Wat vinden jullie hier van? Goede zaak, of slechte zaak? Ik ben benieuwd naar jullie oordeel.
[Dit bericht is gewijzigd door Glacius op 17-03-2003 14:40]
quote:Het ligt eraan wat met "stimuleren" bedoeld wordt. Ik krijg er doorgaans subsidiekriebels van.
Op maandag 17 maart 2003 14:20 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:
Wat vinden jullie hier van? Goede zaak, of slechte zaak? Ik ben benieuwd naar jullie oordeel.
quote:Hahah.. ja, die subsidiekriebels heb ik ook een hekel aan. Nee, ik stel me bij dit voorstel niet voor dat de gemeente de ontwikkeling van allerhande software gaat subsidieren. Maar door slim in te kopen kunnen we al een heel eind komen. Als gemeenten de handen in een slaan hebben ze behoorlijk wat marktmacht. Daarnaast moet je niet vergeten dat we nu met z'n alle Microsoft zitten te subsidieren. Afgelopen jaar heeft MS de kosten voor de gebruikslicentie flink opgeschroeft zonder dat daar enige extra dienstverlening aan ten grondslag ligt. Over marktmachtsmisbruik gesproken..
Op maandag 17 maart 2003 14:28 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Het ligt eraan wat met "stimuleren" bedoeld wordt. Ik krijg er doorgaans subsidiekriebels van.
quote:Dat heet euro-inflatie, wat nog steeds stelselmatig door de overheid ontkend wordt
Op maandag 17 maart 2003 14:33 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:Over marktmachtsmisbruik gesproken..
Nie miepuh!
quote:Is dit alleen voor nieuwe aankopen? Of wordt de huidige software op grote schaal omgebouwd naar open source?
Op maandag 17 maart 2003 14:33 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:[..]
Hahah.. ja, die subsidiekriebels heb ik ook een hekel aan. Nee, ik stel me bij dit voorstel niet voor dat de gemeente de ontwikkeling van allerhande software gaat subsidieren. Maar door slim in te kopen kunnen we al een heel eind komen. Als gemeenten de handen in een slaan hebben ze behoorlijk wat marktmacht. Daarnaast moet je niet vergeten dat we nu met z'n alle Microsoft zitten te subsidieren. Afgelopen jaar heeft MS de kosten voor de gebruikslicentie flink opgeschroeft zonder dat daar enige extra dienstverlening aan ten grondslag ligt. Over marktmachtsmisbruik gesproken..
quote:Tja, dat is de vraag. Het lijkt me nogal een operatie om de bestaande software om te bouwen. Maar op moment dat contracten aflopen is dat wel een mooi moment om over te schakelen lijkt me. Daarbij maken we al een stap vooruit als we eerst de server-software en andere pakketten waarbij niet direct 'gebruikers' in beeld zijn om bouwen. De 'gebruikers'-software (op de werkstations) zal langer duren. Ten eerste zijn dit er veel meer, en dus ingewikkeld. Daarnaast zal er dan ook veel moeten gebeuren aan scholing en training. Dat lijkt mij meer iets voor de langere termijn.
Op maandag 17 maart 2003 14:38 schreef Sidekick het volgende:[..]
Is dit alleen voor nieuwe aankopen? Of wordt de huidige software op grote schaal omgebouwd naar open source?
Verder vind ik persoonlijk dat gemeenten meer via de VNG moeten doen, dan kunnen ze de leveranciers tenminste een beetje dwingen
quote:Met je 2e alinea ben ik 't eens en met het punt over de support ook. Maar dat punt over open-source <=> overstappen ben ik het niet eens, dat kan namelijk altijd wel. Alleen is het dan een beetje kapitaalvernietiging.
Op maandag 17 maart 2003 14:45 schreef Stonehead het volgende:
Niet eens met ClubRubie. Open-source zorgt ervoor dat je - als je ontevreden bent - gewoon naar iemand anders kunt overstappen. Open source betekent helemaal niet dat je geen support zou hebben. Daar huur je, net zoals bij betaalde software, gewoon iemand voor in.
Het voorstel in de gemeenteraad is trouwens niet radicaal. Het betekent volgens mij niet meer dat er voortaan eerst gekeken wordt of een applicatie al bestaat, voordat hij zomaar blind opnieuw gebouwd of aangeschaft wordt. Of dat copyright van nieuw te ontwikkelen software bij de gemeente terechtkomt. Daar is toch niks mis mee?
Daarna kijkt men maar of het opensource is of niet.
quote:Hij bedoelt dat je kan overstappen met support, terwijl je dezelfde software blijft gebruiken. Bij het overgrote deel van de 'gesloten' software kan je alleen bij de maker terecht voor support. Wanneer deze maker te hoge tarieven rekent, plotselinge verplichte veranderingen doorvoert of de kwaliteit van de hulpverlening verlaagt om te bezuinigen, kan je als klant kiezen tussen of je gehele systeem migreren of alles slikken. Bij open source software kan je iedereen inhuren om support te geven.
Op maandag 17 maart 2003 14:49 schreef ClubRubie het volgende:[..]
Met je 2e alinea ben ik 't eens en met het punt over de support ook. Maar dat punt over open-source <=> overstappen ben ik het niet eens, dat kan namelijk altijd wel. Alleen is het dan een beetje kapitaalvernietiging.
Het grootste voordeel van gebruik van open source software bij bedrijven en overheidsinstellingen is dat er niet alleen een sterkere en gezondere ICT infrastructuur wordt gebowd, maar ook dat er een flinke boost wordt gegeven aan de binnenlandse IT industrie. Vele miljoenen euro's die normaal naar het buitenland gingen, naar bijvoorbeeld IBM, Microsoft, Oracle of SAP, gaan dan naar nederlanders en nederlandse bedrijven. Er zal veel ontwikkeld worden aan open source software, de kwaliteit ervan zal met sprongen omhoog gaan, en alle resultaten zullen altijd vrij verkrijgbaar zijn, wat zorgt voor optimale concurrentie en transparantie. Als dit eenmaal goed op gang komt zal het niet meer te stoppen zijn, en het zal ervoor zorgen dat er weer een tijd van innovatie komt, iets wat in de IT steeds minder te zien is door de sterke grip die enkele megabedrijven op de markt hebben.
Dus opensource is goed, maar niet om de reden dat het goedkoper is..
quote:Vicz, dank voor je verduidelijking. Ik denk dat je hier argumenten gebruikt die zeer goed bruikbaar zijn in het debat over 'open source'. De relatie openheid - belastingbetalers spreekt mij ook zeer aan.
Op maandag 17 maart 2003 15:28 schreef vicz het volgende:
Volgens mij heeft iedereen hier het verkeerd begrepen. Omdat het opensource betekent het niet dat er niets voor betaald word of dat er geen onderhouds kosten. Het gaat om openheid van documenten en software voor iedereen die er voor heeft betaald (ofwel de belastingbetaler). Openheid van documenten is zeer belangrijk zodat je over 40 jaar nog steeds die documenten kan lezen als je inmiddels al 20x hebt geupgrade (voorbeeld ms-office, wie garandeerd mij dat ik over 20 jaar nog steeds mij documenten die in office 2000 zijn geschreven nog steeds kan openen.) Closed source heeft meestal geen openstandaarden om met de software te kunnen communiceren, dus hoe zou de burger dan information kunnen krijgen die eerst gewoon voor iedereen toeganglijk was en nu alleen kan worden bekeken door 1 bepaald software aan te schaffen. (let op.. we hebben dus er al voor betaald dmv belastingen...)Dus opensource is goed, maar niet om de reden dat het goedkoper is..
Als je een auto koopt wil je toch ook niet dat de motorkap zodanig zit dichtgelast dat je voor onderhoud etc alleen bij de verkoper terecht kunt? Nee, je wilt er zelf bij kunnen. Niet perse om zelf te gaan zitten sleutelen, maar om iemand die je inhuurt er bij te kunnen laten. Ook wil je graag dat de auto z'n waarde houdt nadat de verkoper heeft opgehouden te bestaan. Klopt die analogie een beetje?
quote:Dat is onzin, aangezien grote delen van de data gewoon op een archiefmedium (tapes, CD-R, DVD-R, etc.) gesmeten worden, gecomprimeerd door een of andere techniek. Het is nog maar de vraag of je over 40 jaar überhaupt nog machines hebt die die media kunnen lezen.
Volgens mij heeft iedereen hier het verkeerd begrepen. Omdat het opensource betekent het niet dat er niets voor betaald word of dat er geen onderhouds kosten. Het gaat om openheid van documenten en software voor iedereen die er voor heeft betaald (ofwel de belastingbetaler). Openheid van documenten is zeer belangrijk zodat je over 40 jaar nog steeds die documenten kan lezen als je inmiddels al 20x hebt geupgrade (voorbeeld ms-office, wie garandeerd mij dat ik over 20 jaar nog steeds mij documenten die in office 2000 zijn geschreven nog steeds kan openen.) Closed source heeft meestal geen openstandaarden om met de software te kunnen communiceren, dus hoe zou de burger dan information kunnen krijgen die eerst gewoon voor iedereen toeganglijk was en nu alleen kan worden bekeken door 1 bepaald software aan te schaffen. (let op.. we hebben dus er al voor betaald dmv belastingen...)Dus opensource is goed, maar niet om de reden dat het goedkoper is..
quote:Hm, dus welk formaat beveel jij aan om ook zaken als leesbaarheid en opmaak te bewaren of gaat alles voortaan platte tekst worden?
Het argument 'we hebben er al voor betaald' houdt ook niet echt steek, ook gratis 'closed source' software kan het .doc bestands type openen, en voor *Nix is er Open Office wat gratis is te downloaden en te gebruiken.
Niemand verplicht jou om een MS product te gebruiken om een Word document te openen.
Natuurlijk moeten overheden er naar streven om zo doelmatig met belastinggeld om te gaan maar Open Source is niet per definitie goedkoper, licentie kosten zijn peanuts vergeleken met manuren (zeker bij de overheid) om maar een aspect er even uit te lichtten.
quote:En als ik een auto koop verwacht ik dat er garantie op zit en niet dat men roept 'RTFM' als er problemen zijn.
Op maandag 17 maart 2003 16:32 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:Vicz, dank voor je verduidelijking. Ik denk dat je hier argumenten gebruikt die zeer goed bruikbaar zijn in het debat over 'open source'. De relatie openheid - belastingbetalers spreekt mij ook zeer aan.
Als je een auto koopt wil je toch ook niet dat de motorkap zodanig zit dichtgelast dat je voor onderhoud etc alleen bij de verkoper terecht kunt? Nee, je wilt er zelf bij kunnen. Niet perse om zelf te gaan zitten sleutelen, maar om iemand die je inhuurt er bij te kunnen laten. Ook wil je graag dat de auto z'n waarde houdt nadat de verkoper heeft opgehouden te bestaan. Klopt die analogie een beetje?
Geef mij eens een concreet voorbeeld waarom de gemeente Groningen in de source van een OS zou moeten gaan sleutelen of functionaliteit zou toe willen voegen die bij een 'closed source' product niet mogelijk zou zijn?
quote:Het is welliswaar geen OS, maar het systeem waarmee de sociale dienst de uitkeringen verstrekt is een 'closed source' product. De vorige leverancier stopte met de ondersteuning, waarna de gemeente op zoek moest, met veel moeite en veel geld, naar een andere leverancier. Die is nu gevonden, maar die is niet bereid een aantal specifieke functies, die Groningen graag wil hebben, uit te voeren. Ik vind dit een heel concreet voorbeeld waarbij ik liever zie dat het belastinggeld wordt uitgegeven aan een duurzamere oplossing, dan aan korte termijn oplossingen waarbij je over gelaten wordt aan de grillen van de leverancier.
Op maandag 17 maart 2003 19:49 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Jouw analogie klopt voor geen meter, hij zou kloppen als PC's dichtgelast zouden zijn maar heb jij toegang tot het electronische motormanagement van je auto?
Geef mij eens een concreet voorbeeld waarom de gemeente Groningen in de source van een OS zou moeten gaan sleutelen of functionaliteit zou toe willen voegen die bij een 'closed source' product niet mogelijk zou zijn?
quote:Oh ja, net alsof het omscholen van vele duizenden ambtenaren zo goedkoop is...
Op maandag 17 maart 2003 14:26 schreef Steijn het volgende:
Natuurlijk is dit een goede zaak, de kosten gaan door opensource flink omlaag, dus je hebt hetzelfde voor minder geld. Ik zie eigenlijk ook geen enkele rede om nog van de producten van Micro$oft, alles wat windows en office kunnen kan linux en openoffice ook, maar dan gratis, en daar komt nog bij dat, mits goed geconfigureerd, Linux nog veiliger is ook.
Communicatie met de buitenwereld wordt dr ook niet handiger op vanwege verschillende bestandsformaten. Opensource is niet per definitie beter.
quote:Vergeet niet dat open source software ook best windows applicaties kunnen zijn. Dat het niet veel voorkomt betekent nog niet dat dat niet kan
Op maandag 17 maart 2003 22:41 schreef Fliepke het volgende:
en mensen gebruiken thuis ook windows en daar leren ze ook veel van. Hoeveel mensen draaien er nu daadwerkelijk linux thuis? nog geen 1%...
Waarom niet? Waarom zou je je iets nieuws aanleren als het andere ook prima werkt?
(Concreet denk ik hierbij aan OpenOffice. Veel mensen merken het verschil met MS Office niet eens.)
quote:Daar heb je gelijk in. Sommige van de huidige XWindows desktop systemen lijken al zoveel op windows dat dat geen probleem is. Eigenlijk zijn het alleen de sysadmins die omscholing nodig hebben (of je moet wat geluk hebben). Verder is het ook niet zo'n ramp om het personeel een uurtje kwijt te zijn aan een korte cursus over de paar dingen die wel anders zijn.
Op dinsdag 18 maart 2003 01:49 schreef Stonehead het volgende:
Fliepke: Kul. Als je IT-management de juiste keuzes maakt bij een overstap, kunnen ambtenaren zonder omscholing even makkelijk met een nieuw pakket omgaan. Dat is bij closed-source net zo.(Concreet denk ik hierbij aan OpenOffice. Veel mensen merken het verschil met MS Office niet eens.)
quote:Het gaat niet om het OS, maar om de applicaties.
Op maandag 17 maart 2003 19:49 schreef Tia_Tijger het volgende:
Bij een open source oplossing zou je zeggen, nou ja bedankt voor alles wat je voor ons gedaan hebt, maar als je er mee stopt, dan zoeken wij een ander bedrijf dat voor ons het onderhoud aan de software gaat doen. Er zijn vele bedrijven die dit graag overnemen. En dat kun je met closed source niet.
Tenzij je een regeling hebt getroffen met de leverancier - dat je bij failliet gaan van de leverancier of als het stopt met een product - de source in beheer krijgt, maar dit lukt je alleen bij kleine marktspelers, niet bij partijen als Pink of Centric.
Een ander punt ins de controlerbaarheid - ook in het OS.
Een jaar of twee geleden kwam men er achter dat in Windows NT encryptiekeys van de NSA verborgen zaten. Met andere woorden security backdoors voor de Amerikaanseoverheid. Nu zijn daar fixes voor - maar zijn er geen nieuwe achterdeuren voor in terug gekomen??? Weet jij het - ik niet. En na dat NSA incident - waarbij naar voren kwam dat de Amerikaanse overheid Micorsoft wettlijk verplichtte achterdeuren voor de veiligheidsdiensten in te bouwen - is mijn vertrouwen in het OS niet echt toegenomen.
Je moet je werkelijk afvragen of je met close source producten - die je als Nederlandse overheid niet kunt laten auditten op veiligheid - verder moet gaan. Met opensource zou je dat kunnen (laten) controleren. Zeker voor overheidszaken waarbij privacy een belangrijke rol speelt is dit - lijkt mij - essentieel.
quote:Daar heb je wel een punt, maar dat staat los van open of closed source.
Op maandag 17 maart 2003 22:41 schreef Fliepke het volgende:[..]
Oh ja, net alsof het omscholen van vele duizenden ambtenaren zo goedkoop is...
quote:Prima werkt? Hoeveel mensen klagen er dagelijks over het vastlopen van windows - da's vast meer dan 1%
en mensen gebruiken thuis ook windows en daar leren ze ook veel van. Hoeveel mensen draaien er nu daadwerkelijk linux thuis? nog geen 1%...
Waarom niet? Waarom zou je je iets nieuws aanleren als het andere ook prima werkt?
quote:Daarom zou je niet alleen moeten gaan voor open source maar ook voor open standaarden. Als ik op mijn werk een Office2000 document krijg dan kan ik die niet altijd lezen met office 97.
Communicatie met de buitenwereld wordt dr ook niet handiger op vanwege verschillende bestandsformaten. Opensource is niet per definitie beter.
En open source maakt de wereld niet beter, je wordt alleen niet meer afhankelijk van je toeleverancier mbt onderhoud en verbouwingen. Je hebt een alternatief en keuze vrijheid.
Vrijheid om een marktpartij te kiezen die voor jouw het beste doet. Die jouw (lokale) wetten of beleid wil implementeren in jouw dagelijks gereedschap. Software mag nooit een doel of product opzich zelf zijn - het is en blijft een stuk gereedschap voor het oplossen van problemen, positief beinvloeden van productiviteit en controleerbaar maken van regels en wetgeving - gezien vanuit de lokale overheden.
quote:Kul, stel gewoon Office/Windows zo in dat het default een formaat als RTF gebruikt en klaar is Kees. Voor zoiets hoef je echt geen migratie uit te voeren.
Op dinsdag 18 maart 2003 10:09 schreef renee_t het volgende:Daarom zou je niet alleen moeten gaan voor open source maar ook voor open standaarden. Als ik op mijn werk een Office2000 document krijg dan kan ik die niet altijd lezen met office 97.
Je bent dus wel verplicht met de upgrade hypes of hysterie mee te gaan. Dus daarin heb je volkomen gelijk - communicatie wordt er niet beter op - maar dat staat los van open of closed source.
quote:Natuurlijk ben je dat nog steeds. Je gaat toch niet naar bedrijf B als bedrijf A het pakket heeft ontwikkeld? De kosten die bedrijf B aan je berekent om je pakketje te doorgronden lopen gigantisch op.
En open source maakt de wereld niet beter, je wordt alleen niet meer afhankelijk van je toeleverancier mbt onderhoud en verbouwingen.
quote:Ja leuk, maar dat is niet typisch iets des Opensources.
Je hebt een alternatief en keuze vrijheid.
Vrijheid om een marktpartij te kiezen die voor jouw het beste doet. Die jouw (lokale) wetten of beleid wil implementeren in jouw dagelijks gereedschap. Software mag nooit een doel of product opzich zelf zijn - het is en blijft een stuk gereedschap voor het oplossen van problemen, positief beinvloeden van productiviteit en controleerbaar maken van regels en wetgeving - gezien vanuit de lokale overheden.
quote:Mee eens, maar dit is dus geen standaard software pakket (a la MS Office) maar een maatwerk pakket en dat zal ten allen tijde door de maker beschermd worden (en terecht).
Op maandag 17 maart 2003 22:38 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:Het is welliswaar geen OS, maar het systeem waarmee de sociale dienst de uitkeringen verstrekt is een 'closed source' product. De vorige leverancier stopte met de ondersteuning, waarna de gemeente op zoek moest, met veel moeite en veel geld, naar een andere leverancier. Die is nu gevonden, maar die is niet bereid een aantal specifieke functies, die Groningen graag wil hebben, uit te voeren. Ik vind dit een heel concreet voorbeeld waarbij ik liever zie dat het belastinggeld wordt uitgegeven aan een duurzamere oplossing, dan aan korte termijn oplossingen waarbij je over gelaten wordt aan de grillen van de leverancier.
Kortom, heeft dus weinig tot niets met Open Source als zodanig te maken.
Als er van standaard pakketten wordt uitgegaan is overstappen niet zo vreselijk moeilijk maar de overheden (lokaal en rijks) hebben er de laatste 20 jaar in uitgeblonken om enorme hoeveelheden geld in enorm slechte ICT producten te steken die veelal vanaf dag 1 niet goed gefunctioneerd hebben.
De vraag die voor mij nog wel rest is welke rol de overheid hierbij kan spelen. Gemeenten kunnen door slim in te kopen open source helpen ontwikkelen. Daarmee worden allerhande ondernemingen die systemen ontwikkelen en onderhouden gesteund. Daarnaast kan de gemeente, in specifieke gevallen, zelf software ontwikkelen (bijvoorbeeld in samenwerking met andere gebruikers of instellingen als de VNG). Iemand daar nog aanvullingen op?
quote:Ik denk dat de overheden eerst moeten kijken wat ze nodig hebben, en dat laten ontwikkelen. Is dat grotensdeels opensource dan is dat mooi, maar is een closedsource oplossing beter dan moeten ze die maar kiezen. Ik zou het wel via de VNG regelen. Een modulair systeem of zo, zodat niet elke gemeente elke module hoeft aan te schaffen.
Op dinsdag 18 maart 2003 14:09 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:
De vraag die voor mij nog wel rest is welke rol de overheid hierbij kan spelen. Gemeenten kunnen door slim in te kopen open source helpen ontwikkelen. Daarmee worden allerhande ondernemingen die systemen ontwikkelen en onderhouden gesteund. Daarnaast kan de gemeente, in specifieke gevallen, zelf software ontwikkelen (bijvoorbeeld in samenwerking met andere gebruikers of instellingen als de VNG). Iemand daar nog aanvullingen op?
quote:Tja, vertal dat eens aan al die mensen die thuis achter de PC office
Op dinsdag 18 maart 2003 10:54 schreef Ulx het volgende:[..]
Kul, stel gewoon Office/Windows zo in dat het default een formaat als RTF gebruikt en klaar is Kees. Voor zoiets hoef je echt geen migratie uit te voeren.
[..]
quote:Klopt. Het kost geld om het over te dragen naar een ander bedrijf - voor zaken als inleer tijd en dergelijke. Maar dat staat los dat je nog steeds een keuze hebt. Als het andere bedrijf niet meer kan of wil, dan heb je nog een alternatief ivp geen alternatief een nieuwe software pakket voorgeschoteld krijgen.
Natuurlijk ben je dat nog steeds. Je gaat toch niet naar bedrijf B als bedrijf A het pakket heeft ontwikkeld? De kosten die bedrijf B aan je berekent om je pakketje te doorgronden lopen gigantisch op.
[..]
quote:Klopt, maar het aantal closed source producten dat het wel toe laat is beperkt - zelfs niet bij maat producten of als je bereid bent een Non-disclosure agreement te tekenen. Ik maak het in de dagelijkse praktijk veel te vaak mee.
Ja leuk, maar dat is niet typisch iets des Opensources.
Met opensource hoef je niemand te vragen of je even mag kijken, je doet het gewoon. Desnoods huur je iemand in en vraag om een (objectief) oordeel.
quote:Juist bij MS produkten heb ik zelden problemen gehad met het inlezen van vage formaten. Hooguit af en toe een verneukte layout, maar tant pis, voor archivering is dat niet het belangrijkste. Anders bewaar je het maar op papier.
Op dinsdag 18 maart 2003 15:33 schreef renee_t het volgende:[..]
Tja, vertal dat eens aan al die mensen die thuis achter de PC office
"geleerd" hebben dat je niet je documenten in office 2000 formaat moet opsturen. Weet je hoeveel sollictatiebrieven deze dagen binnen komen die alleen te lezen zijn met office2000? Het gros. Wel gemakkelijk selecteren
Maar wat ik probeer te zeggen, is dat extern verkregen documenten gewoon niet meer leesbaar zijn als er nieuwe office producten op de markt komen. Intern heb je migratie zelf in hadden en mag er niets mis gaan - maar toch.
Daarnaast is RTF ook alleen onder recente versies van de windows applicaties te lezen omdat Microsoft zich ook niet aan haar eigen (open) standaard houdt.
[..]
quote:Dat geloof je toch zelf niet? Je krijgt een partij ongedocumenteerde code voor je kiezen en je kunt gaan uitzoeken wat alles doet. Daar gaat wel even wat dure ontwikkeltijd in zitten. Sure, je hebt een keuze, maar alleen iemand met geld teveel zou die keuze maken. En volgens mij heeft de overheid dat niet.
Op dinsdag 18 maart 2003 15:33 schreef renee_t het volgende:
Klopt. Het kost geld om het over te dragen naar een ander bedrijf - voor zaken als inleer tijd en dergelijke. Maar dat staat los dat je nog steeds een keuze hebt. Als het andere bedrijf niet meer kan of wil, dan heb je nog een alternatief ivp geen alternatief een nieuwe software pakket voorgeschoteld krijgen.
Wellicht is dan overbrengen naar een andere leverancier goedkoper dan iedereen opnieuw scholen, alle apparatuur vervangen en data migreren.
[..]
quote:Volgens mij heb jij het over iets anders.
Klopt, maar het aantal closed source producten dat het wel toe laat is beperkt - zelfs niet bij maat producten of als je bereid bent een Non-disclosure agreement te tekenen. Ik maak het in de dagelijkse praktijk veel te vaak mee.Met opensource hoef je niemand te vragen of je even mag kijken, je doet het gewoon. Desnoods huur je iemand in en vraag om een (objectief) oordeel.
Mij interesseert het niet hoe het onder de motorkap werkt, zolang het maar vooruit komt. Of dat nou een opensource motortje is of een closedsource zal me jeuken. Natuurlijk kun je gaan kijken of je code van je database engine nou wel het efficientste werkt in combinatie met je computer, maar zeker de overheid zal geen mensen daarvoor in dioenst nemen. Die nemen hooguit mensen aan om in die database applicaties te bouwen. Als de overheid mensen aan wil nemen om een opensource databaseserver te bouwen, prima, maar dat hadden ze dan waarschijnlijk allang gedaan.
quote:Waarom zou de overheid een rol moeten spelen hierin?
Op dinsdag 18 maart 2003 14:09 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:De vraag die voor mij nog wel rest is welke rol de overheid hierbij kan spelen. Gemeenten kunnen door slim in te kopen open source helpen ontwikkelen. Daarmee worden allerhande ondernemingen die systemen ontwikkelen en onderhouden gesteund. Daarnaast kan de gemeente, in specifieke gevallen, zelf software ontwikkelen (bijvoorbeeld in samenwerking met andere gebruikers of instellingen als de VNG). Iemand daar nog aanvullingen op?
Denk aan de geldverslindende automatisering bij de diverse ministeries, politie diensten, gemeentes en zelfs bij onderdelen van gemeentes.
Al die projecten zijn allemaal op eigen houtje uitgevoerd, gemeentelijke politie diensten hebben eigen software laten maken die niet kan communiceren met die van de Rijkspolitie bijvoorbeeld.
Het heeft totaal niets met OSS of CSS te maken maar alles met het beleid en het vaak totale gebrek aan communicatie binnen overheden, of dit nu lokale of landelijke overheden betreft.
In alle gevallen waar het mis is gegaan heeft men zelf software laten ontwikkelen ipv gebruik te maken van standaard pakketten...en die aanpak wil jij stimuleren?
Sorry, lijkt mij een heel slecht idee.
quote:Zeker wel. Als ik kijk naar de kwaliteit van code en documentatie van closed source code (dat ik na het tekenen van en Non Disclosure Agreement onder ogen heb gekregen) is dat vaaak huilen. Het gemiddelde open source project is vaak beter gedocumenteerd en netter geprogrameerd dan closed source.
Op dinsdag 18 maart 2003 18:20 schreef Ulx het volgende:[..]
Dat geloof je toch zelf niet? Je krijgt een partij ongedocumenteerde code voor je kiezen en je kunt gaan uitzoeken wat alles doet. Daar gaat wel even wat dure ontwikkeltijd in zitten. Sure, je hebt een keuze, maar alleen iemand met geld teveel zou die keuze maken. En volgens mij heeft de overheid dat niet.
[..]
quote:Daar gaat het mij ook niet om hoe de techniek in elkaar steekt, maar wel hoe het gemaakt is. Er zijn diverse toepassingsgebieden - zoals al eerder de belastingen is genoemd - waarbij mogelijkheden tot het auditen van je product (sourcecode) een belangrijk punt is. Je wilt gewoon (laten) uitzoeken of een product geen achterdeuren of andere idiotrieen bevat. Auditing van projecten kan daarom belangrijk zijn.
Volgens mij heb jij het over iets anders.Mij interesseert het niet hoe het onder de motorkap werkt, zolang het maar vooruit komt. Of dat nou een opensource motortje is of een closedsource zal me jeuken.
quote:Ja ik besef prima dat mijn punten vooral indirect van invloed zijn, maar het zijn wel de argumenten om niet over te stappen op Open source.
Op dinsdag 18 maart 2003 10:09 schreef renee_t het volgende:
verhaaltje.
Ik denk dat Bolkenstein er mee te maken heeft... en ik weet niet waarom maar ik heb het gewoon niet op die man na z'n softwarepatenten zooi.quote:Op maandag 13 december 2004 09:22 schreef Koos Voos het volgende:
Geheime overheid deals met Microsoft ....welke ambtenaar loopt er nu weer zijn zakken te vullen ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |