abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 april 2003 @ 10:13:09 #26
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9714139
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 10:11 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

D66 roept al sinds januari niet mee te willen doen.

VVD ook...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 11 april 2003 @ 10:13:37 #27
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9714145
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 10:13 schreef Sidekick het volgende:

[..]

VVD ook...

Uit het verleden weten we wat dat waard is.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  vrijdag 11 april 2003 @ 10:15:08 #28
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9714166
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 10:13 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Uit het verleden weten we wat dat waard is.

Met D66 precies hetzelfde toch?
pi_9714203
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 10:11 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

D66 roept al sinds januari niet mee te willen doen.

Als je roept graag mee te willen doen dan wordt dat tijdens de onderhandelingen aardig tegen je gebruikt
pi_9714227
Gewoon een kabinet met dezelfde samenstelling als Balkenende I. CDA/VVD/LPF dus.

Ik verheug me er nu al op.

vrijdag 11 april 2003 @ 10:21:54 #31
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9714279
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 10:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Met D66 precies hetzelfde toch?

Wanneer dan? VVD in 2002
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  vrijdag 11 april 2003 @ 10:29:09 #32
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9714409
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 10:21 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Wanneer dan? VVD in 2002

D66 in 1998.
pi_9715711
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 09:45 schreef Blacklander het volgende:
Paars 3, YES, nog meer geld uitgeven, iedereen tevreden en een oplopende staatsschuld waardoor we NOG langer en meer moeten bezuinigen na afloop! Denk toch eens ne mensen. Die bezuinigingen moeten gewoon worden doorgevoerd, anders wordt het gewoon nog erger.
wat kan jij dom lullen zeg.....Paars betekent een Minister Zalm op financien, dat betekent dat we weer te maken krijgen met de Zalmnorm....zoek eens uit wat dat betekent en lees dan de zin " nog meer geld uitgeven " nog eens rustig door
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator vrijdag 11 april 2003 @ 11:58:42 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9716021
als ze er binnen 2 weken uit zijn kan het me geen ene drol meer schelen eerlijk gezegd, ik heb geen zin om nu weer 3 maanden te wachten met de conclusie dat we toch maar weer naar de stembus moeten met alle gevolgen van dien.

Het moet nu gewoon heel snel afgelopen zijn want we staan lekker voor lul zo

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9716129
Ik heb voor Paars 3 gestemd. Ik weet dat het er niet van komt, maar de enige echte ander mogelijkheid CDA VVD LPF is totaal onacceptabel. Niet qua beleid, maar qua impact die het voor veel mensen heeft voor het gelood in de democratie.
pi_9716205
quote:
Meerdere kabinetsvormen mogelijk

DEN HAAG - De breuk in de kabinetsformatie op weg naar een coalitie van CDA en PvdA leidt tot de vraag welke mogelijkheden er resten om een werkbaar landsbestuur te krijgen. De fracties in de Tweede Kamer buigen zich vrijdag over de vraag hoe nu verder te gaan met de formatie.

CDA-voorman Balkenende heeft al laten doorschemeren dat zijn voorkeur uitgaat naar een centrumrechtse coalitie met de VVD. Het probleem is echter dat beide fracties samen geen meerderheid hebben in het parlement.

CDA (44) en VVD (28) blijven steken op 72 zetels. Voor een meerderheidskabinet is een derde partner nodig. Dat zou de LPF kunnen zijn (8 zetels) of D66 (6). LPF-voorman Herben adviseerde eerder een lijmpoging door vice-president Tjeenk Willink van de Raad van State. De vraag of zijn partij opnieuw wil aanschuiven bij CDA en VVD, is volgens Herben nu niet aan de orde. D66-fractievoorzitter Dittrich heeft tot nu toe laten weten dat CDA en VVD niet op zijn partij hoeven te rekenen.

Na de poging om een meerderheidskabinet van CDA en PvdA in elkaar te zetten is mislukt, zijn er diverse varianten mogelijk. Naast een eventuele lijmpoging van de donderdag uiteengespatte beoogde coalitie van CDA en PvdA, is er een meerderheidskabinet mogelijk van CDA en VVD met ofwel LPF ofwel D66.

Nederland kent sinds 1982 alleen nog maar meerderheidskabinetten, coalities die kunnen rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. De drie kabinetten-Lubbers en de twee kabinetten-Kok konden rekenen op een ruime parlementaire meerderheid.

CDA en VVD zouden ook kunnen proberen een minderheidskabinet in elkaar te zetten. Een kabinet met bewindslieden van partijen die samen geen meerderheid in de Tweede Kamer hebben, kan echter heel moeilijk beleid voeren omdat de oppositie meer zetels heeft en dus eenvoudig kabinetsvoorstellen kan blokkeren.

Een minderheidskabinet komt daarom zelden voor. Het geldt in de praktijk alleen als zogenoemd overgangskabinet na de val van een voorafgaande ploeg. Het wikkelt de lopende zaken af en schrijft Kamerverkiezingen uit. Dat gold bijvoorbeeld voor het kabinet-Zijlstra (1966-1967), het tweede kabinet-Biesheuvel (1972-1973) en voor het derde kabinet-Van Agt (1982).

Bij een parlementair kabinet zijn de coalitiefracties zeer nauw betrokken bij de formatie ervan en zijn de hoofdlijnen van het te voeren beleid vastgelegd in een regeerakkoord. De onderhandelaars van de regeringsfracties hebben daardoor vooraf veel invloed op het te voeren beleid.

Tegenover een parlementair kabinet staat een extra-parlementair kabinet. Daarbij is geen sprake van een regeerakkoord tussen fracties, maar van een regeringsprogramma. De fracties kunnen wel betrokken zijn bij de formatie, maar het hoeft niet. Ze nemen doorgaan een afwachtende houding aan en wachten wat heet 'de daden van het kabinet' af. Voorbeeld van een extra-parlementair kabinet is dat van De Quay (1959-1963).

Ook het roemruchte kabinet-Den Uyl (1973-1977) wordt wel extra-parlementair genoemd. Tegenover de fracties van KVP en ARP was er geen formele binding, de progressieve partijen PvdA, D'66 en PPR hadden zich wel aan het regeerakkoord gebonden.

Als het landsbelang vereist dat partijpolitieke tegenstellingen opzij worden gezet, is het mogelijk een zogeheten zakenkabinet samen te stellen. Dat kan het geval zijn bij bijvoorbeeld oorlogsdreiging. Voorbeelden zijn het kabinet Cort van der Linden (1913-1918) en het tweede kabinet-De Geer (1939-1940). In dergelijke kabinetten zitten vooral bewindslieden die vanwege hun deskundigheid voor een bepaalde portefeuille worden gevraagd.

Een laatste mogelijkheid is een koninklijk kabinet. Koninklijke kabinetten worden geformeerd op gezag van de koning(in). De fracties in de Tweede kamer komen er niet aan te pas. De Londense oorlogskabinetten-Gerbrandy zijn er een voorbeeld van, omdat tijdens de oorlog de Tweede Kamer niet te raadplegen was.

http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.kabinet.cda.vvd.fracties.html

pi_9716302
PvdA/VVD/D66

Ik wordt zo moe van dat kinderachtige CDA... JPB loopt iedereen overal de schuld van te geven. De formatie loopt gewoon kut (zeker weer de schuld van de pvda).

Geef mij maar weer Paars 3, met wat kleine wijzigingen in de calculaties...

you're the criminal mastermind
  Moderator vrijdag 11 april 2003 @ 12:16:22 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9716351
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:03 schreef mbn het volgende:
Ik heb voor Paars 3 gestemd. Ik weet dat het er niet van komt, maar de enige echte ander mogelijkheid CDA VVD LPF is totaal onacceptabel. Niet qua beleid, maar qua impact die het voor veel mensen heeft voor het gelood in de democratie.
waar slaat dat nou weer op.

een meerderheid van de stemmers ziet dan zijn/haar partij in de regering, dat lijkt mij gewoon democratisch enzo

pi_9716516
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

waar slaat dat nou weer op.

een meerderheid van de stemmers ziet dan zijn/haar partij in de regering, dat lijkt mij gewoon democratisch enzo

Je hebt natuurlijk meerderheden en meerderheden. VVD en CDA halen samen 72 zetels en dat zou dan door het aanhangsel LPF (die zich waarschijnlijk niet meer gedwongen voelen om concequent met het kabinet mee te stemmen) op 80 gebracht worden. Dit is wel een meerderheid maar een zeer bij elkaar geraapte. Als er dan een drie partijen kabinet moet komen zou ik toch voor Paars 3 gaan (slechts 76 zetels). Dit is toch een coalitie die imo. meer vertrouwen uitstraalt. Verder kan er zowel links- als rechtsom extra steun verkregen worden voor voorstellen.

Tevens houd je op deze wijze het CDA uit de regering, zij hebben hun kans gekregen te bewijzen dat ze geschikt zijn voor de regering en deze op opzichtige wijze laten schieten.

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 11 april 2003 @ 12:28:35 #40
22309 goflow
all alone.
pi_9716545
paars 3
  Moderator vrijdag 11 april 2003 @ 12:35:19 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9716653
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk meerderheden en meerderheden. VVD en CDA halen samen 72 zetels en dat zou dan door het aanhangsel LPF (die zich waarschijnlijk niet meer gedwongen voelen om concequent met het kabinet mee te stemmen) op 80 gebracht worden. Dit is wel een meerderheid maar een zeer bij elkaar geraapte. Als er dan een drie partijen kabinet moet komen zou ik toch voor Paars 3 gaan (slechts 76 zetels). Dit is toch een coalitie die imo. meer vertrouwen uitstraalt. Verder kan er zowel links- als rechtsom extra steun verkregen worden voor voorstellen.

ik zie er zowieso nix uitkomen wat echt vertrouwen uitstraalt

al de beschikbare partijen hebben alle mogenlijkheden al 10x uitgesloten ofzo lekker betrouwbaar als ze dan toch gaan regeren met elkaar.
Daarom vind ik het zo debiel dat iedereen er gelijk maar vanuit ging dat het een pvda/cda regering moest worden omdat de rest kiezersbedrog zou zijn.

Alleen nieuwe verkiezingen zouden uitkomst kunnen bieden wat dat betreft maar dat zie ik ook niet zitten. Dan zie ik liever vvd/cda/lpf want daarvan weet je inmiddels wat je ervan kan verwachten.

quote:
Tevens houd je op deze wijze het CDA uit de regering, zij hebben hun kans gekregen te bewijzen dat ze geschikt zijn voor de regering en deze op opzichtige wijze laten schieten.
dus als het pvda niet mag reageren is de democratie verloederd maar je wil wel het cda uitlsuiten
pi_9716707
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:35 schreef sp3c het volgende:
dus als het pvda niet mag reageren is de democratie verloederd maar je wil wel het cda uitlsuiten
Oh nee hoor. Als er een stabiele coalitie zonder de PvdA wordt gevormd dan mag dat best hoor (houdt het toch nooit lang uit Lang leve de maatschappelijke organisaties )

Het is meer dat ik mij eigenlijk altijd al en het laatste jaar in het bijzonder heb lopen ergeren aan het CDA. Het is op z'n zachts gezegd niet mijn partij.

pi_9717736
Die dienstweigeraars van het CDA komen we overduidelijk niet verder mee. Hoe lang willen ze nu al niet regeren?

Kunnen we onze politiek niet beter outsourcen? Aan België of zo?

pi_9717791
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 13:32 schreef Scytale het volgende:
Die dienstweigeraars van het CDA komen we overduidelijk niet verder mee. Hoe lang willen ze nu al niet regeren?

Kunnen we onze politiek niet beter outsourcen? Aan België of zo?

lijkt me een goed idee! een paars groene coalitie
pi_9718490
Het liefst nieuwe verkiezingen waardoor een PVDA/SP/GL kabinet mogelijk wordt, maar anders Paars III, omdat dat de eerste 6 jaar perfect heeft gewerkt!
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_9718589
CDA/VVD dan maar. Laat ze maar lekker hosselen om die extra stemmen bij elk voorstel datr ze doen. Eens even kijken of de politieke partijen wel het 'beste' met ons voor hebben.
  vrijdag 11 april 2003 @ 14:32:16 #47
35279 Parabola
Sapere aude
pi_9718735
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 14:24 schreef zodiakk het volgende:
CDA/VVD dan maar. Laat ze maar lekker hosselen om die extra stemmen bij elk voorstel datr ze doen. Eens even kijken of de politieke partijen wel het 'beste' met ons voor hebben.
Lijkt me helemaal niet zo gek. En dan graag met 1 A4-tje als strategisch akkoord. Het heeft geen zin meer af te spreken, want je hebt toch geen meerderheid.

* Parabola ziet eigenlijk meer in een kabinet van GL, SP en D66, maar dat schijnt dan weer niet te kunnen

Slaapt winter
en zomer
  vrijdag 11 april 2003 @ 14:33:38 #48
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9718757
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 14:32 schreef Parabola het volgende:

[..]

Lijkt me helemaal niet zo gek. En dan graag met 1 A4-tje als strategisch akkoord. Het heeft geen zin meer af te spreken, want je hebt toch geen meerderheid.

quote:
* Parabola ziet eigenlijk meer in een kabinet van GL, SP en D66, maar dat schijnt dan weer niet te kunnen
Waarom niet?

* Sidekick denkt dat PvdA het ook wel alleen af kan in de regering

vrijdag 11 april 2003 @ 14:38:22 #49
1169 BigDick
size DOES matter
pi_9718852
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 09:45 schreef Blacklander het volgende:
Paars 3, YES, nog meer geld uitgeven, iedereen tevreden en een oplopende staatsschuld waardoor we NOG langer en meer moeten bezuinigen na afloop! Denk toch eens ne mensen. Die bezuinigingen moeten gewoon worden doorgevoerd, anders wordt het gewoon nog erger.
net 77 dagen op vakantie geweest of zo?
de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
  vrijdag 11 april 2003 @ 14:43:18 #50
1169 BigDick
size DOES matter
pi_9718940
Het CDA heeft in korte tijd bewezen waarom het zo´n verademing was dat het CDA na jaren van het centrum van de macht een keer buiten spel stond. Dat onbetrouwbare schijnheilige dubbele moraalgedoe van die fatsoenrakkers is zum kotzen. Dan liever een recht-door-zee VVD´er, daar kun je tenminste van opaan.

Lijkt me de ideale kans voor een paars 3. Stimulering van de economie met een tendens naar begrotingsoverschot. De PvdA heeft in de afgelopen 77 dagen bewezen te kunne en willen snijden op moeilijke punten, Zalm heeft door dat alleen maar bezuinigen de economie er niet bovenop helpt. D66 mag weer voor spek en bonen mee doen.(gekozen burgemeester of zo)

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')