De onderzoekers zijn nogal naïefquote:Het aantal Nederlanders dat het oké vindt dat een man zijn vrouw slaat, is licht gestegen. Dat komt naar voren uit onderzoek naar vrouwenemancipatie door de universiteiten van Amsterdam en Tilburg. "Schrikbarend", noemt staatssecretaris Judith Tielen (Emancipatie, VVD) de uitslag.
15,8 procent van de Nederlanders vindt het te rechtvaardigen dat een man zijn vrouwelijke partner slaat.
"Het aantal mensen dat het nooit te rechtvaardigen vindt om hun vrouw te slaan, dus de weerstand tegen het slaan van een vrouw, neemt af", aldus UvA-onderzoeker Mark Boukes.
In 2012 vond 88 procent het nooit gerechtvaardigd dat een man zijn vrouw slaat, in 2022 ging het om 87 procent en nu dus om ruim 84 procent. Dat baart de onderzoekers en ook bewindsvrouw Tielen zorgen. "Dit soort opvattingen draagt bij aan het ontstaan en voortduren van geweld tegen vrouwen", aldus Tielen die aangeeft er 'grote zorgen' over te hebben. "Het laat zien dat we echt nog veel te doen hebben om geweld tegen vrouwen uit te bannen."
Probleem als vrouwen meer verdienen
Er is verschil in leeftijd en financiële situatie. Jongeren keuren huiselijk geweld minder vaak af dan ouderen. "Zoals verwacht hangt een stabielere financiële situatie samen met progressievere denkbeelden, maar wel alleen als mensen dat zelf zo ervaren", aldus het onderzoek.
Ook zijn meer Nederlanders gaan denken dat het een probleem is als vrouwen meer verdienen dan hun mannelijke partner. Daarover zijn geen percentages opgenomen in het onderzoek, maar er is wel een dalende trend in de gemiddelde scores, zegt Boukes.
Vrouwen zeggen zich daarnaast onveiliger te zijn gaan voelen en maken zich met name zorgen om seksuele intimidatie. Als mogelijke reden voor deze verandering noemt het onderzoek de moord op de 17-jarige Lisa in 2025.
Manosfeer
Als oorzaak noemt Boukes de veranderende opvattingen in de maatschappij. In het onderzoek wordt ook de aandacht voor en de rol van de manosfeer genoemd. "Er zijn heel veel dingen die veranderen in de maatschappij, waardoor mensen er een conservatievere mening op nahouden. Dat zie je ook in het onlangs verschenen rapport over homoacceptatie."
Op andere vlakken zet de positievere blik op vrouwengelijkheid door. Over abortus wordt nog steeds overwegend positief gedacht, maar het is niet meer dan voorheen.
De onderzoekers vragen zich af of deze ontwikkelingen doorzetten of tijdelijk zijn.
In eerdere jaren zijn er ook gedurende de tijd schommelingen in opvattingen geweest. Ze pleiten bij emancipatiebeleid en in het publieke debat voor blijvende aandacht voor ideeën over inkomen, traditionele rolpatronen en het groeiende gevoel van onveiligheid bij vrouwen.
De data komen uit het Nederlandse deel van de World Values Survey 2026, een internationaal breed opgezet onderzoek naar publieke opinie. De Universiteit van Amsterdam en Tilburg University analyseerden antwoorden van 2500 Nederlandse volwassenen boven de achttien jaar, aangevuld met metingen sinds 2012.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rip-voor-slaan-vrouw
En beïnvloeder Andrew Tate door laat toeteren.quote:Op dinsdag 29 september 2026 07:38 schreef Zorro het volgende:
Dat krijg je er van als je steeds meer mensen "Nederlander" noemt
quote:Ook zijn meer Nederlanders gaan denken dat het een probleem is als vrouwen meer verdienen dan hun mannelijke partner.
Dan neemt de arrogantie en veeleisendheid vaak enorm toe.quote:
Wat een aannames weerquote:Op dinsdag 29 september 2026 07:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Dan neemt de arrogantie en veeleisendheid vaak enorm toe.
Dan moet het geld meer gaan rollen, het leven moet meer luxe en er wordt meer op jou (en ZÉKER ook op anderen) neergekeken.
Akkoord met de conclusie.quote:Op dinsdag 29 september 2026 07:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Die verrekte manosfeer ook!
Mijn conclusie: Nederland verdient niet beter.
De problemen stapelen zich op, en we zijn te politiek correct om de oorzaken te benoemen, laat staan aan te pakken. Dan is dit kennelijk wat we in meerderheid willen.
quote:Op dinsdag 29 september 2026 07:40 schreef CarbonC het volgende:
[..]
En beïnvloeder Andrew Tate door laat toeteren.
Ah: daar is de reden waarom dit nu nieuws is.quote:Op dinsdag 29 september 2026 07:52 schreef Droopie het volgende:
[..]
En vergeet niet. De overheid heeft 10 miljoen uitgetrokken om oa. huiselijk geweld terug te dringen.
Dus ik gok dat daar ook al onderzoek naar gedaan is of dit misschien een haakje is om een campagne te beginnen.
Dan snap ik dus oprecht niet, hoewel ik een patroon begin te zien, waarom ze Lisa aanhalen en niet dit initatief erbij vermelden.quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:09 schreef maily het volgende:
Heeft dit topic een linkje met dit topic NWS / Chatten met Veilig Thuis kan nu 24/7 ?
Goed verhaal!quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:18 schreef TAmaru het volgende:
Het is raar dat er in het onderzoek helemaal niet wordt gesproken over of gekeken naar de redenen om een vrouw te slaan. Die zijn talloos. Het ene kan natuurlijk een veel betere reden zijn dan het andere.
Zo heb ik eens een vriendin betrapt op vreemdgaan. Ze had me ook nog een soa gegeven. Ze smeekte mij om haar te slaan als dat me tot bedaren kon brengen. Hoewel ik inderdaad een goede reden had om haar te slaan, heb ik dat uiteraard niet gedaan. Ik wilde die vrouw niet meer aanraken natuurlijk nadat al die andere kerels haar hadden aangeraakt.
Er zijn natuurlijk ook mannen die hun vrouw slaan als zij geen bier voor ze haalt bijvoorbeeld. Dat vind ik nu een slechte reden, want ik drink geen bier. Ik zal een vrouw dus ook nooit slaan als ze geen bier voor me haalt.
Rare vergelijking.quote:Op dinsdag 29 september 2026 07:51 schreef Marsenal het volgende:
Waarom zou je je eigen vrouw slaan? Je bekrast toch ook niet je eigen auto?
quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:18 schreef TAmaru het volgende:
Het is raar dat er in het onderzoek helemaal niet wordt gesproken over of gekeken naar de redenen om een vrouw te slaan. Die zijn talloos. Het ene kan natuurlijk een veel betere reden zijn dan het andere.
Dit is geheel jouw interpretatie van wat ik schreef. Ik schreef alleen maar dat er talloze redenen zijn. Niet dat die redenen ook geldig zijn.quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:35 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]![]()
Dit 'bloed onder de nagels vandaan halende' goedpratertje kennen we allemaal.
Woedebeheersing ipv een tuchtigingsprivilege
Veel figuren vinden het ook echt doodnormaal om te meppen, om zo de baas te spelen (en te blijven). Nog erger is het eigenlijk dat sommige vrouwen dit normaal vinden.
"Meer Nederlanders hebben begrip voor slaan" slaat dus op mannen EN vrouwen?quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:35 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]![]()
Dit 'bloed onder de nagels vandaan halende' goedpratertje kennen we allemaal.
Woedebeheersing ipv een tuchtigingsprivilege
Veel figuren vinden het ook echt doodnormaal om te meppen, om zo de baas te spelen (en te blijven). Nog erger is het eigenlijk dat sommige vrouwen dit normaal vinden.
3x raden in welke culturen dit normaal is. Het is dan ook niet gek dat vrouwen slaan vaker voor zal komen als deze culturen massaal hierheen komen. Maar dat zal je niet lezen in zo'n onderzoek.quote:Op dinsdag 29 september 2026 07:55 schreef Koekoekmakto het volgende:
De beschaving is begonnen toen we van knuppelen overgingen op schelden.
Nu gaan we de omgekeerde weg. Steeds meer onderzoeken en berichtgeving dat mannen irritanter en agressiever worden. 'Wie niet horen wil, moet maar voelen' geldt ook voor deze knuppels.
Ik weet niet of dat 'begrip' uitgesplitst is naar gender in dit onderzoek. Maar het zou mij niet verbazen als er in het onderzoek ook vrouwen zijn die begrip hebben voor slaan.quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:40 schreef maily het volgende:
[..]
"Meer Nederlanders hebben begrip voor slaan" slaat dus op mannen EN vrouwen?
En mag ik vragen waarom jij hen niet slaat dan?quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:40 schreef pmponer het volgende:
Nu moet ik zeggen dat de mannen die ik ken die hun vrouw slaan het grootste gedeelte blanke mannen zijn
(gelukkig zijn het er maar 3)
Is jouw kennissenkring representatief?quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:40 schreef pmponer het volgende:
Nu moet ik zeggen dat de mannen die ik ken die hun vrouw slaan het grootste gedeelte blanke mannen zijn
(gelukkig zijn het er maar 3)
Zonder tegenbericht wel lijkt mij.quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:40 schreef maily het volgende:
[..]
"Meer Nederlanders hebben begrip voor slaan" slaat dus op mannen EN vrouwen?
Wie die mannen?quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:44 schreef vosss het volgende:
[..]
En mag ik vragen waarom jij hen niet slaat dan?
Mwah, je achterlijke anekdotes die erna kwamen waren iig te debiel om te quoten. Maar goed, trek je keutel maar in, bad ass.quote:Op dinsdag 29 september 2026 08:40 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dit is geheel jouw interpretatie van wat ik schreef. Ik schreef alleen maar dat er talloze redenen zijn. Niet dat die redenen ook geldig zijn.
Ja die mannen waarvan jij weet dat ze hun vrouw slaan.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |