Uitgegeven: 25 maart 2003 16:38
RIJSWIJK/BAGDAD - De Iraakse strijdkrachten tellen volgens de militaire denktank Global Security naar schatting 350.000 tot 450.000 manschappen. Het overgrote deel daarvan vormt hoogstwaarschijnlijk geen bedreiging voor de Amerikanen en Britten.
Maar de elitetroepen van de Iraakse heerser zouden nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Zij zijn over het algemeen beter uitgerust en loyaler aan Saddam. Ook de diverse veiligheidsdiensten en paramilitaire groepen zijn een onzekere factor.
REPUBLIKEINSE GARDE (RG):
Deze speciale elite-eenheid beschermt het regime van Saddam tegen zijn eigen leger. Naar schatting zijn er 50.000 van deze gardisten. De RG komt voort uit de Paleis Garde van Saddam. Tijdens de oorlog tegen Iran groeide deze brigade uit tot een onderdeel met dertig tot 33 brigades, verdeeld over zeven divisies.
De RG is een van de best uitgeruste en opgeleide eenheden binnen Saddams leger. De gardisten hebben een beter salaris, krijgen bonussen, nieuwe auto's en gesubsidieerde huizen. De soldaten zijn uiterst gemotiveerde vrijwilligers, over het algemeen geen dienstplichtigen.
Scheuring
In mei 1995 ontstond er een scheuring in de elitetroepen van Saddam. Een aantal officieren van de al-Dulaymi-stam in het westen van Irak pleegde een coup. Saddam Hussein liet de opstandelingen martelen en executeren en stuurde hun verminkte lichamen naar huis.
Daarop viel een bataljon van de RG onder leiding van officieren van de al-Dulaymi-clan de gevangenis in Abu Gharayb aan. De opstand werd onderdrukt. De Iraakse president was woedend over deze dwaling van zijn doorgaans loyale troepen. In juli volgde een zuivering van de Republikeinse Garde.
SPECIALE REPUBLIKEINSE GARDE (SRG, al-Haras al-Jumhuri al-Khas):
De Speciale Republikeinse Garde is afgezien van de militaire inlichtingendienst de enige militaire eenheid die Saddam nog in Bagdad toelaat. De SRG wordt vaak verward met de RG, maar staat daar geheel los van. De speciale eenheid bestaat uit vier brigades en recruteert de leden voornamelijk uit Saddams familieclan al-Bu Nasir en verwante clans in de buurt van zijn geboortestad Tikrit.
Zoon Saddam
Saddams jongste zoon Qusay staat aan het hoofd van deze troepen. De SRG telt naar schatting 20.000 soldaten. Ook zij hebben speciale privileges, zoals een hoger salaris en voorrang bij de uitreiking van voedsel en medicijnen. Hun taak is het de president en zijn regime te beschermen. Ook vormt de SRG een brug tussen het 'gewone' leger en de veiligheidsdienst.
SPECIALE VEILIGHEIDS ORGANISATIE (Jihaz al-Amn al-Khass):
Deze organisatie vormt een tweede veiligheidsring om Saddam. De veiligheidsdienst moet de orde in Bagdad handhaven en een opstand de kop indrukken. De ongeveer 2000 leden zijn ook verantwoordelijk voor de massavernietigingswapens.
PRESIDENTIELE GARDE (al-Himaya al-Ra'is):
De leden beschermen Saddam, zijn familie en zijn naaste medewerkers. De recruten worden op 15 of 16-jarige leeftijd al naar het presidentiële paleis gebracht. Daar volgen ze een opleiding van ongeveer drie jaar tot lijfwacht. Ook worden ze ingezet bij het executeren van militairen en 'risicofactoren' binnen de veiligheidsdiensten.
Lijfwachten Saddam
Binnen deze groep van enkele duizenden vormt een groepje van 40 jonge mannen, bekend als de al-Murafiqin (de gezellen), de lijfwacht van Saddam. Deze mannen zijn goed getraind, maar hebben verder geen enkele opleiding gevolgd. Hierdoor hebben ze weinig hoop op een andere carričre. Om deze lijfwachten aan zich te binden laat Saddam ze vaak misdrijven plegen. Ze hebben daarom vaak dezelfde vijanden als de president en zijn compleet afhankelijk van hem.
De Presidentiële Garde zal de Amerikanen en Britten niet veel tegenstand kunnen bieden, maar zal misschien burgers als levend schild gebruiken. De hoop is dat zij zich overgeven zodra Saddams regime wankelt.
SADDAMS MARTELAREN (Fedayeen Saddam):
Aan de onderkant van Saddams leger hangen de paramilitaire Fedayeen. Zijn oudste zoon Uday richtte dit legertje van lichtbewapende en slechtgetrainde vrijwilligers in 1995 op. De meesten zijn arm en komen van het platteland.
De ongeveer 20.000 paramilitairen zijn een binnenlandse terreurbrigade. Ze arresteren en executeren tegenstanders van het regime. Ook zouden ze vrouwen die van prostitutie worden verdacht, onthoofden en kritische mensen de tong uitsnijden. Volgens de laatste berichten gebruiken ze in de stad Nassiriya vrouwen en kinderen als levend schild.
als ze vechten gaan ze dood, als ze zich overgeven blijven ze leven.
Schiet verder weinig op om te gaan discussieren over een aantal al dan niet bestaande organisaties
Hopelijk trekt Amerika zich terug.
Tja.. als ze net zo goed zijn als de Waffen SS was of zo, dan kunnen ze een overmacht van 5 op 1 aan...
quote:Dus al die vrouwen uit Koeweit die ze destijds (meerdere) malen hebben verkracht, zijn allemaal onthoofd ?
...Ook zouden ze vrouwen die van prostitutie worden verdacht, onthoofden en kritische mensen de tong uitsnijden. ...
quote:Wie heeft je dat verteld?
Op dinsdag 25 maart 2003 18:08 schreef Punica het volgende:
hmm, het totale leger van sadam werd toch maar gteschat op 75000 man
quote:Dat is pcies wat die Amerikaanse, doorgaans elitemilitairen, momenteel doen. Vergeet niet dat er veel minder coalitie troepen zijn die toch al meer dan half Irak in een paar dagen ingenomen hebben. Klinkt er positief, maar de Irakezen maken weinig kans. Weet je nog hoe lang de eerste golf oorlog heeft geduurt? Meer dan een maand, we zijn nu nog geen week verder.
Op dinsdag 25 maart 2003 18:02 schreef X-Ray het volgende:
Pak em beet 100.000 man, al die speciale troepen he?
Tja.. als ze net zo goed zijn als de Waffen SS was of zo, dan kunnen ze een overmacht van 5 op 1 aan...
quote:Ja dat zeiden ze destijds om je achter de oorlog te krijgen.
quote:Ik mag hopen dat jij nooit ons land gaat verdedigen
Op dinsdag 25 maart 2003 17:56 schreef sp3c het volgende:
das ist mir alles egalals ze vechten gaan ze dood, als ze zich overgeven blijven ze leven.
Maar ontopic, lijkt een vrij oud bericht. Ondertussen mag het duidelijk zijn dat de Iraki's helemaal zo snel niet opgeven, een groot deel vecht vrolijk door voor het eigen vaderland.
Mischien zijn de berichten dat Saddam dood zou zijn daar een grote aanleiding van
quote:aha, ik dacht namelijk ook dat ik 't van CNN had (ben 't nu aan 't zoeken)
Op dinsdag 25 maart 2003 18:09 schreef SilverSpirit het volgende:[..]
Ja dat zeiden ze destijds om je achter de oorlog te krijgen.
quote:Ik had eerder begrepen dat er 1,3 miljoen wilden met stokken en speren op waren gestaan om te knokken, dat zijn er nu dus ook stukken minder. Grootste voordeel is dat er dus meerdere 'bazen' zijn die allemaal familie van elkaar zijn. Als we mazzel hebben dan krijgen ze onderling ruzie en kan de coalitie of meekijken vanaf de zijlijn of geven ze zich over. Ik hoop nog steeds dat velen zich overgeven.
Op dinsdag 25 maart 2003 18:12 schreef Punica het volgende:[..]
aha, ik dacht namelijk ook dat ik 't van CNN had (ben 't nu aan 't zoeken)
quote:als je met ons land Nederland bedoeld help ik je hopen dat we nooit onder aanval komen te liggen dan
Op dinsdag 25 maart 2003 18:11 schreef MelkKoe het volgende:[..]
Ik mag hopen dat jij nooit ons land gaat verdedigen
quote:Nee man, veel meer.
Maar voor meer info over hoe het leger van de Irakis eruit ziet:
http://www.cnn.com/SPECIALS/2003/iraq/forces/iraq/index.html
quote:Die 1,0 mio heb ik inderdaad ook gehoord. Wel moet er idd worden aangetekend dat de meeste daarvan maar een geweer in de hand krijgen geduwd zonder verdere training.
Op dinsdag 25 maart 2003 18:54 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Nee man, veel meer.
Als het moet kan ie 1 miljoen man bij elkaar halen (waarvan het overgrote deel niet goed getraind weliswaar.. dat zijn gewoon slagers, postbodes, vuilnismannen, etc.).Maar voor meer info over hoe het leger van de Irakis eruit ziet:
http://www.cnn.com/SPECIALS/2003/iraq/forces/iraq/index.html
quote:Tja, het zegt niet zo veel he.
Op dinsdag 25 maart 2003 19:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Die 1,0 mio heb ik inderdaad ook gehoord. Wel moet er idd worden aangetekend dat de meeste daarvan maar een geweer in de hand krijgen geduwd zonder verdere training.
quote:Inderdaad. Een ongetrainde soldaat kan wel doden in principe maar in een oorlog heb je er gewoon heel erg weinig aan. Een getrainde soldaat schiet beter, kan beter dekking zoeken, weet meer van oorlogstactieken, is vaak fysiek beter, kent de militaire commando's etc... Het is gewoon kanonnenvoer.
Op dinsdag 25 maart 2003 19:12 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Tja, het zegt niet zo veel he.
Nederland kan in als het moet ook een leger van 4 miljoen man hebben ofzo (gewoon de hele mannelijke bevolking die fysiek okay zijn).
Maar wat het natuurlijk om gaat is dat een klein groepje (paar duizende man) zeer goed getrainde soldaten veel effectiever en gevaarlijker is voor de Coalitie dan 1 miljoen boeren met lullige geweertjes.
quote:Wel lullig voor die Iraakse militairen van het 'gewone leger' die helemaal geindoctrineerd zijn zogezegd. Die sterven echt voor niets
Op dinsdag 25 maart 2003 19:14 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Inderdaad. Een ongetrainde soldaat kan wel doden in principe maar in een oorlog heb je er gewoon heel erg weinig aan. Een getrainde soldaat schiet beter, kan beter dekking zoeken, weet meer van oorlogstactieken, is vaak fysiek beter, kent de militaire commando's etc... Het is gewoon kanonnenvoer.
quote:Saddam maakt ze wijs dat ze aan de winnende hand zijn, en meer van dat soort propaganda. Ze worden gewoon voorgelogen en misbruikt als een verkapt schild voor de RG of om de geallieerde opmars wat te vertragen. Velen geven zich ook over, als ze die mogelijkheden hebben (als er dus geen pro-Saddam milities of RG in de buurt is).
Op dinsdag 25 maart 2003 19:16 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Wel lullig voor die Iraakse militairen van het 'gewone leger' die helemaal geindoctrineerd zijn zogezegd. Die sterven echt voor niets
. Kannonenvoer indeed.
Ik zag eergisteren ook een interview met een Amerikaanse kolonel op locatie die er geen fluit van snapte waarom de Iraakse legereenheid die ze even daarvoor waren tegengekomen zich niet gewoon had overgegeven.... Vaak maken ze echt geen schijn van kans en worden ze bij bosjes neergeschoten.
[Dit bericht is gewijzigd door Vassili_Z op 25-03-2003 19:27]
Zie het somber in voor de coalitietroepen Een stadsgerilla winnen ze niet. Look at vietnam for example
quote:Dat blaat ik al een tijd rond in mijn omgeving. En weetje ik denk dat het er alleen maar meer op gaat lijken.
Op dinsdag 25 maart 2003 20:28 schreef veekeend het volgende:
Ik denk dat de VS in Bagdad geen schijn van kans heeft. Vanmiddag hoorde ik een Belgische arts die werkt in Bagdad op de radio. Hij vertelde dat elke straathoek in Bagdad door gewapende mensen bewaakt wordt. Verder zie ik niet in hoe de coalitietroepen hun high-tech daar kunnen gebruiken. Hoe willen ze een stad van 5 miljoen inwoners gaan veroveren? Dan zullen ze elke straat veilig moeten zien te maken daar. Lukt ze dat? Nee. Die elitetroepen weten precies waar ze heen moeten, altijd. Die coalitietroepen niet. Die maken geen schijn van kans, met de hele bevolking van de stad tegen zich (na de zware bombardementen, het strakke regime, de elitetroepen daar)Zie het somber in voor de coalitietroepen
Een stadsgerilla winnen ze niet. Look at vietnam for example
EDIT: overigens voordat die belg het er over had btw
[Dit bericht is gewijzigd door k3vil op 25-03-2003 21:17]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |