abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221749335
Ik heb de afgelopen twee maanden op mijn werk drie fouten gemaakt. Ik werk in de medische wereld. Het waren 3 enigszins dezelfde fouten met betrekking tot het toedienen van iets. Niemand heeft er ook maar enige vorm van schade aan ondervonden (dit kan ook niet), en alles is netjes opgepakt. Toch had ik dit anders moeten doen.

Het systeem waardoor dit fout gaat is erg foutgevoelig en ik weet dat er meerdere factoren meespelen, maar uiteindelijk heb ik het zelf gewoon niet goed gedaan. Ik ben niet de enige collega die deze fout gemaakt heeft, maar wel de collega met de meeste fouten.

Ik begin me serieus af te vragen of ik wel geschikt ben voor mijn werk. Ik overweeg zelfs om ermee te stoppen. Hoe gaan jullie om met fouten op je werk? Wanneer is het gewoon menselijk falen en wanneer moet je concluderen dat je blijkbaar ongeschikt bent voor een beroep? Bij zulke dingen worden zorgverleners op internet vaak direct weggezet als ‘belachelijk, hoe kan dit gebeuren, onbekwaam en ontslaan die handel’. Maar als je aan de andere kant zit ligt het blijkbaar toch heel anders..

Nogmaals, er is niets ergs gebeurd, maar ik twijfel sindsdien gigantisch aan mezelf. Iemand ervaring?

[ Bericht 3% gewijzigd door Laugh op 08-09-2026 00:00:03 ]
pi_221749350
In gesprek gaan met je leidinggevende en dit aangeven en samen kijken waar de verbeterpunten zitten en vooral waar de controles beter kunnen (zonder dat dit ineens een papierwerk oplevert waar iedereen een aversie tegen heeft), juist nu, voordat het echt mis gaat.
pi_221749356
Nog een tip om het gesprek te beginnen en het ijs te breken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221749371
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2026 23:48 schreef Moonversion het volgende:
Nog een tip om het gesprek te beginnen en het ijs te breken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hahaha ik kan die spoiler wel waarderen!

Dat extra papierwerk is al gekomen na de fouten van mijn collega’s. Spoiler; is enkel werkdruk verhogend, werkt niet. Maarja, collega’s 0 of 1 fout, ik 3 :O.
Ik voel me gewoon een mislukkeling.
pi_221749691
Begin eerst bij jezelf na hoe het heeft kunnen gebeuren.

Is er iets in de afgelopen tijd veranderd waardoor je stressgevoelig bent geworden, is het onoplettendheid of ontbreekt de kennis in de handelingen die je moet plegen, is het gemakzucht etc etc.
Ook in moeilijke tijden.
pi_221749741
Ongeschikt wat mij betreft.

Fouten maken ga je maar elders doen, in het bedrijfsleven ofzo waar meestal de enige gevolgen van financiële aard zijn.

:W
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221749760
Hoe lang doe je dit werk al?
En heb je een idee hoe het kwam.

Tijdsdruk, ben je snel afgeleid, ben je slordig in je werk?

Stel je gaat opeens in de logistiek werken en stuurt een container de verkeerde kant van de wereld op, dan zal je er ook van wakker liggen als de rekening te zien krijgt van de manager.

Fouten maken gebeurt en in het ziekenhuis, gok ik, hebben ze veel vaker bepaalde gesprekken of preventie maatregelen om dit soort zaken bespreekbaar te maken.

In de logistiek kost het geld. Maar in ziekenhuis zullen ze vast ergens hebben opgeschreven hoe ze om moeten gaan met werknemers die fouten maken.
Hell To The Liars
pi_221749802
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2026 07:55 schreef vosss het volgende:

Fouten maken ga je maar elders doen, in het bedrijfsleven ofzo waar meestal de enige gevolgen van financiële aard zijn.

Eeeehhh ... zeg dat maar niet tijdens een sollicitatiegesprek. De veiligheid niet serieus nemen in een plant, is een ernstige omissie en kan je je baan kosten.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221749811
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 23:58 schreef Laugh het volgende:

[..]
Hahaha ik kan die spoiler wel waarderen!

Dat extra papierwerk is al gekomen na de fouten van mijn collega’s. Spoiler; is enkel werkdruk verhogend, werkt niet. Maarja, collega’s 0 of 1 fout, ik 3 :O.
Ik voel me gewoon een mislukkeling.
Als een fout meerdere keren wordt gemaakt, door verschillende collega's, is het geen menselijke fout, maar een procesfout. Een verbeterd proces zal moeten borgen dat dit niet zo vaak kan gebeuren.

Meer administreren is niet de beste manier om een proces te verbeteren. De specifieke handeling zal moeten worden herzien of een tweede paar ogen toepassen (dan wel fysiek of een digitale controle).
gr gr
pi_221749814
Pwoah ik klink wel als AI. Ik heb het echt zelf getypt.
gr gr
  dinsdag 8 september 2026 @ 08:59:00 #11
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221749939
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2026 07:55 schreef vosss het volgende:

Grap toch?
overal worden fouten gemaakt.
Zelfs als een chirurg aan je hart bezig is zal er wel eens een fout gemaakt worden.
Lachen joh.
  dinsdag 8 september 2026 @ 09:16:13 #12
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221749995
Goed dat je zo kritisch naar je eigen handelen en geschiktheid kijkt. Ik doe dat zelf niet, maar heb daar een beheerder voor. Zo weet ik dankzij de beheerder dat ik geen geschikt teamleidermateriaal ben en wegens het inplannen van seizoensproducten ben ik ook geen geschikte planner. Ze willen dat ik ga solliciteren bij de politie, maar daar ben ik al helemaal niet geschikt voor. De beheerder weet wat goed voor me is en ik ontbeer die kwaliteiten. Misschien moet je daar iets mee doen? Wellicht kan de beheerder een assistent gebruiken oid.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  Vis een optie? dinsdag 8 september 2026 @ 09:41:26 #13
70532 loveli
N
pi_221750101
Kaart het ergens aan, desnoods een vertrouwenspersoon. Als meer mensen dezelfde fout maken, kan het zinvol zijn om procedures aan te passen.

Mijn ouders hebben zorg ontvangen en als ik alle fouten moet opschrijven, ben ik wel even bezig.

Zoals in de middag een pleister eraf trekken die ik net voor ik naar werk ging had gewisseld. En de wond is weer open. Na 3 maanden ging het eindelijk de goede kant op en hoppa, we beginnen weer opnieuw.
crap in = crap out
pi_221751347
Waar gewerkt wordt vallen spaanders.

Willen quitten omdat je paar foutjes maakt :') ok als je chirurg bent en er gaat iemand dood op je operatietafel zal ik je ff achter de oren krabben of je je vak wel verstaat. Maar als auto monteur een keer de verkeerde olie of zo ergens in doen dat komt vaker voor zolang je het maar niet iedere dag doet lijkt me niks aan het handje.
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
pi_221751380
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 september 2026 08:22 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Als een fout meerdere keren wordt gemaakt, door verschillende collega's, is het geen menselijke fout, maar een procesfout. Een verbeterd proces zal moeten borgen dat dit niet zo vaak kan gebeuren.

Meer administreren is niet de beste manier om een proces te verbeteren. De specifieke handeling zal moeten worden herzien of een tweede paar ogen toepassen (dan wel fysiek of een digitale controle).
Bij het lezen van dit topic denk ik meteen aan een situatie met een infuuspomp tijdens de geboorte van onze dochter. De bediening van dat apparaat (het aanpassen van de dosering) was onnodig ingewikkeld. Omdat het een lange bevalling was, heb ik mogen zien hoe meerdere verpleegsters eerst twee de verkeerde dosis instelden...
Dan hebben we het niet meer over menselijk falen, maar simpelweg een product met een slechte interface. Misschien is het mijn beroepsdeformatie, maar vaak als men het heeft over "menselijk falen" dan zie ik vooral een slechte interface, ontbrekende feedback, of onnodige mentale overbelasting door ingewikkelde bediening.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221752736
Ik vind dat je ook nog wel onderscheid moet maken in wat voor fouten je maakt. In mijn branche geldt dat het meeste fouten gewoon ronduit vervelend zijn, maar bepaalde fouten kunnen echt niet. Maar als het bedrijf een goed kwaliteitsmanagement systeem heeft zou dit opgepikt moeten kunnen worden. Wij hebben zelfs wetgeving waarbij, als je een fout aan een mens toe wil schrijven, je eerst uit moet sluiten dat het geen systeemfout kan zijn.
pi_221753010
Mijn ziekenhuis heeft, waar ik al weet van heb, een handvol fouten gemaakt bij mij. En zo heel veel kom ik daar ook niet. Zo heel uitzonderlijk zullen fouten dus niet zijn in de medische wereld.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221753149
Vroeger zeiden ze al: waar gewerkt word vallen spaanders.

Geen idee wat spaanders zijn maar dat maakt even niet uit.
  dinsdag 8 september 2026 @ 17:43:13 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221753287
Waar gehakt wordt vallen spaanders.

Maar verder eens met wat o.a. Daboman zegt.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 19:29:00 #20
441859 crew  Lenny77
pi_221753967
Mag ik vragen wat deze fouten waren? Mag ook in DM (ik werk ook in de zorg)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221754180
Het is heel lastig als je single point of failure bent als mens in een bedrijf.

Wordt meestal in technische zin gebruikt maar het geldt ook voor mensen: als het zo makkelijk is om een fout te maken of iets te overzien, dat is een mens eigen. Het is aan het systeem om zoiets zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de aard van de fouten want in principe is er voor bijna alles een goede oplossing.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221754191
--- gereserveerd ---
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221754359
Vandaag workshop gehad (op kosten van de baas) van https://foutenfabriek.org

Even een stukje van z'n website geplukt:
quote:
Ik zag een enorm grote bobbel onder het tapijt bij een organisatie.
‘Wat is dat?’ vroeg ik aan een medewerker.

‘Daar liggen onze fouten. Die vegen we hier onder het tapijt,’ antwoordde de medewerker bloedserieus.

Misschien is dit een nogal foute metafoor, maar helaas vaak wel de keiharde waarheid.

Bizar veel organisaties schuiven hun fouten onder het tapijt. Daarmee slopen ze hun eigen leerpotentieel en worden talentvolle werknemers naar de uitgang geduwd.

Fouten onder het tapijt schuiven is één van de grootste ergernissen op de werkvloer. Bovendien is het dodelijk voor de (psychologische) veiligheid in een team.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221754433
Je kunt niet alles met processen of procedures oplossen.
Voor sommige dingen moet je in je aard gewoon heel gestructureerd zijn.
Goed kunnen prikken in een ader bijvoorbeeld.
Sommigen kunnen het niet en maken fout na fout.
Dat kan in de zorg niet en voelt ook niet goed.

Dus beoordeel of het iets is waarvoor je niet handig gestructureerd genoeg voor bent , en zo ja dan is een functiewijziging wel aan te raden.

Waar gewerkt wordt vallen spaanders geldt voor veel bedrijven maar niet zozeer voor de directe zorg.

Bv een chirurg die is gaan trillen door een aandoening kan dat moeilijk elke dag zeggen en moet stoppen.
Vakman pur sang
pi_221755884
-weg-

Kan mij wel vinden in zoiets wat hier ook beschreven wordt over die infuuspomp. Vandaag de coördinator opgebeld en goed gesprek gehad. Naast blinde vlek vanuit mij inderdaad ook een systeem/procesfout. Ze schijnen er al mee aan de bak te zijn. Ben blij dat ik gebeld heb en voel me iets minder rot.

Ik ga niet meer quitten. Waar gewerkt wordt vallen inderdaad spaanders. Maar toch, brengt best wat teweeg. Al is een dikke rekening voor de baas, als je in een ander vakgebied zit, ook niet fijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Laugh op 09-09-2026 21:23:30 ]
pi_221756014
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 01:57 schreef Laugh het volgende:
Vandaag de coördinator opgebeld en goed gesprek gehad. Naast blinde vlek vanuit mij inderdaad ook een systeem/procesfout. Ze schijnen er al mee aan de bak te zijn. Ben blij dat ik gebeld heb en voel me iets minder rot.

Heel heel heel goed van je! Dapper om erover te gaan praten en supergoed dat je het gedaan hebt!

Iedereen maakt fouten! Maar niet iedereen durft ze onder ogen te zien en ze te gebruiken om iets te verbeteren. Jij wel, en dat maakt je echt, meen ik heel serieus, een excellente professional.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221756022
Wees blij dat je geen luchtvaartpiloot bent of iemand aan de knoppen in een kerncentrale, dan waren de gevolgen niet te overzien geweest.
Laat maar waaien
pi_221756168
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 06:46 schreef UitStraling het volgende:
Wees blij dat je geen luchtvaartpiloot bent of iemand aan de knoppen in een kerncentrale, dan waren de gevolgen niet te overzien geweest.
Denk je nou echt dat daar foutloze mensen werken?
pi_221758424
quote:
10s.gif Op woensdag 9 september 2026 08:09 schreef sigme het volgende:

[..]
Denk je nou echt dat daar foutloze mensen werken?
Maar wellicht wel meer en striktere procedures om fouten vroegtijdig te signaleren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')