Daar zit wat in, nu is het wel zo dat bij deze veiling de commissie ook 10%. Dus de boete is net zo hoog als de opbrengst bij een verwachte verkoop. Maar dit kan ik enig sinds nog begrijpen, ze maken ook best veel reclame in de auto wereld, dat kost ook geld.quote:Op donderdag 17 september 2026 20:20 schreef simonblue het volgende:
Staat er iets in de overeenkomst over hoe vaak ze de auto mogen aanbieden? 'Meerdere keren' klinkt wel erg vaag en is misschien een onredelijk bezwarende voorwaarde na een x aantal keer aanbieden.
De voorwaarde dat je de auto niet binnen 6 maanden na een onsuccesvolle veiling mag verkopen zonder een compensatie kan ik wel begrijpen. Anders lopen zij het risico dat mensen het als advertentie-site gaan gebruiken en zij iedere keer de comissie mislopen
Of de periode 6 maanden moet zijn en de boete 10% van de reserve, daar kun je over discusseren maar het kan veel tijd en geld kosten om hier tegenin te gaan en de uitkomst lijkt mij onzeker.
Voor de annuleringskosten geldt denk ik hetzelfde:het kan veel tijd en geld kosten om hier tegenin te gaan en de uitkomst lijkt mij onzeker.
Als ik wat google zie ik dat de koperscommissie (opgeld) 10-30% kan zijn. Dan zijn de boete en annuleringskosten vergelijkbaar daarmee en dus voor de veilingsite te rechtvaardigen naar een rechter toe.
Vandaar dat ik denk dat het aantal keren dat zij de auto opnieuw kunnen aanbieden je beste kans is om de overeenkomst te ontbinden.
Uhh nee? Als ik de auto 6 maanden zelf hou en daarna verkoop niet (na de laatste veiling)... Als ik de auto verkoop via de veiling site niet, de koper betaald de 10%quote:Op vrijdag 18 september 2026 09:37 schreef William_Papadin het volgende:
Ach TS toch. Je bent dus sowieso 10% kwijt.
Hoe moet ik dat voor me zien? Een bieder besluit nadat hij het hoogste bod heeft af te zien van de koop en dan ben jij 10% van de minimumprijs verschuldigd aan de veiling?quote:Op donderdag 17 september 2026 17:51 schreef boegschroef het volgende:
Bij annulering betaal je 10% van de overeengekomen reserveprijs (minimumprijs). je praat hier dan dus over een annulerings boete van 3000 euro. Valt dit niet onder het kopje "onredelijk bezwarende bepalingen"
Ah ik snap de verwarring, maar het is anders, wat ik bedoel is annuleren tussen de veilingen door. Dus de veiling is afgelopen, niemand heeft geboden of het minimum is niet bereikt, dan wordt een week later de auto opnieuw aangeboden. Maar in die week heb ik de mogelijkheid om het contract te annuleren met 10% kosten/boete.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat voor me zien? Een bieder besluit nadat hij het hoogste bod heeft af te zien van de koop en dan ben jij 10% van de minimumprijs verschuldigd aan de veiling?
Of een bieder heeft het minimumbedrag bereikt en jij besluit alsnog af te zien van verkoop of jij besluit na een eerste mislukte veiling jouw auto voor verdere veilingen terug te trekken en moet dan die 10% betalen?
Het eerste geval lijkt mij erg onredelijk. Of dat ook betekent dat je daardoor onder die voorwaarde uit kan komen is een tweede.
Maar het tweede scenario lijkt me allerminst onredelijk. Dan heeft de veiling allerlei kosten moeten maken die door jouw keuze niet anders verhaalt kunnen worden dan op jou.
Wat voor oldtimer hebben we het over?quote:Op vrijdag 18 september 2026 10:22 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Uhh nee? Als ik de auto 6 maanden zelf hou en daarna verkoop niet (na de laatste veiling)... Als ik de auto verkoop via de veiling site niet, de koper betaald de 10%
Kortom ik ben alleen 10% kwijt als ik me niet aan de veilingsite regels hou. We zullen zien, ik heb nu afgesproken dat de veiling na 3 pogingen stopt. En ik neem even contact op met mijn rbv om te laten kijken of ik onder die 6 maanden uit kan komen.
Mocht dit niet het geval zijn laat ik hem wel een half jaartje staan achter in de garage, (oldtimer dus toch geen belasting, geen apk plicht en 4 euro per maand verzekering) dan is 6 maanden niet de grootste ramp, deze auto's verkopen toch niet zo heel goed in de winter.
Juist.quote:Op vrijdag 18 september 2026 17:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ah ik snap de verwarring, maar het is anders, wat ik bedoel is annuleren tussen de veilingen door. Dus de veiling is afgelopen, niemand heeft geboden of het minimum is niet bereikt, dan wordt een week later de auto opnieuw aangeboden. Maar in die week heb ik de mogelijkheid om het contract te annuleren met 10% kosten/boete.
Een 65 mustang cabrio, een projectje wat ik technisch in orde gemaakt heb maar niet aan toe kwam om ook hem opnieuw te spuitenquote:Op vrijdag 18 september 2026 17:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat voor oldtimer hebben we het over?
Nice!quote:Op vrijdag 18 september 2026 18:24 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Een 65 mustang cabrio, een projectje wat ik technisch in orde gemaakt heb maar niet aan toe kwam om ook hem opnieuw te spuiten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |