"god verdoem mij"
mensen horen het. Die denken "wh00t" als ik dat zeg vind iedereen mij wreed..... Terwijl ze niet weten wat t betekent..
Wat vinden jullie van vloeken? Waarom vloeken jullie? Je kan dan vast wel met een opmerking komen als "god bestaat toch niet!! de aarde was er gewoon" Dat vind ik echt een "sjips" opmerking.
[Dit bericht is gewijzigd door mast3r op 15-03-2003 15:28]
quote:Iedereen weet waar godverdomme voor staat hoor. En gebruikt het toch. Want als je niet in god gelooft boeit het natuurlijk niet zo. Maar ja, in onze maatschappij krijg je zelfs als atheïst zoveel religie opgedrongen dat je op momenten dat het tegenzit 'jezus' zegt of godverdomme. Tekenend huh.
Op zaterdag 15 maart 2003 15:25 schreef mast3r het volgende:
Waarom vloeken mensen? Welke drang ze hun aan tot handelen? Vloeken is volgens mij tot stand gekomen omdat "gvd" stoer, dat denken de mensen. Ze zeggen niet "sjips" want dat is natuurlijk niet cool en dan ben je geen echte man/ vrouw.
Nadere uitleg van GVD:"god verdoem mij"
Kortom mensen horen het. Die denken "wh00t" als ik dat zeg vind iedereen mij wreed..... Terwijl ze niet weten wat t betekent..
toch niks lekkerder dan een keer flink vloeken als je je kut voelt
quote:Ik vind het allemaal best. Vloeken is een prima uiting van frustratie en godverdomme ligt lekker in de mond. Sjips heeft niet echt die kracht. Het onlaadt wat minder grondig.
Wat vinden jullie van vloeken? Waarom vloeken jullie? Je kan dan vast wel met een opmerking komen als "god bestaat toch niet!! de aarde was er gewoon" Dat vind ik echt een "sjips" opmerking.
quote:Sjips toch op man
Waarom vloeken mensen? Welke drang ze hun aan tot handelen? Vloeken is volgens mij tot stand gekomen omdat "gvd" stoer, dat denken de mensen. Ze zeggen niet "sjips" want dat is natuurlijk niet cool en dan ben je geen echte man/ vrouw.
Kortom mensen horen het. Die denken "wh00t" als ik dat zeg vind iedereen mij wreed..... Terwijl ze niet weten wat t betekent..
quote:net zoals kanker?
Op zaterdag 15 maart 2003 15:28 schreef thoth het volgende:[..]
Ik vind het allemaal best. Vloeken is een prima uiting van frustratie en godverdomme ligt lekker in de mond. Sjips heeft niet echt die kracht. Het onlaadt wat minder grondig.
quote:kanker is een lekker scheldwoord
Op zaterdag 15 maart 2003 15:28 schreef mast3r het volgende:[..]
net zoals kanker?
quote:Dat vind ik ook
Op zaterdag 15 maart 2003 15:29 schreef Kwark het volgende:[..]
kanker is een lekker scheldwoord
quote:dat ligt inderdaad heel lekker in de mond
Op zaterdag 15 maart 2003 15:29 schreef Kwark het volgende:kanker is een lekker scheldwoord
quote:Vind ik ook zo'n woord waar veel kracht van uitgaat ja. Het is wel typisch dat het nou precies de woorden zijn waar bepaalde mensen weer emotioneel een probleem mee hebben.
Op zaterdag 15 maart 2003 15:28 schreef mast3r het volgende:[..]
net zoals kanker?
quote:Schelden en/of vloeken is bij onmacht het gebrek aan betere bewoording. Tevens is het scheldwoord gerelateerd aan de mate waarin die persoon dat hecht. Als godverdomme goed voelt om eruit te gooien zeggen ze dat liever dan sjips
mensen horen het. Die denken "wh00t" als ik dat zeg vind iedereen mij wreed..... Terwijl ze niet weten wat t betekent..
quote:jij in ieder geval niet he ? met je dikke banaan
Op zaterdag 15 maart 2003 15:31 schreef dikkebanaan het volgende:
Tjah, wie scheldt er nou met vrouwelijke geslachtsdelen..
quote:'k heb 't gevoel dat je met "kanker" meer mensen tegen 't been schopt dan met "godverdomme".
Op zaterdag 15 maart 2003 15:29 schreef mast3r het volgende:[..]
Dat vind ik ook
nogal schijnheilig, imo. Zeuren over het gebruik van godverdomme, maar vloeken met kanker wèl oké vinden...
quote:Mjah, maar met een vloek misbruik je de naam van God. En als je kanker zegt doe je dat dus niet, net zoals met pleuris, tyfus, pokke en pest.
Op zaterdag 15 maart 2003 15:36 schreef Jordy-B het volgende:
'k heb 't gevoel dat je met "kanker" meer mensen tegen 't been schopt dan met "godverdomme".nogal schijnheilig, imo. Zeuren over het gebruik van godverdomme, maar vloeken met kanker wèl oké vinden...
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 15:32 schreef mast3r het volgende:[..]
jij in ieder geval niet he ? met je dikke banaan
quote:Ik vind je dan iig niet wreed
Ik scheld nooit, ik sla er meteen op los bij de eerste de beste die in mijn buurt komt. Maar ik scheld zelden.
quote:Wat een onzin zeg, daar gaat het helemaal niet om. Schelden doe je om je frustratie/woede ergens over te uiten, daarvoor is het nodig dat de gebruikte scheldwoorden een bepaalde lading hebben. dan kan je wel sjips zeggen, maar dat heeft geen lading en dus schiet je het doel van het schelden voorbij.
quote:Naja opzich vind ik kanker ook wel een lekker scheldwoord, er wordt dan alleen vaak gezegd "ja wacht maar tot een bekende van je het krijgt", nou mijn vader heeft dus kanker en ik voel me echt niet gekwetst als iemand kanker zegt, als ze nou kanker lijder zeggen dan wordt ik daar wat minder vrolijk van idd
Op zaterdag 15 maart 2003 15:36 schreef Jordy-B het volgende:[..]
'k heb 't gevoel dat je met "kanker" meer mensen tegen 't been schopt dan met "godverdomme".
nogal schijnheilig, imo. Zeuren over het gebruik van godverdomme, maar vloeken met kanker wèl oké vinden...
quote:wat heeft een agrarier nou weer te maken met meisjes die gvd roepen
Op zaterdag 15 maart 2003 15:42 schreef Kogando het volgende:
Ik vind meisjes die hard GVD roepen trouwens wel jammer... Net zoals meisjes die een harde boer laten zegmaar.
quote:Ik vind het juist wel lekker
Op zaterdag 15 maart 2003 15:42 schreef Kogando het volgende:
Ik vind meisjes die hard GVD roepen trouwens wel jammer... Net zoals meisjes die een harde boer laten zegmaar.
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 15:43 schreef Vibromass het volgende:[..]
Ik vind het juist wel lekker
quote:Gadverdegadverdamme!
Op zaterdag 15 maart 2003 15:43 schreef Vibromass het volgende:
Ik vind het juist wel lekker
Nou om deze reden dus, het lucht op
Verder scheld ik ook niet zoveel... maar als jij boos bent trap je ook wel eens ergens tegenaan...
quote:In Den Haag niet hoor.
Op zaterdag 15 maart 2003 15:36 schreef Jordy-B het volgende:[..]
'k heb 't gevoel dat je met "kanker" meer mensen tegen 't been schopt dan met "godverdomme".
quote:Kankàh Hoeàh
Op zaterdag 15 maart 2003 15:49 schreef X-Ray het volgende:
In Den Haag niet hoor.
Eerst deden we elkaar gewoon slaan, sommige mensen zijn hier tegenwoordig nog steeds niet bovengekomen, maargoed.
Tegenwoordig zeggen we een keer ROP OP TYFUSLEIJER! en dan zegt de ander: GA JE MOEDER NEUKEN!!. En dan is't weer goed. Geen doden en gewonden
quote:er zijn maar weinig mensen die niemand aan kanker verloren hebben.
Op zaterdag 15 maart 2003 15:38 schreef Kogando het volgende:[..]
Mjah, maar met een vloek misbruik je de naam van God. En als je kanker zegt doe je dat dus niet, net zoals met pleuris, tyfus, pokke en pest.
edit: ontopic:
Ik scheld regelmatig met kanker en godverdomme, zal vast wel machteloosheid zijn enzo, maar sjips is niet iets dat je zegt als je op je bek gaat ofzo...
quote:Ja, iszo. Maar de meeste mensen die over vloeken vallen zijn christelijk, zij hebben vanuit bijbels oogpunt een wet om het niet te doen. Voor het woord pestkop of pokkewerk geldt dit niet.
Op zaterdag 15 maart 2003 15:53 schreef Jordy-B het volgende:
er zijn maar weinig mensen die niemand aan kanker verloren hebben.
Daarom hoeft het imo niet per definitie schijnheilig te zijn om tegen vloeken te zijn maar woorden zoals die hierboven te tolereren.
In de rest van de wereld is vloeken beperkt tot het gebruik van uitwerpselen, geslachtsdelen of wensen dat een hogere macht met het vervloekte object afrekent.
Wij hier in NL wensen elkaar ziektes, ongelukken of genetische afwijkingen toe. Geeft toch aan dat we best een ceatief volkje zijn.
Maar zonder gekeid, vloeken hoort bij een taal en is een mechanisme om een boodschap over te brengen. Mensen die niet tegen vloeken kunnen kunnen niet tegen onprettige boodschappen en kunnen zichzelf daarom maar het best opsluiten in hun huis en hun dagen doorbrengen met het kijken van reruns van Full House.
quote:Idd. Nederlands leent zich uitstekend voor een flink staaltje creatief met scheldwoorden.
Op zaterdag 15 maart 2003 15:57 schreef Mirion het volgende:
Wij hebben in Nederland een geweldige vloekcultuur, even dat je het weet.In de rest van de wereld is vloeken beperkt tot het gebruik van uitwerpselen, geslachtsdelen of wensen dat een hogere macht met het vervloekte object afrekent.
Wij hier in NL wensen elkaar ziektes, ongelukken of genetische afwijkingen toe. Geeft toch aan dat we best een ceatief volkje zijn.
Maar zonder gekeid, vloeken hoort bij een taal en is een mechanisme om een boodschap over te brengen. Mensen die niet tegen vloeken kunnen kunnen niet tegen onprettige boodschappen en kunnen zichzelf daarom maar het best opsluiten in hun huis en hun dagen doorbrengen met het kijken van reruns van Full House.
Dan dat engels waar ze alleen maar fuck hebben... tsk... stumpers .
quote:En wel veel mensen die iemand aan god verloren hebben?
Op zaterdag 15 maart 2003 15:53 schreef Jordy-B het volgende:[..]
er zijn maar weinig mensen die niemand aan kanker verloren hebben.
quote:nom de dieu
Op zaterdag 15 maart 2003 15:26 schreef vosss het volgende:
Nondedju (of hoe je dat schrijf) is iig geen vloeken.
Is dacht ik een verbastering van het frans voor naam van god
quote:cunt, bitch, wanker, slut, retard, etc etc etc
Op zaterdag 15 maart 2003 16:10 schreef X-Ray het volgende:Dan dat engels waar ze alleen maar fuck hebben... tsk... stumpers
.
quote:Non de dieu?
Op zaterdag 15 maart 2003 15:26 schreef vosss het volgende:
Nondedju (of hoe je dat schrijf) is iig geen vloeken.
Is dacht ik een verbastering van het frans voor naam van god
Edit: Refresh kapot?
[Dit bericht is gewijzigd door R2cksson op 15-03-2003 16:15]
quote:zie stukje boven je
Op zaterdag 15 maart 2003 16:14 schreef R2cksson het volgende:[..]
Non de dieu?
nom dus
Heiligeboontjes.
Als ik vloek dan heb ik me meestal flink pijn gedaan, of ben ik echt heeeeeeeel erg boos, onmacht dus, frustratie's eruit gooien.
Vind ik in het normale leven iets minder waar een anders snel kut of gvd ofzo zou zeggen dan zeg ik snert.
Kut gebeurtenissen zijn bij mij nare gebeurtenissen.
Ik vind veel vloeken echt niet netjes, vind het geen gehoor, vooral gevloek in je normale taalgebruik vind ik tja.........
quote:Heb em al geedit...
Op zaterdag 15 maart 2003 16:15 schreef ZixS het volgende:[..]
zie stukje boven je
nom dus
quote:Hoi.
Op zaterdag 15 maart 2003 16:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
overigens vind ik mensen die de woorden homo,kanker of flikker gebruiken, wel erg ongeciviliseerd.
quote:De laatste twee laten zich ook erg goed combineren.
Op zaterdag 15 maart 2003 16:23 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
aha...
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 16:39 schreef GEsTOoRD het volgende:
"Kankerhond" lucht ook lekker op, zeker bij het voetballen
quote:
erg ongeciviliseerd.
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 16:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
[..]
quote:Ben ik het niet met je eens. Maarja, meningen verschillen.
wel erg ongeciviliseerd.
quote:dit klopt dus niet.
god verdomme
is in modern Nederlands
god verdoeme
oftewel de aanvoegende wijs van "verdoemen."
Met "God verdomme" spreek je dus met andere woorden de wens, het verlangen uit dat God iets of iemand verdoemt dat wil zeggen "naar de hel stuurt."
Vandaar ook "een vloek over iets/iemand uitspreken"
Daar komt het werkwoord vloeken vandaan.
Even voor de duidelijkheid!
[Dit bericht is gewijzigd door sushi-nori op 15-03-2003 17:08]
So what? Iemand die in God gelooft mag dit dus niet uitspreken.
Ik ben niet gelovig.
Mocht er echt een God zijn, dan weet die God heus wel dat ik dat niet serieus bedoel maar als krachtterm gebruik. (wat ook wel weer een compliment is)
"Je kunt rekening houden met een ander"
Juist. En dat werkt 2 kanten op. Ik loop heus niet de hele dag door te vloeken maar als er keihard iets op mijn teen valt, dan heb ik het recht het woord van eigen keuze in mijn mond te nemen.
quote:En je brand na je dood in de hel natuurlijk.
Op zaterdag 15 maart 2003 18:53 schreef Gehaktbal het volgende:
maar je schiet er verder geen ene rukeend mee op
quote:Alleen als je in de hel gelooft, want niet alle gelovigen geloven in de hell. Zou ik, als ik in GoD zou geloven, ook niet doen ....
Op zaterdag 15 maart 2003 20:11 schreef GEsTOoRD het volgende:[..]
En je brand na je dood in de hel natuurlijk.
*hm, dat klinkt raar*
maargoed, ik probeerde dus te denken waarom ik dat zoveel zei en ben erachter gekomen dat het een behoorlijk krachtig woord is. De klank UT klinkt erg krachtig, de combinatie met de kort uitgesproken U in combinatie met de explosieve T-klank zorgt voor een heerlijke klank. De K zorgt ervoor dat de term ook krachtig begint. Het uitspreken van het woord KUT als krachtterm is voor mij dan ook heel natuurlijk. Ik kan ook het woord PUT gebruiken, heeft volgens mij dezelfde kracht maar dat is net als sjips en rhododendron (ipv GVD) te onnatuurlijk. Vloeken met de naam des Heren zou ik nooit doen, ik betrap mij er soms wel op de naam van zijn zoon ijdel te gebruiken maar dat is dan ook wel in hele erge situaties als het woord jemig te weinig inhoud heeft.
Maargoed, kut dus, een uitermate interessant en krachtig woord.
het is niet dat ik om elk wissewasje god verdomme zeg, maar toch wel zeker 1x per dag ofzo, zoals al eerder gezegd het lucht op. ook omdat ik een fel tegenstander ben van het geloven in een god zal ik er wel weinig waarde aan hechten..
daarintegen scheld ik nooit met ziektes zoals kanker, dat vind ik wel weer ongepast.
en dan nog even over het woord chips, zeg dan shit, chips klingt zo dom en geeft echt niet genoeg uiting aan je frustraties als er net een grindtegel op je teen is gevallen.
*conclusie*
je moet mensen gewoon in hun waarde laten en je niet druk maken om scheldwoorden zoals GVD.
quote:Bloederig poepgat vind ik best creatief
Op zaterdag 15 maart 2003 16:10 schreef X-Ray het volgende:Dan dat engels waar ze alleen maar fuck hebben... tsk... stumpers
.
quote:Een gebrek aan zelfdiscipline.
Waarom vloeken jullie?
quote:Dat heb ik dus met kut
Op zaterdag 15 maart 2003 15:30 schreef Vision het volgende:[..]
dat ligt inderdaad heel lekker in de mond
(ja ik weet het, ik ben een slechte interviewer. daarom ben ik er ook mee gestopt)
quote:zeker
Op zondag 16 maart 2003 12:33 schreef dikkebanaan het volgende:
Waarom vloeken we eigenlijk niet helemaal in het Nederlands.. 'poep!' klinkt toch veel beter?
quote:
Op zondag 16 maart 2003 12:33 schreef dikkebanaan het volgende:
Waarom vloeken we eigenlijk niet helemaal in het Nederlands.. 'poep!' klinkt toch veel beter?
'k zeg inmiddels vaker poep dan shit.
quote:je moet niet tegen mij aan gaan zeuren als je straks staat te branden in de hel
Op zaterdag 15 maart 2003 16:15 schreef GEsTOoRD het volgende:
Ik vind het vooral triest dat er zoiets bestaat als "de bond tegen vloeken". Wat een zinloos doel heb je dan in je levenHeiligeboontjes.
quote:Volgens hen geeft 'Grutjes!', 'Potjandorie!' of 'Getverdemme!' dezelfde ontlading als hun verboden woroden
Op zondag 16 maart 2003 11:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Waarom zou je niet, ik wordt echt strontziek van dat soort religieuze simpelen als de bond tegen het vloeken. vloeken is gewoon een uitlaatklep. En godverdomme heeft voor mij net zo veel betekenis als shit.
quote:
Op zondag 16 maart 2003 15:06 schreef mast3r het volgende:je moet niet tegen mij aan gaan zeuren als je straks staat te branden in de hel
En de vertaling van " Godverdomme" is inderdaad niet " god verdom mij" maar " god verdoeme" of "door god verdoemde".
Eigenlijk een erg onbetekenende vloek voor iemand die (zoals ik) nogal minachtend staat tegenover alles dat met geloof te maken heeft.. (als je in god gelooft, kunnen ze je waarschijnlijk alles wijs maken, vandaar..)
Je gebruikt namelijk een vervloeking, uitgesproken door iets waar je absoluut niet in gelooft; dit wetende ontkracht het de vloek dan ook nogal
quote:uitlaatklep
Godverdomme is niet per se 'God verdoem mij' als in 'Wilt U het doen?"
Het is meer tegenwoordige tijd dus 'God verdoemt mij'. Nogal logisch dat je het zegt als er iets kuts gebeurt, het lijkt wel alsof God je verdoemd heeft.
Ik vind vloeken niet per se 'slecht'. Het "hoort" nu eenmaal bij de maatschappij. Het is ingeburgerd alleen je moet er rekening mee houden dat andere mensen er niet van gediend zijn. Dus je gaat niet lopen tieren als je bij je oma bent of in het openbaar of zo Normen en waarden en zo
Daarnaast moet je schelden nooit letterlijk nemen. Daarnaast vinden mensen "spotten" met kanker alleen erg als het in hun nabijheid overkomen is. Hypocriet.
quote:De hel is een verzinsel uit de middeleeuwen om het volk onder de duim te houden, triest dat er nog steeds mensen in trappen
Op zondag 16 maart 2003 15:06 schreef mast3r het volgende:je moet niet tegen mij aan gaan zeuren als je straks staat te branden in de hel
quote:vergeet de hemel niet
Op zondag 16 maart 2003 18:50 schreef GEsTOoRD het volgende:[..]
De hel is een verzinsel
quote:Klopt niet.
Op zondag 16 maart 2003 16:44 schreef Flaman het volgende:
Ik heb het hele topic niet gelezen dus excuses voor de spuitelf reactie vanaf nuGodverdomme is niet per se 'God verdoem mij' als in 'Wilt U het doen?"
Het is meer tegenwoordige tijd dus 'God verdoemt mij'. Nogal logisch dat je het zegt als er iets kuts gebeurt, het lijkt wel alsof God je verdoemd heeft.
Dat soort uitspraken? Gebruik ik redelijk veel. En de redens daarachter? Ik heb een opvliegerig karakter en zorg er graag voor dat ik niet te lang met die woede aanvallen blijf zitten. Effe vloeken, en het is weer over.
quote:*zich hierbij aansluit*
Op zondag 16 maart 2003 11:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Waarom zou je niet, ik wordt echt strontziek van dat soort religieuze simpelen als de bond tegen het vloeken. vloeken is gewoon een uitlaatklep. En godverdomme heeft voor mij net zo veel betekenis als shit.
M,n opa werkte als voorman in de bouw, met: "wil je alstjeblieft" kreeg je niks gedaan van de bouwvakkers........die nam het mee naar huis , m,n vader nam het over en nu ik.
T,is godverdomme traditie ja!
Gelovigen ergeren zich daaraan dus zal ik me proberen zoveel mogelijk in te houden als er mensen bij zijn waarvan ik weet dat ze zich eraan storen, maar het is voor ongelovigen gewoon een uiting van pijn, onmacht, frustratie of wat dan ook. Gelovigen die ongelovigen daarvan af willen helpen kan ik niet echt waarderen. Laat iedereen de woorden gebruiken die hij/zij zelf wil.
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 15:28 schreef Vision het volgende:
stress relief.toch niks lekkerder dan een keer flink vloeken als je je kut voelt
quote:Die kans is er niet
Op zondag 16 maart 2003 15:06 schreef mast3r het volgende:
je moet niet tegen mij aan gaan zeuren als je straks staat te branden in de hel
Moet zeggen dat ik beter op mijn woorden ben gaan passen sinds mijn zoon geboren is. Kinderen praten alles na, en ik vind het toch niet echt geslaagd als mijn zoon al scheldend over straat loopt.
Als iets niet lukt wilde ik nog wel eens fuck zeggen....maar sinds ik mijn zoon heb zeg ik friemels....en hoe stom het ook klinkt, nu na een paar jaar lucht me dat net zoveel op.
't is wel grappig om te zien hoe anderen hier op reageren, er word altijd heel lachwekkend gekeken. Maar voor mij werkt het, en ik heb liever dat mijn zoon friemels zegt dan fuck.......
quote:Hulde!
Op maandag 17 maart 2003 10:39 schreef skyhigh het volgende:
Moet zeggen dat ik beter op mijn woorden ben gaan passen sinds mijn zoon geboren is. Kinderen praten alles na, en ik vind het toch niet echt geslaagd als mijn zoon al scheldend over straat loopt.
Als iets niet lukt wilde ik nog wel eens fuck zeggen....maar sinds ik mijn zoon heb zeg ik friemels....en hoe stom het ook klinkt, nu na een paar jaar lucht me dat net zoveel op.
Ik wou dat ik godverdomme zo'n vader had gehad..
(die van mij stond, en staat nog altijd, vreselijk hard te schelden wanneer er iets ook maar een klein beetje mis gaat.. en dat was zeker niet bevorderend voor m'n eigen woordenschat)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |