quote:De Amerikaanse Christa Pike leeft nog na de toediening van twee injecties voor haar executie woensdag, meldt haar advocaat. Vlak daarvoor had het Amerikaanse hooggerechtshof bepaald dat haar executie toch mocht doorgaan.
Pike kreeg de doodstraf omdat zij in 1995 op achttienjarige leeftijd samen met haar toenmalige vriend in Tennessee een negentienjarige vrouw had vermoord. Haar executie zou de eerste van een vrouw in de zuidelijke staat in ruim tweehonderd jaar zijn.
Het executiebevel, dat nodig is om een doodstraf te voltrekken, was nog geldig tot middernacht (lokale tijd). Daarna zou een nieuwe datum moeten worden vastgesteld.
Volgens AP News zijn inmiddels twee doses van een injectie toegediend. Dat is volgens protocol gegaan, meldt de gevangenisautoriteit van Tennessee in een verklaring. "De chemische stof voor de dodelijke injectie is altijd effectief geweest." In het protocol staan geen aanvullende procedures die nu zouden mogen worden toegepast.
De BBC schrijft dat Pike naar het ziekenhuis is gebracht, omdat ze na de injecties nog in leven bleek te zijn. Aanwezige journalisten zouden haar hebben horen snurken.
Haar advocaat diende een spoedverzoek in om de executie te stoppen terwijl deze plaatsvond. "Deze executie bezorgt mevrouw Pike onnodig lijden", stelde de advocaat. Die zei dat Pike "niet buiten bewustzijn is geraakt en nog steeds een hartslag heeft". In het ziekenhuis zou zij "levensreddende medicijnen" krijgen toegediend.
Lagere rechtbank wilde vonnis uitstellen
Het hooggerechtshof verwierp de uitspraak van een lagere rechtbank die woensdag besloot het vonnis uit te stellen. De rechtbank deed dat omdat de rechters wilden nagaan of beschuldigingen van seksueel misbruik tijdens Pikes jeugd voldoende zijn meegenomen bij de rechtszaak in 1996.
De hogere rechters waren het niet eens met de uitspraak. Daardoor kon de executie alsnog doorgaan.
Pike zat al ruim dertig jaar in de dodencel. Ze schreef in een brief aan NBC News dat ze "vrede had" met haar situatie. "Ik ben niet bang om te sterven. Ik ben alleen nerveus over de manier waarop."
Haar insta waar ze verslag deed:quote:Jessica Villerius is weer terug in Nederland. De documentairemaakster volgde in de Verenigde Staten de laatste dagen van Christa Pike. "Mijn actuele verslaggeving over deze zaak stopt hier, omdat ik niet meer ter plekke ben en verder werk aan deze maar ook de andere docu's die in productie zijn", schrijft Villerius zaterdagochtend op Instagram.
Villerius volgt de zaak van Pike al langere tijd voor een documentaire en was deze week in Tennessee rond de geplande executie. De uitvoering van de doodstraf mislukte ondanks de twee dodelijke injecties die Pike had gekregen. "Bedankt voor alle reacties, overwegingen, meningen en vragen. Het is duidelijk dat de situatie veel oproept en daarom ben ik extra dankbaar dat we dit mochten doen", vervolgt ze haar bericht. Ze bedankt tot slot haar team voor "deze lange maar bijzondere dagen".
Vrijdagavond werd bekendgemaakt dat Pike na de mislukte executie nog altijd buiten bewustzijn is. Ze werd op haar 18e veroordeeld voor de moord op de 19-jarige Colleen Slemmer en zit inmiddels ruim dertig jaar in een dodencel. De tweedelige documentaire over de zaak, Vergelding, verschijnt in het voorjaar van 2027 bij KRO-NCRV.
Ik weet niet hoor maar het is misgegaan omdat medici er niet aan meewerken. Dus die gaan nu in het ziekenhuis ook niet de beademing uitschakelen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:57 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
De executie van dit monster us mislukt, en nu ligt ze blijkbaar aan de beademing?
Zet dan gewoon de beademing stil, en voila, ze is binnen no time dood.
Haar na een mislukte executie in leven houden om het naserrh nog eens te proberen is idioterie
Gratie moet niet eens een optie zijn na een beestachtige moord.
Ik denk ook niet dat dit zomaar zou mogen want het doodmaken van een veroordeelde moet wel netjes volgens de regels gaan hé ?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 13:04 schreef Samhain het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor maar het is misgegaan omdat medici er niet aan meewerken. Dus die gaan nu in het ziekenhuis ook niet de beademing uitschakelen.
De doodstraf is een uitstekende straf voor de zwaarste criminelen, deze moet alleen wel goed worden uitgevoerd.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:58 schreef golfer het volgende:
Bewijst opnieuw dat de doodstraf een verkeerde en barbaarse straf is.
Nee. De doodstraf is een foute straf. Intussen is het al vaker voorgekomen dat mensen gedood werden die achteraf onschuldig bleken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:00 schreef HowardRoark het volgende:
De doodstraf is een uitstekende straf voor de zwaarste criminelen, deze moet alleen wel goed worden uitgevoerd.
Het probleem zit hier dus meer bij het fout toepassen van de straf en de lange wachttijd.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee. De doodstraf is een foute straf. Intussen is het al vaker voorgekomen dat mensen gedood werden die achteraf onschuldig bleken.
Nog afgezien van het soms meer dan 30 jaar in death row opgesloten zitten totdat de uitvoering ervan plaats vindt.
En dan nog met een jurysysteem ook nogquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:32 schreef golfer het volgende:
De doodstraf blijft barbaars en is in vrijwel alle democratische landen terecht afgeschaft.
Bewijst eens te meer hoe achterlijk het Amerikaanse rechtsysteem is.
De doodstraf is an sich is een prima straf.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee. De doodstraf is een foute straf. Intussen is het al vaker voorgekomen dat mensen gedood werden die achteraf onschuldig bleken.
Nog afgezien van het soms meer dan 30 jaar in death row opgesloten zitten totdat de uitvoering ervan plaats vindt.
Nee. Dat is die straf nooit.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:49 schreef Cruzinats het volgende:
De doodstraf is an sich is een prima straf.
Onzin.quote:dit is een topic voor de domme onderbuik Amerika haters.
Gerechtelijke dwalingen zijn inderdaad een probleem, maar het is ook een feit dat geen enkel justitieel systeem perfect is en er altijd fouten gemaakt zullen worden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:49 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Gerechtelijke dwalingen zijn een veel groter probleem dan de doodstraf
Omdat er altijd een risico is op een gerechtelijke dwaling is de doodstraf geen prima straf.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:49 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dat de rechtstaat er vervolgens een bende van maakt is een heel ander verhaal. Alsof je van gerechtigheid kan spreken als je dertig jaar onschuldig vastgezeten hebt. Gerechtelijke dwalingen zijn een veel groter probleem dan de doodstraf, maar dat kennen we natuurlijk ook in Nederland en dit is een topic voor de domme onderbuik Amerika haters.
Ook dat is natuurlijk bizar 30 jaar onschuldig vast zitten. Maar je kunt dan nog altijd de zaak heropenen zoals in NL de zaak Lucie B. De doodstraf is onomkeerbaar. En als die direct word uitgevoerd en met een systeem zoals in de VS(jury) waar pak weg 4% onschuldig in de dodencel beland is dat een slechte zaak. Ga dan maar eens de familie uitleggen oops foutje en bedankt.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:49 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dat de rechtstaat er vervolgens een bende van maakt is een heel ander verhaal. Alsof je van gerechtigheid kan spreken als je dertig jaar onschuldig vastgezeten hebt. Gerechtelijke dwalingen zijn een veel groter probleem dan de doodstraf, maar dat kennen we natuurlijk ook in Nederland en dit is een topic voor de domme onderbuik Amerika haters.
En terecht. Zo'n eed van Hippocrates zweren ze niet voor de grap. Een arts die tegen de wil van de patiënt handelt is geen knip voor de neus waard.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 13:04 schreef Samhain het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor maar het is misgegaan omdat medici er niet aan meewerken.
Ik heb meer vertrouwen in een unanimiteit van een stel 'amateurs' met hun voeten op de aarde, dan een 1 of ander zweverig typje die de gekste hersengymnastiek moet toepassen en uit de onderbuik gaat redeneren om je maar schuldig te verklaren.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:43 schreef Barbusse het volgende:
[..]
En dan nog met een jurysysteem ook nogEen stel amateurs die beslissen over jouw leven. Laat je mij een passagiersvliegtuig landen als de piloot me een rondleiding in de cockpit heeft gegeven?
Exact. Zelfs in een oorlog heb je de vijand te helpen bij gewonden etc.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
En terecht. Zo'n eed van Hippocrates zweren ze niet voor de grap. Een arts die tegen de wil van de patiënt handelt is geen knip voor de neus waard.
De oorspronkelijke eed van Hippocrates verbood ook expliciet abortus. Dat is er uit gehaald, zo kan de eed naargelang aangepast worden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
En terecht. Zo'n eed van Hippocrates zweren ze niet voor de grap. Een arts die tegen de wil van de patiënt handelt is geen knip voor de neus waard.
Vind haar documentaires altijd wel interessant.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 11:35 schreef Blues het volgende:
Ik open de nieuwe omdat ik dit net voorbij zag komen online:
https://www.rtl.nl/boulev(...)laglegging-over-pike
[..]
Haar insta waar ze verslag deed:
https://www.instagram.com/jessievillerius/
[ link | afbeelding ]
Onzin. Mensen op death row krijgen in vergelijking met de rest van de gevangenispopulatie onevenredig veel media-aandacht. Statistieken laten juist zien dat er veel meer gevangenen onschuldig in de cel sterven als gevolg van een levenslange straf. Ik heb het even aan de AI gevraagd en de gemiddelde leeftijd dat een gevangene in de VS komt te overlijden staat op 64 jaar. Elk jaar in de gevangenis telt als twee levensjaren in de VS.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:44 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ook dat is natuurlijk bizar 30 jaar onschuldig vast zitten. Maar je kunt dan nog altijd de zaak heropenen zoals in NL de zaak Lucie B. De doodstraf is onomkeerbaar. En als die direct word uitgevoerd en met een systeem zoals in de VS(jury) waar pak weg 4% onschuldig in de dodencel beland is dat een slechte zaak. Ga dan maar eens de familie uitleggen oops foutje en bedankt.
Dan heb je met 2 families te maken in diepe ellende en de dader loopt nog rond.
Het heeft niets te maken met haat jegens de VS maar meer met een systeem dat niet deugt.
Hier maak je wel een punt dat ik begrijp. Maar dan nog ben ik tegen doodstraf in de rechtspraak, zoiets is onherroepelijk en je doet als burger er aan mee.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:07 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Onzin. Mensen op death row krijgen in vergelijking met de rest van de gevangenispopulatie onevenredig veel media-aandacht. Statistieken laten juist zien dat er veel meer gevangenen onschuldig in de cel sterven als gevolg van een levenslange straf. Ik heb het even aan de AI gevraagd en de gemiddelde leeftijd dat een gevangene in de VS komt te overlijden staat op 64 jaar. Elk jaar in de gevangenis telt als twee levensjaren in de VS.
Mocht je daadwerkelijk onschuldig achter de tralies zitten dan kan je beter de doodstraf krijgen dan levenslang. De kans dat onafhankelijke partijen een onderzoek openen is groter en de druk op de rechterlijke macht is groter door het hele mediacircus. Genoeg mensen die levenslang doen en onschuldig kunnen zijn waar geen haan naar kraait omdat ze niet interessant zijn voor de statistieken. (zielige vrouw, zielige minderheid, etc)
Hoe hoger de de inzet, hoe groter het protest. De kans is groot dat als Lucie B een straf van 15 jaar had gekregen haar onschuld nooit bewezen was geworden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |