ooit ruzie gehad met een man in de Twente-express.
Ik moest van Zwolle naar Hengelo en ik was al laat, ik kwam net onder de douche vandaan, ik sprong bij moeders in de auto die mij naar het station bracht, ik rende naar de trein en haalde hem op het nippertje. In de trein knoopte ik een sjaal om mijn hoofd omdat ik een ontzettend koud hoofd had met al dat natte haar, en toen ik dat deed hoorde ik opeens een man tegenover mij (in die andere vier bankjes zeg maar) zuchten en brabbelen.
Hij: "Ja, dat vind ik nou echt niet kunnen hé!"
Ik: "?? (tegen wie praat hij nou?"
Hij: "ik heb het tegen jou, Fatima!"
ik: "wáát?"
hij: "ja, je wil zeker niet dat je ouders weten dat je bent uitgeweest, en ze mogen zeker ook niet weten dat je je hoofdoek hebt afgedaan! En dan doe je dat nu stiekem!"
ik: "Maar ik ben helemaal geen moslim? Ik vind het alleen zo koud met al dat natte haar..."
hij: "bla bla bla, maar ik respecteer jouw soort wel (mijn soort, welk soort?), maar wees gewoon eerlijk!"
Ik wilde me gewoon verdedigen tegen die man, maar ik heb het hier maar bij gelaten. Gekke is dat ik juist bang was dat de moslims zelf erover zouden vallen als ik iets om mijn hoofd zou binden.
Alle stukjes vielen op hun plek toen de beste man uitstapte in
Almelo.
Later kon ik er wel om lachen, en mijn moeder en zusje ook
Verder hebben we op station Hengelo wel vaak een man, een zwerver met een fiets die heel hard schreeuwt, het gaat verder nergens over, en hij doet ook niemand kwaad.
En een man in de bus, ook in Hengelo. Hij is in zijn eentje, zwarte jas, blond haar, praat ook altijd in zichzelf. De hele bus kan meegenieten, maar niemand praat terug..
Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught. (Oscar Wilde)