abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 augustus 2012 @ 10:31:08 #51
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_115129194
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 02:19 schreef Tengu het volgende:
Ok dan....ik dacht ik kom weer eens naar truth lol.

Anyways, heb de I Tjing veelvuldig gebruikt in mijn zeg maar, ondekkingsfase. Erg interessant en leerzaam, veel mee gespeeld.
Maar kwam toch uit op de wat directere dingen. Onder andere omdat ik doorhad dat vraagstelling en intentie bij zaken als de I Tjin van groot belang zijn, dat is iets wat wij meestal over het hoofd zien in het westen en/of snel aan voorbij gaan, een oosters systeem benaderen met een westerse geest, dat is vragen om moeilijkheden (over het algemeen dan)

Ook is het ontzettend makkelijk om het boek te pakken, te vragen, is mijn fietsband lek of niet, en dan lachend beweren dat je net bewezen hebt dat het allemaal niet klopt en dat het dus onzin is.

Maar goed, dit was 1 1/2 decennia geleden voor mij, staat nog steeds in de kast te wachten tot ik weer om antwoorden verlegen zit.
Ik gebruik het ook. Maar meer om een andere blik op dilemma's te krijgen. Door de antwoorden van de IC kun je ook wel eens ineens op een idee gebracht worden voor een andere aanpak.
Ik blijf het toch ook wel frappant vinden hoe accuraat de antwoorden kunnen zijn.
Het komt regelmatig voor dat ik een vraag stel en dat de woorden die ik in de vraag heb gebruikt, terugkomen in het antwoord.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_116263992
De aankomende periode gaat een mooie tijd worden volgens itjing!
Wie dit leest is een lezer van dit.
  zaterdag 1 september 2012 @ 12:41:02 #53
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_116266518
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 10:41 schreef b4kl4p het volgende:
De aankomende periode gaat een mooie tijd worden volgens itjing!
Aha
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_116269204
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2001 16:37 schreef Schorpioen het volgende:Eentje die je wel met respect moet behandelen want rotvragen als "wat zijn de winnende lottonummers" worden meestal meedogenloos bestraft met vermanende woorden (echt waar!).
Wat dus betekend dat je geen concrete antwoorden kunt krijgen?
pi_116269369
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2001 12:17 schreef Ringo het volgende:Wat jij zegt, is namelijk de essentie van de I Tjing alleen benader jij die negatief. In principe is wel elk antwoord toepasbaar op elke situatie, maar vergeet niet dat je per raadpleging maar EEN hexagram krijgt en daar zal je het mee moeten doen. Wat jij met die uitkomst doet, hangt af van je eigen instelling en van de vraag die jij stelt.

En hier ligt meteen het antwoord om de hele boel te ontkrachten. In theorie zou je met dezelfde instelling en vraagstelling iedere keer hetzelfde antwoord moeten krijgen. (en dus hetzelfde hexagram) Ik ben er vrij zeker van dat dit niet het geval zal zijn, wat I Tjing niet meer maakt dan een veredelde kop en munt gok, met een wijze raad toegevoegd aan het resultaat. Het lijkt me dan ook niets te maken hebben met het "lot of spiritualiteit."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')