abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8795282
Ik heb regelmatig als ik buiten kom en in de zon kijk dat ik 3 keer moet niezen (ook bijna altijd 3 keer). Is hier een verklaring voor? Ken wel meer mensen die dit hebben (alleen is het bij hun niet altijd 3 keer).
dus
pi_8795302
juist als ik moet niezen en hij wil niet komen, kijk ik even in de zon of een scherpe lamp. dan komt ie meteen en ben ik er vanaf
pi_8795352
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 17:05 schreef ARGONIUS het volgende:
juist als ik moet niezen en hij wil niet komen, kijk ik even in de zon of een scherpe lamp. dan komt ie meteen en ben ik er vanaf
yup
pi_8795377
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 17:08 schreef Chiwakka het volgende:

[..]

yup

Ja die truc gebruik ik inderdaad ook altijd als ik moet niezen en het wil maar niet. Gewoon even in iets fels kijken en het is zo gepiept
Oud-Beijerland/Hilversum dus!
pi_8795397
Ik heb hier dus nog nooit van gehoord...wat voor een bizarre wetenschappelijke verklaring is hiervoor?
  zaterdag 1 maart 2003 @ 17:14:52 #6
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_8795454
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 17:10 schreef JeRa het volgende:
Ik heb hier dus nog nooit van gehoord...wat voor een bizarre wetenschappelijke verklaring is hiervoor?
vast een hele goede, want het werkt idd bij mij ook altijd Ik moet eigenlijk alleen niezen als ik hele sterke kauwgum in mijn mond stop... Maar als ie niet wil komen dan kijk ik ook in heel fel licht, werkt altijd!
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
  zaterdag 1 maart 2003 @ 17:15:39 #7
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_8795470
vaag!

Misschien heeft het iets te maken dat je bij het niezen probeerd het te onderdrukken en dat als je afgeleid word (door bv. iets fels) dat je dan ontspant en de nies er tussen door slipt!

pi_8795484
Beetje in je neus zitten, dan kan ik automatisch niezen
  zaterdag 1 maart 2003 @ 17:27:49 #9
33354 Triumph_The_Insult_Comic
Thank God I'm an atheist
pi_8795653
heb ff rondgekeken, heb hier 3 verklaringen..

Het verschijnsel doet zich vooral 's ochtends voor. Het zonlicht prikkelt de hersens om te niezen om zodoende de longen vanuit een slaapconditie te laten ontwaken.

Raphael Gallis, Amsterdam

Dit is eigenlijk een combinatie van twee reflexen. Als je niest sluit je altijd je ogen. De druk achter je ogen zou anders op zo'n moment te groot worden. De oogleden voorkomen dat je ogen te ver naar buiten zouden worden gedrukt. Maar ook als je in fel licht kijkt sluit je in een reflex je ogen, om verblinding te voorkomen.
Als je, op het moment dat een nies er zit aan te komen in de zon of een felle lamp kijkt, sluit je in reflex je ogen. Op dat moment wordt ook de andere actie geactiveerd die bij het sluiten van de ogen hoort: de niesreflex.

Hans Janssen, Gouda

Als je in een sterke lichtbron kijkt, is er een vrij hoge actiepotentiaal op de zenuwbanen, die de ogen met de hersenen verbinden. Op het punt waar de zenuwbanen van beide ogen elkaar kruisen (het optisch chiasme), treedt overspraak op, een soort kortsluiting tussen beide zenuwen. Deze overspraak stimuleert het onderliggende hersenweefsel. Dit hersengebied zorgt toevallig voor de geurwaarneming, en activeert ook het niezen.

H. Floor, Best

bron: http://www.intermediair.nl

"Eminem is so street, I guess that's why I feel so comfortable pooping on him."
  zaterdag 1 maart 2003 @ 17:37:39 #10
3566 micha
Sankt Nimmerlein
pi_8795789
Doe ik als ik net niet kan niezen maar leuk om te lezen hoe dat eik kan.
  zaterdag 1 maart 2003 @ 19:55:07 #11
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8798238
Als ik een haartje uit mijn wenkbrauw trek, moet ik altijd niezen (Vraag me niet hoe ik erachter gekomen ben, maar het werkt iedere keer!)
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_8798258
Raar. Volgens mij heeft ieder zo wel iets. Ik moet bijvoorbeeld meestal niezen als ik geil word.
It's easier to get forgiveness than permission.
pi_8798299
en ik heb dan zon kutmoeder die ziet als ik in de zon oid kijk, en dan gaat roepen: NEE LUKT NIET, NIET NIEZEN

zaterdag 1 maart 2003 @ 19:58:08 #14
29453 Doctor_Bara
pirate of the seven seas
pi_8798306
ja dat van dat felle licht weet ik, doe ik ook altijd. Ik heb soms ook van die vage niesbuien. Dan moet ik gewoon zonder reden 20x achter elkaar niesen.
aka Man-Mountain
pi_8798665
Het schijnt dat maar een kwart van de mensen dit heeft.
...
  zaterdag 1 maart 2003 @ 20:34:01 #16
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8799019
Nu weet ik niet meer welke het was, maar in een boek van Maarten 't Hart heb ik gelezen dat als je in het bijzijn van iemand niest, je onbewust met hem/haar naar bed wil. Lijkt me een beetje vermoeiend als je in de intercity van Amsterdam naar utrecht zit
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  Trouwste user 2022 zaterdag 1 maart 2003 @ 20:41:06 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_8799169
Weinig dingen zijn lekkerder dan de nies opwekken middels de zon.

Heerlijk, ff uitstellen en dan........heerlijk.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_8804215
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 20:41 schreef tong80 het volgende:
Weinig dingen zijn lekkerder dan de nies opwekken middels de zon.

Heerlijk, ff uitstellen en dan........heerlijk.

Tijdens een nies komt er net zoveel energie vrij als tijdens het klaarkomen... ff uitstellen en dan.......
dus
pi_8804291
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 19:55 schreef Offy het volgende:
Als ik een haartje uit mijn wenkbrauw trek, moet ik altijd niezen (Vraag me niet hoe ik erachter gekomen ben, maar het werkt iedere keer!)
Haha,dat heb ik ook! Als ik mijn wenkbrauwen epileer en kom bij de haartjes die het dichtst boven m'n neus zitten,dan moet ik niezen, en ook als ik in fel licht kijk,komt er meestal 2,3 keer zo'n ontlading!

Niezen is fantastisch lekker! Een van de 3 lekkerste dingen!

Back in business.
pi_8804387
Ik heb dat ook altijd .
Een verklaring die ik eens heb gehoord is dat doordat je in de zon kijkt je ogen een klein beetje gaan tranen. Het vocht loopt dan je neus in, die geirriteerd raakt. Hierdoor ga je niezen.
pi_8807970
Bullshit... het komt omdat; als je naar de zon kijk, kijk je omhoog, daardoor loopt het vocht in je neus terug waardoor je dat kriebelgevoel krijg.
Lambo of Rekt
  zondag 2 maart 2003 @ 10:31:39 #22
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8808811
quote:
Op zondag 2 maart 2003 03:14 schreef EggsTC het volgende:
Bullshit... het komt omdat; als je naar de zon kijk, kijk je omhoog, daardoor loopt het vocht in je neus terug waardoor je dat kriebelgevoel krijg.
Zou het? Ik kan nu wel een half uur naar boven kijken, maar niezen doe ik echt niet. Trouwens, vanuit mijn ogen naar mijn neus loopt de buis van (ik ga het verkeerd schrijven ) Eustachius, en die loopt nu al recht naar beneden. (Als ik recht naar voren kijk), dus dan zou het vocht nu ook al naar beneden moeten lopen. Klopt niet erg veel van volgens mij...
  zondag 2 maart 2003 @ 20:04:03 #23
31817 Bananenbuiger
Wat recht is kan krommer...
pi_8818495
Volgens mij is die verklaring van EggsTC helemaal niet eens zo gek. Het lukt mij ook alleen maar om te niesen door mijn hoofd een beetje actherover te doen en dan in een lamp te kijken of de zon.
Alwayz expect the unexpected
pi_8825379
quote:
Op zondag 2 maart 2003 10:31 schreef Offy het volgende:

[..]

Zou het? Ik kan nu wel een half uur naar boven kijken, maar niezen doe ik echt niet. Trouwens, vanuit mijn ogen naar mijn neus loopt de buis van (ik ga het verkeerd schrijven ) Eustachius, en die loopt nu al recht naar beneden. (Als ik recht naar voren kijk), dus dan zou het vocht nu ook al naar beneden moeten lopen. Klopt niet erg veel van volgens mij...

Buis van (om het op jouw styling te doen ) eustachius is toch bij je oren, of heb ik het nou verkeerd?? Als je gaapt, gaat die open... als je oren verstopt zitten, en je gaapt gaan ze weer open. Dat komt omdat die buis open gaat.
Lambo of Rekt
pi_8825641
Dit heeft een geheime verklaring. De verbondenheid met het heelal... Ja, daarachter zou je je antwoord kunnen zoeken.
pi_8825763
niezen is leuk!
hatsjoe!
erik ellington
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')