Niet meer zoals Spa 2021. De regels zijn daarna juist aangepast.quote:Op zondag 4 oktober 2026 09:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hoeveel rondjes zouden er minimaal achter de SC gereden moeten worden om deze GP af te vinken voor de FIA?
Ik vraag dit voor een vriend die zich niet voor kan stellen dat de FIA dit uit zou stellen tot maandag.
quote:
2 was het toch?quote:Op zondag 4 oktober 2026 09:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hoeveel rondjes zouden er minimaal achter de SC gereden moeten worden om deze GP af te vinken voor de FIA?
Ik vraag dit voor een vriend die zich niet voor kan stellen dat de FIA dit uit zou stellen tot maandag.
Op de schaatsen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 09:03 schreef ZaZoe het volgende:
Gewoon gassen, wij moeten met zulk weer ook naar het werk toe
Ik was benieuwd wie 'm door Chat zou gooien.quote:Op zondag 4 oktober 2026 09:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Niet meer zoals Spa 2021. De regels zijn daarna juist aangepast.
Onder de huidige **2026 FIA-regels** geldt voor het uitdelen van WK-punten dat er **minimaal twee ronden door de leider moeten zijn afgelegd zónder Safety Car of Virtual Safety Car**. Alleen rondjes achter de Safety Car rijden is dus niet genoeg om punten uit te delen. ([FIA][1])
Dat betekent concreet:
* Ze kunnen in principe een race starten en vervolgens heel lang achter de SC rijden.
* Maar als er **geen twee ronden zonder SC/VSC** plaatsvinden, worden **geen WK-punten** uitgedeeld.
* Vanaf die twee echte raceronden kan de uitslag wel punten opleveren; hoeveel punten hangt vervolgens af van welk percentage van de raceafstand de leider heeft afgelegd.
* Bij **25%, 50% en 75%** van de geplande afstand worden steeds grotere puntenschalen gebruikt; vanaf 75% zijn het volledige punten. ([FIA][1])
**Spa 2021 kan dus onder de huidige regels niet meer op dezelfde manier gebeuren.** Toen reden ze feitelijk een paar rondjes achter de Safety Car, waarna de race werd afgevlagd en er halve punten werden toegekend. Juist die farce was aanleiding om de puntentoekenning aan te passen.
Als je doelt op **de GP die vandaag bezig is**, kan ik ook precies uitrekenen hoeveel groene ronden ze minimaal nodig hebben en hoeveel punten er bij de verschillende afbreekmomenten zouden worden uitgedeeld.
[1]: https://www.fia.com/syste(...)m_source=chatgpt.com "FIA 2026 F1 Regulations - Section A [General Provisions] - Iss 02 - 2026-02-27"
2 rondes zonder SC, anders sowieso geen punten.quote:
quote:Op zondag 4 oktober 2026 09:04 schreef HiDiHo het volgende:
Ik zal maar niet jinxen dat Max er straks in de eerste bocht uit vliegt
Baan is ook snel weer droog gelukkigquote:Op zondag 4 oktober 2026 09:03 schreef raptorix het volgende:
Op de Zwitser legt men uit dat bij de bouw van het circuit heel erg rekening is gehouden op zware regen zodat er geen vlakke kanten zijn maar dat het overal naar 1 kant afloopt.
quote:Voor deze race geldt het volgende:
Alleen rondjes achter de Safety Car zijn niet genoeg voor punten. Onder de huidige FIA-regels moeten er minstens 2 ronden zijn gereden zonder Safety Car of VSC voordat überhaupt WK-punten kunnen worden toegekend. ([FIA][2])
Daarna gelden de verkorte puntenschalen:
| Afgelegde raceafstand | Punten winnaar |
| ---------------------------- | ----------------: |
| ≥ 2 groene ronden, maar <25% | **6** |
| 25–<50% | **13** |
| 50–<75% | **19** |
| ≥75% | **25 (volledig)** |
Dus als ze vanwege die enorme regen straks bijvoorbeeld 10 ronden achter de SC rijden en daarna afvlaggen zonder ooit twee groene ronden te hebben gereden: 0 punten.
Dat is precies het verschil met Spa 2021.
Belangrijk detail: ze kunnen de auto's dus wel achter de SC naar buiten sturen om te kijken of de baan voldoende verbetert. Maar om van deze GP een puntenrace te maken, moeten ze uiteindelijk de SC binnenhalen en minimaal twee ronden daadwerkelijk racen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |