abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9135415
Ik heb sinds gister een (flinke!) kom met 2 tropische vissen, althans.. tropisch.. ik heb er zelf op zich weinig verstand van maar de mensen van de winkel zeiden dat ze deze visjes speciaal uitgekozen hadden omdat die dus in een gewone kom kunnen en niet in een speciaal aquarium hoeven en ook geen verwamringslement nodig hebben.

Nou heb ik een maanvisje en een geen idee wat voor vis Hij heeft allemaal kleurtjes (als je em onder een bepaald licht houdt, GEEN neon tetra) en de maanvis doet eigenlijk sinds gister niks, ja heeeel af en toe zwemt ie wat, die ander is echter wel enigszins actief.

Nu had ik gister het water lauw gemaakt (zoals het in de winkel ook was, heb gevoeld) maar dat was vanmorgen heel sterk afgekoeld! Ik had het idee dat het te koud voor ze was want zelfs die "actieve" deed bar weinig.

Ik heb er wat kopjes warm water bij gedaan en het leek erop dat het "actieve" visje daar gelijk heenging voor de warmte ofzo..

Nouja, mijn vraag nu Is dit wel in orde dan? Volgens de winkel konden ze dus gewoon in een kom, met normaal water in een slaap of huiskamer of wat dan ook.

Ik wil ze niet dood laten gaan ofzo..

pi_9135454
quote:
Ik wil ze niet dood laten gaan ofzo..
Dat lijkt mij ook niet.

Tenzij er niemand hier op het forum je kan helpen, lijkt het mij heel verstandig om weer even terug te gaan naar de winkel.

Misschien kan je wat vinden op internet
http://vissen.pagina.nl " target="_blank"> http://vissen.pagina.nl ofzo.

I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
pi_9135456
Volgens mij is een maanvis een tropisch vissie
moet water hebben in de buurt van de 25 graden....
dus een verwarmingselement kopen wil wel eens helpen.
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
pi_9135475
mijn tip:

koop een normaal aquarium met een verwarmingselement en goede inrichting, een boek over de soort vis die je hebt en een aquariumboek..

en geloof nooit zomaar wat ze je in de dierenwinkel vertellen

zaterdag 15 maart 2003 @ 12:30:04 #5
14827 Kogando
Modelprutser
pi_9135477
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:28 schreef Suikermais het volgende:
Volgens mij is een maanvis een tropisch vissie
moet water hebben in de buurt van de 25 graden....
dus een verwarmingselement kopen wil wel eens helpen.
Je kan de kom natuurlijk ook gewoon op het fornuis zetten...
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_9135484
Ja, dat vraag ik me dus af, want volgens de mensen in die winkel is het niet nodig en hebben ze deze visjes juist daarom ook in de verkoop.

"Echte" tropische vissen hebben ze niet.

En ik wil dus juist GEEN toestanden met verwarmingselementen enzo en dat kon dus daarom heb ik deze genomen (omdat ze er toch wat interessanter uitzien dan een gemiddelde goudvis).

pi_9135498
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:29 schreef freaky-me het volgende:
mijn tip:

koop een normaal aquarium met een verwarmingselement en goede inrichting, een boek over de soort vis die je hebt en een aquariumboek..

en geloof nooit zomaar wat ze je in de dierenwinkel vertellen

Ja, wat moet ik dan wel geloven, die mensen hebben er normaliter verstand van hoor

En die "tip" daar heb ik toch geen ruk aan! Dat wil ik namelijk helemaal niet en dat is mijn vraag ook niet

pi_9135591
Vissen horen per definitie niet in een kom
pi_9135592
idd vaak weten ze er in de dierenwinkel maar weinig van en zeggen ze maar wat.
ik weet niet hoe koud het bij jou wordt maar veel kouder dan 21 graden moet het niet worden. als het 's nachts 15 graden is in huis is zo'n kommetje snel afgekoeld.
koop een aquarium (zo'n kleine rechthoekige kunstof bak is helemaal niet duur, 15 euro ofzo) en een verwarmingselementje (nog eens 15 euro) zou ik zeggen.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 12:41:22 #10
14827 Kogando
Modelprutser
pi_9135597
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:31 schreef heaven7 het volgende:
Ja, wat moet ik dan wel geloven, die mensen hebben er normaliter verstand van hoor

En die "tip" daar heb ik toch geen ruk aan! Dat wil ik namelijk helemaal niet en dat is mijn vraag ook niet

Tering.. wees blij dat er iemand de moeite neemt om te reageren op je vraag. Visjes in een kom werkt gewoon nooit echt goed, alleen een goudvis bijvoorbeeld gaat wel. Maar als je allemaal leuke visjes wilt, neem dan een gewoon aquarium. Een aantal jaar geleden heb ik het zelf ook al eens geprobeerd, als je die lui in de dierenwinkel moet geloven 'doen' sommige visjes het nog in een lege kom bij wijze van spreken.

Nee, een kom met vissen werkt niet.

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 12:41:42 #11
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_9135600
quote:

Nouja... we proberen je alleen maar te helpen.. niet boos worden

Nee maar serieus... is dit de enige plek waar je geinformeerd heb naar die vissen ?? Misschien is het verstandig om voordat je dit soort vissen koopt, eens wat meer rond te vragen...

Dat kan natuurlijk nu nog... loop eens een andere dierenwinkel binnen, en vraag het daar eens... Of kijk eens in een boek over die vissen...
Mocht hieruit blijken, dat die beesten wel verwarming nodig hebben, en allemaal van die speciale dingen, zou ik zeker terug gaan naar die dierenwinkel, en vragen of ze de vissen terug nemen, omdat ze je iets verkocht hebben, wat niet voldoet aan jouw vraag...

zaterdag 15 maart 2003 @ 12:41:51 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9135601
Ehh hier een kenner;

Maanvissen hebben water nodig van rond de 25 graden.. Als het water beneden de 21 graden is gaan ze gewoon dood
Dus idd stom dat je dat advies kreeg van de dierenwinkel.

Zebravisjes en Chinese danio's zijn ook tropische visjes, maar die kunnen wel gewoon in koud water alhoewel ze nie zo lang zullen leven als dat je ze in 23 graden-water doet

Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_9135607
Dan ga ik dus terug want zoals ik heb meerdere malen gezegd heb, DAT WIL IK NIET!

En vissen horen per definitie niet in een kom Inkie In de 3e wereldlanden zou genoeg voedsel moeten zijn, stort jij maandelijk een miljoen euro daarvoor?

pi_9135619
Maanvissen hebben bovendien zelfs een groot aquarium nodig. Voordat je aan vissen begint kun je je beter een beetje inlezen op internet of een aquariumvissenboek aanschaffen.
pi_9135632
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:42 schreef heaven7 het volgende:
Dan ga ik dus terug want zoals ik heb meerdere malen gezegd heb, DAT WIL IK NIET!

En vissen horen per definitie niet in een kom Inkie In de 3e wereldlanden zou genoeg voedsel moeten zijn, stort jij maandelijk een miljoen euro daarvoor?

We hebben het hier over vissen. Om even ontopic te blijven.
pi_9135638
Nouja, ik hoef niet persee een kom met allemaal leuke visjes ofzo.. maar het zijn er 2 (ik dacht dat dat prettiger zou zijn voor de vissen zelf misschien) het zijn hele kleintjes en het is een hele grote kom hoor!! Daar heb ik echt wel aan gedacht.

Alleen wil ik dus niet ik weet niet hoeveel geld uitgeven aan verwarmingselementen en moeilijk doen (sorry maar 30 euro is in mijn ogen erg veel geld), ik wilde gewoon een leuk visje en een maanvis ziet er nou eenmaal leuker uit dan een gewone goudvis en aangezien ze zeiden dat dit prima kan is het toch niet gek dat ik daarop vertrouw als leek zijnde

[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 15-03-2003 12:46]

pi_9135649
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:44 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

We hebben het hier over vissen. Om even ontopic te blijven.

Ja, ik stelde een andere vraag over vissen, ik vroeg niet of vissen in een kom horen of wel? ONTOPIC BLIJVEN DUS!
  zaterdag 15 maart 2003 @ 12:45:56 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9135659
quote:

Doe effe normaal tegen inkie, ze heeft namelijk wel gelijk .
Alleen goudvissen kunnen in een kom, die zijn er speciaal voor gefokt om de tegen de stress die het zwemmen in een kom met zich meebrengt te kunnen .
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_9135664
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:44 schreef heaven7 het volgende:
Nouja, ik hoef niet persee een kom met allemaal leuke visjes ofzo.. maar het zijn er 2 (ik dacht dat dat prettiger zou zijn voor de vissen zelf misschien) het zijn hele kleintjes en het is een hele grote kom hoor!! Daar heb ik echt wel aan gedacht.

Alleen wil ik dus niet ik weet niet hoeveel geld uitgeven aan verwarmingselementen en moeilijk doen, ik wilde gewoon een leuk visje en een maanvis ziet er nou eenmaal leuker uit dan een gewone goudvis en aangezien ze zeiden dat dit prima kan is het toch niet gek dat ik daarp vertrouw als leek zijnde

Ken je niemand met een groot tropisch aquarium? Misschien heeft iemand nog wel plek voor ze.
pi_9135673
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:45 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ja, ik stelde een andere vraag over vissen, ik vroeg niet of vissen in een kom horen of wel? ONTOPIC BLIJVEN DUS!

Maar het komt wel door die kom dat je dit probleem hebt.
pi_9135679
Ja, die ken ik wel maar ik heb verdorie toch voor betaald? Ze geven mij mn geld maar terug. Ik ben toch verkeerd ingelicht, dan ga ik ze niet leuk weggeven hoor.
pi_9135680
quote:
waaróm wil je dat niet?

zo duur is het niet en je hebt er veel plezier van. mocht je ooit willen uitbreiden naar een dure glazen bak dan is zo'n kleine bak handig als je wilt kweken ofzo.

-edit: te duur dus. Dan koop je toch voor 12 euro het kleinste verwarmingselement en die hang je in de kom. Als de kom groot genoeg is, zoals je zegt, moet dat verder best gaan. en de visjes zullen 25 graden fijn vinden en vrolijk rondzwemmen, zodat je er ook meer plezier van hebt.

[Dit bericht is gewijzigd door niego op 15-03-2003 12:50]

pi_9135685
een maanvis komt niet voor in koudere delen van de wereld ....dus is het een tropical fish. lijkt me handig die dieren"speciaal"zaak eens aan te geven bij de plaatselijke dierenbescherming...koop als de donder een verwarmingselement en als je geld over hebt iig een klein soort aquarium ...iets van 50 cm lang iig.....de laatste tijd gaan hier ook nieuw gekochte vissen langzaam dood ..helaas maar deze zitten in een fatsoenlijk bakkie ook al zijn dit "koud"water visjes en hebben ze geen verwarmings element ..
maar die maanvis heeft zeker een aardig bekkie warmte nodig denk rond de 22 a 23 graden ©
pi_9135695
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:46 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Maar het komt wel door die kom dat je dit probleem hebt.

Nou, het gaat eigenlijk om de temperatuur hoor..

Waarom zouden ze bv wel een een klein aquarium kunnen maar niet in een grote kom?

pi_9135707
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:47 schreef heaven7 het volgende:
Ja, die ken ik wel maar ik heb verdorie toch voor betaald? Ze geven mij mn geld maar terug. Ik ben toch verkeerd ingelicht, dan ga ik ze niet leuk weggeven hoor.
Het was maar een idee hoor, als je die beestjes tenminste ook nog een aardig leventje gunt. Bij die dierenwinkel worden ze straks zo weer in een kom verkocht.
pi_9135733
quote:

[..]

Waarom zouden ze bv wel een een klein aquarium kunnen maar niet in een grote kom?

Maanvissen kunnen niet in een klein aquarium, ja eventjes, want ze worden groot. Lees dan eerst eens over maanvissen
Bovendien zijn maanvissen ook niet echt beginnersvissen.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 12:50:06 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9135736
quote:

[..]

Zoals ik net al zei, een kom kan wel maar daar krijgen ze op de lange duur heel veel stress van, en dan gaan ze eerder dood.
Een gedicht over Maanvis
pi_9135760
"De Latijnse benaming voor deze vis is Pterophyllum scalare. Niet te verwarren met de Pterophyllum altum. De Pterophyllum altum wordt meer dan 35 centimeter hoog en wordt daarmee te groot om in een huiskameraquarium gehouden te worden. Lichaamsbouw, uiterlijk en gedrag is gelijk aan dat van de Pterophyllum scalare. De scalare zullen we hier verder aanduiden als maanvis. De vis wordt ongeveer 25 centimeter hoog, dus ook lang, en is daarom beter geschikt om thuis te houden.

Beide soorten komen voor in het Amazonegebied, vooral in rustig gelegen, langzaam stromende wateren tussen dichte beplantingen. Het water in deze rivier is op de plek waar maanvissen voorkomen zacht en zuur. In het aquarium moeten we deze situatie zoveel mogelijk nabootsen door het in te richten met veel vallisneria en amazone-zwaardplanten. Andere planten met stevige bladeren kunnen ook. De platte lichaamsbouw van de maanvis duidt erop dat ze in hun oorspronkelijke leefgebied tussen de planten leven. De afgeplatte schijfvorm zorgt ervoor dat ze er makkelijk tussen door kunnen zwemmen. Het aquarium moet een afmeting hebben van minimaal 100 x 40 x 60 centimeter. Vooral de hoogte van het aquarium is belangrijk omdat een maanvis zich in laag water niet op zijn gemak voelt.

Om de vissen in een goede conditie te houden hebben we zacht en zuur water nodig. Oftewel half demiwater en half regenwater. In water met deze samenstelling zal het kweken met de vissen zeker lukken. ( Mits we natuurlijk een mannetje en vrouwtje hebben!) Het geslachtsonderscheid is uitsluitend te zien als man en vrouw willen paren. Dat heeft de man een kleine geslachtspapil, en het vrouwtje een grote.( Een geslachtspapil is een zichtbaar buisje voor de aarsvin.) De maanvis kan als koppel, maar liever in een school gehouden worden. Paarvorming gebeurd dan vanzelf. Een goed paar zorgt zelfs in een gezelschapsaquarium zeer goed voor de jongen. Het is beter om geen drukke vissen zoals sumatranen en andere barbussoorten bij de maanvissen te houden. De maanvis vind vissen die ook oorspronkelijk uit het amazonegebied voorkomen zoals neontetras en guppys beter gezelschap.

De maanvis is een alleseter met voorkeur voor levend voedsel. Dit moet dan bestaan uit pekelkreeftjes, watervlooien en jonge levendbarenden zoals guppys en black mollys. Echter ook op droogvoer zijn ze prima te houden, maar voor het kweken krijgen ze een betere conditie met levend voer."

pi_9135774
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:48 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Het was maar een idee hoor, als je die beestjes tenminste ook nog een aardig leventje gunt. Bij die dierenwinkel worden ze straks zo weer in een kom verkocht.

Wat een bull zeg, dan kan ik alle vissen wel op gaan kopen omdat ze anders misschien geen leuk leventje krijgen

En jullie moeten mij niet veroordelen, die mensen hebben mij verkeerd voorgelicht, en als je in een dierenzaak komt en je vraagt advies dan neem je dat toch aan als je er zelf niet zoveel van weet?

[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 15-03-2003 12:54]

pi_9135777
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:50 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zoals ik net al zei, een kom kan wel maar daar krijgen ze op de lange duur heel veel stress van, en dan gaan ze eerder dood.

Wat ik heb gehoord, maar misschien geldt dat alleen voor goudvissen:

Ze mogen niet in een te grote kom... als je er meerdere hebt en ze zien elkaar niet meer omdat ze te ver uit elkaar zwemmen dan raken ze in de stress... ook omdat ze maar een geheugen hebben van 3 sec. weten ze niet meer waar ze zijn... Heel vaag verhaal inderdaad, maar een vriend van me had een grote bak gekocht en toen gingen de vissies niet meer zwemmen... de dierenwinkel zei dus dat verhaal hierboven en dus heeft ie ze maar weer in een kleine kom gedaan...

...
  zaterdag 15 maart 2003 @ 12:55:54 #31
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9135805
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:53 schreef heaven7 het volgende:

[..]
En jullie moeten mij niet veroordelen, die mensen hebben mij verkeerd voorgelicht, en als je in een dierenzaak komt en je vraagt advies dan neem je dat toch aan als je er zelf niet zoveel van weet?

Pff naja ik veroordeel je dus wel door de manier waarop je mensen die het gewoon goed bedoelen afkraakt! Blaat, hoezo zouden we je veroordelen? Wordt dit weer zo'n R&P topic?
Een gedicht over Maanvis
pi_9135835
quote:

[..]

Wat een bull zeg, dan kan ik alle vissen wel op gaan kopen omdat ze anders misschien geen leuk leventje krijgen

Waarom neem je dan vissen?? Alleen omdat 'het er leuk uit ziet'?
En we proberen je allerlei ideeen te geven en als jij dat alleen maar ziet als veroordelen, zoek het dan aub zelf uit.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 12:58:24 #33
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_9135846
quote:

En jullie moeten mij niet veroordelen, die mensen hebben mij verkeerd voorgelicht, en als je in een dierenzaak komt en je vraagt advies dan neem je dat toch aan?

Kolere zeg.. wat reageer jij agressief zeg... rustig aan hoor...
We proberen je alleen te helpen....
Let gewoon niet op het gezeik.... maar alleen op de tips die je krijgt...

Maar zover ik het kan zien, zijn er 3 dingen die je kan doen..
1.
je koopt een goedkoop verwarmingselement, waardoor de vissen het wat warmer krijgen. (dit wil je niet)
2.
Je kan ze bij iemand brengen, die wel de apparatuur heeft.. misschien wil die nog wel een deel betalen van jouw kosten (wil je ook niet).
3.
Terug naar de dierenwinkel....

Het wordt dus optie 3. Nou ik ben nieuwsgierig hoe die gaat aflopen.. Mocht die nou niet goed aflopen.. lijkt het mij verstandig om ze naar een kennis te brengen die wel de spullen heeft staan.

Succes, en laat even weten hoe het allemaal afloopt !

pi_9136076
Ja, want ik wil absoluut geen dierenbeul zijn, ik wilde visjes omdat ik dan toch niet helemaal alleen ben en ja weet ik veel, het leek me leuk

Ik heb het over dat jullie zeggen dat ik me eerst goed had moeten informeren over vissen enzo maar dat heb ik toch eerst gedaan bij deze zaak? Ik heb allerlei vragen gesteld over welke dingen het beste zijn, maar zij hebben het blijkbaar helemaal verkeerd allemaal maar dat kan ik toch niet weten?

En dat me verteld wordt dat vissen niet in een kom horen vind ik niet echt een goedbedoeld advies..
Er zijn zoveel mensen met vissen in een kom waarbij het prima gaat, en er zijn zoveel mensen die hun dieren slechter verzorgen dan ik..
Ik ben gek op dieren en zou nooit zonder er goed overna te hebben gedacht een dier aanschaffen. Daarom heb ik ook een grote kom gekocht..

Ik heb iig de winkel gebeld en de jongen die me geholpen heeft die was er niet maar ze zou hem bellen en dan bellen ze mij terug..

Ik heb gezegd dat ik, nadat zij mij verteld hadden dat het allemaal prima kon, al die spulletjes heb aangeschaft en als ze me iets anders hadden verteld dan had ik dat niet gedaan.

Ze vroeg trouwens ooknog of het allemaal deskundigen waren die mij dit hadden gezegd, die "Bram" heeft een dierenopleiding gedaan gespecialiseerd in vissen blabla.

Maarja, als je dit hoort van 1 iemand en 1000 mensen zeggen het tegenovergestelde geloof je die 1000 mensen toch?

pi_9136136
Ik hoop voor je dat je als je teruggaat naar die dierenwinkel je geld kan terugkrijgen. Het meest waarschijnlijk is namelijk dat als je die vissen terugbrengt, ze alsnog snel zullen sterven.

Dit komt gewoon doordat vissen heel moeilijk tegen stress kunnen. Elke keer als ze vervoerd worden lopen ze een bepaalde hoeveelheid stress op. Ook kunnen ze zich heel moeilijk aanpassen aan de hardheid van het water. Bij de meeste dierenwinkels gebruiken ze water met een pH van 7(neutraal). Gewoon kraanwater is veel harder, tenminste waar ik woon is de pH 8,2 dit kan ik dus niet zomaar gebruiken. Verder kunnen vissen er niet tegen in een bak met stilstaand water te leven. Er dient zo en zo een luchtpompje of een filterpompje in te zitten. Dit is nodig voor het verversen van de zuurstof in het water. Ik weet dus niet of je dit erin hebt, want dat staat verder niet in je bericht.

Een goede dierenwinkel had je overigens aangeraden om je kom nog een aantal dagen te laten staan om het water te laten acclimatiseren.

Overigens is het ook zo dat maanvissen samen met discusvissen heel moeilijk in leven te houden zijn. Dit is al moeilijk in een tropisch aquarium, dus je kunt voorstellen hoe dat gaat in een kom.

I don't need a bath. I just bathed a year ago (Battlerager Phewt in The Legacy of the drow van R.A. Salvatore)[br][url]http://www.fantasycave.nl[/url]
pi_9136151
quote:

[..]

Wat ben jij een dom verwend schaap zeg

Alle goed tips die jij hier krijgt wuif jij weg onder het mom van "dat wil ik niet, en die mensen hebben mij verkeerd ingelicht".
Als jij niet eens bereid bent om terug naar die zaak te gaan en te klagen dan moet je ook niet zeuren
Arme vissen.
Mensen zoals jij zijn geen huisdieren waard mijn inziens

zaterdag 15 maart 2003 @ 13:26:53 #37
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9136242
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:19 schreef Werik het volgende:
Ik hoop voor je dat je als je teruggaat naar die dierenwinkel je geld kan terugkrijgen. Het meest waarschijnlijk is namelijk dat als je die vissen terugbrengt, ze alsnog snel zullen sterven.

Dit komt gewoon doordat vissen heel moeilijk tegen stress kunnen. Elke keer als ze vervoerd worden lopen ze een bepaalde hoeveelheid stress op. Ook kunnen ze zich heel moeilijk aanpassen aan de hardheid van het water. Bij de meeste dierenwinkels gebruiken ze water met een pH van 7(neutraal). Gewoon kraanwater is veel harder, tenminste waar ik woon is de pH 8,2 dit kan ik dus niet zomaar gebruiken. Verder kunnen vissen er niet tegen in een bak met stilstaand water te leven. Er dient zo en zo een luchtpompje of een filterpompje in te zitten. Dit is nodig voor het verversen van de zuurstof in het water. Ik weet dus niet of je dit erin hebt, want dat staat verder niet in je bericht.

Een goede dierenwinkel had je overigens aangeraden om je kom nog een aantal dagen te laten staan om het water te laten acclimatiseren.

Overigens is het ook zo dat maanvissen samen met discusvissen heel moeilijk in leven te houden zijn. Dit is al moeilijk in een tropisch aquarium, dus je kunt voorstellen hoe dat gaat in een kom.

Hehe werik, je praat een beetje onzinnig. De ph waarde van water is de zuurgraad, niet de hardheid. Hardheid van water wordt weergegeven in dH (duitse hardheid ) en die is voor sommige vissen idd te hoog hier in nederland, alhoewel je daar ook veel verschil in hebt hoor. Weet je, vroeger stond wel eens op wasmiddelen een kaartje van nederland met de hardheden van het water .
Maarjah, als je maanvissen of discusvissen wilt kweken heb je idd wel zuur zacht water nodig, maar ze zijn goed in leven te houden in kraanwater, alhoewel ik diverse keren eitjes heb gehad van mijn maanvissen in gewoon kraanwater
Een gedicht over Maanvis
pi_9136259
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:21 schreef Juup© het volgende:

[..]

Wat ben jij een dom verwend schaap zeg

Alle goed tips die jij hier krijgt wuif jij weg onder het mom van "dat wil ik niet, en die mensen hebben mij verkeerd ingelicht".
Als jij niet eens bereid bent om terug naar die zaak te gaan en te klagen dan moet je ook niet zeuren
Arme vissen.

WTF

Ik zeg toch de hele tijd dat ik WEL terugga naar die winkel? Wat zwam je nou? En ik zorg zo mogelijk nog beter voor mn huisdieren dan voor mezelf dus oordeel niet zo over mij

En denk je dat ik hier een topic heb geopend en moeite doe omdat ik geen moeite wil doen voor die beestjes?

En JA, die mensen hebben mij toch gewoon verkeerd voorgelicht? Dat is niet mijn schuld hoor, dat horen mensen te zijn die er verstand van hebben en je gaat er dan ook maar vanuit dat dat zo is en dan neem je het aan wat ze zeggen.

Dat doet toch iedereen zeg

Anyway, ik werd gebeld net en de leverancier zei dat deze maanvisjes speciaal gekweekt zijn hiervoor, hij heeft zelf ook maanvissen maar dan de echte tropische zeg maar en die hebben wel een verwarmingselement nodig..

pi_9136279
Ik had het ook gewoon aan kunnen kijken zoals mijn moeder voorstelde en als ze dan doodgaan kun je teruggaan maar dat wil ik die visjes toch niet aandoen?

Dat vergelijk ik met iemand waarvan ze denken dat hij longkanker heeft ofzo, ja, we doen geen moeite, we kijken wel gewoon of hij binnen een korte periode doodgaat.

Zo ben ik dus absoluut NIET!

zaterdag 15 maart 2003 @ 13:31:41 #40
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_9136306
quote:
Tjonge jonge wat een vreselijke overbodige uitspraken zeg...

Er is nou toch al duidelijk gemaakt, waarom ze deze vissen wilde kopen ?
En het is ook duidelijk dat ze genoeg navraag heeft gedaan, maarja.. helaas heb je nog steeds dierenwinkels die meer uit zijn op omzet, dan op het goed verzorgen van huisdieren

Dus ik denk dat het nou wel genoeg is met het roepen hoe zielig het is voor de vissen... Alle groene vegetarische milieu activisten, kunnen weer terug gaan naar hun havens en protesteren tegen alle visvangsten e.d.

Maar weer ffies terug naar het topic...
Maar als de leverancier zegt, dat het wel kan, waarom zijn die vissen dan zo rustig, kon hij dat ook verklaren ?
Zijn er misschien andere mensen die dit soort maanvissen hebben, die tips kunnen geven ?
Heb je ook al iets van deze vissen kunnen vinden op internet ?

zaterdag 15 maart 2003 @ 13:32:36 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9136322
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:29 schreef heaven7 het volgende:
Ik had het ook gewoon aan kunnen kijken zoals mijn moeder voorstelde en als ze dan doodgaan kun je teruggaan maar dat wil ik die visjes toch niet aandoen?

Dat vergelijk ik met iemand waarvan ze denken dat hij longkanker heeft ofzo, ja, we doen geen moeite, we kijken wel gewoon of hij binnen een korte periode doodgaat.

Zo ben ik dus absoluut NIET!

Nou, je voelt je meteen aangevallen door goeie tips Daar irriteren we ons aan
Een gedicht over Maanvis
pi_9136391
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:26 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hehe werik, je praat een beetje onzinnig. De ph waarde van water is de zuurgraad, niet de hardheid. Hardheid van water wordt weergegeven in dH (duitse hardheid ) en die is voor sommige vissen idd te hoog hier in nederland, alhoewel je daar ook veel verschil in hebt hoor. Weet je, vroeger stond wel eens op wasmiddelen een kaartje van nederland met de hardheden van het water .
Maarjah, als je maanvissen of discusvissen wilt kweken heb je idd wel zuur zacht water nodig, maar ze zijn goed in leven te houden in kraanwater, alhoewel ik diverse keren eitjes heb gehad van mijn maanvissen in gewoon kraanwater

Sorry, je hebt gelijk, heel even 2 dingen door elkaar. Ik heb zelf een gezelschapsbak, vandaar die pH van 7. Ik kan je overigens garanderen dat ze bij mij met kraanwater zo het loodje leggen.
I don't need a bath. I just bathed a year ago (Battlerager Phewt in The Legacy of the drow van R.A. Salvatore)[br][url]http://www.fantasycave.nl[/url]
  zaterdag 15 maart 2003 @ 13:39:30 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9136429
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:37 schreef Werik het volgende:

[..]

Sorry, je hebt gelijk, heel even 2 dingen door elkaar. Ik heb zelf een gezelschapsbak, vandaar die pH van 7. Ik kan je overigens garanderen dat ze bij mij met kraanwater zo het loodje leggen.

Als ze niet gewend zijn aan kraanwater is de levensverwachting idd heel kort als je er plotseling kraanwater ipv jouw water ingooit Heb je zo'n omkeer-osmose-apparaat in je filter?
Een gedicht over Maanvis
  zaterdag 15 maart 2003 @ 13:39:59 #44
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_9136437
ONVERWARMD = TE KOUD voor alle vissen buiten die je hier uit de sloot trekt en: GUPPIES en GOUDVISSEN!!

Ergo, terug brengen of zorgen voor een fatsoenlijke bak en dito verwarming.... Een maanvis in een kom!!!

Hup!!! NU!!!!!!!

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_9136503
Zullen we jou even naar de Noordpool schoppen in je t-shirt en korte broek
pi_9136507
Ik ben vergeten te vragen waarom hij dan wel zo rustig is

Ik ga er in ieder geval vanuit dat het waar is.. de dierenarts kan ik nu niet bellen (weekeinde) ik hoop dat het visje gewoon nog even moet wennen..

pi_9136512
edit
pi_9136539
quote:
Anyway, ik werd gebeld net en de leverancier zei dat deze maanvisjes speciaal gekweekt zijn hiervoor, hij heeft zelf ook maanvissen maar dan de echte tropische zeg maar en die hebben wel een verwarmingselement nodig..
Ik ben hier eigenlijk een beetje sceptisch over, maar het zou natuurlijk wel kunnen in deze tijd. Als ik jou was zou ik een andere of een paar andere dierenwinkels proberen te bellen om te vragen of dat verhaal klopt. Een beetje zichzelf respecterende dierenwinkel geeft hier wel antwoord op.
pi_9136543
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:48 schreef Werik het volgende:

[..]

Ik ben hier eigenlijk een beetje sceptisch over, maar het zou natuurlijk wel kunnen in deze tijd. Als ik jou was zou ik een andere of een paar andere dierenwinkels proberen te bellen om te vragen of dat verhaal klopt. Een beetje zichzelf respecterende dierenwinkel geeft hier wel antwoord op.

Dat is een heel goed idee!

Doe ik

pi_9136555
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:27 schreef heaven7 het volgende:

leuk topic om te lezen dit

maaruh.. tropische maanvissen die speciaal gekweekt zijn om in kouder water en een kom te leven? wat maken die gasten van die winkel jou allemaal wijs joh?

[Dit bericht is gewijzigd door hoe-die-nie op 15-03-2003 13:51]

So pardon me while I burn and rise above the flame.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 13:50:14 #51
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9136559
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:48 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat is een heel goed idee!

Doe ik

Vraag ook meteen of ze dan wel in zo'n kleine (vermeld grootte bak hier) bak kunnen!
Een gedicht over Maanvis
pi_9136563
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:49 schreef hoe-die-nie het volgende:
leuk topic om te lezen dit

maaruh.. tropische maanvissen die speciaal gekweekt zijn om in kouder water en een kom te leven? wat maken die gasten van die winkel jou allemaal wijs joh?

Nouja.. het klonen van mensen schijnt ook te gebeuren..
pi_9136573
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Als ze niet gewend zijn aan kraanwater is de levensverwachting idd heel kort als je er plotseling kraanwater ipv jouw water ingooit Heb je zo'n omkeer-osmose-apparaat in je filter?

Nee, ik heb een kleiner aquarium waarin ik water ververs en dit dan een aantal dagen laat staan. Dan testen en indien het voldoet mijn grote verversen. En dit natuurlijk niet te snel.:)
pi_9136580
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:51 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Nouja.. het klonen van mensen schijnt ook te gebeuren..

zodat ze in een kom en koud water kunnen leven?
pi_9136581
En wat als ze me nou vertellen dat het onzin is allemaal?

Ik vind het inderdaad zielig voor die beestjes maar als ik ze breng naar iemand anders omdat ze anders geen "aardig leventje" zullen krijgen dan kan ik toch net zo goed alle vissen die er bestaan opkopen?

pi_9136582
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:48 schreef Werik het volgende:

[..]

Goed idee! Ik heb nog nooit gehoord van speciaal gekweekte maanvissen voor koudwater, volgens mij klopt er dan ook niets van dat verhaal. Bel anders een aquariumzaak! Of een aquariumvereniging.
pi_9136592
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:52 schreef hoe-die-nie het volgende:

[..]

zodat ze in een kom en koud water kunnen leven?

Ik bedoel dus dat er wel meer onwaarschijnlijke dingen gebeuren.. ze kunnen toch veel tegenwoordig.
pi_9136598
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:52 schreef heaven7 het volgende:
En wat als ze me nou vertellen dat het onzin is allemaal?

Ik vind het inderdaad zielig voor die beestjes maar als ik ze breng naar iemand anders omdat ze anders geen "aardig leventje" zullen krijgen dan kan ik toch net zo goed alle vissen die er bestaan opkopen?

Waarom neem je alles over het algemeen? Dat vind ik echt storend. Het gaat nu om die 2 visjes die jij gekocht hebt. Enne zoveel geld zullen die nu ook weer niet gekost hebben en wie weet wil iemand ze zelfs wel van je overkopen.
pi_9136602
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:52 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Goed idee! Ik heb nog nooit gehoord van speciaal gekweekte maanvissen voor koudwater, volgens mij klopt er dan ook niets van dat verhaal. Bel anders een aquariumzaak! Of een aquariumvereniging.

Maar dat maar weinig mensen ervan gehoord hebben betekent niet dat het ook niet kan toch?

In ieder geval moeten jullie echt niet denken dat ik slecht ben voor dieren.. integendeel juist

pi_9136625
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:53 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Waarom neem je alles over het algemeen? Dat vind ik echt storend. Het gaat nu om die 2 visjes die jij gekocht hebt. Enne zoveel geld zullen die nu ook weer niet gekost hebben en wie weet wil iemand ze zelfs wel van je overkopen.

Ja meis, en ik vind het storend dat je opmerkingen plaatst als "vissen horen niet in een kom!" en verder niets Dat draagt ook niet veel bij aan dit topic.

Maar goed, wat ik uiteindelijk zal doen doet er niet toe denk ik.

pi_9136630
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:53 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Maar dat maar weinig mensen ervan gehoord hebben betekent niet dat het ook niet kan toch?

In ieder geval moeten jullie echt niet denken dat ik slecht ben voor dieren.. integendeel juist

Ik spreek het niet tegen maar vraag het na bij aquariumzaken/verenigingen want die mensen weten precies wat er zich in dat wereldje afspeelt.
pi_9136635
Ja, dat ga ik dus zeker doen.
  zaterdag 15 maart 2003 @ 13:56:14 #63
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_9136650
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:53 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat denken we ook niet, en het is irritant dat jij dat wel over ons denkt!
Een gedicht over Maanvis
pi_9136651
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:54 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ja meis, en ik vind het storend dat je opmerkingen plaatst als "vissen horen niet in een kom!" en verder niets Dat draagt ook niet veel bij aan dit topic.

Maar goed, wat ik uiteindelijk zal doen doet er niet toe denk ik.

Pffffffffffffffffrt. Oke ik reageer hier niet meer op. Je slaat toch alles de lucht in wat we zeggen.
pi_9136665
Jahoor, zeg ik niet net dat ik dierenzaken ed ga bellen??
pi_9136671
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:52 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik bedoel dus dat er wel meer onwaarschijnlijke dingen gebeuren.. ze kunnen toch veel tegenwoordig.

tja, het zou natuurlijk kunnen dat er een grote vraag is naar tropische-koudwater-vissen...
pi_9136694
Je zou ook even op www.aquarium.pagina.nl kunnen kijken.

[Dit bericht is gewijzigd door Werik op 15-03-2003 13:59]

pi_9136703
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:58 schreef Werik het volgende:
Je zou ook even op www.aquarium.pagina.nl kennen kijken.
Of op aquarium.pagina.nl
  † In Memoriam † zaterdag 15 maart 2003 @ 14:06:34 #69
7074 moussy
kuttekop
pi_9136810
Ik ga deze dieren-beulerij niet eens verder lezen dan het start-bericht.

Maanvissen zijn scholenvissen die minstens 50 liter water per vis nodig hebben en een bak van minimale hoogte 50-60 cm. Je kan ze absoluut niet in koud water houden.....

terwijl ik dit tik bedenk ik me dat ik net zo goed kan stoppen omdat heaven toch niet een aannemer is van de juiste raad

-edit- Toch wel even wat gelezen.. goudvissen kunnen ook niet in een kom, die zijn daar ook niet voor gekweekt ... http://www.animalfreedom.org/paginas/column/goudvis.html Als er dan per sé vissen in moeten neem dan platy's, chinese danio's of guppen, maar geen grote (of groter wordende) vissen

[Dit bericht is gewijzigd door moussy op 15-03-2003 14:34]

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_9139497
en al je geld terug Heaven7?
pi_9141379
Het is een visje van 1.5 cm hoog hoor.. niet bepaald een hele grote.

Maar goed, als je het allemaal zo goed weet, en het is dierenbeulerij en ik neem geen "goede" raad aan.. waarom post je dan toch? Om me te treiteren?

Ik hoor van jan en alleman verschillende verhalen, wie moet ik dan in hemelsnaam geloven? Want iedereen denkt het zo goed te weten.

zaterdag 15 maart 2003 @ 18:44:07 #72
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_9142075
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 18:17 schreef heaven7 het volgende:
Het is een visje van 1.5 cm hoog hoor.. niet bepaald een hele grote.

Maar goed, als je het allemaal zo goed weet, en het is dierenbeulerij en ik neem geen "goede" raad aan.. waarom post je dan toch? Om me te treiteren?

Ik hoor van jan en alleman verschillende verhalen, wie moet ik dan in hemelsnaam geloven? Want iedereen denkt het zo goed te weten.

En inmiddels zijn de winkels dicht....en heeft jou Maanvis met genetisch gemanipuleerde bontjas het loodje er bijna bij neergelegd....

Koudwater maanvissen.............

zet die bak op z'n minst in het stookhok of ergens waar het niet zo koud wordt 's nachts!

pi_9142087
Vissen zijn leuk Heaven7. Ik heb jaren 1 vriendje gehad: mijn goudvis. Hij (of was het een zij) had ik langer dan welke relatie dan ook. Hij zat niet in een kom maar daar gaat het nu nog even niet over. Gaandeweg zal je je visjes steeds beter kunnen verzorgen. Al doende leer je en neem vooral veel tips van visvrienden aan. Er zit al wat bruikbaars tussen:

Je vertelde dat je visjes heel stil zijn. Iedereen denkt dat ze het koud hebben. En dat ze zuurstof te kort komen.

Heb je wel zo'n zuurstofpompje: zo'n slangetje met een steentje eraan wat belletjes maakt in het water? Voor een kom hebben ze geen enorme bruis nodig maar gewoon een beetje bubbeltjes.

Wat betreft de warmte. Je deed er kopjes warm water bij en dat vonden ze lekker. In warm water zit nog minder zuurstof. Beter is het dus een warme kruik naast de kom te leggen. Dus geen warmer water maar het water een beetje opwarmen.

Zet ze zo lang ook maar lekker bij de verwarming en niet erop natuurlijk.
Als vissen het te koud hebben raken ze in een soort winterslaap. Ze eten dan ook amper of niet maar hangen maar wat te vergeteren in het water.

Over wat en hoe verder met vis, komt een volgende keer wel. Nu eerst zien dat jij je kleine vriendjes het weekeinde kan doorhelpen. Dat jij en zij zich allebei goed voelen is het belangrijkste.

pi_9143028
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 18:44 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

En inmiddels zijn de winkels dicht....en heeft jou Maanvis met genetisch gemanipuleerde bontjas het loodje er bijna bij neergelegd....

Koudwater maanvissen.............

zet die bak op z'n minst in het stookhok of ergens waar het niet zo koud wordt 's nachts!

Wie zegt dat ik em nog heb dan
pi_9143045
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 19:29 schreef heaven7 het volgende:

[..]

je hebt hem al door de wc gespoelt?
pi_9143046
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 18:44 schreef Lurky het volgende:
Vissen zijn leuk Heaven7. Ik heb jaren 1 vriendje gehad: mijn goudvis. Hij (of was het een zij) had ik langer dan welke relatie dan ook. Hij zat niet in een kom maar daar gaat het nu nog even niet over. Gaandeweg zal je je visjes steeds beter kunnen verzorgen. Al doende leer je en neem vooral veel tips van visvrienden aan. Er zit al wat bruikbaars tussen:

Je vertelde dat je visjes heel stil zijn. Iedereen denkt dat ze het koud hebben. En dat ze zuurstof te kort komen.

Heb je wel zo'n zuurstofpompje: zo'n slangetje met een steentje eraan wat belletjes maakt in het water? Voor een kom hebben ze geen enorme bruis nodig maar gewoon een beetje bubbeltjes.

Wat betreft de warmte. Je deed er kopjes warm water bij en dat vonden ze lekker. In warm water zit nog minder zuurstof. Beter is het dus een warme kruik naast de kom te leggen. Dus geen warmer water maar het water een beetje opwarmen.

Zet ze zo lang ook maar lekker bij de verwarming en niet erop natuurlijk.
Als vissen het te koud hebben raken ze in een soort winterslaap. Ze eten dan ook amper of niet maar hangen maar wat te vergeteren in het water.

Over wat en hoe verder met vis, komt een volgende keer wel. Nu eerst zien dat jij je kleine vriendjes het weekeinde kan doorhelpen. Dat jij en zij zich allebei goed voelen is het belangrijkste.

Eerste lieve en niet gelijk "WAT BEN JIJ EEN DIERENBEUL" reply

Dankjewel

pi_9143062
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 19:30 schreef hoe-die-nie het volgende:

[..]

je hebt hem al door de wc gespoelt?

ACH STIK TOCH MISLUKTE GOOCHELAAR
  zaterdag 15 maart 2003 @ 19:36:17 #78
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_9143149
Ja hoe-die-nie ga jij ff gauw onze vachtloze ijsbeer voeren
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 15 maart 2003 @ 19:38:47 #79
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_9143206
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 19:29 schreef heaven7 het volgende:

[..]

we missen kennelijk een update
pi_9143652
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 19:30 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Eerste lieve en niet gelijk "WAT BEN JIJ EEN DIERENBEUL" reply

Dankjewel

Geen dank. Maar is er nou wel of geen zuurstofpompje?
En waar zijn je visjes? Heb je ze al niet meer?

pssst, niet zo happen op al die haaien Heav'. Doe als je visjes, laat het je koud zijn

[Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 15-03-2003 20:00]

pi_9143669
Er staat hier inmiddels zoveel onzin dat dit de verkeerde forum is -> onzin zou beter zijn.

Anyway

Je bent of genaaid, of je vergist je en het is geen maanvis.
Een maanvis voor in een koude kom bestaat niet.

Het beste wat je kan doen is volgens mij :

Morgen als deze vissen dood zijn, maak je kom schoon zonder sop, en vult hem met ijskoud water.
Dan ga je maandag 2 platy's (klein rood soms blauw/gelig)
en een paar guppies(alle kleuren), de mannetjes zijn best mooi, halen.
Zorg voor wat plantjes, deze zuiveren het water (mn waterpest) en zorgen voor zuurstof.

En je zult zien vissen zijn leuk!

Deze vissen kunnen in kamertemperatuur water, en zullen zich zelfs voortplanten (LEUK), en worden niet groter dan een cm of 4.

Ik ben wel heeeeeel nieuwschierig bij welke dierenwinkel je bent geweest?

Bij normale schoonmaak is het slim als je 1/2 dag (voor de temp) van te voren een emmer koud water neerzet, en daarmee de kom vult.
neem een emmer die je alleen voor je kom gebruikt, en niet voor autowassen ofzo, want van sop worden de vissen echt niet happy.

Good luck baby!

pi_9143689
eh foutje?
SORRY
  zaterdag 15 maart 2003 @ 20:01:13 #83
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_9143706
Maanvis

pi_9144303
Wat is er MAXTIJN?

Ja, ik heb ze nog en ze zwemmen zowaar lekker rond

Wat ik vanmorgen aan eten erin heb gedaan hebben ze allemaal opgegeten..

pi_9144318
Ik heb geen zuurstofpompje nee.. maar dat zou ik wel kunnen proberen eventueel..

Ik heb wel van die plantjes, een gemengd bosje, dat eten ze en het geeft zuurstof.

† In Memoriam † zaterdag 15 maart 2003 @ 20:42:57 #86
7074 moussy
kuttekop
pi_9144610
Je vissen zijn nu klein zeg je...

Als je de maanvissen in een kom zou houden zullen ze misvorm worden naar mate ze groter groeien. Ze zullen hele vreemde korte vinnen krijgen en daardoor amper kunnen zwemmen. Ik vind het heel sneu dat je ze nog in je kom hebt zitten ook al zijn ze nog maar klein.

Vorige week bleek ons aquarium lek te zijn waar 8 maanvissen in wonen (500 liter water) De vissen zijn overgegaan naar een opvang bak, in alle haast zijn we vergeten de stekker van de thermostaat in het stopcontact te doen. Na een dag kwamen we er achter en hingen de vellen en slijmdotten aan de maanvissen. Met een hoop kunst en vliegwerk hebben we ze er weer boven op gekregen....Manen kunnen écht niet in koud water. Ik snap ook niet hoe ze je dat wijs hebben kunnen maken.

Ik hoop voor de vissen dat je ze terug brengt als ze het weekend al overleven. Voor je weer nieuwe vissen aanschaft voor in je kom, lees eens hier en daar op internet wat er wél in kan.

En ja ik vind dat je niet naar andere mensen luistert en stront eigenwijs bent, je neemt niets aan wat anderen hier al gezegd hebben, iedereen die hier heeft gereageerd heeft je nog vóór 17 uur er op gewezen dat dit niet kon, maar jij hebt ze nog in je kom zitten. Ik heb medelijden met je vissen... het zijn levende wezens... daar kan je niet klakkeloos mee omgaan. Koop anders een furby en zet die in je kom, dan weet je zeker dat je niets fout kan doen!!

pi_9144739
never mind ook.

bedankt voor de hulp iig

† In Memoriam † zaterdag 15 maart 2003 @ 20:58:23 #88
7074 moussy
kuttekop
pi_9144968
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 20:48 schreef heaven7 het volgende:
bedankt voor de hulp iig
Die hulp word wel gegeven omdat je er naar vraagt en iedereen die je die hulp biedt er eigenlijk van uit gaat dat je er ook daadwerkelijk wat mee zal gaan doen!!
  zaterdag 15 maart 2003 @ 21:00:46 #89
13984 Black_Crow
Geniet nooit met mate
pi_9145031
WAAR BEN JE MEE BEZIG ???

Ik ben een kweker van (Pterophyllum scalare) maanvissen en heb nog nooit van maanvissen voor koud water gehoord.Ik heb even op een aquarium database gezocht voor je en vond het volgende :
Familie : Cichlidae
Herkomst : Midden Amazone + zijrivieren
Lengte vd vis : 15 cm
Min.lengte aquarium : 120 cm
Nederlandse naam : Maanvis

Vredelievende vis die de bodem en de planten met rust laat. Ze leven paarsgewijs. Het aquarium kan ingericht worden met harde planten en wortelstokken. Er moet voldoende vrije zwemruimte zijn. Aangezien de vis nogal hoog wordt is het aan te raden om een aquarium van minimaal 50 cm hoog aan te houden.

Ik kan je ook aanraden om eerst eens wat kennis op te gaan doen in een bibliotheekof op internet.
Een leuke site om eens te lezen als je maanvissen wil gaan houden is :
http://users.skynet.be/bk231573/maanvis.htm

Ik heb zoveel schijt aan alles, dat ik stront tekort kom
pi_9145665
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:00 schreef Black_Crow het volgende:
WAAR BEN JE MEE BEZIG ???
"WAAR IS DIE LEVERANCIER MEE BEZIG???" zul je bedoelen?

Overigens, ik heb nu een vrij felle bureaulamp boven de kom gezet, en de maanvis begint steeds meer rond te zwemmen nu, in plaats van te schuilen. Zou het anders niet gewoon gebrek aan licht kunnen zijn?

zaterdag 15 maart 2003 @ 21:39:49 #91
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_9145691
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:37 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Overigens, ik heb nu een vrij felle bureaulamp boven de kom gezet, en de maanvis begint steeds meer rond te zwemmen nu, in plaats van te schuilen. Zou het anders niet gewoon gebrek aan licht kunnen zijn?

Dat zou je allang al geweten hebben als je je wat meer ingelezen had over het onderwerp 'maanvissen'...
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_9145695
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 12:40 schreef inkie1010 het volgende:
Vissen horen per definitie niet in een kom
mee eens!
net als ratten, konijnen, fretten, olifanten, hamsters, cavia's en al die andere beestjes niet in een kooi horen!
pi_9145774
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:39 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Dat zou je allang al geweten hebben als je je wat meer ingelezen had over het onderwerp 'maanvissen'...

Moet ik dan per definitie leveranciers en winkeliers wantrouwen? Je gaat er toch vanuit dat die mensen de benodigde kennis hebben?
pi_9145794
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:44 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Moet ik dan per definitie leveranciers en winkeliers wantrouwen? Je gaat er toch vanuit dat die mensen de benodigde kennis hebben?

ja, je zou er van uit moeten kunnen gaan, maar helaas is dat dus lang niet altijd zo
volgende keer gewoon eerst ff wat lezen over wat je precies koopt
  † In Memoriam † zaterdag 15 maart 2003 @ 21:48:57 #95
7074 moussy
kuttekop
pi_9145846
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:37 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Euhhh jij had de visjes al terug kunnen brengen.
quote:
Denk eens even logisch na.... volgens mij kan je dat wel, van een brandende lamp komt warmte af, een maanvis hoort in warm water thuis..... dus??

Je bent het water aan het verwarmen met de lamp en de maanvis voelt zich beter. Maar..... je kan de lamp niet de hele nacht aan laten, het water van de kom zal afkoelen, waardoor er een temperatuur schommeling komt die nog relatief groot is, wat ook weer niet goed is voor een maanvis.

zaterdag 15 maart 2003 @ 21:51:09 #96
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_9145894
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:44 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Eerst eens bij wat meer winkels rondvragen en desnoods op internet zoeken. Het werkt hetzelfde als met anti-depressiva: die krijg je voorgeschreven door een psychiater, maar daar ga je toch ook eerst naar op zoek over wat voor middel het is en wat het doet? Je gaat toch niet blindelings op het oordeel van 1 iemand af, waarvan je niet eens weet of hij/zij erkend tropische vissenverkoper is...
  zaterdag 15 maart 2003 @ 21:53:15 #97
13984 Black_Crow
Geniet nooit met mate
pi_9145928
Als je nou eens begint met alle winkels en leveranciers met een korrel zout te nemen. De meeste zien alleen maar Euro tekens.
Lees nou eens op de site die ik je net al door gaf hoe je een maanvis moet houden.
Mensen als jij nemen vaak een visje want het ziet er zo leuk uit. De meeste weten alleen niet dat een vis houden op de mannier hoe hij in de natuur zou leven veel moeilijker is dat een hamster of een rat houden.
Als de leverancier met jouw contact heeft gehad wees dan ook eens zo flink om te vertellen wie dat is of over welk bedrijf we het hier hebben.
Ik zou als kweker graag eens contakt met ze opnemen om een paar verhalen (waarschijnlijk door jou verzonnen) recht te zetten.
Het bestaat namelijk niet dat tropische vissen (dus ook jou maanvissen) in koud water kunnen worden gehouden.
Ik heb zoveel schijt aan alles, dat ik stront tekort kom
pi_9145990
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:48 schreef moussy het volgende:

[..]

Denk eens even logisch na.... volgens mij kan je dat wel, van een brandende lamp komt warmte af, een maanvis hoort in warm water thuis..... dus??

Je bent het water aan het verwarmen met de lamp en de maanvis voelt zich beter. Maar..... je kan de lamp niet de hele nacht aan laten, het water van de kom zal afkoelen, waardoor er een temperatuur schommeling komt die nog relatief groot is, wat ook weer niet goed is voor een maanvis.

Juist ja. De maanvis begon al na pakweg 20 seconden rond te zwemmen. Ik kan me niet voorstellen dat een kom met een diameter van bijna 40 cm binnen 20 seconden 5 graden warmer is geworden.

Maar wat kan ik op dit moment het beste doen? (Dus aub niet zeggen dat ik die visjes vanmiddag weg had moeten brengen, want daar heb ik NU niks meer aan...)

[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 15-03-2003 22:04]

zaterdag 15 maart 2003 @ 22:03:09 #99
10710 gday
propria cures
pi_9146089
Mensen, doe alstublieft niet alsof heaven7 een dierenbeul is. Ze heeft meer hart voor dieren, dan de gemiddelde mens in 't kwadraat.

Als het allemaal niet waar is van dat kweken, en als dat onmogelijk blijkt te zijn, reken HAAR dan niet daar op af. Ze gaat af op de kennis van de winkelier/leverancier, en dat zou ook zo horen vind ik. Zij doet mijns inziens dus in principe niks fout, wat deze visjes betreft.

Ik vond het zelf ook vreemd dat deze tropische vissen voor koud water "bestemd" waren. Ik kan me nog herinneren, hoe bij mij thuis de eerste maanvis direct naar de bodem zonk, doordat het water niet de juiste temperatuur had. Nu gaat het goed in een ruime aquarium, met pakweg 8 verschillende soorten vissen, waaronder bv. 6 maanvissen en 2 haaien.

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_9146238
Het maanvisje is nou flink aan het bunkeren overigens.
  † In Memoriam † zaterdag 15 maart 2003 @ 23:07:00 #101
7074 moussy
kuttekop
pi_9147241
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 21:57 schreef heaven7 het volgende:
Maar wat kan ik op dit moment het beste doen? (Dus aub niet zeggen dat ik die visjes vanmiddag weg had moeten brengen, want daar heb ik NU niks meer aan...)
Het beste kan je het water verwarmen met de lamp. Je vissen moeten het maar even voor lief nemen dat de temp s'nachts afkoelt of proberen warm te houden met een kruik zoals lurky al tikte naar je. Op dit moment is warm houden, overleven voor de vissen. Gooi alleen geen warm water er in dan kunnen ze in een temperatuurshock raken (is ook dodelijk)

Wat je ook kan doen is een klein lampje (lage wattage) er boven doen vannacht zodat het even goed wat schemerd én verwarmd. Wat ook nog kan is zorgen voor een schaduwplek in de kom door bijv. iets op het water te laten drijven. Vissen moeten nml ook slapen en doen dat ook in het donker-schemer. Probeer ook het water in beweging te houden, zodat het warme water zich mengt met het koude water.

Zorg er wel voor dat je lampje niet feller is dan een 25 watt lamp, anders wordt het water weer té heet....

breng je ze dan wel maandag of in ieder geval zo snel mogelijk terug, dit is nml echt maar een noodoplossing

pi_9147710
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 23:07 schreef moussy het volgende:

breng je ze dan wel maandag of in ieder geval zo snel mogelijk terug, dit is nml echt maar een noodoplossing

Precies !

Ik hoop echt dat je a.s.a.p terug naar je dierenwinkel gaat.
En dit is geen aanklacht tegen jou, H7 wat mij betreft, maar meer tegen die dierenwinkel.

pi_9153874
Ze lijken het toch prima te doen, wederom aan het eten nu..
pi_9154818
quote:
Op zondag 16 maart 2003 12:40 schreef heaven7 het volgende:
Ze lijken het toch prima te doen, wederom aan het eten nu..
Je moet ze niet teveel eten geven
pi_9155274
quote:
Op zondag 16 maart 2003 13:28 schreef Taran het volgende:

[..]

Je moet ze niet teveel eten geven

Ik geef ze te eten hoeveel nodig hou je er verder maar lekker buiten ja

HOE WEET JIJ NOU OF IK ZE TEVEEL ETEN GEEF VERDORIE? JE BENT ER TOCH NIET BIJ?!?!?!?!

mISSCHIEN GEEF IK WEL HELE KLEINE HOEVEELHEDEN OFZO? OF IS DAT VOLGENS JOU WEER NIET MOGELIJK EN SLECHT ENZO?

pi_9155375
Afkoelslotje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')