abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221835385
quote:
88s.gif Op maandag 21 september 2026 23:25 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Vaak niet goed, maar vrijheid van religie is een groot grondwettelijk recht waar onze voorouders voor hebben gestreden.
Vrijheid om vrij van religie te zijn ook.
pi_221835552
Dat we speciale medische zorg faciliteteren voor Jehovas is natuurlijk te debiel voor woorden, en maar afvragen waar het geld in de zorg blijft, ik ben zelf Pastafari, kan ik dan eisen dat ik alleen door een Chirurg met een piratenbaard geopereerd wil worden?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221835802
quote:
88s.gif Op maandag 21 september 2026 23:24 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wel zo. Toch anders dan de gemiddelde gelovige die zich dagelijks aan 40 zonden verbrandt.
Jazeker!
Ik weet zeker dat de dode kinderen, partners die in coma lagen na een accident of whatever er hetzelfde over denken _O_
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221835806
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 02:58 schreef raptorix het volgende:
Dat we speciale medische zorg faciliteteren voor Jehovas is natuurlijk te debiel voor woorden, en maar afvragen waar het geld in de zorg blijft, ik ben zelf Pastafari, kan ik dan eisen dat ik alleen door een Chirurg met een piratenbaard geopereerd wil worden?
Zo speciaal is het nu ook weer niet hoor...
Veel ziekenhuizen durven het gewoon niet aan en sommige plaatsen gingen er wel voor met andere vaatvullers.
Het is niet dat daar een mega installatie was gebouwd voor hun..
pi_221835826
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 07:57 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Zo speciaal is het nu ook weer niet hoor...
Veel ziekenhuizen durven het gewoon niet aan en sommige plaatsen gingen er wel voor met andere vaatvullers.
Het is niet dat daar een mega installatie was gebouwd voor hun..
Als ze dat graag willen gaan ze maar naar een prive kliniek.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 22 september 2026 @ 09:08:55 #31
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221835986
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 07:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Jazeker!
Ik weet zeker dat de dode kinderen, partners die in coma lagen na een accident of whatever er hetzelfde over denken _O_
Dode kinderen? Dit is geen Amerika waar ouders hun kind zomaar een bloedtranfusie mogen ontzeggen...
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  dinsdag 22 september 2026 @ 10:00:33 #32
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221836211
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 02:58 schreef raptorix het volgende:
Iets zegt mij dat de zorgkosten onder jehova's vrij laag liggen gezien de kleine hoeveelheid mensen.

Niks mis met alternatieve zorg voor mensen met een andere levensbeschouwing, met grenzen natuurlijk.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221836954
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 september 2026 09:08 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dode kinderen? Dit is geen Amerika waar ouders hun kind zomaar een bloedtranfusie mogen ontzeggen...
Denk je dat dit altijd zo was?
En denk jij dat het overal gaat zoals bij jullie?
De wetgeving hiervoor staat pas echt op punt sinds 1995.
  woensdag 30 september 2026 @ 13:04:28 #34
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221886680
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 21:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Leuk voor die kinderen, al je klasgenootjes mogen wel hun verjaardag vieren en zij niet.
Hoe leg je zoiets uit aan je kind?
Over die terreur van het buiten de rest van de samenleving geplaatst worden, de indoctrinatie met alle bangmakerij van dien over de gruwelijke dingen die de buitenstaanders wachten en de angst om verstoten te worden zijn hele boekwerken volgeschreven. En als er rapporten geschreven werden over de gevolgen wat betreft de veiligheid van de kinderen in het kader van seksueel misbruik, dan werden deze angstvallig aangevochten.

De enige reden dat deze kliek hun geestelijke mishandeling mag voortzetten in groeps- en gezinsverband is de belachelijke uitzonderingspositie van religie.
pi_221887259
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2026 13:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Over die terreur van het buiten de rest van de samenleving geplaatst worden, de indoctrinatie met alle bangmakerij van dien over de gruwelijke dingen die de buitenstaanders wachten en de angst om verstoten te worden zijn hele boekwerken volgeschreven. En als er rapporten geschreven werden over de gevolgen wat betreft de veiligheid van de kinderen in het kader van seksueel misbruik, dan werden deze angstvallig aangevochten.

De enige reden dat deze kliek hun geestelijke mishandeling mag voortzetten in groeps- en gezinsverband is de belachelijke uitzonderingspositie van religie.
In mijn ogen zijn Jehova getuigen echt een stelletje creeps. Gedachteloos en kritiekloos de meest achterlijke ideeën aannemen en naleven.
pi_221887335
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2026 15:17 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
In mijn ogen zijn Jehova getuigen echt een stelletje creeps. Gedachteloos en kritiekloos de meest achterlijke ideeën aannemen en naleven.
Net als moderne feministen.
(Niet jouw generatie)
pi_221887348
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2026 15:41 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Net als moderne feministen.
(Niet jouw generatie)
Klopt als een bus. Te lui of te laf om zelf na te denken.
Ja, als ik alles van te voren had geweten.... :{ :{
  woensdag 30 september 2026 @ 15:52:23 #38
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221887393
Wie in de top van de kerk had een bloedtransfusie nodig? :+
  woensdag 30 september 2026 @ 17:02:19 #39
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221887790
quote:
88s.gif Op maandag 21 september 2026 20:39 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)-op-bloedtransfusies

Jehovah's Getuigen schrappen verbod op bloedtransfusies

Jehovah's getuigen mogen voortaan een bloedtransfusie ondergaan. De internationale leiding van de streng religieuze geloofsgemeenschap heeft bekendgemaakt dat het verbod daarop grotendeels wordt geschrapt. Het accepteren van een bloedtransfusie wordt nu een persoonlijke gewetenskwestie voor gelovigen. Zij mogen dus zelf beslissen of ze ermee instemmen.

[ afbeelding ]

Het verbod blijft alleen gehandhaafd bij zogeheten volbloed-transfusies, waarbij het volledige bloed wordt toegediend. Dit soort transfusies komt echter zelden voor. Bij vrijwel alle bloedtransfusies in Nederland en wereldwijd worden alleen bepaalde delen van het bloed toegediend, zoals rode bloedcellen, plasma of plaatjes. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een hartoperatie, een keizersnede of na een ernstig ongeluk.

In het verleden zijn er Jehovah's getuigen overleden nadat ze een bloedtransfusie weigerden. Ook minderjarige patiënten die van hun ouders niet een bloedtransfusie mochten ondergaan overleden na weigering.

"Dit is een enorme ommekeer van iets wat jaren gespeeld heeft."
- Bas Gerritse, cardio-anesthesioloog Amphia ziekenhuis

Veel Jehovah's getuigen die een hartoperatie moeten ondergaan, worden behandeld in het Amphia-ziekenhuis in Breda. Daar zit het Topklinisch Expertisecentrum voor de zorg voor Jehovah's getuigen, het enige van Nederland.

Bas Gerritse is cardio-anesthesioloog in het ziekenhuis en coördineert het expertisecentrum. "Dit is een enorme ommekeer van iets wat jaren gespeeld heeft", zegt hij. "Al vele jaren weigeren Jehovah's getuigen bloedtransfusies en plotseling komt het bericht dat dat inzicht in het geloof is herzien."

[ afbeelding ]

Gerritse verwelkomt het nieuws. "Hartoperaties zijn ingewikkeld en gaan vaak gepaard met veel bloedverlies. Daarom is bloedtransfusie soms nodig." Voor Jehovah's getuigen die dat niet wilden, zijn er in het Amphia-ziekenhuis speciale technieken zodat een operatie zonder bloedtransfusie ook veilig kan verlopen. Nu het verbod vervalt, kunnen zij dus vaker terecht in andere ziekenhuizen. Dat maakt de zorg eenvoudiger en veiliger, zegt de arts.

Handelingen 15:20
Dat het hoofdkantoor van de Jehovah's Getuigen het verbod op bloedtransfusie aanpast, heeft te maken met een gesprek dat al langer gaande is in de gemeenschap. Eerder werd het bijvoorbeeld al mogelijk om je eigen bloed met een transfusie toegediend te krijgen. Dat bloed werd dan voor een operatie afgenomen en kon tijdens de operatie worden teruggegeven.

Als onderdeel van die discussie heeft het in de Verenigde Staten gevestigde hoofdkantoor ook opnieuw naar de Bijbelpassages gekeken waarop het verbod gebaseerd was. Dat gaat om Handelingen 15:20, waarin staat dat gelovigen geen bloed mogen eten of drinken. Volgens Jehovah's Getuigen valt een bloedtransfusie met volbloed daar dus ook onder.

"Decennia hebben we geloofd dat dat ook betrekking had op de vier hoofdelementen van bloed (rode en witte bloedcellen, plaatjes en plasma, red.). Maar omdat de Bijbel het niet specifiek heeft over die componenten, moet iedere Jehovah's getuige beslissen of hij bloed van een ander persoon accepteert", zegt een internationale woordvoerder van het hoofdkantoor in een video op Instagram.

De woordvoerder benadrukt daarna ook dat er alternatieven zijn voor bloedtransfusies. Dat soort alternatieve behandelingen worden bijvoorbeeld in het Amphia-ziekenhuis gegeven. "Bij het nemen van de beslissing is vooral het verlangen van Jehovah's getuigen belangrijk om een schoon geweten voor hun God te houden", zegt de woordvoerder.

De Nederlandse tak van de gemeenschap zegt in een persbericht de persoonlijke keuzes van geloofsgenoten te zullen blijven "respecteren en steunen".

"Zij realiseren zich ook dat dit kan bijdragen aan veiligere zorg."
- Bas Gerritse, cardio-anesthesioloog Amphia ziekenhuis

Toen het nieuws gisteren naar buiten kwam, werd Bas Gerritse niet lang daarna gebeld door een medewerker van de Jehovah's Getuigen. "Hij zei dat hij iets heel belangrijks moest zeggen en was enthousiast om het te vertellen. Zij realiseren zich heel goed dat dit voor veel mensen kan bijdragen aan veiligere zorg."

ja wie wil er nu bloed van oude mensen ., niemand toch
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')