Nu hadden we een discussie over de hemel etc. Een van de jongens in deze groep is gelovig en zei dat, als iemand zich bekeerd naar Christus, hij of zij naar de hemel zou gaan.
Dit is iets wat ik totaal niet begrijp. Als een seriemoordenaar zich vlak voor zijn executie zou bekeren tot Jezus, dan zou hij naar de hemel gaan, aldus die zelfde jongen. Wat ik nu niet begrijp is, dat hoe kan een Christen, die zichzelf lijkt mij wel als rechtvaardig beschouwd, zoiets nou in vredesnaam geloven?
Zou dat betekenen dat ik als atheïst niet in de hemel terecht zou komen? (denk ineens aan een sketch van Rowan Atkinson waarin hij de atheïsten verwelkomt in de hel "Are there any atheïsts in here? Ah there you are. Well you should be feeling rather silly right now aren't you" of zoiets).
Als iemand niets in zijn leven misdoet, maar niet in een god gelooft, beland deze dan volgens de gemiddelde Christen/moslim ook iniet in de hemel?
Ik ben vooral benieuwd naar de reacties van de gelovige Fok!ers onder ons...
quote:Iedereen gaat naar de andere zijde gelovig of niet.
Op zondag 2 maart 2003 02:30 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:
Een tijd geleden moest ik op school voor het vak Engels een gesprek voeren met een paar andere jongens. Zaten samen in het midden van de klas met de rest van de klas er omheen....Nu hadden we een discussie over de hemel etc. Een van de jongens in deze groep is gelovig en zei dat, als iemand zich bekeerd naar Christus, hij of zij naar de hemel zou gaan.
Dit is iets wat ik totaal niet begrijp. Als een seriemoordenaar zich vlak voor zijn executie zou bekeren tot Jezus, dan zou hij naar de hemel gaan, aldus die zelfde jongen. Wat ik nu niet begrijp is, dat hoe kan een Christen, die zichzelf lijkt mij wel als rechtvaardig beschouwd, zoiets nou in vredesnaam geloven?
Zou dat betekenen dat ik als atheïst niet in de hemel terecht zou komen? (denk ineens aan een sketch van Rowan Atkinson waarin hij de atheïsten verwelkomt in de hel
"Are there any atheïsts in here? Ah there you are. Well you should be feeling rather silly right now aren't you" of zoiets).
Als iemand niets in zijn leven misdoet, maar niet in een god gelooft, beland deze dan volgens de gemiddelde Christen/moslim ook iniet in de hemel?
Dit geloofde die jongen bij mij in de klas dus. Als je je bekeert, ookal ben je een moordenaar, dan ga je naar de hemel.
Begrijp me niet verkeerd - ik heb niks tegen gelovigen en ben van mening dat het voor een boel mensen een prima manier is om structuur te geven aan hun leven, maar laten we vooral geen logica gaan zoeken in deze fictie, ok?:P
edit: overigens heeft meer dan 1/3 van alle nederlanders op een gelovigenpartij gestemd bij de laatste verkiezingen....
[Dit bericht is gewijzigd door zmooc op 02-03-2003 03:00]
Ik denk niet dat je de hemel moet zien als een paradijsje, en de hel als een ondergronds gat vol vuur. Volgens mij is het anders bedoelt: De hemel is een plek waar God zich in bevind, en de hel niet. Als jij je tot God bekeerd en met hem samen wil leven (volgens zijn voorwaarden), kom je in de hemel. Als je God denkt niet nodig te hebben kom je in de hel. Dat betekend niet dat je in de eeuwigheid moet branden ofzo, maar dat je gewoon ergens bent waar God niet is. Dat hoeft dan ook niet, want je kan het ook naar je zin hebben zonder die rare snuiter
Tjah, klinkt een beetje krom, maar zo heb ik het me laten wijsmaken....
quote:Niet alle Christenen zijn katholiek, hoor.
Op zondag 2 maart 2003 02:50 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:
Ik heb soms wel het idee dat je als Christen overal mee weg kunt komen, 10 schietgebedjes en je gaat naar de hemel.
overigens, geloven is niet iets rationeels, dus is het vrij zinloos om er logica op los te laten
quote:mee eens zijnde...
Op zondag 2 maart 2003 11:57 schreef Abbadon het volgende:
God (als hij bestaat) heeft mensen een vrije wil gegeven, en daarmee dus ook de mogelijkheid om niet te geloven : als God rechtvaardig is gaan dus ook atheisten naar de hemel
quote:God heeft mensen de keuze gegeven MET Hem te zijn of NIET. Als je niet met Hem bent, kom je dus ook niet in de hemel.
God (als hij bestaat) heeft mensen een vrije wil gegeven, en daarmee dus ook de mogelijkheid om niet te geloven : als God rechtvaardig is gaan dus ook atheisten naar de hemeloverigens, geloven is niet iets rationeels, dus is het vrij zinloos om er logica op los te laten
quote:Volgens mij heet dit generaliseren...
Op zondag 2 maart 2003 02:55 schreef zmooc het volgende:
Gelovigen geloven ook dat als ze een of andere man in een hokje in de kerk vertellen wat ze misdaan hebben, dat het ze dan vergeven wordt, dat het belangrijk is om af en toe in de kerk zo'n heel klein koekje te eten, dat je vooral maar met je hoofd richting Mekka moet bidden en dat Christus opstond uit de dood.
quote:Mee eens! Maar je geloof bepaalt of je in de hel of in het paradijs komt.
Op zondag 2 maart 2003 02:41 schreef -CRASH- het volgende:
Iedereen gaat naar de andere zijde gelovig of niet.
En het maakt ook niets uit of je christen, islamiet of boedist bent.
quote:Dus het doet er niet toe of je een goed leven geleefd hebt of niet, als je maar gelooft?....en dan maar beweren dat God liefde is, en ook nog eens rechtvaardig!
Op zondag 2 maart 2003 14:20 schreef Hattab het volgende:
Mee eens! Maar je geloof bepaalt of je in de hel of in het paradijs komt.
Mijn overtuiging is dat je geen onderscheid moet maken tussen de profeten, bijv Jezus of Mohammed. Ik geloof dat je in de Hemel (Paradijs)komt als je in de 6 pilaren van het geloof, gelooft. 1- het geloof in 1 God 2 -engelen 3 - Heilige boeken 4 - profeten 5- in de opstanding en 6 - het lot.
quote:Nee. Je begrijpt me verkeerd, ik wou zeggen dat het geloof zelf een sleutel is van het Paradijs. Zonder sleutel kom je er echt niet in. Maar wat betreft je goede daden op aarde, die maken je paradijs alleen maar groter, mooier, rijker, glanzender, enz. Overigens is het Paradijs niet een loon voor ons goede daden. Maar puur uit Gods genade.
Op zondag 2 maart 2003 14:25 schreef Abbadon het volgende:
Dus het doet er niet toe of je een goed leven geleefd hebt of niet, als je maar gelooft?....en dan maar beweren dat God liefde is, en ook nog eens rechtvaardig!
quote:volgens mij begrijp ik je prima....je zegt dat geloof een noodzakelijke voorwaarde is om in de hemel te komen (anders gezegd: atheisten kunnen het wel vergeten)...dit lijkt mij niet rechtvaardig, en trouwens ook in tegenspraak met je stelling dat toegang tot het paradijs voortkomt uit Gods genade.
Op zondag 2 maart 2003 14:34 schreef Hattab het volgende:
Nee. Je begrijpt me verkeerd, ik wou zeggen dat het geloof zelf een sleutel is van het Paradijs. Zonder sleutel kom je er echt niet in. Maar wat betreft je goede daden op aarde, die maken je paradijs alleen maar groter, mooier, rijker, glanzender, enz. Overigens is het Paradijs niet een loon voor ons goede daden. Maar puur uit Gods genade.
quote:Ik wil wel ff op je bericht reageren.. Het is onzin om te zeggen dat je je ff 'voor de zekerheid' bekeert vlak voordat je doodgaat. Zo werkt het natuurlijk niet.. Anders is het als je werkelijk spijt hebt van wat je gedaan hebt. Ten tweede is niemand zonder zonde.. dus als je het zo zou bekijken, zou niemand in de hemel komen.
Op zondag 2 maart 2003 02:30 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:
Een tijd geleden moest ik op school voor het vak Engels een gesprek voeren met een paar andere jongens. Zaten samen in het midden van de klas met de rest van de klas er omheen....Nu hadden we een discussie over de hemel etc. Een van de jongens in deze groep is gelovig en zei dat, als iemand zich bekeerd naar Christus, hij of zij naar de hemel zou gaan.
Zou dat betekenen dat ik als atheïst niet in de hemel terecht zou komen? (denk ineens aan een sketch van Rowan Atkinson waarin hij de atheïsten verwelkomt in de hel
"Are there any atheïsts in here? Ah there you are. Well you should be feeling rather silly right now aren't you" of zoiets).
Joh 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, OPDAT EEN IEDER DIE IN HEM GELOOFT, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Dit betekent niet dat je maar aan kunt leven met het idee: ik geloof toch, dus ik heb niets te vrezen.. het is een combinatie van.. maar volgens het Christendom wordt je door je geloof behouden en niet door goede daden te doen of een afweging van je slechte en goede daden zoals dat in de Islam gebeurt..
quote:Dit is niet tegenstrijdig met mijn stelling. Gods genade ontvangt je wel, maar wel op voorwaarde dat je de sleutel (de sleutel van het paradijs)hebt. Ik hoop dat het nu duidelijk genoeg is.
Op zondag 2 maart 2003 14:44 schreef Abbadon het volgende:[..]
volgens mij begrijp ik je prima....je zegt dat geloof een noodzakelijke voorwaarde is om in de hemel te komen (anders gezegd: atheisten kunnen het wel vergeten)...dit lijkt mij niet rechtvaardig, en trouwens ook in tegenspraak met je stelling dat toegang tot het paradijs voortkomt uit Gods genade.
quote:Het is wel rechtvaardig. Waarom zou je als ongelovige de behoefte hebben om voor eeuwig in de nabijheid van God te willen zijn? God, hemel en hel zijn niet los van elkaar te zien.. Of je gelooft in het bestaan van dit alles, of je gelooft niets, dus waarom zou je als ongelovige je hier druk om maken?
Op zondag 2 maart 2003 14:44 schreef Abbadon het volgende:[..]
volgens mij begrijp ik je prima....je zegt dat geloof een noodzakelijke voorwaarde is om in de hemel te komen (anders gezegd: atheisten kunnen het wel vergeten)...dit lijkt mij niet rechtvaardig, en trouwens ook in tegenspraak met je stelling dat toegang tot het paradijs voortkomt uit Gods genade.
Met Gods genade wordt bedoelt dat de zonde van ieder mens geen vat meer op je hebt, doordat Jezus (hoewel Hij zelf zonder zonde was) aan het kruis stierf in onze plaats.. Zonder Zijn dood zou niemand behouden kunnen worden, ook de gelovigen niet, omdat iedereen zondigt.
quote:God heeft mensen inderdaad een vrije wil gegeven. God had ook robots van ons kunnen maken.. waardoor we niet zelf keuzes zouden kunnen maken.. Dat is de hele essentie van geloven: een bewuste keus maken voor God en niet omdat God je dwingt om te geloven. Anders heeft het ook geen betekenis..
God (als hij bestaat) heeft mensen een vrije wil gegeven, en daarmee dus ook de mogelijkheid om niet te geloven : als God rechtvaardig is gaan dus ook atheisten naar de hemeloverigens, geloven is niet iets rationeels, dus is het vrij zinloos om er logica op los te laten
Veel mensen vragen zich vaak af waarom er zoveel oorlog, ellende en ziektes zijn in de wereld.. Dat heeft alles te maken met het bovenstaande..
(trouwens, er reageert niemand meer, is het zo overtuigend? )
quote:maar in die vrije wil zit het wat mij betreft nou net het probleem: het komt op mij over alsof God zegt: je mag kiezen, maar als je verkeerd kiest ben je het zaadje.
Op maandag 3 maart 2003 12:31 schreef FBtje het volgende:[..]
God heeft mensen inderdaad een vrije wil gegeven. God had ook robots van ons kunnen maken.. waardoor we niet zelf keuzes zouden kunnen maken.. Dat is de hele essentie van geloven: een bewuste keus maken voor God en niet omdat God je dwingt om te geloven. Anders heeft het ook geen betekenis..
Veel mensen vragen zich vaak af waarom er zoveel oorlog, ellende en ziektes zijn in de wereld.. Dat heeft alles te maken met het bovenstaande..
(trouwens, er reageert niemand meer, is het zo overtuigend?
)
anders gezegd: ik zou niet kunnen geloven in een God die van mij eist (niet helemaal het goede woord, ik weet het...) dat ik in hem geloof, en het heeft geen zin te geloven in een god die het niets uitmaakt.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik het andersom zou moeten uitleggen, waarbij eigenlijk de goed levende mens altijd beloond wordt, of deze nu gelooft of niet. Maar ik ga er vanuit dat dit wel de manier is, waarop God zal oordelen. Maar misschien moet je het ook anders bekijken. Misschien is ieder mens met een goed hart automatisch een volgeling van Christus, omdat hij leeft zoals Christus het bedoeld heeft. Je hoeft niet in de persoon Jezus Christus te geloven om in Zijn voetsporen te treden.
[Dit bericht is gewijzigd door FBtje op 07-01-2004 23:17]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |