abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221943684
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 09:49 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Dat weet je helemaal niet. Ik geloof wel dat er onder activisten, en dan met name activisten die aandacht vragen voor dierenwelzijn, relatief veel veganisten zijn, maar of dat "de meeste vegans" zijn betwijfel ik.
Is ook totale onzin. Dat subgroepje XR achtige figuren is relatief klein. Ben zelf bijna 35 jaar vegetariër, waarvan groot deel ook vegan. Heb zeker activistische figuren gekend maar al snel contact mee verbroken. Meesten zijn amper tot niet bezig met activisme en ook niet bezig om anderen te overtuigen vegan te worden. Je doet het voor jezelf, niet om anderen te overtuigen.

Maar goed sommigen zullen altijd vooroordelen houden. Bleke dunne vegans is ook zo'n vooroordeel. Natuurlijk zijn die er maar niet meer of meer dan bij non vegans.
pi_221943721
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 10:56 schreef Halcon het volgende:

[..]
Misschien nog wat vegan-zebrapaden erbij. :')

KLM had op continentale vluchten eens alleen nog maar vegetarische (geen vegan) opties. Dat legden ze toen ook uit alsof mensen dat massaal wilden. Da's drammen. Ze hadden gewoon moeten zeggen dat dat een kostenbesparende optie is in plaats van dat ze een menu met vlees, vegetarisch, halal, kosher, etc moeten maken.
Dit doet mij denken aan de lounge op airport Düsseldorf waar 4 maaltijden beschikbaar waren: 1 vegan, 2 vegetarische en… wait for it… chili con carne!

Ik ben er nog niet over uit wat ik het meest idioot vond: 75% van de opties voor 5% van de bevolking, of een gerecht wat enig omgevingsongemak kan veroorzaken, met name in een afgesloten ruimte met veel mensen…
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:12:08 #78
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221943762
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit doet mij denken aan de lounge op airport Düsseldorf waar 4 maaltijden beschikbaar waren: 1 vegan, 2 vegetarische en… wait for it… chili con carne!

Ik ben er nog niet over uit wat ik het meest idioot vond: 75% van de opties voor 5% van de bevolking, of een gerecht wat enig omgevingsongemak kan veroorzaken, met name in een afgesloten ruimte met veel mensen…
Jij kan toch ook gewoon iets kiezen dat toevallig vegetarisch is omdat je het lekker vind?
Een beetje apart dat sommige mensen een vegetarisch gerecht op een menu bijna als een aanval zien. Muuu mijn vleesje. En nee ik ben geen vegetariër.
pi_221943773
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 11:30 schreef Chadi het volgende:
Ik heb een vegan collega maar door kan best goed koken. Ze kookt soms voor ons en daar is echt super lekker. En dat zeg ik als vleeseter.
De beste groene curry die ik ooit heb gegeten was niet allen niet in Thailand (maar in de woestijn in Dubaï) en die was vegetarisch.

Allemaal prima hoor (sowieso, er was zat keuze met vlees). Het probleem ontstaat ook wanneer keuzes worden beperkt die door het overgrote deel van de bevolking (95% is vega, noch vegan) gewenst zijn. Dan ben je het inderdaad door de strot aan het rammen. Letterlijk en figuurlijk!
pi_221943786
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 11:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Geen vlees eten compenseert dat 👍

Vegan is voornamelijk geen dierlijke producten vanwege het dierenleed. Niet zo zeer vanwege het milieu.
Het dierenleed van eten van eieren… yeah, right…
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:16:08 #81
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221943816
Is het dan ook door de strot rammen als er reclames zijn zoals "Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip!"

Vlees eten wordt mij door de strot geramd mimimimi
Vegan eten wordt mij door de strot geramd mimimimi
pi_221943877
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het dierenleed van eten van eieren… yeah, right…
Yup.
Eieren groeien niet aan planten hè.
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221943895
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:16 schreef Momo het volgende:
Is het dan ook door de strot rammen als er reclames zijn zoals "Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip!"

Het is een nieuwe trend: elke uiting van iets waar men een negatieve associatie mee heeft wordt gezien als door de strot gedrukt.
En vervolgens krijgt het onderwerp daar de schuld van.
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221943959
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Jij kan toch ook gewoon iets kiezen dat toevallig vegetarisch is omdat je het lekker vind?
Een beetje apart dat sommige mensen een vegetarisch gerecht op een menu bijna als een aanval zien. Muuu mijn vleesje. En nee ik ben geen vegetariër.
De andere gerechten waren primair koolhydraten. Ik eet weinig koolhydraten en veel proteïne. Dus voor mij was er niets bij wat ook maar enigszins in de buurt kwam van een fatsoenlijke maaltijd.

Als ze tenminste 1 goede optie met vlees hadden gehad, ok. Maar dat was er dus ook niet. De hoeveelheid vlees in de chili con carne was een beetje als de hoeveelheid warme dagen op de Noordpool.

En nogmaals: prima dat er ook een keuze is voor de vegetariër. Maar 3 van de 4 is idioot, wetende dat slechts 5% van de klanten vegetarisch eet.

Dat is zoiets als met een groep beginners gaan skiën in een resort met slechts 10% blauwe pistes.
pi_221943969
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Yup.
Eieren groeien niet aan planten hè.
Is het woord dierenLEED wat te ingewikkeld voor je?
pi_221943978
Grootste deel van de restaurants hebben minimaal 80% gerechten met vlees of vis. Het is wel wat beter geworden qua keuzes in de laatste 30 jaar maar het sluit gewoon aan bij Nederland vleeseter land. Het percentage vegetariërs en vegans als totaal is al jaren maximaal 5% waarbij vegan wel wat is toegenomen binnen die groep. De invloed van die groep is relatief klein. Als er zaken door de strot worden geduwd is het door de commercie. Maar daar zie je ook een ommezwaai. Aantal producten neemt eerder af dan toe. Buiten dan vegan water of andere onzin op producten die altijd al vegan zijn geweest.
pi_221943991
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

75% van de opties is geschikt voor bijna 100% van de bevolking.
pi_221944010
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is een nieuwe trend: elke uiting van iets waar men een negatieve associatie mee heeft wordt gezien als door de strot gedrukt.
En vervolgens krijgt het onderwerp daar de schuld van.
Nee, de trend is dat veel idioten daadwerkelijk hun meningen als absolute waarheden beschouwen en die daarom ook aan anderen willen opdringen.

Terwijl het nu eenmaal zo is dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:30:26 #89
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221944013
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik zou dit wel redelijk leed noemen maar ok.
pi_221944020
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:16 schreef Momo het volgende:

Melk de witte motor.
pi_221944029
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:30 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat moet buigen de EUbzijn.
pi_221944038
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor jou kennelijk.

Neem kippeneieren.
Daarvoor heb je een hen nodig en geen haan.
Ongeveer de helft van de uitgebroede eieren betreft haantjes.
Die kunnen gelijk door de gehaktmolen.
Dus dierenleed voor eieren.
Dan de hennen: van nature leggen die geen 360 eieren per jaar. Daarop zijn ze gefokt.
Dan het houden van kippen: honderdduizenden tot duizenden bij elkaar, met in het ergste geval amper bewegingsruimte. De kippen hebben weinig ruimte voor natuurlijk gedrag.
En kippen leggen niet levenslang eieren. Als ze te weinig opbrengst hebben gaan ze opgepropt in kleine kratjes op transport.
Naar de vleesfabriek, waar ze op de kop aan een lopende band worden gehangen en onthoofd.

En dan krijg je tussendoor uitbraken van vogelgriep..
Worden ze allemaal massaal afgemaakt en vernietigd.

Maar er is geen sprake dierenleed bij eieren...
pi_221944047
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, de trend is dat veel idioten daadwerkelijk hun meningen als absolute waarheden beschouwen en die daarom ook aan anderen willen opdringen.

Terwijl het nu eenmaal zo is dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Ik vang fruitvliegjes met azijn en stroop.
pi_221944049
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
75% van de opties is geschikt voor bijna 100% van de bevolking.
Nee, want in een gezond dieet hoort voor de meeste mensen vlees. En geen overmaat aan koolhydraten, suiker, kunstmatige smaakstoffen, enz.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:41:04 #95
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221944071
Wat de 'meerderheid wenst' hoeft natuurlijk nog geen wat de 'meerderheid eist' te worden. Misschien is de meerderheid wel verkeerd geïnformeerd of onwetend mbt dierenleed en productie van vlees.

En wat is er mis mee om wat commerciële keuzes te maken ten voordele van een plantaardig dieet? Er is toch nergens een plicht om vlees aan te bieden?

En er valt ook niets te eisen. Dat is namelijk ook een vorm van drammen. Drammen om per se vlees te kunnen eten. Of om gevrijwaard te mogen zijn van vegan opties op een menu.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221944073
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:30 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Vrije uitloop is gewoon overal te koop. Of zelf kippen houden… maar ook dat vinden vegans niet ok, omdat de logica ontbreekt achter hun 100% afwijzing van dierlijke producten.
pi_221944083
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, want in een gezond dieet hoort voor de meeste mensen vlees. En geen overmaat aan koolhydraten, suiker, kunstmatige smaakstoffen, enz.
Nee, een gezond dieet hoeft niet per se bij elke maaltijd vlees te bevatten.

En een maaltijd met vlees kan ook een overmaat aan koolhydraten, suiker, kunstmatige smaakstoffen, etc bevatten.

Dus dat is een non argument.
pi_221944087
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vrije uitloop is gewoon overal te koop. Of zelf kippen houden… maar ook dat vinden vegans niet ok, omdat de logica ontbreekt achter hun 100% afwijzing van dierlijke producten.
Die logica heb ik uitgelegd.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:43:44 #99
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_221944089
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_221944094
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 12:41 schreef Koekoekmakto het volgende:
Wat de 'meerderheid wenst' hoeft natuurlijk nog geen wat de 'meerderheid eist' te worden. Misschien is de meerderheid wel verkeerd geïnformeerd of onwetend mbt dierenleed en productie van vlees.

En wat is er mis mee om wat commerciële keuzes te maken ten voordele van een plantaardig dieet? Er is toch nergens een plicht om vlees aan te bieden?

En er valt ook niets te eisen. Dat is namelijk ook een vorm van drammen. Drammen om per se vlees te kunnen eten. Of om gevrijwaard te mogen zijn van vegan opties op een menu.
Je merkt ook dat vleeseters lopen te drammen dat ze per se vlees willen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')