abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 augustus 2026 @ 16:51:15 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221700730
https://www.bnr.nl/nieuws(...)oge-brandstofprijzen

Meeste Nederlanders maken zich zorgen over hoge brandstofprijzen

Een meerderheid van de Nederlanders maakt zich zorgen over de gevolgen van stijgende brandstofprijzen door de Iranoorlog. Dat blijkt uit een enquête van Kieskompas in samenwerking met het ANP. Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan dat ze zich zorgen maken over de effecten van de prijsstijgingen op hun portemonnee.

Ondervraagden die tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in 2025 op 50Plus hebben gestemd zijn relatief het meest bezorgd over de oplopende brandstofprijzen. Ook PVV- en BBB-stemmers maken zich veel zorgen over de betaalbaarheid van brandstof, in totaal geeft meer dan driekwart van de ondervraagde stemmers van deze partijen aan dat ze bezorgd zijn.

Afhankelijk
Dat mensen zich zorgen maken, is terecht volgens Martien Visser, lector energietransitie aan de Hanzehogeschool Groningen: 'Veel mensen zijn afhankelijk van hun auto en kunnen nu eenmaal niet anders. Wanneer autorijden duurder wordt, is dat een grote hap uit je maandbudget.'

Vooral mensen met een laag inkomen worden door de stijgende prijzen getroffen, volgens de energiedeskundige. Maatregelen als overstappen naar elektrisch rijden of je huis beter isoleren zijn niet voor iedereen een optie. Daarbij worden zelfs mensen die geen auto bezitten geraakt, aldus Visser: 'Ook de supermarkten betalen meer wanneer brandstof duurder wordt, en die kosten zullen worden doorberekend aan de klant.'

Minste zorgen
Mensen die op Partij voor de Dieren stemden maken zich relatief de minste zorgen, ruim een op de drie mensen is bezorgd. Alleen onder PvdD-, Volt-, D66 en GL-PvdA-stemmers geeft minder dan de helft van de mensen aan zich geen zorgen te maken.

Vooral 50-plussers maken zich zorgen over de oplopende brandstofprijzen. In de leeftijdscategorie 50 tot 64 jaar geeft ruim tweederde van de ondervraagde mensen aan dat ze zich zorgen maken. Mensen tussen de 18 en 34 jaar doen dit relatief het minst, maar in deze categorie is alsnog meer dan de helft van de respondenten, 58 procent, bezorgd.

Bijzonder dat het slechts 60% is. Zouden mensen er gewoon positiever in staan en denken ze dat het snel weer omlaag gaat? :@
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  Moderator maandag 31 augustus 2026 @ 17:09:04 #2
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221700810
Dat maakten die deelgroepen zich 4 jaar geleden ook al hoor.
Rustaaagh...
pi_221700888
quote:
Bijzonder dat het slechts 60% is. Zouden mensen er gewoon positiever in staan en denken ze dat het snel weer omlaag gaat? :@

Vind het juist vrij veel.

Een heleboel mensen zijn niet afhankelijk van een auto of rijden elektrisch. En je hebt ook nog een deel die genoeg verdienen waardoor ze weinig tot geen pijn ondervinden van een brandstofprijs van 2,50 of 3 euro per liter. Dat is aan het einde van de maand als je 2x gaat tanken nog steeds tientjeswerk ten opzichte van de prijzen nu.
pi_221700956
Mensen tussen de 18 en 34 jaar hebben geen auto, dus maken ze zich geen zorgen over de prijs van dinosap.
pi_221700967
quote:
Vooral mensen met een laag inkomen worden door de stijgende prijzen getroffen, volgens de energiedeskundige. Maatregelen als overstappen naar elektrisch rijden of je huis beter isoleren zijn niet voor iedereen een optie. Daarbij worden zelfs mensen die geen auto bezitten geraakt, aldus Visser: 'Ook de supermarkten betalen meer wanneer brandstof duurder wordt, en die kosten zullen worden doorberekend aan de klant.'
Precies, de energieboeren maken de actieradius kleiner van de mensen met een laag inkomen.
pi_221700978
Dat een elektrische auto een verstandige investering was zag toch hopelijk iedereen een jaar of 6-8 geleden al aankomen.
pi_221700994
Ik niet echt. België is 15 minuten rijden. Ik ga zo weer die kant op met een paar jerrycans. Tankstation ligt 100 meter achter de grens, ideaal.
pi_221700997
quote:
Minste zorgen
Mensen die op Partij voor de Dieren stemden maken zich relatief de minste zorgen, ruim een op de drie mensen is bezorgd. Alleen onder PvdD-, Volt-, D66 en GL-PvdA-stemmers geeft minder dan de helft van de mensen aan zich geen zorgen te maken.
Govern me harder daddy ~O>
Van dat volk dat geilt op openbaar vervoer, want de overheid laten bepalen waar je wel en niet mag komen is natuurlijk zeer wenselijk :')
pi_221701099
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 17:38 schreef Charles33 het volgende:
Dat een elektrische auto een verstandige investering was zag toch hopelijk iedereen een jaar of 6-8 geleden al aankomen.
Een auto van minstens 30.000 euro? Nee hoor, dan is (vaak) tanken nog steeds goedkoper.
pi_221701491
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 17:59 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Een auto van minstens 30.000 euro? Nee hoor, dan is (vaak) tanken nog steeds goedkoper.
Dit ja. Ze denken toch niet dat ik meer dan 10K ga neertellen voor een fucking vervoermiddel?
pi_221705486
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 17:59 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Je loopt een paar jaar achter. Een Dacia Spring doet nu 21.000 Dat scheelt volgens mij niet zoveel meer met een ICE. Vergeet ook niet dat je onderhoudskosten vele malen lager zijn als de garage een beetje eerlijk is tenminste.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 1 september 2026 @ 14:13:52 #12
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221705511
NEEHOOR IK TANK ALTIJD MAAR VOOR 20 EURO, MIJ PAKKEN ZE NIET
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 1 september 2026 @ 14:23:21 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221705568
Ik heb geen auto dus voor mij is het irrelevant.
  dinsdag 1 september 2026 @ 14:23:41 #14
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_221705571
Ik ben jaren met de auto naar m'n werk gegaan, maar ga nu weer met de trein. Dat scheelt ongeveer de helft qua reiskosten. Die paar ritjes met de auto die dan overblijven, daar maak ik me niet zo druk om.
pi_221705593
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 14:09 schreef 215 het volgende:

[..]
Je loopt een paar jaar achter. Een Dacia Spring doet nu 21.000 Dat scheelt volgens mij niet zoveel meer met een ICE. Vergeet ook niet dat je onderhoudskosten vele malen lager zijn als de garage een beetje eerlijk is tenminste.
21k voor een auto met 45 pk is echt crimineel. Ik vroeg mij al altijd af waarom bejaarden in een dacia zo sloom optrekken, maar dat ding kan blijkbaar gewoon niet sneller.
pi_221717944
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 september 2026 14:28 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
21k voor een auto met 45 pk is echt crimineel. Ik vroeg mij al altijd af waarom bejaarden in een dacia zo sloom optrekken, maar dat ding kan blijkbaar gewoon niet sneller.
Niet dat ik die auto zou ambiëren maar optrekken met een ev gaat meestal nog wel vlot, je hebt immers de koppel bij alle snelheden. De slome rijstijl heeft ws meer met het type mens te maken of jij bent gewoon ongeduldig.

In die zelfde prijscategorie heb je ook geen geweldige ice vrees ik. Auto's zijn gewoon schreeuwend duur in aanschaf.

quote:
15s.gif Op dinsdag 1 september 2026 14:13 schreef junkiesietze het volgende:
NEEHOOR IK TANK ALTIJD MAAR VOOR 20 EURO, MIJ PAKKEN ZE NIET
Dat is ruim 25 KWh bij een snellader, met een gewone straatlader 36 Kwh. En dan kom ik daar nog een 200 km resp. 280km verder mee. Bedenk dat buitenshuis laden normaal alleen maar op meerdaagse tochten is.

Thuis laad ik met zon en een dynamisch contract. In de zomer heb ik vrijwel geen laadkosten meer en van de winter als er geen zon maar wel iets wind is doe ik met een beetje geluk met 20 Euro al gauw 100 KWh oftewel zo'n 750 km.

Dan wil ik best een paar duizend meer neerleggen voor een auto die ook nog lekker stil is. Hoe ver kwam je met die twintig Euro?
pi_221718950
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 14:09 schreef 215 het volgende:

[..]
Veel mensen kunnen geen nieuwe auto betalen dus die tuffen door met het oude autootje van een paar duizend euro en voor 18000 euro kan je best vaak tanken en je afschrijving is ook veel minder. Een nieuwe EV is echt niet goedkoper in veel gevallen.
life is like a box of chocolates
  donderdag 3 september 2026 @ 16:15:05 #18
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221718978
quote:
30k betalen voor een auto daarvoor kan je heel veel tanken.
  donderdag 3 september 2026 @ 16:16:28 #19
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221718985
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:16 schreef 215 het volgende:

[..]
Niet dat ik die auto zou ambiëren maar optrekken met een ev gaat meestal nog wel vlot, je hebt immers de koppel bij alle snelheden. De slome rijstijl heeft ws meer met het type mens te maken of jij bent gewoon ongeduldig.

In die zelfde prijscategorie heb je ook geen geweldige ice vrees ik. Auto's zijn gewoon schreeuwend duur in aanschaf.
[..]
Dat is ruim 25 KWh bij een snellader, met een gewone straatlader 36 Kwh. En dan kom ik daar nog een 200 km resp. 280km verder mee. Bedenk dat buitenshuis laden normaal alleen maar op meerdaagse tochten is.

Thuis laad ik met zon en een dynamisch contract. In de zomer heb ik vrijwel geen laadkosten meer en van de winter als er geen zon maar wel iets wind is doe ik met een beetje geluk met 20 Euro al gauw 100 KWh oftewel zo'n 750 km.

Dan wil ik best een paar duizend meer neerleggen voor een auto die ook nog lekker stil is. Hoe ver kwam je met die twintig Euro?
Hoeveel heb je voor je vak betaald of is het een lease?
pi_221718994
Hadden ze maar geen D66 moeten stemmen. Zonder het dode gewicht van D66 was het waarschijnlijk politiek wel mogelijk geweest om aan de belastingen te sleutelen.
  donderdag 3 september 2026 @ 16:18:27 #21
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221719008
Het enige waar ik mij zorgen over maak is mijn eerst volgende zaadlozing.
pi_221719087
quote:
Nee, die dingen schrijven af als een malle. Komt mede doordat de EV techniek van 6-8 jaar geleden alweer zwaar achterhaald is. Maar goed, een auto is soberso een van de slechtste investeringen die je kunt doen (even het high-end segment daargelaten).
"Common sense is not so common" --Voltaire
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 16:34:09 #23
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221719117
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:18 schreef RamboDirk het volgende:
Het enige waar ik mij zorgen over maak is mijn eerst volgende zaadlozing.
:7
Rustaaagh...
pi_221730420
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:10 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Veel mensen kunnen geen nieuwe auto betalen dus die tuffen door met het oude autootje van een paar duizend euro en voor 18000 euro kan je best vaak tanken en je afschrijving is ook veel minder. Een nieuwe EV is echt niet goedkoper in veel gevallen.
Ik lees hier in het topic dat ze afschrijven als een malle. Dat geeft dan prima kansen op de 2ehandsmarkt lijkt me. Wel even de batterij serieus laten testen op 'state of health' (SOH) want als het een scheurbak is geweest dan gaat de batterij vlot achteruit. Maar dat is te testen dus.
pi_221730519
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:29 schreef nelaeryn het volgende:
Maar goed, een auto is soberso een van de slechtste investeringen die je kunt doen
Ik koop juist altijd een tweedehandsje van hooguit een paar duizend euro bij een garage waarvan ik de eigenaar ken en vertrouw. En daar kan ik tot nu toe steeds makkelijk 7-8 jaar mee vooruit.
Tegen de tijd dat electrische auto's tweedehands én nog steeds met degelijke accu te krijgen zijn voor zo'n bedrag wil ik best overstappen.

Tienduizenden euro's uitgeven aan een vervoermiddel omdat wat wappies vinden dat we allemaal electrisch moeten? Nope.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')