Voor Sasha: ik ben het niet met je eens dat je dan zomaar het boek willekeurig open kunt slaan. Of bedoel je dan, met wél een gerichte vraag in je hoofd waar je je dan op concentreert? Want daar zijn mijns inziens nou net die muntjes voor... voor betere concentratie op de vraag en dus het antwoord. Ik denk dat een dergelijk ritueel je erbij kan helpen. Ik geloof ook wel dat je het antwoord zelf al weet.
Maar als je bedoelt zomaar het boek openslaan, geheel willekeurig gaat dat niet op, denk ik. Want stel dat ik dan bijvoorbeeld 28 eruit pak: Ta Kwo, wat het Overwicht van het grote is, dan kan ik daar helemaal nix mee. Toen niet en nu ook niet.
Dus ik denk niet dat je sowieso met alle texten zomaar alle kanten op kan, al naar gelang hoe jij het zelf wilt interpreteren.
Als dat zo zou zijn, zou ik mezelf een vraag kunnen stellen en zomaar ergens beginnen te lezen, voor mijn part helemaal vooraan ofz en dan krijg ik denk ik echt niet duidelijke "antwoorden", ook niet voor later begrip.
Maar goed, leuk zo'n discussie.
Houdt een mens scherp.
quote:Ja dat zou inderdaad kunnen, alleen het probleem is dat als je het op zo'n manier doet, de verdeling niet meer gelijk is. Sommige hexagrammen (bijv in het midden van het boek) hebben dan meer kans om te verschijnen dan andere (helemaal aan het begin of eind), waardoor het niet meer echt toeval is.
Op 11 januari 2001 17:16 schreef Sasha het volgende:
Kijk, dat is dus wat ik bedoel. De vergelijking met tijdschrift-horoscopen was misschien wat kort door de bocht. Ik beweer ook helemaal niet dat het onzinnige teksten zijn die in de I-Tjing staan, integendeel het zijn allemaal hele belangrijke, diepe, waarheden, die echter op allerlei situaties toepasbaar zijn. Zoals je ziet aan het voorbeeld hierboven kregen twee mensen hetzelfde antwoord bij verschillende, en hebben dat allebei op een hele toepasselijke manier geinterpreteerd. Dat bewijst dus mijn stelling dat elk antwoord voor elke situatie interpreteerbaar is. Je kunt dus net zo goed het boek op een willekeurige bladzij openslaag, dat gegoochel met die muntjes is hetgene wat ik onzin vind.
Maar de I tjing kan ook heel goed met dobbelstenen, of 64 genummerde kaarten geraadpleegd worden. Het maakt op zich niet uit, als de kansen op alle uitkomsten maar gelijk zijn en het toeval een grote rol erin speelt.
quote:In feite heb je gelijk, maar je zegt ook niets nieuws. Wat jij zegt, is namelijk de essentie van de I Tjing alleen benader jij die negatief. In principe is wel elk antwoord toepasbaar op elke situatie, maar vergeet niet dat je per raadpleging maar EEN hexagram krijgt en daar zal je het mee moeten doen. Wat jij met die uitkomst doet, hangt af van je eigen instelling en van de vraag die jij stelt.
Op 11 januari 2001 17:16 schreef Sasha het volgende:
het zijn allemaal hele belangrijke, diepe, waarheden, die echter op allerlei situaties toepasbaar zijn. Zoals je ziet aan het voorbeeld hierboven kregen twee mensen hetzelfde antwoord bij verschillende, en hebben dat allebei op een hele toepasselijke manier geinterpreteerd. Dat bewijst dus mijn stelling dat elk antwoord voor elke situatie interpreteerbaar is.
quote:Het muntjesritueel geeft je juist de kans om nog eens goed over je vraag na te denken, te mediteren etc. Je kan zo al je aandacht op het probleem richten en je geeft het Lot zo volledig de kans haar werk te doen. Natuurlijk kan je ook 'zomaar' een bladzijde prikken, maar dat zal je rust en je toewijding niet bevorderen.
Je kunt dus net zo goed het boek op een willekeurige bladzij openslaag, dat gegoochel met die muntjes is hetgene wat ik onzin vind.
De Jeugddwaasheid, hoofdstuk. 4 als ik me niet vergis, is niet perse een vermaning. Het wil meestal zoveel zeggen als: het antwoord ligt niet bij het onderwerp van je vraag, het ligt bij jou. Als je Jeugddwaasheid krijgt heeft je vraag vaak te maken met een blinde vlek in jezelf waar je nog veel over moet leren dan wel verantwoordelijkheid voor moet nemen.
quote:Ik heb dus ook eerder het gevoel dat het gedrag van je vogel te maken had met jouw jeugddwaasheid. Misschien had je vogel last van paringsdrang of eenzaamheid, of misschien rookte je teveel in de kamer bijv.
Op 11 januari 2001 01:40 schreef Toxygen het volgende:
Deze uitkomst kreeg ik jaren geleden toen ik me afvroeg wat er met mijn huisdiertje (een dwergpapegaaitje) aan de hand is. Die was zo vreselijk onrustig en ik kon niets doen om hem op zijn gemak te stellen. Dat constante gepiep begon op mijn zenuwen te werken, en toen besloot ik de I-tjing er eens op na te slaan. Toen kreeg ik dus Jeugddwaasheid en dat heb ik dus heel letterlijk genomen toen, niet figuurlijk zoals in het voorbeeld hierboven.
Toen het vogeltje wat ouder werd, is ie rustiger geworden, maar ik had wel het idee van: ok, hij is gewoon een beetje jong en onbezonnen, het zal wel overgaan dan.
In ieder geval vond ik het destijds een zeer typisch antwoord.
quote:Ik wilde hier eerst tegen reageren maar nu ik erover nadenk zit er misschien wel wat. Nou rook ik niet, dus dat was het niet. Eenzaamheid zou kunnen, hij is nu nog steeds "alleen" maar bij iemand die meer thuis is als ik. Maar als ik de jeugddwaasheid op mezelf betrek, ik had de vogel redelijk impulsief in huis genomen. Hij bleek veel meer op zijn plek, later, toen hij bij een vriend van me logeerde. Sindsdien woont hij daar en is hij vele malen rustiger geworden. Maar goed, nu dwaal ik af.
Op 12 januari 2001 12:38 schreef Manono het volgende:
De Jeugddwaasheid, hoofdstuk. 4 als ik me niet vergis, is niet perse een vermaning. Het wil meestal zoveel zeggen als: het antwoord ligt niet bij het onderwerp van je vraag, het ligt bij jou. Als je Jeugddwaasheid krijgt heeft je vraag vaak te maken met een blinde vlek in jezelf waar je nog veel over moet leren dan wel verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ik heb dus ook eerder het gevoel dat het gedrag van je vogel te maken had met jouw jeugddwaasheid. Misschien had je vogel last van paringsdrang of eenzaamheid, of misschien rookte je teveel in de kamer bijv.
Klopt, het is een enorme schop. Normaal zou ik dat nooit doen. Ik hoop op deze manier zowel nieuwe users als mensen van de oude garde te bereiken en dus weer wat nieuwe input te krijgen, het was bladstil hier, nu begint het weer wat te leven.quote:Op zondag 4 maart 2012 16:31 schreef R0N1N het volgende:
Jij durft. Na 11 jaar.
De I Tjing zou ook "2012" voorspellen heb ik gehoord. Meer weet ik er eigenlijk ook niet vanaf.
Kom net wel deze tegen:
Raadpleeg de I Tjing/I Ching online
Dat ga je vrouwen ontmoeten die daarop afknappen. Onverstandig dusquote:Op zondag 4 maart 2012 17:17 schreef b4kl4p het volgende:
Ja lekker dan! Nu vertelt I Ching me dat ik geen gouden bergen op liefdesgebied kan verwachten terwijl ik alleen maar vroeg of het verstandig was om een peuk op te steken.
Intressant stuk R0n1n (voor jouw doen misschien zelfs excentriekquote:Op zondag 4 maart 2012 16:37 schreef R0N1N het volgende:
Gevonden:
De I Tjing en 2012
In een trancevisioen zag Terrence McKenna auteur van ‘The Invisible Landscape’ (1975) hoe de I Ching mathematisch ontleedt kon worden. Door dit visioen ontdekte hij dat er inderdaad een wiskundige fractal functie ten grondslag lag aan de 64 hexagrammen van de I Ching. Deze fractal beschrijft de overgangen van het ene hexagram in het andere. De betekenis hiervan is dat deze wiskundige functie ‘noviteiten’ ofwel grote veranderingen in onze wereld als functie van de tijd beschrijft. De I Ching zou de veranderingen in de menselijke evolutie weergeven als ware het een eb en vloed beweging van Yin en Yang energieën. McKenna noemde deze golfbeweging de tijdsgolf van veranderingen, in het engels de ‘Timewave’.
De ‘Timewave’ kan als grafiek weergegeven worden waarbij de noviteit uitgezet wordt als functie van de tijd. Hoe lager de ‘noviteitwaarde’ hoe groter de verandering in onze evolutie op een bepaald moment. De Timewave functie wordt geijkt door deze te koppelen aan herkenbare belangrijke historische gebeurtenissen zoals de detonatie van de eerste atoombom, die duidelijk als een dip in de grafiek te herkennen is.
[ afbeelding ]
De Timewave Zero beschrijft de gehele evolutie
Vreemd genoeg convergeert de Timewave naar een eindtijd, vandaar dat de Timewave ook wel de Timewave Zero wordt genoemd (zie boven). Bij het naderen van deze eindtijd neemt zowel de frequentie als de intensiteit van de veranderingen enorm toe. Onze evolutie convergeert kennelijk naar een climax waarbij de veranderingen maximaal zullen zijn. De eindtijd die McKenna ontdekte met de Timewave was 17 november 2012. Toen hij er jaren later achter kwam dat de Maya kalender eindigt op 21 december 2012 heeft hij alsnog zijn theorie in 1993 aangepast en de eindtijd van zijn Timewave 34 dagen naar achter geschoven zodat deze nu samenvalt met het aflopen van de Maya kalender.
[ afbeelding ]
De tempoversnelling van veranderingen die we zien in onze laatste eeuw en met name in het laatste decennium vinden we terug in de Timewave. Volgens de Timewave stevenen we af op wat ook wel een singulariteit wordt genoemd, een unieke gebeurtenis waarbij de veranderingen maximaal zullen zijn. Deze singulariteit van de Time Wave valt dus samen met het einde van de Maya kalender en valt in hetzelfde jaar als Ervin Laszlo’s chaospunt!
Interessant om te vermelden is dat er onlangs een artikel verscheen in Prana nr 159 van Drs. Karen Hamaker-Zondag getitelt ‘I Tjing, Jung en chaostheorie’ waarin er een duidelijk verband geschetst werd tussen de I Ching en de chaostheorie waarop Laszlo zijn chaospunt gebaseerd heeft. Moderne wetenschap en oude wijsheid komen nu we het chaospunt naderen kennelijk bijeen met dezelfde boodschap.
bron: http://www.soulsofdistortion.nl/dutch/Spiegelbeeld%202.html
Hoeft geen domper te zijn, kan ook singulariteit zijn. Zit zelf aan zelfontwikkelende AI te denken. (Lees the singularity maar eens)quote:Op maandag 5 maart 2012 15:35 schreef Bastard het volgende:
[..]
Intressant stuk R0n1n (voor jouw doen misschien zelfs excentriek)
Als ik die grafiek juist interpreteer verwachten we dit jaar nog, ergens rond Mei, een flinke domper.. wat dan doorsukkelt tot eindedatum zoals ook bekend in de maya berekeningen?
Wat vroeg je?quote:Op maandag 5 maart 2012 20:45 schreef Ratelslangetje het volgende:
Vroeger gebruikte ik heel vaak dat boek en kreeg zulke verrassend passende antwoorden dat het gewoon eng werd.
Om een voorbeeld te geven: ik had toen een relatie met een veel oudere man en kreeg bij een vraag een antwoord dat 'de oudere man en het jonge meisje' als titel had (en de inhoud van dat antwoord sloeg uiteraard ook precies op mijn vraag.)
Omdat je het nooit wil gebruiken als leidraad van je leven misschien? Ik zeg maar wat hoor, maar zou een reden kunnen wezen.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:05 schreef Farenji het volgende:
Ik heb naar aanleiding van dit topic de dikke laag stof weer eens van mijn I Ching geblazen. Had hem al jaren niet meer uit de kast getrokken, maar nog niet zo lang geleden als de OP van dit topic. Inmiddels heb ik drie vragen gesteld en de antwoorden van de I Ching waren alledrie verbazingwekkend helder. Niks vage raadsels of dubbelzinnig gezever, maar concreet en direct advies. Ik ben weer helemaal onder de indruk van dit grenzeloze meesterwerk. Waarom heb ik dit boek zo lang stof laten happen?
En? Heb je je boeken en de muntjes weer uit de kast getrokken?quote:Op woensdag 7 maart 2012 08:23 schreef Bastard het volgende:
[..]
Omdat je het nooit wil gebruiken als leidraad van je leven misschien? Ik zeg maar wat hoor, maar zou een reden kunnen wezen.
Je maakt mij nieuwsgierig nu trouwens, wil het zelf ook weer eens gaan proberen!
Even geduld ... onze dierbare Bastard heeft een ban gekregen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 17:40 schreef mazaru het volgende:
[..]
En? Heb je je boeken en de muntjes weer uit de kast getrokken?
quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 18:00 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Even geduld ... onze dierbare Bastard heeft een ban gekregen.
Laat het rusten, joh.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 18:00 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Even geduld ... onze dierbare Bastard heeft een ban gekregen.
Hij vroeg er zelf om. Letterlijk.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 18:22 schreef mazaru het volgende:
[..]![]()
Nou zeg! Laten ze die eens heel snel unbannen dan!
Lol wat zeg ik nu weer verkeerd ?quote:
Moest ik hier iets op zeggen zoude nog reden hebben maar dat doe ik nietquote:Hij vroeg er zelf om. Letterlijk.
Het is de toon die de muziek maakt, zo slim ben je zelf ook wel.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 21:31 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Lol wat zeg ik nu weer verkeerd ?
Ik zeg gewoon dat hij een ban gekregen heeft omdat iemand hem een vraag stelt
Dat bedoel ik; dat was niet eens aan jou gericht, en toch voel je de behoefte om iets te zeggen over "dierbare" Bastard en zijn ban.quote:[..]
Moest ik hier iets op zeggen zoude nog reden hebben maar dat doe ik niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |