abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2026 @ 10:45:24 #1
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221704307
Moet er wetgeving komen voor rookvrije terrassen?

quote:
De meeste Nederlanders willen een rookvrij terras. Ondernemers in de horeca moeten aan die behoefte tegemoetkomen, zo stellen Károly Illy, Carla van Gils en Hans Snijder van de Rookvrije Generatie.

Een zomermiddag op een terras: gezinnen lunchen, vrienden heffen het glas, een ober laveert met zijn dienblad tussen de tafeltjes door. Dan steekt iemand een sigaret op. Blikken zoeken de roker, een kind vindt het opeens stinken. Mensen die last hebben van de rook blijven met tegenzin op hun plek of zoeken een andere tafel. Veel terrasbezoekers herkennen dat beeld. In het AD vertelde een lezer onlangs: ‘Wij wilden lunchen, maar aan weerszijden zaten rokers, dus zijn wij weggegaan.’

Uit een vraag aan de lezers van de PZC bleek hetzelfde ongemak: 37 procent van de respondenten gaat ergens anders zitten als iemand naast hen rookt en 30 procent stoort zich eraan, maar blijft zitten. Niet iedereen spreekt een roker aan. Veel mensen vermijden liever een confrontatie.

Waarom mag een sigaret of vape de belevenis van andere gasten bepalen?

Een rookvrij terras gaat niet over de vraag of rokers nog ergens mogen roken of vapen. Het gaat over de vraag waarom hun sigaret of vape de beleving van alle andere gasten mag bepalen.
Bron AD

https://www.ad.nl/opinie/(...)rras-terug~a99da8e1/
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221704327
Woke nonsense zooi
pi_221704329
Ik hoef ook geen PZC van een vrouw die rookt. :r
  dinsdag 1 september 2026 @ 10:47:23 #4
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221704334
Ja, er moet imo wetgeving komen want vrijwillig gaat de horeca niet meewerken waarschijnlijk.
pi_221704344
Ik vermijd juist terrassen waar dit verboden is.
pi_221704350
Inb4 rokers die menen recht te hebben te overlasteren :')
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  dinsdag 1 september 2026 @ 10:49:45 #7
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221704353
Stankoverlast kunnen veroorzaken naar anderen is geen recht.
pi_221704359
Buiten komen is een keuze.
Niet rokers kiezen daar zelf voor.
pi_221704365
Mijn terras bevindt zich in mijn tuin, dus het zal me een zorg zijn. En in mijn tuin/huis geldt sowieso een rookverbod.
pi_221704390
Nee.
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
  dinsdag 1 september 2026 @ 10:59:21 #11
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221704414
Rookruimtes vind ik, als compromis, redelijk voor de horeca. Om plekken voor de rokende klanten te kunnen faciliteren. Dan separeer je de veroorzaker van de stank.
pi_221704433
Ik vind het niet fijn als naast me op een terras iemand zit te roken, maar ik kan me er ook weer niet druk om maken.
Laat ze lekker.
pi_221704437
quote:
15s.gif Op dinsdag 1 september 2026 10:59 schreef Koekoekmakto het volgende:
Rookruimtes vind ik, als compromis, redelijk voor de horeca. Om plekken voor de rokende klanten te kunnen faciliteren. Dan separeer je de veroorzaker van de stank.
Hangt ook van de locatie af, lijkt me. In een drukke winkelstraat, zoals de Theresiastraat in Den Haag waar continu auto's, bussen en vrachtwagens langsrijden, zal het niet veel zoden aan de dijk zetten...
"Common sense is not so common" --Voltaire
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:05:52 #14
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221704439
Dan gaan die mensen toch binnen zitten? Ze hebben de rokers al naar buiten gejaagd.
Ik zou zelf nooit op een terras gaan roken, maar men heeft "leef en laat leven" totaal losgelaten tegenwoordig, met een totale breuk van de samenleving gebouwd op vertrouwen.

Ik wil ook geen huilende baby's in het vliegtuig, maar bepaalde dingen moet je maar voor lief nemen. Men is door de individualisering vergeten dat er ook andere mensen zijn op de aardbol.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:22:12 #15
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221704516
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2026 11:05 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Hangt ook van de locatie af, lijkt me. In een drukke winkelstraat, zoals de Theresiastraat in Den Haag waar continu auto's, bussen en vrachtwagens langsrijden, zal het niet veel zoden aan de dijk zetten...
Een rookruimte is geen verplichting, maar imo een stukje service naar de roker toe. Tabaksrook en verkeerslucht is niet ook hetzelfde. Maakt voor deze wetgeving ook niet uit. Anders moet je gaan werken met een zone en meters afstand. Kan ook, maar is buiten de scope van het rookverbod.
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:22:31 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221704520
Er zijn ondertussen allerlei tegemoetkomingen aan anti rokers dat het me eigenlijk wel welletjes lijkt zo. Als je nu nog problemen ondervindt moet je naar een psychiater en niet naar de wetgever
pi_221704523
Laat ze lekker de klere krijgen zeg.

De meeste mensen willen geen krijsende kinderen rond rond de tafeltjes te rennen maar als je daar wat van zegt dan heb je gelijk ruzie, of huilende baby's.
Telefoongesprekken op de speaker die altijd heel luid moeten idem.

En ik vind dan ook dat mensen geen stinkende gerechten meer mogen bestellen. :{w
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:26:53 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221704536
Ik ben er voor. Niet zozeer vanwege de overlast, maar wel omdat als jeugd daar zit, waarvan er 2 roken, die andere 2 maar al te gemakkelijk ook eens eentje opsteken. Dus een rookverbod op terrassen zal zeker een aantal nieuwe rokers schelen. Al is het er maar één, dat is voor mij voldoende.
Voor de horeca maakt het qua omzet niks uit.
The End Times are wild
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:26:57 #19
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221704537
quote:
15s.gif Op dinsdag 1 september 2026 10:49 schreef Koekoekmakto het volgende:

Naast mij mogen zitten ook niet
pi_221704574
Verkeerd topic. Sorry. :@
pi_221704581
Ik wist helemaal neit dat er een verbod op rookvrije terrassen was.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:37:24 #22
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221704593
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 11:35 schreef Gizmogirl28 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)amera/160790466.html

Met beelden.

Meer dan 30 mensen. WTF???
Ja hallo, dit is een rook topic
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221704606
quote:
15s.gif Op dinsdag 1 september 2026 11:37 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Ja hallo, dit is een rook topic
Er werden ook rookbommen gegooid.
Dus ik ben gewoon ontopic. :)
pi_221704651
Die rook hetze is enorm doorgeslagen. Ik rook zelf niet, maar als mensen dat echt willen laat ze lekker een peukje opsteken.
pi_221704657
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 11:03 schreef ToT het volgende:
Ik vind het niet fijn als naast me op een terras iemand zit te roken, maar ik kan me er ook weer niet druk om maken.
Laat ze lekker.
Dit.
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:50:11 #26
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221704672

[ Bericht 100% gewijzigd door Koekoekmakto op 01-09-2026 11:57:17 ]
pi_221704686
quote:
Een zomermiddag op een terras: gezinnen lunchen, vrienden heffen het glas, een ober laveert met zijn dienblad tussen de tafeltjes door. Dan steekt iemand een sigaret op. Blikken zoeken de roker, een kind vindt het opeens stinken. Mensen die last hebben van de rook blijven met tegenzin op hun plek of zoeken een andere tafel.
Spannend verhaal hoor, je maakt wat mee tijdens een zomermiddag op het terras.
pi_221704696
quote:
15s.gif Op dinsdag 1 september 2026 10:49 schreef Koekoekmakto het volgende:

:Y Ook geen dikke mensen meer buiten.
pi_221704708
Als het rookvrije terras echt zo'n gat in de markt zou zijn, dan hadden vele ondernemers daar al op ingesprongen. Waarom is dat nog niet gebeurt? Waarom moet de overheid weer erbij betrokken worden om iets af te dwingen? Hebben we nog niet genoeg regels?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 1 september 2026 @ 11:56:10 #30
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221704713
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 11:26 schreef LXIV het volgende:
Ik ben er voor. Niet zozeer vanwege de overlast, maar wel omdat als jeugd daar zit, waarvan er 2 roken, die andere 2 maar al te gemakkelijk ook eens eentje opsteken. Dus een rookverbod op terrassen zal zeker een aantal nieuwe rokers schelen. Al is het er maar één, dat is voor mij voldoende.
Voor de horeca maakt het qua omzet niks uit.
Dat is ook een punt. De jeugd schijnt weer meer te zijn gaan roken en vapen. Genotsmiddelen hoeven voor mij echt niet alleen voor thuisgebruik, maar overlast voorkomen is een goede zaak.

Voorkomendheid. Laten we dat begrip eens afstoffen 😉
pi_221704726
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 11:22 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Laat ze lekker de klere krijgen zeg.

De meeste mensen willen geen krijsende kinderen rond rond de tafeltjes te rennen maar als je daar wat van zegt dan heb je gelijk ruzie, of huilende baby's.
Telefoongesprekken op de speaker die altijd heel luid moeten idem.

En ik vind dan ook dat mensen geen stinkende gerechten meer mogen bestellen. :{w
Maar van krijsende kinderen, telefoongesprekken en stinkende gerechten krijg je geen longkanker, van meeroken wel.
pi_221704727
Ook verplicht douchen alvorens op terras te gaan aub. Je zou zomaar eens naast een stinkerd zitten die mijn gehele terraservaring naar de vaantjes helpt.
pi_221704776
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2026 11:58 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Maar van krijsende kinderen, telefoongesprekken en stinkende gerechten krijg je geen longkanker, van meeroken wel.
Dan moet je wel heel vaak op een terras zitten waar het blauw van de rook staat, dat kan helemaal niet eens in de buitenlucht. :D
pi_221704796
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 12:11 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Dan moet je wel heel vaak op een terras zitten waar het blauw van de rook staat, dat kan helemaal niet eens in de buitenlucht. :D
Onder een parasol of luifel ben je er al wat sneller. Niet dat ik het per se eens ben met een totaalverbod overigens, maar de vergelijking met schreeuwende kinderen vind ik nogal slecht. Onder de streep zou ik een stukje rookvrij terras wel gewoon fijn vinden, zeker onder afdakjes/luifels/etc.
pi_221704803
Als daar vraag naar is dan stappen ondernemers toch wel gewoon over op rookvrije terrassen.

Tot nu toe heb ik het alleen bij semi hippe lunchtentjes wel eens gezien
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 1 september 2026 @ 12:21:38 #36
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221704837
Snowflake gedoe.

Geen roker, maar ik heb er echt nul problemen mee als iemand een peuk opsteekt op een terras. Buiten.
pi_221704913
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2026 12:14 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Onder een parasol of luifel ben je er al wat sneller. Niet dat ik het per se eens ben met een totaalverbod overigens, maar de vergelijking met schreeuwende kinderen vind ik nogal slecht. Onder de streep zou ik een stukje rookvrij terras wel gewoon fijn vinden, zeker onder afdakjes/luifels/etc.
Dat valt te regelen toch?
Bij kinderen in de buurt rook ik niet, als iemand er echt last van heeft ben ik niet te beroerd om even ergens anders te gaan zitten of even ergens te gaan staan als men het normaal aangeeft.

Ik heb problemen met het eisen, eerst binnen niet en rookhokken, rookhokken niet meer dan buiten en nu zelfs buiten niet omdat enkele mensen daar problemen mee hebben.
pi_221705017
Lekker laten roken.

Waar ik wel een verbod op wil is op bronnen als het AD. 9 op de 10 keer is het artikel wat ze plaatsen alleen opvulling voor de krant en heeft het meer plaats in de Prive. Naast dat ze als ze "krant" niet aan fact checking doen en hun redacteuren zwaar onderbetalen. Ook dat ze hun eigen peilingen op de website meenemen als "de Nederlander wilt dit" is beschamend. De meeste Nederlanders lezen die kut krant niet.
  dinsdag 1 september 2026 @ 12:51:04 #39
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221705025
Liever schaffen ze dat hele roken gewoon af, net als het vuurwerk.

Van tokkiegewoonten wordt niemand beter.
pi_221705088
Ja. Flikker op met die schijtrook die steeds in mijn bek vliegt terwijl ik een hap eten probeer te nemen.
pi_221705142
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2026 13:00 schreef Cockwhale het volgende:
Ja. Flikker op met die schijtrook die steeds in mijn bek vliegt terwijl ik een hap eten probeer te nemen.
Je moet ook niet inademen als je een hap neemt. Dan ben je lucht aan het happen en dat kan heel pijnlijke gevolgen hebben voor je luchtpijp/slokdarm.

Geen dank, graag gedaan. :wtf:
pi_221705164
Het is gewoon asociaal om een peuk op te steken als er aan een tafeltje achter of naast je net wordt gegeten. Klaar.
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_221705167
En ook graag een verbod voor honden in de horeca, :r

Das pas echt vies bij je eten.
pi_221705174
Men zou het produceren van voor mensen schadelijke en ongezonde producten flink moeten bestraffen. Zodat de jongere generaties slechts onschadelijke en gezonde producten zouden kunnen vinden.
  dinsdag 1 september 2026 @ 13:15:06 #45
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221705177
Alsof die prijzen al niet bezopen zijn, ook nog betalen voor regeltjes van betuttelende zeikfiguren op het terras.

No thanks.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221705187
quote:
De meeste Nederlanders willen een rookvrij terras.
Dat durf ik in twijfel te trekken. Ik denk dat de meeste Nederlanders zich daar helemaal niet zo mee bezigen.

En de oplossing is zoals wel vaker ontzettend simpel: Laat het de uitbater bepalen. Als er echt zoveel Nederlanders zijn die een rookvrij terras willen lost het "probleem" zichzelf automatisch op, immers.
Conscience do cost.
pi_221705223
Ik word niet vrolijk van vervelende kinderen en rokers op het terras. Maar ach, je kan overal wel over zeuren. Ik vind het altijd wel wat egoïstisch en aso als iemand met zijn dikke van Nelle het hele terras laat meegenieten overigens. :')
Op zich ben ik wel voor een rookvrij terras.
pi_221705351
Ah eerst moesten we in de rookruimte, toen moesten we naar buiten, en straks ook niet meer buiten? Vooral die mensen die hier voorstander voor zijn, besef heel goed dat de overheid dit ook met de vrijheden kan doen die jij geniet, dit is namelijk precies wat men wil: Tweespalt in de samenleving.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221705382
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 13:44 schreef raptorix het volgende:
Ah eerst moesten we in de rookruimte, toen moesten we naar buiten, en straks ook niet meer buiten? Vooral die mensen die hier voorstander voor zijn, besef heel goed dat de overheid dit ook met de vrijheden kan doen die jij geniet, dit is namelijk precies wat men wil: Tweespalt in de samenleving.
Heel raar. Lekker op het terras zitten naast een autoweg, continue uitlaatgassen inademen is blijkbaar geen probleem. Maar iemand die een saffie opsteekt wordt meteen weggekeken.
pi_221705386
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 13:14 schreef torentje het volgende:
Zodat de jongere generaties slechts onschadelijke en gezonde producten zouden kunnen vinden.
Ja man! Ook alcohol en vleesch verboten verklaren graag!

:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')