abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 november 2005 @ 14:30:15 #101
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_32148089
De E in E-stoffen houdt in dat deze stof onderzocht is en bij 'normaal' gebruik geen gevaar levert voor de gezondheid. Uiteraard zijn er altijd mensen die anders reageren of anders dénken te reageren dan de onderzochte populatie.

Persoonlijk heb ik geen last van MSG, maar ik ken mensen die er érg mee moeten oppassen omdat ze er (al dan niet suggestieve) hoofdpijn van krijgen.

Mijn punt hier: stop met janken over E stoffen, als er een reden is om aan de veiligheid ervan te twijfelen dan vervalt de E-aanduiding. Je moet banger zijn voor toevoegingen zónder E aanduiding.
In de tijd dat ik bij de keuringsdienst van waren werkte heb ik eens een onbekende kleurstof aangetroffen in een likeur. Fabrikant kreeg een proces-verbaal, betaalde de boete, maar weigerde te vertellen welke kleurstof hij gebruikt had. Over dát soort dingen maak ik me wel eens zorgen...
pi_32153180
Tja, ik eet die E-spullen al mijn hele leven. Maar had steeds meer klachten. Geen hoofdpijn, maar eerder neurologische klachten die het meest weg hadden van die bij de ziekte van Lyme. Deze ziekte bleek ik echter niet te hebben. Uiteraard schreef ik het toen maar allemaal toe aan stress en suggestie, etc. Ik ben van origine (neuro)psycholoog, dus ik ben realistisch als het gaat om psychosomatische kwaaltjes. Ik ben yoga gaan doen, gaan sporten, minder gaan werken, etc. maar het hielp allemaal voor geen meter. Het werd alleen maar erger en erger.
Op het gegeven moment kreeg ik echter het gevoel dat het toch lag aan iets dat ik at. Ik voelde me bijvoorbeeld gestresst en nerveus op momenten dat er absoluut geen reden voor was, en in het geheel niet gestresst en nerveus als ik 10 uur hoorcollege in een week moest geven. Het kwam allemaal erg willekeurig over.
Ik ben dus van alles gaan uitproberen met mijn voeding. Dingen weglaten en kijken wat het effect is. Het haalde allemaal niets uit tot ik stopte met het eten van suikervrije producten waar aspartaam (is dit ook een E-nummer?) in zat. Ik ben ze gewoon gaan vervangen voor producten waar WEL suiker in zit. Al vrij snel waren mijn klachten grotendeels weg. Het voelde alsof ik na een storm in rustig vaarwater terecht kwam. Na een aantal weken blijdschap had ik ineens een terugval. Ik had de avond tevoren bruine bonensoep gegeten en overdag veel boterhammen met Linera Pate. In beide producten zit E621. Vervolgens ben ik deze stof ook gaan vermijden. Pas toen ben ik me een beetje gaan oriënteren op internet en ontdekte welke mij overigens niet onbekende stoffen in E621 en aspartaam zaten. En nu ben ik weer een maand verder en heb de klachten niet meer terug gehad, hoewel ik daar wel doodsbang voor was.
Ik eet precies hetzelfde als vroeger. Ik haal een paar spullen bij de natuurvoedingswinkel (o.a. bouillon), eet naturelchips i.p.v. paprika, etc.
Het interesseert me totaal niet dat de schadelijke werking van glutamaat en aspartaam niet is aangetoond. We hebben er ook decennia rustig op losgerookt een DDT gebruikt voordat iemand er moeilijk over ging doen. Ik vertrouw op mijn eigen waarnemingen.
Ik dacht dat ik op deze site misschien wat ervaringen kon uitwisselen met andere mensen. Dat soort mensen komen hier helaas te weinig of zijn weggejaagd en ben ik wel op andere sites tegengekomen. Ik ben nou allerlei zinloze discussies aan het voeren met mensen zonder motief, dus ik hou het voor gezien. Ajuus.
even geduld AUB
  donderdag 10 november 2005 @ 18:21:46 #103
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_32154650
quote:
Op donderdag 10 november 2005 17:25 schreef Gootje het volgende:
Ik ben dus van alles gaan uitproberen met mijn voeding. Dingen weglaten en kijken wat het effect is. Het haalde allemaal niets uit tot ik stopte met het eten van suikervrije producten waar aspartaam (is dit ook een E-nummer?) in zat. Ik ben ze gewoon gaan vervangen voor producten waar WEL suiker in zit. Al vrij snel waren mijn klachten grotendeels weg. Het voelde alsof ik na een storm in rustig vaarwater terecht kwam. Na een aantal weken blijdschap had ik ineens een terugval. Ik had de avond tevoren bruine bonensoep gegeten en overdag veel boterhammen met Linera Pate. In beide producten zit E621. Vervolgens ben ik deze stof ook gaan vermijden.

Pas toen ben ik me een beetje gaan oriënteren op internet en ontdekte welke mij overigens niet onbekende stoffen in E621 en aspartaam zaten. En nu ben ik weer een maand verder en heb de klachten niet meer terug gehad, hoewel ik daar wel doodsbang voor was.
Ik eet precies hetzelfde als vroeger. Ik haal een paar spullen bij de natuurvoedingswinkel (o.a. bouillon), eet naturelchips i.p.v. paprika, etc.
.
Ach ja, dat toont maar weer proefondervindelijk aan dat glutamaat echt verschrikkelijk is. Een keertje bruinebonensoep en een paar bammetjes Linera is natuurlijk de ultieme proef. Hét bewijs is daar.

Weet je wat. Ik zég dat je last hebt van fenylketonurie. Dat zou net zo goed kunnen.
quote:
Het interesseert me totaal niet dat de schadelijke werking van glutamaat en aspartaam niet is aangetoond.
Ach nee, natuurlijk niet. Ieder mens is verschillend, maar zelfs mensen die beweren van glutamaat ziek te worden, zijn uitvoerig getest. Resultaat: nul.

Neem nou die man bij de KVW. Dat was toch ook een lachertje.
  zondag 12 maart 2006 @ 01:09:08 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35957468
Om het niveau van deze discussie nog eens op te krikken:

bron: http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&n=434

De KvW belt een Chinees restaurant over vetsin
KvW: "Goedemiddag, ik wilde misschien een hapje bij u gaan eten en ik wil weten of u in uw Chinese keuken vetsin gebruikt."
CHINEES: "Ja, vetsin niet."
KvW: "Oh."
CHINEES:: "Geen vetsin hè."
KvW: "Nee?"
CHINEES: "Jij wilt vetsin?"
KvW: "Nee, ik wil liever geen vetsin."
CHINEES: "Ja daarom. Wij geven geen vetsin."
KvW: "Wat is er slecht aan vetsin?"
CHINEES: "Nee, als jij wil niet, dan geven wij niet. Als je wil, dan wij geven wel."
KvW: "Oh, jullie gebruiken het wel."
CHINEES: "Ja. Maar voor sommige mensen is het een beetje lastig die vetsin, dan doen wij het niet."
KvW: "Wat vindt u zelf lekkerder, met of zonder vetsin?'
CHINEES: "Eigenlijk is met vetsin de smaak een beetje lekker."
KvW: "Dus u gebruikt het zelf wel en u bent nog steeds helemaal gezond?'
CHINEES: (lacht) "Ok, gefeliciteerd. Kom es eten."
KvW: "Ja, ik kom het een keertje proberen."
CHINEES: "Hoe laat kom je?'
KvW: "Nee ik wil niet reserveren, ik kom wel een keertje langs."
CHINEES: "Dat is echt fijn, dan zal ik zo een knappe jongen zien, hè?"
KvW: "Er komt een knappe jongen?"
CHINEES: "Ik zal misschien een knappe jongen zien, ik bedoelde jij, ik kan helemaal niet wachten. Want ik werk hier en als jij komt langs, dan kan ik jou zien, toch?"
KvW: "Ja, dat is wel leuk ja."
CHINEES: "Daarom ik zeg, ik kan hele knappe jongen zien. Dus als jij gelijk even langs kan komen dan is het echt gezellig."
KvW: "Ha-ha-ha!"
CHINEES: "Dan weet je genoeg hè? Ok dag!"
KvW: "Ja, bedankt."
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 4 februari 2007 @ 18:11:08 #105
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_45978735
Ik heb maar eens een potje ve-tsin gekocht bij de toko, gebruik het nu regelmatig, maar met mate. Goed spul!

Ik vroeg me af of iemand het ook wel eens gebruikt in niet-Aziatische gerechten, pastaschotels ofzo; of is het in bepaalde combi's juist niet lekker? Voorbeelden?

Je schijnt er ook je wijn mee te kunnen pimpen: een heel klein snufje in je glas en de wijn smaakt veel voller en rijper.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_45984471
Tja, we willen graag goedkoop en snel eten, in plaats van zelf fatsoenlijke kwaliteitsproducten maken. Dan krijg je dat gezeik. Maar we doen er toch (bijna) allemaal aan mee...
Sanity is (not) statistical
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:36:31 #107
39333 Zelva
pi_46040190
quote:
Op zondag 4 februari 2007 20:30 schreef Maeghan het volgende:
Tja, we willen graag goedkoop en snel eten, in plaats van zelf fatsoenlijke kwaliteitsproducten maken. Dan krijg je dat gezeik. Maar we doen er toch (bijna) allemaal aan mee...

Júíst als je veel tijd uittrekt om producten te laten rijpen, of uren in de keuken staat, vormt zich MSG in die producten.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:42:32 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46040347
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:36 schreef Zelva het volgende:

[..]

Júíst als je veel tijd uittrekt om producten te laten rijpen, of uren in de keuken staat, vormt zich MSG in die producten.
jaja
Mensen die beweren zooo gevoelig te zijn voor MSG, maar wel heerlijk genieten van oude kaas...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 6 februari 2007 @ 15:48:25 #109
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_46042506
eigenlijk is het veel simpeler: je moet het gewoon niet WILLEN eten
je zult ook merken als je zonder smaakversterkers kookt alles veel lekkerder is omdat het echt smaak heeft en niet gemaakte smaak.
Met smaakversterker maak je een hap stront nog "lekker". Ik bedank vriendelijk, heb er totaal geen last van maar eet het gewoon niet.

Natuurlijke vorm is ook heel iets anders dan de chemische hoor...
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:50:22 #110
39333 Zelva
pi_46042575
Joh, een smaakversterker is precies wat het zegt. Het versterkt de smaak, het creëert geen smaak.

Beweren dat E621 een namaaksmaak geeft, is dus echt dikke onzin.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 16:13:06 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46043330
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:48 schreef djkoelkast het volgende:
Waarom niet?
quote:
je zult ook merken als je zonder smaakversterkers kookt alles veel lekkerder is omdat het echt smaak heeft en niet gemaakte smaak.
nee
quote:
Met smaakversterker maak je een hap stront nog "lekker". Ik bedank vriendelijk, heb er totaal geen last van maar eet het gewoon niet.
Nee
quote:
Leg uit, wat is het verschil tussen natuurlijke en de gesynthetiseerde smaakversterkers?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 16:45:49 #112
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_46044489
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:48 schreef djkoelkast het volgende:

dinsdag 6 februari 2007 @ 16:47:31 #113
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_46044552
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:

Leg uit, wat is het verschil tussen natuurlijke en de gesynthetiseerde smaakversterkers?
Natuurlijke smaakversterkers zijn rechtsdraaiend!

[disclaimer]
ja, ik weet het...
[/disclaimer]
pi_46072605
Interessant, TVP.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  donderdag 15 februari 2007 @ 03:54:47 #115
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_46320862
quote:
Op zondag 4 februari 2007 18:11 schreef Ringo het volgende:
Ik heb maar eens een potje ve-tsin gekocht bij de toko, gebruik het nu regelmatig, maar met mate. Goed spul!

Ik vroeg me af of iemand het ook wel eens gebruikt in niet-Aziatische gerechten, pastaschotels ofzo; of is het in bepaalde combi's juist niet lekker? Voorbeelden?

Je schijnt er ook je wijn mee te kunnen pimpen: een heel klein snufje in je glas en de wijn smaakt veel voller en rijper.
Ik heb het thuis ook staan en aangezien ik gek ben op proeven moest ik het de eerste keer ook maar even 'kaal' proeven

Geen aanrader
pi_46339499
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:36 schreef Zelva het volgende:

[..]

Tja, ik zou niet weten waar het spul in zit, maar goed. Ik weet ook niet wat voor dingen jij eet die moeten rijpen en uren moeten pruttelen? Afgezien van een enkele keer een glas wijn of een plak kaas op brood eet ik geen dingen die lang liggen.

Hoe dan ook, ve-tsin wordt toegevoegd om iets lekkerder te laten smaken. Als je producten hebt van goede kwaliteit hoef je geen smaakversterkers toe te voegen.
Sanity is (not) statistical
pi_46340122
ik heb ook wel eens gehoord dat lab ratten ermee gevoed worden om zo sneller dik te worden.
Klinkt eigenlijk zo gek niet als je bedenkt dat het een smaakversterker is.

Hier in de wijk zit gelukkig een hele goede chinees die geen ve tsin gebruikt (ja die bestaan echt)
  donderdag 15 februari 2007 @ 20:58:39 #118
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_46344965
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 18:24 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Tja, ik zou niet weten waar het spul in zit, maar goed. Ik weet ook niet wat voor dingen jij eet die moeten rijpen en uren moeten pruttelen? Afgezien van een enkele keer een glas wijn of een plak kaas op brood eet ik geen dingen die lang liggen.

Hoe dan ook, ve-tsin wordt toegevoegd om iets lekkerder te laten smaken. Als je producten hebt van goede kwaliteit hoef je geen smaakversterkers toe te voegen.
Een smaakversterker is volgens mij heel iets anders als een smaakmaker

maar ik kan het mis hebben
  donderdag 15 februari 2007 @ 23:19:20 #119
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_46350900
E621 heeft vanzichzelf geen/weinig smaak. Lees dit artikel even.

[ Bericht 16% gewijzigd door NT-T.BartMan op 16-02-2007 00:03:04 (tag gefixt) ]
  donderdag 15 februari 2007 @ 23:50:16 #120
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46352272
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:30 schreef NT-T.BartMan het volgende:
De E in E-stoffen houdt in dat deze stof onderzocht is en bij 'normaal' gebruik geen gevaar levert voor de gezondheid. Uiteraard zijn er altijd mensen die anders reageren of anders dénken te reageren dan de onderzochte populatie.
Waarom heeft keukenzout eigenlijk geen E-nummer? Werd dit overbodig geacht, of is het te gevaarlijk?
  vrijdag 16 februari 2007 @ 00:03:38 #121
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_46352771
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 23:19 schreef NT-T.BartMan het volgende:
E621 heeft vanzichzelf geen/weinig smaak. Lees dit artikel even.
Zoals ik al hierboven postte,

het is ronduit ranzig
  vrijdag 16 februari 2007 @ 00:14:00 #122
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
  vrijdag 16 februari 2007 @ 00:16:46 #123
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_46353192
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 00:03 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Zoals ik al hierboven postte,

het is ronduit ranzig
Kijk ook hier even
  vrijdag 16 februari 2007 @ 08:47:36 #124
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46357887
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 00:14 schreef NT-T.BartMan het volgende:

Keukenzout wordt niet als additief gezien.
Bedankt. .
  zaterdag 9 april 2011 @ 23:46:59 #125
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95282528
kick :7

zijn er nu nog veel mensen die hier last van hebben, of denken te hebben?
ik heb vaak dat ik tijdens/na het eten van een chinese maaltijd me enorm hysterisch ga voelen van binnen, en raar in m'n hoofd.
zou dat een teken kunnen zijn van het feit dat ik niet heel goed tegen ve-tsin kan..?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')