Gewoon bij KPN blijven. Je wilt weg bij KPN vanwege een eerstelijns klungel naar een andere provider, waar al even klungelige eerstelijns figuren zitten?quote:Op woensdag 9 september 2026 11:30 schreef V. het volgende:
dat ik bijna uit principe geneigd ben op te zeggen bij KPN en naar iets anders over te stappen, laat staan een extra sim-only abbo bij ze af te sluiten.
Wat zouden jullie doen?
leg dit eens uit .... in welke zin is er een groot privacy gevaar te verwachten ervan als iemand jou ten opzichtte van de KPN-chatbot zich als jou zou kunnen voordoen?quote:Op woensdag 9 september 2026 11:30 schreef V. het volgende:
Verbijsterend naïef in mijn ogen, al was het alleen maar dat de controlevragen van de chatbot precies die info bevat die gecombineerd over mij te vinden is op het darkweb.
Dat heeft de KvK al voor mij gedaan.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:36 schreef Captain_Ghost het volgende:
Zorg dat je niets interessant op internet zet.
Jij moet zelf voor zorgen, niet zij.. Dat is probleem. Want je bent degene die gegevens invult op ergens pagina.quote:
En dus weer een ander bedrijf waar al je gegevens opgeslagen staanquote:Op woensdag 9 september 2026 11:52 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Gewoon bij KPN blijven. Je wilt weg bij KPN vanwege een eerstelijns klungel naar een andere provider, waar al even klungelige eerstelijns figuren zitten?
Eeerm, nee. De KvK heeft jarenlang gegevens van ingeschreven personen doorverkocht aan derden.quote:Op woensdag 9 september 2026 12:14 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Jij moet zelf voor zorgen, niet zij.. Dat is probleem. Want je bent degene die gegevens invult op ergens pagina.
Het gaat niet om de KPN-bot. Het gaat om andere toko's die dergelijke vragen stellen voor ze je helpen. Banken en zulks.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:53 schreef RM-rf het volgende:
[..]
leg dit eens uit .... in welke zin is er een groot privacy gevaar te verwachten ervan als iemand jou ten opzichtte van de KPN-chatbot zich als jou zou kunnen voordoen?
Dat is dus mijn probleem. Ik heb nu ruim 10 jaar een eigen tokootje. Dus bij verschillende bedrijven zijn mijn belangrijkste gegevens bekend. Inclusief het telefoonnummer. Als daar iets lekt, hoeven ze maar een lakse helpdeskmedewerker te treffen en BINGO!quote:Ik zou gewoon realistisch goed nadenken over in hoeverre bepaalde gekoppelde gegevens een reeel gevaar vormen... bepaalde Impersonation attacks of Pretexting kunnen dat idd pogen te doen, maar zijn ook vaak afhankelijk van vooral twijfelachtige persoonlijke menselijke controle's (volgens mij was dat ook de grond dat die Odido-hack op een nogal schrikwekkende eenvoudige manier lukte, helaas terwijl ze juist een dag daarvoor ervoor gewaarschuwd waren)...
Daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:52 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Gewoon bij KPN blijven. Je wilt weg bij KPN vanwege een eerstelijns klungel naar een andere provider, waar al even klungelige eerstelijns figuren zitten?
leg eens heel specifiek uit, wélke acounts zijn zo makkelijk om te zetten enkel met het noemen van die data... het zou een verschrikkelijk veiligheidslek zijn, als dat zo makkelijk gaat.quote:Op woensdag 9 september 2026 12:23 schreef V. het volgende:
[..]
Het gaat niet om de KPN-bot. Het gaat om andere toko's die dergelijke vragen stellen voor ze je helpen. Banken en zulks.
Ik heb van redelijk dichtbij meegemaakt dat een collega-zzp-er goed in de problemen kwam doordat bepaalde accounts waren omgezet.
Voorbeeldje: ik heb voor mijn schoonouders diverse zaken kunnen regelen, zonder machtiging, bij ziektekostenverzekering, ISP en verzekeringsmaatschappij.quote:Op woensdag 9 september 2026 13:52 schreef RM-rf het volgende:
[..]
leg eens heel specifiek uit, wélke acounts zijn zo makkelijk om te zetten enkel met het noemen van die data... het zou een verschrikkelijk veiligheidslek zijn, als dat zo makkelijk gaat.
punt is dat het vrijwel niet te voorkomen is dat bepaalde zaken als combinaties naam, adres en telefoonnummers uiteindelijk ergens uitlekken (en dus zou het ook heel dom zijn als essentiele veiligheidsmaatregelen daarop bouwen)
Ja én...?quote:Op woensdag 9 september 2026 14:55 schreef V. het volgende:
[..]
Voorbeeldje: ik heb voor mijn schoonouders diverse zaken kunnen regelen, zonder machtiging, bij ziektekostenverzekering, ISP en verzekeringsmaatschappij.
Gewoon omdat ik hun mailadres, adres, postcode en geboortedatum weet. En dan bel ik gewoon van mijn eigen telefoon.
Precies, dit is wat ik in een of andere vorm ga optuigen. Speelde al een tijd met de gedachte, en nu ga ik het gewoon doen.quote:Op vrijdag 11 september 2026 12:25 schreef Telefoonvork het volgende:
Een apart telefoonnummer nemen voor zakelijke contacten, een wegwerptelefoonnummer nemen voor KvK en allerhande contacten/websites/winkelabo's waar je je van afvraagt waarom ze een telefoonnummer nodig hebben, en een apart privé telefoonnummer nemen waar je dus al je persoonlijke rompslomp aan koppelt (digid, 2fa, etc.).
Je wilt dat je legitieme zakelijke contacten jou gewoon kunnen bellen, maar waar je voor de rest niks aan gekoppeld hebt. Als dit telefoonnummer dan lekt blijft de schade minimaal.
Het KvK geef je gewoon een of ander prepaid telefoonnummer waarmee je één keer per jaar even belt (oud en nieuw, bijvoorbeeld?) zodat het geldig blijft. Voor de rest van de tijd staat die telefoon gewoon uit. Als dit nummer dan lekt en er gebeurt een simswap aanval, dan laat je het gewoon verlopen en neem je een nieuw nummer. Even wat rompslomp om iedereen die relevant is te informeren, maar daar blijft het dan ook bij.
Hetzelfde doe je met email. Dit alles zorgt ervoor dat de spammers wat langer buiten de deur blijven en je privé en werk gescheiden houdt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |