Is dit gewoon een droom, droom ik dat ik bij bewust zijn ben of is het meer want ik ken nog wel iemand die dit in ergere vorm heeft elke avond
Ben je al naar een dokter geweest?
quote:Kijk, wederom rillingen.
Op 05 januari 2001 15:22 schreef Re het volgende:
En er is altijd iets aanwezig op de achergrondIs dit gewoon een droom, droom ik dat ik bij bewust zijn ben of is het meer want ik ken nog wel iemand die dit in ergere vorm heeft elke avond
gebeurt me ook vaak genoeg dat ik bijvoorbeeld mijn vader mijn kamer binnen zie komen en hem nog wat moet vragen maar dat gaat gewoon niet. ik ben er wel maar tegelijker tijd ook niet.
heerlijk rustgevend vind ik het, je totaal afsluiten van de wereld waarin je leeft.
Wel ooit gehad dat mijn pa me wakker maakte op zo'n moment en dan lig ik daarna half ik een shock dat is minder maar dat gebeurt gelukkig niet zo vaak, lig dan te shaken in mijn bed.
mijn advies is leer er je rust uit te halen en er mee om te gaan, het is gewoon heerlijk om even ECHT weg te zijn.
tis idd heel vaag
Maar wat is nou eigenlijk het verschil met een droom waarin je vliegt of een waarin je doodgaat bijvoorbeeld? Niks toch? Het zijn enkel maar dromen.
Als je vaak onrustige dromen hebt zou je eens moeten proberen om minstens 4 uur voor je gaat slapen niets meer te eten. Is trouwens zowiezo beter voor je gezonheid.
Je ligt en je hoort iemand binnenlopen, door de kiertjes van je ogen zie je vaag een bekende langslopen, en je wilt reageren. Maar je kan je niet bewegen. Dus je wilt roepen... Maar dat lukt ook niet, dus je denkt bij jezelf; waarschijnlijk ben ik nog te moe om op te kunnen staan, maar ik heb vaak zat gehad dat als ik weinig geslapen heb, en op moet staan da ik dus in een keer uit mijn ben kom. Dus ik ontspan me weer even, en probeer in een ruk wakker te worden.... niet dus, ik lig er nog net zo bij, kan geen kick geven niets. Dus ik ik begin het benauwd te krijgen, want die andere persoon is nog steeds in de kamer, iets pakken van mijn kastje ofzo... en loopt daarna weer weg. Ik vecht tegen mij hele lichaam om nog wat na te kunnen roepen, maar tevergeefs...verlamd!. Ik voel dat ik moe ben, en val weer in slaap, maar als ik wakker wordt herinner ik me nog alles.....
Best wel eng....
quote:Helemaal eens met KingShakur. Met de aantekening, dat het link is, elkaars ervaringen hierin letterlijk te vergelijken. Alles verschilt door de graad van training, associaties die je kunt hebben ermee vanuit nachtmerries uit je kindertijd, en natuurlijk de terughoudendheid/angst voor het onbekende.
Op 05 januari 2001 15:48 schreef KingShakur het volgende:
Duidelijk een OOBE!
Alleen moet je je wel realiseren dat je eens uit je lichaam jezelf voorbeweegt met je gedachten en niet door bewegingen die je automatisch doet in fysieke toestand. Je denkt jezelf in een andere positie, Probeer het volgende keer maar.
Overgave aan zo'n ervaring is de sleutel - als je echter vanuit je aard een persoon van 'controle' bent, is dat erg moeilijk en moet je wel heel erg nieuwsgierig zijn, om tot verder onderzoek bij jezelf gemotiveerd te zijn.
Voor Re, de poster zelf van dit topic: doe eens een search op het net met de term 'astral projection' en je komt voldoende leesstof tegen.
[Dit bericht is gewijzigd door Moor op 15-01-2001 04:17]
Ik weet dat acceptatie helpt, hiep ook bij een vriendin van mij die dit elke nacht overkwam, ze vond het niet leu te accepteren want er was een vrij geweldadige droom achtergrond aanwezig.
Persoonlijk lijkt mij dit geen OOBE maar meer een TIOBE (trapped in...)
Vanuit mijn ooghoek, echter, zag ik een donkere schim steeds dichterbij komen. Ik was ontzettend bang en had het gevoel dat deze 'persoon' mijn geest zou opslokken, zodat ik nooit meer wakker zou worden. Ik weet nog dat ik bij mezelf dacht, 'als ik nu niet beweeg, dan is het met me gedaan'. Uit alle macht probeerde ik enige beweging in mijn benen of armen te krijgen. Dit lukte niet en ik werd steeds angstiger.
Misschien probeerde ik een te groot oppervlak tegelijk te bewegen? Met heel mijn energie heb ik me toen op mijn linkerwijsvinger geconcentreerd. Gelukkig kon ik die heel miniem bewegen en vanaf dat moment kwam ook de rest van mijn lichaam weer op gang. Het voelde alsof mijn hele bloedvoorraad weer terug in mijn lichaam moest worden gepompt. Toen ik weer volledig 'vrij' was ben ik direct opgestaan om te kijken of er iemand in huis was, maar er was dus niemand.
Gelukkig was dit de enige ervaring die ik op dit gebied heb meegemaakt en door deze angstige ervaring heb ik geen behoefte om me over te geven aan het gevoel en op onderzoek uit te gaan. Ik heb het gevoel zo dicht bij de dood te hebben gestaan dat ik dit soort confrontaties niet vrijwillig aan wil gaan.
Slaapmeisje
'Lucide' dromen heet het, ikzelf heb het ook regelmatig, als je in slaap valt verlammen je spieren zodat je niet alle bewegingen doet die je droomt, dat zou nl. een ramp zijn! Bij slaapwandelaars gaat dit systeem dus bv mis, bij deze lucide dromen gaat het echter de andere kant op mis, je lichaam verlamt eerder dan dat je bewuste hersendeel helemaal uitgeschakeld is. je kunt dus beetje nadenken beetje kijken en horen,
Zoals iemand hierboven ook al zei: je ademhaling staat ook op 'automatisch', logisch anders zou je stikken als je sliep, echter je bent gewend dat zelf in de hand te hebben, en je krijgt het al snel benauwd omdat het vanzelf gaat, je voelt je machteloos omdat je dat ook bent.
Omdat je langzaam toch in 'helemaal' in slaap sukkelt, krijg je ook halve droombeelden tussendoor, je kan dus een gedeelte van je kamer zien en wat schimmen erbij 'fantaseren' die je dan dus echt 'ziet'.
Als iemand niet weet dat dit een normaal verschijnsel is, is het heel logisch dat hierdoor bv mensen denken in hun slaap verlamd te zijn door een alien en die ook echt gezien hebben...ook een bekend verhaal is die van een hand om je keel voelen, ook terug te herleiden naar het feit dat je je ademhaling niet onder 'bewuste' controle hebt en het daardoor benauwd krijg.
Ik weet waar ik het over heb, ik heb het zelf dus regelmatig (vooral als ik oververmoeid ben), en het is altijd alsof je in paniek zou kunnen raken, het gaat altijd goed. Ik heb ook 'gewone' bewuste dromen, maar soms val ik dus in slaap en VOEL ik dat ik in slaap val en denk daar heel bewust bij na: ik besef dat ik van bewuste hersens -> naar onbewust gedeelte ga, 1 keer viel ik in slaap op het strand en ik wist in m'n droom te herinneren, dat ik daar lag, maar omdat ik in m'n droom rondrende zat ik zo'n beetje te denken dat ik dus eigenlijk als klein mensje in mijn eigen hoofd rondliep! Allemaal rare gewaarwordingen, als je teveel beseft van je onderbewustzijn...maar absoluut fysiologisch verklaarbaar en komt ZEKER niet in aanmerkering voor een paranormaal verschijnsel.
Ik besef altijd donders goed dat ik half wakker ben/half slaap, als ik die rare dingen dingen zie, ik weet echter ook zeker dat als je er 'open' voor zou staat daar prima aliens in zou kunnen zien! Laat staan het gevoel te hebben dat je 'buiten je lichaam treedt'.
Ik kan jullie verzekeren dat dat niet zo is, ik heb meerdere keren zo'n ervaring gehad waar anderen bij waren die mij konden vertellen dat ze dachten dat ik wakker was omdat ik mijn ogen open had, terwijl ik dus sliep en hen zag maar niet wakker kon worden. Pas dus op met aan testbare verschijnselen als dit te veel paranormale waarde te hechten.
Ook van epilepsie is bekend dat het met zulke 'schakelfouten' van de hersens te maken heeft.
En Slaapmeisje, wees niet bang, je bent niet de enige, ik heb exact wat jij beschrijft ongeveer 1 keer per week, het went nooit echt, ik wil ook altijd wakker worden, dat lukt altijd uiteindelijk wel, of ik val toch gewoon in slaap, niks aan de hand...
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 15-01-2001 20:39]
Heb je wel eens nagedacht over de definitie van het woord: 'para-normaal' ?
para = bijna
Bovendien lees je erg selectief: er wordt door de meesten hier helemaal niet gespeculeerd, alleen maar verslag gedaan van persoonlijke ervaring. In mijn post stel ik juist, dat ervaringen van verschillende mensen bijna nooit vergelijkbaar zijn. En nu kom jij even jouw ervaring hier als maatgevend voor iedereen opleggen ?
Come on... een beetje zindelijk discussiëren mag ook wel, hoor !
Enne... 'kheb weer wat literatuur voor je (als je engels leest):
http://home.tower.net.au/~rsb/
Download vooral 'ns "Treatise on Astral Projection" van deze schrijver :
http://www.tower.net.au/~rsb/indices.htm
Maar je zal er wel weer te sceptisch voor zijn....
Toch plaats ik de link maar, misschien heeft Re er wèl iets aan...
[Dit bericht is gewijzigd door Moor op 16-01-2001 13:56]
quote:Ja, goed he? Nee hoor, geen trauma, ben gewoon overdreven rationeel & nuchter...Jij daarentegen bent een jonkvrouw die in alles gelooft wat los & vast zit?
Op 16 januari 2001 13:22 schreef Moor het volgende:
Wat heb jij toch voor trauma met 'paranormale ervaringen', Mike_another ?
Je bevecht het als een ware kruisridder....
quote:Ahem, jij bent zelf degene die het UITSLUITEND aan sprituele bezigheden koppelt en het zelfs OOBE noemt, zie mij dan als iemand die een (bewezen) alternatief noemt?
In mijn post stel ik juist, dat ervaringen van verschillende mensen bijna nooit vergelijkbaar zijn. En nu kom jij even jouw ervaring hier als maatgevend voor iedereen opleggen ?
quote:Ik wil best discussiëren over reincarnatie enz. zoals ook gebeurt in andere forums, maar dit betreft nou toevallig een simpel lichamelijk fenomeen dat ik toevallig zelf ook heb EN waar de verklaring wetenschappelijk voor te bewijzen is! Als we dat al 'mogelijk' paranormaal gaan noemen, dan is het einde zoek...dan kun bv een zwangerschap ook paranomraal noemen, en die tijd hebben we toch wel gehad?
Come on... een beetje zindelijk discussiëren mag ook wel, hoor!
Ik vind discussieren leuk, maar ik maak me soms zorgen als mensen de klok weer terugdraaien, dat houdt de vooruitgang tegen....
Zoals M4stermind die een beleving beschrijft zoals iedereen hem hier heeft, en daar klakkeloos de bewering aan verbindt dat ze dus fysiek echt zweefden...
Ik bedenk dat hele verhaal over lucide dromen niet hoor, zoek maar op internet, als je die medische beschrijvingen al niet gelooft dan zit je op het niveau van mensen die hun kinderen niet willen inenten omdat God ze zelf wel zal genezen...
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 16-01-2001 14:55]
Jij wilt echt niet weten hè...? Dan blijf ook maar in je kleine visie. En noem al het andere maar lekker 'spiritueel'. Misschien is Stichting Scepsis iets voor je, want op dit Forum zul je je alleen maar ergeren.
Mij vergelijken met mensen die niet in wetenschap kunnen geloven is toch wel te bespottelijk voor woorden, en jezelf dan ook nog 'overdreven rationeel' noemen...nou, nou Ik vind het eerder 'overdreven emotioneel' zoals jij redeneert... maar ja, wie ben ik ? zei de gek.
Ik heb nog 1 signature voor je (die je ook al niet leest) :
Voor wie het geldt, zal het weten, voor wie twijfelt, geldt het niet.
PS: Oja, nog bedankt voor de zeer punctuele typo-correctie van mijn user-tekst...dat het ironisch gemeend was, is je vast ontgaan
[Dit bericht is gewijzigd door Moor op 16-01-2001 16:26]
quote:Nee hoor helemaal niet te laat.
Op 15 januari 2001 20:31 schreef mike_another het volgende:
Voordat er teveel gespeculeerd gaat worden (ik ben al te laat) Dit is een heel bekend en bewezen verschijnsel!
quote:Dus als ik jou moet geloven dan gaat het bij mij helemaal mis ??
'Lucide' dromen heet het, ikzelf heb het ook regelmatig, als je in slaap valt verlammen je spieren zodat je niet alle bewegingen doet die je droomt, dat zou nl. een ramp zijn! Bij slaapwandelaars gaat dit systeem dus bv mis, bij deze lucide dromen gaat het echter de andere kant op mis, je lichaam verlamt eerder dan dat je bewuste hersendeel helemaal uitgeschakeld is. je kunt dus beetje nadenken beetje kijken en horen,
Als het namelijk ECHT belangrijk is wat ik wil vragen of reageren dan ben ik gewoon wakker of word ik gewoon wakker maar bij onbelangrijke dingen blijf ik lekker half in Coma liggen, totale rust.
quote:Kijk dat jij 's nachts heel de tijd nadenkt van ik ga NU inademen en NU uitademen is jou probleem, je zult wel lekker uitgerust zijn 's morgens dan
Zoals iemand hierboven ook al zei: je ademhaling staat ook op 'automatisch', logisch anders zou je stikken als je sliep, echter je bent gewend dat zelf in de hand te hebben, en je krijgt het al snel benauwd omdat het vanzelf gaat, je voelt je machteloos omdat je dat ook bent.
quote:Half in slaap ???
Omdat je langzaam toch in 'helemaal' in slaap sukkelt, krijg je ook halve droombeelden tussendoor, je kan dus een gedeelte van je kamer zien en wat schimmen erbij 'fantaseren' die je dan dus echt 'ziet'.
Ik ben compleet weg man, en slaap wel zo vast en diep dat meestal ALLES me compleet ontgaat. en droombeelden ?? Heb ik NOOIT last van.
quote:Tuurlijk ga het maar spectaculairder maken dan het is. Aliens, handen om je keel
Als iemand niet weet dat dit een normaal verschijnsel is, is het
heel logisch dat hierdoor bv mensen denken in hun slaap verlamd te zijn door een alien en die ook echt gezien hebben...ook een bekend verhaal is die van een hand om je keel voelen, ook terug te herleiden naar het feit dat je je ademhaling niet onder 'bewuste' controle hebt en het daardoor benauwd krijg.
quote:Nee inderdaad, dat is gewoon een droom die je je herrinnerd.
Ik weet waar ik het over heb, ik heb het zelf dus regelmatig (vooral als ik oververmoeid ben), en het is altijd alsof je in paniek zou kunnen raken, het gaat altijd goed. Ik heb ook 'gewone' bewuste dromen, maar soms val ik dus in slaap en VOEL ik dat ik in slaap val en denk daar heel bewust bij na: ik besef dat ik van bewuste hersens -> naar onbewust gedeelte ga, 1 keer viel ik in slaap op het strand en ik wist in m'n droom te herinneren, dat ik daar lag, maar omdat ik in m'n droom rondrende zat ik zo'n beetje te denken dat ik dus eigenlijk als klein mensje in mijn eigen hoofd rondliep! Allemaal rare gewaarwordingen, als je teveel beseft van je onderbewustzijn...maar absoluut fysiologisch verklaarbaar en komt ZEKER niet in aanmerkering voor een paranormaal verschijnsel.
quote:zou het in jou geval niet kunnen dat je gewoon slaapt, je 's morgens een droom herrinnert en hu hier ff lekker belangrijk wil gaan doen terwijl je gewoon eigenlijk helemaal niet weet waar je het over hebt ?
Ik besef altijd donders goed dat ik half wakker ben/half slaap, als ik die rare dingen dingen zie, ik weet echter ook zeker dat als je er 'open' voor zou staat daar prima aliens in zou kunnen zien! Laat staan het gevoel te hebben dat je 'buiten je lichaam treedt'.
quote:ik hecht er verder ook geen waarde aan.
Ik kan jullie verzekeren dat dat niet zo is, ik heb meerdere keren zo'n ervaring gehad waar anderen bij waren die mij konden vertellen dat ze dachten dat ik wakker was omdat ik mijn ogen open had, terwijl ik dus sliep en hen zag maar niet wakker kon worden. Pas dus op met aan testbare verschijnselen als dit te veel paranormale waarde te hechten.
quote:Als ik heel bewust in slaap val en ook heel lekker goed en vast geslapen heb, zie ik nergens een schakelfout.
Ook van epilepsie is bekend dat het met zulke 'schakelfouten' van de hersens te maken heeft.
quote:Inderdaad ze hoeft er niet bang voor te zijn, het is altijd nog goed gegaan dus zal dat wel zo blijven. Jij doet nu in in jou verhaal in mijn ogen een beetje lekker belangrijk omdat jij je dromen kunt herrineren. Het verhaal van slaapmeisje is volgens mij wel wat anders dan jezelf in je droom op een strand zien rondrennen.
En Slaapmeisje, wees niet bang, je bent niet de enige, ik heb exact wat jij beschrijft ongeveer 1 keer per week, het went nooit echt, ik wil ook altijd wakker worden, dat lukt altijd uiteindelijk wel, of ik val toch gewoon in slaap, niks aan de hand...
DUS JIJ WEET HOE HET ZIT.
Daar ben ik het niet mee eens. Het enige wat jij beschrijft is dromen en dat het je soms wel eens gebeurd als je oververmoeid bent, lees eens wat topics over dagen lang wakker zijn en wat dat voor een effect kan hebben op je geestelijke gesteldheid. mischien dat jou verhaal daar beter in thuis hoort.
Nog 1 keer voor jou dan.
Je ligt totaal ontspannen op je bed.
Je lichaam doet NIKS
Ja ademhalen en je hart klopt enzo maar dat lijkt me logisch.
In je gedachte ben je totaal ergens anders.
Er zijn geen Angst ideeen.
Geen aliens
geen handen om mijn keel.
Ik heb alles onder controle.
WAT IS JE PROBLEEM. ??????
quote:Jaja, je hebt een grappige manier van discussieren, iedereen die het niet met jou eens is 'weet er te weinig' van of mag hier niet reageren...misschien dat je een forum "reageer alleen als je het met Moor eens bent" moet openen, kijk we zijn hier toch om te discussieren??? Waarom ga je niet tegen m'n argumenten in??? Ik respecteer andere meningen in die zin, dat ik ernaar luister, en dat ik zeg waarom mijn mening anders is, zou jij ook eens moeten doen?
Op 16 januari 2001 16:23 schreef Moor het volgende:
Jij wilt echt niet weten hè...? Dan blijf ook maar in je kleine visie. En noem al het andere maar lekker 'spiritueel'. Misschien is Stichting Scepsis iets voor je, want op dit Forum zul je je alleen maar ergeren.
quote:O ja, sorry, hahaha
PS: Oja, nog bedankt voor de zeer punctuele typo-correctie van mijn user-tekst...dat het ironisch gemeend was, is je vast ontgaan
En Harrie, volgens mij moet je mijn post nog maar een keer lezen...ik zeg juist dat de alien-ervaringen WAANBEELDEN zijn, en de uitschakeling van je bewuste hersens gaat soms te laat bij jou weer iets anders dan bij mij blijkbaar, maar er is inderdaad helemaal niks mis mee, dat zeg ik toch ook helemaal niet??? Voor sommige mensen is het misschien helemaal geen probleem, ik zeg toch juist dat er niks aan de hand is??? Ook bij het wakker worden kan je inderdaad hetzelfde effect hebben...Nogmaals: het gaat er niet om dat ik weet hoe het zit, dit zijn nogal bekende medische verschijnselen, daar wou ik alleen even op wijzen...Er zijn nou eenmaal soms 'andere' schakelingen in de hersens die bij iedereen anders uitwerken/ervaren worden. Het is eigenlijk veel vreemder dat het slaapproces dat behoorlijk ingewikkeld is bij veel mensen nog zo vaak wel helemaal perfect gaat...
Maar aan de toon van je post kan ik in ieder geval merken dat je veel slaap te kort komt...relax man. Mijn post was vooral bedoeld om mensen die er iets spiritueels achter zochten een alternatief te bieden, aangezien jij er zelf niks achter de ervaring zoekt hoef jij je helemaal niet aangesproken te voelen.
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 16-01-2001 17:45]
quote:HA HA HA HA HA HA
Op 16 januari 2001 17:34 schreef mike_another het volgende:Maar aan de toon van je post kan ik in ieder geval merken dat je veel slaap te kort komt...relax man.
zal wel aan mij liggen dat IEDEREEN jou post verkeerd oppakt.
Wij zijn allemaal te dom en komen slaap te kort.
Jij weet ALLES.
ik laat je lekker in die waan.
ga lekker verder, stoor je niet aan mij.
DOEI
quote:D'r hebben pas 2 mensen op gereageerd...waarvan Moor helemaal geen reactie erop geeft behalve dat ik 'er te weinig van af weet' (Maar ja, misschien dat nu meer mensen gaan reageren?)
Op 16 januari 2001 17:41 schreef Harrie het volgende:
zal wel aan mij liggen dat IEDEREEN jou post verkeerd oppakt.
quote:Tegen zulke goede geformuleerde en doordachte argumenten kan ik helemaal niks meer in brengen.
Jij weet ALLES.ik laat je lekker in die waan.
Maar even serieus, als ik me vergis moeten jullie me verbeteren, maar een forum is toch bedoeld om in te discussieren, zonder dat iedereen het eens is, zonder dat iedereen zich meteen beledigd voelt??? Als iedereen het eens is zou 1 post voldoende zijn, dan hoefde niemand meer te reageren.
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 16-01-2001 18:38]
Laten we elkaar niet de loef gaan afsteken hier in dit forum... ik luister graag naar goede argumentatie van typische gevallen... ga niet generaliseren maar beschrijf wat het kan zijn
~edit~ jeetje... keyboard wordt vergeetachtig
[Dit bericht is gewijzigd door Re op 16-01-2001 18:05]
quote:Als het zo heet, is het dus allemaal slap gelul wat we hier neer gooien.
Op 15 januari 2001 20:31 schreef mike_another het volgende:
Voordat er teveel gespeculeerd gaat worden (ik ben al te laat) Dit is een heel bekend en bewezen verschijnsel!'Lucide' dromen heet het,
Mike weet het dus we zijn er uit.
doe gewoon een slotje.
quote:Nounounou, helemaal niet, de meeste posts beschrijven hun ervaringen en die kloppen alleen de paranormale betekenis die sommige er aan verbinden ben ik het niet mee eens. En nogmaals: Mike weet helemaal niks, Mike leest de krant, dit verschijnsel is zo bekend als gapen.(bij dokters dan)
Op 16 januari 2001 18:52 schreef Harrie het volgende:
Als het zo heet, is het dus allemaal slap gelul wat we hier neer gooien.
Iedereen die zich zorgen maakt moet het verhaal maar aan z'n huisarts vertellen, die kan veel beter dan ik uitleggen hoe het werkt.
En Harrie, ik richt me uiteraard alleen maar tot de mensen die zich WEL herkennen in de symptomen die ik beschrijf, en jouw verhaal is inderdaad anders, dus ik snap eerlijk gezegd niet dat jij je aangesproken voelt...
Overigens moet ik iets recht zetten (zo ben ik ook wel weer) Lucide dromen kan gerelateerd zijn aan die schakelfouten (dus lichaam slaapt, je 'bewuste' hersens nog niet helemaal) in je hersens, maar is niet precies hetzelfde, mijn fout, hoe die schakelfout heet weet ik niet, maar het is net zo bekend in de medische wetenschap.
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 16-01-2001 20:19]
quote:De meeste zeggen inderdaad dat je het gevoel kan krijgen van een OOBE, maar niet dat je dus echt je lichaam ontstijgt.
Op 16 januari 2001 20:22 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik wil niet veel zeggen maar via Lucide dromen kunnen ook OOBE's uitkomen , dat staat zelfs op een heleboel sites over Lucide dromen .
quote:Ben ik het mee eens, en ik hoop dat ik toch zo overkom, ik reageer op anderen, en respecteer hun mening, ik vond alleen dat sommigen wel erg gefixeerd waren op een paranormale verklaring, en dat in ieder geval de mogelijke 'bekende' medische verklaring ook even duidelijk naar voren gebracht moest worden. Het is jammer dat een mogelijke verklaring die medisch algemeen geaccepteerd is, meteen afgebrand wordt en eigenlijk niet eens besproken lijkt te mogen worden, terwijl de andere, minstens zo vergezochte verklaringen, wel alle aandacht krijgen.
En ik vind dit een beetje kinderachtig worden , je kan ook accepteren dat er mensen er anders over denken en sommige dingen niet totaal bewezen kunnen worden .
Er worden hier hele ruzies aangehaald om elkaar tegelijk te bewijzen , er is ook een middenweg.
Luister naar wat die ander te zeggen , ook al ben je het er niet mee eens maar laat diegeen ook een beetje in zijn waarde al denkt die niet precies hetzelfde als jou .
Ik vind het vooral bij dit topic belangrijk dat we iedereen volledig berichten over wat de wetenschap hiervan (denkt) te weten omdat meerdere mensen echt aangaven zich ongerust te maken, en dan werkt het niet echt gerustellend als je met uitsluitend paranormale ideeën komt. Dit samen met het feit dat ik het verschijnsel zelf ook vaak heb, maakt dat ik misschien wat stelliger overkom dan bij andere topics...(bovendien is dit een van de weinige 'paranormale' onderwerpen waar de wetenschap met experimenten kan aantonen dat ze heel aardig weet hoe het werkt)
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 16-01-2001 23:04]
Dat je in de eerste categorie lekker vrijblijvend gaat discussiëren, en daarbij argumenteert zoals je hobby is, zal me worst wezen, daar zijn idd Forums voor.
Maar dat je in de 2e categorie diezelfde argumenteer-lust niet een beetje kan relativeren, en óók nog 'reddende engel' gaat spelen, maar een soort 'engel' die met Groene Zeep wel even de verwarring uit de oogjes van anderen zal wassen, Mike_another, dat ging mij, en Harrie dus ook, nét even iets te ver. Let wel: niemand twijfelt hier aan jouw goede bedoelingen, maar persoonlijk heb ik redenen om hier en daar te twijfelen aan jouw feitenkennis, ook al scherm je onophoudelijk met het alwetend en alle-heil-brengend zwaard van de "Religion of Science" (de jouwe dan weliswaar, deels ook geheten : de "medische" wetenschap.
Dat er in andere continenten al duizenden jaren vóór de eerste schamele poginkjes hier in het Westen, medische wetenschappen bestonden en zijn ontwikkeld die ruimschoots gebruik maken van de intuïtie, is iets waar jouw 'overdreven rationele instelling' (je eigen woorden) iets te makkelijk aan voorbijgaat.
Kortom, redeneer, argumenteer, bestrijd en dien van repliek zoveel als je wilt over algemene zaken, maar doe in geval van persoonlijke zaken van anderen (en vooral van hun zorgen en verwarringen) a.u.b. ietsje Lanoline in je 'zeep' als 'reddende engel',
en doe je dat niet, piep dan niet als je van sommigen hier wat krasse "Ho, HO!" opmerkingen krijgt, bedoeld om je af te remmen in je ijver.
OK, Mike ?
PS: nog 1 voorbeeldje, opdat je het misschien begrijpt:
quote uit een post van jou hierboven:
"Nounounou, helemaal niet, de meeste posts beschrijven hun ervaringen en die kloppen..... "
Beste Mike_another, ervaringen kloppen niet, ervaringen zijn ....
Behalve als je ze naast jouw eigen meetlineaal wilt plaatsen en daaruit jouw oordeel erover wilt afleiden.... Een beetje inlevings-vermogen dus, snappie ?
[Dit bericht is gewijzigd door Moor op 17-01-2001 10:54]
quote:Correct me if I'm wrong, maar jij speculeert toch juist zelf ook in je eerdere posts? Als jij bv 'astrale projectie' noemt, dan is dat toch ook gewoon een mogelijke verklaring die jij aanbiedt? Zover ik weet zijn dat nog gewoon theoriëen, buiten dat jij persoonlijk er misschien van overtuigd bent, dat wil nog niet zeggen dat het een feit is...
Op 17 januari 2001 10:47 schreef Moor het volgende:
Mike_another,
er zijn op dit forum 2 soorten Topics te zien, sommige zijn puur theoretisch of speculatief, anderen bevatten onderwerpen van de poster zijn of haar eigen ervaring, al of niet begeleid met een bezorgde vraag.Dat je in de eerste categorie lekker vrijblijvend gaat discussiëren, en daarbij argumenteert zoals je hobby is, zal me worst wezen, daar zijn idd Forums voor.
quote:Ik wou gewoon een beetje de tegenhanger zijn van jouw argumenten, jij schermt net zo goed maar dan met "eeuwenoude kennis en intuitie"
ook al scherm je onophoudelijk met het alwetend en alle-heil-brengend zwaard van de "Religion of Science" (de jouwe dan weliswaar, deels ook geheten : de "medische" wetenschap.
quote:Als iets al duizenden jaren bestaat wil dat nog niet zeggen dat het klopt. (dat lijkt me een rationele houding)
Dat er in andere continenten al duizenden jaren vóór de eerste schamele poginkjes hier in het Westen, medische wetenschappen bestonden en zijn ontwikkeld die ruimschoots gebruik maken van de intuïtie, is iets waar jouw 'overdreven rationele instelling' (je eigen woorden) iets te makkelijk aan voorbijgaat.
quote:Ben ik het niet helemaal mee eens, je kan denken dat je iets ervaart zonder dat het klopt. Bij een goochelaar zie/ervaar je dat hij zweeft, maar het is niet echt zo... je hersens kunnen je prima voor de gek houden, maar goed dat is hier niet van toepassing, als je mijn post goed naleest zul je zien dat ik dus juist exact dezelfde ervaringen heb als in sommige van die verhalen, meer inlevingsvermogen dan dat bestaat er toch niet?
"Nounounou, helemaal niet, de meeste posts beschrijven hun ervaringen en die kloppen..... "Beste Mike_another, ervaringen kloppen niet, ervaringen zijn ....
Behalve als je ze naast jouw eigen meetlineaal wilt plaatsen en daaruit jouw oordeel erover wilt afleiden.... Een beetje inlevings-vermogen dus, snappie ?
Maar we dwalen af...
(dat /quote gaat bij mij altijd 6x fout...)
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 17-01-2001 12:24]
quote:Oke Mike
Het was een reactie op Harrie die suggereerde dat ik alle ervaringen die de mensen hadden opgeschreven 'slap gelul' vond, en dat is dus juist niet waar, ik geloof exact dat die mensen al die dingen zo meemaken juist omdat ik ze zelf ook zo voel, ik wou alleen meer de nadruk leggen op een mogelijke lichamelijke verklaring ervan...
waar ik eigenlijk over viel was de reactie van ik ben er al (en eigenlijk al te laat) gevolgt door een verklaring van jou op een manier dat ik het las als stop maar met dromen mensen jullie zien het verkeerd Na jou laatste reacties gelezen te hebben zie ik ook wel in dat het wellicht anders bedoeld was.
dus was mijn reactie ook wel wat overtrokken, sorry, maar probeer iets minder in de IK WEET HET STIJL te schrijven, dan krijgen we die misverstanden ook niet meer
Wat was het onderwerp nou ook al weer?
quote:ik heb ook gen zin in ruzie
Op 17 januari 2001 16:02 schreef mike_another het volgende:
Goh, we zijn allemaal weer vriendjes?Wat was het onderwerp nou ook al weer?
alleen jou vorige posts daar was ik het dus NIET mee eens maar dat was al duidelijk
Misschien kwam het in het begin een tikkie 'betweterig' over maar om hem daarover te veroordelen als zou hij zichzelf alwetend (althans over dit onderwerp) noemen gaat me echt te ver.
Spreek zelf uit ervaring, maak het regelmatig mee, en wat mike_another mededeelt kan ik alleen maar bevestigen. Inmiddels weet ik voor mezelf hoe ik er mee om moet gaan. Ik blijf rustig en geef aan de situatie toe...voor je (ik) het weet val ik terug in een diepere slaaptoestand om vrij snel daarna 'normaal' wakker te worden. Ben er zelfs mee bezig om (als ik er op dat moment erg in heb) te proberen wat meer er mee te experimenteren.
Kom zelf niet uit een wetenschappelijke of spirituele hoek, maar gun beide partijen hun argumenten.
ps. en idd gebeurt me iets dergelijks ook wel bij het in slaap vallen, maar vind de ervaring daarvan toch ietsie anders.
Het blijkt een van de symptomen van narcolepsie te zijn, dat ook in hele lichte onschuldige vorm kan voorkomen zonder dat het schadelijk is (vooral tussen 15-30 jaar staat op die site)
De echte naam voor het verschijnsel, zoals de wetenschap het tenminste kent, is 'slaapverlamming' of 'sleep paralasys'
http://www.narcolepsie.nl/#belang
"Aan het begin of einde van een slaapperiode de ervaring, dat men zich niet meer bewegen en niet meer spreken kan (slaapverlamming ) "
"Levendige dromengewaarwordingen aan het begin of het einde van een slaapperiode (hypnagoge hallucinaties). "
Nog 'n site, sorry dat het engels is.
http://www.websciences.org/narnet/faq.htm
"Question: How are these symptoms all related to narcoleps
Answer: Narcolepsy is related to REM (rapid eye movement) sleep, the dreaming portion of sleep. As a protection against acting out dreams, the muscles become immobile or "paralyzed." For the normal person, a sleep period first progresses for about 90 minutes of non-REM sleep and then REM sleep begins. But for a person with narcolepsy, sleep begins almost immediately with REM sleep. Since the brain may not be totally asleep when dreaming begins, the dream is sometimes experienced far more vividly and is thought of as an hallucination. After waking, REM periods, or fragments of them, occur inappropriately throughout the day. This explains excessive daytime sleepiness. Cataplexy is related to the muscle "paralysis" of REM. When automatic behavior occurs, sleep has partially overtaken the brain, but the body continues to perform familiar tasks."
Ik hoop dat sommige mensen hier wat aan hebben...
Het is dus niet zo dat iemand die deze symptomen heeft ook perse hoeft te leiden aan narcolepsie, het is een onderdeel ervan, als je echt aan narcolepsie leidt moet je volgens mij overdag ook veel meer last hebben (maar ik ben geen dokter), ik persoonlijk heb uitsluitend last bij in slaap vallen en wakker worden. Het is dus echter wel OOK een symptoom van narcolepsie.
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 19-01-2001 18:05]
[Dit bericht is gewijzigd door Larissa op 20-01-2001 20:54]
W.b. "paranormale verschijnselen": ik zou er graag in geloven, dat is zo spannend, maar je moet zoiets toch van twee kanten bekijken,toch?
groetjes van suuske.
[Dit bericht is gewijzigd door suuske op 20-01-2001 23:15]
Het onverklaarbare verklaard... lucide dromen daarentegen, zie ik als een apart hoofdstuk.
Slaapmeisje
quote:Ik kan dat! Ik weet alleen nog niet zo goed wat dat betekend. Weet iemand er hier meer vanaf?
Op 05 januari 2001 15:50 schreef Re het volgende:
sommige kunnen hun dromen sturen
Een LD is rondlopen in een realiteit die voor ongeveer de volle 100% (of meer) de werkelijke benadert, maar waarin je alleen alles kunt doen wat je wil (met een beetje ervaring dan). Dat is fantastisch, maar je moet het meemaken.
Een slaapverlamming is een toestand waarin je lichaam nog uitgeschakeld is door je slaap (dat moet; tijdens een droom mag je natuurlijk ook niet in het echt bewegen). Inderdaa is het de voorganger van dingen als OBE's, waarbij ik geen oordeel geef over in hoeverre die 'echt' of niet 'echt' zijn.
Een slaapverlamming is in elk geval geen droom; je bent in de echte wereld en kunt vaak ook nog om je heen kijken; alleen kun je niets bewegen en bijna geen geluid uitbrengen. Wel komen vaak hallucinaties voor, zoals vreemde wezens die de slaapkamer binnensluipen.
wortels
Als je in de search gaat roeren, zoek dan een recent topic uit.
Slot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |