Wij hadden vroeger van onze werkgever uit een app op de computer. Moest je verplicht micropauzes houden, was best irritant. Maar pauze houden is aan jezelf, wij konden alles zelf indelen, als het werk maar af was.quote:Op vrijdag 18 september 2026 17:02 schreef MisterFox het volgende:
Hey hallo,
Ik heb een vraag die denk ik best wel interessant is. Ik zal er geen overbodig lang verhaal van maken.
Stel: je werkt acht uur op een dag. Je hebt wettelijk recht op minimaal een halfuur () pauze. Minder mag niet. In de praktijk zie je dat meestal een halfuur afgesproken wordt.
Daarbuiten twee blokken van vier uur lang. Naar het toilet gaan en wat drinken pakken kan natuurlijk altijd en daar hoor je mij niet over.
Dat zijn echter zeer korte momenten op zo'n dag.
De ARBOwet zegt dat je recht hebt op werk dat vol te houden is. Maar waar heb je dan recht op?
Wat mag ik slikken van een werkgever en wat niet?
Ik dacht dat je recht hebt op 2x een kwartier betaalde pauze en een half uur onbetaalde pauze.quote:Op vrijdag 18 september 2026 17:02 schreef MisterFox het volgende:
Hey hallo,
Ik heb een vraag die denk ik best wel interessant is. Ik zal er geen overbodig lang verhaal van maken.
Stel: je werkt acht uur op een dag. Je hebt wettelijk recht op minimaal een halfuur () pauze. Minder mag niet. In de praktijk zie je dat meestal een halfuur afgesproken wordt.
Daarbuiten twee blokken van vier uur lang. Naar het toilet gaan en wat drinken pakken kan natuurlijk altijd en daar hoor je mij niet over.
Dat zijn echter zeer korte momenten op zo'n dag.
De ARBOwet zegt dat je recht hebt op werk dat vol te houden is. Maar waar heb je dan recht op?
Wat mag ik slikken van een werkgever en wat niet?
quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:29 schreef nostra het volgende:
Bij de meeste zittende beroepen loop je toch zat. Vergaderinkje hier, collega helpen daar, je zal ook even wat moeten snuiven af en toe.
Binnen de kaders van de wetgeving.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:01 schreef MisterFox het volgende:
Ja, dus met andere woorden: je bent dus overgeleverd aan de slavendrijver waar je voor werkt en wat zij zelf een goed idee voor je vinden.
Als ze je als een os voor een zware kar spannen en met de zweep in beweging houden tot je recht hebt op je half uurtje pauze, dan ben overgeleverd aan een slavendrijver.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:01 schreef MisterFox het volgende:
Ja, dus met andere woorden: je bent dus overgeleverd aan de slavendrijver waar je voor werkt en wat zij zelf een goed idee voor je vinden.
Wat zijn je problemen?quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:01 schreef MisterFox het volgende:
Nee hoor. Je kunt gewoon ergens anders gaan werken.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:01 schreef MisterFox het volgende:
Oh echt?quote:Op vrijdag 18 september 2026 17:02 schreef MisterFox het volgende:
De ARBOwet zegt dat je recht hebt op werk dat vol te houden is.
Honderd jaar geleden viel ik onder de CAO-metaal en daar hadden we toen in de CAO een uur! betaalde pauze per dag. Dat waren nog eens tijden.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:56 schreef Shii het volgende:
Ik heb nog nooit van recht op doorbetaalde pauzes gehoord.
Het is geen arbeidsrecht, maar wel vastgelegd in veel CAO's.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:56 schreef Shii het volgende:
Ik heb nog nooit van recht op doorbetaalde pauzes gehoord. 8 uur werken is 8 uur met een half uur onbetaalde pauze. Ligt vooral aan de werkgever of je tussendoor even bij de koffieautomaat een kwartier kan gaan staan kletsen of niet.
Ik heb lang geleden bij een slavendrijver gewerkt en dat was ook echt een slavendrijver. Geen koffiepauzegeleut, maar gewoon 8 uur werken. Telefoons in een kluisje, geen gezellig geklets onderling. Half uur onbetaalde pauze en weer 4 uur door.
Volgens mij wordt wel geadviseerd als je schermwerk doet om na 2 uur even te bewegen en van je scherm weg te gaan. Maar volgens mij is dat alleen advies en geen recht.
Arbeidswetten zijn in beginsel voor het lichamelijke werk bedoeld om accessen te voorkomen.quote:Op zaterdag 19 september 2026 07:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is geen arbeidsrecht, maar wel vastgelegd in veel CAO's.
Aambeienquote:Op zaterdag 19 september 2026 13:48 schreef Lienekien het volgende:
Iemand al een idee van welke problemen @:MisterFox ervaart in zijn zittend beroep?
Je wordt een AAMBEIEN dokter! een gat in de markt.. Straks zitten iedereen op stoel.. 24 uur lang. Daar krijg je vanzelf van. Iedereen zal hele dag onder VR bril zitten feesten, werken.. zoals in Surrogates.quote:
Een proctoloog, bedoel je?quote:Op zaterdag 19 september 2026 14:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Je wordt een AAMBEIEN dokter! een gat in de markt.. Straks zitten iedereen op stoel.. 24 uur lang. Daar krijg je vanzelf van. Iedereen zal hele dag onder VR bril zitten feesten, werken.. zoals in Surrogates.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |