Wie luistert er graag naar alt. country en zo ja, wat?
Enkele van mijn favo's uit het genre:
Wilco (+ aanverwanten)
Bellwether
Ryan Adams
Counting Crows (oud werk)
The Jayhawks (ook Olson-solo)
The Yearlings
Jesse Malin
Lucinda Williams
Gram Parsons (+ aanverwanten)
Anderen??
Waar ik zelf gek op ben is Chuck Prophet. Ik weet eigenlijk niet of echt onder de noemer alt.country valt, maar het is wel prachtige muziek. Prophet was voorheen de gitarist van de countryrockers Green On Red.
Maar het is wel vergelijkbaar met Adams.
Nog een tip: Slobberbone.
En met veel fantasie kan je 16 Horsepower er ook wel bij rekenen, hoewel dat meer naar folk neigt.
weer_ga_loos
contrabas, cello, drumstelletje en gretschgitaar... beyond alt.country ![]()
PS: in Country, Blue Grass & Blues staan nog meer leuke tips!
quote:Daniel Johnston
Op vrijdag 28 februari 2003 19:54 schreef methodmich het volgende:
Ik zag wel een country & western topic, maar dat is zo belegen als wat.Wie luistert er graag naar alt. country en zo ja, wat?
Enkele van mijn favo's uit het genre:
Wilco (+ aanverwanten)
Bellwether
Ryan Adams
Counting Crows (oud werk)
The Jayhawks (ook Olson-solo)
The Yearlings
Jesse Malin
Lucinda Williams
Gram Parsons (+ aanverwanten)Anderen??
quote:Radar Brothers kunnen volgens mij wel onder alt. of new country. Will Oldham was ik vergeten, zijn laatste plaat is heel kaal en heel countryachtig.
Op zondag 2 maart 2003 19:40 schreef Zander het volgende:
Zijn de Radar Brothers eigenlijk ook alt.country? Dat kan ik in ieder geval wel waarderen. En het werk van Will Oldham onder diverse namen is vaak ook mooi.
quote:jaaaaaaaaaah slobberbone!!
Op zaterdag 1 maart 2003 11:44 schreef methodmich het volgende:
Het is eigenlijk vooral een wat modernere vorm van country. Dus countryinvloeden verwerkt met rockinvloeden.Nog een tip: Slobberbone.
En met veel fantasie kan je 16 Horsepower er ook wel bij rekenen, hoewel dat meer naar folk neigt.
maar toen ik de oor doorbladerde een tijd terug zag ik dat ze gingen touren door nederland en onder anderen optraden in oktober 2002 in terneuzen, nota bene in zeeuws vlaanderen dus, ongeloofelijk maar waar. dus ik was een tijdje voor dat concert in tilburg, daar naar een alternatieve muziekwinkel gegaan en hun nieuwste album (slippage) gekocht.
en dan dat concert, in een cafeetje voor een man of 50, en je zag dat ze ervan genoten! een briljante show die ze neerzetten, ze speelden ongeveer 2 uur langen, vroegen aan het publiek om verzoeknummers en na een tijdje speelde de basgitarist zelfs een solo met zijn gitaar in zijn nek
achteraf nog de andere cd die daar lag (everything you thought was right was wrong today) gekocht. dan laatst vond ik via bol.com ook nog een cd'tje (your excuse) met 5 nummers waarvan 3 solo van brent best.
wist je trouwens dat slippage helemaal echt gespeeld is opgenomen? dus gewoon met heel de band in de studio en alles direct ingespeeld, om zo een wat reeeler album te maken. met pasen komen ze weer naar nederland, dan treden ze op in noord holland maar ik weet verder nog geen andere tourdata ofzo. een band klinkt natuurlijk sowieso beter als je ze live ontdekt, maar deze band, werkelijk waar de allerbeste band die ik ken!
Maarja het zal wel weer net iets anders klinken.
ook goed: St. Thomas
NEIL YOUNG
ik vind dat hij er ook bijhoort
Is Ryan Adams in een echt old-skool countrybandje met een beetje My Morning Jacket achtige trekjes.
Erg leuk, erg Ryan Adams.
ze hebben veel nummers van Adams eerdere werk (dus heartbreaker-like, wat ik ook mooier vind dan veel van wat er op gold en demolition staat) gekuverd en dat is echt heel leuk om te horen.
vooral Come Pick me up met tweede en derde stem is erg mooi.
deze is trouwens wel te downloaden, maar ik heb hem nog niet op cd gezien.....
slobberbone:
weert 17/04
hardenberg 18/04
rotterdam 19/04
breezand 20/04
utrecht (met vele andere artiesten) 26/04
oss 29/04
haarlem 02/05 <<< i'll be there ![]()
groningen (rythem & blues night) 03/05
wageningen (bevrijdingsfestival) 05/05
als iemand ook eventuele tourdata voor belgie weet, heel graag even melden
Verder zijn natuurlijk de volgenden ook onmisbaar:
Steve Earle
Emmilou Harris
Kasey Chambers
Wilco
Son Volt
UNCLE TUPELO
de laatste cd's van Johnny Cash
...
kijk ook eens op http://www.altcountry.nl hierop staan een hoop cd recencies.
alt.country (americana, No depression etc... noem maar hoe je wilt
) rockt de pan uit!
S
Alternatieve Country of Americana is idd. geweldig. Beluister het de laatste tijd ook weer regelmatig, nu ook echt het weer voor deze muziek.
.
Nog wat namen: Robert Earl Keen Jr., Mountain Goats, Christian Kjellvander, Lonesome Strangers Ray Wylie Hubbard etc. etc.
Ook de muziek bij Paris, Texas van Ry Cooder is geweldig.
Ik zoek echt country waarbij ze het oude Texas even doen herleven, dus als iemand nog namen weet...
quote:Het hangt er een beetje tussenin ja, vaak kunnen ze de oude country erg waarderen maar rock ook. Dus kiezen ze de gulden middenweg.
Op zaterdag 1 maart 2003 11:44 schreef methodmich het volgende:
Het is eigenlijk vooral een wat modernere vorm van country. Dus countryinvloeden verwerkt met rockinvloeden.
Maar ook die echte traditionele country kan geweldig zijn.
Dorpstaferelen, whiskey, vrouwen, wat een teksten.
.
quote:Jaja, Charles E. Boles, gangster van de oude stempel.
Op maandag 2 juni 2003 03:01 schreef Graveworm het volgende:
[afbeelding]he rocks
quote:vergeleken met hem is Rob Zombie een wijf
Op maandag 2 juni 2003 03:04 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
Jaja, Charles E. Boles, gangster van de oude stempel.
quote:Dit laatste noemen ze ook wel Outlaw Country trouwens.
Op maandag 2 juni 2003 02:56 schreef Diverse_Reality het volgende:Alternatieve Country of Americana is idd. geweldig. Beluister het de laatste tijd ook weer regelmatig, nu ook echt het weer voor deze muziek.
.
Nog wat namen: Robert Earl Keen Jr., Mountain Goats, Christian Kjellvander, Lonesome Strangers Ray Wylie Hubbard etc. etc.
Ook de muziek bij Paris, Texas van Ry Cooder is geweldig.
Ik zoek echt country waarbij ze het oude Texas even doen herleven, dus als iemand nog namen weet...
Dit zijn oa mijn favorieten maar da's niet echt alt country
Ik ga zo wel even wat downloaden van wat namen die er hier staan in dit topic
quote:Hnm, ik ken het ook niet. Zal eens wat nummers opzoeken.
Op zondag 8 juni 2003 15:30 schreef barkingstar het volgende:
hier een liefhebber. Het verbaast me dat niemand Jason & the Scorchers noemt, begin jaren '80 hebben die de alt. country weer een flinke schop omhoog gegeven. Jason Ringenberg, de zanger en belangrijkste componist van de band, wordt tegenwoordig de 'Godfather van de Americana genoemd.
Danzij het Son Volt topic van Dinosaur_Sr luister ik opvallend veel Uncle Tupelo de laatste tijd.quote:Op woensdag 18 augustus 2004 21:45 schreef DaisyDuke het volgende:
Draai de laatste tijd weer opvallend veel The Jayhawks!
Die schijf ken ik dan weer niet....quote:Op donderdag 19 augustus 2004 19:20 schreef methodmich het volgende:
Maar niemand klopt eigenlijk toch Whiskeytown, bedenk ik me als ik nu Faithless Street weer draai.
Keb afgelopen jaar MArk Olsom (weet niet hoe je het schrijft) nog gezien, die speelde ook in de jayhawks, geweldig optreden, is er nog iemand geinterreseerd in een Houseconcert van Rod Picott? Is geweldige americana/alt. country www.rodpicott.com Mail me dan @ timknol(at)zonnet(punt)nlquote:Op donderdag 19 augustus 2004 17:32 schreef methodmich het volgende:
The Jayhawks zijn dan ook passend als het warm is, maar ook als het herfstachtig is.
Vind ik wel iets meer lo-fi eigenlijk, zeker zijn eerste platen, maar wel erg goed ja!quote:Op donderdag 19 augustus 2004 19:40 schreef dr_diablos het volgende:
Ook mooi is Songs: Ohia, oftwel Jason Molina en al z'n projecten, ik draai regelmatig het album 'the magnolia electoric company'. Vooral het eerste nummer, Farewell Transmission, verveelt me nooit.
Whiskeytownquote:Op donderdag 19 augustus 2004 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Die schijf ken ik dan weer niet....
*zet op lijstje*
Klopt, hele aparte leuke muziek, alleen die Victoria Williams klinkt af en toe zo creepyquote:Op donderdag 19 augustus 2004 19:44 schreef methodmich het volgende:
Mark Olson is dat. Met Victoria Williams, zijn eega. Alias The Creekdippers. 3 prachtige studioplaten en 3 eigen beheerplaten.
Ja, echte chaosquote:Op donderdag 19 augustus 2004 20:53 schreef rooierooie het volgende:
Ik heb Mark en Victoria dit jaar nog gezien en vorig jaar ook. Gewéldig. Het zijn de raarste concerten waar ik ooit bij geweest ben.Totale chaos, maar heel leuk.
Tof, straks ff kijken, keb vorig jaar Buddy Miller gezien, great muzikant, keb nog een plectrum van emquote:Op donderdag 19 augustus 2004 21:04 schreef rooierooie het volgende:
Nee, niet op Blue Highways, vorig jaar heb ik ze in Ekko in Utrecht gezien en dit jaar in zo'n bijzaaltje in Paradiso. The Rolling Creek Dippers heb ik jaaaren geleden ook nog eens live gezien, in Zwolle. Met Buddy & Julie Miller, Vic & Mark en Jim Lauderdale. Er staat trouwens een hilarisch interview met Victoria op deze site: http://www.kindamuzik.net/q_and_a/article.shtml?id=6521
Hoe komt zo'n jong broekie als jij eigenlijk aan zo'n ouwe-lullensmaak wat muziek betreft?quote:Op donderdag 19 augustus 2004 22:47 schreef Prep2Fight het volgende:
Tof, straks ff kijken, keb vorig jaar Buddy Miller gezien, great muzikant, keb nog een plectrum van em
goed hèquote:Op donderdag 19 augustus 2004 21:04 schreef rooierooie het volgende:
Nee, niet op Blue Highways, vorig jaar heb ik ze in Ekko in Utrecht gezien en dit jaar in zo'n bijzaaltje in Paradiso. The Rolling Creek Dippers heb ik jaaaren geleden ook nog eens live gezien, in Zwolle. Met Buddy & Julie Miller, Vic & Mark en Jim Lauderdale. Er staat trouwens een hilarisch interview met Victoria op deze site: http://www.kindamuzik.net/q_and_a/article.shtml?id=6521
Ik ben er laat ik het zo zeggen mee opgegroeid, en ik speel het zelf ook.....quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 09:10 schreef rooierooie het volgende:
[..]
Hoe komt zo'n jong broekie als jij eigenlijk aan zo'n ouwe-lullensmaak wat muziek betreft?(Ik liep zelf ook op m'n vijftiende bij een Bob Dylan-concert hoor, daar niet van, en ik ben nog een meissie ook...)
Goed intervieuw !!! Echt goedquote:Op donderdag 19 augustus 2004 21:04 schreef rooierooie het volgende:
Olee, jij bent zo'n beetje de 6e Nederlander die ze kent, gok ik!quote:Op donderdag 19 augustus 2004 21:00 schreef rooierooie het volgende:
Verder nog wat alt.country / Americana-namen die ik even uit mijn cd-kast heb geplukt:
- Willard Grant Conspiracy
Die ken ik ook. Gary Jules vind ik alleen niets.quote:Op donderdag 19 augustus 2004 21:00 schreef rooierooie het volgende:
Verder nog wat alt.country / Americana-namen die ik even uit mijn cd-kast heb geplukt:
- Pernice Brothers
- Richard Buckner
- Willard Grant Conspiracy
- Vic Chesnutt
- Josh Rouse
- Gary Jules
- Paddy Casey
- Sufjan Stevens
Ik ga is kijken of me pa daar wat van heeft liggen, komt me wel bekend voor, welke platenzaak was dat?quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:46 schreef rooierooie het volgende:
Freedy Johnston kan ik je echt aanraden. Is alleen wel moeilijk te verkrijgen hier in Nederland. Ik kwam altijd in een platenzaakje waar de eigenaar precies mijn smaak kende. Die had een cd van Freedy Johnston via import besteld voor hemzelf privé. Hij had hem net met de post binnengekregen toen ik de winkel binnenliep, hij liet mij hem beluisteren, tot z'n schrik zei ik 'leuk, ik neem hem' (ik wist toen nog niet dat de cd eigenlijk voor hemzelf was), het ding kostte ruim 50 gulden ofzo omdat het een import-cd was, maar omdat ik dat wel erg duur vond heeft hij er ook nog wat van de prijs voor me afgedaan. Kortom, die cd (Blue Days, Black Nights) was het waard om gehoord te worden.Een collega van me heeft er onlangs in een platenzaak ook maar eens om gevraagd en kreeg daar als antwoord 'die hebben we niet op voorraad, daar wordt maar één keer in de paar jaar naar gevraagd'.
Ben je al nieuwsgierig?
Zie Reviews platenzakenquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:50 schreef Prep2Fight het volgende:
Ik ga is kijken of me pa daar wat van heeft liggen, komt me wel bekend voor, welke platenzaak was dat?
Ach gossie, wat een skatje ben je (ja sorry, ik ben precies twee keer zo oud, m'n moedergevoelens komen even naar bovenquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 10:45 schreef Prep2Fight het volgende:
Hier kun je wel wat nummers downloaden van mii: http://members.lycos.nl/timguitar/about.htm
Moedergevoelensquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:11 schreef rooierooie het volgende:
Hoezo?
29, want 12 sept. wordt ik 15quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:19 schreef rooierooie het volgende:
Ik zou zeggen, pak je rekenmachientje er eens even bij. Rekent u even mee? Onze Prep is 15. Ondergetekende is precies twee keer zo oud. 15 + 15 = 30 Nou, valt mee, hè? Mocht Emmylou willen, dat ze nog zo jong en kwiek was!
Ik bedoelde meer qua geslacht.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:19 schreef rooierooie het volgende:
Ik zou zeggen, pak je rekenmachientje er eens even bij. Rekent u even mee? Onze Prep is 15. Ondergetekende is precies twee keer zo oud. 15 + 15 = 30 Nou, valt mee, hè? Mocht Emmylou willen, dat ze nog zo jong en kwiek was!
Ik hoorde inderdaad dat ze erg goed waren, ik ga maar is bij Free REcord shop of ergens anders wat van hun zoeken morgenquote:Op zondag 22 augustus 2004 19:07 schreef DaisyDuke het volgende:
Vanmiddag op tv het lowlands optreden van Blanche gezien.... was erg onder de indruk, iemand bekend met deze band?
Van "little red haired girl"?quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:46 schreef rooierooie het volgende:
Freedy Johnston kan ik je echt aanraden. <knip>
Oh, dat nummer ken ik helemaal niet van hem! (en dat met mijn nick)quote:Op zondag 22 augustus 2004 21:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Van "little red haired girl"?Da''s bijna punk!
laatste nummer op "Trouble Tree"quote:Op zondag 22 augustus 2004 22:44 schreef rooierooie het volgende:
[..]
Oh, dat nummer ken ik helemaal niet van hem! (en dat met mijn nick)
quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:21 schreef rooierooie het volgende:
Ik ken ze beter dan jij ooit zou kunnen vermoeden...
Beetje punky alt. country op zich. Zwaar gesteund door Jack White.quote:Op zondag 22 augustus 2004 19:07 schreef DaisyDuke het volgende:
Vanmiddag op tv het lowlands optreden van Blanche gezien.... was erg onder de indruk, iemand bekend met deze band?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |