quote:Volgens onze Nederlandse Correspondenten? Volgens mij zit er alleen 1 kerel van de nieuwe revu in Bagdad (Arnold Karskens)
Op dinsdag 1 april 2003 01:13 schreef Bushmaster het volgende:
Volgens onze Nederlandse correspondenten in Baghdad blijken de slachtoffers en -gewonden ter plaatse voor 60% te bestaan uit burgers welke zijn getroffen door naar de grond terugvallende projectielen van Iraaks luchtafweergeschut. Deze cijfers komen van artsen ter plaatse.
Dit is een heel andere versie dan die we horen van Iraakse zijde. Mag je dan aannemen dat die toevallige bom-inslagen op twee markten in drie dagen niet van 'coalitie-origine' zijn?
Edit: Dit is geen troll maar een mening
quote:How, Wouter Kurpershoek zit niet slechts veilig in Quatar maar begeeft zich ook in de vuurlinie.
Op dinsdag 1 april 2003 01:14 schreef PLAE@ het volgende:[..]
Volgens onze Nederlandse Correspondenten? Volgens mij zit er alleen 1 kerel van de nieuwe revu in Bagdad (Arnold Karskens)
Hij zit in Koeweit stad en is al helemaal 1x naar Umm Qasr geweest.........dat sinds dagen al niet meer de frontlinie is
quote:*spoelt even de video om te checken. Er staat me wat meer tumult bij dan dat lauwe Umm Qasr. Kunnen we verder ff ontopic?
Op dinsdag 1 april 2003 01:17 schreef PLAE@ het volgende:
In de vuurlinie ?Hij zit in Koeweit stad en is al helemaal 1x naar Umm Qasr geweest.........dat sinds dagen al niet meer de frontlinie is
die Kurpershoek kan niet eens in de buurt van t front komen omdat ie niet zit ingedeeld bij t leger .......en nee op eigen houtje durven ze dat echt niet aan
M.a.w. die markt in Bagdad lijkt mij niet het gevolg van luchtafweergeschut. Of het van Amerikaanse of Irakese origine is geweest houd ik in het midden maar het ging hier toch wel om een granaat/raket lijkt mij.
quote:oh dat is we leen beetje achterhaald hoor. Er wordt nog wel met 'gewoon' afweergeschut geschoten maar wel iets hoger dan .50
Op dinsdag 1 april 2003 01:23 schreef heijx het volgende:
Luchtafweergeschut is toch meestal .50 mitrailleurvuur? Of worden daar ook bommen en raketten voor gebruikt?
De irakezen zouden ook Sams moeten hebben maar daar heb ik nog niks van gezien/ gehoord. In de 1e golfoorlog was t wel opvallend meer afweergeschut trouwens
quote:Ik keek naar het acht uur journaal op nederland 1 en ze hadden zeker drie correspondenten in Irak zitten. 1 in Bagdad, 1 in het noorden en 1 in het zuiden.
Op dinsdag 1 april 2003 01:14 schreef PLAE@ het volgende:[..]
Volgens onze Nederlandse Correspondenten? Volgens mij zit er alleen 1 kerel van de nieuwe revu in Bagdad (Arnold Karskens)
quote:hij had vanavond op het nieuws een kogelvrij vest aan..en dat lijkt me voor Koeweit stad wat overdone op dit moment, of niet
Op dinsdag 1 april 2003 01:17 schreef PLAE@ het volgende:
In de vuurlinie ?Hij zit in Koeweit stad en is al helemaal 1x naar Umm Qasr geweest.........dat sinds dagen al niet meer de frontlinie is
Het ging om correspondenten in Bagdad. 1 dus
quote:dan zat ie in zuid-irak
Op dinsdag 1 april 2003 01:27 schreef milagro het volgende:[..]
hij had vanavond op het nieuws een kogelvrij vest aan..en dat lijkt me voor Koeweit stad wat overdone op dit moment, of niet
Wat dacht je van het NOS journaal
En nee hij zat idd niet in Bagdad, maar wel degelijk in Irak en blijkbaar daar waar het niet bepaald safe is ..
quote:Het is vaak 40mm luchtafweergeschut en 70mm 'flack', patronen die na een bepaalde tjd exploderen, of tijdens impact. Daar schijnt een hoop van terug te komen.
Op dinsdag 1 april 2003 01:23 schreef heijx het volgende:
Luchtafweergeschut is toch meestal .50 mitrailleurvuur? Of worden daar ook bommen en raketten voor gebruikt?
nog effe en ze verkondigen dat Saddam kinderen opeet..
quote:lol
Op dinsdag 1 april 2003 01:56 schreef Fonkmeistah het volgende:
achja het zit de VS niet mee.. iedereen heeft hun leugens nu wel door dus komen ze met nog meer leugens om de aandacht daar van af te leiden..nog effe en ze verkondigen dat Saddam kinderen opeet..
Grote kans dat de meesten het hier nog zouden slikken ook!
denk je nou echt dat een handje vol journalisten dat kan bepalen?
no way
quote:Bron???
Volgens onze Nederlandse correspondenten in Baghdad blijken de slachtoffers en -gewonden ter plaatse voor 60% te bestaan uit burgers welke zijn getroffen door naar de grond terugvallende projectielen van Iraaks luchtafweergeschut. Deze cijfers komen van artsen ter plaatse.
Dit is een heel andere versie dan die we horen van Iraakse zijde. Mag je dan aannemen dat die toevallige bom-inslagen op twee markten in drie dagen niet van 'coalitie-origine' zijn?
quote:Gerri Eickhof is van Jordanie naar Baghdad gereden eergisteren ofzo.
Op dinsdag 1 april 2003 01:16 schreef Bushmaster het volgende:[..]
How, Wouter Kurpershoek zit niet slechts veilig in Quatar maar begeeft zich ook in de vuurlinie.
quote:Al vaker gehoord. Stond een week geleden ook in de krant.
En als je kijkt hoeveel afweervuur er naar boven gaat is het best geloofwaardig dat er op de grond veel mensen geraakt worden door die scherven (zeker nu blijkt dat de markt e.d. gewoon open is tijdens luchtbombardementen).
maar 60% lijkt me wat overdreven, het grootste gedeelte zal echt door coalitiebommen om het leven zijn gekomen ... dit was te verwachten en het getal is nog steeds zeer laag ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar de amerikanen zich nu zo voor schamen dat ze er leugentjes tegenaan moeten smijten.
quote:Is dit ook niet gezegd door die journalist die in Bagdad zit en steeds bij Barend&vanDorp per telefoon het laatste nieuws geeft ?
Bovendien zie je dan geen kraters.
quote:Ter lering ende vermaeck: het is FLAK, niet flack (ook al spreek je het wel uit als flek
Op dinsdag 1 april 2003 01:34 schreef Bushmaster het volgende:
Het is vaak 40mm luchtafweergeschut en 70mm 'flack', patronen die na een bepaalde tjd exploderen, of tijdens impact. Daar schijnt een hoop van terug te komen.
quote:het gaat natuurlijk ook niet alleen om die markt he...
Op dinsdag 1 april 2003 15:10 schreef Ulx het volgende:
De meeste zwaarkaliber AA granaten ploffen op een bepaalde hoogte, neervallend 23mm munitie kan nooit zulke gevolgen hebben al op die markt.Bovendien zie je dan geen kraters.
quote:Maar daarvan zeiden de Amerikanen toch dat ze dachten dat het door Irakees afweergeschut kwam?
Op dinsdag 1 april 2003 20:14 schreef [Efink] het volgende:[..]
het gaat natuurlijk ook niet alleen om die markt he...
quote:nee volgens mij zeiden ze daarvan dat ze dachten dat dat kwam door brokstukken van een iraakse raketinstallatie die daar dicht in de buurt stond, danwel een iraakse raket die daar is 'weggesprongen' oid.
Op dinsdag 1 april 2003 20:17 schreef ullie het volgende:[..]
Maar daarvan zeiden de Amerikanen toch dat ze dachten dat het door Irakees afweergeschut kwam?
quote:Gebaseerd op ?
Op dinsdag 1 april 2003 20:55 schreef CeeJee het volgende:
NRC Handelsblad had vandaag een vrij uitgebreid artikel dat ook als conclusie had dat de twee explosies op markten in Baghdad niet door Amerikaanse bommen of raketten zijn veroorzaakt, maar door Irakese luchtafweer raketten die weer naar beneden komen.
quote:Hij is zondag terugekeerd naar Bagdad.
Op dinsdag 1 april 2003 01:29 schreef PLAE@ het volgende:[..]
dan zat ie in zuid-irak
hij schijnt heen en weer te reizen. Maar het echte fron
nee daar mag ie niet eens komen
Groeten, Robert.
quote:Koop 'm zelf !
Op dinsdag 1 april 2003 21:00 schreef yavanna het volgende:[..]
Gebaseerd op ?
Gewoon benieuwd
Uit foto's van de inslagkrater, de schade aan de omliggende gebouwen vlakbij en verder weg wordt geconcludeerd dat er eerder tientallen dan honderden kilo's explosieven zijn geëxplodeerd. Te weinig voor een Amerikaanse bom, genoeg voor een SAM raket. Ook werd de explosie van een mortierbom op een markt in Sarajevo ermee vergeleken, waar een nog veel kleinere explosie ook tientallen slachtoffers eiste.
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 20:55 schreef CeeJee het volgende:
NRC Handelsblad had vandaag een vrij uitgebreid artikel dat ook als conclusie had dat de twee explosies op markten in Baghdad niet door Amerikaanse bommen of raketten zijn veroorzaakt, maar door Irakese luchtafweer raketten die weer naar beneden komen.
quote:bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2904893.stm
1345: UK Foreign Secretary Jack Straw says it is "increasingly probable" that last Wednesday's explosion which caused a large number of civilian deaths in a Baghdad shopping area was the result of Iraqi action, rather than a coalition missile.
quote:bron: http://www.guardian.co.uk/Iraq/dailybriefing/story/0,12965,927233,00.html
Meanwhile it has emerged - as a result of detective work on the internet by a Guardian reader - that the explosion in a Baghdad market which killed more than 60 people last Friday was indeed caused by a cruise missile and not an Iraqi anti-aircraft rocket as the US has suggested.A metal fragment found at the scene by British journalist Robert Fisk carried various markings, including "MFR 96214 09". This, our reader pointed out in an email, is a manufacturer's identification number known as a "cage code".
Cage codes can be looked up on the internet (www.gidm.dlis.dla.mil), and keying in the number 96214 traces the fragment back to a plant in McKinney, Texas, owned by the Raytheon Company.
Raytheon, whose headquarters are in Lexington, Massachusetts, aspires "to be the most admired defence and aerospace systems supplier through world-class people and technology", according to its website (www.raytheon.com). It makes a vast array of military equipment, including the AGM-129 cruise missile which is launched from B-52 bombers.
quote:In het artikel van Fisk is het net iets anders gegaan:
Op dinsdag 1 april 2003 21:48 schreef Xspringe het volgende:[..]
[..]bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2904893.stm
[..]A metal fragment found at the scene by British journalist Robert Fisk carried various markings, including "MFR 96214 09". This, our reader pointed out in an email, is a manufacturer's identification number known as a "cage code".
quote:http://argument.independent.co.uk/commentators/story.jsp?story=392161
The piece of metal bearing the codings was retrieved only minutes after the missile exploded on Friday evening, by an old man whose home is only 100 yards from the 6ft crater. Even the Iraqi authorities do not know that it exists.
Niet zelf gevonden dus, maar gevonden en aan hem gegeven door een oude man die het geheim houdt voor de Irakese authoriteiten (na de publikatie van dit artikel natuurlijk niet meer) en bij zich houdt voor het geval hij een Britse journalist tegen het lijf loopt.
quote:Tsja, wie zullen we nu geloven?
Op dinsdag 1 april 2003 21:48 schreef Xspringe het volgende:[..]
[..]bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2904893.stm
[..]bron: http://www.guardian.co.uk/Iraq/dailybriefing/story/0,12965,927233,00.html
quote:Ik kijk wel link uit
Op dinsdag 1 april 2003 21:27 schreef CeeJee het volgende:[..]
Koop 'm zelf !
Uit foto's van de inslagkrater, de schade aan de omliggende gebouwen vlakbij en verder weg wordt geconcludeerd dat er eerder tientallen dan honderden kilo's explosieven zijn geëxplodeerd. Te weinig voor een Amerikaanse bom, genoeg voor een SAM raket. Ook werd de explosie van een mortierbom op een markt in Sarajevo ermee vergeleken, waar een nog veel kleinere explosie ook tientallen slachtoffers eiste.
Ah ok, dat maakt de dingen weer iets duidelijker.
Thnx!
"What goes up, must come down"
Als je ziet wat die irakezen wel niet de lucht in schieten tijdens een bombardement... lijkt me toch wel een hondervoud van wat er aan Coaltie bommen neerkomt.
Lijkt me dan ook zeer logisch dat er redelijk wat slachtoffers zijn door het iraakse luchtafweer geschut.
P.s
Terugvallende projectielen zijn niet echt bepaald preciesie bommen.
quote:http://news.independent.co.uk/world/middle_east/story.jsp?story=393066
Op woensdag 2 april 2003 15:54 schreef gigatech het volgende:
volgens mij was dit idd een iraakse sam raket of flak omdat op de beelden van de iraakse tv geen krater te zien was van een raket/bom en deze laten de iraki's graag zien als die aanwezig is. echter als een allied raket/bom inslaat vlakbij een burger lokatie dan heb je ook veel doden en gewonden door de drukgolf die 2 keer langs komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |