Ik eigenlijk niet, alleen is het merendeel van m'n 'moderne' muziek wel gezongen door de heren en het merendeel van m'n klassieke collectie door dames. Het heft elkaar dus enigszins op.
Kan het zo zijn dat voor bepaalde stromingen de stem van een man of vrouw meer geschikt is tot het zingen dan bij andere stromingen?
quote:Wat voor eisen zou je dan aan moeten denken?
Op zondag 30 maart 2003 18:21 schreef Vork het volgende:
Zonder dat ik er bewust mijn muziek op uitkies heb ik toch vrij weinig zangeressen (in ene band of solo) in de verzameling zitten. nou ok bij Trip-Hop zit wel voor mijn doen vrij veel vrouwelijke zang, maar voorderest is het toch overwegend zangers. Ik denk dta ik onbewust hogere eisen stel aan vrouwelijke zang om me er niet aan te gaan lopen ergeren.
Ik heb bij klassieke muziek wel gauw dat vrouwen wat eerder schreeuwerig en valser worden dan mannen eigenlijk.
quote:meen je dit?
Op zondag 30 maart 2003 18:29 schreef Paulus_Boskabouter het volgende:
ik ben fan van barbara streisand.
quote:Ok.
Op zondag 30 maart 2003 18:29 schreef Paulus_Boskabouter het volgende:
ik ben fan van barbara streisand.
quote:Stemklank, zuiverheid... ene stem als schuurpapier of juist een heel knauwend stemgeluid ligt me dus totaal niet.. het moet vooral niet gaan irriteren. en bij mannen heb ik dat veel minder snel, daar kan ik het in sommige gevallen wel van waarderen..
Op zondag 30 maart 2003 18:29 schreef Seborik het volgende:
Wat voor eisen zou je dan aan moeten denken?Ik heb bij klassieke muziek wel gauw dat vrouwen wat eerder schreeuwerig en valser worden dan mannen eigenlijk.
quote:nee nee... ik dacht alleen dat...
Op zondag 30 maart 2003 18:36 schreef Paulus_Boskabouter het volgende:[..]
waarom niet?
quote:bestaan die nog steeds dan?
Op zondag 30 maart 2003 18:23 schreef Simm1 het volgende:
Bij de Vengaboys hebben we dat probleem niet. Hier is het precies 2-2!
En volgens mij zit daar dan ook nog een zooitje potten tussen.
Dus...
quote:Ik ben razend benieuwd naar de eindconclusie die hier op zou moeten volgen.
Op zondag 30 maart 2003 20:18 schreef Nuoro het volgende:
En volgens mij zit daar dan ook nog een zooitje potten tussen.Dus...
quote:tof hoor
Op zondag 30 maart 2003 18:23 schreef Simm1 het volgende:
Bij de Vengaboys hebben we dat probleem niet. Hier is het precies 2-2!
Voor het melodieuzere werk en de normale pop verkies ik vrouwen.
.
en dat was het zo ongeveer denk ik...
Ik heb gewoon altijd meer van vrouwenstemmen gehouden, vroeger toen ik alles van de top40 goed vond al en nu in die indie/alto sfeer nog steeds, zo niet nog meer.
De mannenstemmen in mijn collectie zitten met name in de new wave/gothic (simple minds, sisters of mercy, cure, police), in de metal/punk (logisch, daar heb je minder zangeressen bij) en in de nieuwe stroming retrorock (white stripes, d4, strokes etc).
Ik merk zelf wel dat ik vooral mannelijke artiesten en bands met mannelijke zangers in mijn collectie heb. Misschien toch wel onbewust die identificatie dan...
Ik vind dat mannenstemmen over het algemeen wat beter zijn om er lang naar te kunnen luisteren. Bij een vrouw valt een stemgeluid meer op en dat kan op den duur behoorlijk irriteren. Dan wordt het luisteren naar een stem in plaats van naar de muziek.
quote:hangt er van af hoe letterlijk je 'rock' neemt, anders kom je toch al snel op namen als Janis Joplin, Madonna, Karen Carpenter, Joni Mitchell, Melanie, Aretha Franklin, Billie Holiday...
Op dinsdag 1 april 2003 01:40 schreef placebeau het volgende:
De groten in de rockgeschiedenis waren mannen (beatles, rolling stones, nirvana, elvis, bob dylan, ...) Je moet al wat harder nadenken om invloedrijke vrouwen te vinden.
Enige vrouwelijke namen uit mijn collectie:
Veruca Salt, Indigo Girls, That Dog!, Churchills, Fuzzy, Roaches, Sheryl Crow, Tracy Bonham, Madonna, Bangles....
quote:Tja, dat zijn wel invloedrijke namen die je hier opsomt maar niet zo klinkend (misschien wel even goed) als hun mannelijke collega's. Als ik jouw (overigens geweldige) bands/groepen - toernooi bekijk zitten er bij de laatste zestien zo goed als geen (ik zou eens moeten checken) groepen met leadzangeres bij. Bij duo's valt het al wat beter mee (moloko, ike & tina), maar toch.
Op dinsdag 1 april 2003 11:19 schreef ranja het volgende:[..]
hangt er van af hoe letterlijk je 'rock' neemt, anders kom je toch al snel op namen als Janis Joplin, Madonna, Karen Carpenter, Joni Mitchell, Melanie, Aretha Franklin, Billie Holiday...
valt wel mee dus. Volgens mij zijn er ook vrijwel evenveel bands die een zangeres hebben als bands die een zanger hebben. Alleen worden meestal de bands met een zanger bekender of meer serieus genomen... terecht of onterecht, dat laat ik nog even in het midden (is nogal subjectief).
quote:Tja, zoals ik al zei worden veel vrouwen toch genegeerd of ondergewaardeerd in de muziek. Wat klinkende namen betreft hangt het ook af van je smaak denk ik....
Op dinsdag 1 april 2003 12:24 schreef placebeau het volgende:[..]
Tja, dat zijn wel invloedrijke namen die je hier opsomt maar niet zo klinkend (misschien wel even goed) als hun mannelijke collega's. Als ik jouw (overigens geweldige) bands/groepen - toernooi bekijk zitten er bij de laatste zestien zo goed als geen (ik zou eens moeten checken) groepen met leadzangeres bij. Bij duo's valt het al wat beter mee (moloko, ike & tina), maar toch.
Het zou misschien een goed idee zijn als ik eens een toernooi organiseer voor zogeheten "vrouwengroepen" (met duo's samen dan of zo)? ... ?
Qua toernooi lijkt het me prima, voor wat meer inspiratie kun je ook nog mijn topic (zie sig) over gitaarbandjes met zangeres bekijken...
quote:okee, ik denk dat ik er morgen aan begin. Het is namelijk wat stil op toernooigebied (enkel u2 dacht ik). De vraag is natuurlijk of ik solozangeressen ook laat meedoen, want die hebben hun toernooi al wel gehad hé. best niet dus.
Op dinsdag 1 april 2003 13:14 schreef ranja het volgende:[..]
Tja, zoals ik al zei worden veel vrouwen toch genegeerd of ondergewaardeerd in de muziek. Wat klinkende namen betreft hangt het ook af van je smaak denk ik....
Qua toernooi lijkt het me prima, voor wat meer inspiratie kun je ook nog mijn topic (zie sig) over gitaarbandjes met zangeres bekijken...
Ik heb maar 2 cd's waar zangeressen de boventoon voeren en dat is de cd van Within Temptation en de demo van Arabesque.
Ik begin wel steeds vaker zangeressen tegen te komen binnen de o zo ruime metalwereld... Vooral bij optredens van lokale bands, zijn er veel progressieve/dream/rock/gothic -metal bands die een zangeres hebben.
Het laatste wat ik gezien heb was Morning en die waren retegoed!!!!
quote:Idd, ik hou ook al niet zo van ranja-muziek
Op dinsdag 1 april 2003 17:14 schreef Zander het volgende:
Maar vrouwen zijn misschien wat meer vertegenwoordigd in genres die mij alleen al vanwege de muziek niet zo aanspreken
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 17:31 schreef Vork het volgende:[..]
Idd, ik hou ook al niet zo van ranja-muziek
In mijn eigen collectie (±140 cd's) heb ik maar een paar cd's gevonden waarop voornamelijk een vrouw zingt:
Air
Tori Amos
Eurythmics
Silje Nergaard
Zuco 103
Das wel erg weinig eigenlijk, ik snap eigenlijk ook niet waarom ik zo weinig heb aangezien ik, voor mijn gevoel, niet een bepaalde voorkeur heb.
Er zijn zat goede vrouwelijke artiesten (die ik bijvoorbeeld wel in m'n mp3-playlist heb) Bijv. Björk, Cardigans, Sheryl Crow, Aretha Franklin, Hooverphonic, Aimee Mann, Sade, Diana Ross, K's Choice, Moloko, etc.
Supergrass - In It For The Money
Placebo - Sleeping With Ghosts
Blur - Live in Japan
Tegen ca. 30-40 CDs met zangeres per jaar.
Kan't ook niet helpen, ben niet zo weg van zangers.
quote:Ik mag jou wel
Op dinsdag 30 december 2003 23:56 schreef Wombcat het volgende:
Tegen ca. 30-40 CDs met zangeres per jaar.Kan't ook niet helpen, ben niet zo weg van zangers.
Trouwens ik heb ook al 1 of 2 cd's gekocht omdat jij die aanraadde... en geen spijt van gehad tot nu toe
quote:Nou nou, luister eens naar Linda Perry of naar Grace Slick. Die hebben een behoorlijk krachtige stem die er best mag wezen.
Op zondag 30 maart 2003 18:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:
.......... maar in de echte rockmuziek toch maar weinig. Heather Nova en Tori Amos zijn daarop uitzonderingen lijkt het.
Verder denk ik dat het bij mij redelijk gelijk opgaat. De verhouding zal rond de 50-50 liggen.
quote:Luister eens naar wat van Linda Perry (zoek eens Fill me Up van haar op). Ik vindt dat zij dat kan op een "mannelijke" manier, dus zonder irritatie.
Op woensdag 31 december 2003 10:46 schreef xplvr het volgende:
Bij rock muziek hoor je vaak een manier van zingen die schreeuwerig is. Mannen kunnen dat imo beter omdat die een zwaardere stem hebben dan vrouwen. Als vrouwen gaan schreeuwen wordt het eerder een soort van gillen en dat klinkt minder mooi. Dat is voor mij de reden waarom rock muziek die gezongen wordt door vrouwen over het algemeen minder mooi vind.
quote:Ik zal eens klijken.... ben benieuwd.
Op woensdag 31 december 2003 12:12 schreef OutKast het volgende:[..]
Luister eens naar wat van Linda Perry (zoek eens Fill me Up van haar op). Ik vindt dat zij dat kan op een "mannelijke" manier, dus zonder irritatie.
quote:Dank. 't Is wel wederzijds
Op woensdag 31 december 2003 00:54 schreef ranja het volgende:[..]
Ik mag jou wel
Trouwens ik heb ook al 1 of 2 cd's gekocht omdat jij die aanraadde... en geen spijt van gehad tot nu toe
quote:Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind juist dat een vrouwenstem rockmuziek wat 'zachter' maakt, wat ik wel prettig vind. Geschreeuw hou ik iha niet zo van, dus meestal haak ik dan af.
Op woensdag 31 december 2003 10:46 schreef xplvr het volgende:
Bij rock muziek hoor je vaak een manier van zingen die schreeuwerig is. Mannen kunnen dat imo beter omdat die een zwaardere stem hebben dan vrouwen. Als vrouwen gaan schreeuwen wordt het eerder een soort van gillen en dat klinkt minder mooi. Dat is voor mij de reden waarom rock muziek die gezongen wordt door vrouwen over het algemeen minder mooi vind.
Bij vrouwenstemmen heb je ook altijd de neiging te denken dat het vrolijke muziek is terwijl dat helemaal niet hoeft. Neem een Juliana Hatfield of Belly, de teksten kunnen zich aardig meten met een Cure maar toch heeft het een beetje de naam van 'blije meisjes muziek'. Komt toch door de muziek en de stemmen die het wat zchter maken.
Natuurlijk kan het ook anders, zoals Inger Lorre van Nymphs waar het drama wel van de stem afdruipt, of de riot-grrls waar je inderdaad van moet houden om het niet als gekrijs af te doen. Ik hou er wel van, de meeste dan.
Maar blijkbaar is het toch een fout gevoel of vooroordeel wat er leeft bij vrouwenstemmen, dat het allemaal maar vrolijk is...
quote:Bij mij gaat dat zeker niet op. Ik heb een duidelijke voorkeur voor mannenstemmen. Heel veel stemmen van zangeressen (samen met de manier van zingen) irriteren me. Bij de huidige lichting zangeressen zit al helemaal niemand die me kan boeien en dat heeft natuurlijk ook veel te maken met die ellendige 'vibraties' waarmee ze tegenwoordig bijna allemaal zingen. De zangeressen die ik wel kan waarderen zijn dan ook (bijna) allemaal van de 'oude garde'.
Op maandag 31 maart 2003 17:09 schreef methodmich het volgende:
Men zegt wel eens dat vrouwen liever vrouwen horen en mannen mannen, door de "identificatie".
Dusty Springfield
Carole King
Kate Bush
Aretha Franklin
Joni Mitchell
Janis Joplin
Barbra Streisand (yep)
Karen Carpenter (ja ja)
quote:Ja klopt, neem bv. Swan Song van Juliana Hatfield. Klinkt supervrolijk, maar gaat ondertussen wel over iemand die haar zelfmoord plant (ik vind het wel leuk, zo'n contrast tussen trieste tekst en vrolijke muziek).
Op vrijdag 2 januari 2004 00:53 schreef ranja het volgende:
Ik ben het weer eens helemaal met Wombcat eens.Bij vrouwenstemmen heb je ook altijd de neiging te denken dat het vrolijke muziek is terwijl dat helemaal niet hoeft. Neem een Juliana Hatfield of Belly, de teksten kunnen zich aardig meten met een Cure maar toch heeft het een beetje de naam van 'blije meisjes muziek'. Komt toch door de muziek en de stemmen die het wat zchter maken.
Natuurlijk kan het ook anders, zoals Inger Lorre van Nymphs waar het drama wel van de stem afdruipt, of de riot-grrls waar je inderdaad van moet houden om het niet als gekrijs af te doen. Ik hou er wel van, de meeste dan.
Maar blijkbaar is het toch een fout gevoel of vooroordeel wat er leeft bij vrouwenstemmen, dat het allemaal maar vrolijk is...
quote:Gaat bij mij ook niet op, aangezien ik als man dus vrijwel alleen maar van zangeressen houdt.
Op vrijdag 2 januari 2004 01:55 schreef Jane het volgende:
Bij mij gaat dat zeker niet op. Ik heb een duidelijke voorkeur voor mannenstemmen. Heel veel stemmen van zangeressen (samen met de manier van zingen) irriteren me. Bij de huidige lichting zangeressen zit al helemaal niemand die me kan boeien en dat heeft natuurlijk ook veel te maken met die ellendige 'vibraties' waarmee ze tegenwoordig bijna allemaal zingen. De zangeressen die ik wel kan waarderen zijn dan ook (bijna) allemaal van de 'oude garde'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |