Bron ADquote:De meeste Nederlanders willen een rookvrij terras. Ondernemers in de horeca moeten aan die behoefte tegemoetkomen, zo stellen Károly Illy, Carla van Gils en Hans Snijder van de Rookvrije Generatie.
Een zomermiddag op een terras: gezinnen lunchen, vrienden heffen het glas, een ober laveert met zijn dienblad tussen de tafeltjes door. Dan steekt iemand een sigaret op. Blikken zoeken de roker, een kind vindt het opeens stinken. Mensen die last hebben van de rook blijven met tegenzin op hun plek of zoeken een andere tafel. Veel terrasbezoekers herkennen dat beeld. In het AD vertelde een lezer onlangs: ‘Wij wilden lunchen, maar aan weerszijden zaten rokers, dus zijn wij weggegaan.’
Uit een vraag aan de lezers van de PZC bleek hetzelfde ongemak: 37 procent van de respondenten gaat ergens anders zitten als iemand naast hen rookt en 30 procent stoort zich eraan, maar blijft zitten. Niet iedereen spreekt een roker aan. Veel mensen vermijden liever een confrontatie.
Waarom mag een sigaret of vape de belevenis van andere gasten bepalen?
Een rookvrij terras gaat niet over de vraag of rokers nog ergens mogen roken of vapen. Het gaat over de vraag waarom hun sigaret of vape de beleving van alle andere gasten mag bepalen.
Hangt ook van de locatie af, lijkt me. In een drukke winkelstraat, zoals de Theresiastraat in Den Haag waar continu auto's, bussen en vrachtwagens langsrijden, zal het niet veel zoden aan de dijk zetten...quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:59 schreef Koekoekmakto het volgende:
Rookruimtes vind ik, als compromis, redelijk voor de horeca. Om plekken voor de rokende klanten te kunnen faciliteren. Dan separeer je de veroorzaker van de stank.
Een rookruimte is geen verplichting, maar imo een stukje service naar de roker toe. Tabaksrook en verkeerslucht is niet ook hetzelfde. Maakt voor deze wetgeving ook niet uit. Anders moet je gaan werken met een zone en meters afstand. Kan ook, maar is buiten de scope van het rookverbod.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:05 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Hangt ook van de locatie af, lijkt me. In een drukke winkelstraat, zoals de Theresiastraat in Den Haag waar continu auto's, bussen en vrachtwagens langsrijden, zal het niet veel zoden aan de dijk zetten...
Naast mij mogen zitten ook nietquote:Op dinsdag 1 september 2026 10:49 schreef Koekoekmakto het volgende:
Stankoverlast kunnen veroorzaken naar anderen is geen recht.
Ja hallo, dit is een rook topicquote:Op dinsdag 1 september 2026 11:35 schreef Gizmogirl28 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)amera/160790466.html
Met beelden.
Meer dan 30 mensen. WTF???
Er werden ook rookbommen gegooid.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:37 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Ja hallo, dit is een rook topic
Dit.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:03 schreef ToT het volgende:
Ik vind het niet fijn als naast me op een terras iemand zit te roken, maar ik kan me er ook weer niet druk om maken.
Laat ze lekker.
Spannend verhaal hoor, je maakt wat mee tijdens een zomermiddag op het terras.quote:Een zomermiddag op een terras: gezinnen lunchen, vrienden heffen het glas, een ober laveert met zijn dienblad tussen de tafeltjes door. Dan steekt iemand een sigaret op. Blikken zoeken de roker, een kind vindt het opeens stinken. Mensen die last hebben van de rook blijven met tegenzin op hun plek of zoeken een andere tafel.
quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:49 schreef Koekoekmakto het volgende:
Stankoverlast kunnen veroorzaken naar anderen is geen recht.
Dat is ook een punt. De jeugd schijnt weer meer te zijn gaan roken en vapen. Genotsmiddelen hoeven voor mij echt niet alleen voor thuisgebruik, maar overlast voorkomen is een goede zaak.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:26 schreef LXIV het volgende:
Ik ben er voor. Niet zozeer vanwege de overlast, maar wel omdat als jeugd daar zit, waarvan er 2 roken, die andere 2 maar al te gemakkelijk ook eens eentje opsteken. Dus een rookverbod op terrassen zal zeker een aantal nieuwe rokers schelen. Al is het er maar één, dat is voor mij voldoende.
Voor de horeca maakt het qua omzet niks uit.
Maar van krijsende kinderen, telefoongesprekken en stinkende gerechten krijg je geen longkanker, van meeroken wel.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:22 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Laat ze lekker de klere krijgen zeg.
De meeste mensen willen geen krijsende kinderen rond rond de tafeltjes te rennen maar als je daar wat van zegt dan heb je gelijk ruzie, of huilende baby's.
Telefoongesprekken op de speaker die altijd heel luid moeten idem.
En ik vind dan ook dat mensen geen stinkende gerechten meer mogen bestellen.
Dan moet je wel heel vaak op een terras zitten waar het blauw van de rook staat, dat kan helemaal niet eens in de buitenlucht.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:58 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Maar van krijsende kinderen, telefoongesprekken en stinkende gerechten krijg je geen longkanker, van meeroken wel.
Onder een parasol of luifel ben je er al wat sneller. Niet dat ik het per se eens ben met een totaalverbod overigens, maar de vergelijking met schreeuwende kinderen vind ik nogal slecht. Onder de streep zou ik een stukje rookvrij terras wel gewoon fijn vinden, zeker onder afdakjes/luifels/etc.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:11 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dan moet je wel heel vaak op een terras zitten waar het blauw van de rook staat, dat kan helemaal niet eens in de buitenlucht.
Dat valt te regelen toch?quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:14 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Onder een parasol of luifel ben je er al wat sneller. Niet dat ik het per se eens ben met een totaalverbod overigens, maar de vergelijking met schreeuwende kinderen vind ik nogal slecht. Onder de streep zou ik een stukje rookvrij terras wel gewoon fijn vinden, zeker onder afdakjes/luifels/etc.
Je moet ook niet inademen als je een hap neemt. Dan ben je lucht aan het happen en dat kan heel pijnlijke gevolgen hebben voor je luchtpijp/slokdarm.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:00 schreef Cockwhale het volgende:
Ja. Flikker op met die schijtrook die steeds in mijn bek vliegt terwijl ik een hap eten probeer te nemen.
Dat durf ik in twijfel te trekken. Ik denk dat de meeste Nederlanders zich daar helemaal niet zo mee bezigen.quote:De meeste Nederlanders willen een rookvrij terras.
Heel raar. Lekker op het terras zitten naast een autoweg, continue uitlaatgassen inademen is blijkbaar geen probleem. Maar iemand die een saffie opsteekt wordt meteen weggekeken.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:44 schreef raptorix het volgende:
Ah eerst moesten we in de rookruimte, toen moesten we naar buiten, en straks ook niet meer buiten? Vooral die mensen die hier voorstander voor zijn, besef heel goed dat de overheid dit ook met de vrijheden kan doen die jij geniet, dit is namelijk precies wat men wil: Tweespalt in de samenleving.
Ja man! Ook alcohol en vleesch verboten verklaren graag!quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:14 schreef torentje het volgende:
Zodat de jongere generaties slechts onschadelijke en gezonde producten zouden kunnen vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |