quote:yup
Op zaterdag 1 maart 2003 17:05 schreef ARGONIUS het volgende:
juist als ik moet niezen en hij wil niet komen, kijk ik even in de zon of een scherpe lamp. dan komt ie meteen en ben ik er vanaf
quote:Ja die truc gebruik ik inderdaad ook altijd als ik moet niezen en het wil maar niet. Gewoon even in iets fels kijken en het is zo gepiept
Op zaterdag 1 maart 2003 17:08 schreef Chiwakka het volgende:[..]
yup
quote:vast een hele goede, want het werkt idd bij mij ook altijd
Op zaterdag 1 maart 2003 17:10 schreef JeRa het volgende:
Ik heb hier dus nog nooit van gehoord...wat voor een bizarre wetenschappelijke verklaring is hiervoor?
Misschien heeft het iets te maken dat je bij het niezen probeerd het te onderdrukken en dat als je afgeleid word (door bv. iets fels) dat je dan ontspant en de nies er tussen door slipt!
Het verschijnsel doet zich vooral 's ochtends voor. Het zonlicht prikkelt de hersens om te niezen om zodoende de longen vanuit een slaapconditie te laten ontwaken.
Raphael Gallis, Amsterdam
Dit is eigenlijk een combinatie van twee reflexen. Als je niest sluit je altijd je ogen. De druk achter je ogen zou anders op zo'n moment te groot worden. De oogleden voorkomen dat je ogen te ver naar buiten zouden worden gedrukt. Maar ook als je in fel licht kijkt sluit je in een reflex je ogen, om verblinding te voorkomen.
Als je, op het moment dat een nies er zit aan te komen in de zon of een felle lamp kijkt, sluit je in reflex je ogen. Op dat moment wordt ook de andere actie geactiveerd die bij het sluiten van de ogen hoort: de niesreflex.
Hans Janssen, Gouda
Als je in een sterke lichtbron kijkt, is er een vrij hoge actiepotentiaal op de zenuwbanen, die de ogen met de hersenen verbinden. Op het punt waar de zenuwbanen van beide ogen elkaar kruisen (het optisch chiasme), treedt overspraak op, een soort kortsluiting tussen beide zenuwen. Deze overspraak stimuleert het onderliggende hersenweefsel. Dit hersengebied zorgt toevallig voor de geurwaarneming, en activeert ook het niezen.
H. Floor, Best
Heerlijk, ff uitstellen en dan........heerlijk.
quote:Tijdens een nies komt er net zoveel energie vrij als tijdens het klaarkomen... ff uitstellen en dan.......
Op zaterdag 1 maart 2003 20:41 schreef tong80 het volgende:
Weinig dingen zijn lekkerder dan de nies opwekken middels de zon.Heerlijk, ff uitstellen en dan........heerlijk.
quote:Haha,dat heb ik ook! Als ik mijn wenkbrauwen epileer en kom bij de haartjes die het dichtst boven m'n neus zitten,dan moet ik niezen, en ook als ik in fel licht kijk,komt er meestal 2,3 keer zo'n ontlading!
Op zaterdag 1 maart 2003 19:55 schreef Offy het volgende:
Als ik een haartje uit mijn wenkbrauw trek, moet ik altijd niezen(Vraag me niet hoe ik erachter gekomen ben, maar het werkt iedere keer!)
Niezen is fantastisch lekker! Een van de 3 lekkerste dingen!
quote:Zou het? Ik kan nu wel een half uur naar boven kijken, maar niezen doe ik echt niet. Trouwens, vanuit mijn ogen naar mijn neus loopt de buis van (ik ga het verkeerd schrijven
Op zondag 2 maart 2003 03:14 schreef EggsTC het volgende:
Bullshit... het komt omdat; als je naar de zon kijk, kijk je omhoog, daardoor loopt het vocht in je neus terug waardoor je dat kriebelgevoel krijg.
quote:Buis van (om het op jouw styling te doen
Op zondag 2 maart 2003 10:31 schreef Offy het volgende:[..]
Zou het? Ik kan nu wel een half uur naar boven kijken, maar niezen doe ik echt niet. Trouwens, vanuit mijn ogen naar mijn neus loopt de buis van (ik ga het verkeerd schrijven
) Eustachius, en die loopt nu al recht naar beneden. (Als ik recht naar voren kijk), dus dan zou het vocht nu ook al naar beneden moeten lopen. Klopt niet erg veel van volgens mij...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |