abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8954000
quote:
NNP mag wel demonstreren, NVU niet

APELDOORN/ROTTERDAM - Ongeveer dertig mensen doen zaterdagmiddag in Rotterdam mee aan de demonstratie van de extreemrechtse Nieuwe Nationale Partij (NNP). Een extreemrechtse demonstratie in Apeldoorn van de Nederlandse Volks-Unie (NVU) is zaterdag wél verboden door de burgemeester van die gemeente. Daar is het onrustig sinds het verbod bekend is gemaakt.

De gemeente Rotterdam verbood de demonstratie van de NNP met het motto 'Stop islamisering, moskee nee' niet, op advies van justitie. Volgens justitie is de leus een politiek statement en niet strafbaar.

De NNP grijpt de bouw van een nieuwe, grote moskee in de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord aan om te protesteren tegen wat zij de islamisering van Nederland noemt. Ze vinden de moskee met 50 meter hoge minaretten te dominant en stellen dat de nabijgelegen Kuip hierdoor in de schaduw van de moskee komt te staan.

De deelnemers dragen borden met zich mee met borden als 'geen jihad in onze straat', 'stop de islamisering van Nederland' en 'kruistocht tegen islam'.

De NVU mag in Apeldoorn niet demonstreren, ondanks eerdere toestemming. Volgens de politie is de bijeenkomst niet langer verantwoord.

De Antifascistische Aktie (AFA) houdt sinds zaterdagochtend een tegendemonstratie. Enkele honderden actievoerders zijn aanwezig. De AFA was van plan de demonstratie van de NVU te verhinderen. De tocht zou in de omgeving van het station worden gehouden.

Langs de A50 hebben aanhangers van de NVU zich verzameld. De demonstratie, onder het motto 'Asielzoekersstop nu' zou om twee uur beginnen. De politie is met grote inzet aanwezig.

De gemeente zag eerder geen mogelijkheden om de aangekondigde demonstratie te verbieden. Bezoekers van de binnenstad Apeldoorn is gevraagd niet met de auto te komen.

http://nu.nl/news.jsp?n=118434&c=10

Discussiepunt: Lost het verbieden van een dergelijke demonstratie iets op?

Ik denk het niet. Laat ze toch mooi met z'n 30-en hun rondje lopen, en besteed er verder niet al teveel aandacht aan. Met een tegendemonstratie of verbod speel je dit soort figuren juist in de kaart, ze kunnen zich een slachtofferrol aanmeten en deze breed uitmeten. Kafka heeft zich ook weer mooi voor het karretje van Kusters en Maloci laten spannen, ik snap niet dat die niet begrijpen dat ze hierdoor meer kwaad dan goed aan doen...

zaterdag 8 maart 2003 @ 14:40:16 #2
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_8954074
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 14:36 schreef Kozzmic het volgende:
ze kunnen zich een slachtofferrol aanmeten en deze breed uitmeten.
Ach kom op, wat een onzin. Zelfs al drukken ze zich in de slachtoffer rol, dan nog zal niemand hier in Nederland hen zielig vinden of om die reden sympathiseren.
pi_8954233
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 14:40 schreef Ernst het volgende:

[..]

Ach kom op, wat een onzin. Zelfs al drukken ze zich in de slachtoffer rol, dan nog zal niemand hier in Nederland hen zielig vinden of om die reden sympathiseren.

Ik denk dat je gerust mag aannemen dat de NVU af en toe demonstreert vooral om tegenreacties te provoceren, niet om even een paar rondjes te lopen en daarna weer te verdwijnen. Of ze daar wel of niet aanhang mee winnen is een tweede.

Ik zeg dus niet dat de NVU schuld heeft aan deze rellen, dat zijn die sukkels die daar stenen gaan lopen gooien. Ik vraag me af wat die personen denken daarmee te bereiken.

pi_8954276
Maar ik gooi hier wel weer een slotje op...

Rellen in Apeldoorn n.a.v. demonstratie

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')