media laten zien? Het heet anders, het resultaat is hetzelfde.

En, ongeacht hoe het loopt, veel mensen zullen gaan twijfelen aan de berichtgeving van de media. En aan de (goede) bedoelingen van hun leiders. Dat maakt de wereld er niet stabieler op.

Als je het niet weet omdat je wel weet dat je toch voorgelogen wordt, dan is er vast een grote samenzwering aan de hand. Dat moet haast wel. Je kunt het misschien net nog niet wetenschappelijk bewijzen. Maar dat maakt het niet minder waar.

Of, zoals iemand eens zei:

"I am paranoid. They are out to get me. So, am I paranoid enough to prevent it?"

  dinsdag 15 april 2003 @ 08:08:22 #2
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9785832
Being paranoid doesn't mean they are NOT out to get you

Natuurlijk zijn alle bevolkingen de verliezers. Sommige op kortere termijn, andere op langere termijn, maar op het eind verliezen we allemaal. De Irakezen, die een in puin gebombardeerd, geplunderd land hebben, waarin ze over belangrijke zaken niks meer te zeggen hebben. De rest van het Midden Oosten, die nu op hun tenen moeten gaan lopen om maar niks te doen waardoor het imperialistische Amerika excuss heeft om ook hen te annexeren. Het Amerikaanse volk, omdat zij voor de kosten van deze oorlog en volgende gaan opdraaien en omdat zij de primaire doelwitten zijn en blijven van eventuele terroristische wraakacties. De Europese volkeren, omdat pijnlijk duidelijk is geworden dat het ideaal van een Europese eenheid nog erg ver weg is. En de wereldbevolking, omdat Amerika heeft laten zien, dat de VN alleen mag bestaan om te praten over zaken, waar zij geen belang bij hebben.

Het is te triest om over na te denken

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9799806
Ja, jouw quote is de originele. Die van mij is uit een boek of film van Orwell, maar ik weet niet meer welke. Citizen Kane (1984), Rosebud of misschien nog een andere.

Maar inderdaad, het ergert me vaak mateloos als ik zie hoe de berichten van de media nu nog geslikt worden als zoete koek, terwijl alleen de machthebbers er voordeel van hebben en wij gewone burgers er wereldwijd veel nadeel van hebben. Alhoewel ons natuurlijk alleen wordt verteld hoe goed ze het allemaal met ons voor hebben...

Denk je dat het ooit open in de media komt hoe deze oorlog nou werkelijk is gegaan, hoeveel honderdduizenden mensen er aan zijn doodgegaan of invalide geraakt en wat voor impact het nou eigenlijk heeft voor iedereen? Ik denk dat dat ook wel weer onder het tapijt wordt geveegd en wordt omgezet in iets als een grote reklamecampagne voor de doeltreffendheid van de Amerikaanse wapens.

Zucht.

  dinsdag 15 april 2003 @ 19:00:01 #4
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9800017
Citizen Kane is niet uit 1984
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_9800347
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 08:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Being paranoid doesn't mean they are NOT out to get you

Natuurlijk zijn alle bevolkingen de verliezers. Sommige op kortere termijn, andere op langere termijn, maar op het eind verliezen we allemaal. De Irakezen, die een in puin gebombardeerd


De ministeries en kazernes, voor de rest staat vrijwel alles nog overeind.
quote:
, geplunderd land
De Irakezen hebben zelf geplunderd, alles is dus nog in handen van de Irakezen. Traditioneel plunderde het veroverende leger altijd alles leeg, nu doet de bevolking het zelf.
quote:

hebben, waarin ze over belangrijke zaken niks meer te zeggen hebben.
Meer als toen Saddam aan de macht was.
quote:
De rest van het Midden Oosten, die nu op hun tenen moeten gaan lopen om maar niks te doen waardoor het imperialistische Amerika excuss heeft om ook hen te annexeren.
Annexeren van Irak of welk land in het M-O is compleet geen sprake van.
quote:
Het Amerikaanse volk, omdat zij voor de kosten van deze oorlog en volgende gaan opdraaien en omdat zij de primaire doelwitten zijn en blijven van eventuele terroristische wraakacties.
Of juist meer acties bespaart blijft. Ook op 10 september 2001 was er al motivatie genoeg voor zulke aanslagen, daar is een aanval op Irak niet voor nodig.
quote:
De Europese volkeren, omdat pijnlijk duidelijk is geworden dat het ideaal van een Europese eenheid nog erg ver weg is.
Was ook al jaren duidelijk, zie Joegoslavie, EU-financiele regels, landbouwsubsidies, EU-uitbreidingsperikelen en nog veel meer.
quote:
En de wereldbevolking, omdat Amerika heeft laten zien, dat de VN alleen mag bestaan om te praten over zaken, waar zij geen belang bij hebben.
Wederom werd alleen de al reeds lang bestaande machteloosheid van de VN is alleen maar bevestigd, die is niet opeens ontstaan bij de eerste bom op Baghdad. Nu de illusie weg is kan er wellicht aan gewerkt worden aan een VN die wel wat voor de wereld kan betekenen.
quote:
Het is te triest om over na te denken
Alleen als je afkeer van Bush zo groot is dat je bereid bent het meest smerige regime te laten voortbestaan om Bush maar geen overwinning te laten hebben.
pi_9800656
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 19:00 schreef BAZZA het volgende:
Citizen Kane is niet uit 1984
Je hebt gelijk, ik haal ze door de war: Citizen Kane is uit Rosebud.
  dinsdag 15 april 2003 @ 19:39:52 #7
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_9801045
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 01:06 schreef DiGuru het volgende:

--


Vage beschouwing.

Dat de wereld op dit moment geen mooiere plek aan het worden is, is bekend.

Maar om dat aan te grijpen als zijnde 'het einde van de betrouwbaarheid van de media' vind ik wat ver gaan.

In feite wordt slechts hoe de kaarten op tafel liggen sneller duidelijker.

Want we kunnen op het ene kanaal de B52 op zien stijgen, op het andere kanaal zie je z'n lading neerkomen, 6 uur later, toch?

Is nooit anders geweest, zoals je zelf ook al zegt. We moeten alleen even wennen aan de verpakking.

T'zag er beduidend minder flitsend uit, zonder embedded journo's, met alleen de dagelijkse krant, of krakende radiotje. En die flitsendheid is zo ongeveer het enige verschil.

Voor de rest kiest toch iedereen het nieuws dat em uitkomt, niks nieuws onder de zon.

&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 15 april 2003 @ 19:46:21 #8
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_9801292
Quote by DiGuru:

Ik wil hier even in het midden laten of we allemaal in een democratie wonen en of dat per definitie beter is. Laten we het er gewoon op houden, dat de bevolking over het algemeen de leiders heeft die ze willen hebben.

End.

De gedachte dat een bevolking/landen in het algemeen leiders hebben die ze verdienen, is nog maar weer een bewijs van het prevalerende; als wij er geen last van hebben dan is het niet erg syndroom.
Ik neem aan, dat je ook hebt gekeken naar de juichende Irakezen. Kortom in landen waar moord, marteling en gedwongen loyaliteit aan de orde van de dag zijn, heb je geen enkele kans je eigen leiders te kiezen. Nederland had bv tijdens de 2e WO graag een andere leiding gezien dan de duitse, maar kon hier door volstrekte angst, onderdrukking en onmacht niets aan doen. Vertel mij eens hoe je de situatie in NL tijdens de 2e WO niet als vergelijkbaar ziet met de huidige situatie in Iraq?\

die oprecht verbaasd is.

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_9801461
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 19:39 schreef ExTec het volgende:
--
Klopt. Maar het grote verschil is deze keer, dat een oorlog nog nooit zo rechtstreeks is uitgezonden, en het daarom ook veel duidelijker is dat de media direkt zijn gemanipuleerd (of afgeschoten indien nodig).

We hebben het nu dus kunnen zien. Of eigenlijk hebben we het niet kunnen zien, maar we hebben kunnen zien DAT we het niet zien.

Nou ja. Het gaat er maar om, dat we nu toch wel heel open en bloot voor de gek worden gehouden. Daar is denk ik iedereen het toch wel over eens.

En het werkt zeer goed: we weten het niet. Ik denk bijvoorbeeld dat ik wel weet wat er is gebeurd, maar ik kan het niet bewijzen. Ik kan zelfs niet bewijzen dat het verhaal dat we voorgeschoteld krijgen niet klopt.

Petje af. Maar ik wordt er wel heel droevig van.

pi_9801519
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 19:14 schreef CeeJee het volgende:

[..]

De ministeries en kazernes, voor de rest staat vrijwel alles nog overeind.


Behalve het ministerie van olie...dat is direct hermetisch afgesloten door mariniers.

Amerikaanse archeologen hebben het Pentagon ook maanden geleden al gewezen op de onschatbare rijkdom van de Iraakse musea en gewaarschuwd voor de risico's van plunderingen, maar men nam niet meteen maatregelen om de musea te beschermen.Evenals de ziekenhuizen, en volgens de Conventie van Genève heeft de VS de plicht hier voor te zorgen.

De oliebronnen en het ministerie van de olie, daar wist men wel maatregelen tegen te nemen.

De VS weet idd waar hun prioriteiten liggen ja.

pi_9801624
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 19:46 schreef Litman het volgende:
Quote by DiGuru:

Ik wil hier even in het midden laten of we allemaal in een democratie wonen en of dat per definitie beter is. Laten we het er gewoon op houden, dat de bevolking over het algemeen de leiders heeft die ze willen hebben.

End.

De gedachte dat een bevolking/landen in het algemeen leiders hebben die ze verdienen, is nog maar weer een bewijs van het prevalerende; als wij er geen last van hebben dan is het niet erg syndroom.
Ik neem aan, dat je ook hebt gekeken naar de juichende Irakezen. Kortom in landen waar moord, marteling en gedwongen loyaliteit aan de orde van de dag zijn, heb je geen enkele kans je eigen leiders te kiezen. Nederland had bv tijdens de 2e WO graag een andere leiding gezien dan de duitse, maar kon hier door volstrekte angst, onderdrukking en onmacht niets aan doen. Vertel mij eens hoe je de situatie in NL tijdens de 2e WO niet als vergelijkbaar ziet met de huidige situatie in Iraq?\

die oprecht verbaasd is.


Ok. Dat is een hele reële zienswijze. Ik denk ook dat heel veel mensen zich daar in kunnen vinden. En uiteraard zijn moord, marteling en onderdrukking een hele foute zaak.

Maar, hoe zou je een land als Irak anders kunnen regeren? Kijk hier eens naar.

  dinsdag 15 april 2003 @ 19:59:13 #12
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_9801688
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 19:51 schreef DiGuru het volgende:

[..]

Klopt. Maar het grote verschil is deze keer, dat een oorlog nog nooit zo rechtstreeks is uitgezonden, en het daarom ook veel duidelijker is dat de media direkt zijn gemanipuleerd (of afgeschoten indien nodig).


Yup, zie over die kaarten die sneller op tafel liggen.
quote:
We hebben het nu dus kunnen zien. Of eigenlijk hebben we het niet kunnen zien, maar we hebben kunnen zien DAT we het niet zien.

Nou ja. Het gaat er maar om, dat we nu toch wel heel open en bloot voor de gek worden gehouden. Daar is denk ik iedereen het toch wel over eens.

En het werkt zeer goed: we weten het niet. Ik denk bijvoorbeeld dat ik wel weet wat er is gebeurd, maar ik kan het niet bewijzen. Ik kan zelfs niet bewijzen dat het verhaal dat we voorgeschoteld krijgen niet klopt.


Ja, we krijgen de illusion of control cadeau.

Nietzozeer controle, maar wel het vage idee dat als we weten wat er speelt, dat we het onder controle hebben.

quote:
Petje af. Maar ik wordt er wel heel droevig van.
Ja, ach, ik kan dat wel snappen. Maar trek het je simpelweg niet aan. Zie het als tijdverdrijf, en blijf zelf ten alle tijden kritisch. En ja, dat is absoluut zo cynisch als het maar kan.
&lt;signature here&gt;.
pi_9801755
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 19:14 schreef CeeJee het volgende:
De ministeries en kazernes, voor de rest staat vrijwel alles nog overeind.
Volgens mij mis je winkels,ziekenhuizen, en musea. Verder is er ook nogal wat omver geblazen door amerikaanse rakketten, dat vergeten we dan ook maar even.
quote:
De Irakezen hebben zelf geplunderd, alles is dus nog in handen van de Irakezen. Traditioneel plunderde het veroverende leger altijd alles leeg, nu doet de bevolking het zelf.
Nu de schuld weer op de irakezen zelf schuiven. Volgens bepaalde verdragen ben je als bezetter (de coalitie dus) verantwoordelijk voor het bewaren van de rust bij de burgerbevolking, maar och dat kunnen we ook meteen wel weer vergeten, want het is nu opeens de irakezen hun eigen schuld
quote:
Meer als toen Saddam aan de macht was.

Annexeren van Irak of welk land in het M-O is compleet geen sprake van.


Dat moeten we eerst nog maar zien.
quote:
Of juist meer acties bespaart blijft. Ook op 10 september 2001 was er al motivatie genoeg voor zulke aanslagen, daar is een aanval op Irak niet voor nodig.
Ja dat is echt een vooruitziende blik hebben, denken dat je door ruzie te maken meer vriendjes op internationaal vlak maakt
quote:
Wederom werd alleen de al reeds lang bestaande machteloosheid van de VN is alleen maar bevestigd, die is niet opeens ontstaan bij de eerste bom op Baghdad. Nu de illusie weg is kan er wellicht aan gewerkt worden aan een VN die wel wat voor de wereld kan betekenen.
Wat denk je zelf? De enige VN die in de VS hun ogen kan functioneren is een VN die bestaat uit 1 lid namelijk de VS.
quote:
Alleen als je afkeer van Bush zo groot is dat je bereid bent het meest smerige regime te laten voortbestaan om Bush maar geen overwinning te laten hebben.

Het gaat niet over de overwinning, het gaat erom dat er hier mensen zo dom zijn dat ze de gemiddelde mediapraatjes voor zoete koek slikken.. Hierdoor worden veel feiten en andere visies die er ook toe doen buiten beschouwing gelaten alleen maar omdat dit niet in het plaatje past wat je door je roze bril van nu weer de overwinningsroes moet zien.
  dinsdag 15 april 2003 @ 20:05:46 #14
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_9801861
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 19:56 schreef DiGuru het volgende:

[..]

Ok. Dat is een hele reële zienswijze. Ik denk ook dat heel veel mensen zich daar in kunnen vinden. En uiteraard zijn moord, marteling en onderdrukking een hele foute zaak.

Maar, hoe zou je een land als Irak anders kunnen regeren? Kijk hier eens naar.


Mij bekruipt het gevoel, dat je de: ze weten niet beter en er is toch niets aan te doen kaart speelt. Alle gevluchte Irakezen zullen je vertellen, dat de inval van de US een godsgeschenk is. Tegen barbarij is wel degelijk een remedie nl. hard ingrijpen. En ja er zullen dan onschuldige slachtoffers vallen, maar in het algemeen weegt dit op tegen de idioterie van (in dit geval) het irakese regime.
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_9802306
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 20:05 schreef Litman het volgende:

[..]

Mij bekruipt het gevoel, dat je de: ze weten niet beter en er is toch niets aan te doen kaart speelt. Alle gevluchte Irakezen zullen je vertellen, dat de inval van de US een godsgeschenk is. Tegen barbarij is wel degelijk een remedie nl. hard ingrijpen. En ja er zullen dan onschuldige slachtoffers vallen, maar in het algemeen weegt dit op tegen de idioterie van (in dit geval) het irakese regime.


Hoeveel slachtoffers zijn nog acceptabel? Zoveel als de media rapporteren?

Maar, wat maakt het uit. Vind je het een goede zaak als de Amerikaanse regering de dienst gaat uitmaken? Want, dat is per definitie goed voor de burgers! Toch?

Of is het ook belangrijk HOE de Amerikanen de Irakezen gaan bevrijden? Maakt dat wat uit? Of is een Amerikaans bestuur automatisch beter dan Saddam?

  dinsdag 15 april 2003 @ 20:30:33 #16
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_9802555
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 20:20 schreef DiGuru het volgende:

[..]

Hoeveel slachtoffers zijn nog acceptabel? Zoveel als de media rapporteren?

Maar, wat maakt het uit. Vind je het een goede zaak als de Amerikaanse regering de dienst gaat uitmaken? Want, dat is per definitie goed voor de burgers! Toch?

Of is het ook belangrijk HOE de Amerikanen de Irakezen gaan bevrijden? Maakt dat wat uit? Of is een Amerikaans bestuur automatisch beter dan Saddam?


Helaas ga je volstrekt voorbij aan de meerderheid van de Irakezen, die nooit van hun leven gedacht hebben aan leven in vrijheid. Wees blij voor hen, zou ik zeggen. En ja, er zijn een aantal zaken mis in het westen, maar jij en ik kunnen doen en zeggen wat we willen. Dat lijkt mij al een heel aardige verworvenheid. Hoe blij ben jij met landen waaar vrouwen, homo's en andersdenkenden onderdrukt worden? Ik kan mij niet voorstellen, dat jij hier van droomt!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_9802927
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 20:30 schreef Litman het volgende:

[..]

Helaas ga je volstrekt voorbij aan de meerderheid van de Irakezen, die nooit van hun leven gedacht hebben aan leven in vrijheid. Wees blij voor hen, zou ik zeggen. En ja, er zijn een aantal zaken mis in het westen, maar jij en ik kunnen doen en zeggen wat we willen. Dat lijkt mij al een heel aardige verworvenheid. Hoe blij ben jij met landen waaar vrouwen, homo's en andersdenkenden onderdrukt worden? Ik kan mij niet voorstellen, dat jij hier van droomt!


Hoe de meerderheid van de Irakezen er over denkt, weet ik niet. Ik heb geen mogelijkheid om dat te verifiëren. Als ze er inderdaad heel blij mee zijn, vind ik dat natuurlijk geweldig.

Maar de besprekingen over een nieuw bestuur in Irak geven toch wel aan, dat niet alle bewoners van Irak zo blij zijn met een Amerikaans bewind. Dat een heleboel van hun wel blij zijn met het einde aan het bewind van Saddam doet daar niets aan af.

Ook daar is het niet zo zwart/wit. Veel mensen zijn voor Amerika en tegen Saddam, maar dat betekent niet automatisch dat iedereen op een door Amerika bestuurd Irak zit te wachten.

Als de Amerikaanse regering doet wat het heeft beloofd: een door de Irakezen gekozen, democratische regering die zelf hun land kunnen besturen, dan zullen maar weinig mensen daar problemen mee hebben.

Het probleem is net, dat dat dus niet lijkt te zijn wat de Amerikaanse regering wil gaan doen. Voor zover wij weten, willen die van Irak min of meer een Amerikaanse kolonie maken.

Laten we hopen, dat we er met zijn allen voor kunnen zorgen dat er in Irak een democratisch, Iraaks bestuur komt en de mensenrechten worden nageleeft.

Maar de belangrijkste voorwaarde om dat mogelijk te maken is, dat de Amerikanen (de media!) dan open kaart gaan spelen. Als wij alleen te horen krijgen dat alles goed gaat en iedereen blij is... Dan moeten we maar hopen dat dat ook echt zo is.

  woensdag 16 april 2003 @ 19:16:48 #18
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_9822780
De mensheid heeft in dit conflict meer verloren dan ze doorheeft..

De machthebbers luisteren niet meer naar de meerderheid van de bevolking die op een massale en vreedzame manier zijn afkeur heeft geuit tegen het hele gebeuren..

maar wanneer vreedzaam protest simpelweg genegeerd word, rest de bevolking alleen nog gewelddadig protest..

Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  woensdag 16 april 2003 @ 20:10:57 #19
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_9824068
quote:
Op woensdag 16 april 2003 19:16 schreef Fonkmeistah het volgende:
De mensheid heeft in dit conflict meer verloren dan ze doorheeft..

De machthebbers luisteren niet meer naar de meerderheid van de bevolking die op een massale en vreedzame manier zijn afkeur heeft geuit tegen het hele gebeuren..

maar wanneer vreedzaam protest simpelweg genegeerd word, rest de bevolking alleen nog gewelddadig protest..


Hoe kom je er bij, dat er een meerderheid van de bevolking is, die ingrijpen in Irak veroordeeld? Waarom zou je niet tegen barbaarse dictaturen zijn, die een hele hoop ellende opleveren? (zowel binnen de betreffende landen , als abroad) . Als je weet, dat in een land (i.q. Irak) mensen geen vrijheid van meningsuiting hebben en zomaar gemarteld worden of vermoord, hoe kun je dan nog protesteren tegen ingrijpen in Irak?
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  woensdag 16 april 2003 @ 20:15:42 #20
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9824209
quote:
Op woensdag 16 april 2003 20:10 schreef Litman het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij, dat er een meerderheid van de bevolking is, die ingrijpen in Irak veroordeeld? Waarom zou je niet tegen barbaarse dictaturen zijn, die een hele hoop ellende opleveren? (zowel binnen de betreffende landen , als abroad) . Als je weet, dat in een land (i.q. Irak) mensen geen vrijheid van meningsuiting hebben en zomaar gemarteld worden of vermoord, hoe kun je dan nog protesteren tegen ingrijpen in Irak?


Je kunt tegen barbaarse dictaturen EN tegen het oplossen van barbaarse dictaturen door onrechtmatige militaire acties zijn, hoor.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  woensdag 16 april 2003 @ 20:19:55 #21
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_9824358
quote:
Op woensdag 16 april 2003 20:15 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Je kunt tegen barbaarse dictaturen EN tegen het oplossen van barbaarse dictaturen door onrechtmatige militaire acties zijn, hoor.


Hoe rechtvaardig je dit dan voor jezelf? Is er dan een andere oplossing om dictators te verdrijven? Zo ja dan verneem ik dit gaarne.
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  woensdag 16 april 2003 @ 20:23:43 #22
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9824465
quote:
Op woensdag 16 april 2003 20:19 schreef Litman het volgende:

[..]

Hoe rechtvaardig je dit dan voor jezelf? Is er dan een andere oplossing om dictators te verdrijven? Zo ja dan verneem ik dit gaarne.


Oh, ik wil het verhaal best nog een keer afdraaien hoor.

de geschiedenis leert dat barbaarse dictators zelden tot nooit worden opgevolgd door een dictator die dezelfde greep op de hele samenleving heeft. Zijn opvolger zal altijd vergeleken worden met hem. Oude garde-politici/handlangers zullen trachten, achter de schermen macht te winnen en dat leidt onherroepelijk tot paleisrevoluties. Dit heeft zijn weerslag op het volk, dat ziet dat de nieuwe dictator de greep op het geheel aan het verliezen is en dat wordt dapperder. Een revolutie is dan zo begonnen.

Als je een mooi voorbeeld wilt zien: Het Romeinse Rijk, het Rijk van karel de Grote, het rijk van Alexander de Grote....

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  woensdag 16 april 2003 @ 20:34:59 #23
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_9824845
quote:
Op woensdag 16 april 2003 20:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Oh, ik wil het verhaal best nog een keer afdraaien hoor.

de geschiedenis leert dat barbaarse dictators zelden tot nooit worden opgevolgd door een dictator die dezelfde greep op de hele samenleving heeft. Zijn opvolger zal altijd vergeleken worden met hem. Oude garde-politici/handlangers zullen trachten, achter de schermen macht te winnen en dat leidt onherroepelijk tot paleisrevoluties. Dit heeft zijn weerslag op het volk, dat ziet dat de nieuwe dictator de greep op het geheel aan het verliezen is en dat wordt dapperder. Een revolutie is dan zo begonnen.

Als je een mooi voorbeeld wilt zien: Het Romeinse Rijk, het Rijk van karel de Grote, het rijk van Alexander de Grote....


Ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken, dat het verdrijven van Adolf Hitler een redelijk positief gevolg heeft gehad voor Duitsland en de omringende landen. Ik denk, dat in deze tijd met alle informatie die beschikbaar is (ook voor Irakezen), een ingreep/revolutie absoluut positief kan uitwerken. Heeft onderdrukking niet vooral te maken met een gebrek aan informatie voor de bevolking? Indien een bevolking zich bewust is van andere levensstijlen en mogelijkheden, zal zij toch veel eerder bereid zijn tot het verwerpen van een (would be) dictatoriaal bewind?
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')