Vorige week liet ik vanwege het stralende weer mijn katten op het balkon. Al die duiven dus weg, maar die redden zichzelf wel. Maar één van die beesten kwam binnen 5 seconden al weer terug! Niet normaal toch? Toen ik dat buiten eens effe nader ging onderzoeken bleek er in een hoekje dus wéér een nest te liggen, met 2 eieren er in. Mijn katten zijn sindsdien dus ook niet meer op het balkon geweest.
Wanneer de beesten zijn geboren weet ik niet, maar afgelopen zaterdag kwam ik er achter dat de eieren ondertussen dus al uit waren gekomen. Ik heb toen het volgende plaatje geschoten:
Lievvv hè? Oké, ze zijn lelijk, maar dat zijn jonge vogels wel vaker...
Nou, maar om een lang verhaal kort te maken:
Eén van de twee babies heeft het niet overleefd...
Waarschijnlijk de voorste op de foto, die is ook een stuk kleiner dan de andere. Een typisch geval van "natuurlijke selectie" ?
Anywayz, wat moet ik hier nou mee? Ik heb altijd gedacht dat ze hun lijken zelf wel uit het nest zouden werken, maar babyduif nummer 2 zit nu al twee dagen bovenop zijn/haar dode broertje/zusje!
Ik heb altijd gevonden dat je je als mens niet al te veel moet bemoeien met de natuur, maar in hoeverre zijn een kudde stadsduiven nog "wilde beesten"? Maar van de andere kant wil ik geen rottende lijken op mijn balkon! Daarbij lijkt het me ook niet zo gezond voor de andere duiven, wel?
Dus: wat moet ik doen? Opruimen of laten liggen?
het dode duifje weghalen! die wordt toch niet meer gevoerd verzorgd door de ouders en kan misschien de andere gezonde jonge duif infecteren. dat de kleinste dood gaat is trouwens niet per sé natuurlijk selectie, maar de grootte heeft meer te maken met een verschil tussen doffers en duivinnen (als ik me niet vergis)
quote:Daar had ik ook al aan gedacht ja. Als ik het doe dan trek ik wel effe een plastic zakje (als handschoen) om mijn hand heen.
Op woensdag 2 april 2003 12:09 schreef Adagio het volgende:
Ik zou het beest er wel ff uitvissen, wel ervoor oppassen dat het nog levende duifje niet aanraakt. [...]
quote:Dat kan natuurlijk ook, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ik kan zo dus ook niet zien welke van de twee er nu overleden is (en waarom).
Op woensdag 2 april 2003 12:12 schreef onetouch het volgende:
[...] de grootte heeft meer te maken met een verschil tussen doffers en duivinnen (als ik me niet vergis)
quote:Moederduif zit er nog steeds bij hoor, de nog levende kleine wordt dus nog wel gevoerd. Maar af en toe is ze dus wel effe weg om "boodschappen" te doen...
Op woensdag 2 april 2003 12:12 schreef Henkmanz het volgende:
[...] vraag me af waar de ouders zijn.
Misschien dat moederduif niet eens weet dat 1 van haar kinderen dood is (ja, dat gebeurd), en blijft ze hem voeren, wat weer ten koste kan gaan van de ander.
Maak er een mooie begrafenis van
quote:en dan straks een zieke/dode kat hebben
Op woensdag 2 april 2003 12:28 schreef Riesz het volgende:
laat Felix hem opruimen
quote:Het gaat er niet om of ik het durf of niet (ik ben niet bang voor lijken hoor, die doen nix
Op woensdag 2 april 2003 12:26 schreef Dovenwereld het volgende:
Als je niet durft dan bel je maar dierenambulance
quote:Da's ook geen optie; "Felix" kennende maakt hij er helemaal een zootje van en wie gaat dat dan weer opruimen?
Op woensdag 2 april 2003 12:28 schreef Riesz het volgende:
laat Felix hem opruimen
[Dit bericht is gewijzigd door hunky op 02-04-2003 12:49]
quote:De meesten zijn het er over eens dat ik het dus wél moet doen, en eigenlijk vond ik dat zelf ook wel. Ik wou alleen even weten hoe anderen er over denken.
Op woensdag 2 april 2003 12:20 schreef lampie_666 het volgende:
zou de natuur zijn werk laten doen en kijken over een paar weken en dan pas opruimen. Je kan het nestje natuurlijk beschadigen en dan komt die andere mischien ook wel in gevaar
quote:Een van de kuikens is altijd groter dan de ander, de eieren komen namelijk niet tegelijk uit. M'n vader heeft ook 2 keer een duivennest gehad, en alletwee de keren was het kleinste kuiken gestorven. Tja...
Op woensdag 2 april 2003 12:12 schreef onetouch het volgende:
maar de grootte heeft meer te maken met een verschil tussen doffers en duivinnen (als ik me niet vergis)
quote:Dit is dus (ongevraagd) ook mijn tweede, maar vorig jaar ging het met het eerste nest wel goed. Ook twee eieren, twee kleine duiffies en allebei oké!
Op woensdag 2 april 2003 18:42 schreef The_Lizard_Queen het volgende:[..]
Een van de kuikens is altijd groter dan de ander, de eieren komen namelijk niet tegelijk uit. M'n vader heeft ook 2 keer een duivennest gehad, en alletwee de keren was het kleinste kuiken gestorven. Tja...
gewoon voorzichtig weghalen.
als dat beest er na 2, 3 dagen nog zou liggen zou ik het zeker weg halen. ik denk sowieso niet dat de ouders in staat zijn om zo''n lijkje weg te takelen.
ze kunnen het ook niet uit het nest kieperen natuurlijk
weghalen dus
De andere duiven (volwassenen, een stuk of drie) hadden die kleine al lang weg kunnen werken. Het is op bovenstaande foto niet te zien, maar het nest ligt maar 15 cm van de rand van mijn balkon. Kwestie van effe de snavel en/of poten er onder zetten en hoppa..., onder het hek door over de rand naar beneden dumpen toch?
Duiffie nummer twee leeft nog, dat heb ik vanmiddag nog gezien. Maar of die dooie er nog ligt weet ik eigenlijk niet. Ik heb dus geen kans meer gekregen om te kijken (en/of er iets aan te doen) omdat er constant volwassen duiven aanwezig waren op de momenten dat ik wou kijken.
Morgen (lees: vandaag) heb ik wat meer tijd om een geschikt moment uit te kiezen wanneer de twee kleintjes alleen zijn. Als ze dan nog steeds met z'n tweeën zijn wordt het toch écht wel tijd om het lijk weg te werken, vijf dagen is imo véél te lang...
Wordt vervolgd...
Ik ben een enorme vogelvriend maar de ratten der lucht en dan ook nog een dode in je huis, dwz op het balkon. Ik krijg spontaan jeuk als ik het lees.
Je hoeft niet als Bloodhoundfromhell het zo rigoreus aan te pakken: heb net een duivennest met eieren van het balkon (gegooid) maar gooi op zn minst dat ziekteverwekkende kadaver weg.
Als je er geen zin in hebt: de GG&GD neemt het graag van je over. Duiven, en dode helemaal, zijn een bedreiging van de gezondheid.
Al moet ik zeggen dat je foto van het nest, en de vogels op zich erg mooi en aandoenlijk zijn. Ik kan ze ook geen kwaad doen maar je kan wel proberen goed te doen. Een balkon is nou niet echt "de natuur" waar alles zich zelf in evenwicht houdt.
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 16:23 schreef hunky het volgende:
Nou, het was geen prettig karweitje, maar het is gebeurd hoor...
Ik moest natuurlijk wel even een geschikt moment afwachten waarop moederduif en nog wat andere oudere duiven weg waren, maar toen dat moment er eenmaal was heb ik het toch maar even gedaan.
Ik heb een plastic tasje om mijn hand gedaan en het kadaver daarmee uit het nest geplukt. De andere nog levende duif zat er bovenop (die moest ik dus ook nog effe voorzichtig aan de kant duwen met mijn geïmproviseerde handschoen) waardoor het babylijk helemaal plat was en nog warm ook! Gadver... Daarna die plastic zak binnenstebuiten gekeerd zodat de duif er in verdween, goed luchtdicht afgesloten en weg er mee...
Moederduif is ondertussen al weer terug en is de overgebleven kleine al weer aan het verzorgen. Die heeft waarschijnlijk nix in de gaten...
Heel goed gedaan en fijn dat er nog zulke dieren/duivenvrienden zijn!
quote:Aansluit
Op vrijdag 4 april 2003 16:39 schreef bianca en michael het volgende:
*Applaus*Heel goed gedaan en fijn dat er nog zulke dieren/duivenvrienden zijn!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |