De vraag kwam in me op omdat mijn zusje morgen een eenheid bloed toegediend krijgt....haar gezondheid laat veel te wensen over...ze voelt zich moe, slap en heeft een dijk van een bloedarmoede..
Dus vandaar dat zakkie bloed (of 2) wat ze morgen krijgt..
We hopen met zijn allen dat ze er wat van opknapt..
Zelf heb ik altijd gezegd dat ik, zo gauw ik 18 was, me aan zou melden als bloeddonor..
Het is er nog steeds niet van gekomen, maar morgen lijkt me een goede gelegenheid om dat eens te gaan doen..
Ik vind het niet eng, ben niet bang voor naalden en ik heb gehoord dat je rode bloedlichaampjes zich in een mum van tijd weer aanvullen. De witte schijnen iets langer te duren..
Ik vind het gewoon nodig, bloed geven. Het kost zo weinig tijd en het kost niks van je gezondheid, terwijl het anderen zo kan helpen gezonder te worden of zelfs hun leven te redden..
Ooit las ik dit, op een sticker van de bloedtransfusiedienst:
"Bloed geven? Mijn bloed hebben ze niet nodig...."
".....en als je het dan zelf nodig hebt...?"
en deze:
"ik krijg toch geen ongeluk...."
"nee,nee.....dat zeggen ze allemaal..."
Goeie redenen om bloed te gaan geven toch?
p.s sterkte met je zusje !
Dus: bovenal dat je een ander helpt heb je voor jezelf een grote zekerheid. (en je krijgt af en toe een zilveren lepeltje of iets dergelijks).
En niet te vergeten is de gratis koffie en koekjes die je krijgt als je klaar bent.
en wat die naalden betreft: je voelt heel ff ene prikje als ze dat ding erin zetten, maar t valt heel erg mee!!!!!!
DOEN DUS!
[Dit bericht is gewijzigd door Joepsta op 15-01-2001 11:00]
quote:Ja makkelijk gezegd...Er moet heel wat gebeuren willen ze mij naar een bloedbank krijgen.
Op 15 januari 2001 01:00 schreef Koentje het volgende:
en wat die naalden betreft: je voelt heel ff ene prikje als ze dat ding erin zetten, maar t valt heel erg mee!!!!!!DOEN DUS!
ik doe het niet maar ik vind 't eigenlijk wel een goed idee. heb het eigenlijk altijd al een goed idee gevonden..
waarom ik 't niet doe.. geen idee. ik denk dat ik er gewoon te lui ben om er voor naar het ziekenhuis te gaan (terwijl ik er maar 10 min van af woon [lopend])
Wat we hier echter wel hebben is een data-base van buitenlanders en hun bloedgroep. Hoe het precies zat ben ik vergeten, maar het had te maken met de rhesus-factor. Ik geloof dat Chinezen zelden rhesus-positief hebben. Mocht een van ons dat dus nodig hebben, dan kunnen er mensen opgebeld worden...
Binnenkort maar weer 's zo'n boekie halen.
Belangrijk is natuurlijk hoeveel dagen tevoren mag je niet drinken, ik wil natuurlijk niet dat m'n bloed meteen verdampt/ontvlamt.
En mag je dan een aantal dagen niet sporten ofzo, ben je dan fysiek verzwakt, of is 't zaakie binnen een paar uur weer op peil?
Enige dat ik weet is dat je onder de 50 kilo niet mag geven. Gelukkig zit ik daar ruim boven
quote:Is dat echt zo?
Op 15 januari 2001 03:55 schreef beelzebub het volgende:
Enige dat ik weet is dat je onder de 50 kilo niet mag geven. Gelukkig zit ik daar ruim boven
Het is niet eng, kost maar weinig tijd en is hard nodig.
Je hebt er trouwens maar heel even last van (moest even daar blijven zitten en wat eten/drinken) en wordt aangeraden niet die dag nog te gaan sporten.
Ik haatte mezelf erom, vond het echt belachelijk want waar ben je nou bang voor?? Voor dat kleine prikje? Alsof het pijn doet!
De afgelopen jaren ben ik mezelf dus aan het trainen om over die angst heen te komen en, dat gaat goed!!
De laatste keer dat ik bloed moest laten prikken ben ik zo op die stoel gaan zitten, geen gedoe, naald erin bloed geven klaar!!
Ik was zo trots op mezelf!!
Ik verhuis binnen niet al te lange tijd en als dat achter de rug is ga ik me daar opgeven als bloeddonor.
quote:Het is zo dat er niet een tijd voor staat dat je niet mag drinken (ben zelf ook student!), maar je moet natuurlijk niet onder invloed zijn als je gaat geven. Het lijkt mij dus gewoon dat je de avond ervoor geen alcohol moet "nuttigen". Tevens is het zo dat je gewoon een hoop vocht kwijt bent (1/12 gedeelte van je bloed) en dat je de rest van de dag gewoon veel koffie enzo moet drinken.
Op 15 januari 2001 03:55 schreef beelzebub het volgende:
Belangrijk is natuurlijk hoeveel dagen tevoren mag je niet drinken, ik wil natuurlijk niet dat m'n bloed meteen verdampt/ontvlamt.En mag je dan een aantal dagen niet sporten ofzo, ben je dan fysiek verzwakt, of is 't zaakie binnen een paar uur weer op peil?
En wat het sporten betreft: omdat je een half litertje kwijt bent moet je lichaam gewoon heel hard werken om het weer snel op peil te brengen, dus ik zou niet echt dezelfde dag 30 kilometer gaan hardlopen
In een andere reactie werd er ook gesproken over:
quote:Dat is eigenlijk heel raar... Langs je ligt op een soort wiebelweegschaal een zakje met bloed erin, het bloed zie je wel, maar je het besef dat het bloed is heb je eigenlijk niet, daarvoor zit het zakje te vol geplakt met streepjescodes e.d. Ik zit meestal op het metertje te kijken hoeveel ik nog moet. Al met al ben je totaal ongeveer vijf minuten bezig met leeglopen, het gaat redelijk snel.
Ik vind het eng om m'n eigen bloed te zien.
De argumenten die voor mij de doorslag hebben gegeven:
- M'n bloed wordt ieder half jaar gecontroleerd en dat vind ik wel een fijne gedachte
- Als je zelf eens bloed nodig hebt, dan ben je ook bijzonder blij als het er is! Dus laat ik zelf maar meehelpen met de voorraad in stand te houden!
- Ik kom altijd veel oude bekenden tegen als ik weer eens bloed ga geven (waar ik woon doen ze het eens in het half jaar in een zaaltje) en dat is best wel gezellig!
Ik verwacht trouwens dat ik de eerstkomende keer niet mag geven vanwege m'n recente DTP, Typhus en Hepatitus A inentingen!
Ben wel orgaandonor, na me dood mogen ze alles van me hebben, zelfs me lever (al vraag ik me af wat je daar dan nog voor nuttigs mee kunt doen)
quote:Ik denk dat de wetenschap daar nog veel nut uit haalt
Op 16 januari 2001 17:07 schreef DIGGER het volgende:
Ben wel orgaandonor, na me dood mogen ze alles van me hebben, zelfs me lever (al vraag ik me af wat je daar dan nog voor nuttigs mee kunt doen)
Ik geef al een jaar of 18 bloed. Ik vind het gewoon noodzaak. Iemands leven kan er van afhangen. Het is echt een kleine moeite en vaak is het op de bloedbank erg gezellig. Zelf heb ik al een keer een pak of vier packed cells (zo heet dat bloed van de bloedbank) extra moeten hebben, na de bevalling van mijn dochter, toen ik spontaan 2 liter bloed verloor en in shock raakte. Als ik geen bloed had gekregen, was ik er nu niet meer geweest. De keuze om donor te worden had ik toen allang genomen en uitgevoerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |