abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9501738
Volgens onze Nederlandse correspondenten in Baghdad blijken de slachtoffers en -gewonden ter plaatse voor 60% te bestaan uit burgers welke zijn getroffen door naar de grond terugvallende projectielen van Iraaks luchtafweergeschut. Deze cijfers komen van artsen ter plaatse.
Dit is een heel andere versie dan die we horen van Iraakse zijde. Mag je dan aannemen dat die toevallige bom-inslagen op twee markten in drie dagen niet van 'coalitie-origine' zijn?
Eigen brokjes eerst.
  dinsdag 1 april 2003 @ 01:14:55 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9501761
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:13 schreef Bushmaster het volgende:
Volgens onze Nederlandse correspondenten in Baghdad blijken de slachtoffers en -gewonden ter plaatse voor 60% te bestaan uit burgers welke zijn getroffen door naar de grond terugvallende projectielen van Iraaks luchtafweergeschut. Deze cijfers komen van artsen ter plaatse.
Dit is een heel andere versie dan die we horen van Iraakse zijde. Mag je dan aannemen dat die toevallige bom-inslagen op twee markten in drie dagen niet van 'coalitie-origine' zijn?
Volgens onze Nederlandse Correspondenten? Volgens mij zit er alleen 1 kerel van de nieuwe revu in Bagdad (Arnold Karskens)
pi_9501769
Zie je nou wel? Anderen de schuld geven! Dat is Irak! En iedereen maar denken dat de Amerikanen gestoord zijn!

Edit: Dit is geen troll maar een mening

pi_9501774
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:14 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Volgens onze Nederlandse Correspondenten? Volgens mij zit er alleen 1 kerel van de nieuwe revu in Bagdad (Arnold Karskens)

How, Wouter Kurpershoek zit niet slechts veilig in Quatar maar begeeft zich ook in de vuurlinie.
Eigen brokjes eerst.
  dinsdag 1 april 2003 @ 01:17:53 #5
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9501795
In de vuurlinie ?

Hij zit in Koeweit stad en is al helemaal 1x naar Umm Qasr geweest.........dat sinds dagen al niet meer de frontlinie is

pi_9501840
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:17 schreef PLAE@ het volgende:
In de vuurlinie ?

Hij zit in Koeweit stad en is al helemaal 1x naar Umm Qasr geweest.........dat sinds dagen al niet meer de frontlinie is

*spoelt even de video om te checken. Er staat me wat meer tumult bij dan dat lauwe Umm Qasr. Kunnen we verder ff ontopic?
Eigen brokjes eerst.
  dinsdag 1 april 2003 @ 01:22:20 #7
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9501871
prima verder ontopic

die Kurpershoek kan niet eens in de buurt van t front komen omdat ie niet zit ingedeeld bij t leger .......en nee op eigen houtje durven ze dat echt niet aan

dinsdag 1 april 2003 @ 01:23:53 #8
5673 heijx
Qui que boue
pi_9501889
Luchtafweergeschut is toch meestal .50 mitrailleurvuur? Of worden daar ook bommen en raketten voor gebruikt?

M.a.w. die markt in Bagdad lijkt mij niet het gevolg van luchtafweergeschut. Of het van Amerikaanse of Irakese origine is geweest houd ik in het midden maar het ging hier toch wel om een granaat/raket lijkt mij.

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 1 april 2003 @ 01:25:21 #9
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9501910
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:23 schreef heijx het volgende:
Luchtafweergeschut is toch meestal .50 mitrailleurvuur? Of worden daar ook bommen en raketten voor gebruikt?
oh dat is we leen beetje achterhaald hoor. Er wordt nog wel met 'gewoon' afweergeschut geschoten maar wel iets hoger dan .50

De irakezen zouden ook Sams moeten hebben maar daar heb ik nog niks van gezien/ gehoord. In de 1e golfoorlog was t wel opvallend meer afweergeschut trouwens

pi_9501925
Bron?
pi_9501926
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:14 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ik keek naar het acht uur journaal op nederland 1 en ze hadden zeker drie correspondenten in Irak zitten. 1 in Bagdad, 1 in het noorden en 1 in het zuiden.
pi_9501937
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:17 schreef PLAE@ het volgende:
In de vuurlinie ?

hij had vanavond op het nieuws een kogelvrij vest aan..en dat lijkt me voor Koeweit stad wat overdone op dit moment, of niet
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 1 april 2003 @ 01:28:43 #13
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9501951
bron? ik heb t vanavond oa gehoord op cnn (voor zover dat nog betrouwbaar is .

Het ging om correspondenten in Bagdad. 1 dus

dinsdag 1 april 2003 @ 01:29:30 #14
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9501960
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:27 schreef milagro het volgende:

[..]

hij had vanavond op het nieuws een kogelvrij vest aan..en dat lijkt me voor Koeweit stad wat overdone op dit moment, of niet

dan zat ie in zuid-irak hij schijnt heen en weer te reizen. Maar het echte fron nee daar mag ie niet eens komen
pi_9501971
Bron?

Wat dacht je van het NOS journaal

En nee hij zat idd niet in Bagdad, maar wel degelijk in Irak en blijkbaar daar waar het niet bepaald safe is ..

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_9502036
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:23 schreef heijx het volgende:
Het is vaak 40mm luchtafweergeschut en 70mm 'flack', patronen die na een bepaalde tjd exploderen, of tijdens impact. Daar schijnt een hoop van terug te komen.
[edit] maar dat klopt, Wouter is niet Embedded. [/edit]
Eigen brokjes eerst.
  dinsdag 1 april 2003 @ 01:56:40 #17
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_9502179
achja het zit de VS niet mee.. iedereen heeft hun leugens nu wel door dus komen ze met nog meer leugens om de aandacht daar van af te leiden..

nog effe en ze verkondigen dat Saddam kinderen opeet..

Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2003 @ 02:09:53 #18
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_9502224
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:56 schreef Fonkmeistah het volgende:
achja het zit de VS niet mee.. iedereen heeft hun leugens nu wel door dus komen ze met nog meer leugens om de aandacht daar van af te leiden..

nog effe en ze verkondigen dat Saddam kinderen opeet..

lol

Grote kans dat de meesten het hier nog zouden slikken ook!

pi_9502234
What's the difference?
"Twenty-six times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. That is why I succeed." Michael Jordan
pi_9502257
wat een gelul..bagdad heeft 5 miljoen inwoners..meer dan 6 x zo groot als amserdam

denk je nou echt dat een handje vol journalisten dat kan bepalen?

no way

borderline
  dinsdag 1 april 2003 @ 13:09:20 #21
16715 Mylene
*schatje*
pi_9508446
quote:
Bron???
  dinsdag 1 april 2003 @ 13:12:11 #22
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_9508530
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:16 schreef Bushmaster het volgende:

[..]

How, Wouter Kurpershoek zit niet slechts veilig in Quatar maar begeeft zich ook in de vuurlinie.

Gerri Eickhof is van Jordanie naar Baghdad gereden eergisteren ofzo.
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_9508569
Tsja, what goes up.. must come down.
pi_9508618
quote:
Al vaker gehoord. Stond een week geleden ook in de krant.
Zijn we GEIL...of we GEIL zijn! HOUWE ZO!
  Moderator dinsdag 1 april 2003 @ 13:21:14 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9508848
best goed mogenlijk dat er veel slachtoffers vallen, die scerven verbranden niet als de granaten ontploffen dus komen ze weer naar beneden met een rotgang.

En als je kijkt hoeveel afweervuur er naar boven gaat is het best geloofwaardig dat er op de grond veel mensen geraakt worden door die scherven (zeker nu blijkt dat de markt e.d. gewoon open is tijdens luchtbombardementen).

maar 60% lijkt me wat overdreven, het grootste gedeelte zal echt door coalitiebommen om het leven zijn gekomen ... dit was te verwachten en het getal is nog steeds zeer laag ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar de amerikanen zich nu zo voor schamen dat ze er leugentjes tegenaan moeten smijten.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9508908
quote:
Is dit ook niet gezegd door die journalist die in Bagdad zit en steeds bij Barend&vanDorp per telefoon het laatste nieuws geeft ?
doe waar je angst voor hebt en de angst sterft een zekere dood
  Overall beste user 2022 dinsdag 1 april 2003 @ 15:10:22 #27
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_9512359
De meeste zwaarkaliber AA granaten ploffen op een bepaalde hoogte, neervallend 23mm munitie kan nooit zulke gevolgen hebben al op die markt.

Bovendien zie je dan geen kraters.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  dinsdag 1 april 2003 @ 20:14:05 #28
1355 [Efink]
Nulli Cedo
pi_9519957
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:34 schreef Bushmaster het volgende:
Het is vaak 40mm luchtafweergeschut en 70mm 'flack', patronen die na een bepaalde tjd exploderen, of tijdens impact. Daar schijnt een hoop van terug te komen.
Ter lering ende vermaeck: het is FLAK, niet flack (ook al spreek je het wel uit als flek ) Het staat voor Flugzeug Luft Abwehr Kanonne.... of zoiets dergelijks in het duits ...
  dinsdag 1 april 2003 @ 20:14:41 #29
1355 [Efink]
Nulli Cedo
pi_9519979
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 15:10 schreef Ulx het volgende:
De meeste zwaarkaliber AA granaten ploffen op een bepaalde hoogte, neervallend 23mm munitie kan nooit zulke gevolgen hebben al op die markt.

Bovendien zie je dan geen kraters.

het gaat natuurlijk ook niet alleen om die markt he...
  dinsdag 1 april 2003 @ 20:17:28 #30
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_9520065
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 20:14 schreef [Efink] het volgende:

[..]

het gaat natuurlijk ook niet alleen om die markt he...

Maar daarvan zeiden de Amerikanen toch dat ze dachten dat het door Irakees afweergeschut kwam?
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  dinsdag 1 april 2003 @ 20:32:43 #31
1355 [Efink]
Nulli Cedo
pi_9520477
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 20:17 schreef ullie het volgende:

[..]

Maar daarvan zeiden de Amerikanen toch dat ze dachten dat het door Irakees afweergeschut kwam?

nee volgens mij zeiden ze daarvan dat ze dachten dat dat kwam door brokstukken van een iraakse raketinstallatie die daar dicht in de buurt stond, danwel een iraakse raket die daar is 'weggesprongen' oid.
pi_9520961
NRC Handelsblad had vandaag een vrij uitgebreid artikel dat ook als conclusie had dat de twee explosies op markten in Baghdad niet door Amerikaanse bommen of raketten zijn veroorzaakt, maar door Irakese luchtafweer raketten die weer naar beneden komen.
  dinsdag 1 april 2003 @ 21:00:19 #33
19242 yavanna
Results may vary.
pi_9521064
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 20:55 schreef CeeJee het volgende:
NRC Handelsblad had vandaag een vrij uitgebreid artikel dat ook als conclusie had dat de twee explosies op markten in Baghdad niet door Amerikaanse bommen of raketten zijn veroorzaakt, maar door Irakese luchtafweer raketten die weer naar beneden komen.
Gebaseerd op ?
Gewoon benieuwd
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  dinsdag 1 april 2003 @ 21:03:34 #34
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9521147
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 01:29 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

dan zat ie in zuid-irak hij schijnt heen en weer te reizen. Maar het echte fron nee daar mag ie niet eens komen

Hij is zondag terugekeerd naar Bagdad.

Groeten, Robert.

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_9521865
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 21:00 schreef yavanna het volgende:

[..]

Gebaseerd op ?
Gewoon benieuwd

Koop 'm zelf !

Uit foto's van de inslagkrater, de schade aan de omliggende gebouwen vlakbij en verder weg wordt geconcludeerd dat er eerder tientallen dan honderden kilo's explosieven zijn geëxplodeerd. Te weinig voor een Amerikaanse bom, genoeg voor een SAM raket. Ook werd de explosie van een mortierbom op een markt in Sarajevo ermee vergeleken, waar een nog veel kleinere explosie ook tientallen slachtoffers eiste.

pi_9522564
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 20:55 schreef CeeJee het volgende:
quote:
1345: UK Foreign Secretary Jack Straw says it is "increasingly probable" that last Wednesday's explosion which caused a large number of civilian deaths in a Baghdad shopping area was the result of Iraqi action, rather than a coalition missile.
bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2904893.stm
quote:
Meanwhile it has emerged - as a result of detective work on the internet by a Guardian reader - that the explosion in a Baghdad market which killed more than 60 people last Friday was indeed caused by a cruise missile and not an Iraqi anti-aircraft rocket as the US has suggested.

A metal fragment found at the scene by British journalist Robert Fisk carried various markings, including "MFR 96214 09". This, our reader pointed out in an email, is a manufacturer's identification number known as a "cage code".

Cage codes can be looked up on the internet (www.gidm.dlis.dla.mil), and keying in the number 96214 traces the fragment back to a plant in McKinney, Texas, owned by the Raytheon Company.

Raytheon, whose headquarters are in Lexington, Massachusetts, aspires "to be the most admired defence and aerospace systems supplier through world-class people and technology", according to its website (www.raytheon.com). It makes a vast array of military equipment, including the AGM-129 cruise missile which is launched from B-52 bombers.

bron: http://www.guardian.co.uk/Iraq/dailybriefing/story/0,12965,927233,00.html
pi_9523458
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 21:48 schreef Xspringe het volgende:

[..]

[..]

bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2904893.stm
[..]

A metal fragment found at the scene by British journalist Robert Fisk carried various markings, including "MFR 96214 09". This, our reader pointed out in an email, is a manufacturer's identification number known as a "cage code".

In het artikel van Fisk is het net iets anders gegaan:
quote:
The piece of metal bearing the codings was retrieved only minutes after the missile exploded on Friday evening, by an old man whose home is only 100 yards from the 6ft crater. Even the Iraqi authorities do not know that it exists.
http://argument.independent.co.uk/commentators/story.jsp?story=392161

Niet zelf gevonden dus, maar gevonden en aan hem gegeven door een oude man die het geheim houdt voor de Irakese authoriteiten (na de publikatie van dit artikel natuurlijk niet meer) en bij zich houdt voor het geval hij een Britse journalist tegen het lijf loopt.

dinsdag 1 april 2003 @ 22:56:10 #39
19242 yavanna
Results may vary.
pi_9524695
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 21:27 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Koop 'm zelf !

Uit foto's van de inslagkrater, de schade aan de omliggende gebouwen vlakbij en verder weg wordt geconcludeerd dat er eerder tientallen dan honderden kilo's explosieven zijn geëxplodeerd. Te weinig voor een Amerikaanse bom, genoeg voor een SAM raket. Ook werd de explosie van een mortierbom op een markt in Sarajevo ermee vergeleken, waar een nog veel kleinere explosie ook tientallen slachtoffers eiste.

Ik kijk wel link uit

Ah ok, dat maakt de dingen weer iets duidelijker.

Thnx!

~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_9525396
tja scherven met die snelheden op zo'n open plek, zal er niet tof uitgezien hebben!
pi_9525436
Lijkt me eigenlijk ook logisch...

"What goes up, must come down"

Als je ziet wat die irakezen wel niet de lucht in schieten tijdens een bombardement... lijkt me toch wel een hondervoud van wat er aan Coaltie bommen neerkomt.

Lijkt me dan ook zeer logisch dat er redelijk wat slachtoffers zijn door het iraakse luchtafweer geschut.

P.s
Terugvallende projectielen zijn niet echt bepaald preciesie bommen.

woensdag 2 april 2003 @ 15:54:45 #42
29985 gigatech
Rosie the bear
pi_9538074
volgens mij was dit idd een iraakse sam raket of flak omdat op de beelden van de iraakse tv geen krater te zien was van een raket/bom en deze laten de iraki's graag zien als die aanwezig is. echter als een allied raket/bom inslaat vlakbij een burger lokatie dan heb je ook veel doden en gewonden door de drukgolf die 2 keer langs komt.
Reisverslag Camper Rondreis USA : http://usa2006.alibalex.com
Cosmic news : http://cosmicgravity.net
pi_9538266
quote:
Op woensdag 2 april 2003 15:54 schreef gigatech het volgende:
volgens mij was dit idd een iraakse sam raket of flak omdat op de beelden van de iraakse tv geen krater te zien was van een raket/bom en deze laten de iraki's graag zien als die aanwezig is. echter als een allied raket/bom inslaat vlakbij een burger lokatie dan heb je ook veel doden en gewonden door de drukgolf die 2 keer langs komt.
http://news.independent.co.uk/world/middle_east/story.jsp?story=393066
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')