Mijzelf maar schaamteloos antwoorden.
Ik ben er na een paar uur scribbelen uit. Mocht iemand aanvullende opmerkingen hebben, mogelijk leuk om het te laten bezinken. Het blijft magisch te bedenken dat rekenwereld soms wat vreemder

in elkaar steekt dan voetstoots aangenomen.
Tussen het groene blok (Pythagoras = c²=a²+b²) en resulterend blauwe blokje, gebeuren diverse conversie handelingen dat voor een wiskundige gesneden koek zal zijn en mij wat meer hoofdbrekens gaf (bijna als soort van herexamen).
Ik probeer het proces te beschrijven met ik nu ook snap waar mijn denkfout lag (dat de lich
tbal ophoog en daarna via de spiegel (B) omlaag stuitert; en iets met zichzelf delen
zie stap 11 het getal "1" geeft.
In de spoiler de uitwerking.SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De grap van het hele gebeuren is aan te geven dat de tijd in een object dat zich zeg met een snelheid van 0,5c (150.000km/s) verwijderd t.o.v van wie kijkt; de tijd per seconde, 1/wortel(1-(v²/c²)) ca 15% langzamer verloopt. Iemand daar zijnde, dus minder snel oud wordt dan degene die niet zo snel beweegt.
Zie voor berekeningscontrole ook
https://www.calctool.org/relativity/time-dilation.
De relativistische snelheid voor ons levende wezens nauwelijks van enig belang is maar bij hoger snelheden, wat al begint bij 1000km/u; en laat staan bij satellieten; hun rol gaat opeisen. Denk aan GPS waar satellieten voortdurend hun precieze - onderlinge - kloktijden moeten bijstellen zodat berekende coördinaten op Aarde blijven waar ze zijn. Die
tijd, ook door het bewegen van de Aarde zelf in een bewegende ruimte, niet zo constant is als iemand zou willen denken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."