quote:http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050297876479.html
Mislukte formatie / CDA geeft toe: wij brakenIdeologische kloof met PvdA volgens partijtop te groot
DEN HAAG - Het CDA erkent dat het verantwoordelijk is voor de breuk in de kabinetsformatie. Fractieleider Maxime Verhagen spreekt de opvatting van de informateurs Donner en Leijnse tegen dat een akkoord tussen CDA en PvdA over een nieuw kabinet binnen handbereik lag. Hij bestempelt hun finale voorstel als 'doormodderen'. Verhagen: ,,Wij hebben de keuze gemaakt ermee te stoppen.''
De verschillen in de maatschappijvisies van CDA en PvdA zijn te groot om werkbare afspraken over het regeringsbeleid te kunnen maken, zei hij gisteren in het tv-programma 'Buitenhof'.
Ook andere CDA'ers wezen het afgelopen weekeinde de ideologische kloof tussen beide partijen als hoofdoorzaak voor de breuk aan. ,,Wij hebben een volstrekt verschillende visie waar we met de maatschappij naartoe moeten'', zei staatssecretaris Joop Wijn, een van de vertrouwelingen van partijleider Balkenende in de formatie. Leijnse zegt daarentegen in de formatiebesprekingen weinig van een groot verschil in maatschappijvisie te hebben gemerkt. ,,Ik zag juist tamelijk veel gemeenschappelijkheid in het denken van PvdA en CDA.''
In hun eindverslag aan de koningin leggen Donner (CDA) en Leijnse (PvdA) de verantwoordelijkheid voor de mislukking van de formatie bij het CDA. Op de dag van de breuk, afgelopen donderdag, verzocht het CDA de informateurs en de PvdA om los van alles wat al besproken was over het financieel- en sociaal-economische beleid, een nieuw voorstel te mogen doen. Het CDA wilde in het belang van de economische groei, de bevordering van de werkgelegenheid en de beteugeling van het overheidstekort, met een 'frisse blik' naar de vereiste maatregelen kijken. De PvdA ging daarmee akkoord, op voorwaarde dat de effecten ook sociaal verantwoord waren.
Het voorstel dat het CDA later die dag deed, voldeed volgens de informateurs evenwel niet aan die voorwaarde, noch aan de economische eisen. Het bood evenmin een basis voor spoedige overeenstemming, een andere eis van CDA en PvdA. Donner en Leijnse boden daarop aan zelf met een plan te komen dat huns inziens wel aan alle verlangens zou voldoen. De PvdA wilde dat in overweging nemen, het CDA niet, aldus de informateurs in hun verslag.
De informateurs menen dat overeenstemming over het economische herstelbeleid op basis van hun voorstel een kwestie van dagen was. Volgens Donner en Leijnse had hun formatiepoging spoedig daarna met succes kunnen worden afgerond. Tussen CDA en PvdA bestond overeenstemming of 'een teneur van overeenstemming', aldus Donner, over alle niet-financiële onderwerpen. Leijnse: ,,U kunt met ons mee op de weg naar een snelle oplossing, hielden wij de onderhandelaars voor. Een van de partijen wees die uitnodiging af.''
Donner weerspreekt dat de verhouding tussen hem en zijn partijleider Balkenende door de mislukte formatiepoging schade heeft opgelopen. Hij herkent zich niet in alle verhalen daarover, zegt hij. De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de breuk in de formatie. VVD-leider Zalm zal daarna aangeven of de liberalen bereid zijn tot een formatiepoging met het CDA en mogelijk een derde partij. Balkenende wil dat CDA en VVD 'het hart' van de nieuwe coalitie vormen. Een hernieuwde samenwerking met de LPF sluit hij niet langer uit.
Staatssecretaris Wijn zei dat de PvdA in haar versie van de formatiebreuk doelbewust Balkenende poogt te beschadigen. Balkenende zei gisteravond over geluiden dat de VVD wel met het CDA wil regeren maar niet onder hem als premier: ,,Het CDA en Balkenende zijn niet los verkrijgbaar.''
De verschillen zijn te groot, zegt Verhagen. En dat wisten ze niet op 23 januari? Er is dus twee maanden voor Jan Doedel gepraat?
quote:proberen kan geen kwaad toch?
Op maandag 14 april 2003 08:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050297876479.html
De verschillen zijn te groot, zegt Verhagen. En dat wisten ze niet op 23 januari? Er is dus twee maanden voor Jan Doedel gepraat?
ik vind het trouwens ook zo'n gezeur dat het CDA als schuldige wordt aangewezen alleen omdat zij niet meer verder wilden, ze zullen niet meer verder kunnen en dat de PvdA dan niet zegt te stoppen dan moet iemand het doen, net zoals met de VVD ten tijde van het LPF geklooi
quote:Natuurlijk, maar de redenen die worden gebruikt om te stoppen, waren 2 maanden geleden al bekend. Het CDA heeft alleen geprobeerd om de PvdA hun wil op te leggen.
Op maandag 14 april 2003 08:44 schreef Plantenbak het volgende:[..]
proberen kan geen kwaad toch?
quote:Lees het bericht: CDA geeft zelf toe.
ik vind het trouwens ook zo'n gezeur dat het CDA als schuldige wordt aangewezen
quote:VVD heeft toen ervoor gezorgd dat de LPF niet meer klooien in de regering, misschien goed, misschien niet; maar het CDA houdt nu een CDA-PvdA-babinet tegen, gezien de verkiezingsuitslag zijn veel mensen hier pissig om.
alleen omdat zij niet meer verder wilden, ze zullen niet meer verder kunnen en dat de PvdA dan niet zegt te stoppen dan moet iemand het doen, net zoals met de VVD ten tijde van het LPF geklooi
quote:Tja, de "kiezers" wilde nu eenmaal een PvdA-CDA kabinet.
Op maandag 14 april 2003 08:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
quote:Dus doe je daar je best voor. Niet je ingraven in je stokpaardjes (beetje rare vergelijking, maar goed) en de boel twee maanden laten slepen. Dan kom je elkaar tegemoet. Dat heb ik van het CDA niet echt gezien.
Op maandag 14 april 2003 09:06 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Tja, de "kiezers" wilde nu eenmaal een PvdA-CDA kabinet.
quote:CDA heeft anders haar speerpunt van de verkiezingen losgelaten, begrotingstekort in 2007 op 0. Het gekontdraai van Bos heeft niet echt geholpen, iedere keer zaken beloven en vervolgens deze beloften afzwakken. Maar, zoals mijn opa al zei, waar twee vechten hebben twee schuld.
Op maandag 14 april 2003 09:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Dus doe je daar je best voor. Niet je ingraven in je stokpaardjes (beetje rare vergelijking, maar goed) en de boel twee maanden laten slepen. Dan kom je elkaar tegemoet. Dat heb ik van het CDA niet echt gezien.
quote:Ik vind het wel opmerkelijk dat Marijnissen voor nieuwe verkiezingen pleit, dat zou ik pas echt ongeloofwaardige politiek vinden. Laat er nu maar eerst verder geïnformeerd worden of een rechts kabinet mogelijk is, of heel eventueel Paars. Het tweede opmerkelijke aan dit bericht is dat Balkenende meteen verder wil gaan met de VVD, volgens mij moeten we in de Nederlandse politiek toch eerst op een uitspraak van de koningin wachten.
Balkenende kiest voor VVD en LPFDEN HAAG - CDA-leider Balkenende wil morgen al met de VVD gaan praten over de vorming van een nieuw kabinet. 'We hebben de afgelopen maanden goed samengewerkt met de VVD. We kunnen snel verder.'
De demissionaire premier zei zondagavond in het tv-programma Netwerk dat hij de huidige coalitiepartner LPF als noodzakelijke derde partij niet uitsluit. CDA en VVD hebben geen meerderheid in de Tweede Kamer. Ook de VVD doet de LPF niet in de ban. 'Ze kunnen zich niet veroorloven weer een kabinetscrisis te veroorzaken. Dat betekent het einde van die partij', aldus een prominent VVD'er.
CDA en VVD kijken met spanning uit naar de opstelling van de LPF in het Kamerdebat van vandaag. Tot dusverre toonde de LPF geen belangstelling voor deelname aan een nieuw kabinet, evenmin als een andere potentiële partner, D66.
SP-leider Marijnissen pleit voor nieuwe verkiezingen. Hij noemt het 'ongeloofwaardig' dat het CDA de steven wendt richting VVD en LPF. Dat doet geen recht aan de verkiezingen van januari, toen CDA en PvdA als verreweg de grootste partijen uit de bus kwamen. Marijnissen: 'Het zou bovendien raar zijn de LPF voor haar grote verlies van achttien zetels te belonen met een plaats in de regering'.
De informateurs Donner (CDA) en Leijnse (PvdA) hebben zaterdag hun taak neergelegd. In hun eindverslag voor de koningin stelt het duo vast dat het CDA de spoedige vorming van een kabinet met de PvdA onmogelijk heeft gemaakt.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat. Gaan CDA en VVD eerst met elkaar een regeerakkoord maken en wordt er later een derde partij bij gezocht? Of mag de LPF meteen aanschuiven? Christelijk rechts of D66 zie ik in ieder geval niet zo snel aanschuiven.
quote:Hoe eerder des te beter voor het land.
Op maandag 14 april 2003 09:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er achter de schermen allang een uitspraak van Bea ligt en dat er gewoon morgen begonnen wordt met de formatie.
quote:Dus omdat het CDA doelbewust de boel heeft lopen versteren, moeten we nu de staatsrechtelijke regels maar even aan de laarzen lappen?
Op maandag 14 april 2003 09:33 schreef kreischer2000 het volgende:[..]
Hoe eerder des te beter voor het land.
quote:Ik hoop het.
Op maandag 14 april 2003 09:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er achter de schermen allang een uitspraak van Bea ligt en dat er gewoon morgen begonnen wordt met de formatie.
BakEllende2, here we come.
quote:Ik vraag me af binnen hoeveel dagen na de formering van Bak Ellende II de eerste proefballonnetjes van de LPF we kunnen verwachten. Dat zal vast niet heel lang duren.
Op maandag 14 april 2003 09:35 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik hoop het.
BakEllende2, here we come.
quote:Vast niet en het zal ook nooit een stabiele coalitie opleveren neem ik aan. Verder zal dit kabinet zoveel sociale onrust teweeg brengen (lang leve de FNV
Op maandag 14 april 2003 11:37 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ik vraag me af binnen hoeveel dagen na de formering van Bak Ellende II de eerste proefballonnetjes van de LPF we kunnen verwachten. Dat zal vast niet heel lang duren.
En dan later zeggen dat het CDA wilde ontkoppelen terwijl dat helemaal niet zo was.
quote:De proefballonnetjes kan ik mee leven. Ik ben veel ongeruster over de beleidsbeslissingen die genomen gaan worden door een dergelijk kabinet.
Op maandag 14 april 2003 11:37 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ik vraag me af binnen hoeveel dagen na de formering van Bak Ellende II de eerste proefballonnetjes van de LPF we kunnen verwachten. Dat zal vast niet heel lang duren.
Overigens hoor ik weinig inhoudelijke reactie op het artikel waar ik dit topic mee begon en waarin het CDA toegeeft de formatie opgeblazen te hebben.
quote:Maar dat is toch ook al oud nieuws. Vanaf het begin was duidelijk dat het CDA er erg weinig zin in had
Op maandag 14 april 2003 11:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens hoor ik weinig inhoudelijke reactie op het artikel waar ik dit topic mee begon en waarin het CDA toegeeft de formatie opgeblazen te hebben.
quote:ja. Maar het toegeven dat je de boel verkloot en dan toch blaten dat je de volgende dag met een ander door wilt... Echt, dit land gaat naar de klote waar we bij staan. Het getuigt van een minachting voor de kiezers met een kracht van 10 op de schaal van Bush.
Op maandag 14 april 2003 11:48 schreef du_ke het volgende:[..]
Maar dat is toch ook al oud nieuws. Vanaf het begin was duidelijk dat het CDA er erg weinig zin in had
Het zal wel wishful thinking zijn, maar ik zou me dood lachen als er vanmiddag of morgen door de koningin een PvdA informateur benoemd wordt.
quote:Excuus oh mod..
Op maandag 14 april 2003 11:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Het nieuws verbaasde me helemaal niet moet ik zeggen. Het was immers al door de informateurs bevestigd.
Bovendien wisten we met z'n allen al 2 maanden geleden dat Bak Ellende er "geen zin an" had. Dus het verspillen van tijd vond ik alleen maar verwerpelijk. Ik snap niet dat de PvdA zich hiervoor heeft laten lenen, want in feite heeft het gedraai van het CDA ze alleen maar stemmen gekost. Indien Bos direct in het begin al zijn eigen standpunten duidelijk naar voren had gebracht over de oorlog en het financieel beleid, was er in ieder geval tijd bespaard.
Overigens ben ik het met je eens als je zegt dat de gevolgen van Bak Ellende II funest zullen zijn voor dit land. De maatregelen die daaruit komen zullen niet al te prettig zijn.
quote:Dat het CDA een partij is die minachting hoog in het vaandel heeft was natuurlijk ook al bekend. Als er 1 regenten partij is is het het CDA wel
Op maandag 14 april 2003 11:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
ja. Maar het toegeven dat je de boel verkloot en dan toch blaten dat je de volgende dag met een ander door wilt... Echt, dit land gaat naar de klote waar we bij staan. Het getuigt van een minachting voor de kiezers met een kracht van 10 op de schaal van Bush.
Het zal wel wishful thinking zijn, maar ik zou me dood lachen als er vanmiddag of morgen door de koningin een PvdA informateur benoemd wordt.
Een PvdA'er tot informateur benoemen zou inderdaad erg mooi zijn Want een coalitit met hete CDA moet zeer goed mogelijk zijn als Balkie maar opbokt en die Verhagen gelijk meeneemt.
quote:Dat geeft het CDA niet toe! Het CDA zegt dat zij de knoop hebben doorgehakt. Het voorstel van de formateurs borduurde voort op het plan dat door het CPB was afgeschoten. Bos ging akkoord, "op voorwaarde dat de effecten ook sociaal verantwoord waren."
[Dit bericht is gewijzigd door DorstigNijlpaard op 14-04-2003 14:26]
quote:Het CDA wilde gewoon een tijdje wachten, zodat de optie LPF weer wat geloofwaardiger werd. Na de verkiezingen kon het absoluut niet, maar nu zijn de mensen weer wat ingedut.
Op maandag 14 april 2003 08:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050297876479.html
quote:Tsja, als politici zich opsluiten in het Haagse parlementsgebouw dan is het niet goed, maar als een politicus zich op een markt vertoont is het ook niet goed? Het was wel in Rotterdam hoor, de stad die de PvdA niet zo heel goed gezind is. Zoals ik in een ander topic al schreef...
Op maandag 14 april 2003 14:21 schreef DorstigNijlpaard het volgende:Viel het jullie trouwens ook op, dat Bos de dag na het mislukken van de onderhandelingen alweer met balonnetjes op campagne was? Dat maakt het toch ook niet geloofwaardig, dat je serieus aan het denken bent over het beste bestuur voor het land?! Die vent is alleen bezig met zetelwinst en zijn eigen ego.
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 22:49 schreef Kozzmic het volgende:
Ik vind Wouter toch wel stoer, gewoon de markt op in nota bene Rotterdam, de stad die de PvdA een jaar geleden nog totaal uitkotste, om uitleg te geven over zijn zienswijze betreffende het mislukken van de formatie. Tegenstanders zullen het wel populistisch vinden, maar ik vraag me af of de andere kopstukken in de Nederlandse politiek zoiets zelfs maar aandurven.
quote:Wat ik begrepen heb, was het gewoon een ouverture naar nieuwe onderhandelingen, waarbij ieder vernieuwd alle mogelijkheden bekijken zou. Dat zou niet noodzakelijkerwijs, maar slechts mogelijkerwijs leiden tot die ontkoppeling. Dat is een kwestie van prioriteiten en onderhandelen. Het feit dat er niet eens over gepraat kon worden, een keuze van de PvdA, geeft ook wel aan hoe bereid die partij is om een oplossing te zoeken voor het probleem.
Helaas ging het niet fout op het voorstel van de formateurs, maar op een nieuw voorstel van het CDA, wat zelfs zou leiden tot ontkoppeliong van lonen en uitkeringen, iets waarvan zelfs het CDA weet, dat dat onaanvaardbaar is voor de PvdA. Ook de informateurs hebben die voorstellen regelrecht naar de prullenbak verwezen.
quote:Ik heb hem niks zien uitleggen, maar alleen horen afgeven op Balkenende. Op de opmerking van een marktbezoeker dat hij ook bij zichzelf te rade moet gaan, en niet alleen anderen de schuld geven, reageerde hij ontwijkend en ging daarna weer vrolijk verder met het afschuiven van de schuld.
Ik vind Wouter toch wel stoer, gewoon de markt op in nota bene Rotterdam, de stad die de PvdA een jaar geleden nog totaal uitkotste, om uitleg te geven over zijn zienswijze betreffende het mislukken van de formatie. Tegenstanders zullen het wel populistisch vinden, maar ik vraag me af of de andere kopstukken in de Nederlandse politiek zoiets zelfs maar aandurven.
quote:Wat ik van de informateurs heb begrepen (en wat zij onderschrijven in de eindconclusie, samen met Bos en Balkenende), is dat het een onmogelijk plan was om op korte termijn een vooruitgang kon boeken in de formatie. Er was gewoon een diepe kloof, waarbij je naar verbetering moeten werken. Dit plan van het CDA was eigenlijk een concept-regeeraccoord waardoor de impasse echt niet kon worden doorbroken.
Op maandag 14 april 2003 14:30 schreef DorstigNijlpaard het volgende:[..]
Wat ik begrepen heb, was het gewoon een ouverture naar nieuwe onderhandelingen, waarbij ieder vernieuwd alle mogelijkheden bekijken zou.
quote:Het CDA gaf aan dat er niet meer gepraat kon worden (staat ook in de eindconclusie).
Dat zou niet noodzakelijkerwijs, maar slechts mogelijkerwijs leiden tot die ontkoppeling. Dat is een kwestie van prioriteiten en onderhandelen. Het feit dat er niet eens over gepraat kon worden, een keuze van de PvdA, geeft ook wel aan hoe bereid die partij is om een oplossing te zoeken voor het probleem.
Je praat gewoon een beetje poep...
quote:Dat is zijn uitleg dus.
Op maandag 14 april 2003 14:37 schreef DorstigNijlpaard het volgende:[..]
Ik heb hem niks zien uitleggen, maar alleen horen afgeven op Balkenende.
quote:Ik hoorde ook wel wat zelfreflectie. Het is ook nooit goed...
Op de opmerking van een marktbezoeker dat hij ook bij zichzelf te rade moet gaan, en niet alleen anderen de schuld geven, reageerde hij ontwijkend en ging daarna weer vrolijk verder met het afschuiven van de schuld.
Ik noem dat inderdaad populistisch en gemakkelijk.
quote:
En wat betreft die andere kopstukken: die hebben een heel andere achtergrond en een heel andere achterban. Bos geeft uitleg (mwoah) aan zijn achterban. Balkenende zal dat ongetwijfeld ook doen, zodra hij zich geen zorgen meer maakt over de formatie. Maar wel bij zijn eigen achterban. Geen kwestie van niet durven, maar het is onzinnig om jouw standpunt uit te gaan leggen aan je politieke tegenstanders.
Het is onzinnig om het aan jouw uit te leggen, maar anderen hebben daar behoefte aan. Ik wil ook uitleg van Balkenende, maar ik hoor nu alleen dat de LPF toch weer geloofwaardig is.
quote:Er zijn twee manieren om naar verbetering te werken. De eerste is om een onmogelijk plan (volgens het CPB) als basis te gebruiken en van daaruit kleine aanpassingen te doen in weloverwogen en hard bevochten keuzes. De andere is om vanuit een radicaal ander plan, dat onmogelijk is voor één partij (aldus alle partijen) te werken naar een oplossing waar beiden het in kunnen vinden. Bij die tweede methode wordt er niet gewerkt vanuit bereikte compromissen, maar wordt er opnieuw begonnen en toegewerkt naar nieuwe compromissen.
Er was gewoon een diepe kloof, waarbij je naar verbetering moeten werken. Dit plan van het CDA was eigenlijk een concept-regeeraccoord waardoor de impasse echt niet kon worden doorbroken.
quote:Bos had ook al aangegeven dat bepaalde zaken onbespreekbaar waren. Misschien kon er dus inderdaad niet meer gepraat worden.
Het CDA gaf aan dat er niet meer gepraat kon worden (staat ook in de eindconclusie).
quote:Goed argument. Zeker van Bos geleerd?
Je praat gewoon een beetje poep...
quote:Niet zozeer marktlopers, maar wel Rotterdam. Is vanouds een PvdA-bolwerk, en na het LPF-debacle is dat ook weer een belangrijke doelgroep van de PvdA.
Grappig dat je marktlopers beschouwd als PvdA-achterban.
quote:Balkenende heeft ook uitleg gegeven aan de kamer. Dat is, zoals je hoort te weten, de vertegenwoordiging van het hele volk. En natuurlijk hoef je alleen uitleg te geven aan de eigen achterban, in zoverre dat jij hen op dat moment vertegenwoordigd. Dat is geen zwaktebod, dat is een feit.
Waarom moet je alleen uitleg geven aan je achterban?
quote:Wederom bedankt voor dit vertrouwen in mij, zo goed onderbouwd ook nog.
Het is onzinnig om het aan jouw uit te leggen, maar anderen hebben daar behoefte aan. Ik wil ook uitleg van Balkenende, maar ik hoor nu alleen dat de LPF toch weer geloofwaardig is.
quote:Maar het vertrouwen is/was het grootste probleem. Opnieuw beginnen is geen optie dan.
Op maandag 14 april 2003 15:00 schreef DorstigNijlpaard het volgende:[..]
Er zijn twee manieren om naar verbetering te werken. De eerste is om een onmogelijk plan (volgens het CPB) als basis te gebruiken en van daaruit kleine aanpassingen te doen in weloverwogen en hard bevochten keuzes. De andere is om vanuit een radicaal ander plan, dat onmogelijk is voor één partij (aldus alle partijen) te werken naar een oplossing waar beiden het in kunnen vinden. Bij die tweede methode wordt er niet gewerkt vanuit bereikte compromissen, maar wordt er opnieuw begonnen en toegewerkt naar nieuwe compromissen.
quote:Dat klopt, vanuit de visie van het CDA. Bos zou liever wel doorgaan.
[..]Bos had ook al aangegeven dat bepaalde zaken onbespreekbaar waren. Misschien kon er dus inderdaad niet meer gepraat worden.
quote:Nee, Bos is niet onbeschoft
[..]Goed argument. Zeker van Bos geleerd?
quote:Bos was op verkiezingscampagne, en tegelijkertijd heeft hij ide kans aangenomen om 'uitleg' te geven over de formatie.
[..]Niet zozeer marktlopers, maar wel Rotterdam. Is vanouds een PvdA-bolwerk, en na het LPF-debacle is dat ook weer een belangrijke doelgroep van de PvdA.
quote:Ok, die uitleg in de Kamer is erg goed, ik heb het gemist, maar dat ligt dan aan mij.
[..]Balkenende heeft ook uitleg gegeven aan de kamer. Dat is, zoals je hoort te weten, de vertegenwoordiging van het hele volk. En natuurlijk hoef je alleen uitleg te geven aan de eigen achterban, in zoverre dat jij hen op dat moment vertegenwoordigd. Dat is geen zwaktebod, dat is een feit.
quote:Je zegt dat je tegenstanders niet kan 'ompraten'. Als ik jouw hoor dan lukt dat niet nee, maar sommige andere mensen willen dat wel en zijn ook voor rede vatbaar.
[..]Wederom bedankt voor dit vertrouwen in mij, zo goed onderbouwd ook nog.
(wat is onzinnig om mij uit te leggen? En waar is de uitleg?)
quote:Daar wordt al flink over gesproken, ik kan wel wat bronnen geven als je dat nodig hebt.
Ik heb niet gehoord, dat de LPF geloofwaardig is.
quote:Natuurlijk, maar met een geloofwaardige mogelijkheid om samen met de PvdA in zee te gaan, krijgt het CDA terecht kritiek om samen met de ongeloofwaardige LPF in zee te gaan.
Ik weet wel, dat er een mandaat van het nederlands volk ligt, en dat er dus een regering moet komen. Aangezien er blijkbaar geen mogelijkheid is om een meerderheidsregering te maken met twee partijen, zal er een derde bij moeten. Ik heb daar nog niemand over horen juichen, maar dat is nu eenmaal je verantwoordlijkheden nemen. Dat doet soms pijn, maar echt verantwoordelijke leiders bijten daar doorheen.
En idd, JP heeft al heel wat moeten doorbijten
quote:CDA geeft echt niet alléén zichzelf de schuld, hoor. CDA is gewoon realistisch en eerlijk, en erkent dat er bij een breuk twee partijen weglopen.
Ik bedoel dat niet alleen de PvdA de schuld legt bij het CDA, maar ook de informateurs en het CDA zelf. Dat jij in alle toonaarden dan nog wat anders beweerd is erg ehh dom?
quote:Nee hoor, met goede argumenten is dat best mogelijk. Die argumenten ontbreken het echter nog steeds.
Je zegt dat je tegenstanders niet kan 'ompraten'.
quote:De mogelijkheid voor een CDA-PvdA coalitie klinkt misschien wel geloofwaardig, maar is toch op zijn minst merkwaardig. Kijk voor de grap nog eens naar uitspraken van tijdens de campagnes. Met name Bos heeft zo'n enorme beloften gedaan tijdens de campagne, én alles geprobeerd om het CDA (en met name ook Balkenende persoonlijk) aan te vallen, dat deze coalitie eigenlijk ook ongeloofwaardig zou zijn.
Natuurlijk, maar met een geloofwaardige mogelijkheid om samen met de PvdA in zee te gaan, krijgt het CDA terecht kritiek om samen met de ongeloofwaardige LPF in zee te gaan.
quote:Volgens mij heeft Bos zich juist al heel snel uitgesproken voor een coalitie met het CDA. Daarbij is hij altijd gebleven. Ondanks problemen over o.a. Irak bleef hij het CDA trouw.
Op maandag 14 april 2003 16:03 schreef DorstigNijlpaard het volgende:
De mogelijkheid voor een CDA-PvdA coalitie klinkt misschien wel geloofwaardig, maar is toch op zijn minst merkwaardig. Kijk voor de grap nog eens naar uitspraken van tijdens de campagnes. Met name Bos heeft zo'n enorme beloften gedaan tijdens de campagne, én alles geprobeerd om het CDA (en met name ook Balkenende persoonlijk) aan te vallen, dat deze coalitie eigenlijk ook ongeloofwaardig zou zijn.
quote:welke uitspraken?
Op maandag 14 april 2003 16:03 schreef DorstigNijlpaard het volgende:
De mogelijkheid voor een CDA-PvdA coalitie klinkt misschien wel geloofwaardig, maar is toch op zijn minst merkwaardig. Kijk voor de grap nog eens naar uitspraken van tijdens de campagnes.
quote:welke beloften?
Met name Bos heeft zo'n enorme beloften gedaan tijdens de campagne,
quote:Bos heeft al tijdens de verkiezingscampagne toenadering tot het CDA gezocht.
én alles geprobeerd om het CDA (en met name ook Balkenende persoonlijk) aan te vallen, dat deze coalitie eigenlijk ook ongeloofwaardig zou zijn.
Zie:http://www.nrc.nl/verkiezingen/artikel/1043216581270.html
DEN HAAG, 22 JAN. Het CDA wil niet regeren met de PvdA. Dit zei CDA-leider Balkenende gisteren aan de vooravond van de verkiezingen. PvdA en CDA zijn in een nek-aan-nekrace verwikkeld.
PvdA-lijsttrekker Bos wil wel graag een coalitie vormen met het CDA. Balkenende voelt hier echter niets voor en geeft de voorkeur aan de VVD als partner. ,,In deze moeilijke economische tijden moeten we een centrumlinkse coalitie maar niet doen'', aldus Balkenende tijdens een live uitgezonden televisiedebat.
DEN HAAG, 14 APRIL. De redactie van NRC Handelsblad heeft vandaag met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur onmiddellijke overhandiging geëist van de nog geheime berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB), die gebruikt zijn in de vorige week vastgelopen formatiebesprekingen tussen CDA en PvdA. Een eerste verzoek tot inzage is door minister-president Balkenende afgewezen.
In hun brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer van afgelopen zaterdag 12 april zeggen de informateurs Donner en Leijnse de gevraagde stukken niet te willen openbaren. Hiermee reageerden beide informateurs op een verzoek van VVD-fractievoorzitter Zalm. Zij wijzen in dit verband op het vertrouwelijke karakter van de besprekingen van de nog niet afgeronde kabinetsformatie.
Minister-president Balkenende heeft het verzoek van NRC Handelsblad vanmorgen afgewezen met als argument dat de gevraagde documenten niet bij het ministerie van Algemene Zaken berusten. De krant heeft hierop het verzoek gepreciseerd en ook gevraagd om de stukken die onder het ministerie van Algemene Zaken vallen. Een soortgelijk argument om de stukken niet te hoeven overhandigen hanteerde het ministerie van Algemene Zaken in 1986. De Raad van State verwierp dit verweer toen.
In 1986 werd ook om openbaarmaking van onder andere CPB-berekeningen gevraagd. De minister-president weigerde dit. Hierop werd het verzoek van NRC Handelsblad na een procedure bij de Raad van State rechtmatig verklaard en dienden de stukken alsnog geopenbaard te worden.
In zijn uitspraak verwierp de Raad van State het verweer van de minister-president dat de gevraagde documenten konden worden aangemerkt als notities ten behoeve van intern beraad. Bij de toenmalige wet was dit een reden om stukken niet te hoeven openbaren. Na de wijziging van de wet openbaarheid van bestuur in 1991 zijn de uitzonderingsgronden beperkt onder andere op het punt van intern beraad.
------
Geplaatst door Loedertje in een ander topic, met de vraag waarom Balkenende geen openbaarheid wil.
Volgens de radio omdat het CDA bang is dat openbaring van de besprekingen hun onderhandelingspositie schaadt.
quote:Dat kon veel korter door NRC Handelsblad eist inzage formatiestukken te plaatsen
Op maandag 14 april 2003 21:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Geplaatst door Loedertje in een ander topic, met de vraag waarom Balkenende geen openbaarheid wil.Volgens de radio omdat het CDA bang is dat openbaring van de besprekingen hun onderhandelingspositie schaadt.
Zie daar mijn reactie
quote:
SP-fractie maakt voorstel CDA openbaarOndanks een vanmiddag herhaald verzoek van SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen om de formatiestukken (voorstellen aan het CPB en de reactie van het CPB daarop) openbaar te maken weigeren CDA en PvdA dat te doen. Marijnissen roept nu de "klokkenluiders van Nederland" op alle relevante stukken aan hem op te sturen.
Het CDA-voorstel waarmee vorige week donderdag de formatie stuk liep is al in het bezit van de SP-fractie. Uit dit stuk blijkt dat het CDA een bezuiniging van 2,2 miljard inboekt door te ontkoppelen. De uitkeringen zullen de komende jaren slechts stijgen met de inflatie (zie RA1b). Daarnaast stelt het CDA ingrijpende bezuinigen voor op de bijzondere bijstand, het lokaal kwijtscheldingbeleid, en de WW (RA27).
Op het punt van de gezondheidszorg komt het CDA met ingrijpende voorstellen om onder andere de fysiotherapie en de huishoudelijke hulp in de thuiszorg uit het ziekenfonds en de AWBZ te gooien (RA94).Marijnissen hoopt dat de overige stukken zo snel mogelijk openbaar worden gemaakt.
http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/1698
quote:RA2..terugdraaien groei bommenregeling
Op dinsdag 15 april 2003 01:06 schreef Kozzmic het volgende:
De SP heeft de voorstellen van het CDA gepubliceerd waarop de formatie uiteindelijk uiteen spatte. Zie: http://www.sp.nl/nieuws/nwsoverz/div/030410formatievoorstelCDA.pdf (PDF-bestand)
[..]
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050297925378.html
D66 maakt draai naar CDA en VVD
Van onze verslaggevers
DEN HAAG - D66 heeft de deur open gezet voor deelname aan een kabinet van CDA en VVD. In het Kamerdebat over de mislukte formatie van een CDA/PvdA-kabinet toonde ook de LPF zich maandag bereid om CDA en VVD aan een meerderheid te helpen.Dittrich stelt voorwaarden aan meeregeren: ingrijpende verbetering van kenniseconomie, ecologie en democratie
Opmerkelijk was de draai die D66-leider Dittrich maakte. Hij had de afgelopen tijd gezegd dat zijn partij niet in een kabinet met CDA en VVD zou stappen. Gisteren bepleitte hij eerst - tevergeefs - een lijmpoging van CDA en PvdA. Uitgedaagd door andere Kamerleden zei hij later: 'We zouden wel gek zijn om niet mee te doen als we onze belangrijkste programmapunten in een regeerakkoord kunnen krijgen.'
Hij noemde die punten niet. Maar in de vooraf verspreide tekst van zijn bijdrage aan het debat staat dat er sprake kan zijn van meeregeren als 'kenniseconomie, ecologie en democratie daadwerkelijk en ingrijpend verbeterd worden'.
In het debat kwam onomstotelijk vast te staan dat een lijmpoging geen zin heeft. CDA-leider Balkenende herhaalde dat hij er geen heil in ziet om weer met de PvdA aan tafel te gaan zitten, en PvdA-leider Bos legde zich daar bij neer. 'Je kunt niet in je eentje gaan lijmen', aldus Bos.
VVD-leider Zalm zinspeelde aanvankelijk op een lijmpoging, maar toen de betrokken partijen die afwezen, gaf hij aan dat hij wel weer met het CDA in zee wil gaan. 'We hadden ons voorbereid op oppositie. Maar het landsbelang gaat boven het partijbelang.' Gisteravond zei Zalm in het televisieprogramma NOVA niet uit sluiten vice-premier te worden in een nieuw kabinet. Volgens bronnen in de VVD zou Zalm voelen voor Volksgezondheid.
Zowel in het CDA als in de VVD lopen de meningen uiteen over de vraag wie de derde coalitiepartner moet zijn: D66 of LPF. Ook de kleine christelijke partijen ChristenUnie en SGP worden niet geheel uitgesloten. Balkenende zinspeelde zelfs op de mogelijkheid van een minderheidskabinet.
'Geen enkele zichzelf respecterende partij moet op voorhand nee zeggen', zei LPF-fractieleider Herben. Balkenende erkende dat hij, na de val van zijn kabinet door toedoen van de LPF, die partij geen geloofwaardige partner vond. Maar na de breuk met de PvdA 'is een nieuwe situatie ontstaan'. Ook zei hij de afgelopen maanden goed te hebben samengewerkt met de LPF.
Het Kamerdebat stond goeddeels in het teken van de vraag waarom PvdA en CDA na bijna drie maanden onderhandelen uit elkaar zijn gegaan. Balkenende noemde als redenen: gebrek aan overeenstemming over forse bezuinigingen en andere financiële maatregelen, uiteenlopende meningen over de rol van de overheid, en een tekortschietend vertrouwen.
Bos noemde het 'verbijsterend dat het CDA de deur heeft dichtgeslagen'. Hij twijfelde ernstig aan de politieke wil van die partij. 'De formatie mislukte omdat we er wel dreigden uit te komen', zei hij bitter.
Vandaag brengen de fractieleiders advies uit aan de koningin.
En dan beschuldigt men Bos van draaikonterij...
quote:Ach ja.. Principes, principes.. wat zijn dat?
Op dinsdag 15 april 2003 07:59 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050297925378.html
En dan beschuldigt men Bos van draaikonterij...
En ik was nog zo positief over hun standvastige houding...
quote:http://www.omroep.nl/nos/pub/ticker/pregen/f10560.html
Zalm denkt aan terugkeer in kabinetVVD-fractieleider Zalm sluit niet uit dat hij in een kabinet van VVD en CDA vice-premier wordt. De liberale voorman heeft dat gezegd in NOVA. Welke portefeuille hij wil, zei hij niet. In de paarse kabinetten was Zalm minister van Financiën.
Het is bij de VVD de gewoonte dat de politiek leider fractievoorzitter in de Tweede Kamer is. Maar omdat Nederland in een moeilijke periode terechtkomt, denkt Zalm erover opnieuw minister te worden.
Ook zei de VVD-leider dat hij niet uitsluit dat hij informateur van zo'n nieuw kabinet wordt.
Minister van Informatie is op zijn lijf geschreven.
Het hele verhaal:
http://www.omroep.nl/nos/nieuws/index_origineel.html#@http://www.omroep.nl/nos/nieuws/dossiers/formatie2003/2003/april/1404_kamerdebat.htm
quote:Was dat niet de man die de leiding van zijn fractie in de Tweede Kamer op zich zou nemen?
Op dinsdag 15 april 2003 10:20 schreef Sidekick het volgende:
En Zalm ziet zichzelf al in het kabinet
[..]Minister van Informatie is op zijn lijf geschreven.
Het hele verhaal:
Ik herhaal nog maar eens: "Principes, principes.. wat zijn dat?"
quote:Nee, het was de man die MP wou worden. En anders fractievoorzitter.
Op dinsdag 15 april 2003 12:19 schreef Maerycke het volgende:[..]
Was dat niet de man die de leiding van zijn fractie in de Tweede Kamer op zich zou nemen?
Ik herhaal nog maar eens: "Principes, principes.. wat zijn dat?"
quote:http://pvda.nl/renderer.do/menuId/37298/sf/37298/returnPage/37298/itemId/14671/pageId/45641/instanceId/37907/
Brief van Wouter Bos en Ruud Koole aan de leden17-04-2003 02:00
Beste leden,Met deze brief aan alle leden willen wij u graag informeren over de gestrande formatie, de inzet van de PvdA tijdens de onderhandelingen en de activiteiten die we de komende tijd zullen ontplooien. Eerder al hebben leden met een emailadres informatie ontvangen over de formatie tot dan toe (inclusief onze opstelling t.o.v. Irak). Nu sturen wij een brief aan alle leden omdat we niet willen wachten op het eerstvolgende nummer van Pro&Contra dat begin mei uitkomt.
Bij de verkiezingen van 22 januari spraken de kiezers duidelijke taal. De PvdA won 19 zetels. De combinatie CDA, VVD en LPF verloor 13 zetels. Die verkiezingsuitslag leidde tot maar één conclusie: CDA en PvdA moeten samen een kabinet vormen. Na enkele weken formeren trok ook het CDA die conclusie.We wisten dat regeren niet makkelijk zou zijn, zeker in een tijd van grote internationale spanningen en een kwakkelende economie. Van meet af aan hebben wij het echter als een verplichtende opdracht gezien om het uiterste te doen om in deze moeilijke tijden te gaan regeren. Bij ons was de politieke wil aanwezig om eruit te komen. We waren bereid om compromissen te sluiten, te zoeken naar wat we gemeenschappelijk hadden, en ruimte te maken voor waar partijen hun herkenbaarheid zoeken.
Dit alles vanuit het volle besef dat PvdA en CDA het op tal van punten met elkaar oneens zijn. Noem het ideologie, noem het maatschappijvisie, natuurlijk zijn er verschillen. Dat is ook helemaal niet erg. Wat relevant is, is dat de kiezer niet alleen de maatschappijvisie van het CDA beloonde met 44 zetels, maar ook die van de PvdA met 42 zetels. Er kon dus op basis van gelijkwaardigheid onderhandeld worden.
In onze gesprekken met het CDA bleek al snel dat zij, meer dan wij, vonden dat het bereiken van begrotingsevenwicht centraal moest komen te staan. Wij hebben steeds gezegd: laten we nu niet alle problemen in Nederland verengen tot het probleem van het financieringstekort en de staatsschuld. Laten we het ook hebben over veilige buurten, over het opruimen van de wachtlijsten, over het bestrijden van de schooluitval op het vmbo, over het inburgeren van nieuwe Nederlanders, over zorg voor het milieu en over het aan het werk houden van mensen. En laten we zien of we op al die punten iets voor de mensen kunnen betekenen zonder dat de overheidsfinanciën gierend uit de klauwen lopen.
Wij wilden niet voor onze rekening nemen dat een fixatie op het begrotingsevenwicht zou betekenen dat de economie verder in het slop raakt en je geen geld meer hebt om ook een aantal andere problemen goed aan te pakken. Maar omdat we eruit wilden komen hebben we besloten om - overigens zonder het met alle posten eens te zijn - een pakket aan maatregelen naar het CPB te sturen. Zodat we precies konden zien wat de effecten waren.
Die effecten, bijvoorbeeld op groei, werkgelegenheid en koopkracht, bleken niet goed te zijn, maar na enkele reparaties ontstond een pakket dat verdedigbaar was. Een begrotingsevenwicht zou zich dan niet in 2007 maar misschien een paar jaar later voordoen; net zo goed als niet al het extra geld voor onderwijs, zorg of veiligheid al in 2007 beschikbaar zou zijn.
In het pakket dat er lag was geen sprake meer van 14,5 laat staan 20 miljard aan bezuinigingen. Ook het CDA zag in dat dat de economie te veel zou afknijpen. Netto ging het inmiddels om minder dan 10 miljard. Zou het pijnloos zijn? Nee, natuurlijk niet. Maar de pijn zou vooral bestuurlijke pijn zijn, meer dan sociale pijn. We leken erin te slagen om de bezuinigingen en lastenverzwaringen zo te kiezen dat we niet hoefden te snijden in de sociale zekerheid, we konden de koppeling tussen lonen en uitkeringen in stand houden, we konden de Melkertbanen behouden, de bezuinigingen op het hoger onderwijs en de stadsvernieuwing ongedaan maken en dan ook nog voldoende geld overhouden voor nieuw beleid.
De informatie mislukte uiteindelijk niet omdat we er niet dreigden uit te komen, maar omdat we er wel dreigden uit te komen. Het CDA weigerde afgelopen donderdag een voorstel van de informateurs te accepteren dat goed was voor economie en werkgelegenheid. In plaats daarvan legde het een eigen bezuinigingsplan op tafel dat slechter uitpakte voor economie en werkgelegenheid en ook nog eens het mes zette in allerlei sociale voorzieningen. Daarnaast was er sprake van bezuinigingen op stadsvernieuwing en grote stedenbeleid en een enorme bezuiniging op de AWBZ, de zorgverzekering waar we onder andere ouderenzorg, de gehandicaptenzorg en de geestelijk gezondheidszorg uit betalen. Dat was voor de PvdA onaanvaardbaar. Ook de informateurs vonden dat hiermee de formatiepoging ten einde was, omdat het zou betekenen dat eindeloos moest worden heronderhandeld over zaken waarover we het al eens waren.
Het bereiken van overeenstemming over tal van onderwerpen ging niet altijd van een leien dakje. Over de kwestie Irak waren we het bijvoorbeeld principieel oneens over de vraag of de alleingang van de VS gerechtvaardigd was. Het CDA vond van wel, wij vonden van niet. Dat het toen niet tot een breuk leidde, kwam omdat we het wel eens waren over het niet geven van militaire steun, de wenselijkheid dat Saddam Hoessein de oorlog zou verliezen en de centrale rol die de VN direct na de crisis en in mogelijk komende gevallen zou moeten vervullen.
Over allerlei andere onderwerpen werden compromissen gesloten of werden zaken tegen elkaar uitgeruild. Zo waren wij bijvoorbeeld bereid om onze handtekening te zetten onder stevige maatregelen op het gebied van veiligheid, zo lang daar maar extra inspanningen bij de jeugdzorg en de opvang van dak- en thuislozen tegenover stonden. Op het gebied van integratie werd het stellen van hogere eisen aan nieuwkomers gekoppeld aan extra geld voor inburgeringcursussen voor oudkomers. Op deze manier probeerden we onder erkenning van de noodzaak van een steviger beleid - evenwicht aan te brengen. En juist dat evenwicht werd door het CDA met één pennenstreek van tafel geveegd.
Het CDA geeft voor het forceren van de breuk het argument gebrek aan vertrouwen, maar wie vertrouwen wil, moet ook vertrouwen geven. Want wat zegt het over vertrouwen als je hebt afgesproken dat de eerste regel van de teksten over inkomensbeleid zal luiden dat de koppeling tussen lonen en uitkeringen wordt gehandhaafd, om vervolgens in het laatste uur geconfronteerd te worden met een voorstel tot ontkoppeling?
2,6 miljoen mensen gaven ons het vertrouwen om de problemen aan te pakken: sterk en sociaal. Vorige week donderdagavond ging het precies daarom: pijnlijke maatregelen nodig voor een sterke economie, maar dan willen we wel dat de pijn eerlijk gespreid wordt. Dat was de enige verkiezingsbelofte die we deden en een belofte die we niet zullen breken.
De komende weken zullen we verantwoording afleggen aan leden en kiezers. Niet door om te zien in wrok, maar door ons eigen verhaal te vertellen, tijdens bijeenkomsten en op markten in heel het land. Via de website en Pro&Contra zullen we uitgebreider ingaan op onze inzet tijdens de onderhandelingen. Ondertussen gaat de partijvernieuwing door. Binnenkort verschijnt hierover een notitie van het partijbestuur, waarover in het voor- en najaar gediscussieerd kan worden, mede met het oog op het congres in december 2003.
Wat er ook gebeurd is: wij houden het élan vast! We blijven ons in een open partij inzetten voor een sterk en sociaal Nederland.
Met vriendelijke groet,
Wouter Bos Ruud Koole
Politiek leider partijvoorzitter
Keurige brief, helder verhaal.
quote:Psst. Die tekst heb ik ergens gequoot
Op zaterdag 19 april 2003 11:18 schreef Kozzmic het volgende:
De PvdA heeft op haar website verdere verantwoording afgelegd over de inzet van de partij tijdens de onderhandelingen met het CDA. Het gaat een beetje te ver om de complete tekst hier te quoten, maar het verslag is te lezen via deze link.
quote:Nee hoor. Die van jou was een brief, en dit is een compleet verslag.
Op zaterdag 19 april 2003 11:20 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Psst. Die tekst heb ik ergens gequoot
(Boven jouw post
)
quote:Zal toch wel hetzelfde instaan, qua strekking? Wel een goed verhaal trouwens. Ik ben benieuwd of we een zelfde verantwoording door het CDA kunnen verwachten.
Op zaterdag 19 april 2003 11:22 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Nee hoor. Die van jou was een brief, en dit is een compleet verslag.
quote:Wat zeur je toch steeds over minachting voor de kiezers?
Op maandag 14 april 2003 11:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
ja. Maar het toegeven dat je de boel verkloot en dan toch blaten dat je de volgende dag met een ander door wilt... Echt, dit land gaat naar de klote waar we bij staan. Het getuigt van een minachting voor de kiezers met een kracht van 10 op de schaal van Bush.
Omdat jouw ideaal niet bereikt wordt beweer je met droge ogen dat het land naar de klote gaat. Voor mij gaat het land naar de klote door de vele onheilsprofeten die zichzelf niet alleen overschreeuwen maar hun intellectuele bijdrage aan de opbouw van het land ook nog eens overschatten. CDA gaf vanaf al tijdens de verkiezingen aan met de VVD door te willen. Op basis van de verkiezingsuitslag is een eerste poging gewaagd met de PvdA maar dat ging niet van harte.
Vanaf de wal heb je een aardig zicht op het varende politieke schip. Hoe hard je ook schreeuwt, de stuurman bepaalt nog steeds de koers.
Voor wie het interesseert; de inzet tijdens formatie van de PvdA.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |